Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 165

Ämne: Maschine - låt oss snacka.

  1. #1
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior

    Maschine - låt oss snacka.

    Har precis köpt mig en Maschine och hittar inte en enda tråd här tillägnad saken. Låt oss tala lite om den!

    Jag börjar:

    1) Är kanske ännu inte den revolution jag hoppats på. Men jag har väl förmodligen mest skrapat på ytan. Samtidigt blir jag lite rädd att det mycket är just yta. Vad har ni för några trix själva som visar varför maschine skiljer sig från andra kombinationer av kontrollers och mjukvara?

    2) Måste också tillägga att jag är rätt besviken på det inkluderade biblioteket. Mest massa färdigproducerade kit - vilket inte riktigt är min kopp te. Vart är alla gamla klassiker exempelvis? Nej, att inkludera ett par x0x-kit räknas inte. Blir nog att inhandla lite från Goldbaby snarast.

    3) Nog om gnället. Den stora förtjänsten med Maschine hitills har varit tid och arbetsflyt. Inspirationen försvinner inte i en massa teknik. Har f.ö. inte ens öppnat logic sen jag fick min maskin. På detta område är jag hittills nöjd. Men jag hoppas samtidigt att det finns mer att bjuda på av den smaken. Inte minst vad gäller framtida integration med logic exempelvis. Hur gör man t.ex. lättast ett arr av alla scenes/patterns?

    Så vad säger ni?

  2. #2
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Slänger in mina 5 öre för stunden ... älskar Mashine och har gjort det sen ja köpte den precis då den kom. Trodde samplingen skulle vara lite mer avancerad i början, lite kp3 style osv men det är ju helt klart grooveboxarnas groovebox ... den har ju typ allt man drömt om i en och samma maskin

    . Det jag saknar är kanske ett grymt song mode ... eller, som du också pratar om, att kunna spela in allt man gör i den som ett MIDI spår i tex Ableton, vilket kanske går, har inte fått till nått sånt eller forskat tillräkligt om det. Det måste ju gå på nått sätt, och då kommer ja klara mej för alltid på Ableton Intro med begränsade midi spår.

  3. #3
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag saknar är kanske ett grymt song mode ...
    Ja, som det är nu existerar ju inte ens något song-mode. Eller är jag helt tappad?

  4. #4
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det jag saknade var ett välfungerande parameterlås. Jag hppades på en mjukvaru -monomachine/MD/Sampler

  5. #5
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slänger in mina 5 öre för stunden ... älskar Mashine och har gjort det sen ja köpte den precis då den kom. Trodde samplingen skulle vara lite mer avancerad i början, lite kp3 style osv men det är ju helt klart grooveboxarnas groovebox ... den har ju typ allt man drömt om i en och samma maskin

    . Det jag saknar är kanske ett grymt song mode ... eller, som du också pratar om, att kunna spela in allt man gör i den som ett MIDI spår i tex Ableton, vilket kanske går, har inte fått till nått sånt eller forskat tillräkligt om det. Det måste ju gå på nått sätt, och då kommer ja klara mej för alltid på Ableton Intro med begränsade midi spår.
    läste nånstans nångång att just det går.. måste anmäla den som midi-input device för live bara.. vilket jag hittade en beskrving på hur man gör.. nånstans nångång

  6. #6
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Finns själva mjukvarudelen av Machine att tanka hem som demo?

    Skulle vilja testa skiten hemma i lugn o ro för att utvärdera lite. Nu brukar ju Jam vara väldigt givmilda med att man tar sig tid o sitter å demar grejjer hos dom [dom brukar bjuda på kaffe också! Bäst!], men ibland vill man ha lite extra tid för att känna av om man vill lägga så mkt pengar på en kontroller+mjukvara...

  7. #7
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    problemet är väl att man måste förbruka licensnyckeln för att testa...

  8. #8
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Ja, det var därför jag tänkte att kanske bara mjukvaran finns som demo. Eller funkar inte mjukvaran alls utan kontrollern? För hårdvaran går väl att använda som en "generic" midi kontroller?

  9. #9
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jo, mjukvaran unkar utan kontroller men det är integrationen som är själva sälj-poängen. Man kan i princip göra allt utan att titta på datorn.

  10. #10
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Kör Maschine på min MacBook just nu. Är några månader sedan sist (brukar köra Maschine på studiodatorn annars).
    Nu hittar inte Maschine mitt samplingsbibliotek. Måste jag vänta till på måndag och installera om allt i studion eller kan jag ta hem samplingsbiblioteket via Native Instruments hemsida? Är där och rotar nu men hittar inget.

  11. #11
    JoE
    JoE är inte uppkopplad
    JoEs avatar
    Senior
    Har du testat att starta Maschine i standalone? Efter en uppdatering så hittade inte Maschine biblioteket alls tills start i standalone.

  12. #12
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Ah! Säkert det som är problemet. Ska kolla.
    Tack!

  13. #13
    JoE
    JoE är inte uppkopplad
    JoEs avatar
    Senior
    np.
    Har hänt vid uppdatering av Massive med...tappade alla presets tills start i standalone.

  14. #14
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Update med VST/AU hosting i Maschine verkar vara på g.

    http://www.native-instruments.com/fo...150#post755150

    Hur mycket kraft har burken för att köra vst? Eller har jag missuppfattat maschine? Ska man se den som en kontroller som kräver en dator?
    Senast redigerat av toby1 den 2010-11-12 klockan 12:28.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    toby1: Jo, det är en kontroller som kräver en dator. Mjukvaran är däremot minst halva grejen.

    I övrigt: Helt €%&/# underbar uppdatering! <3

  16. #16
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Tack för förklaringen Volantiz. Verkade för bra för att vara sant annars. Har inte riktigt greppat Maschine men den verkar rolig, gillar tänket att jobba som med hårdvara, känns kreativt att inte titta sig blind i transportfönstret. Skulle kunna passa mig.

    Någon som kör Maschine och Ableton Live? Hur fungerar det arbetssättet?

  17. #17
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Sitter här med en Maschine nu, men NI segar med licensöverföringen från förre ägaren. Någon som sålt/köpt en beggad som vet hur lång tid det brukar ta?

  18. #18
    JoE
    JoE är inte uppkopplad
    JoEs avatar
    Senior
    Jag har precis avreggat mina dubbletter av NI vsts (Massive reaktor absyth kontakt FM8).
    Första avreggen (massive) tog 5 dagar....sedan gick de övriga på ett par timmar.

  19. #19
    Cable
    Cable är inte uppkopplad
    Cables avatar
    Senior
    och btw..om inte alla hört..ser ut som version 1.6 kommer ha VST-stöd!

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Cable: De som läst inlägg #14 i den här tråden har hört det

  21. #21
    Cable
    Cable är inte uppkopplad
    Cables avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cable: De som läst inlägg #14 i den här tråden har hört det
    aah det var det som menades där.^^
    hehe ska bli kul att slippa routa runt i datorn och grejer..

    snart har den allt.^^

  22. #22
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jorå, jag känner mer och mer att Ableton Live inte har så mycket att göra längre där hemma. Maschine + Numerology känns helt överlägset (för min del) till allt sådant som jag tidigare använde Live till.

  23. #23
    Cable
    Cable är inte uppkopplad
    Cables avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jorå, jag känner mer och mer att Ableton Live inte har så mycket att göra längre där hemma. Maschine + Numerology känns helt överlägset (för min del) till allt sådant som jag tidigare använde Live till.
    heh inte kollat in numerology så mycket..verkar ballt..önskar man hade mac...

    jo det ser ut som en riktigt nice kombo..heh fan längtar till att ladda in VSTs i mina tracks på Maschinen

  24. #24
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Ända grejen nu är väl ett song mode .. Men den är rätt otrolig som den är:-)

  25. #25
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Nu har jag fått igång den jag skaffat mig med. Grymt nöjd, precis så en datorintegrerad pryl ska funka för min smak. Återkommer säkert med frågor.

  26. #26
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Vore kul om nån kunde sammanfatta Machine lite enkelt för en ickeupplyst

  27. #27
    skoner
    skoner är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore kul om nån kunde sammanfatta Machine lite enkelt för en ickeupplyst
    +1

  28. #28
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran

  29. #29
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Är Machine mjukvaran en CPU hog?

    Är sugen som fan på den, men om jag inte kan köra den live på min dator så är jag inte intresserad! Därför vill jag fortfarande ha en mjukvarudemo! FFS! Ska man behöva leta upp en haxxad version för att få testat den?

    Står i valet & kvalet. Hård/mjukvara hybrid som klöser min livedator på CPU, eller kanske en TI Snow, som är mkt dyrare, men som har egen DSP men ändå mjukvaruintegration...

    Hur rullar sequensern med trioler? Vill gärna kunna blanda, som i Ableton, 4/4 & 6/8 i samma pattern/spår!

  30. #30
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    GIYF.

  31. #31
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kinor7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    GIYF.
    Get It Yourself F**ker?

    Jag kan faktiskt googla, vettö!

    Tänkte mest att jag hittat ett antal trådar med typ:

    I got maschine last Friday and so far I love it ( thank you NI). I've been running it in stand-alone mode and have had no CPU issues whatsoever. As soon as open maschine as a VST in Live 8 my CPU hits 90% and that is without any other vsts loaded. I have a dual core 2gig laptop which has never experienced CPU spikes like this. Has anyone experienced this? Any ideas?
    Men inte lika många lösningar som frågor & problem.

    Sååå... Nån som kör Machine som stött på CPU issues? Vill inte köpa grisen i säcken!

  32. #32
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Bra, skönt att veta!

    Oh, I förstår. Well, can't help you there! Är i samma sits som du.

  33. #33
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Iom vst-hosten, så ska jag bygga min egen glitchplugg alá effectrix (stepsequencingeffekt).

  34. #34
    herrwidell
    herrwidell är inte uppkopplad
    herrwidells avatar
    Senior
    Jag kör Maschine och Live/Logic på en vit gammal macbook, 2 ghz och 2gb ram och har inte stött på några hinder än, så någon enorm cpu-gnagare äre inte.

  35. #35
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Blir lite tveksam när man ser att den riktar sig till hip-hop, vilket är ganska ovanligt för NI.
    Om man är skolad utanför mpc och trummaskiner, finns det något i detta man behöver egentligen?

  36. #36
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Jag stör mig järnet på att det enda du hittar på Youtube är HipHoP PROduuZaAZZ som "choppar upp lite feta beats".

    Det här övertygade dock mig att man faktiskt kunde göra annat med den här lådan:


    https://youtu.be/338mOsY8Oes

  37. #37
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  38. #38
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Bra informativ review för oss som inte äger en Maschine.

    http://www.engadget.com/2011/02/01/n...a-first-look/#

  39. #39
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Någon här som plockade hem den vita Maschine som de lottade ut på Facebook?

  40. #40
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Köpte en Maschine och har väl mest testat lite färdiga grejer för att förstå konceptet. Har ju aldrig jobbat med trummor på annat sätt än att klicka in dem i min sequencer. Men så galet inspirerande, nästan för bra. Äntligen kan man få till rytmiken i låtarna på ett mer utvecklat sätt.

  41. #41
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Underworld gillar Maschine 1.6... jag gillar inte GAS

    http://www.youtube.com/watch?v=egPncQ36G-w

  42. #42
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Vad säger mpc-rävarna i hela sitt liv när de får prova en maschine?
    Saknar alltid mpc sen jag slutade med det.

  43. #43
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Tja, jag sålde min mpc tämligen omgående...

  44. #44
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    I love Maschine... Tyvärr hade jag inte så mycket tid till den pga hus och sjukdom så den fick gå för tillfället. Men jag ska lätt lätt lätt lätt ha en igen. mest inspirerade prylen jag någonsin jobbat med. Tipset är att koppla Spotify mot inkanalen och sen bara trycka rec och köra igång lite olika låtar och sampla loss är skitroligt. Har en spellista i min Spotify som jag döpt till samplingar och sen lägger jag ditt lite intressanta saker som man kan sampla ifrån där. Superkul!

  45. #45
    Cable
    Cable är inte uppkopplad
    Cables avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon här som plockade hem den vita Maschine som de lottade ut på Facebook?
    ååh..i wish...så fin...
    Vet inte om jag sålt min vanliga eller sålt den vita ifall jag vunnit den..hehe..hade säkert kunna fått lite för den vita beggat liksom..

  46. #46
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Får man bara fråga en liten snabbis varför det verkar hagla in Mashince på säljes-delen?
    Jag gissar att de som har sålt sin inte hårdbevakar tråden men någon som kan säga något om det?
    Tycker att det är ett otroligt häftigt instrument även om det iofs. är en controller. Äger ni Battery och 4k är för mycket att sitta på?

  47. #47
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Oftast när man behöver pengar och skall sälja något tar man väl något man kan ersätta snabbt när man får pengar igen och något som ger relativt mycket pengar i förhållande till vad den kostat. Får man 4 laxar för Maschinen så är det billigare att skaffa pengar så än att "sms:a låna" och man slipper sätta sig i skuld.

    Jag gillar ju Maschine så den skulle nog få stanna. Men den kostade mig kring 2000:- och får jag 4000:- så är det en bra deal. Och visst blir jag frestad. Kan ju skaffa en beggad för 3000:- om jag bara letar lite...

  48. #48
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Fått min nu. är lite grön men den verkar fixa det mesta även om man kör den medföljande programvaran. Kommer nog bli mycket mer gjort nu. Less is more!
    Upptäckte idag att det verkar vara 4 slots per group. Gäller det även 3rd party plugins? Måste testa!

  49. #49
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Har lite problems..
    Tänkte slanga ut saker till externa efxer (riktiga, fysiska, irl-efxer). Jag har 8 in och 8 ut, men maschine vill bara skicka och ta emot i stereopar. I audio setup står det 1L 1R 2L 2R osv, men det finns inte att välja när man skeppar ut /in ljudet. Någon meny man missat?

  50. #50
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Underworld gillar Maschine 1.6... jag gillar inte GAS

    http://www.youtube.com/watch?v=egPncQ36G-w

    Fan med. där kom gasen ändå.
    Jag tyckte det avhjälptes hyfsat av alla trista hiphop knackare på tuben.

  51. #51
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Maschine 1.7 ute nu plus att Maschine fått en lillebror samt iphoneapp.

    http://www.native-instruments.com/en...rce=newsletter

  52. #52
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det är nog dags för mig att ge den där saken en chans!

  53. #53
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Klarar man att köra icke-linjärt så är det här utan tvekan en av de coolare grejer som kommit de senaste åren för produktion. Nu är jag just en sån som är linjärtänkande och sålde min Maschine men beroende på priset så kan ju den där Mikro vara kul att ha ändå liksom.

    Testade inte att använda Maschine som sampler, någon som gjort det och hur pass det går in i 1.7?
    Senast redigerat av MK Ultra den 2011-09-06 klockan 10:26.

  54. #54
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    IOS-versionen verkar vara mest intressant för de som kör fullversionen av Maschine. Jämfört med andra DAW till IOS är 4 kanaler inte mycket att komma med.

  55. #55
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det som jag funderar lite på är om den möjligtvis är lite stelbent? I princip alla videor demonstrerar bara väldigt simpla saker, givetvis är det nog så bra när en pryl bara gör sitt jobb klockrent men jag är nyfiken på vad som går att göra med den som sampler. Fattar att det inte är em md uw men vad står den närmast, typ drumracks med simpler i live?

  56. #56
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Maschine mikro , hmm Någon som sett pris?

  57. #57
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

  58. #58
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  59. #59
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  60. #60
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

Liknande ämnen

  1. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 15:07
  2. Roxette snacka ESQ1 mm i ny dockumentär
    Av Jätten i forum Allmänt om musik
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 10:23
  3. Snacka om kontroll!
    Av Mårre i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-09-09, 23:38
  4. Snacka om tur...
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-06-01, 13:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •