Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Klarinettfrågor...

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Klarinettfrågor...

    Nån som vet?

    Är lägsta ton på en "Bb"-klarinett just Bb, eller börjar bess-skalan längre upp? Just Bb-klarinetter verkar ju vara vanligast, och min undran är väl även om de är knöliga att spela på i "vanliga" tonarter. Ska köpa klarinett nämligen...

  2. #2
    Tebukuro
    Tebukuro är inte uppkopplad
    Tebukuros avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Att det kallas Bb-klarinett innebär att den är stämd i Bb. Ett C på klarren är alltså ett Bb i "verkligheten". Lägsta tonen på en Bb-klarinett verkar vara E (dvs D ).

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Verkligheten är allt jag bryr mig om. Lägsta tonen är alltså?

  4. #4
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägsta tonen är alltså?
    På en Bb-klarinett blir den lägsta klingande tonen ett d. Använder du en A-klarinett kommer du ner en halvton till, c#.

  5. #5
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som vet?

    Är lägsta ton på en "Bb"-klarinett just Bb, eller börjar bess-skalan längre upp? Just Bb-klarinetter verkar ju vara vanligast, och min undran är väl även om de är knöliga att spela på i "vanliga" tonarter. Ska köpa klarinett nämligen...
    Bb-klarinett är vanligast. A-klarinett används mestadels i orkestersammanhang. Satsa på den förstnämnda.

  6. #6
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    <3 kontrabasklarinett

    Annars:

    https://youtu.be/LWbj7FYEi3M

  7. #7
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Håller med Valfrid, satsa på en B-klarinett - det är inte så svårt att spela en helton upp, d v s D-dur om andra spelar C-dur och man lär sig efter ett tag. Det är B-klarinett som gäller i t ex alla blåsorkestersammanhang och i det allra mesta av den klassiska solorepertoaren förutom Mozart. Med en A-klarinett får du tänka en liten ters upp och det är oftast svårare, om du inte råkar ha tur med tonarten och slipper en massa förtecken.

    Anledningen till att det finns både B och A är för övrigt förstås just detta. Innan klarinetten fick så många klaffar som den har idag var vissa tonarter rejält svårspelade och med två klarinetter behöver man aldrig spela i en för krånglig tonart. Det finns faktiskt C-klarinetter också men de är riktigt ovanliga och låter lite gällare.
    Senast redigerat av Olof B. den 2010-11-27 klockan 21:40.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tack, gänget! Nu köper jag!

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    ...och nu är den på väg. Förmodligen är jag med klarre efter helgen! Hahaha! Trodde aldrig att jag skulle bli klaff-frälst men den där tvärflöjten tog mej till nya jaktmarker. Var skall detta sluta?

  10. #10
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Grattis! Tuta och kör!

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisab Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis! Tuta och kör!

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ok: Klarinetten, so far...

    Dag 1. (klarinetten kommer med brevbäraren)
    Hahaha, vilket bedrövligt skick! Spelbar i ordets yttersta bemärkelse. Tätar med papper... Första reaktionen: Fan vilken idioti att stämma ett instrument i Bb. Allt känns knöligt. Så mycket mekanik jämfört med tvärflöjten.

    Dag 2.
    Nej nu tänker jag spela i C ändå. Och jag börjar nöta in fingrarna på C-skalan. Det går ju faktiskt. Nu är inte jag den typen som bara kan spela i C, men jag vill gärna utgå därifrån för att sen kunna spela alla andra tonarter. Sån är jag i huvet, kanske... Stöter direkt på oktavbytesprylen, som känns som en av de svåra sakerna att göra snyggt på klarinett. Får inte riktigt till det.

    Dag 3.
    Det här går ju bra. Det går faktiskt utmärkt att spela i, exempelvis, C. Jazzar på... Nöter på oktavbytet och börjar fatta lite fler av klaffarna. Logiken tätnar. Nu är det bara att spela (nästan...)

    Dagarna går...



    Senast redigerat av Ambulansen den 2011-06-19 klockan 15:30.

  13. #13
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Kul! Ja, oktavbytet ligger lite illa till. Speciellt i C. Men med lite övning kan man göra ganska smidiga övergångar!
    Lycka till i det fortsatta spelandet!

  14. #14
    klarinettist
    klarinettist är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    PSt Ambulansen. För att göra det knepigt så är den sk. oktavklaffen ingen oktavklaff på klarinett, det är en registerklaff. Man hamnar inte en oktav upp utan en en oktav + en kvint upp. Om du är med på det så är det lättare..

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Klart jag fattar... Det ger ju sig själv i örat liksom, och blir inte knepigt alls. Nåt namn ska den ju ha, registerklaffen! Betydligt mindre förvirrande dock än att klarinett ska omtalas en helton "fel". Tur att man inte använder noter... Härligt instrument hursomhelst. Man fattar varför jazz är jazz när man börjar vräka på ett klaffinstrument. Nästa svängiga ton ligger alltid och väntar under närmsta knapp liksom! Nu börjar jag sukta efter sax. Synd att man inte kan få en för en 4hundring bara. Inte som med klarinetter direkt...

  16. #16
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu börjar jag sukta efter sax.
    Då blir det äntligen oktavklaff! Fast den vanligaste och billigaste, altsaxen, är ju å andra sidan stämd i ess - liten ters ner istället för helton upp...

  17. #17
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu börjar jag sukta efter sax.
    Är ju ett strålade citat!

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Är det alltså oktav på sax! Där ser man. Skevt med Eb dock...

  19. #19
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Det har att göra med borrningen - klarinetten har cylindrisk form och överblåsning ger en oktav + kvint. Oboe och sax är koniska, d v s betydligt tjockare nedtill, och överblåsning ger bara en oktav. Detsamma gäller förstås flöjt, men den är en cylinder som är öppen i båda ändar. Detta påverkar vilka övertoner som ligger i klangen också för övrigt. (På sätt och vis är en sopransax en oboe/klarinett-hybrid i metall.)

    http://www.phys.unsw.edu.au/jw/pipes.html
    Senast redigerat av Olof B. den 2011-06-18 klockan 13:25.

  20. #20
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Idiotiskt det där med att man måste transponera i huvet hela tiden. Vad är egentligen meningen? Och vet någon om det finns fingerschema över "verklighetens" toner?

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Poängen med transponerande instrument är så vitt jag har förstått att man ska kunna växla mellan t.ex. Eb-klarinett och Bb-klarinett utan att behöva ändra korrespondensen mellan not och fingersättning.

    Jag skriver alltid transponerande partitur de gånger jag har med transponerande instrument. Det är lite krångligare att transponera i huvet, men man kan lära sig.

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men man måste inte transponera i huvet. Man skiter i allt diffust fåneri, och ser och hör ett C som ett C. Så har jag gjort, alltså totalt ignorerat en massa förvirrande låtsasbegrepp. Men då är jag väldigt sällan i kontakt med noter också, så jag slipper ju det mesta sånt.

    Ett fingerschema över verklighetens toner är väl bara att göra själv om det behövs, om det nu är svårt att hitta.

    Jag ser klarinett som ett C-instrument, utgår från C och så. Men krockar ju med det mesta om man ska hålla på att utgå från Bb.

  23. #23
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men man måste inte transponera i huvet.
    Det beror på. Den som spelar efter (transponerande) noter eller bara improviserar på gehör behöver ju inte tänka på transponering. Men tänk på situationen när en klarinettist ska spela ihop med en pianist och bara har pianonoterna att titta i.

    Om man läser gamla orkesterpartitur brukar de vara noterade transponerande. Det är ett helvete att transponera horn i F, klarinetter och trumpeter i B osv i huvet, samtidigt, men det är ju det dirigenter gör.

  24. #24
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Den stora klarinettfrågan är varför de har slutat tillverka kontrabasklarinetter.
    Jag känner två (eller tre?) som har och en som överväger att skaffa.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror på. Den som spelar efter (transponerande) noter eller bara improviserar på gehör behöver ju inte tänka på transponering. Men tänk på situationen när en klarinettist ska spela ihop med en pianist och bara har pianonoterna att titta i.

    Om man läser gamla orkesterpartitur brukar de vara noterade transponerande. Det är ett helvete att transponera horn i F, klarinetter och trumpeter i B osv i huvet, samtidigt, men det är ju det dirigenter gör.
    Du har väl rätt. Jag är inte i den "världen" liksom. Men skulle jag behöva lära mig nåt från noter så skulle jag leta upp melodin ifråga utskriven som den är och inte "klarinetttransponerad", eftersom det är den melodin jag vill lära mig. Så på så sätt har jag kanske en fördel jämfört med en som "fått lära sig" klarinett...

  26. #26
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det borde väl gå bra så också, men kan bli mer att hålla reda på om du skulle växla mellan ett instrument i Eb och ett i B.
    Men jag har inte tagit en enda ton på klarinett till skillnad från flera andra här, så det är väl snarare experterna som borde uttala sig.

  27. #27
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Ja det är just där jag fick problem. Fick noterna av en pianist på en slinga inför en radioinspelning. När jag kommer dit så låter det ju helt skevt. Var total nybörjare då så fattade inte varför. Hade tio minuter på mig att lära om slingan men då blev det ju värsta oktavsprånget. Det gick inte så jag spelade glockenspiel istället

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det borde väl gå bra så också, men kan bli mer att hålla reda på om du skulle växla mellan ett instrument i Eb och ett i B.
    Mer att hålla reda på är en annan fråga. Jag brukar lära mig vanlig pianoC-skala på instrumenten som grund. Sen är det lätt att spela annat.

  29. #29
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Alltså jag vill inte vara dryg men trots att det funkar för dig att ignorera stämning osv så är det ändå fel. Det är ju ett etablerat system bland blåsinstrument i stort att ett grepp motsvarar en not. Om du skulle spela i ett sammanhang där det finns klarinettnoter eller tillsammans med andra blåsare så skulle det gå sämre för dig. Och om man "fått lära sig" kan man såklart ändå spela tillsammans med en pianist.

  30. #30
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Så länge man spelar rätt noter och spelar dem musikaliskt är det väl inte fel?

    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är just där jag fick problem. Fick noterna av en pianist på en slinga inför en radioinspelning. När jag kommer dit så låter det ju helt skevt. Var total nybörjare då så fattade inte varför. Hade tio minuter på mig att lära om slingan men då blev det ju värsta oktavsprånget. Det gick inte så jag spelade glockenspiel istället
    Hehe, sådär flexibla är inte alla skolerade klarinettister!

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag står fast vid att en ton är en ton, och att systemet med att skriva olika för "transponerande instrument" var en dålig idé från början. Det står mig fritt att tycka så, och jag gör det. Glatt

    Greppet "C" är greppet då det hörs ett C ur luren. Inga problem kan uppstå.

  32. #32
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Musik är musik, och man behöver självklart inte noter eller bry sig om transponering för att göra bra musik och spela fint på olika instrument. Man kan spela skolat eller halvfusk eller egen avancerad stämning. Det finns inget fel inom musik.

    Dock, fakta: Greppet du tar på en Bb-klarinett om det klingar C, heter inte C. Du väljer att kalla det C på grund av vilka musiker du spelar med, om du hade spelat med andra blåsare skulle du nog inte ha haft så stor framgång med det. "Inga problem kan uppstå" gäller ju bara i din kontext.

    Jag bryr mig inte om rätt och fel men jag tycker det här var provocerande och lite förmätet
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så på så sätt har jag kanske en fördel jämfört med en som "fått lära sig" klarinett...

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jo det lät lite drygt kanske Betydligt drygare än det du skrev

    Och du har ju såklart rätt i sak. Samtidigt skulle en blåsare jag spelar med inte heller ha nåt problem med att spela som jag menar. Rätt få skulle nog det egentligen. Det är bara ett begreppsproblem, och sådana är, tycker jag, onödiga att hålla på med.

    På tal om allt detta då: Noteras tenorsax med Bb som C?

  34. #34
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På tal om allt detta då: Noteras tenorsax med Bb som C?
    Ja, tenoren är ett Bb-instrument liksom sopransaxen. Alt och bariton skrivs i Eb. Alla noteras i G-klav med (noterat) Bb i lilla oktaven som lägsta ton. Hade man noterat klingande skulle saxofonisterna behöva spela i basklav när de använder annat än sopransax.

    Basklarinett däremot kan man skriva i f-klav eller g-klav, även om jag faktiskt fick käft för att ha noterat den i f-klav senast det begav sig.

  35. #35
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    👍

    (Roligt, försöker att aldrig gräla men tänder till när det handlar om klarinetter.. Öm punkt sen barndomen kanske)

  36. #36
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    ^ Så klart, det är viktiga frågor det här.

    Jag kom förresten på anledningen till att basklarinettisten blev så irriterad på notationen. Det är visserligen ok att skriva i basklav, en helton över klingande, men när man går högt upp i registret blir det naturligt att skriva i g-klav. För att vara konsekvent skriver jag den också en helton över. Men enligt den andra standarden noterar man ju basklarinett i g-klav en nona över klingande. Alltså blir det en kognitiv dissonans om de får noter som ser ut att vara en oktav fel. Och överblåsningen är ju på udda deltoner, så jag antar att de får det jobbigt med oktavtransponeringen.

  37. #37
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (det är när man hör om sånt som jag är glad över att jag bara spelar och spelar )

  38. #38
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Hej 99-panelen! Tänkte unna mig en ny (gammal) klarinett.

    Ska man satsa på B eller C-klarinett?
    Jag blir helt virrig av att försöka förstå notering etc.
    Jag kommer att spela mot typ syntar och så. Så C är väl rimligast?

    Har en ganska svårintonerad plast-b-klarinett sedan tidigare.
    För mig är det inte så viktigt att det är samma grepp som den. Bara att det låter bra och är enkelt att improvisera till "vanliga" tonarter.

  39. #39
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är inte alls svårt att spela i t.ex C på en vanlig klarinett. Billigare är de också. Kör på det!

  40. #40
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Haha vad lustigt, tänkte precis imorse att det är dags att köpa klarinett. Jag jar spelat saxofon förut så det borde gå hyffsat bra

  41. #41
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte alls svårt att spela i t.ex C på en vanlig klarinett. Billigare är de också. Kör på det!
    Ja, kollade begagnat-utbud och priser. Verkar vara så.
    Plus har spelat så i 27 år.

  42. #42
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Ropade in en gammal fransk träklarinett på auktion. Skicket verkar vara rätt bra, men den har givetvis lite brister. Det verkar läcka lite luft här och där, så behöver sätta igång med att byta kork samt några putor. Ser det som ett litet långsiktigt DIY-projekt att få den i spelbart skick.

    Någon som har tips på vart man får tag på korkmattor i olika tjocklekar? Har försökt beställa på http://instrumentrep.com/reparations...filt%20mm.html men har inte fått något svar ännu.

  43. #43
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ropade in en gammal fransk träklarinett på auktion. Skicket verkar vara rätt bra, men den har givetvis lite brister. Det verkar läcka lite luft här och där, så behöver sätta igång med att byta kork samt några putor. Ser det som ett litet långsiktigt DIY-projekt att få den i spelbart skick.

    Någon som har tips på vart man får tag på korkmattor i olika tjocklekar? Har försökt beställa på http://instrumentrep.com/reparations...filt%20mm.html men har inte fått något svar ännu.
    Så, bytt min första kork. Dags att ta itu med ett par läckande putor. Känns läbbigt!

  44. #44
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kör med tyglappar för tätning mellan sektionerna på min

  45. #45
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med tyglappar för tätning mellan sektionerna på min
    Min hade ett par lösa ringar, som jag faktiskt tätade med hjälp av tyg efter ett tips av en instrumentreparatör. Lyft på ringen, sätt tyget över hålet, tryck dit ringen igen och skär bort allt tyg runt omkring. Funkade galant

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •