Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 335

Ämne: Hackintosh

  1. #121
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Mina 2cent:

    En ny Mac mini är lika värdelös som en Macbook Pro. Typ samma burk minus tgb/skärm. Ok, det är säkert olika moderkort osv men prestandan är näst intill indentisk så på grafik, processor, minnen.

    Hackintosh ger dig bra mycket mer processorprestanda / krona. Inget snack om det. Men det är lite som Linux på 90-talet. En massa meck. Vill man och är intresserad av att mecka med sin dator. Visst. Kör i vind! Annars kan jag verkligen rekomendera Mac Mini Unibody (2010) jag är svinnöjd och kommer från Windowsvärlden och har aldrig ägt mac tidigare. Senast jag körde mac os så var det version 8 eller 9.

    Sen är det ingen som tvingar nån till nåt. Köp det ni vill ha och har råd med. Jag köpte minin och har inte haft ett enda problem. Ljudkortet (MOTU 828mk3) funkar bättre än nånsin.

    Kram <3

  2. #122
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp


    Blev lite väl mycket trams här, rensade bort en del och lät en del ligga kvar. Låt nu tråden handla om att bygga hackintoshar och inget annat tack.

  3. #123
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Så. Ni som byggt, hur funkar det? Är det problemfritt? Som en Mac?
    Senast redigerat av mv den 2011-05-28 klockan 21:42.

  4. #124
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det är relativt problemfritt... men det kräver lite jobb.. som att köra ful(pirat)windows kopia eller linux.. man måste vara bered på lite lite handpåläggning!!

  5. #125
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag kan inte säga att jag har haft problem. Sjukt stabilt, ett himla ös i CPUn. Att installera är inte lika enkelt som med en mac, men det är inte svårt om man är van vid att greja med PC- burkar.

  6. #126
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har varit i i Hackintosh träsket och visst fungerar det finfint och visst kortsiktigt är det billigare men långsiktigt är det en ren förlustaffär då en PC har noll andrahandsvärde och en Mac i princip samma värde flera år senare sjukt nog om man tänker sig sälja och uppgradera sig vilket är ett normalt beteende.

    Pris exempel.
    En PC motsvarande Mac Pro kostar 12.000:-.
    Efter tre år. Säljvärde 0 kronor.
    En MacPro kostar 23995:-
    Efter tre år får du lätt 16995:- på 99mac.se eller macworld köp/sälj.
    Summa. PC´n är 5000:- dyrare.

    Så, om man bortser på att det är idioti att köra Hackintosh ur ett ekonomiskt perspektiv så är det ganska roligt att försöka mecka till så det rullar fint på någonting man "byggt" själv.

  7. #127
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Knepet med PC är att uppgradera moderkort+processor+minne ungefär en gång per år. Byta ut hela datorn är fullständigt överflödigt. Om man har rätt timing får man igen minst hälften av nypris och håller sin prestanda på topp. Normalt handlar det alltså om en investering på 1500-2500 per år.

    Att säga att PCn är dyrare är vansinne, men man måste känna till uppgraderingscykeln. Just att det går byta ut bara vissa delar gör att det är billigare i varje läge att skaffa PC istället.

  8. #128
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men hela grejen är en lucka i protokollet - oklart om det är lagligt eller ej att använda Apple-licensen på detta vis, men Apple säljer åtminstone inte operativsystemet uttalat för detta bruk. Ett litet bekymmer ligger i om huruvida de funderar på hur de ska begränsa denna typ av användning eller ej. Man måste vara medveten om att det är ett tweak man gör; blir det fel någonstans har man inga garantier och ingen support. Man måste gilla att se datorn lite som sport; ett modifierat hembygge är vad det blir. Kör man operativsystemet på Apples hårdvara kan man lugnt klicka på nya uppdateringar och man behöver aldrig oroa sig för att något inte ska fungera. Det är så det ska kännas att köra Mac. No worries. Plus att datorn förmodligen också är snyggare, tystare och mer solid i övriga funktioner.

    Är man beredd att gambla med detta och på sätt och vis köra en PC-baserad "linuxburk" som får ett Mac-operativ "med lite tweak" så kan man bygga en hackintosh. Men man måste vara beredd på att detta trots allt åsidosätter mycket av det sköna det innebär att köra Macintosh.

  9. #129
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hela grejen är en lucka i protokollet - oklart om det är lagligt eller ej att använda Apple-licensen på detta vis, men Apple säljer åtminstone inte operativsystemet uttalat för detta bruk.
    jo, det har varit debatt utomlands också om detta är lagligt eller ej - man följer inte avtalet man skall godkänna när man installerar OS X så vitt jag vet... skumt att det är helt ok att diskutera ful-macar, men prat om nedladdning, torrents och annan fultankning inte är tillåten...?

  10. #130
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hackintosh bryter inte mot svensk lag vad som har framkommit hittills.

    Det finns inget förbud mot att snacka nedladdning, torrents med mera. Däremot att länka till saker direkt (tanka ner senaste kobajs/lå¨jjic här: http://fultankare.utan.ankare/) är något som ryker direkt. Det är inte heller meningen att 99musik skall bli ett ställe för "var kan jag tanka ner senaste waärschzen", utan ett forum för musikskapare med musiken som gemensam bas.

    Det finns ett antal lagliga torrents, länka på och diskutera på!

  11. #131
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Svensk lag struntar jag i, jag menar hur Apple ser på det hela. Det är Apples produkt, inte Sveriges produkt. Hur ser Apple på att man bygger Hackintosh?

  12. #132
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Svensk lag gäller även Apple. Att sedan Apple inte är förtjusta i hackintosh... är inte så konstigt.

  13. #133
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men svensk lag kan väl knappast överrida företagets egna juridiska lagtexter om hur produkten kan och får användas.

  14. #134
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jo, det är precis så det fungerar vad jag vet.

  15. #135
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Naturligtvis finns det inget företag som fixar supporten annat än på hårdvaran, men det finns flera jättebra forum som gärna hjälper och som man även kan söka igenom efter lösningar på ens problem. Följer man dock instruktionerna ordentligt, köper rätt delar och inte är rädd för att googla för att få reda på information så löser det sig. Kan man bygga sig en PC så kan man nog för att bygga sig en hackintosh. Det är inte för alla, det kan jag hålla med om. Men det är inget konstigt, svårt eller farligt om man är lite bevandrad inom datorer och hårdvara.

    Och nej, Apple kan inte göra något åt detta i Sverige. Speciellt inte om ens kopia av Mac OSX är lagligt inköpt.

  16. #136
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Fast allt är en tolkningsfråga... man måste ha en apple branded computer står det.. så om man köper en begagnad krashad g5 tex och har ett serienr eller så så står det väll mig fritt att byta moderkort minne och cpu osv i lådan....??

    den är ju fortfarande apple branded?

  17. #137
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det är bootromen som räknas, har jag för mig. Men det är en teknikalitet som Apple definitivt inte kan använda sig av juridiskt i Sverige.

  18. #138
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag undrar fortfarande vad Apple -anser- om det hela. Själv behöver jag bara gå förbi en ny iMac för att inse vad jag anser.

  19. #139
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    hihi... du.. jag har köpt en mb pro!! Men är fortfarande sugen på att bygga ett monster!!

  20. #140
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Låter vågat. Jag låter min gamla goa G5:a förbli en gammal go G5:a. Vågar inte köpa en påse komponenter och sitta och hoppas på att jag får ihop det till en sjukt imponerande hackintosh. Förra försöket... fick bli en PC... som såldes snabbt.

  21. #141
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Hehehe... Jag har en skraltig G3 på 3 ghz dual intel... går som en klocka med äppla OS!!

  22. #142
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är bra jobbat. Allt fick plats i lådan?

  23. #143
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ja jag körde en micro atx... bygget är gamalt nu, och inte så vackert som jag kan önska men fullt fungerande!! ganska tyst oxå!

  24. #144
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En mac mini... å andra sidan...

    Dösnygg och solid samt helt ljudlös.

  25. #145
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En mac mini... å andra sidan...

    Dösnygg och solid samt helt ljudlös.
    Men ganska jobbig att bytta DVD-brännare i när den plötsligt dör några dagar efter garantin gått ut... (Min egen erfarenhet) Sen är den ju inte särskilt uppgraderingsbar, utan i klassiskt apple-tänk är det - köp, använd, släng/ge bort, köp nytt... Att löda fast processorn är ju fint miljötänk... Känner mig mer och mer lockad av att lämna äpplehårdvaran, har inte haft en mac nånsin som inget gått sönder på kort efter garantins utgång och jag är väl uppe närmare tio macar nu...

    Så solid... ...inte i min erfarenhet...

  26. #146
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hupp. Mina har aldrig pajat... jo, en iBook men den hade förlängd garanti på just det. Lönar sig ofta att ringa Apple å kolla. De skickar ett bud och hämtar. Ofta. AppleCare är bra annars.

  27. #147
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hupp. Mina har aldrig pajat... jo, en iBook men den hade förlängd garanti på just det. Lönar sig ofta att ringa Apple å kolla. De skickar ett bud och hämtar. Ofta. AppleCare är bra annars.
    Ja, de är bra, när deras maskiner går sönder inom garantitiden... AppleCare är mycket pengar att lägga på garanti som borde ingå, men det är ju inte som i bilbranschen där garantilängd är ett konkurrensvapen tyvärr. Nej, skall man inte byta ut efter 12 månader så skall man betala en dryg tusing om året för att vara säker på att vara skyddad... Känns som lite väl mastigt när man redan betalt det högsta påslaget i hela datorbranschen...

  28. #148
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men svensk lag kan väl knappast överrida företagets egna juridiska lagtexter om hur produkten kan och får användas.
    Det är landets lagar som gäller.
    Sen kan Apple stämma XYZ att de bryter mot licensavtalet och stämma någon för det den vägen, men då gäller svenska lagar runt den stämningsansökan + hur det ska tolkas.
    Men det lär ju knappast hända en vanlig privatperson om det inte är "big business" så att det blir värt det för Apple.
    Lite samma sak som att kopiera ens egna DVD skivor, du får inte reproducera/kopiera en DVD enligt "licensavtalen" men enligt svensk lag så får du göra en säkerhetskopia.

    Gråzon javisst.

  29. #149
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Dock inte riktigt den frågeställningen jag intresserade mig för, det togs ur sitt sammanhang lite.

  30. #150
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Vi kan nog vara överens om att de inte gillar det (apple) men jag hade nog aldrig köpt en Mac om jag inte kört Hac innan!!

  31. #151
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, där har vi svaret på gåtan Hackintosh är ingen utväg för macare men en ingång för nyfikna hackare.

  32. #152
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Tjoho!
    Jag har haft mac och bara mac sen 1999 och älskar skiten, men sen jag började höra talas om hackintosh så blev jag väldigt intresserad, min första tanke var; shit, kan man bygga en ihop den största macpro för mindre än halva priset eller mindre!?! Och det funkar! Nu verkar det ju inte riktigt vara så smidigt som jag först hoppades, men jag är fortfarande intresserad, jag bryr mig inte så mycket hur det ser ut bara det är stabilt och jag tillhör skaran som inte bryr sig om alla jävla uppdateringar hela tiden, om mitt os funkar med mitt protools och ableton så aktar jag mig från att uppgradera om det inte är något stort som händer hos avid eller ableton och jag måste.
    Så vem vet, nästa gång jag ska byta dator så kanske det blir en Hackintosh!?! Vem vet!

  33. #153
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Sen jag byggde min hackintosh har jag installerat varenda uppdatering som har kommit, funkar fortfarande klockrent...

  34. #154
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Samma här, aldrig varit problem med uppdateringar.

  35. #155
    orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior
    själv har jag efter 6 år med riktigt macar är jag tillbaka on PC, och det känns så jävla fint =) visst dator livet känns lite fulare, men det går jämt ut =), och självklart är alla delar valda om jag skulle börja längta efter OSX, men just nu är det inget jag längtar tillbaka till, finns så fina pluggar som endast finns till pc, som jag inte skulle kunna lämna nu när jag har fått smak för dom!

  36. #156
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Ok så om bara bygger på rätt sätt och har tungan rätt i mun så kan det bli fina grejer.
    Apple har väl inga egna originaldelar förutom chassit, eller?

  37. #157
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mv Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok så om bara bygger på rätt sätt och har tungan rätt i mun så kan det bli fina grejer.
    Apple har väl inga egna originaldelar förutom chassit, eller?
    Jo, det mesta är "Apples" design förutom processor, grafikkortet, minnen.

  38. #158
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inuti iPhone är det gott om plats för standardkomponenter vettu

  39. #159
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inuti iPhone är det gott om plats för standardkomponenter vettu
    Med tanke på att apple inte har egen chip-tillverkning så är det mesta standardkomponenter även om de börjar röra sig mot att utveckla egna komponenter. Skulle dock vilja påpeka att det enda unika i en iphone förutom kretskort tillverkas av samsung och är en tweakad standardkomponent (a4 processorn)

  40. #160
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Apples moderkort har i många år varit Intels referens-design, med enbart bootromen som egen teknologi. Det händer att Apple ändrar på kretskortets layout lite för att passa i olika formfaktorer, men det är definitivt Intel som designar det hela.

  41. #161
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Och för att svara på mvs fråga, JA. Om du väljer rätt delar så får du en mycket mycket bra dator, med Mac OSX, till ett mycket mycket bättre pris än om du köper en dator från äpple. Du får dessutom välja ett snyggt chassi istället för apples tråkgrå aluminiumhistoria

  42. #162
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Alltså, min poäng var att man inte kan köpa vilket moderkort+nätagg. som helst från ex komplett och slänga in i ett MAC Pro chassi ex.
    Ska man hårdra vem som tillverkar vad så är det nog inte i mycket i en MAC som är "designat" av Apple förutom chassit till deras produkter. Men så är det väl det mesta nuförtiden... ex. bilar..

  43. #163
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/9BnLbv6QYcA

    Apple = OSX
    Intel osv = proppar och brickor
    Osv
    osv..

    De gör ju endast ett OS.. resten är vanliga PC detaljer.. typ..

  44. #164
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    *petimeter* Inte "OSX". Operativsystemet heter OS X eller MacOS X. Skrivinteihop. Just detta...

  45. #165
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    <3osX86


    https://youtu.be/VenwXLthnXo

    Investerade för övrigt i pad och key för blåtand idag... riktiga äkta äpple grejer... trevligt!!
    Senast redigerat av Sillen den 2011-06-01 klockan 14:51.

  46. #166
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Heter det inte Apple Macintosh Operating System X då? *Petimetern slår i taket*

  47. #167
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Nej, det heter faktiskt Mac OS X. Så är varumärket.

  48. #168
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Fråga till er som testat att köra den med Firewire-hårdvara... är det som en "vanlig" Mac, har ni fått hacka massa drivisar för att få det att fungera? Mest fundersam hur ett sådant här system skulle funka med mitt Motu mk3 Firewire. Mammakortet jag lurar på är ett
    GA-Z68X-UD4-B3

    F

  49. #169
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag skaffade ett pcie-firewirekort till mitt MOTU 828mk3. Var TI-chipset på fw-kortet. Funkade utan extra drivrutiner och aldrig varit problem med ljudkortet!

  50. #170
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Hallå...

    min systemdisk pajade förra veckan, fick en ny skickad från dustin, tänkte att nu kan jag ju lika gärna prova,
    nu när disken ändå är helt ny. Jag fick en anledning liksom

    Men det går käpprätt år helvete...

    problemet: kör iboot, och sätter sen i OSX-skivan.
    Sen händer inget mera, hjulet på startskärmen bara snurrar...i all evighet.

    Min setup:

    ASUS RAMPAGE III EXTREME X58 S-1366
    INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB S-1366
    XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
    OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC
    CORSAIR 8GB DDR3 DOMINATOR DHX+1600MHZ CL9 (2X4GB)
    ( jag vet att det det ska vara endast 4gb, men med endast 1 minnes modul så startar ju inte burken alls.
    måste jag snoka redan på 2x2gb moduler för att få det att funka ? )

    HILFE !

  51. #171
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det är inte troligt att problemet är mängden minne. Visst händer det att det blir problem men det är ovanligt. Kör du senaste iBoot, och är OSX-skivan retail?

  52. #172
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    ja senaste iboot, och en retail-skiva
    har ju desutom sett att min setup har funkat för andra. *morr*

  53. #173
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Har du kopplat bort allt onödigt ur burken? Bara ett enkelt tangentbord och mus inkopplat, inga hubbar eller externa diskar..?
    Sitter skärmen på "rätt" utgång från grafikkortet?
    Har du aktiverat AHCI i bios för alla diskar?
    Har du följt någon guide för hur bioset skall ställas in för det specifika moderkortet?

    Det har säkert länkats till i tråden men här finns massa info:
    http://www.tonymacx86.com/

    DrK.

  54. #174
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    japp ja har gjort allt de där, graffet på pcie plats 1 , endast tgb + mus, bios, bara en enda disk ansluten. följt guiden på sidan du länkade till.

    fastnar liksom i steg för steg-guiden kan man väl säga.

  55. #175
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Prova att boota med -x och -v, se vad som händer.

  56. #176
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    on it

  57. #177
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    -x, då händer det ingenting, kom inte ens till osx-starten

    -v Här rabblas det långa rader data , vit text på svartbakgrund...

    det mesta handlar om refusing new kext...


    Kan jag ha missat nåt väsentligt...

  58. #178
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    -v är verbose mode.. då skall du se all text, det är en log på allt osx gör vid uppstart. Med lite kunskap kan med med den verbosa listningen komma fram till vad den stannar på.

    Vilken Sata-bus sitter disken på? Kan du byta till nån alternativ bus?

    DrK.

  59. #179
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Sökt runt lite på lite forum och så, och det kan vara ditt grafikkort som är problemet. Vissa kort funkar bara inte, och andra klockrent. Jag hade t.ex. ett Geforce GT240 som absolut inte gick. Dom hade visst ändrat lite på elektroniken jämfört med referensdesignen. Se om du kan hitta något annat grafikkort att testa med, typ ett Geforce 8800 eller 9800.

  60. #180
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    hm på så vis, men isf borde jag väl inte den vita skärmen med äpplet komma upp heller ?
    Ah well, jag får installera w7 tills jag har ett annat grafikkort. boomer !

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •