Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 196 av 196

Ämne: Bluebox - ny svensk knassynt

  1. #181
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Modulär? diy-Kit?
    Det lär inte hända.

  2. #182
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Hur gick det med den här? Något nytt under solen?

  3. #183
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gick det med den här? Något nytt under solen?
    Skicka ett PM att du undrar i tråden då får han ett mail... Om han har på den funktionen

  4. #184
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Bump * Nyfiken på hur det har gått med projektet, Sänder PM till dom två herrarna i tråden.

  5. #185
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bump * Nyfiken på hur det har gått med projektet, Sänder PM till dom två herrarna i tråden.
    Varken DigitalSoundChips eller blueboxbuilder har varit inloggade sen 2015.

  6. #186
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varken DigitalSoundChips eller blueboxbuilder har varit inloggade sen 2015.
    Japp jag vet men det kan hända att dom får ett mail till sin angivna mailadresser. Nu vet inte jag om det är inställt så per Default eller hur det är med det där.

    En liten chansning. Att det inte blev mer av det här vet vi ju men det vore kul att höra om det tog ett litet steg till eller hur det gick.

  7. #187
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Man undrar ju om detta inte kunde bli en utmärkt DIY-mojäng?

  8. #188
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Var det inte en av de inblandade från Bluebox som postade här om en utvecklingsplattform som utvecklats från Bluebox och en Kickstarter för att sälja den? För ca 1-2 år sedan. Jag försökte söka upp tråden men hittade den inte. Förmodligen nådde kickstartern inte målet, annars hade vi hört mer tänker jag

  9. #189
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det inte en av de inblandade från Bluebox som postade här om en utvecklingsplattform som utvecklats från Bluebox och en Kickstarter för att sälja den? För ca 1-2 år sedan. Jag försökte söka upp tråden men hittade den inte. Förmodligen nådde kickstartern inte målet, annars hade vi hört mer tänker jag
    Kan det vara den här?


    https://youtu.be/6G4gKaqHY_g

  10. #190
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Ja, den var det. Tack, nu när jag visste vad jag skulle söka på så hittade jag tråden också https://www.99musik.se/showthread.ph...ing-som-plugin

  11. #191
    dsc-daniel
    dsc-daniel är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Har fixat lite med audio plugin prylar det senaste. Och efter att ha gjort allt förarbete för att sedan kunna flytta pluggar till dedikerad hårdvara med pluginhost.

    Så har det blivit dags att skapa lite pluggar till systemet, som kommer gå att köra i vanliga musikprogram. Och det är något nytt på gång i grytorna.

    Jag spikade någon slags parameterlista tidigare idag till en ny synt. Man kan säga att den kommer ha stora likheter med bluebox, men kommer ha 4 oscillatorer, 5 step sequencers (1 för not, och 4st för oscillatorer med upp till 16 steg), och kanske jag kastar in en sjätte. Och utökar sen syntesmöjligheterna, bland annt något lyckat jag testade redan för typ 10 år sedan. Och med rösthantering som en Korg MONO/POLY, en riktig arpeggiator som grädde på moset, och effektenhet och utbytbara utgångssteg med olika med analog karaktär. Och sen ovanpå detta stöd för riktig polyfoni.

    Det enda som kan vara lite klurigt med det hela är att porta originalkoden för att den ska bli objektorienterad. Har någon bild också på grejerna som jag slängt ihop hittills. Som förra gången så är det hela komponerat efter vad jag själv skulle vilja ha för att skapa musik utifrån någon slags märklig erfarenhet.

    Sålde min MONO/POLY för ex. antal år sedan med tanken att "jag kan sälja den, så blir jag motiverad till att skapa något eget som gör alla saker MONO/POLY kan fast bättre" Ja det var ju en fin tanke då jag nog inte kunde hitta på något bättre för att motivera mig att skapa något förr eller senare som kan återskapa funktionalitet som den hade. Den saknade ju också möjligheten att koppla ut triggern som SH101 kunde, vilket irritera mig så jag hade någon vendetta mot denna MONO/POLY, så det var antingen slakta MCU'n n i den och ersätta den eller sälja den. Och jag hade inte mage att slakta den.

    Så det blir en korsning mellan bluebox och MONO/POLY på steroider. Borde vara tillräckligt galet för att kunna överraska positivt när man kranar och kunna användas som någon slags maskin för tysk klubbmusik.

  12. #192
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dsc-daniel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har fixat lite med audio plugin prylar det senaste. Och efter att ha gjort allt förarbete för att sedan kunna flytta pluggar till dedikerad hårdvara med pluginhost.

    Så har det blivit dags att skapa lite pluggar till systemet, som kommer gå att köra i vanliga musikprogram. Och det är något nytt på gång i grytorna.

    Jag spikade någon slags parameterlista tidigare idag till en ny synt. Man kan säga att den kommer ha stora likheter med bluebox, men kommer ha 4 oscillatorer, 5 step sequencers (1 för not, och 4st för oscillatorer med upp till 16 steg), och kanske jag kastar in en sjätte. Och utökar sen syntesmöjligheterna, bland annt något lyckat jag testade redan för typ 10 år sedan. Och med rösthantering som en Korg MONO/POLY, en riktig arpeggiator som grädde på moset, och effektenhet och utbytbara utgångssteg med olika med analog karaktär. Och sen ovanpå detta stöd för riktig polyfoni.

    Det enda som kan vara lite klurigt med det hela är att porta originalkoden för att den ska bli objektorienterad. Har någon bild också på grejerna som jag slängt ihop hittills. Som förra gången så är det hela komponerat efter vad jag själv skulle vilja ha för att skapa musik utifrån någon slags märklig erfarenhet.

    Sålde min MONO/POLY för ex. antal år sedan med tanken att "jag kan sälja den, så blir jag motiverad till att skapa något eget som gör alla saker MONO/POLY kan fast bättre" Ja det var ju en fin tanke då jag nog inte kunde hitta på något bättre för att motivera mig att skapa något förr eller senare som kan återskapa funktionalitet som den hade. Den saknade ju också möjligheten att koppla ut triggern som SH101 kunde, vilket irritera mig så jag hade någon vendetta mot denna MONO/POLY, så det var antingen slakta MCU'n n i den och ersätta den eller sälja den. Och jag hade inte mage att slakta den.

    Så det blir en korsning mellan bluebox och MONO/POLY på steroider. Borde vara tillräckligt galet för att kunna överraska positivt när man kranar och kunna användas som någon slags maskin för tysk klubbmusik.
    Ahh härligt ser fram emot denna... bluebox och Mono/Poly kanon

  13. #193
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Blueboxen är så otroligt imponerande så jag har fullt förtroende för dig Daniel!

    Tror du det kan bli aktuellt med en open source original-bluebox? Om den inte produceras igen så vore det synd att en sån magnifik sak 'brann inne'. Världen förtjänar blueboxen!

  14. #194
    dsc-daniel
    dsc-daniel är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blueboxen är så otroligt imponerande så jag har fullt förtroende för dig Daniel!

    Tror du det kan bli aktuellt med en open source original-bluebox? Om den inte produceras igen så vore det synd att en sån magnifik sak 'brann inne'. Världen förtjänar blueboxen!
    Tack för dina uppmuntrande ord.

    Att göra källkoden open source är relativt meningslöst utan hårdvaran. Men tanken slog mig för många år sen att man kanske skulle kunna göra ett nytt kretskort till den där knapparna sitter rakt på kretskortet, men blir otympligt med batterier och sätter man på ett USB jack för ström känns det kontigt att audio och MIDI inte går genom USB jacket om man så skulle vilja.

    Igår funderade jag lite kring vad som skulle vara det lämpligaste sättet att att skapa den nya pluggen. Insikten jag fick då var att det enklaste sättet förmodligen är att först göra om bluebox firmware till ett Linuxprogram och därefter göra om det till en VST plugg. Och därefter bygga den nya audiopluggen utifrån det.

    Det fick mig lite smått att fundera på kring de där mellanstegen. Dels att det blir ett Linux program, men också att det blir en VST plugg av det som tidigare var bluebox firmware.

    En stand-alone Linux programvara skulle medföra att den skulle kunna köras på en Raspberry Pi. Steget där efter är kanske ännu mer relevant, med en VST plugg av bluebox med komplett stöd för MIDI. Det är två mellansteg som förmodligen behövs göras för att sedan gå vidare och skapa den nya synten i pluginformat. Vilket det verkar som att det är den mest rimliga och snabbaste vägen.

    Jag skapa ju någon musikdator för några år sedan, som hade typ i vart fall ca 10 gånger mer RAM minne och 10 gånger med CPU kraft. Vilket typ skulle göra det möjligt att i datorn kunna göra 10st av något, typ olika syntar och effektenheter samtidigt. Men den datorn skulle först vara relevant om det fanns vettiga applikationer att köra på den. Och 2 okej synt pluggar är en bit på vägen.

    Så min slutsats var att det bästa just nu är att skapa en ny synt som plugin för att komma vidare. Så där är jag nu. Och mitt arbete med att skapa något ramverk för att kunna konvertera HW syntar till pluggar och pluggar till HW, behöver ju också stridstestas i verkligheten för att visa sin duglighet. Så jag kommer inte riktigt runt det.

    Det blir att återgå till att göra syntar, och i detta fallet som audio plugins. Och blueboxen är ju ett lämplig kandidat för att demonstrera att det går. Och för att göra någon tillbaka till framtiden runda med det hela. Så får jag väll efter det blivit pluggar demonstrera att det går göra hårdvara av det, och då är rundan sluten.

    Systemet har då visats vara praktiskt användbart för att göra en HW synt till plugg och plugg till hårdvara, och få hårdvaran så billig som den måste vara för att det ska vara relevant.
    Senast redigerat av dsc-daniel den 2023-10-26 klockan 16:58.

  15. #195
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Annars finns det plattformar som Daisy idag, på det sättet går det att komma undan en hel del av hårdvaruarbetet.

  16. #196
    dsc-daniel
    dsc-daniel är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars finns det plattformar som Daisy idag, på det sättet går det att komma undan en hel del av hårdvaruarbetet.
    Problemet är nog inte att låta maskiner löda fast en MCU och dra några ledare till en DAC och få en USB kontakt pålött på kretskortet. Inte heller att konfigurera en MCU. Och idag kostar den typ av automatiserat arbete max några tior för att få sakerna lödda och sköts av pick-and-place maskiner som CAD programmen spottar ur sig filer till dessutom. Och kretskort tillverkas av maskiner också naturligtvis. Problemen ligger på helt andra nivåer och områden. Och den typen av korts programmeringsramverk tillför inget om man inte vill bli fastlåst i något som har sina egna typer av begränsningar och huvudvärk. Och att få onödiga stiftlister på kortet är inget man vill ha och ökar höjden på kortet något enormt och hålmonterade saker tar enorm plats när det inte ens ska behövas som i detta fallet.

    Om nu någon tvekar, så kan ni lära er något nytt kanske...

    Här kan du lära dig göra ett eget kort...
    https://www.youtube.com/watch?v=aVUqaB0IMh4&t=1037s

    Här är en video om hur du får det tillverkat...
    https://youtu.be/MICBFN2mD6Q?si=42rRRO1Rw03_sWLh

    Och här har du en video om hur du konfigurerar kortet själv för audio...
    https://youtu.be/lNBrGOk0XzE?si=NQD_BQE04FKvcqlj

Liknande ämnen

  1. Ny svensk synt
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2022-11-22, 17:03
  2. Svensk ghettotech?
    Av jgb i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 14:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •