Resultat 1 till 56 av 56

Ämne: Alternativ till UAD

  1. #1
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran

    Alternativ till UAD

    Här kommer ett inlägg som jag har grunnat på ganska länge. Runt ett halvår, faktiskt.

    Jag står på randen att sälja mina tre UAD-1-kort för att kunna köra både min MacBook Pro och min Windows-PC som skapandeplattform. Idag måste jag bounce:a alla spår separat från Macen för att kunna processa dem genom UAD-pluggarna på PC:n och jag känner att det inte är hållbart. Så, eftersom jag är ute och flänger rätt mycket och alltid har Macen med mig skulle jag vilja kunna ha möjligheten att uppnå samma produktionsnivå/resultat oavsett plattform.

    I ett bloginlägg, från april, länkat ovan har jag listat pluggarna jag har samt alternativ till dessa. Även om inlägget dock är publicerat känns det långt från klart.

    Under ett par kvällar har jag A/B-testat en packe pluggar för att komma fram till vad det är jag gillar bäst, och känner att jag behöver.

    När det gäller EQ så känner jag att FabFilter Pro-Q gör jobbet precis lika bra som Cambridge, så där är jag i mål.

    Men, när det gäller kompressorer så är jag inte helt övertygad. Jag har hårdtestat Waves CLA bundle och även om de låter ruskigt bra så låter de inte som UAD-versionerna av samma pluggar (1176LN, LA2A, LA3A). Det i sig är inte så konstigt eftersom de har modellerat olika enheter.
    Lika så Waves PuigChild 670 låter inte som UADs Fairchild 670 - av samma anledning som ovan så klart. Men det är något i klangen som jag gillar mer hos UAD-versionen än Waves-versionen. Kanske bara för att jag är van med UAD-pluggar sedan 4-5 år tillbaka? Jag har lärt mig hur de låter, och vet vad jag kan förvänta mig av dem.

    Det jag hittills har kommit fram till är ju högst subjektiva åsikter och påståenden, men jag vågar hävda att för den elektroniska musik som jag pysslar med fungerar Pro-C och Pro-Q från FabFilter lika bra som UAD. Japp! Den nakna sanningen. Skillnaden är att när jag har komprimerat en baskagge med Pro-C måste jag lägga på en Pro-Q och vrida lite försiktigt för att få "samma" sound som när baskaggen åker genom LA3A:n. Så, skillnaden blir alltså att UAD sparar mig lite tid.

    Sen är frågan om det är UAD-soundet jag är ute efter, eller pluggar som låter bra och gör sitt jobb. Ska försöka att producera en hel låt utan att använda en UAD-plugg så får vi se.

    Va rörigt det blev. Känns bara som jag svamlar. Men så är jag fortfarande kluven... UAD-pluggarna låter förbannat vackert.

  2. #2
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Utöver Waves CLA har jag provat Waves API (fetgillade den bundlen!), Softube Tube-Tech CL1B och SPL Analog Code.

    Nu ska jag hårdköra Nomad Factory-pluggar i ett par timmar så får vi se vad de går för. Eftersom jag A/B:ar mot UAD-pluggar så ligger ribban ganska högt.
    Senast redigerat av Rizzo den 2010-09-14 klockan 19:16.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Intressant läsning!

  4. #4
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ibland kan man tro att liquidmix är ett bra alternativ??

  5. #5
    deleted user
    Går det inte att använda en sån där uad-2 laptopgrej, typ föra över dina nuvarande pluggar?
    Kanske inte går mellan uad.1 o 2.

    Äh jag kan inget om det där.

  6. #6
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    @jgb Tackar!

    @sid.64 Jag har ett FW-ljudkort och kan inte hänga på en LiquidMix, som även den är FW. 4sound föreslog en FW-hub, men jag får rysningar av sånt.

    @axxe Om jag hade haft en 17" MacBook Pro så hade det gått bra. 13":aren har inte ExpressCard-slot... :-/

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @sid.64 Jag har ett FW-ljudkort och kan inte hänga på en LiquidMix, som även den är FW. 4sound föreslog en FW-hub, men jag får rysningar av sånt.
    Provåk en sådan config... Bandbredd finns så länge de inte bråkar med varandra!

  8. #8
    deleted user
    Enklast vore ju om du kunde övergå till 17" modellen och använda express sloten, men den blir kanske för stor o otymplig när du är på vift ofta.

  9. #9
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    har inte ljudkortet 2 fw portar? ...isånnafall

  10. #10
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    @Hasse_fx Provåka en FW-hubb och en LiquidMix?

    @axxe Näe, 17":aren är på tok för stor, tung och dyr. Formatet på 13":aren är riktigt nice. Det enda jag har att klaga på är upplösningen (1280x800). En 12":are kanske hade varit perfekt (har en 12" HP på jobbet som är riktigt smutt).

    @Tangent Dream Nix. Motu UltraLite mk3 har bara en FW-port. Det är ett hybrid så jag kan köra det som USB. Men USB-portarna tas redan upp av en iLok, en Syncrosoft och en Modular G2 (och snart en Maschine). Och USB-portarna är bara 2 från början. Så redan där är det hubb-varning... :-/

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Hasse_fx Provåka en FW-hubb och en LiquidMix?
    ...ja eller annan extern FW-DSP-lösning!

  12. #12
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

  13. #13
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    En sak som slog mig när jag satt och jämförde Waves CLA med UAD-motsvarigheterna var att om jag ställer rattarna exakt lika låter det inte i närheten av likadant. När jag har ställt in pluggarna så att det i mina öron låter ganska precis på pricken lika visar mätarna i pluggarna heeelt olika. Medan UAD-visaren i 1176LN gungar omkring mellan -7 och -11 dB sitter Waves-mätaren klistrad vid -20 dB. Lite halvdåligt, eftersom jag ibland bara visuellt skruvar till en kompression och lägger den så att nålen precis börjar röra sig lite försiktigt.

    En reflektion bara...

  14. #14
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

  15. #15
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ok softube hade du räknat upp... sorry!!

    http://www.stillwellaudio.com/

    ingen aning om hur de är.men kanske värt att kolla på????
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-14 klockan 21:21.

  16. #16
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak som slog mig när jag satt och jämförde Waves CLA med UAD-motsvarigheterna var att om jag ställer rattarna exakt lika låter det inte i närheten av likadant. När jag har ställt in pluggarna så att det i mina öron låter ganska precis på pricken lika visar mätarna i pluggarna heeelt olika. Medan UAD-visaren i 1176LN gungar omkring mellan -7 och -11 dB sitter Waves-mätaren klistrad vid -20 dB. Lite halvdåligt, eftersom jag ibland bara visuellt skruvar till en kompression och lägger den så att nålen precis börjar röra sig lite försiktigt.

    En reflektion bara...
    Just det. Vanans makt... lyssna inte titta är säkert nyckeln???

  17. #17
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Har funderat på nåt liknande, lite sugen på att gå över helt till att jobba med macbook och bara hänga på skärm etc när man är hemma för att slippa se till att projekt och filer finns på båda burkarna hela tiden etc. Tänkte en 15" och solo men insåg nu att det är som ni säger bara 17 som har express porten ju, synd. Ser fram emot vad du kommer fram till.. ang liquid mix har jag aldrig riktigt sett den som ett alternativ så kompressorna är sådär och eq börjar som sagt funka rätt bra native.

  18. #18
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har kört Liquid Mix & fw-ljudkort (Saffire LE) samtidigt i flera år utan problem. Så det går! Sen tycker jag det finns roligare pluggar än lm, men dom funkar, och så kan man lägga native hästkrafter på lite mer esoteriska pluggar.

    Hursom, var inte det det handlade om: Jag har inte hittat något som matchar UAD för samma pengar. Man får upp mycket i pris (även om man räknar med hårdvarukostnaden för korten) för att hitta samma kvalitet tycker jag...

  19. #19
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    @PeterH Vad har du jämfört med då? Jag är öppen för förslag nämligen. Och själv är nog Waves det dyraste jag har provat hittills.

  20. #20
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Testat softube TubeTech PE 1C? Är ju en Pultec-klon-klon... =)

    (Har inte vågat testa själv ännu. Tenderar att bli så dyrt att testa pluggar...)

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Rizzo: Av de pluggar du har där i listan så är det nog bara Dimension-D som fortfarande inte går att ersätta med annat. Du ska vara glad över att du inte fastnat för nyare UAD-pluggar, för där blir det mycket svårare att hitta bra alternativ.

    Om jag vore i din sits så skulle jag strunta i att hitta pluggar som ersätter dem rakt av.. leta upp andra pluggar som låter så bra som möjligt för det du ska använda dem för istället. Det finns så himla mycket fler goda smaker att välja mellan numera. Mer exakt vilka pluggar du bör kolla in är enormt beroende för exakt vad du ska använda dem för, hur du vill använda dem och vad för slutresultat du är ute efter.. och det krävs nog en del testandes och/eller diskussioner för att komma fram till något riktigt bra.

  22. #22

    Redaktör
    Jag gillar (som de flesta nog redan vet) PSP:s pluggar - EQ sQuad låter bra, och deras kompressorer också. Sonalksis är också väldigt bra, men de är mer analytiska och exakta, och har inte alls lika mycket "mojo" i mina öron. De effekter som UAD valt att klona är ju överlag mer karaktärsfulla.

    Men jag håller med Volantiz om att hitta pluggar som låter bra, än att hitta exakta ersättare, för det är nog dömt att misslyckas.

  23. #23
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    @Rydan Nix, inte testat Pultec-klon-klonen än. Vet inte om jag vågar heller. Däremot så var inte Nomad Factorys PulseTec så bra som jag hade hoppats på. Som False skriver, så har UAD mycket mer karaktär i sina pluggar. Varför, varför, vaaarfööör, finns de inte som 'native'?

    @Volantiz Ja, visst är det så. Det är det tillvägagångssättet jag har valt nu. Tycker att Pro-C och Pro-Q från FabFilter gör ett riktigt bra jobb när det gäller kompression och EQ. Visst, Pro-C har inte så mycket karaktär, men det är nog inte det som är poängen. Jag tror att jag snabbt blev bortskämd med UAD-pluggarna.

    @False Av PSP:s pluggar har jag bara testat Xenon, utöver Nitro (som jag har en licens till). Jag har sneglat på dem förut och funderat på att testa 'Vintage Warmer', om den nu värmer upp saker och ge dem karaktär.

    När det gäller pluggar som låter bra finns det precis hur mycket som helst! Somliga billigare än andra. Somliga snordyra och somliga i Waves-klass.

  24. #24

    Redaktör
    Vintage Warmer är egentligen bara en kompressor (single + multiband) plus överstyrning, så det är inte någon riktigt renodlad värmeplugg. Sen låter den bra på vissa källor, speciellt mer subtilt använd, men det är inte någon ersättare för rena saturator/värmepluggar. Men deras mer renodlade kompressorer är definitivt värda att kolla på om det är det du är ute efter. Oldtimer är ju ganska lik UAD:s pluggar i stuk, tex.

  25. #25
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Köpte nyss Smash Pro för 10€, lite åt vintagewarmer-hållet (kompress/multiband/överstyr) men om du inte kör windows på macbooken så kan du tyvärr bortse från det här tipset...

  26. #26
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Rizzo: Jo, även jag har börjat köra ProQ en hel del. Den låter tillräckligt bra och är den absolut mest snabbjobbade EQ-plugg med M/S jag testat!

    För att "värma" upp saker.. .. du har väl SoundToys? Duger inte Decapitator? Juice släpps väl snart också. Mellowmouse SATV finns annars.. eller 112dbs preamp-kör. Softube Trident-A har en satureringsratt som kan göra en del kul med signalen också (jag använder aldrig satureringsratten, men det här är en av mina favoritEQs).

    PSP Oldtimer.. japp.. den är värd att testa.

  27. #27
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Testat fluxpluggarna? de är lite speciella men otroligt bra tycker jag

  28. #28
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    [QUOTE=Rizzo;1969008]Utöver Waves CLA har jag provat Waves API (fetgillade den bundlen!), Softube Tube-Tech CL1B och SPL Analog Code.
    använder API bundeln mycket, mest 2500:an på masterbussen. alla softubes är skitbra och konstigt nog snäll på cpu:n!

  29. #29
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran


    Angående nålar som inte uppför sig som förväntat ovan..

    Kan det vara så att en del mäter i fullscale... 0 db vu = -18 i db full osv... kanske bara så att en del är som originalet och nollan ligger på - 18 i daw?? Osv osv osv...

    Någon som är haj på detta??

    Sista stapeln är den i daw???

    Kör en kompressor här nu med emulerad nål mätare... vilken visar ut noll och det når ganska exakt -18 i ableton live..

    Brukar hålla kanalstaplar påtyp max -6 helst -12 db i daw sen lyfter jag till 0 på sista.... vet inte om jag gör fel.. men så är min medicin..

    Så vad mäter UAD... full digi db eller unity?? Vad mäter waves??
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-16 klockan 14:59.

  30. #30
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    INgen av dem är väl egentligen mätaren i en DAW. De där mäter ju dBu och det är ju i sin tur en spänning på en ljudutgång/ljudingång. DAW:en mäter ju generellt dBfs, och vad 0dBfs är i dBu är beroende av ljudinterfacet.

    Men visst, klart man kan tänka sig att olika (modellerande) pluggar jobbar med olika valda nivåer dBfs som sin 0dB-referens. UAD gör ju själva det i 33609 t ex, där man med en omkopplare kan ställa headroom-nivån i kompressorn. (eller om den istället boostar signalen in, men slutresultatet blir detsamma). Samma gäller ju för K-metering t ex, där man sätter en "virtuell" 0dB-referens, där RMS-nivån ska ligga, och sen har 12, 14 eller 20dB över den för peak:ar innan limit.

  31. #31
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Fint förklarat... 0 dBFs är beroende av hur man kalibrerat sina in!! Men det är ändå så att den referens kartan finns.. och att vu mätare på pluggar förmodligen kan bete sig olika mot varandra och originalen... för att emulera något som är i analoga världen blir ju låst på något vis till.. bitdjupet... det blir ett äkta tak... iofs ganska långt över 0 dB vu? Man kan inte dista över 11111111111111111111osv!

    Hur som så reagerar den kompressor pluggen som jag beskrivit 0 = -18 dBFs..... sen har det säkert ingen störrebetydelse... men det kan ju förklara att två olika emuleringar beter sig olika.. med reglage och mätare... det skiljer på var nollreferensen är?
    Senast redigerat av Sillen den 2010-09-16 klockan 15:10.

  32. #32
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Bumpar denna.
    Jag letar också efter ett alternativ eftersom UAD inte går att använda på min MBP.
    Särskilt alternativ till space echo och dreamverb som är lite mer ljudprocessande. Gärna i en bundle eller som tillval i ett baspaket.
    Vill verkligen inte plocka en plugg här och där från olika tillverkare. Därför kändes det lite extra surt att det inte funkade med den nya MBP.

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  34. #34
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Glömde säga att jag inte vill rackmontera. Vill kunna ha det i väskan när jag reser, slänga upp på ett bord. Produceras inte så mycket i studion numera utan on-the-go.
    Den där fanns ju förut i ett litet fick-format. Sh-101 skulle ju varit ett plus dessutom.

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Glömde säga att jag inte vill rackmontera. Vill kunna ha det i väskan när jag reser, slänga upp på ett bord. Produceras inte så mycket i studion numera utan on-the-go.
    Den där fanns ju förut i ett litet fick-format. Sh-101 skulle ju varit ett plus dessutom.
    PowerCore Compact - tyvärr ur produktion som sagt... 2 DSP bara men fungerar bra som komplement min del... Sällsynt begagnad, men Musikshoppen och Musikbörsen säljer fortfarande nya (?). En begagnad på JAM Malmö för vettigare pris.

  36. #36
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Ah, vill helst inte köpa något som inte är i produktion längre. Känns ganska kört att hitta en ersättare.

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, vill helst inte köpa något som inte är i produktion längre. Känns ganska kört att hitta en ersättare.
    Gäller ifos hårdvaran - den kör ju samma pluggar som resten av PowerCore-serien, som lär leva ett tag

  38. #38
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Soundtoys + Aether...

  39. #39
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja Soundtoys är ju riktigt fina faktiskt, kör hela bunten dom i demoläge för stunden och det lär bli ett inköp sen.

    Men alltså, kan inte låta bli att muttra lite över det där ändå, om Sony kan göra 13" med i5, express card och fw kunde väl Apple också.. håller lite på datorbyte tills nästa uppdatering men nåt sånt lär man ju inte kunna räkna med.

  40. #40
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja Soundtoys är ju riktigt fina faktiskt, kör hela bunten dom i demoläge för stunden och det lär bli ett inköp sen.

    Men alltså, kan inte låta bli att muttra lite över det där ändå, om Sony kan göra 13" med i5, express card och fw kunde väl Apple också.. håller lite på datorbyte tills nästa uppdatering men nåt sånt lär man ju inte kunna räkna med.
    Jag förmodar att detta har med fotografer och standardanvändaren som Apple riktar sig mer åt har mer nytta av en SD-plats.

  41. #41
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Hasse>
    Visst, samtidigt har jag hört att just den där lilla burken ska vara lite buggig. Något du vet något om?

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Soundtoys + Aether...
    ST Crystalizer & EchoBoy <3

  43. #43
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hasse>
    Visst, samtidigt har jag hört att just den där lilla burken ska vara lite buggig. Något du vet något om?
    Kört min i runt 9 månader (mest reverb och channel strips) utan problem. Men jag fick med ett FireWire CF-kort som jag har den på (2009 MBP 17"), så jag vet inte hur den lirar med andra saker på samma FW-kedja.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2011-01-10 klockan 00:03.

  44. #44
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men alltså, kan inte låta bli att muttra lite över det där ändå, om Sony kan göra 13" med i5, express card och fw kunde väl Apple också.. håller lite på datorbyte tills nästa uppdatering men nåt sånt lär man ju inte kunna räkna med.
    Instämmer. Om det inte vore för att en kör fel OS så hade jag kört VAIO nu. Deras 13":are är ju fantastiska rent spec-mässigt. De har dessutom vettig skärmupplösning...

  45. #45
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Åsså kommentarerna på en massa forum "Well, the people with pro needs, will have money enough to buy the pro model, the 17". Det har inget med pengar att göra. Jag vill fasen inte släpa runt på en 17"-dator. Helt vansinnigt mycket för stort...

  46. #46
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Precis, min 15" är exakt vad jag behöver. 13 något för litet, 17 på tok för stort.

  47. #47
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    En tanke: Såg att Guitar rig bland annat hade en variant av space echo en massa andra roliga effekter.
    Hur står dessa sig, jag väljer bort reverben nu i Guitar rig, även om kommentarer är på dessa gärna tas emot.
    Det jag vill åt är lite psykedelisk touch på mina leads och pads.

  48. #48
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Det enda Guitar Rig och en RE-201:a har gemensamt är färgen. Använder helt klart hellre UAD-versionen av pluggen. Har inte kört GR-versionen så mycket dock, men det lilla jag har vridit och pillat gav ingen ståpäls precis.

  49. #49
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Nu blir det ett UAD-2 Satellite så fort den verkar släppas. Så kan jag avveckla min stationära musikdator och bygga om den till filserver där hemma. Längtar!

  50. #50
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag slänger ut en idé, vet inte om den funkar. Kan man inte streama ljud över ethernet... gigabit ethernet kort i varje dator. Jag har för mig att jag läste att en producent hade softsyntar, samplers på en dator och styrde dessa via Cubase från en annan dator. Annars kan man ju skaffa två ADAT kort och ett ADAT interface. Ett kort i varje dator typ...

  51. #51
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jodå hemma går det ju.. men då kan man sitta vid en stationär också så. inte så att laptop är det ultimata ergonomiska formatet eller nåt. Det tråkiga är när man ska iväg och inte kommer åt sin andra burk.

  52. #52
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå hemma går det ju.. men då kan man sitta vid en stationär också så. inte så att laptop är det ultimata ergonomiska formatet eller nåt. Det tråkiga är när man ska iväg och inte kommer åt sin andra burk.
    Fast hemma har man ju externt tangentbord, mus och skärm till sin laptop så det blir ergonomiskt och bra. När man sedan ska iväg drar man ut sladdarna och packar laptopen (och alla hårdvaru-donglar).

  53. #53
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir det ett UAD-2 Satellite så fort den verkar släppas. Så kan jag avveckla min stationära musikdator och bygga om den till filserver där hemma. Längtar!
    UAD-2 Satellite Duo beställt! *gnuggar händerna*

  54. #54
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    UAD-2 Satellite Duo beställt! *gnuggar händerna*
    Fick mitt igår. Installation och allt funkade felfritt. Överlycklig!

  55. #55
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Själv tog jag just det första steget och beställde laptop, får se om det blir Satellite sen eller ersätta pluggarna faktiskt, har inte samlat på mig så mycket än och skaffade soundtoys så det är mest ett par fina eq's och kompressorer jag kommer att sakna.

    Fint att höra att det funkar bra dock, får se vad det blir sen.

    Roligt angående min kommentar ovan, att Apple inte har 13" laptop med fw, i5/i7 och express card.. det sista blev ju thunderdunder men det är väl en värdig ersättare. Tog förvisso en större med quad propp och hires-skärm men iaf.

  56. #56
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Soundtoys är hur fina som helst! En bundle klart värd pengarna.

Liknande ämnen

  1. Alternativ till Myspace
    Av susy i forum Utgivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 16:20
  2. Alternativ till telecaster
    Av minop61 i forum Stränginstrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 22:20
  3. Alternativ till DAT?
    Av David Lennartsson i forum Inspelning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-03-22, 12:51
  4. Alternativ till Antares?
    Av torsig1967 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 14:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •