Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: TR-606 synkar inte

  1. #1
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior

    TR-606 synkar inte

    Hej!

    DIN Sync'en på min TR-606 ser ut att ha slutat fungera.

    Var å köpte en ny 9V DC igår då min dist behövde en sådan. Har undertiden använt trafon från min TR-606a. Eftersom disten hade ett 3.5mm uttag bytte jag connector på DC'n till en 3.5mm plugg. Funkade fint.

    När jag idag kom hem med en ny 9V DC plugga ja in den i 606an, ingen respons. Testade att köra negativ tip och positiv ring, och då var den igång igen... trodde jag!

    Den funkar prima att köra själv men syncen verkar inte fungera! Varken in eller ut. Hoppades på att det kunde vara något med den nya trafon som ställde till det och bytte tillbaka till den gamla, men fortsatt ingen synk.

    Vad kan vara fel? Och hur kan det åtgärdas?

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Testat med olika MIDI-kablar? Alla kablar har inte rätt pinnar. Jag kommer inte ihåg detaljerna runt det tyvärr.

  3. #3
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Åh herre vad glad jag blir, det fungerade med en annan MIDI-kabel! Pinsamt lättåtgärdat

    Tusen tack!

  4. #4
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Tur!

  5. #5
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testat med olika MIDI-kablar? Alla kablar har inte rätt pinnar. Jag kommer inte ihåg detaljerna runt det tyvärr.
    Någon annan som har mer detaljer runt detta?

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Från wiki:
    "MIDI connectors are standard 5-pin 180° DIN connectors which at one time were a de facto European standard for audio interconnection. Over time the simpler American RCA phono jack has left MIDI as the only place where DIN is commonly encountered in modern equipment. Only two of the five pins (pins 4 and 5) are used for MIDI signal transmission."
    http://en.m.wikipedia.org/wiki/MIDI_1.0
    "The SYNC standard uses 5 pin DIN connectors, the same as used for MIDI, but uses a different pin-out. The term "DIN sync" does not mean that it is a DIN standard, only that it uses DIN connectors. In some applications the remaining pins (4 and 5) are even used as "tap", "fill in" or "reset and start". But this differs from device to device."
    http://en.m.wikipedia.org/wiki/DIN_sync

    Kort sagt: midi använder endast pin 4 och 5 i kontakten och därför är vissa midikablar lödda endast på dessa pinnar. Sync24 använder endast dessa pinnar som extra då klockan går på pinne 3.
    Senast redigerat av kroffe den 2010-11-08 klockan 18:06.

Liknande ämnen

  1. Hur synkar man två Machinedrums?
    Av MasterBoot i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 16:00
  2. Så synkar du Ableton Live mot t ex vinyl
    Av outshape i forum Ableton
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 22:14
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 13:59
  4. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •