Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 139

Ämne: Musikalitet.... vad menas med det och går det att mäta???

  1. #1
    peter80
    peter80 är inte uppkopplad
    peter80s avatar
    Senior

    Musikalitet.... vad menas med det och går det att mäta???

    Jag tog upp frågan igår på en föreläsning med en norsk gästlärare då vi pratade om musik och undervisning bla bla..
    Jag tog upp det till lite diskussion då jag ibland blir lite fundersam vad folk menar med det när det slänger sig med uttrycket. -Åååh, han/hon är så musikalisk. Framförandet var så musikaliskt...etc etc. finns nog många varianter på temat om man börjar räkna..

    Det är ju ett uttryck som är väldigt abstrakt i sig och kan betyda precis vad som helst beroende vad den som säger men ar med det och vad de har i sitt bagage, så att säga...

    Är någon musikalisk om den kan en jäkla massa musikteori ,men inte spelar/sjunger/komponerar något vidare??
    Är det när någon kan spela 3 ackord på en gitarr men inget mer? Ja kanske för den som inte kan spela alls,kan det vara så...
    Är musikalitet det som gör att någon blir berörd känslomässigt när man spelar/sjunger?
    Det som gör att musik som framförs av någon känns som att det kommer innifrån vederbörande??

    Det är ett ord som kan säga hur mycket som helst om någon/något med likaväl inte säger ett dyft då den som säger det inte motiverar det hela...

    så vad säger ni folket på forumet här....låt orden flöda fritt om detta abstrakta och märkliga ord.

  2. #2
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Har alltid tänkt på en "musikalisk" person som en person som är lättlärd inom musik. Man har det i blodet vill säga. Om man vänder på det, omusikalisk = tondöv, dålig taktkänsla etc.

  3. #3
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Det är ett fullkomligt odefinierbart begrepp. Diskuterades flitigt när jag läste musikvetenskap en gång i tiden. Eftersom vi inte kan definiera begreppet musik (vilket är väldigt närliggande frågan "vad är konst?") så kan vi inte heller definiera begreppet musikalisk. Begreppet brukar väl mest användas som karaktärsdrag i alldagligt tal på personer som ägnar sig åt musik och är någorlunda framgångsrik inom ämnet. Djupare än så vågar jag inte beskriva begreppet.

  4. #4
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Att någon "med lätthet uttrycker sig mha det musikaliska språket" kanske?

    Tycker öht att typiska människoattribut inte är någonting för måttstockar. Det ska ta mej fan vara abstrakt =- I )

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom vi inte kan definiera begreppet musik (vilket är väldigt närliggande frågan "vad är konst?") så kan vi inte heller definiera begreppet musikalisk.
    ...helt i linje med postmodernismen! Men det är ju ingen sanning utan bara ännu en av alla -ismer

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SAFE1978 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att någon "med lätthet uttrycker sig mha det musikaliska språket" kanske?
    ...snarare då att "med lätthet förstå och hantera det musikaliska språket" Att uttrycka sig måste man lära sig, även om de fingerfärdiga har en fördel i det fallet...

  7. #7
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Fast jag tror visst att man kan definiera musik. Och det är ju förutsättning för frågan om vad musikalitet är. Men det blir nog en rätt besvärlig ekvation...

    Men om man gör en ansats att försöka så finns det väl tre grund komponenter i det vi kallar musik; ton, takt (eller rytm?) och dynamik. Och sen finns ju även begreppet "Organized Sound". Så för att man ska uppfatta något som musik ska de tre komponenterna förekomma med något slags inbördes förhållande.

    Sen kan man nog gå ner i varje del för sig. Toner verkar ju fungera så att det finns vissa intervaller i frekvens som vi uppfattar som mer tilltalande än andra, varför är det så? Det kanske behöver blandas in biologi, anatomi eller neurologi för att få en förklaring på det. Sen kan man ju också titta på ljuds frekvensinnehåll utöver harmonier, som komplicerar det ytterligare. Och disharmonier, osv.

    I takt och rytm verkar det ju också finnas mönster och tempo som upplevs som mer tilltalande än andra. 13/9 är ju något ovanligare än 4/4 t ex. Och dynamiken ligger väl nära rytmiken i det att ett slags mönster, snarare än slump, verkar vara vanligare.

    Om man accepterar den här definitionen, och inte går på djupet och vidare till att utforma ett bevis som går att applicera på ljud för att visa om det är musik eller inte, så skulle jag säga att musikalitet är att förstå de inbördes relationer mellan ton, takt, dynamik, medvetet eller omedvetet, och kunna uttrycka detta antingen ljudmässigt, eller i komposition.

  8. #8

  9. #9
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Hasse: ja, är med helt

    räknade in för mycket i min lätthet

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    JP: Bra sammanfattat!

    PF: Bra tråd!

  11. #11
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Eller så är det ett skällsord... menar bara på att det är något abstrakt man häver ur sig för att förstora och förhöja något... lägga ribbor, sätta norm och gränser för att nedvärdera och förkrympa sig själv och andra som inte faller i ramen?? Att rättfärdiga ett yrke?? Eller skilja kvastar och skaft... eller rättfärdiga smörjan och sörjan som väller ur radion??

    Helt enkelt tomma ord som inte bör överanalyseras? Eller så har det en verklig mening eller funktion.. så vad har man man för nytta då av att få frågan besvarad? Det verkar vara en inneboende drift att klassa saker och folk... tror inte ens vi i denna lilla gruppen på 99:an kan enas om vad "musikalitet" är för det klingar nog olika i allas öron... både ordet och "musik" som konstform...

    Men nu blev det sillsmörja igen!!<3

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    99n/a

  13. #13
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det är lätt att peka på att det kräver en serie av värderingar och en grund av normer och generaliseringar för att att uttrycka att en person är musikalisk.... på den måttan att man ska kunna enas om antagandet i en grupp????

    Finns det inte stora tonsättare som varit döva?? Hur rimmar det med begreppet... kan man vara musikalisk och samtidigt döv? Är det "musikaliskt" att skriva symboler på rader (noter) på papper?? Eller spela på ett instrument och "inbilla" sig resultatet?? Guitar hero?? Äh ni förstår frågan!

    Tror gemene man syftar på att gehörsspel ofta eller en förmåga att "kopiera det man hört"... men vad är musikaliskt med det?? Är en bandspelare musikalisk oxå?

    Tror som många äger här ovan att det är något som inte går att definiera = därmed finns det inte i realiteten det är bara något man "häver" ur sig! Vad skulle vara syftet med att få det definierat? Det finns ju en måtta av kultur relativism i att kunna förstå andra kulturers "musikalitet", det är nog så att var tid plats och individ har sin egen syn på det... men jag för står att det kan vara nyttigt oxå att svänga sig med termer för att kunna prata uppskattning osv...

    Eller är jag för naiv och radikal i mina funderingar?

    Det är nog säkrast att slå på mer kaffe nu!! tråden kan bli lång?
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-30 klockan 12:42.

  14. #14
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/oaFWTRVP8jQ

    Finner det passande ^^^ inte musikaliskt men vackert och visar på att min sinnesstämning och förväntningar styr... Var sak har sin tid och plats!

    Menar på att det kan vara "musikaliskt" för mig men kanske inte för nån annan??

  15. #15
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Tycker att det är ett klassiskt fall av något som en grupp kan komma överens om intuitivt, men som är väldigt svårt att beskriva i ord. T.ex. kanske man kan säga att Povel Ramel var musikalisk. Tycker alla det i hela världen? Ens hela Sverige?

    Uppfattning om skalor/frekvenser kan vi komma överens om här på forumet, men folk gillar olika skalor i olika delar av världen. Den jänmtempererade skalan (eller vad den nu heter) är bara några hundra år gammal - innan den fanns använde man andra skalor med små skillander i frekvensintervaller jämför med vad vi har nu. Kan man komma överens om sånt, jämt, alla människor i hela världen?

    Man måste nog bestämma en kontext först. Om vi bestämmer att vi pratar om melodisk dödsmetall från Göteborg, så kan vi kanske komma överens om att A är musikalisk och B är det inte. Men att upphöja musikalitet till ett generell begrepp i hela världen i alla situationer fungerar ganska dåligt.

    Jag kommer ihåg när Anders Hillborg (osäker på namnet) släppte en konstmusikskiva i början på 90-talet. Någon recensent skrev i Expressen att "alla syntnissar vill byta ut sina instrument mot ett uns av Hillborgs klangfantasi". Jag hörde en snutt av en klarinettgrej från stycket och min ryggmärgsreaktion var att jag tyckte att det lät för djävligt (men vågade inte riktigt erkänna det för mig själv). Kan man tycka att något är musikaliskt även om man tycker att det låter för djävligt?

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...tråkigt att det verkar vara ett så infekterat begrepp Även om jag inte heller tycker det är så intressant att sätta en direkt måttskala på begreppet, så tycker jag det inte det är speciellt svårt att "fånga" vad musikalitet handlar om. Fastnar man sedan i diskussioner om vad som är musik eller inte så fastnar lätt i PMS-träsket (PostModernistisk Stress)...

    Som nämnts i tråden (och i den gamla i FPs länk) är det ett antal egenskaper (talang och intränade) som kan samlas under musikalitet-paraplyet - och det må diskuteras exakt vilka som bör räknas in... De "musikaliska" är starka på många (men inte alla) av egenskaperna. Men det går inte att dra slutsatser av EN egenskap (t ex gehör = bandspelare eller om man kan vara döv).

    ETT exempel på musikalitet - en hyfsat känd jazzpianist har förmågan att ta ett musikstycke och spela det som om någon helt annan skrivit/arrat det (t ex Mozart spelat av Errol Gardner eller Coltrane arrat av Bach). Han kan även ta sig an en (för honom) okänd musiker/kompositör efter några minuters lyssning... Finns säkert många som invänder mot sådant cirkusartat "härmande" men jag menar att det bygger till stor del på förmågan att snabbt greppa "musikaliska" sammanhang (JPs toner/klanger, rytmer och dynamik)

    Jag håller isär det från tycke och smak (Hillborg/Edwall/dödsmetall/dubstep)! Visst finns det mer eller mindre strikta regler, men musik är ju ett slags språk och därmed en kommunikationsform (om så bara med sig själv). Musikalitet gör det lättare att förstå hur andra genrer fungerar, även om man inte gillar dem...

  17. #17
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Analys av musik är ju ofta mattematisk?? Takter och svängningar... Men det är ju inte det som är musiken, den mattematiska analysen är inte och klassar inte "kvaliten" eller kärnan i musik. Musiken är ju omedelbar och knuten till ett tillfälle... inte något som kan slitas loss från allt annat när man diskuterar upplevelsen av det. Sen kan man mäta det och analysera det på massor av sätt... inget av dem är knutet till hur musikaliskt det är??

    Jag skulle bestämt vilja hävda att jag kan kalla mycket av det "jag inte alls gillar" för musikaliskt, och har förlikat mig med att det är ett vedertaget begrepp... för de flesta är det knutet till vad de gillar kan jag tänka...

    Vad jag fortfarande inte förstår är vad syftet med begreppet är?

    Men det borde vara ett begrepp som är skiljt från tycke och smak? (en paradox rent av) För mig som person är det väldigt under ordnat iaf! Tror inte kontexten hjälper så hårt heller... precis som musik så är det knutet till upplevelsen och tolkningsmekanismerna fungerar säkert olika?

    Kan man sluta sig till att om man talar om en person som musikalisk så syftar man på någon av dennes kunskaper? Eller ligger det fortfarande helt i lyssnarens upplevelse?

    Jag tycker det känns lite ruskigt... tror inte på det själv riktigt.. det finns ingen alls substans i begreppet. Men det används så flitigt?

  18. #18
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ok hasse... men nu blev det genast svårare att greppa? Förstår men menade inte på att det är infekterat... bara att det inte är alla som detta på stort allvar..

    Att ha en dialog om det kan kanske bygga broar mellan oss (mig den obegåvade och er musikaliska) då menar jag det så som jag säger! Tror att det ligger på ett mycket djupare plan än teknik.. tror det ligger mycket i konsten att beröra folk och starta minnes bilder och ge upplevelse... få fantasin igång, berusa dem och få dem att se nått vackert i vardagen. Eller spela på individen känslosträngar. Få dem att känna sig glada. Eller få dem i ett tillstånd där de känner samhörighet eller förståelse av och samtidigt med skaparen. Den stora publiken där ute är som jag. De kan bara lyssna inte tekniskt framföra.


    Jag läser inte noter!
    Kan knappt spela ett enda instrument!
    Har ingen skolning alls!
    Kan inte hålla takten!
    Vet varken ut eller in!

    Men jag försöker skapa musik ibland!!!!! Eller ljud är mitt element i konsten!!

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag fortfarande inte förstår är vad syftet med begreppet är?
    Det jag ser som kärnan i diskussionen är att man överlastar begreppet... Det är en personlig egenskap, en förmåga. Hur den sedan används är upp till personen! Det innebär inte alls automatiskt bra resultat, men sannolikheten är lite större...

  20. #20
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Då är vi överens!! Det har inte någon speciell mening mer än att säga att någon är "duktig"?

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok hasse... men nu blev det genast svårare att greppa? Förstår men menade inte på att det är infekterat... bara att det inte är alla som detta på stort allvar..

    Att ha en dialog om det kan kanske bygga broar mellan oss (mig den obegåvade och er musikaliska) då menar jag det så som jag säger! Tror att det ligger på ett mycket djupare plan än teknik.. tror det ligger mycket i konsten att beröra folk och starta minnes bilder och ge upplevelse... få fantasin igång, berusa dem och få dem att se nått vackert i vardagen. Eller spela på individen känslosträngar. Få dem att känna sig glada. Eller få dem i ett tillstånd där de känner samhörighet eller förståelse av och samtidigt med skaparen. Den stora publiken där ute är som jag. De kan bara lyssna inte tekniskt framföra.


    Jag läser inte noter!
    Kan knappt spela ett enda instrument!
    Har ingen skolning alls!
    Kan inte hålla takten!
    Vet varken ut eller in!

    Men jag försöker skapa musik ibland!!!!! Eller ljud är mitt element i konsten!!
    Jag svarar med den klassiska repliken "Jag vet i alla fall vad jag menar!!" sen är det givetvis min hållning....

    Man kan lägga in förmågan att beröra folk som en mer eller mindre viktig del i "musikalitet" men jag utökar i stället sfären till förmågan att kommunicera... Där hittar vi Allan Edwall och även t ex Bob Dylan, Tom Waits etc... De kommunicerar med sin röst (ord, toner), sina texter och hela sin person - däri ligger deras stora talang!

    Du läser inte noter - men du känner vilka ljud/toner/rytmer du vill ha...
    Du kan knappt spela ett enda instrument - så du har ordnat verktyg för det - som DU styr!
    Du har ingen skolning alls - men du har gett dig fan på att ta dig fram ändå...
    Du kan inte hålla takten - även här har du verktygen...
    Du vet varken ut eller in - men du vet vad du känner!

    Välkommen i gänget

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då Det har inte någon speciell mening mer än att säga att någon är "duktig"?
    ...för dig som lyssnare är det inte så intressant om du gillar resultatet... Men alla "duktiga" människor har sin plats i sitt sammanhang! De som ska laga min synt, snickaren jag anlitar eller kocken på restaurangen vill jag gärna ska vara duktiga, så även trummisen eller de andra jag vill spela med

  23. #23
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Hahaha!! Jag bara tycker det känns som man vill ha en vi och dom atmosfär... att man vill stärka sitt musiker gille?? sen förstår jag inte syftet till 100% med att säga att någon är "musikalisk"? Vart ska det leda??... eller rättare sagt att säga att någon är "omusikalisk"??? Vad tjänar man på det... eller vem vinner på det?

    Speciellt när kriterierna är så diffusa och subjektiva?

    Ville mest att vi tänkte till och påvisa att det finns egentligen inget i ordet som sätter någon kvalitetsstämpel på saker eller personer.....

    För mig säger det egentligen ingenting.. för nån annan kanske det berättar mycket?

    Tack för att jag är med i gillet nu!!<3

  24. #24
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...för dig som lyssnare är det inte så intressant om du gillar resultatet... Men alla "duktiga" människor har sin plats i sitt sammanhang! De som ska laga min synt, snickaren jag anlitar eller kocken på restaurangen vill jag gärna ska vara duktiga, så även trummisen eller de andra jag vill spela med
    Ja självfallet men att vara tekniskt bra trumslagare rent av professionell kanske... har det något med saken att göra? (åter igen definitionsfråga)

    För att få utrycka sig så krävs dock ingen "talang" eller "präktighet"... viljan och intresset är vad som räknas... sen kommer folk att kunna olika bra... (ha olika mål olika vägar) Det går att se det lite som begreppet "bollsinne".... inte säkert att alla bra fotbollsspelare kan lira ping-pong... men de med bra bollkoll brukar kunna flera bollsporter bra?

    Men jag tycker att om man svänger sig med termer för att klassa folk så bör det vara mer konkret vad man menar...?? Ja ja... jag gillar inte när man gör en höna av fjäder egentligen... men ändå så blir det så!<3 (har oxå svårt för kollektiv syn på "bra/dåligt" smak bör vara personligt och man bör fråga sig mer än en gång varför man tycker si eller så)

  25. #25
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/MZpm6XgeMN8

    Det är miljö och arv oxå hur definitionen sätts!?!?

  26. #26
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Tråden har iaf inspirerat mig på någon måtta!!

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att få utrycka sig så krävs dock ingen "talang" eller "präktighet"... viljan och intresset är vad som räknas... sen kommer folk att kunna olika bra... (ha olika mål olika vägar)
    ...det är ju inget konkret som hindrar någon att FÅ uttrycka sig - eller något som hindrar andra att ta del av det! Finns en hel del stigmatisering gömt i detta tycker jag... Att man ska se ner på personer som inte "kan spela" - och även motreaktionen, att i sin tur se ner de som är "duktiga"...

    Rätt ofta kommer frasen "...utan ansträngning" in när det talas om musikaliska personer. Musik ---> kommunikation ---> språk. Ju mer man behärskar ett språk, desto lättare är det att både förstå och uttrycka sig! Men det går även för de som inte behärskar så bra... men med mer eller mindre "ansträngning" Dessutom, är man bra på att förstå det grundläggande när det gäller språk så är det lättare att lära sig även andra språk... Språköra, språksinne....

    Förresten en anknytande "kul" förmåga som brukar tyda på musikalitet är förmågan att "utan ansträngning" härma dialekter... höra och efterlikna klang och (inte minst) rytm...

  28. #28
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Hasse jag tror vi menar samma sak... men har olika syn på just ordet.. att vi anfaller det från olika håll.. tråden har fått mig att tänka iaf.. och det brukar bära frukt i mitt skapande... tror att tanke experiment triggar mig!! Att man ställer begrepp på ända!!

    För mig handlar det inte om att se ner på de som är duktiga... betänkt att det sällan är kreatören själv som hävdar sig som musikalisk.. det är oftast han publik? Det handlar mer om att fråga sig varför man "måste" se det så svart/vitt..

    Sen kan man fråga sig om man gör det för att få "labels" eller "medaljer", "utmärkelser"... handen på hjärtat så är det föga unikt eller har något större värde att få den etiketten på sig... varken plus eller minus då! Termen används ju flitigt och saknar klar definition. Helt klart "överanalyserat" (av oss alla här) som du sa!

    Hoppas jag inte framstår som "elit" eller som att jag skulle se ner på kunskaper!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-30 klockan 15:19.

  29. #29
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Musikalitet för mig är när artister vågar vara fula= Snygga människor spelar/ sjunger sämre

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig handlar det inte om att se ner på de som är duktiga... betänkt att det sällan är kreatören själv som hävdar sig som musikalisk.. det är oftast han publik? Det handlar mer om att fråga sig varför man "måste" se det så svart/vitt..
    Brukar vara sant - baserat på en j-vla massa erfarenhet, de som är de (i min värld) mest musikaliska är nästan alltid ödmjuka! De som är ähum... mindre musikaliska har ofta fullt upp att hävda sin originalitet, "känsla", och på det, dissa de som "inte förstår! Generaliserar, men bara lite...

    Svart/vitt syn är alltid fel... Snarare en löpande analog skala eller kanske t.o.m. normalfördelat...


    Exemplet som Mein postar i denna tråd tycker jag är roligt - hur det kunde bli så...

  31. #31
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Men just att vara ödmjuk är förbannat svårt... det är oxå en tolkningsfråga!! Jag vet hur "dålig" jag är... men sen har jag oxå en känsla av att missförstås....

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...jag tror ödmjukhet kommer ur en kombination av trygghet och självinsikt!

  33. #33
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Analys av musik är ju ofta mattematisk?? Takter och svängningar... Men det är ju inte det som är musiken, den mattematiska analysen är inte och klassar inte "kvaliten" eller kärnan i musik. Musiken är ju omedelbar och knuten till ett tillfälle... inte något som kan slitas loss från allt annat när man diskuterar upplevelsen av det. Sen kan man mäta det och analysera det på massor av sätt... inget av dem är knutet till hur musikaliskt det är??
    Det här tycker jag är intressant, och lite det jag tänkte igår. Du blandar ihop företeelsen musik med upplevelsen här Sillen! Bra

    Ett inspelat musikstycke låter likadant varje gång det spelas upp (förutsättning för vidare resonemang) men upplevelsen är inte nödvändigtvis densamma.

    Om man kan avgöra att man inte tycker om ett jazzrunkeri på klarinett (ett helt objektivt uttryck ) har man i alla fall kunnat avgöra att det är musik man inte tycker om. Det bör gå att extrahera musik ur sitt sammanhang och definiera det på ett (nära) matematiskt plan.

    Antimon är är inne på att den tempererade skalan är en av många. I västvärlden gillar vi den, men vi gillar också den mer harmoniska varianten där det olika toner i skalan har olika intervall, ett piano har inte 100 cent mellan varje ton, tersen är det väldigt märkbart på. Arabiska och indiska skalor är inte uppdelade i 12 toner, men det finns fortfarande gemensamma nämnare och framför allt kan jag som västerlänning känna igen en raga som musik. Och det är helt okopplat till om jag gillar det jag hör eller inte.

    Jag skulle vilja förstå vad det är som definierar musik, inta vad som gör att jag gillar viss musik i första hand, men vad det är som får mig att kategorisera vissa läten, ofta längre, som musik och inte bara som något som låter.

    Om man jämför mat med musikalitet så kan man ju skilja på om något är bra tillagat, men inte nödvändigt vis gott. Där är råvarorna musiken, kocken står för musikaliteten och middagsgästen för upplevelsen. Tre helt skilda begrepp som var och en är intressanta men också kan studeras separat.

  34. #34
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Jag undrar om inte musikalitet handlar om övning... Om någon nöter in något tillräckligt mycket för att det ska sitta i ryggmärgen uppfattar nog åskådare det som att personen har talang och "musikalitet".

  35. #35
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att det ligger på ett mycket djupare plan än teknik.. tror det ligger mycket i konsten att beröra folk och starta minnes bilder och ge upplevelse... få fantasin igång, berusa dem och få dem att se nått vackert i vardagen. Eller spela på individen känslosträngar. Få dem att känna sig glada. Eller få dem i ett tillstånd där de känner samhörighet eller förståelse av och samtidigt med skaparen. Den stora publiken där ute är som jag. De kan bara lyssna inte tekniskt framföra.
    Väl formulerat, just detta som jag försöker skapa, eller, jag försöker inte. Ibland blir det, ibland inte.

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man jämför mat med musikalitet så kan man ju skilja på om något är bra tillagat, men inte nödvändigt vis gott. Där är råvarorna musiken, kocken står för musikaliteten och middagsgästen för upplevelsen. Tre helt skilda begrepp som var och en är intressanta men också kan studeras separat.
    Väl funnet! ...det där måste jag sno

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar om inte musikalitet handlar om övning... Om någon nöter in något tillräckligt mycket för att det ska sitta i ryggmärgen uppfattar nog åskådare det som att personen har talang och "musikalitet".
    ...övning hjälper, men jag tror inte det är "kärnan"... Som exempel, jämförelserna mellan de som övar hårt och de som "slipper" det! Baserar man det på bara ren övning är det nog svårt att bryta sig utanför de inövade ramarna! Som de "klassiska" musiker som helt går bort sig i improviserad musik t ex!

  38. #38
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Sen om man knyter in i det att musik är något vi lär oss att lyssna till hur det ska vara så blir ju "alla är expertlyssnare" (filmen ovan). Då ser man att musikaliteten är kulturhistoriskt bunden.. och inte alls något "allmängiltigt universalt"... eller själsligt individuellt! Det kunde låtit väldigt annorlunda!?!? Eller är det så djupt rotat som i naturen?? Följer det helt andra principer än vi tror... vad har religioner och vetneskapen gjort med de gamla riterna och sångerna som var runt eldarna?? Evolutions teori?? Är det samma ramverk om 5 år? eller 100 år!

    Vi har helt enkelt programmerats till de kritiska lyssnare vi är!! Och programmerade med regler för hur det ska låta... ändå så gör naturen musiken bättre än vi??

    Vad händer om man försöker avprogrammera sig... att finna kärnan?? När uppstod tonen C...som just ett lika C i hela väst världen, var det först när man kunde mäta den?? Likt att klockan gick olika på våra kuster här innan stambanan... då man var tvungen att ha samma tid??

    Miljö, arv, kulturrelativism... och individ i sista hand? Jag tor ni gör det lätt för er? Det är mycket mer komplext. Har med symbolspråk och förväntningar att göra... Det är fanken hela vårt arv som döljer sig i musiken!

    Nu blarrar jag dynga igen... sorry...
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-30 klockan 17:23.

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen om man knyter in i det att musik är något vi lär oss att lyssna till hur det ska vara så blir ju "alla är expertlyssnare" (filmen ovan). Då ser man att musikaliteten är kulturhistoriskt bunden.. och inte alls något allmängiltigt... eller själsligt!

    Vi har helt enkelt programmerats till de kritiska lyssnare vi är!! Och programmerade med regler för hur det ska låta... ändå så gör naturen musiken bättre än vi??

    Miljö, arv, kulturrelativism... och individ i sista hand?
    Nja jag vill skilja på det där --- hur vi definierar REGLERNA är bundet av kulturen. Vi kan träna oss hur dessa fungerar, men i grunden handlar det om att känna igen och förstå mönster - den "mer musikaliska personen" har bättre förmåga att hitta/förstå/använda även andra(s) mönster!

  40. #40
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men just att vara ödmjuk är förbannat svårt... det är oxå en tolkningsfråga!! Jag vet hur "dålig" jag är... men sen har jag oxå en känsla av att missförstås....
    Du är verkligen inte dålig Sillis!!
    Dina små konstverk berör mig, ihop med din framtoning här.
    Du har en egen stil, en dvligt bra stil!
    Du skall inte vara hård mot dig själv!

  41. #41
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Då säger jag att musik är i grund och botten fundamentet för allt.... det är inget mer än rörelser i tid och rum.. och allt sen big bang har varit det... en rörelse i tid och rum.. VI ÄR ALLA HÖGST MUSIKALISKA VARELSER... för vi är mitt i symfonin..

  42. #42
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    http://home.swipnet.se/~w-67502/cuculus.wav

    Här är göken ^^^ har de alltid samma stämning... var kommer iden med toner ifrån? Är göken musikalisk.... eller ej?

    Ändras inte "värdet" av utrycket - "Hon är musikalisk!" , beroende på hur musikalisk person som säger det är?

    Hur skulle någon omusikalisk människa kunna bedöma en musikalisk?

    Vi har ju inte en präst till att bedöma hur bra en hjärnkirurg är? Det krävs ju en bättre hjärnkirurg för att bedöma om det är rätt/fel.. bra/dåligt? Jajaja lite ordvurpor men ni förstår vad jag menar... en del människors ord väger inte så tungt.. eller?
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-30 klockan 17:50.

  43. #43
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du är verkligen inte dålig Sillis!!
    Dina små konstverk berör mig, ihop med din framtoning här.
    Du har en egen stil, en dvligt bra stil!
    Du skall inte vara hård mot dig själv!
    Tack ska du ha.. man försöker i alla fall!

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://home.swipnet.se/~w-67502/cuculus.wav

    Här är göken ^^^ har de alltid samma stämning... var kommer iden med toner ifrån? Är göken musikalisk.... eller ej?

    Ändras inte "värdet" av utrycket - "Hon är musikalisk!" , beroende på hur musikalisk person som säger det är?

    Hur skulle någon omusikalisk människa kunna bedöma en musikalisk?

    Vi har ju inte en präst till att bedöma hur bra en hjärnkirurg är? Det krävs ju en bättre hjärnkirurg för att bedöma om det är rätt/fel.. bra/dåligt? Jajaja lite ordvurpor men ni förstår vad jag menar... en del människors ord väger inte så tungt.. eller?
    Vad jag förstått av forskningen så är det bara människan som har musik i sitt medvetande... Apor, hundar, hästar, delfiner eller fåglar saknar det - de gör primala läten. Att vi tolkar fågelsång etc som musik är för att vi lever i och påverkas av naturen...

    Om man inte ser musikalitet som "on/off" utan som en skala - visst kan de flesta människor bedömma de flesta aspekter av musikalitet, om man så är mer eller mindre musikalisk. Att något låter otight eller falskt! Sen har det återigen inte med uppskattningen att göra. En hel del musik kräver tillvänjning och intellektuell ansträngning för att... uppskattas (Alban Berg, Modularmusik John Cage, etc) men då trampar man in på esoteriska saker som SKA vara svåra - som rökig whiskey eller konstiga ostar

  45. #45
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Betänk att människa först blev högerhänt i och med att man började nyttja verktyg.. då fick man en hjärnhalva ledig... säger forskningen... innan det var vi nog mest kapabla till primala läten? Men i och med språket kom musiken då tillslut.. förmodligen började man trumma och sjunga.. sen tonala instrumentet (flöjt kanske) men var kom iden att "spela musik" ifrån? Och vad var syftet?

    Jag tror fortfarande det är djupt kulturellt rotat och att inspirationen kommer från naturdyrkan?

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betänk att människa först blev högerhänt i och med att man började nyttja verktyg.. då fick man en hjärnhalva ledig... säger forskningen... innan det var vi nog mest kapabla till primala läten? Men i och med språket kom musiken då tillslut.. förmodligen började man trumma och sjunga.. sen tonala instrumentet (flöjt kanske) men var kom iden att "spela musik" ifrån? Och vad var syftet?

    Jag tror fortfarande det är djupt kulturellt rotat och att inspirationen kommer från naturdyrkan?
    Ja och för att det främjade social gemenskap = överlevnad... Breddade vår förmåga att kommunicera!

  47. #47
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/VTnuGkZgaMc

    Sen blev det så här-- same old same old!?!?! Den omusikaliske/musikaliska klara sig på en låt?

    Det finns mönster i det !! Lika gott kaffe men varje kopp är NY !!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-30 klockan 18:26.

  48. #48
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    All you need is 4 chords Väldigt musikalisk humor
    Senast redigerat av hasse_fx den 2010-09-30 klockan 18:32.

  49. #49
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ingredienser
    20 st
    75 g Arla smör
    7 1/2 dl vetemjöl
    1/2 dl strösocker
    2 krm salt
    25 g jäst
    2 1/2 dl Arla Ko mjölk

    Fyllning:
    ca 50 g rumsvarmt Arla smör
    2 msk strösocker
    1 msk kanel

    Garnering:
    1 uppvispat ägg
    pärlsocker
    Gör så här
    Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt 7 dl av mjölet (spara 1/2 dl till utbakningen), socker, salt och jästen delad i mindre bitar. Värm mjölken till fingervärme, 37° och rör ner den i mjölblandningen. Arbeta ihop degen tills den blir blank och smidig. Låt den jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225-250°. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Kavla ut degen till en rektangulär platta, ca 25x50 cm. Bred ut smöret på degplattan. Strö över socker och kanel. Rulla ihop från långsida till långsida till en rulle. Skär rullen i 20 bitar, ca 2 cm breda. Ställ bitarna med snittytan upp i pappersformar. Jäs bullarna under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 6–8 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

    Äh ni får ett recept på andra bullar istället!!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-30 klockan 18:56.

  50. #50
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/VTnuGkZgaMc

    Sen blev det så här-- same old same old!?!?! Den omusikaliske/musikaliska klara sig på en låt?

    Det finns mönster i det !! Lika gott kaffe men varje kopp är NY !!
    Haha, skall fn ta den ackordföljden och göra en superlåt, bara för att visa mig att jag kan

  51. #51
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran


    Kulturarv!

  52. #52
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Får deja vü. Fanns det inte en Naturbegåvning VS Inlärning diskussion här för åratal sedan?

  53. #53
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Kan tänka mig att det är en populär diskussion - funderar själv rätt mycket på det då och då.

    Är rätt mycket inne på att musik funderar som ett slags språk. Man kan jämföra med någon som är vältalig eller skriver bra, fast med en extra krydda av benägenhet som hör ihop med hur bra man var på telegrafiprovet vid mönstringen. Om man antar att det inte räcker med telegrafikunskaper, utan man behöver den där språkkunskapen också så ser man lite hur flummigt det börjar bli. Precis som språk så förändras musikens förutsättningar hela tiden, kanske ännu mer. Det är som att försöka greppa en spottloska i havet.

  54. #54
    glmarine
    glmarine är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av påmomangen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musikalitet för mig är när artister vågar vara fula= Snygga människor spelar/ sjunger sämre
    Skönt, då är jag mozart just nu

  55. #55
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag förstått av forskningen så är det bara människan som har musik i sitt medvetande... Apor, hundar, hästar, delfiner eller fåglar saknar det - de gör primala läten. Att vi tolkar fågelsång etc som musik är för att vi lever i och påverkas av naturen...

    Om man inte ser musikalitet som "on/off" utan som en skala - visst kan de flesta människor bedömma de flesta aspekter av musikalitet, om man så är mer eller mindre musikalisk. Att något låter otight eller falskt! Sen har det återigen inte med uppskattningen att göra. En hel del musik kräver tillvänjning och intellektuell ansträngning för att... uppskattas (Alban Berg, Modularmusik John Cage, etc) men då trampar man in på esoteriska saker som SKA vara svåra - som rökig whiskey eller konstiga ostar
    Om det nu är så att vi bara "mäter" och "observerar" /lyssnar och tar in... så vill jag binda det till den så kallade "observer effect / messurement problem"... en sak befinner sig bara på en bestämd plats i tid och rum när man "observerar den"....

    Alltså man kan mäta musikalitet och det är det vi gör varje gång vi lyssnar på något... men samma låt befinner sig på olika plats varje gång... och på så vis blir "upplevelsen annorlunda"... (resultatet av mätningen)... ingen av oss har samma mätinstrument heller... våra sinnen är skilda på en måtta... samtidigt som allt är ett?? Så vida man inte mäter?? Då skiljer man på detaljer... paradox paradox på paradox...

    Vi tar aldrig in något utifrån... medvetandet och allt börjar inifrån och går ut... frågan är hur långt det sträcker sig?


    https://youtu.be/HNmwuIUQ0qY

    Men det svänger överallt!! hahahahaha!!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-10-01 klockan 08:45.

  56. #56
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag är övertygad om att man lätt tror att nått är nått man vill att det ska vara, jag har alltid vännt kappan emot vinden och gått den vägen som är bort från sånnt pöbeln uppskattar och jag är helt hundra på att jag skulle kunna uppfattas som mycket mer musikalisk än idag...

    Citerar Tom Waits

    "Your hands are like dogs, going to the same places they've been. You have to be careful when playing is no longer in the mind but in the fingers, going to happy places. You have to break them of their habits or you don't explore; you only play what is confident and pleasing. I'm learning to break those habits by playing instruments I know absolutely nothing about, like a bassoon or a waterphone."

  57. #57
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Musikalitet är 4 chords.... så är det!! Bullar är skitgott till kaffet.. ska mäta om de är i frysen.. så fort jag stänger dörren och inte observerar kanelbullarna så är de i hela universum på en och samma gång... precis som de 4 chordsen...

    Så passa på... ät bullar innan de är ur räckhåll!!

  58. #58
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är övertygad om att man lätt tror att nått är nått man vill att det ska vara, jag har alltid vännt kappan emot vinden och gått den vägen som är bort från sånnt pöbeln uppskattar och jag är helt hundra på att jag skulle kunna uppfattas som mycket mer musikalisk än idag...

    Citerar Tom Waits

    "Your hands are like dogs, going to the same places they've been. You have to be careful when playing is no longer in the mind but in the fingers, going to happy places. You have to break them of their habits or you don't explore; you only play what is confident and pleasing. I'm learning to break those habits by playing instruments I know absolutely nothing about, like a bassoon or a waterphone."
    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post1770948

    Tyvärr är den refererade artikeln borta...

  59. #59
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av påmomangen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musikalitet för mig är när artister vågar vara fula= Snygga människor spelar/ sjunger sämre
    Nä, det är väl så man definerar Indie...? :P

  60. #60
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast i ärlighetens namn så stämmer det inte på alla exemplen i videon. Just med dom fyra ackorden KAN man kompa det mesta, men en del av låtarna har ju helt andra ackordprogressioner i originalet.
    Exempelvis Offspring's låt går ju egentligen i moll, med helt andra ackord...

    Offspring: Am | F | C | G |
    Axis of Awesome's cover: A | E | F#m | D |

    Är jag musikalisk som hör skillnad då kanske?
    Senast redigerat av Valfrid den 2010-10-01 klockan 11:31.

Liknande ämnen

  1. Musikalitet
    Av PeterH i forum Allmänt om musik
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 01:49
  2. Vad menas med x0x?
    Av Bobbski i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •