Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 100 av 100

Ämne: Panasonic lägger ner tillverkningen av Technics skivspelare

  1. #61
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    hoppla. där cementerades andrahandsvärdet på de gamla technics igen

  2. #62
    Technosphere
    Technosphere är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bara att köra Pioneer. Jag har haft ett par 1210:or genom mina dagar och PLX-1000 kändes faktiskt betydligt bättre. Sen att man kanske av nostalgiska skäl vill ha technics är en annan sak men om de prisar de så här så kan de ju bara drömma. Produkt mot produkt så tror jag det spelar mindre roll vilken man väljer av pioneer och technics. Pioneers är även snyggare tycker jag..

  3. #63
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej PLX-1000 är betydligt sämre än SL-1210. Dom har gjort en hel del snikdesign missar i vilket gör att PLX erna inte kommer vara lika långlivade… dessutom är dom mer känsliga för rundgång mm..

  4. #64
    Technosphere
    Technosphere är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har bara mina egna erfarenheter av båda skivspelarna och föredrog Pioneers när det kom till allt. Vet dock inget hur det är det är med Pioneers livstid, de blir säkert inte lika långlivade som en Technics. Rundgång upplevde jag aldrig blev däremot imponerad av ljudet som kom ut ur skivspelarna (beror dock på fler faktorer än skivspelaren såklart). Tonarmen var robust som sten, nålen hoppar aldrig, den känns påkostad och bra helt enkelt. Känns dock som att jag hellre skulle köpa 6 PLX för 4000 USD och att de skulle serva mig bättre och längre än 1 ny technics modell.

    Helt klart är iaf att technics målgrupp inte är dj's längre..

  5. #65
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej PLX-1000 är betydligt sämre än SL-1210. Dom har gjort en hel del snikdesign missar i vilket gör att PLX erna inte kommer vara lika långlivade… dessutom är dom mer känsliga för rundgång mm..
    Pioneer kommer såklart snart med en PLX2000, PLX3000, PLX2500, PLX4000 nexus osv, så man måste byta varje år.

  6. #66
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Dom är ju bara sjuka i huvudet. En vinylare som legat stadigt på runt 4 tkr.... sen kommer tillverkarna själva och drämmer till med 20 tkr?
    Vad fan är det frågan om här?? Help me out?

  7. #67
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pioneer kommer såklart snart med en PLX2000, PLX3000, PLX2500, PLX4000 nexus osv, så man måste byta varje år.
    Tänkte inte på det

    Så klart…så klart

  8. #68
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom är ju bara sjuka i huvudet. En vinylare som legat stadigt på runt 4 tkr.... sen kommer tillverkarna själva och drämmer till med 20 tkr?
    Vad fan är det frågan om här?? Help me out?
    5k.. när då 1982? låg på fem och fem 1989 har jag för mig… snarare stadigt runt sju för att öka till ca 10-12k vid nedläggningen av Technics… och dom sista eden som finns nu går kring 20k… men fem…. beggat kanske.

  9. #69
    Technosphere
    Technosphere är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag köpte ett par 1210 från NetOnNet runt 2003/2004 något sånt för 4000kr/st. Kan ju dock ha berott på att intresset för vinyl kan ha varit som lägst då vilket då avspeglades i priserna..

  10. #70
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    5k.. när då 1982? låg på fem och fem 1989 har jag för mig… snarare stadigt runt sju för att öka till ca 10-12k vid nedläggningen av Technics… och dom sista eden som finns nu går kring 20k… men fem…. beggat kanske.

    Tomtar runt som vanligt. Ena stunden så är allt "gratis" enligt dig och andra så kostar allt multum när det passar dig. :-) Haft flera vänner som köpt dessa i 2-pack för runt 5 tkr senaste 5 åren beg. Kanske kostar en trillion idag? Frågan är ju snarare varför? Förklara?

  11. #71
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom är ju bara sjuka i huvudet. En vinylare som legat stadigt på runt 4 tkr.... sen kommer tillverkarna själva och drämmer till med 20 tkr?
    Vad fan är det frågan om här?? Help me out?
    1200:or kostade betydligt mer än 4000 när de slutade tillverkas. Gamla 1200:or om de fortfarande tillverkades skulle nog ha ett rekommenderat pris på runt 12-tusen idag. De nya lär hamna runt 20-30.000 styck Vilket lustigt nog är lågpris jämfört med många andra high end skivspelar trots att många av dessa dyrare skivspelare knappast är i närheten av samma prestanda och jämna kvalitet som Technics nya SL 1200:or lär uppnå sett till det som läckts. Det högre priset beror helt klart på att de förbättrat redan bra skivspelare markant på väldigt många punkter och för att Panasonic inte kommer massproducera dessa i samma mängd som de gamla modellerna. Panasonic pitchar nu Technics som "affordable" high end men jag tror att Panasonic kommer släppa billigare Technics produkter så småningom och då kommer nog en SL 1200 "Classic" som ett brev på posten.

  12. #72
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Förklara, vad exakt är bättre än något annat märke i 5 tkr-klassen? :-) I vilket område brister andra tillverkare i?

  13. #73
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förklara, vad exakt är bättre än något annat märke i 5 tkr-klassen? :-) I vilket område brister andra tillverkare i?
    Finns säkert ett tjugotal punkter att räkna upp men t.e.x. vilken skivspelare för 5.000 har en lika tung och välbyggd skivtallrik som bara den väger nästan lika mycket eller mer än de flesta hela skivspelare som kostar 5K ? Vilken skivspelare för 5K har lika lågt svaj och jämn gång? Lika bra dämpning i chassiet? Ingen.
    Sen kan man ju påpeka att dessa nya 1200:or inte är för normalanvändarna eller fritidsgårdar, för dessa duger en 5K spelare säkert jättebra men vill man ha något extra eller har extrema krav på hög ljudkvalitet och på att spelarna ska verka i extrema ljudnivåer i närheten av höga ljudnivåer utan rundgångsproblrm så är dessa väldigt intressanta. För större klubbar eller framgångsrika studio's och givetvis audiofiler så är priset inte oskäligt högt. en normalklubb idag har ju anläggningar som kostar i miljonklassen och utan bra spelare så står de sig slätt.
    Senast redigerat av El Toro den 2016-01-09 klockan 23:56.

  14. #74
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag vet inget om skivspelare, men är inte detta ett lägre pris än på Thomann?

    http://www.amazon.co.uk/gp/product/B...0006I5VX&smid=

  15. #75
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Säger mig ingenting. Vad/vilka komponenter eller material "kostar" som andra tillverkare inte lyckas konkurera med? :-)
    Ursäkta min dryghet men vill bara gå till botten med detta som icke pro-platt-snurrare.

  16. #76
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säger mig ingenting. Vad/vilka komponenter eller material "kostar" som andra tillverkare inte lyckas konkurera med? :-)
    Starkare motorer av betydligt högre kvalitet och bättre chassie/material i princip rakt igenom, många av de nyare kinatillverkade DJ skivspelarna som Pioneers PLX är "fuskbyggen" jämfört med de äldre tolvhundrorna. Ett av skälet är att de fuskbygger är att kineserna saknar Japanernas tillverkningsknowhow och givetvis för att Pioneer inte skulle kunna sälja PLX för det låga pris de nu har ( och fortfarande tjäna pengar) om de var lika välkonstruerade som 1200:or.
    Technics 1200 blev standard för att de var extremt välkonstruerade från första början sedan förbättrade de designen genom åren och nu har de gjort en overkill redesign.

  17. #77
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inget om skivspelare, men är inte detta ett lägre pris än på Thomann?

    http://www.amazon.co.uk/gp/product/B...0006I5VX&smid=
    Den på thomann är MK5? Betydligt bättre pitch än mk2 somofta lider av ett lite jobbigt och oexakt pitch kring nollan. Ska gå att byta pitch på mk2 iofs så det blir i princip samma.

  18. #78
    Technosphere
    Technosphere är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    PLX-1000 motorstyrka spöade garanterat en av min gamla 1210 när jag testade. Betydligt större pitch möjligheter (om man har användning för det). RCA och jordning är utbytbara. Anti-Skate 0-6. Allt detta saknar 1210orna, säkert något mer som jag inte kommer på. T.o.m Numark spöar Technics motorstyrka (Kan säkert även spöa PLX:en när jag tänker efter).

    Om man är ute efter optimal ljudupplevelse skulle jag och säkert fler med mig hävda att direktdrivet går bort. Finns garanterat skivspelare som inte är direktdrivna, som är betydligt billigare än kommande 1200:an, och som ger en bättre ljudupplevelse.

    Technics nya "hifi-lyx linje" som de har släppt har vad jag kan se inte tagits emot speciellt bra med tanke på vad de kostar. Fortsätter de på inslaget spår med denna skivspelare så skulle det inte vara förvånande. Säger nu inte att det kommer bli en kass skivspelare. Kommer säkerligen vara helt fantastisk. Men inte 4000 USD fantastisk. Då får man betydligt mer för pengarna om man köper en PLX, som i sig är en helt fantastisk skivspelare.
    Senast redigerat av Technosphere den 2016-01-10 klockan 01:33.

  19. #79
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    [QUOTE=Technosphere;2867310]PLX-1000 motorstyrka spöade garanterat en av min gamla 1210 när jag testade. Betydligt större pitch möjligheter (om man har användning för det). RCA och jordning är utbytbara. Anti-Skate 0-6. Allt detta saknar 1210orna, säkert något mer som jag inte kommer på. T.o.m Numark spöar Technics motorstyrka (Kan säkert även spöa PLX:en när jag tänker efter).[QUOTE=Technosphere;2867310]
    Stark motor handlar inte bara om startmoment och många skivspelare som skryter med högt vridmoment uppnår det genom att ha lättare tallrikar än vad Technics använder men då drabbas de också lättare av rundgång och diverse missljud.

    O
    Citat Ursprungligen postat av Technosphere Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    m man är ute efter optimal ljudupplevelse skulle jag och säkert fler med mig hävda att direktdrivet går bort. Finns garanterat skivspelare som inte är direktdrivna, som är betydligt billigare än kommande 1200:an, och som ger en bättre ljudupplevelse.
    Varför skulle direktdrivet gå bort? Det är ju mest en gammal myt att direktdrivet låter sämre än remdrivna, många riktigt tunga high end högtalar och förstärkar tillverkare använder ju sedan länge Technics SL 1200 mkII som referens och demospelare utan att någon klagat på ljudkvalitén nej snarare tvärtom och med nya uppdaterade verk m.m. så tror jag knappt någon lär klaga över ljudkvalitén från de nya Technics-spelarna.

    Att det finns ljudmässigt bättre skivspelare än nya Technics sl 1200 är dock inte omöjligt men de lär antingen kosta mer eller är av betydligt klenare konstruktion som inte lämpar sig så väl för avspelning med extrema ljudvolymer.
    Sen beror ljudkvalité på rätt mycket mer än bara skivspelare såsom pick up och inställningar med mer.

    Citat Ursprungligen postat av Technosphere Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säger nu inte att det kommer bli en kass skivspelare. Kommer säkerligen vara helt fantastisk. Men inte 4000 USD fantastisk. Då får man betydligt mer för pengarna om man köper en PLX, som i sig är en helt fantastisk skivspelare.
    Att PLX skulle vara en fantastisk skivspelare är rätt debatterbart men det är klart att den inte är dålig .Frågan är hur länge PLX håller. Technics trackrecord när det gäller 1200 modellerna är outstanding och andrahandsvärdet för de nya modellerna lär ju ligga skyhögt över PLX's.

  20. #80
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tomtar runt som vanligt. Ena stunden så är allt "gratis" enligt dig och andra så kostar allt multum när det passar dig. :-) Haft flera vänner som köpt dessa i 2-pack för runt 5 tkr senaste 5 åren beg. Kanske kostar en trillion idag? Frågan är ju snarare varför? Förklara?
    Ja beggat mellan 3-5k stadigt… men jag trodde du menade nya

  21. #81
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    För att spinna vidare på El Toro… precis motorstyrka handlar om mycket och när dom testade många olika moment så visade det sig att 1200:an spöar PLX-1000… men 1000 är ingen dålig skivspelare men dom har gjort en del designmissar…


    https://youtu.be//watch?v=mNzMcH2ZbtU

    Sen får man inte glömma Technics SL-1200/1210 är inte en "skivspelare", utan ett instrument i samma klass som TR-808/909 eller TB-303..

  22. #82
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Nya 1200:or låg på runt 6500 kr i början på 2000-talet när jag köpte mina beggade (för 7000 inkl ortofon pickuper och en skräpmixer).

    Sålde dem när jag skulle flytta år 2010 för 4500 kr paret, inkl en pickup, med tankegången att "De har tillverkats i 40 år och det kommer alltid finnas billiga begagnade 1200:or". En månad senare lade de ner produktionen och priserna stack iväg

  23. #83
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Det börjar väl närma sig priset på de där digitala spelarna som började dyka upp för en tio-femton år sedan på den japanska marknaden. Kanske lika bra att köra på en sådan som nästa då

    Fast de har kanske dykt i pris också? Kan vara värt att kolla upp.

  24. #84
    Technosphere
    Technosphere är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tycker själv 1200/1210 är helt fantastiska. Lätt en av de bästa skivspelare som någonsin gjorts såklart. Men, ställer man en PLX brevid en 1210 så känner man typ INGEN skillnad (även om jag föredrog PLX vilket jag lika gärna kan ha inbillat mig för de har snyggare look). Man hör dessutom ingen skillnad såvida man inte är stålmannen och har öron som kan ta upp frekvenser som ingen annan människa kan göra. Ur performance synpunkt så har man något fler möjligheter med en PLX. Det känns lite som att diskutera med riktiga hifi/audio nördar. De som lägger flera tusenlappar på rätt kopparkablar m.m. Hör jag någon skillnad mellan ett system för 100k med kopparkablar och en nål för flera tusenlappar mot ett för 20k med en helt ok kablar och en bra standardnål? Nej det har jag aldrig gjort och de som hävdar att de gör det besitter antingen superkrafter i form av hörsel som stålmannen eller på något sätt vill berättiga sina idiotiska köp av överisade produkter.

    Sen är det såklart viktigt vilken av apparaterna som håller längst. Går inte riktigt att svara på då PLX:en varit ute ca 1 år. Dock motorn som används, Super OEM, har funnits i skivspelare som varit ute längre än 10 år och dessa funkar, tro det eller ej, fortfarande. Återstår med andra ord att se om de fortfarande är i brukbart skick om 20 år som en technics.
    Senast redigerat av Technosphere den 2016-01-10 klockan 16:53.

  25. #85
    Technosphere
    Technosphere är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle direktdrivet gå bort? Det är ju mest en gammal myt att direktdrivet låter sämre än remdrivna, många riktigt tunga high end högtalar och förstärkar tillverkare använder ju sedan länge Technics SL 1200 mkII som referens och demospelare utan att någon klagat på ljudkvalitén nej snarare tvärtom och med nya uppdaterade verk m.m. så tror jag knappt någon lär klaga över ljudkvalitén från de nya Technics-spelarna.
    Menade mer på att direktdrivna ger ett hum som bältdrivna inte gör. Bältdrivna har dock nackdelen att pitchen inte alltid är helt korrekt vilket technics/direktdrivna sköter perfekt oftast..

  26. #86
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Du såg testet i #81 eller?

    Är verkligen ingen audiosnobb…kör just nu med en gammal Sony spelare….som visserligen hållt i 35 år el nåt… men är långt i från en 1200…. Det viktiga med 1200:an är ju att den är ruskigt bra isolerad mot feedback… och håller ptchen utan flutter bra…panzer bygg och lätt att fixa…. som han säger i videon så har PLX optisk avläsning för pitch och ärt mer korrekt…men känsligare konstruktion som kan börja jiddra med tiden…1200:ans är magnetisk och foolproof.

    Därimot hörde jag något om Pioneer fix.. så man kanske ska avvakta lite tills dom fixat barnsjukdomarna. Annars om man inte är petig så finns ju Audio-Technicas (vad fan den nu heter) 1200 variant… grabben fick en i julklapp..funkar helt ok…ska man bara lyssna eller dj:a hemma så funkar den fint… har även 78 och reverse mm.

    Själv investerar jag nog i ett par begärde 1210:or… dom räcker för mig resten av livet.

  27. #87
    Technosphere
    Technosphere är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ska kika på den sen, såg att det var ett ganska långt klipp så tar det när det är dags att lägga sig :-)

    Hela min poäng var att för 4000 USD, så får man sex stycken PLX-1000 som låter exakt likadant, känns exakt likadant och enligt mig är något snyggare. Jag tror definitivt att PLX:en kommer hålla bra många år, men sex stycken PLX lär överleva en styck ny 1200. Menade att Technics skjuter sig själva lite i foten och lämnar det fortsatt helt öppet för Pionner att ta marknadsandelar i och med den prissättningen.

  28. #88
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Technosphere Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska kika på den sen, såg att det var ett ganska långt klipp så tar det när det är dags att lägga sig :-)

    Hela min poäng var att för 4000 USD, så får man sex stycken PLX-1000 som låter exakt likadant, känns exakt likadant och enligt mig är något snyggare. Jag tror definitivt att PLX:en kommer hålla bra många år, men sex stycken PLX lär överleva en styck ny 1200. Menade att Technics skjuter sig själva lite i foten och lämnar det fortsatt helt öppet för Pionner att ta marknadsandelar i och med den prissättningen.
    Nej PLX låter inte eller känns exakt likadant som 1200 oavsett modell. Det är ju ett befängt påstående speciellt med tanke på att PLX rundar lättare än 1200:or och ta bara en sån sak som den runda starknappen. Den valde Pioneer för att den ska matcha deras digitala spelare men den är ju knappast bättre eller känns som den bättre och större rektangulära startknapp som Technics har valt. Blå lysdioder känns ju också lite sådär liksom hastighetsknapparna och pitchfadern som jag tyckte inte alls var lika skön som Technics men det kan ju bero på den PLX jag testade. Lösa anslutningar för ljud är inte så bra som man kan tro eftersom det blir en viss signalförlust vid övergången vilket kan påverka när det handlar om så låga signaler som nålar lämnar.

  29. #89
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast skilj på form och funktion… om det är en rund knapp eller fyrkantig är ju en smakfråga inte en direkt funktionsfråga…. att den rundar pga taskig isolering + och att pitchsljadern sitter direkt på moderkortet..taskig sladdupphängning …optisk avläsning …är ju skillnader eller missar i funktion…… blå lampa är nog också en smakfråga om man inte råkar vara heroinist….osv..

    En sak som optisk avläsning är ju funktionsmässigt bättre, mindre gitter osv..., men en akilleshäl om det kommer in skit… det som för mig är direkt störande är ju rundgången på en maskin som trots allt känns gedigen… men uppenbarligen så har man snålat med isoleringsmaterial…. hade själv lugnt pröjsat en tusing mer för det…. men som sagt.. de kanske åtgärdar det med nyare batchar…?

    Blåa lamporna stör faktiskt mig också…varför

  30. #90
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Technosphere Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska kika på den sen, såg att det var ett ganska långt klipp så tar det när det är dags att lägga sig :-)

    Hela min poäng var att för 4000 USD, så får man sex stycken PLX-1000 som låter exakt likadant, känns exakt likadant och enligt mig är något snyggare. Jag tror definitivt att PLX:en kommer hålla bra många år, men sex stycken PLX lär överleva en styck ny 1200. Menade att Technics skjuter sig själva lite i foten och lämnar det fortsatt helt öppet för Pionner att ta marknadsandelar i och med den prissättningen.

    Sen vet vi ju inte hur bra Technicsen verkligen är… dom kan ju ha gjort designmissar där också

  31. #91
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast skilj på form och funktion… om det är en rund knapp eller fyrkantig är ju en smakfråga inte en direkt funktionsfråga….
    Om den runda knappen är mindre och lättare att i hast eller rus missa än en större rektangulär så är det såklart en funktionsfråga. 1200:ans knapp har dessutom bättre känsla tycker i alla fall jag.

  32. #92
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om den runda knappen är mindre och lättare att i hast eller rus missa än en större rektangulär så är det såklart en funktionsfråga. 1200:ans knapp har dessutom bättre känsla tycker i alla fall jag.
    Å andra sidan är knappen upplyst i kanterna vill jag minnas och syns bättre och är lättare att träffa. Inte minst på spelning i lite mörkare lokal. I övrigt en smakfråga

  33. #93
    Technosphere
    Technosphere är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej PLX låter inte eller känns exakt likadant som 1200 oavsett modell. Det är ju ett befängt påstående speciellt med tanke på att PLX rundar lättare än 1200:or och ta bara en sån sak som den runda starknappen. Den valde Pioneer för att den ska matcha deras digitala spelare men den är ju knappast bättre eller känns som den bättre och större rektangulära startknapp som Technics har valt. Blå lysdioder känns ju också lite sådär liksom hastighetsknapparna och pitchfadern som jag tyckte inte alls var lika skön som Technics men det kan ju bero på den PLX jag testade. Lösa anslutningar för ljud är inte så bra som man kan tro eftersom det blir en viss signalförlust vid övergången vilket kan påverka när det handlar om så låga signaler som nålar lämnar.
    Jag hade min PLX inkopplad på ena sidan, en 1210 inkopplad på andra sidan. Hörde jag eller någon av de 10 andra i samma rum någon skillnad? Nej. Om man ska gigga på en klubb och det finns PLX istället för 1210or, tror du verkligen skillnaden är så markant som låt säga ett par av Vestax eller Numarks skivspelare? Nej, de känns typ identiska. Vet man hur en Technics funkar och känns så är PLX:en exakt likadan. Enda större skillnaden är väl som du säger, knappen är rund och att PLX:en är något tyngre. Känslan av skillnad genom att ha handen på respektive skivspelare är obefintlig.

    Är ungefär som att säga att pucken från förra årets hockey VM känns annorlunda mot årets och det som skiljer sig åt är räfflorna på sidan av pucken. Det viktiga är ljudet, där hör man INGEN skillnad. Rundgång om det är det du menar hörde jag aldrig trots test på höga nivåer.

    Jag har haft 5 Technics skivspelare. 3 av dessa köptes begagnade och 2 köptes nya. Jag har haft strul med två av dessa skivspelare som tillslut hamnade på skroten. Tonarmen som fuckade ur på båda. Att säga att Technics håller i all evighet är inte heller helt korrekt alltså, även om jag självklart tycker det är helt sjukt bra grejer. Kan tillägga att det dock var dom som jag köpte beggade som pajja.

  34. #94
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lösa anslutningar för ljud är inte så bra som man kan tro eftersom det blir en viss signalförlust vid övergången vilket kan påverka när det handlar om så låga signaler som nålar lämnar.
    I praktiken om spelarna används som Dj-prylar som så prisar jag lösa rca kablar till 100 procent. Är det någon Dj som inte råkat ut för kassa kablar och dålig kontakt på spelare som inte är ens egna? Har man tur är ljudkillen på plats med lödpenna för att en snabbfix

  35. #95
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Mina 1200 är nog mina mest älskade prylar men är jag riktigt ärlig skulle man kunna förbättra layouten en del för att göra det optimalt. Flytta pitchen så att den när mer åtkomlig när man har vridit spelarna 90 grader i "battlemode". Flytta av/på knappen så att den inte går att slå av av misstag. Men det skulle säkert se konstigt ut så man föredrar den gamla layouten.

  36. #96
    JFM
    JFM är inte uppkopplad
    JFMs avatar
    Senior
    Amerikanska hifi-nördtidningen Stereophile har testat PLX-1000. Fick detta slutomdömet:

    Yes, people, the Pioneer PLX-1000 plays music like a high-torque direct-drive record-playing machine. That is why I enjoyed it so much. It gave tangible force and soulful energy to pop, R&B, jazz, and electronica. Belts can't touch the PLX-1000's excitement, naturally formed detail, and clearly expressed forward momentum. And who could have imagined? This new Pioneer also showcases the complex tonal character and elegant structures of classical music better than any affordable belt-drive I've experienced. So . . .

    That's me you see, standing on my Bed-Stuy stoop, waving my hands and entreating you: "Give up your prejudices! You have nothing to lose but your dried-out ol' rubber bands!" Pioneer's new PLX-1000 is not only a worthy successor to the legendary Technics SL-1200MK2, it is a serious contender for the best audiophile-grade turntable for less than $2000. Unabashedly recommended.

    http://www.stereophile.com/content/g...4j9CFxjFBey.97

  37. #97
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lösa anslutningar för ljud är inte så bra som man kan tro eftersom det blir en viss signalförlust vid övergången vilket kan påverka när det handlar om så låga signaler som nålar lämnar.
    Källa på det? Låter som audiofilt skitsnack i mina öron.

  38. #98
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Källa på det? Låter som audiofilt skitsnack i mina öron.
    Det är definitivt inte skitsnack fler lödningar och kabelkopplingar blir ju ytterligare en chans för diverse yttre störningar att ta sig in i signalen från pickupen som senare förstärks extremt mycket. Men skillnaden mot fasta kablar är såklart sällan gigantisk.

  39. #99
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av JFM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Amerikanska hifi-nördtidningen Stereophile har testat PLX-1000. Fick detta slutomdömet:
    Nu handlar ju inte ljudkvalitet från DJ spelare bara om att spela på hög volym hemma utan vad som händer när man spelar på extrem volym på stora klubbar. Problemet är alltså rundgång.
    Det går att få 1200:or att runda också men ofta vid betydligt högre ljudtryck än de flesta av kopiorna.

  40. #100
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej PLX-1000 är en helt ok dj spelare.. och vissa funktioner är ju mer exakt än technics, som optisk avläsning i stället för magnetisk.. men det är också en svaghet… men som sägs ovan spelar det kanske mindre roll i praktiken…

    Själv väljer jag hellre gamla 1200:an för den håller bra och allt går att fixa själv…lite samma argument som med äldre analoga synthar… hålmonterade standardkomponenter i stället för ytmonterat pluttegodis…. kan jag fixa det själv så är det bra… dessutom lär de hålla de max 40 år (20 friska) man har kvar (om man lever medel)……så va fan

    Men det kan ju som sagt se helt annorlunda ut i de nya 1200:orna. Garanterat ytmonterat och lite annat...

Liknande ämnen

  1. Panasonic kassettbandspelare fungerar inte
    Av Max i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 00:32
  2. Frågor om skivspelare... (technics)
    Av partybreaker i forum Evenemang
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2003-09-26, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •