Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Sysex (MKS-80-controller-relaterat)

  1. #1
    kyaal
    kyaal är inte uppkopplad
    kyaals avatar
    Senior

    Sysex (MKS-80-controller-relaterat)

    Någon sysex-kunnig här? Jag håller på att putsa till min Logic-controller till MKS-80, och har lite strul med sysexen för Auto tune-knappen. MKS:en skickar inte ut något, iaf inte som snappas upp av datorn, när man trycker på Auto tune. Men.. Det finns något som är angivet som "Tune request" i midi-implemetationen i manualen. Kan det vara denna sysex jag är ute efter?

    Jag får liksom inte till det när jag försöker skriva in sysexen manuellt. Några tips?

    http://www.synthzone.com/midi/roland/mks80/MKS80syx.txt

  2. #2
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Det låter som rätt, är du säker på att du har "When MIDI FUNCTION switch is at II" på din MKS-80?

  3. #3
    kyaal
    kyaal är inte uppkopplad
    kyaals avatar
    Senior
    Jo, alltså. Den skickar ju någonting, både i läge II och III. Men, inte något som datorn känner igen.

    Vad jag förstår nu, är att siffrorna jag har nu, är ett "System Common"-meddelande. Men, jag vet inte hur man skickar ett sådant meddelande ur Logic. Är det någon egentlig skillnad på Sysex och System Common, förutom hur koden ser ut?

    EDIT: MKS:en vill alltså ha en kod som ser ut:

    1111 0110

    eller alternativt hex: F6

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kyaal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, alltså. Den skickar ju någonting, både i läge II och III. Men, inte något som datorn känner igen.

    Vad jag förstår nu, är att siffrorna jag har nu, är ett "System Common"-meddelande. Men, jag vet inte hur man skickar ett sådant meddelande ur Logic. Är det någon egentlig skillnad på Sysex och System Common, förutom hur koden ser ut?

    EDIT: MKS:en vill alltså ha en kod som ser ut:

    1111 0110

    eller alternativt hex: F6
    Not a walk in the park direkt - jag kan inte testa om det fungerar, men i MIDI-event-listan, välj "Meta Events", mata in Num=47 och Val=246. Då säger informationen "Send Byte $F6" vilket man kan tolka som att Logic skickar ut F6 över MIDI - testa

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...ovanstående SKA fungera - se http://documentation.apple.com/en/lo...6%26tasks=true

    Där citerar jag: "Num = 47 (Send Byte to MIDI): This sends the track instrument any byte value (Val) between 0 and 255 ($00-$FF). As a usage example of this meta event: if you send 246 as the byte, this is equivalent to a MIDI tuning request message. The display will show Send Byte $F6. Only use this meta event if you know what you’re doing—if you don’t, your sound modules and synths may start to behave very oddly."

  6. #6
    kyaal
    kyaal är inte uppkopplad
    kyaals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...ovanstående SKA fungera - se http://documentation.apple.com/en/lo...6%26tasks=true

    Där citerar jag: "Num = 47 (Send Byte to MIDI): This sends the track instrument any byte value (Val) between 0 and 255 ($00-$FF). As a usage example of this meta event: if you send 246 as the byte, this is equivalent to a MIDI tuning request message. The display will show Send Byte $F6. Only use this meta event if you know what you’re doing—if you don’t, your sound modules and synths may start to behave very oddly."
    Yes! Tack för tipset. Jag hade redan luskat ut den där delen... men jag får det ändå inte att funka. Mina interface (MOTU 128) reagerar inte när jag skickar ut Metan. Precis som du säger så SKA det funka. Men det vill sig inte. Än. Skam den som ger sig. Detta ska lösas.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kyaal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina interface (MOTU 128) reagerar inte när jag skickar ut Metan.
    ...du verkar iofs ha koll men är det något med event-filtering i 128an?

  8. #8
    kyaal
    kyaal är inte uppkopplad
    kyaals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...du verkar iofs ha koll men är det något med event-filtering i 128an?
    Har kollat på midi-inställningarna för Macen. Ska kolla om det finns något separat för interfacen också, tack för tipset.

  9. #9
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    tjena!
    här finns en freeware editor för mks-80 (för PC): http://www.mk2software.com/mpc80/index.php
    du kanske kan kopiera koden?
    /jocks1

  10. #10
    kyaal
    kyaal är inte uppkopplad
    kyaals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tjena!
    här finns en freeware editor för mks-80 (för PC): http://www.mk2software.com/mpc80/index.php
    du kanske kan kopiera koden?
    /jocks1
    Tack för tipset! Dock så SKA min nuvarande kod fungera, men den vill liksom inte skickas ut via interfacet.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kyaal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska kolla om det finns något separat för interfacen också, tack för tipset.
    ...vet inte vilken version av interface du har, men det skrivs om någon slags control software på MotUs webb...

  12. #12
    kyaal
    kyaal är inte uppkopplad
    kyaals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...vet inte vilken version av interface du har, men det skrivs om någon slags control software på MotUs webb...
    Nu ligger problemet snarare i att Meta 47 ska lyckas skickas ut som midi. Logic:s midi-ut-indikator reagerar inte ens, så felet ligger inte i MOTU 128, än

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kyaal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu ligger problemet snarare i att Meta 47 ska lyckas skickas ut som midi. Logic:s midi-ut-indikator reagerar inte ens, så felet ligger inte i MOTU 128, än
    Nej det är sant - jag tittar med http://www.snoize.com/MIDIMonitor/ och den visar att tune request inte skickats trots att Meta 47 246 finns i eventlistan...

Liknande ämnen

  1. Sysex controller mojäng
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-09-18, 11:30
  2. Controller data till Sysex?
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 14:03
  3. DX-7 Sysex
    Av toandfro i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-03-12, 13:26
  4. Sysex
    Av Mautana i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-02-17, 16:29
  5. SysEx programvara
    Av Victor i forum Övrig mjukvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-02-07, 09:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •