Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 218 av 218

Ämne: Dagens modulartips!

  1. #181
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @jgb: Har du några ljudexempel? I Nord Modular händer det att jag använder delay på styrsignaler, men reverb har jag inte testat. Det borde gå att komma rätt nära genom filter plus eventuellt brus ifall man inte vill offra en delay på det, tänker jag, men å andra sidan kan man nog få spejsiga effekter genom att köra kontrollsignaler genom tex fjäderreverb.
    Det där är grymt. Prova återkoppla delayad ton på phasemod oscillatorn. Gärna med ett lpf emellan. 303 på steroider.

  2. #182
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @jgb: Har du några ljudexempel? I Nord Modular händer det att jag använder delay på styrsignaler, men reverb har jag inte testat. Det borde gå att komma rätt nära genom filter plus eventuellt brus ifall man inte vill offra en delay på det, tänker jag, men å andra sidan kan man nog få spejsiga effekter genom att köra kontrollsignaler genom tex fjäderreverb.
    http://www.99musik.se/showthread.php...9ns-segerparad

    Allt som knastrar i den.

  3. #183
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    När man är så trött på sitt filter att man funderar på att dumpa det på närmaste loppmarknad kan det vara dags att testa det här:

    Godtycklig signal in till en ringmodulator (eller max/min, eventuellt annan ickelinjär processering med två in och en ut)
    Ringmodulator ut till filtret
    filter till ringmodulatorns andra ingång
    filter till ljudutgång.

    Jag har testat det här med de otaliga kombinationerna på A 106-6 och många av dem låter väldigt bra.

  4. #184
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Har du en frekvensdelare som inte används?
    Koppla sequencerns steg 1:s gate till delarens ingång. Ta utsignalen från några delare till en attenuator så att gaten förvandlas till CV.
    Använd denna CV för att öka filter cutoff, eller höja pitch en oktav, eller ändra annan valfri spänningsstyrd parameter.
    Instant variation!
    Eller ta gaten från delaren och styr en analog switch som kopplar in en annan vågform, eller sequencerkanal, eller adderar brus eller vafan.

  5. #185
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm, här hänger jag inte med. Vilken sorts sequencer pratar du om?

  6. #186
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du en frekvensdelare som inte används?
    Koppla sequencerns steg 1:s gate till delarens ingång. Ta utsignalen från några delare till en attenuator så att gaten förvandlas till CV.
    Använd denna CV för att öka filter cutoff, eller höja pitch en oktav, eller ändra annan valfri spänningsstyrd parameter.
    Instant variation!
    Eller ta gaten från delaren och styr en analog switch som kopplar in en annan vågform, eller sequencerkanal, eller adderar brus eller vafan.
    eller ta utsignalen och skicka vidare till andra sequs klockingång

  7. #187
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, här hänger jag inte med. Vilken sorts sequencer pratar du om?
    En med puls ut per steg. Serge tex har väl det.

  8. #188
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, här hänger jag inte med. Vilken sorts sequencer pratar du om?
    960, SQ-10....

  9. #189
    deleted user
    Make Noise PP har också gate ut från indv steg.

  10. #190
    Källman
    Källman är inte uppkopplad
    Källmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man är så trött på sitt filter att man funderar på att dumpa det på närmaste loppmarknad kan det vara dags att testa det här...
    Måste prova det med gitarren! Tack för tipset.

  11. #191
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Det här kanske kan vara av intresse: https://www.kickstarter.com/projects...r?ref=category

  12. #192
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om man har brist på sequencer, men överskott av oscillatorer och annat... så ställ in en ton per oscillator och kör dem genom VCA:er i rätt "sekvensföljd".

  13. #193
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Eller enklare, med en switch. Tex a151 eller a152.
    Detta använder jag mycket för att emulera mono/poly med.

  14. #194
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Man kan även skapa en sequencer av en klock delare och en mixer.
    Skicka clocka in i delaren och tjonga sedan några delade klockor vidare in i mixern.
    Ta mixer outputen in i kvantiserare (eller direkt i oscillatorn).
    Sen sätter du ton med volympottarna på mixern.

    Gjorde ett dåligt demo här med RCD och A-138 in i quantimator och vidare till braids.
    Tog även /2 från RCD och skala ner värdet och in i transpose på quantimator så att varanan not transponerades för lite extra ton-hoppande


    https://youtu.be/27A_eOsscBE

  15. #195
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Ballt!

  16. #196
    Daisuk
    Daisuk är inte uppkopplad
    Daisuks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Dagens tips er den her;



    Flame Knob Recorder. Hvilken fantastisk modul! Den fins i alle mine patcher. Helt fantastisk, anbefales på det varmeste.

  17. #197
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jovars, C-3 är kul om man utnyttjar den rätt. Själv blir jag fort trött på ifall man hör att något repeteras exakt, speciellt en tonhöjdskontur som man har vridit till på en ratt. Men man kan ju mixa två av dess kanaler för att få omväxling. Jag har också testat att försöka spela in exakt samma på två kanaler, men det blir naturligt nog små avvikelser. Skicka dem till varsin oscillator och man får intressanta melodier som är nästan unisona men fasar ut alltmer. Eller använd som envelope, det är kanske det allra vettigaste man kan göra med den.

  18. #198
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag var på väg att köpa en C-3, men slog istället till på en Modcan CV Record. Fantastisk modul som även kan sampla audio. Modulerbar start&stop position, hastighet och mycket annat. Avvikelser är lätt att få till där

  19. #199
    Daisuk
    Daisuk är inte uppkopplad
    Daisuks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ah, en Modcan CV record har jeg lyst på, hehe. C-3 er jævlig bra på å "modulate the modulators", plugg den inn i en VCA med et modulatorsignal. Enig i at den ikke er så fet om man modulerer f.eks. toner, men den fungerer jævlig bra til å f.eks. lage rytmiske/melodiske elementer med en Piston Honda eller en Hertz Donut eller lignende.

  20. #200
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Sitter man och trycker på en SCM med expander och silent way så har jag ett bra tips för att få scm att hålla tyst när man trycker stop i daw. Detta är en sladd som alltid sitter i mitt modular och som aldrig patchas bort.
    Det finns en plugg i silent way som heter sync och ger på en stereo kanal ifrån sig 4/4 och nån signal som alltid är på (+5v?) när seq rullar och av när seq står stilla. Patcha 4/4 in i scm och den andra in i mute (off) på expandern. Man kan behöva ändra läget på off switchen beronde på polaritet osv. Klart!

    Tänkte att det kunde vara utav intresse för nån.

  21. #201
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Något som är kul att göra med PEG är att pinga den med fyrkant från en oscillator som CV-styrs, då kan man köra PEG själv som en dubbel oscillator med varierbara vågformer och oktaver. Blir fint smutsiga vågformer av det pga dess digitalismer!

  22. #202
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Verkar som att jag fortsätter med samma typ av tips. Saker som kan klockas i audiorate är perfekta vågformsskapare. Ikväll har jag testat följande:
    DinSync ModSeq
    Makenoise PP+brains
    Doepfer A-155
    Rebel Technologies Klasmata

    De tre första har ju bara åtta steg om en inte switchar lite, men den sista har 32 steg med av eller på. Wavetable-ljud från dem alla. Kör dubbelt och crossfade mellan två olika inställningar på dem?

  23. #203
    tmcnvs
    tmcnvs är inte uppkopplad
    tmcnvss avatar
    Senior
    Har gjort en del inspelningar inspirerade av David Firsts "Privacy Issues" skiva på sistonde. Har kört in fyra LFO'er (A-143-3) i audiorange in i en A-172 min/max och sen min/max outputsen till L/R ut. Mycket fina drones som man kan "spela" och lyssna på i timmar. Enkelt och bra.

  24. #204
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Wmd pdomk2 återkopplad via geiger counter ger instabil magi!

  25. #205
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    man kan göra mycket kul med en midside encoder/decoder körd (side in i en phaser, mid låter man gå opåverkad t.ex.) in i azimuth ii om man utnyttjar moduleringsmöjligheterna i dess stereobredd. subtil rytmik.

  26. #206
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Azimuth 2 ska modulerar med audio!

  27. #207
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan även skapa en sequencer av en klock delare och en mixer.
    Skicka clocka in i delaren och tjonga sedan några delade klockor vidare in i mixern.
    Ta mixer outputen in i kvantiserare (eller direkt i oscillatorn).
    Sen sätter du ton med volympottarna på mixern.
    Jag gjorde en sådan patch igår med G8 i klockmodus och utgångarna skickade in i en mixer. Men en rolig vidareutveckling av idén är att ta någon av utgångarna via ett filter, gärna inställt på lågpass eller bandpass med låg frekvens och en del resonans. På så vis får man för det steget en ton som gungar till, ett slags vibrato som dessutom kan vara längre än steget.

  28. #208
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Triangelvåg in i VCA som styrs av envelope, in i wavefolder eller liknande. Filtersvep utan filter, som inte låter som vanliga filter.

    Säkert välkänt för många västkustare, inte desto mindre användbart!

  29. #209
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tips jgb, mycket användbart.

  30. #210
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ewigland Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips jgb, mycket användbart.
    Såg att du hade labbat med det. Kul! Själv kör jag just nu mycket med triangel > LPG > wavefolder, låter så jäkla fint!

  31. #211
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	101,7 KB 
Id:	69968
    Dagens tips för att få lite ordning i sladdhärvan.

  32. #212
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Längesedan det hände något i den här tråden, så här kommer ett tips.

    Låt oss anta att du har trummor eller melodi snurrandes, klockat på 16-delar av något i modularen. Det låter ju fint, men... vad kan man gör mer? Det jag gjorde igår var att dela ner klockan till åttondelar, trigga en envelop med dessa åttondelar och sedan skicka ljudet genom en extra VCA som envelopen fick styra. Beroende på hur du ställer envelopen så kommer du nu att påverka volymen på ljudet på olika sätt. Accent typ.

    På trummorna så blev det lite mer dynamik, vilket gjorde att de blev trevligare att lyssna på.

    Du kan även byta ut åttondelarna mot vilket triggermönster du nu vill ha på accenterna. Laborera även med flera sådana här steg i rad!

  33. #213
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Addera en transient till din ordinära VCO - VCF - VCA patch:
    Koppla upp en parallell likadan kanal som gate:as av samma gate som den första.
    Modulera den nya VCO med brus och/eller annan VCO. Gör en kort envelopp. Addera utsignalen med den första kanalen med en mixer.
    Viola! Instant D50.

  34. #214
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Väldigt dött här, men ok.

    VCA-enveloper för baskaggar. I dansmusik så vill man gärna ha lite tyngre kaggar, dvs de skall inte börja gå ner i volym på en gång som det lätt blir med en vanlig decay-envelop. Gärna hold i en lagom tid, och sedan decay.

    Så hur fixar man hold utan att ha en decay-envelop med sådan? Dist! Kör in envelopen i en något som får klippa toppen på den så att den blir platt ett tag och sedan klingar ut som vanligt. Alternativt om du har en CV-styrd decay-tid så skicka in triggsignalen till längden på decayen också, inte bara för att trigga envelopen. Testa med att variera gatelängden för att få rätt längd på hold-biten i envelopen.

  35. #215
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VCA-enveloper för baskaggar. I dansmusik så vill man gärna ha lite tyngre kaggar, dvs de skall inte börja gå ner i volym på en gång som det lätt blir med en vanlig decay-envelop. Gärna hold i en lagom tid, och sedan decay.

    Så hur fixar man hold utan att ha en decay-envelop med sådan? Dist! Kör in envelopen i en något som får klippa toppen på den så att den blir platt ett tag och sedan klingar ut som vanligt. Alternativt om du har en CV-styrd decay-tid så skicka in triggsignalen till längden på decayen också, inte bara för att trigga envelopen. Testa med att variera gatelängden för att få rätt längd på hold-biten i envelopen.
    T.ex. med en sån här:
    https://www.synthesizers.com/q130.html

  36. #216
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tror jag har kört den här tidigare, men varför inte en repris?

    Dagens MATHS-patch är "styrsignal till VCA för att leka kompressor".
    1. Tag signalen som skall komprimeras, dela den till kanal 2 och 3 på MATHS.
    2. Kanal 2 på max positivt, kanal 3 på max negativt
    3. Ta ut signalen från OR-utgången, du har nu en enbart positiv signal.
    4. Ta den signalen in till kanal 1 eller 4 (ej i loopläge)
    5. Ställ attack/release-tider genom rise/fall.
    6. Vrid utgångs attenuvertern till negativt.
    7. Addera utsignalen från kanalen till en positiv offset (nu är det dags för andra moduler)
    8. Resultatet är nu en styrspänning lämplig för VCA till det som skall komprimeras (eller duckas)

  37. #217
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är vackert. Vackert, säger jag. Maths är vacker.

  38. #218
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Komparator och brus som minimalistisk snare när VCAer och vaktrolgates är slut, ev med gate to trig eller cvstyrt gate delay för att få lite mer rörelse

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •