Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 99 av 99

Ämne: Hur mår dagens synthscen?

  1. #61
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    DM lämnade tidigt syntpop för samplingpop

  2. #62
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Bra band från Sverige...
    http://open.spotify.com/artist/5DP1O2E2VeWpAeDslexqws

    Flera fina låtar såsom Lodestar, Divine, Lipstick, Letting Go, mmm mmm
    Senast redigerat av Odd Bob den 2010-12-09 klockan 20:53.

  3. #63
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Starkare men sämre isåfall. Inget om om de där tre, men nog var Cabaret Voltaire, Neubauten, Camouflage eller The Klinik lite roligare?
    trist om synthmusiken går samma öde till mötes som mittfåre-housen. att när den till slut slår igenom så är det i en så utblandad form så att allt det man gillade med musiken har vaskats bort på vägen.

  4. #64
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Starkare men sämre isåfall. Inget om om de där tre, men nog var Cabaret Voltaire, Neubauten, Camouflage eller The Klinik lite roligare?
    Ptja, jag är svag för riktigt duktiga vokalister så jag håller inte med... Jag har lyssnat en hel del på Cabaret Voltaire och de andra men aldrig riktigt fallit i kärlek... Jag tycker dock iofs att Lennox och Moyet är flera klasser bättre än Gaga/Robyn...
    Senast redigerat av pepelogu den 2010-12-09 klockan 22:52.

  5. #65
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag tycker Mergel Kratzer är förbaskat bra. "Nytt" och svenskt.
    http://www.mergelkratzer.de/

  6. #66
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    trist om synthmusiken går samma öde till mötes som mittfåre-housen. att när den till slut slår igenom så är det i en så utblandad form så att allt det man gillade med musiken har vaskats bort på vägen.
    Men är det inte det man redan upplever? Vad har hänt sedan mitten på 80-talet som verkligen är bra och som man känner har en chans att inte försvinna i glömska. Det finns ett par exempel på när det kan glimma till, Kraftwerks TDF 2003 är inget mindre än ett mästerverk, DM och Vince clarkes grejer såklart, Röyksopp´s Junior, The knife. Bobby gjorde ett par starka synthpoplåtar får man ju ändå säga. Tycker ärligt talat att man hör mycket bra på detta forum som håller hög klass och har potential att bli något större. Olivetti, Odd bob, 2"3", Compute för att nämna ett fåtal. Efter det blir det svårt att komma på något som verkligen håller genuin kvalitet. Den här genren är rökt och kommer troligtvis aldrig att återfå någon form av helhet som man fortfarande kan kalla synth. Det är ju förstås min syn på det, som måhända är ganska inskränkt och snäv, men det skiter jag i. Jag saknar synthen och jag erkänner att att jag blir lite sur när artister som Lady gaga får ta över staffetpinnen. Kan tänka mig att jag missat en hel del som gjorts och finns ute på marknaden, men hittills har jag inte blivit direkt övertygad. Runt 2006 köpte köpte jag en samlingsskiva (Kompakt?)med vad som påstods vara synth enligt personalen på Pet sounds. Det var inte på något sätt dåligt men jag hörde bara techno.

    Lyssnar på era länkar, Showroom hade en del bra i sin att botanisera i tex.
    När jag läser igenom detta så inser man vilken sur och bitter människa man har blivit så illa är det kanske inte men jag tycker ändå att va faan, man måste ju dra gränsen nånstans. Sen kanske det på det stora hela, är lite skrämmande att jag fortfarande bryr mig..

  7. #67
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    För mig är det väldigt stor skillnad på synth och synthpop. Erasure är i mina öron inte synth, dom är synthpop, Depeche däremot är synth. Där jag växte upp fanns även begreppet råsynth (Front 242, Nitzer Ebb, Neubauten etc) fast det användes mest av folk som inte lyssnade på synth. Men hursomhelst så fanns det en klar linje mellan synth och pop. New Order är inte synth dom är mer pop (alltså inte synthpop), Adolphson o Falk o alla andra svenska band (när det begav sig) va väl typ popsynth. Pop gjord på synthar utan att vara riktig synth.

    Solklart?

    (Efter technons intåg så har ju allt suddats ut förstås)
    Senast redigerat av paperboycalle den 2010-12-10 klockan 14:48.

  8. #68
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av paperboycalle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig är det väldigt stor skillnad på synth och synthpop. Erasure är i mina öron inte synth, dom är synthpop, Depeche däremot är synth. Där jag växte upp fanns även begreppet råsynth (Front 242, Nitzer Ebb, Neubauten etc) fast det användes mest av folk som inte lyssnade på synth. Men hursomhelst så fanns det en klar linje mellan synth och pop. New Order är inte synth dom är mer pop (alltså inte synthpop), Adolphson o Falk o alla andra svenska band (när det begav sig) va väl typ popsynth. Pop gjord på synthar utan att vara riktig synth.

    Solklart?

    (Efter technons intåg så har ju allt suddats ut förstås)
    Men när Vince var med i Depeche, vad blir det då?

  9. #69
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men när Vince var med i Depeche, vad blir det då?
    Synth!

  10. #70
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Trance - Euro.... express..... hahahahahahahahaha!! Synth kan vara en låda eller nått... men det är knappt nån musik.... hehe??

  11. #71
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    KOMPAKT POPACID label e ju synth ?

  12. #72
    Bulvanskägg
    Bulvanskägg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns väl inte någon musikstil som fortsätter att utvecklas och vara nyskapande i det oändliga. Ingen sansad människa tycker väl att jazzen har utvecklats efter 70-talets jazzrock eller den klassiska konstmusiken efter 60-talets Stockhausen, Cage osv. Den elektroakustiska musiken, som gärna vill skryta med hur nyskapande den är, består ju nuförtiden bara av strängt kodifierade, trötta upprepningar. Rocken gjorde en sista kraftansträngning med grungen i början på 90-talet, men sedan har det varit stopp. I Fredrik Lindström/Per Sinding-Larsens populärmusikserie för några år sedan (minns inte vad den hette) gjorde man sig ju lite lustig över att man inom populärmusiken ständigt uppfinner nya genrebenämningar som ett sätt att få musiken att verka mer nyskapande än den egentligen är.

  13. #73
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    instämmer med föregående... det kan ju inte bli nytt.... försök inte göra nytt... håller till att göra musik... eller börja med kvantmekanik forskning... då kan ju house låta olika beroende på i vilket universum man är i.... eller vems universum = i mina öron??

  14. #74
    ralmroth@hotmail.com
    ralmroth@hotmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    IAMX! IAMX! IAMX!

  15. #75
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jo det där med genrebenämningar till "stjärnstop\tjärtlapp" har ju bara med att ljuden låter lite annorlunda till lite olika punktuella taktarter och vipps en ny genre!

  16. #76
    synthpälle
    synthpälle är inte uppkopplad
    synthpälles avatar
    Senior
    Jag har fått för mig att Synth är genren och att det finns undergrupper som tex, synthpop, Ebm och att på "senare" år tillkommit massor av undergrupper. Tycker det är ganska rörigt. Jag gillar iaf SYNTH

    Förresten. Dagens DAF mår ju bra....
    Senast redigerat av synthpälle den 2010-12-10 klockan 21:30.

  17. #77
    ralmroth@hotmail.com
    ralmroth@hotmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Senaste Nitzer Ebb är lysande liksom Revolting Cocks Sex´olympico.
    Miss Kittin and the Hacker, The Knife, IAMX, nya Kent, Familjen etc

  18. #78
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Gillade tyvärr inte nya Nitzer Ebb, hellre då nya Portion Control som krossar allt!

  19. #79
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ralmroth@hotmail.com Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    IAMX! IAMX! IAMX!
    bra skit!

  20. #80
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag orkar knappt förklara i genre-form vad jag lyssnar på. Säger man att man gillar techno så frågar någon om man gillar DJ Alligator. Säger man att man gillar punk så frågar folk om man tycker att Green Day är bra.

    Jag gillar elektronisk musik med punkinfluenser, raka trummor med dubstep touch, skönsång och akustisk gitarr typ?

    Fast sen lyssnar jag på så mycket.. Förlåt om jag gör det här till en värre genrediskussion än det redan är.


    99öl med genre-tema?

  21. #81
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Personligen så tycker jag att börjar bli ont om modern musik med hårdsynthar i. Det är mest en massa mjukvara. Visst låter det bra, men det är ju inte lika _häftigt_!

    Jag älskade t.ex. både Röyksopps och Simian Mobile Disco's spelningar i somras. Det var kul att få se lite synthar in action. Vitalic var väl också bra, men det är inte lika givande för mig att sen en snubbe stå och nicka med huvudet i takt medans han spelar på sin macbook.

    Sen kan jag nog inte säga att jag är en synthare, om kraftwerk är ett synthband så gillar jag väl synth. Antar jag... Har inte så stor koll på gubbsynthen.

    /Fredrik som hellre lyssnar på Elvis än Brolle Jr.

    förövrigt så låter introt i Brolles Playing with fire lite som den där låten om att gräva guld i Amerika...

  22. #82
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Vi människor utvecklas kanske inte lika snabbt som musiken? vi är väl lite för bakåtsträvande ibland. *kramar om sin vinyl*

  23. #83
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    människan har inte kommit ett snäpp längre än för dem 9000 år b.c
    - men tekniken har förändrats
    -- det e ju därför det ser ut som det gör i kring oss
    -- gå på festival \ eller åk tunnelbana så vet du ju
    -- varför sätter man upp "vilstängsel" så fort det e EVENTS tro
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-12-11 klockan 16:55. Anledning: men en smula glimten i ögat ska tillägas!!

  24. #84
    Alphadial
    Alphadial är inte uppkopplad
    Alphadials avatar
    Inte så pratsam än
    Alphaville har precis släppt ett nytt album "Catching rays on giant". Låter riktigt bra och är mer "back to the roots".
    Rekommenderas.

  25. #85
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    White car? Är det nåt nytt alltså? Låter ju grymt mycket tidigt 80, a'la Front 242 m.fl.
    Bra, men de hade ju kunnat höja sången en liiiiiiten aning.
    White Car har gjort ett mixset som går att ta hem gratis här:

    http://www.factmag.com/2010/12/10/fa...209-white-car/

    Tracklist:
    1. White Car – Torched
    2. Kraze – The Party
    3. Teen Inc – Fountains
    4. Beau Wanzer – F. U. Klaxon
    5. Short-term Memory – I Think I am Losing My Mind
    6. Severed Heads – Contempt
    7. ESP – It’s You
    8. Doris Norton – Digital Processor
    9. Pink Industry – Enjoy the Pain
    10. Front 242 – Deceit
    11. The Fall – Hit the North
    12. Geinoh Yamashirogumi – Exodus from the Underground Fortress
    13. The Durutti Column – Otis
    14. Controlled Bleeding – Faith

  26. #86
    Showroom Dummy
    Showroom Dummy är inte uppkopplad
    Showroom Dummys avatar
    Senior
    White car var en trevlig upplevelse.

    Suction Records har dragit igång igen i år. Här är ett litet urval: http://soundcloud.com/suction-record...-records-a-mix

  27. #87
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Tack för länken Andreas.

  28. #88
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Polysix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt. Är du signad på Progress? I vilket band isf?
    Yep! Spelar i bandet Titans. Kunde inte skriva om det innan eftersom vi inte hade gått ut med det än. Men nu är det officiellt.

  29. #89
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag slutade bry mig nån gång i mitten av nittiotalet, när mycket synth började flirta med eurodisco och fultrance...
    +1!

  30. #90
    jostberg
    jostberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av codemuzak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det görs väldigt mycket spännande synth i Europa som nästan aldrig nämns här uppe i Skandinavien! Jag tycker att bandet Wermut från Hamburg borde vara ett givet inslag på klubbar som Bodytåget etc både live och hos DJs!


    https://youtu.be/RdyGBxkQOxU
    GRYMT bra, det tipset tackar jag för!

  31. #91
    p_persson
    p_persson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bobby "O" (pet shop boys producenten) har tydligen slängt ut allt vad softsynthar heter och köpt tillbaka utrustningen han hade i början av 80-talet.

    http://www.youtube.com/watch?v=Nu6ti9063d4


    http://www.youtube.com/watch?v=UYpHxjYEkf8
    Senast redigerat av p_persson den 2010-12-25 klockan 23:39.

  32. #92
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Oj nu fick drifter lite konkurrens om vem som ska låta mest 83-85 :-)
    Senast redigerat av signal den 2010-12-26 klockan 16:00.

  33. #93
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage

  34. #94
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Tips.

    Jean-Luc De Meyers projekt Modern Cubism tycker jag låter riktigt snyggt. Det har en del av det gamla 242-soundet men man har slipat vidare på det.

    http://www.myspace.com/moderncubism
    http://www.moderncubism.com

    Även hans tidigare projektet Cobalt 60 var helt ok.
    Senast redigerat av Volt den 2011-02-06 klockan 12:32.

  35. #95
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    The Faint är ett band jag vill propagera för. Deras "Danse Macabre" är en genial synth-platta med otroligt starkt material. Minihitten "Agenda Suicide" var det som fick mig att falla. Ganska mycket vocoder och synth på skivan men även liveinstrument...och framför allt RIKTIGT BRA LÅTAR!
    Jag tycker att de representerar någon slags nyskapande synth.

  36. #96
    MelodiesInMono
    MelodiesInMono är inte uppkopplad

    Senior
    En del kallar min musik för synthpop, www.myspace.com/melodiesinmono

  37. #97
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Shit va snyggt detta lät! Fick höra det här på en streamradiokanal och det var nästan en knock i nyllet, och det är såna knockar man vill åt . Det visade sig vara från senaste plattan av Forma Tadre, "The Music of Erich Zann". Lyssnade igenom låtarna på den och det är ett snyggt och originellt sound. Forma Tadre har funnits med på synthscenen ett bra tag men den här senaste plattan från 2008 hade jag missat, vilken kan bero på att det varit tyst från bandet i nästan ett decennium. Det här är inte renodlad synth, utan mer en genreblandning, så om den alls ska vara med i den här tråden är inte självklart.

    http://www.formatadre.com/
    http://www.myspace.com/formatadre



    https://youtu.be/gw7LdLEm2Uo&feature=related
    Senast redigerat av Volt den 2011-03-07 klockan 21:42.

  38. #98
    ralmroth@hotmail.com
    ralmroth@hotmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HeLe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shit va snyggt detta lät! Fick höra det här på en streamradiokanal och det var nästan en knock i nyllet, och det är såna knockar man vill åt . Det visade sig vara från senaste plattan av Forma Tadre, "The Music of Erich Zann". Lyssnade igenom låtarna på den och det är ett snyggt och originellt sound. Forma Tadre har funnits med på synthscenen ett bra tag men den här senaste plattan från 2008 hade jag missat, vilken kan bero på att det varit tyst från bandet i nästan ett decennium. Det här är inte renodlad synth, utan mer en genreblandning, så om den alls ska vara med i den här tråden är inte självklart.

    http://www.formatadre.com/
    http://www.myspace.com/formatadre



    https://youtu.be/gw7LdLEm2Uo&feature=related
    Påminner om SPK kring 1983 med plattan auto dafe.

  39. #99
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Åfyfan... Sett några klipp från ES nu. Vilka jävla dyngband som lirade asså.... Man blir ju rädd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •