Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motu 828 Mk1 och Macbook Pro - dropouts och driverkrångel

  1. #1
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior

    Motu 828 Mk1 och Macbook Pro - dropouts och driverkrångel

    Jag har en Macbook Pro från sena 2007 (Snow Leopard, 10.6.4) samt ett Motu 828 mk1 med FireWire 400. Har haft kortet i cirka åtta månader, det mesta har fungerat bra, men en del krångel har uppstått. Sedan ett par veckor börjar kortet plötsligt skicka klick- och sprakljud genom utgångarna, blinka frenetiskt och helt plötsligt känner datorn inte längre igen kortet, det försvinner från "Sound" och Motus eget Audio Setup visar inte heller längre kortet som inkopplat.

    Jag har testat med att byta firewire-kabel och ta bort alla drivrutiner och installera igen. Det fungerar då i omkring 30 minuter innan samma sak händer igen. Jag har en USB-hubb i den ena USB-porten och ett Midiman-interface i den andra, men problemet med kortet uppstår även när de inte är i. Det verkar inte heller ha något särskilt med musikprogram att göra, det händer både när jag gör grejer i Live eller glor på film med VLC. Jag tror inte heller att det är FW 400-porten som är problemet, min externa hårdisk fungerar fint när den är ikopplad där.

    Galet irriterande! Någon som har tips på vad som kan vara fel? Jag vill ju bara göra musik..

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...problem med strömförsörjningen i/till 828an? Kan du testa?

  3. #3
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Har testat både olika kablar och vägguttag, tyvärr..

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ewigland Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har testat både olika kablar och vägguttag, tyvärr..
    ...kan vara strul med en intern spänning! Typ någon kondensator som är på väg att ge sig!

  5. #5
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Jag har samma problem, fast MKII på WIN-burk.
    Verkligen irriterande, tröttsamt, inspirationsdödande och ledsamt.
    Nu har mitt kort legat orört kanske i ett år pga. detta

    Tyvärr ingen hjälp från min sida! Men det verkar som en hel del folk har problem med sina kort.
    Oavsett operativsystem och annat.
    Senast redigerat av Electroboy den 2010-08-18 klockan 10:01.

  6. #6
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Kan inget om elektronik tyvärr, hoppas att det inte är något inuti burken som krånglar..
    Kom på att jag i alla fall kan testa att byta operativsystem, har ju även Win 7 på macen. Ska testa med att köra kortet där och se om samma problem uppstår.

  7. #7
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, verkligen negativt för inspirationen. Hann inte testa med Windows när jag var i studion, men vi får väl se. Har även grävt igenom Motunation-forumet efter trådar om liknande problem med 828 mk1 och blir inte mycket klokare.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad kör du för mjukvara? Någon DSP-mätare du kan kolla? Om DSPn går i taket så kan ljudkortet börja balla ur och bete sig. Du kan ju alltid köra datorns interna ljudutgång annars tills vidare, det funkar ju bra på äpplen.

  9. #9
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör Live 8, men problemet kommer ju även när jag inte har igång något musikprogram. Räcker som sagt att glo på film i VLC eller vad som helst. Jovisst, det fungerar som nödlösning, men det hjälper ju inte när man ska multitracka in syntar och annat hejsvejs. Känns så trist om jag måste skaffa nytt kort, hade tänkt mig ett par fina monitorer till hösten, men den idéen får jag nog lägga på hyllan.

Liknande ämnen

  1. Motu Ultralite mk3 hybrid / Motu 828 mk2USB
    Av Grandpianoguy i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 16:06
  2. Köpråd: Macbook white eller Macbook unibody?
    Av depulse i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 17:16
  3. Focusrite Saffire LE, dropouts
    Av vedmattan i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 22:51
  4. MOTU 828mkII på macbook pro?
    Av antonsilver i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 13:04
  5. Enorma dropouts, tjut och missljud
    Av Torwald i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •