Resultat 1 till 48 av 48

Ämne: Alesis Andromeda A6

  1. #1
    synthpälle
    synthpälle är inte uppkopplad
    synthpälles avatar
    Senior

    Alesis Andromeda A6

    Ni som vet kanske kan beskriva lite för- och nackdelar med denna synth.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	andromeda a6..jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	25331  

  2. #2
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Fördel väldigt avancerad. Nackdel väldigt avancerad. Jag tycker väldigt mycket om den och hoppas aldrig behöva sälja den. Det tar tid att lära sig programmera den. Den är inte lika direkt som en klassisk Prophet~5, NordLead eller Synthex m.m. Ger man den tid och läser A6TipsAndTricks.pdf så är den kanon. Den fick mig att sälja min OB8:a.

    www.wohmart.com/a6/tandt/A6TipsAndTricks.pdf

  3. #3
    synthpälle
    synthpälle är inte uppkopplad
    synthpälles avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fördel väldigt avancerad. Nackdel väldigt avancerad. Jag tycker väldigt mycket om den och hoppas aldrig behöva sälja den. Det tar tid att lära sig programmera den. Den är inte lika direkt som en klassisk Prophet~5, NordLead eller Synthex m.m. Ger man den tid och läser A6TipsAndTricks.pdf så är den kanon. Den fick mig att sälja min OB8:a.

    www.wohmart.com/a6/tandt/A6TipsAndTricks.pdf
    Går den bra att använda som masterklav eller är ett annat klav att föredra?

  4. #4
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Intressant! Jag har ingen A6 (saliverar när jag drömmer om den dock) men jag kollade på PDF:en lite. 104 sidor?! Urgh...
    Läste lite och såg att det står en del grejer man kan applicera på andra syntar om de har lite mer komplex arkitektur likt A6.
    T.ex. PWM modulering med LFO, positivt på oscillator 1 och negativt på oscillator 2, kan man ju testa på andra syntar, t.ex. Tetra. får göra det sen

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste lite och såg att det står en del grejer man kan applicera på andra syntar om de har lite mer komplex arkitektur likt A6.
    Ja det är en bra skrift - t ex för NM-folket

  6. #6
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthpälle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går den bra att använda som masterklav eller är ett annat klav att föredra?
    Jag använde den typ bara som masterklav första året då jag inte tyckte den lät så bra som mina andra. Somsagt man måste arbeta med den för att lära sig den men A6TipsAndTricks.pdf gjorde susen.
    Men visst vill du ha en riktigt avancerad synth med många möjligheter så ska du nog välja en NM-2... vill du däremot ha en riktig avancerad analogis med 16 röster/16 parts multitibral och ett okej keyboard så är A6:an inte dum.

    Eller så kan du köpa en Prophet~08.

  7. #7
    FlowerP
    FlowerP är inte uppkopplad
    FlowerPs avatar
    Senior
    Du får olika svar från olika personer.

    Jag ägde en A6 några år och lyckades under den tiden aldrig bli riktigt god vän med den. Min första avsikt med A6:an var att den skulle ersätta min Memorymoog (MM). Som man lätt kan gissa lyckades det inte särskilt bra. Eftersom de flesta av mina MM-ljud använde 3 oscillatorer blev det problematiskt på A6. Prefiltermixern på A6 överstyr på ett mycket mindre musikaliskt sätt än på MM. A6:ans moogfilter låter mindre fylligt än MM:s filter. A6:ans enveloper är för all del väldigt flexibla, men inte alls särskilt intuitiva att använda. A6 monofoniska legatoläge ger ett litet biljud vid varje ny ton, även om man spelar legato. Sistnämnda är dock märkbart bara på vissa typer av ljud, inte på alla. A6:ans oscillatorer stämmer förvisso ur sig med tiden, men det låter i mina öron inte bra utan bara omusikaliskt illa. Memorymoogen däremot lät bara fetare och fetare allt eftersom tiden gick sedan senaste stämning. PWM på A6 lät rejält illa om man använde mer än minimalt djup. Det beror troligen på att modulationssignalerna genereras med en samplingsfrekvens kring 100 Hz. En bug i firmware på A6 gör att portamento till filtren inte skalas tillsammans med keyboardsignalen när man ändrar keytracking. Därför måste man, vid annan keytracking än 100 %, lägga till en modulationsväg som korrigerar portamentosignalen till rätt nivå.

    Sedan försökte jag återskapa favoritljud från Oberheim Matrix-6R på A6. Det gick lite bättre än med MM, men inte tillfredsställande. M6 är ju väldigt flexibel med modulationsvägar, vilket i mitt tycke räddar den från att låta stelt till följd av sina DCO. A6 har förvisso många modulationsmöjligheter, men de är mycket mindre användbara än jag hoppades. De flesta modulationsvägar på A6 ställer man in med icke-dedikerade rattar under displayen. Modulationsdjupet på A6 kan ställas inom ett mycket stort omfång, vilket gör att det är väldigt känsligt att hitta rätt värde för små modulationsdjup. I praktiken satt jag och tryckte på up/down hela tiden för att hitta rätt. När man sedan ändrade andra parametrar användes rattarna vid displayen till dessa, så när man återvände till den nyss noggrant inställda modulationen var ratten inte längre i "rätt" läge och det var svårt att göra en minimal justering.

    Dödsstöten för min A6 kom när jag skaffade Nord Modular G2. För den sorts syntljud jag gillar att skapa, nämligen tonala och spelbara ljud, var G2 helt överlägsen. Jämfört med G2 var A6 svårjobbad, oförutsägbar (i negativ bemärkelse) och inte alls så välljudande som man skulle förvänta sig att en analog synt ska vara. Då sålde jag A6:an.

    (Ja, jag inser det absurda i att anklaga en synt så smockfull med rattar som A6 för att vara mer svårjobbad än en digitalsynt som kräver dator för redigering, men det var så jag upplevde det. Trots alla rattar var man oftast ändå tvungen att menydyka för att göra mer än basic ljud och det förtar lite av vitsen med rattarna.)

  8. #8
    synthpälle
    synthpälle är inte uppkopplad
    synthpälles avatar
    Senior
    FlowerP: Tack för ditt utförliga svar. Uppskattas mycket.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av FlowerP Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dödsstöten för min A6 kom när jag skaffade Nord Modular G2. För den sorts syntljud jag gillar att skapa, nämligen tonala och spelbara ljud, var G2 helt överlägsen. Jämfört med G2 var A6 svårjobbad, oförutsägbar (i negativ bemärkelse) och inte alls så välljudande som man skulle förvänta sig att en analog synt ska vara. Då sålde jag A6:an.
    Inte helt långt ifrån mina erfarenheter. Jag sprang runt hos polare och butiker och lirade en hel del på A6 och Nord Lead 3 efter att jag bestämt mig för att köpa en av dem. De låg då på ~samma pris i butikerna. Jag valde till slut NL3:an för att jag faktiskt föredrog ljuden från den.

  10. #10
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Det finns naturligtvis ytterligare nackdelar med Andromedan än de ovan uppräknade. LFO:erna skulle kunna gå lite högre t ex. Och precis som FlowerP säger är modulationsmatrisens gränssnitt lite sämre och mer svårarbetat än den borde vara. I övrigt håller jag dock inte med om att den på något sätt skulle låta illa, tvärtom så låter åtminstone mitt exemplar (lågt serienummer) fantastiskt fint och organiskt om man vill att den ska göra det. Den kan naturligtvis låta alldeles fruktansvärt också, men bara när jag vill att den ska göra det. Det vill jag i och för sig ganska ofta.

    Envelopernas attack är några ms för långsam för att kunna tävla med de riktigt kvicka syntharna som t ex Pro-One eller MiniMoog, men Andromedan är så mycket mer än en bassynth. Och vill man kan man addera ett litet klick vid note on som fixar biffen alldeles utmärkt. Å andra sidan känner jag sällan att det behövs.

    Andromedan är dock en maskin som kräver en hel del arbete av sin användare för att det ska bli tydligt att det inte bara är ytterligare än poly med 2 oscillatorer/röst. Att jämföra den med t ex en Jupiter 8 vore ganska meningslöst. Men är du intresserad av att köpa en maskin för väldigt mycket pengar som kommer ta år av din tid för att behärskas så är det här en helt underbar maskin. Men om du är ute efter ett masterklaviatur som också kan låta analogt finns det betydligt billigare och ytligt sett bättre alternativ. Jag för min del kommer aldrig göra mig av med min Andromeda. Å andra sidan säljer jag inte de synthar jag köper. Men av de 25 synthar jag har skulle Andromedan och V-Synthen få gå absolut sist.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har ägt och använt dessa lite maffigare polyfonsynthar Prophet 5 ( två olika med och utan MIDI), Andromeda A6 , Jupiter 8 (två olika, en med Kenton MIDI, en utan MIDI) , Omega 8 och av någon anledning satt aldrig Andromedan i mixen men det gjorde de andra med besked särskilt Juppen. Att A6:an är krånglig tycker inte jag, däremot i och med att inte är en knapp för varje funktion så är den inte lika snabbprogrammerad som en vintage analog. Jag skulle rekommendra Prophet 08 istället.
    Senast redigerat av Firechild den 2010-08-26 klockan 13:58.

  12. #12
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Effekterna sänker den rejält, stäng av dom innan du provlyssnar. Och pom du hittar en för vettigt pris, köp! Letade för ett tag sen, var hopplöst...

  13. #13
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hoppas det inte var A6-kritiken som hade ihjäl honom:
    http://matrixsynth.blogspot.com/2010...lesis-and.html

    R.I.P. Keith Barr.
    Senast redigerat av Volt den 2010-08-26 klockan 14:56.

  14. #14
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Intressant analys.

    Sistnämnda är dock märkbart bara på vissa typer av ljud, inte på alla.
    A6:ans oscillatorer stämmer förvisso ur sig med tiden,
    Även med background tuning påslagen?
    PWM på A6 lät rejält illa om man använde mer än minimalt djup. Det beror troligen på att modulationssignalerna genereras med en samplingsfrekvens kring 100 Hz.
    Intressant, vilken slags artefakt tyckte du var dominant?

  15. #15
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HeLe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas det inte var A6-kritiken som hade ihjäl honom:
    http://matrixsynth.blogspot.com/2010...lesis-and.html

    R.I.P. Keith Barr.
    Åh fan! Det förklarar att FX-1 alldrig kom ut!
    Jaha då kanske Spin Semi dör ochså då! Det var ju surt!

  16. #16
    timewind
    timewind är inte uppkopplad
    timewinds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en Andromeda som jag använder i all musik jag gör idag. Det tog ett tag att komma överens med den och fortfarande måste jag titta i instruktionsboken ibland vilket är den stora nackdelen. Fördelen är ett maffig analog synt med hela 16 röster. Dessa tar dock slut ganska fort om man försöker sig på att använda den multitimbralt. Det krävs lite planering för att ljud inte skall klippas av när en ny not behöver en röst. Oberheim filtret låter precis som ett OB-filter skall göra medan moog-filtret kanske saknar lite "tryck".

    Jag har inte jämfört den med så många gamla polysyntar men jag håller inte med om att den skulle låta "digitalt" eller "VA". A6'an kräver bara lite mer arbete för att skapa det ljud man vill ha. Klaviaturet och effekterna är ok men inte mera.

  17. #17
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Hur mår alla Andromeda A6 där ute idag 2019 Har de hållit tidens test? Är det svårt att få tag på reservedelar? Nog den synth jag mest förknippar med 00-talet, inte för att jag ägde den eller hörde den i någon musik jag kan minnas. Men den var på något vis ikonisk, ett vågat försök på analogt flaggskepp i en tid som mest handlade om VA.

    Kommer ihåg att jag tyckte den var rätt ful i designen på sin tid, men i 00-talets retroskimmer så är den lite ball Tillhörde också den skaran som tyckte Nord Lead 3 lät bättre när man demade på 4sound medis(RIP).

    Var för övrigt Axel Harmann som designade den, som även designade Access Virus TI2 Polar samt en del Waldorf prylar, Blofeldt osv.

    https://www.design-box.de/english/music-electronics/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E6E46B3B-8E41-4198-8FB3-76F530CD732B.png 
Visningar:	18 
Storlek:	2,45 MB 
Id:	90821
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	057D5AC4-A01B-4058-9544-C921E569DC91.png 
Visningar:	15 
Storlek:	2,09 MB 
Id:	90822
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	016ED6D4-E230-4187-B302-2D9D0EB1E005.png 
Visningar:	12 
Storlek:	2,46 MB 
Id:	90823
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5DAF05F8-01C2-49A2-8B2B-C90BCC014EB7.png 
Visningar:	14 
Storlek:	2,08 MB 
Id:	90824
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B6879FC4-6822-4F54-992F-06B131C65951.png 
Visningar:	12 
Storlek:	1,96 MB 
Id:	90825

    http://www.synthanatomy.com/2017/02/...andromeda.html
    Senast redigerat av Anubis den 2019-12-13 klockan 16:50.

  18. #18
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    finns en tråd om Andromeda A6 här nånstans tror jag, där mjukvaran och reservdelar nämns:

  19. #19
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Härlig trådgrävning annars; jag hade nog missat tråden innan. Har bara sett A6:an på håll eftersom jag aldrig ägt en själv, men intrycket här blir att det visserligen är en analogpoly men med ett stort MEN: en massa saker som gör den mer svårjobbad än vad den kunde/borde vara vilket mer eller mindre slår ner analogglädjen hos en majoritet av potentiella användare.

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härlig trådgrävning annars; jag hade nog missat tråden innan. Har bara sett A6:an på håll eftersom jag aldrig ägt en själv, men intrycket här blir att det visserligen är en analogpoly men med ett stort MEN: en massa saker som gör den mer svårjobbad än vad den kunde/borde vara vilket mer eller mindre slår ner analogglädjen hos en majoritet av potentiella användare.
    Hann du aldrig prova min innan jag sålde den?

    Hursomhelst, ett jävla ofog hur minsta vinddrag triggade nån ratt att bli primärt skärmval. Ful är den, majoriteten av presets suger och man stänger av effekterna på mastern direkt.

    Meeeeeeen... det finns mycket muskler för sköna ljud, klavven är okej och vem säger nej till ribbon a la cs-maskin?

    Min höll ihop bra och allt stämde sig som tänkt. Vissa serier var tydligen bättre än andra. Min var en bra. Såvitt jag vet är den kvar hos köparen i jöttlabårj.

  21. #21
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har haft två Andromedas. Den första köpte jag helt ny och var förmodligen den första som levererades i Sverige.
    Den andra köptes ca 10 år senare och är den som är med på videon.

    De flesta användare får lite samma upplevelse så jag kan bara instämma med FlowerP ovan samt ge min input varav det kanske blir lite upprepningar.

    Man vill verkligen gilla Andromedan, jag tycker den är brutalt snygg, den har 16 analogröster så redan med den combon var jag såld, därför beställde jag den ohörd ett år innan den kom till Sverige.
    Men...
    1. Ljudmässigt kan den tyckas låta stort och maffigt men som i ett trollslag om man använder den med andra instrument i en låt så försvinner den på något sätt och låter plötsligt väldigt tamt...

    2. Den är egentligen logiskt uppbyggd men i och med att man hela tiden måste komplettera med finjusteringar så är det ett evigt menykollande vilket gör att skruva ljud tar för lång tid och man drar sig för att skruva efter några veckor och man använder de ljud man gjorde under den första smekmånaden så att säga. Då blir det plötsligt en presetsynth vilket inte är tanken om man köper en synth med 100 rattar

    3. CPU:n är helt enkelt för slö. Man har försökt lösa det genom att ha olika val av "Engines" beroende på om du skall göra ett mjukt pad ljud eller snärtiga percussiva ljud. Det den gör är att ändra upplösningen på mjukvaruenveloperna så för att du inte skall få stepping på ett mjukt filtersvep använder du en mjuk engine som kanske heter Smooth, men skulle du använda den "algorithmen" till ett We are the robots bas-ljud skulle det låta blurrrblp på attacken, så då måste du ställa om din engine till fast eller snappy ( eller vad de nu hette) och skulle du använda fast till ett mjukt filtersvepljud så skulle det rassla om svepet drrrrrrrrrrrrrr, av dålig upplösning på mjukvaruenvelopen, sk zippernoise. Så redan här börjar man inse att detta är en jobbig synth och alltså inte bara för att vara flexibel utan för att rädda upp situationen med för slö CPU.

    4. Egentligen en fortsättning på 3, men ett av de stora problemen med Andromedan är Enveloperna, även fast de är väldigt avancerade och man kan sätta kurvor, linear,logarithmisk i procent, på olika delar av envelopen, en på attack, en på decay, en på release och man kan loopa och göra en massa så låter de aldrig bra OCH självklart för tidsödande för att vara roliga. Återigen skyller jag på CPU:n att man inte kan få till någon rapphet eller snärt i ljudet men det är ju även andra saker som tex VCA:n som spelar in.

    Så...Man vill verkligen gilla synthen men det är svårt...ljudet är som nämnts hyfsat likt Oberheim, Matrix 12 faktiskt men inte speciellt lyckat på Moog-sidan. Däremot är den ju ändå hyfsat prisvärd om man kan köpa den för 25k ändå...men då skall den vara fullt fungerande och 100% på alla kalibreringstest, den har en tendens att tappa röster över tid och det går inte att laga. Däremot kan man avaktivera en specifik röst. Min senaste hade 14 fungerande röster.




    https://youtu.be/dHvTB0DaBGQ
    Senast redigerat av Firechild den 2019-12-14 klockan 08:56.

  22. #22
    timewind
    timewind är inte uppkopplad
    timewinds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har min A6 kvar och den fungerar fortfarande utan problem (ja någon knapp kanske blivit "trög" med tiden, peppar, peppar). Detta är ett av de få instrument jag köpt ny från butik (tror det var 2003, R.I.P 4Sound). Buggarna finns ju kvar men jag tycker att den låter bra även i jämförelse med nyare maskiner. Problem med den skakiga MIDI-implementationen löser man genom att ha ett eget MIDI-interface till den.

  23. #23
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timewind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har min A6 kvar och den fungerar fortfarande utan problem (ja någon knapp kanske blivit "trög" med tiden, peppar, peppar). Detta är ett av de få instrument jag köpt ny från butik (tror det var 2003, R.I.P 4Sound). Buggarna finns ju kvar men jag tycker att den låter bra även i jämförelse med nyare maskiner. Problem med den skakiga MIDI-implementationen löser man genom att ha ett eget MIDI-interface till den.
    Dope, vad låg nypriset på? Och när slutade de säljas/tillverkas?

  24. #24
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Den låg på 40.995:- först, sedan 29995:- något år senare och sedan sålde Thomann ut de sista exen för strax över 20, 22.995 typ.

  25. #25
    timewind
    timewind är inte uppkopplad
    timewinds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tror att jag betalade runt 25000 för den då. Jag vet inte när de slutade tillverkas. Jag har "hört" att tidiga exemplaren var av bättre kvalitet (mindre tekniska problem) men jag vet inte om det är sant.

  26. #26
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av timewind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har "hört" att tidiga exemplaren var av bättre kvalitet (mindre tekniska problem) men jag vet inte om det är sant.
    För mig känns det instinktivt lite som en syntforuminternetskröna

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig känns det instinktivt lite som en syntforuminternetskröna
    Jag följde tråd i användargrupp med kartläggning av serienummer och vill, baserat på den, säga att det definitivt inte är en skröna.

  28. #28
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag följde tråd i användargrupp med kartläggning av serienummer och vill, baserat på den, säga att det definitivt inte är en skröna.
    Jag tror också att det ligger något i det. Mitt första ex krånglade inte en sekund under de rätt många år jag hade den. Den andra kändes som ett "Måndagsex" från första stund.

  29. #29
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hittade en annan tråd om nästan samma sak...

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, när de kom till Sverige i början på 2000 var priset 41.995:- då köpte jag den...jag fick nog det första exet då jag förbeställde den efter frankfurt mässan ett år tidigare. Jobbade i musikbutik så jag fick personalrabatt btw. Redan i nästa års Luthman katalog hade man sänkt priset pga dollarkurs och förmodligen lite skral försäljning till 26.995:- vilket var priset tills den utgick några år senare. Thomann tror jag hade några ex till salu ännu billigare något år till till sent 2000.
    Beg pris idag är runt nypriset alltså runt 25 plus minus några tusen... vilket är sjukt billigt med tanke på vad man betalar för andra vintage prylar...
    https://www.99musik.se/showthread.ph...esis-Andromeda

  30. #30
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag svajade emellan en Andromeda och en Roland MKS-80 rev.5 med en MPG-80. Det blev en MKS-80 för mej från en 99;a. Roland-soundet var viktigare för mej, även om Andromedas moderna finesser lockade starkt. Var också inne på 4sound/Estradmusik och dreglade över det första analoga slagskeppet på många år Men det var för många pengar för min ekonomi då.

  31. #31
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hann du aldrig prova min innan jag sålde den?
    Jodå, prova = spela i en halvtimme, vilket jag självklart är väldigt glad och tacksam för, men inte verkligen djupdyka i den = sitta en dag och försöka reda ut vad den kan och hur bra den är på det.

    Men jag skulle snarare välija säga att den initiala provningen förmodligen inte gav tillräckligt mycket mersmak, annars hade jag nog tjatat om att få testa den mer ... vilket rimmar med övriga åsikter i den här tråden, verkar det som ...

    En bisak med analoga syntar bortsett från ljudet, är ju just att de ofta har enkla och intuitiva gränssnitt, samt att konstruktörerna gjort smarta designval, oftast för att flexibiliteten hade blivit för kostsam. Så när man gör en analogpoly så gäller det att ha de sakerna i åtanke, och inte bygga in tonvis med flexibilitet för att man vill göra en värstingmaskin, om det nu är intuitiviteten man vill replikera och inte bara en analog signalkedja.

    En annan följd är att man istället för att t ex utveckla en bra envelope, så gör man den flexibel, men inte riktigt bra på något. Billigare utvecklingsmässigt att låta kunden välja, men det faktum att man faktiskt överlämnar det till kunden innebär ju också att tillverkaren frånsäger sig ansvaret för sitt instrument.

    Som jag ser det är det oftast i användargränssnittsområdet som moderna syntar faller lite platt. En del trevliga features och en massa rattar, men när det gäller menydykandet läggs inte tillräckligt med utvecklingsresurser på att denna del också ska vara naturligt åtkomlig (ja, Behringer, jag tänker på DeepMind men det finns fler exempel).

  32. #32
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    A6 är en som jag absolut har GAS på. Det är nog mest för att den är analog polysynt som är multitimbral.
    Synten är 15-20 år gammal och har en spec som sparkar skiten ur det mesta idag. Och jag kan tycka att DSIs grejer som har varit trendsättande under 10 talet känns faktiskt rätt beige i jämförelse med en synt som designades och släpptes för 20 år sedan.

  33. #33
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    A6 är en som jag absolut har GAS på. Det är nog mest för att den är analog polysynt som är multitimbral.
    Synten är 15-20 år gammal och har en spec som sparkar skiten ur det mesta idag. Och jag kan tycka att DSIs grejer som har varit trendsättande under 10 talet känns faktiskt rätt beige i jämförelse med en synt som designades och släpptes för 20 år sedan.
    Japp, det stämmer på papperet är den helt klart världens bästa analogsynth.

  34. #34
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    OT:

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den andra köptes ca 10 år senare och är den som är med på videon.
    Roligt att se dina gamla videos, FC. Det ser ut som du haft inbrott jämfört med dagens videos...

  35. #35
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt och låter ju väldigt "lyxigt" (om man får kalla det så). Intressant det där med rösterna som ej går att laga, det måste jag läsa in mig på varför.

    Extra plus förstås att du zoomar in på studions mittpunkt - Triton

  36. #36
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt och låter ju väldigt "lyxigt" (om man får kalla det så). Intressant det där med rösterna som ej går att laga, det måste jag läsa in mig på varför.

    Extra plus förstås att du zoomar in på studions mittpunkt - Triton
    Alesis tog SMT några steg längre och gjorde sina egna integrerade kretsar Full Custom-ASICS till Andromedan och det är därför den heter A6 också.
    Så egentligen är Andromedan enkel att laga för man byter bara ut hela PCB:n där alla rösterna är...men det finns inga reservdelar kvar att köpa Röst-PCB:t Kostade runt 8000:- ink moms när jag kollade med Luthman runt 2013 men de kunde inte få tag på något och inte heller kunde jag hitta på nätet.

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, 12- och 14-rösters Andromedor är nog lika vanliga som 16-rösters idag.

  38. #38
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror också att det ligger något i det. Mitt första ex krånglade inte en sekund under de rätt många år jag hade den. Den andra kändes som ett "Måndagsex" från första stund.
    Köpte inte jag ditt måndagsex?
    I övrigt instämmer jag helt med din analys av A6.

  39. #39
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte inte jag ditt måndagsex?
    I övrigt instämmer jag helt med din analys av A6.
    Det stämmer, till måndagsexpris också har jag för mig

  40. #40
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Aj då

    Utan några som helst insinkter i röstkorten så blir man nyfiken på om det alltid är custom-kretsarna som kastar in handsken eller kanske mer "lättillgängliga" komponenter som ger upp?

    Trist med avsaknad av delar hursomhelst.

  41. #41
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Den här tråden är positivt tillnyktrande, har sett Andromedan som en given medlem på listan över synthar jag ska skaffa den dag jag vinner på Triss, men har släppt den tanken nu

    Fast den är fortfarande skitsnygg.

  42. #42
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tråden är positivt tillnyktrande, har sett Andromedan som en given medlem på listan över synthar jag ska skaffa den dag jag vinner på Triss, men har släppt den tanken nu

    Fast den är fortfarande skitsnygg.

    Ja det ser inte så ljust ut för de exemplaren som finns där ute.

    Blev nyfiken på att höra hur filtren låter, dvs inte bara massa presets. Hittade en video, dessvärre har han en hel del problem med sitt exemplar.

    Vissa saker säger han är encoders som failat, dock så noterar jag på vissa filtersvep som en flanger effekt, på samma specifika del av frekvensbandet. Trots att effekter inte är på.

    Har det något med stämningen av synthens oscillatorer att göra? Dvs en feature eller failure på hans ex?


    https://youtu.be/FW41qNQ1hoo
    Senast redigerat av Anubis den 2019-12-15 klockan 14:50.

  43. #43
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Efter att ha läst runt i alla Andromeda A6 trådar, så undrar jag om inte denna är mina mardrömmars synth. Jag tror det var mycket instinkt, att man var tveksam när den här släpptes. Alesis var nya på synthmarknaden, och hade helt enkelt för höga ambitioner.

    Och de var inte långlivade heller, så Alesis Andromeda A6 står kvar som ett övergivet spökhus. Jag hoppas och tror definitivt att Moog One kommer stå sig bättre över tid.
    Senast redigerat av Anubis den 2019-12-15 klockan 16:56.

  44. #44
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Såhär ser enveloperna ut på Andromedan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a6env.gif 
Visningar:	12 
Storlek:	4,7 KB 
Id:	90850

  45. #45
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, rätt upphackad...har du kvar din A6 Amino?

  46. #46
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, rätt upphackad...har du kvar din A6 Amino?
    Nej, det är nog 10 år sedan jag sålde den. Gillade inte användargränssnittet.

  47. #47
    timewind
    timewind är inte uppkopplad
    timewinds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har fortfarande min Andromeda och använder den fortfarande. Jag köpte den ny 2003 och alla röster fungerar fortfarande utan problem. Vissa rattar (speciellt de små vid displayen) har kanske blivit lite kinkiga. Bra kvalitet på detta instrument tycker jag..

  48. #48
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

Liknande ämnen

  1. Alesis Andromeda A6
    Av PsYcHoGUN i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 17:26
  2. Alesis Andromeda A6
    Av Appel i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 09:03
  3. Alesis Andromeda A6?
    Av Gnutten i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2004-08-13, 09:21
  4. ALESIS - ANDROMEDA A6
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-26, 15:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •