Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Midilearn funktionen i Ableton, endast "global" eller "per track" också?

  1. #1
    Dsc
    Dsc är inte uppkopplad
    Dscs avatar
    Senior

    Midilearn funktionen i Ableton, endast "global" eller "per track" också?

    Jag har sneglat på olika sequencers efter beslutet att överge min dysfunktionella arbetshäst Cubase.

    För mig är det viktigt att kunna använda min midicontroller till att kontrollera olika synthar och i de flesta sequencers funkar det så att när man pekar på spåret med en VST så fungerar controllern i konjuktion (???) med denna VST.

    Men av det lilla jag provat Ableton Live verkar det som att midilearn funktionen är helt global, om jag assignar en ratt till en parameter i en VST så är den aktiv oavsett om jag pekar på det spåret eller ej. Jag kan förstå att det är en fördel i livesammanhang då det är enklare, men är det möjligt att assigna per spår också?

  2. #2
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Vet att det är så i grunden. Vet dock inte om man kan komma runt det på något sätt. Förutom att använda novation controllers tex och automap-funktionen(dock inte den automatiska utan att asigna själv annars får man ett ganska konstig placering av reglar och knappar). det har jag själv testat med nocturn och det funka lika bra i live som i vilket annat program som helst.

  3. #3
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    man kan asigna per MIDIkanal / en ch för varje intrument... eller så gör man ett script som man kan bläddra i pluggar med...

    as-smidigt

    http://learn2produce.com/school/foru...php?topic=25.0

    Flera kontrolers stödjer instantmapping (du slipper scripta)... man kan då ha tex en pad eller cc mappad till att välja instrument, fx eller rack... så boom är man bang on det man vill ratta...

    eller så om man mappat ett filter till cc1 ch 2 så mappar man samma till intrumentet då ser man på skärmen vart det leder.. och om man har en instnatmapping så är den fx vald för att köra vidare...(blå handen) Man mappar till listen i live fx fönstret nertill!!

    Hoppas ni fattar vad jag menar!?!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-27 klockan 14:03.

  4. #4
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    angående vst och au.. så kan man möblera om ordningen i parametrar med drag and drop... så om man bara kommer åt 8 statiska parametrar med instant mapping så kan man välja vilka de ska vara... de åtta första... men jag rekomenderara att man gör det blädderbart??

    [DeviceControls]
    # The Encoders will control the device parameters (you can also
    # use knobs or sliders). Replace the -1's with the CCs sent by
    # the respective controls on your controller. You can also set
    # the channel for each controller if it differs from the global
    # channel (if you leave the channel of an encoder at -1, Live
    # will assume that the encoder uses the global channel).
    Encoder1: -1 SÄTT DESSA STATISKT
    Encoder2: -1
    Encoder3: -1
    Encoder4: -1
    Encoder5: -1
    Encoder6: -1
    Encoder7: -1
    Encoder8: -1
    EncoderChannel1: -1
    EncoderChannel2: -1
    EncoderChannel3: -1
    EncoderChannel4: -1
    EncoderChannel5: -1
    EncoderChannel6: -1
    EncoderChannel7: -1
    EncoderChannel8: -1
    # Enter the respective map mode for the encoders here. The following
    # map modes are available:
    # - Absolute
    # - Absolute14Bit
    # - LinearSignedBit
    # - LinearSignedBit2
    # - LinearTwoCompliment
    # - LinearBinaryOffset
    # - AccelSignedBit
    # - AccelSignedBit2
    # - AccelTwoCompliment
    # - AccelBinaryOffset
    # Consult the controller's documentation to find out which mode to use.
    EncoderMapMode: Absolute
    # Buttons used here are expected to not be toggles (i.e., sending
    # value 0 every second time you press it).
    Bank1Button: -1
    Bank2Button: -1
    Bank3Button: -1
    Bank4Button: -1
    Bank5Button: -1
    Bank6Button: -1
    Bank7Button: -1
    Bank8Button: -1
    NextBankButton: -1 MED CC HÄR
    PrevBankButton: -1 OCH HÄR
    LockButton: -1

  5. #5

    Redaktör
    Kör du midilearn direkt i pluggen så svarar den bara när du skickar midi till den kanalen.

    Annars kan man som sillen skriver använda automap, då styr du per track när enheten har fokus (den lilla blå handen, går att låsa också).

  6. #6
    Dsc
    Dsc är inte uppkopplad
    Dscs avatar
    Senior
    Ah.. direkt i pluggen så funkar det. Bra bra! Det var det som jag var intresserad att veta mer eller mindre.

    Sid.64 fint svar men jag hänger inte riktigt med i logiken

    Instantmapping, jag har en AKAI LPD8

    Hur skulle det funka med denna i exemplet ovan?

  7. #7
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    japp

    Jag har samma!!

    Vad vill du kunna göra?? ratta pluggar?? Den måste dock scriptas men frukta inte det är lätt!!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-27 klockan 17:03.

  8. #8

    Redaktör
    Det sillen försöker säga är att du kan göra så att de 8 rattarna på LPD:n automatiskt styr parametrar på den enhet (extern plugin eller Abletons egna syntar och effekter) du har valt. Det gör man genom att lägga in en textfil med inställningar i en katalog.

    Du borde också kunna ställa in den så att du kan stega mellan grupper av 8 rattar, fast det beror på vad du vill ha padsen till i övrigt.

  9. #9
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Japp... och det har fördelar!!!

  10. #10
    Dsc
    Dsc är inte uppkopplad
    Dscs avatar
    Senior
    Det låter ju fenomenalt! Precis vad jag önskar. Och då funkar det bara när man pekar på den effekten? Väljer jag ett delay med musen kan jag enkelt kontrollera viktiga parametrar, klickar jag på ett spår med en VST kan jag styra dess parametrar via inneboende midilearn funktion.

    Men betyder det att ableton automatiskt väljer "viktiga" parametrar eller kan man assigna dom själv?

    Padsen önskar jag trumma på, men det finns ju CC# lägen för padsen... Det är nästan jobbigt med all flexibilitet, men när man byggt upp ett arbetssätt är det ju klappat å klart.

    Extrafråga: Kan man ställa in så att controllers fungerar i "hook"-mode? Dvs man måste dra slider/knob tills aktuellt värde innan programmet reagerar?
    Senast redigerat av Dsc den 2010-09-27 klockan 21:47.

  11. #11

    Redaktör
    Precis.

    Det funkar så att effekten med den blå handen styrs via rattarna. Antingen kommer du åt alla parametrar via de 8 rattarna, eller så får du upp en configure-knapp där man ställa in vilka parametrar som ska styras och i vilken ordning de kommer. Har du ingen bankknapp så blir du låst till de 8 första parametrarna dock. (En annan metod är att använda rack, de 8 rattarna där mappas också automatiskt till kontrollern och det är lite enklare att alltid få samma parametrar för samma effekt.)

    Den blå handen och midistyrning är iofs två olika saker, har du en plugg med midistyrning direkt i sig kommer den inte svara förrän du ställer den kanalen i inspelningsläge (som i vilken annan sequencer som helst). Jag tror iofs att det är det du vill.

    Takeover mode i läge Pickup i inställningarna är det du är ute efter apropå "hook mode".

Liknande ämnen

  1. "förlyssnings" funktionen pajj
    Av CalleLewander i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 22:08
  2. "x"-funktionen i express?
    Av ibanez i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 20:52
  3. "Använd endast en gång, säljes nu..."
    Av petsematary i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •