Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ljudkort med många in eller stereo och extern mixer?

  1. #1
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran

    Ljudkort med många in eller stereo och extern mixer?

    Sitter fortfarande och planerar min framtida lösning... Hur gör man egentligen för att slippa koppla om med effekter och grejer?

    Skulle helst vilja köra hårdmixer, finmixa lite i datorn kanske. Men är det smidigare och billigare att köpa någon ljudkortslösning med många ingångar istället?

    Macapären kommer agera inspelare och ev. live-uppspelare, men jag vill kunna jamma hemma iallafall. Tänkte köpa på mig lite effekter allt eftersom, men vill ju inte koppla om sladdar för jämnan bara för att jag vill ha lite delay på den där synthen då och på den andre om en stund.

    På ljudtekniken i skolan hade de ett finfint mixerbord med FX-send/AUX och submixer och grejer. Den kostade ju dock 60k eller något, vilket inte riktigt är i min budget. Skulle väl kunna hosta upp max 10k för något som passar mig som en handske. Helst billigare dock.
    Men är det FXsend och sånt man kör, routar om kanal2 till FX-dittochdatt? Då skulle jag behöva iallafall 6-8 sends... Vill ju bara kunna vrida på en ratt och få effekt på kanalen jag rattar på.

    HJÄLP!

  2. #2
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Skulle vara fint med många kanaler också.. Då skjuter väl ljudkortspriset i höjden kan jag tänka mig. 32-kanaler känns lagom lyxigt och framtidssäkert.

  3. #3
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Vill jag finmixa i burken så får jag väl spela in allt för sig... Vad kostar en schysst mixer med lagom mycket EFX send? Jag är inte så kräsen, men den ska ju helst inte låta apa (no offense till enapa).

  4. #4
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    mja ett ljudkort med säg 8 ins + EXPANDER allt efter som du har råd med flera INs? + en extern patchbay kan ju funka även .. så slipper man gå och riva så mkt bakom alla ljudPrylar


    men kör man MKT outboard e ju en Hårvaru-mixer med EFX sendar rätt nais (eller det e ju upp till va & en)
    .. men 60K är nog att ta i tror jag ... finns ju billigare lösningar begagnat ... och säkert får man bättre saker för mindre pengar den vägen .. (således bättre saker på en gång, våga gena via andra-hands-marknaden)


    jag menar: man behöver inte köpa nytt alltid \ finns mkt beggat som funkar kalas för halva priset ...och har råd således till bättre grejjer än om man skulle köpt sakerna nya!

  5. #5
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    du kan ju skicka ut EFX send från datorn till en patchbay även .. (i datorn har du ju obegränsat antal EFX sendar egetligen)
    sen loopar du tebax det hela in i databurkens sequenser igen på kanal \ eller EFX return .. på så vis kan du klara dig undan en H\W-mixer

    och läga pengarna på en BRA KONTROLLER istället till din DAW

    jag tänkter inte ge några tips om H\W-mixer .. det e så jäkla personligt individuellt om man vill ha dess karaktär eller om man vill blåsa igenom dem helt transparent(ofärgat) och vad man behöver i EQ etc etc etc

    om vi snackar 60K~ så e det transparens man vill åt troligen och det är inget jag pysslar med!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-10-02 klockan 18:16.

  6. #6
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Det låter ju faktiskt mera framtidssäkert än en mixer. Jag köper nästan bara begagnat, tycker det fungerar bra. Vad får man hosta upp för 8 ins? Hur fungerar en expander osv... Jag är helt på det oklara med sånthär!

Liknande ämnen

  1. Ljudkort eller mixer?
    Av tullstedt i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 10:44
  2. Ljudkort + Mixer eller ljudkort med många preamps?
    Av pierrer i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 00:48
  3. Att Dj'a med: Firewire Mixer eller Midikontroller & externt ljudkort
    Av merokok i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 16:09
  4. ljudkort eller mixer?
    Av davidb79 i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 01:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •