Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: JVC BN-5 binaural stereospökare

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    JVC BN-5 binaural stereospökare

    (Lägger denna i "effekter", för det känns som det är där den hör hemma idag...)


    "The BN-5 Biphonic Processor, developed through JVC's sound field reproduction technology after long years of research and development, permits binaural sound reproduction through speakers, allowing a greater feeling for sound depth and enhanced listening pleasure.

    Binaural technology was originally established to simulate the placement of human ears with two microphones during recording." -hifiengine.com

    Jaa vad ska jag göra med den här? Det är en stereostapelmodul, och den ska simulera hur öronen hör på nåt sätt. Har haft den inkopplad till stereon för många år sen, men minns inte att det gjorde nån större (förbättrande) skillnad. Men kan man ha den till nåt flummigare, som skum ambience-effekt inspelad på enstaka stereospår eller nåt? (Var det inte en diskussion här nånstans om liknande historiska återevändsgrändmoduler?)

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    (Lite skarpare bild)

  3. #3
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag kan vara fel ute här, men måste du inte ha binauralt (?) inspelat material för att den där ska göra något vettigt? Dvs, den är väl till för att möjliggöra uppspelning av binauralt material i högtalare istället för hörlurar?

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jo jag tror Introvert är på rätt spår. Koppla in denna mellan ljudkortet och förstärkaren och spela upp ljud som är inspelade binaural.
    Binaural är ju gjorda för att lyssnas i hörlurar så man får en sort 3D effekt. Spelar man upp ljudet i vanlig stereo så tappar man en del av effekten. Nu måste jag säga att binaural har aldrig blivit någon succé av en anledning - det funkar sådär halvbra oftast.
    Denna burk verkar göra så att binaural kan avnjutas i stereohögtalare. Man får nog vara väldigt noga att sitta i sweet-spot kan jag tänka.

    Burken verkar också kunna "förbättra" vanlig stereo, i stil med stereo enhancer plugins.

  5. #5
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Du inser väl att din quest nu är att spåra upp och samla på dig alla kända plattor inspelade med binaural teknik

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du inser väl att din quest nu är att spåra upp och samla på dig alla kända plattor inspelade med binaural teknik
    Ja för fasen - vilken tur att allt inte är såsig ambient:


  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Får ju testa ett pianoljud i stereo genom den till att börja med. Kanske är värsta grejen

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-02-01, 10:46
  2. Bygga binaural dummy head
    Av barockugglan i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-02-01, 09:23
  3. mikrofonkapslar för binaural-mikrofoner
    Av oljud i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:29
  4. Virtual Barber Shop (Binaural Recording)
    Av outshape i forum Allmänt om musik
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •