Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 139

Ämne: Delaytråden

  1. #61
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Amtech Guitar Echo för 3 800 SEK:
    http://vend.se/ad.php?27882

    Alltså inte det som han jag köpte Dynacord av säljer. Han säljer stora modellen men har inte lagt ut någon annons.

  2. #62
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/FcTeL3H5uSU

    Fukk. SRS-56 är roligare än vad jag kunde ana. Tycker den låter riktigt fint.
    Roligt att ha ett analogt stereodelay som verkligen låter magiskt.

  3. #63
    DariBer
    DariBer är inte uppkopplad
    DariBers avatar
    Senior
    Har köpt till 3st delay..
    Korg - SD 200
    Dynacord - PDD-14
    Vesta Kozo - DIG-412

  4. #64
    DariBer
    DariBer är inte uppkopplad
    DariBers avatar
    Senior
    och så har jag köpt ett till delay
    Yamaha - E1010

    Vill även passa på och tacka Synapskollaps för all hjälp som kurir. TACK!

  5. #65
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lite nyfiken; jag har en gammal original EHX memoryman deluxe som jag hittade i en musikhandel som skulle lägga ned, gubben hade nog inte så bra koll, för han gav mej 50 % rabatt på 400 kr inklusive 24V adapter. Jag gillar burken skarpt, och den låter definitivt vintage men hur står sig denna burken jämfört med andra?

  6. #66
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    "Ingen blir lycklig av Behringer." -Gammalt djungelordspråk

    Så sant som det är sagt, antagligen. Fast det finns ju undantag som bekräftar regeln. Behringers Vintage Time Machine eller VM1 är ett analogt delay med chorus/vibrato i en stor plåtstompbox för 500 (!) kronor. Jag vet inte hur analoga delay "ska" låta men jag gillar soundet på detta. Väldigt grynigt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28491-behringer-vintage-time-machine-vm1-large.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	97,9 KB 
Id:	34813

  7. #67
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nojden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite nyfiken; jag har en gammal original EHX memoryman deluxe som jag hittade i en musikhandel som skulle lägga ned, gubben hade nog inte så bra koll, för han gav mej 50 % rabatt på 400 kr inklusive 24V adapter. Jag gillar burken skarpt, och den låter definitivt vintage men hur står sig denna burken jämfört med andra?
    Gammalt inlägg, lite delay här, men... 200kr! Fynd! Det där är en riktigt bra delaypedal. Önskar jag hade ramlat över en memory man för 200kr.

  8. #68
    hank
    hank är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Varför är det så ont om analogekon med fjäderreverb? Jag älskar topologin i min RE-201 men tycker mycket bättre om ekot i min Korg-BBD-häck. Vilka finns? De enda jag känner till är Multivox MXD-5 och Aria AD-15.
    Senast redigerat av hank den 2012-01-29 klockan 22:19. Anledning: Stavning.

  9. #69
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    oj missat denna tråden.

    HW-delays:

    1 st TC D-TWO , tidigare 2 men ett byttes bort.

    Multi FX: - TC Mone XL

    Synthar som kan användas som effekter:

    Roland V-synth XT
    Novation Supernova 2 rack (Byttes för övrigt mot just den ena d2:an)
    Yamaha A3000

  10. #70
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Blärk, jag har inget analogt delay för tillfället... trots att jag är en riktig delayfreak... hur går det ihop egentligen?

    Jo, jag har gjort om hela studion och bytt ut i stort sätt all hårdvara, rensat total radikalt för att renodla så långt det går. Dessutom har jag äntligen bytt från PC till Mac och därmed även bytt DAW och börjat använda Ableton Live. Jag har inte ens kvar något extern ljudkort utan kör Firewire från Mixern till datorn och gör all AD-omvandling direkt i mixern.

    Digitala delay har jag några kvar ett par men det jag framför allt använder och som jag inte har sett i inläggen ovan är Line6 DL4. Detta gillar jag och det har dessutom en riktigt bra Looper som jag tycker är extremt inspirerande. Många av mina teman kommer till när jag leker med denna Looper.

  11. #71
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Finns en Symetrix 606 på vend nu. Jag har en och är supernöjd med den. Den har väldigt avancerade funktioner men är enkel att editera.

    http://www.vend.se/ad.php?130934

  12. #72
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gammalt inlägg, lite delay här, men... 200kr! Fynd! Det där är en riktigt bra delaypedal. Önskar jag hade ramlat över en memory man för 200kr.
    Haha, det är liksom bäst på sin grej. Helt grymt jäkla delay.

    Årets fynd, typ.

  13. #73
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Funderar på några gamla delay, Korg SDD2000 eller Roland SDE2000. Vilket ska man välja om man nu inte köper båda två? Eller ska man satsa på nåt nytt? Vad i så fall?

  14. #74
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Köpte just ett Dynacord MDL 10 på DLX för 500:-. Riktigt varmt och fint, underbar dist när man pressar lite. Verkar rätt ovanliga, och attans så snygga!!!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Cat_23359_(3141).jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	48,1 KB 
Id:	40772

  15. #75
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har sedan länge en Ibanez AD-80 pedal som jag trimmat för okontrollerbar feedback och låååång delay-tid (inkl. aliasing), samt CV in.

    Den satt i min gam-gamla modular EHS-1618, har sen legat i nån junk-box i mer än 10 år, men nu ska den in i min 3P-klon

  16. #76
    Jim Profit
    Jim Profit är inte uppkopplad
    Jim Profits avatar
    Senior
    Jag kör (nästan) uteslutande TAL-Dub (1 och 2). Låter topp och gör finfina rundgångar

  17. #77
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, det är liksom bäst på sin grej. Helt grymt jäkla delay.

    Årets fynd, typ.
    Enda lilla problemet är att den väldigt lätt blir överstyrd. Alltså beroende på spelstil är det möjligt till och med med gitarr.

  18. #78
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Ingen blir lycklig av Behringer." -Gammalt djungelordspråk

    Så sant som det är sagt, antagligen. Fast det finns ju undantag som bekräftar regeln. Behringers Vintage Time Machine eller VM1 är ett analogt delay med chorus/vibrato i en stor plåtstompbox för 500 (!) kronor. Jag vet inte hur analoga delay "ska" låta men jag gillar soundet på detta. Väldigt grynigt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28491-behringer-vintage-time-machine-vm1-large.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	97,9 KB 
Id:	34813
    Måste bara bumpa denhär.
    Satt lite tafat och försökte lära mig flytta fingrarna mellan 3 akord. Just den biten gick väl sådär. Men att skruva till allt från knarkat 60-tals svaj till woodstockigt arena-sound gick alldeles utmärkt att göra.
    Värd vartenda krona!

  19. #79
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Woho! Äger äntligen ett bandeko! Nu ska jag bara göra en loop och hoppas att allt överlevde transporten...

  20. #80
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Ja jag har jämförelsevis en rätt mager lista...

    TC Electronics D-Two
    DigiTech Studio 400
    Roland SRV-330
    Yamaha Rev7

    Plus lite blandade pluggar där NI Spectral Delay nog är den roligaste. (Och äldsta...)

    Och är på jakt efter en 501:a i rack. =)

    Love
    Göran

  21. #81
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Bumpar denna gamla tråd som jag totalt missat. Vilken delay-orgie.

    Är det någon som testat ett Roland DC-20? Lite nyfiken om det är något att införskaffa. Kollat lite demos på Youtube. Men mest gitarrdemos.

  22. #82
    rogerlinn
    rogerlinn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Måstekommauppihundrainlägg.

    Jag har dessa delay:

    Roland RE 501
    Watkins Copicat
    Strymon Timeline
    Ibanez DM2000

  23. #83
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rogerlinn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måstekommauppihundrainlägg.

    Jag har dessa delay:

    Roland RE 501
    Watkins Copicat
    Strymon Timeline
    Ibanez DM2000
    Och du vill komma upp i 100 inlägg så du kan sälja de tre översta?

  24. #84
    rogerlinn
    rogerlinn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nej, men ska sälja annat då.

  25. #85
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Jag har dedikerade delay i TC Electronic Flashback och ett Behringer EM600. EM står då för Echo Machine och den är kanske inte så rolig (surpris surprise) förutom när man sätter den i reverse-läget och labbar/sveper med tids-ratten, då är den värd sitt förvisso ringa pris.

  26. #86
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Har inga dedikerade delay men har dessa som kan köra delay på extern input, MD MNM OT A4

  27. #87
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rogerlinn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måstekommauppihundrainlägg.

    Jag har dessa delay:

    Roland RE 501
    Watkins Copicat
    Strymon Timeline
    Ibanez DM2000
    Måste komma upp i hundra delay? Fan, jag har nog 75-80 kvar till hundra...

  28. #88
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag med, så jävla jobbigt!

  29. #89
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste komma upp i hundra delay? Fan, jag har nog 75-80 kvar till hundra...
    Var du inte närmare förr?

  30. #90
    rogerlinn
    rogerlinn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste komma upp i hundra delay? Fan, jag har nog 75-80 kvar till hundra...
    Ja, tråden kommer snart stängas för alla som inte har hundra delay...

  31. #91
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ibanez soundtank echomachine skaffade jag för länge sen. Den är väldigt simpel och elektrisk. Skönt skitig faktiskt. Annars kör jag mest ohmboyz i datorn. Går att göra allt med liksom.

  32. #92
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Behringer Digital Delay, används mest innan mängder av dist. Kan man räkna Monotron Delay som ett delay?

    Är sugen på fler delay, men har svårt att hitta ett som jag fastnar för.

    I datorn varierar det, har mestadels små gratisdelay som gör det jag önskar.

  33. #93
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Min nuvarande favorit är Korg DL8000r tätt följd av min Eventide Eclipse. Lite pepp på en Symetrix 606, men de ser man ju aldrig till ett okej pris längre... Tror iofs inte jag behöver fler delay.

  34. #94
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har mer och mer börjat använda standard vanliga trista digitaldelays.. gärna helt utan filter eller annan processning i. Däremot så lägger jag då in lite olika saker i feedback-loopen för att få till det ljud jag är ute efter. Men utöver det så kör jag gärna med en TimeFactor för att den är så snabbrattad då man patchar modular. Modcan Dual Digital Delay ligger på posten och väntar också. Känner mig väldigt nöjd med det även om jag saknar RE201:an som jag vad dum nog att sälja..

  35. #95
    tb323
    tb323 är inte uppkopplad
    tb323s avatar
    Senior
    Korg DL8000r här också. Råkade till och med bli två såna en gång i tiden. Behåller båda.

  36. #96
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ek...el_8902686.svd
    Funderar på att gräva tunnel istället för att köpa en pedal.

  37. #97
    SEKVENS
    SEKVENS är inte uppkopplad

    Senior
    Hej!
    Jag tänkte köpa ett rack-eko.
    Vill ha ett bandeko, men är såå dyrt.
    Är inte så sugen på de digitala 90tals-burkarna...
    Ett analogt eko är det jag vill ha, tror jag.
    Vilket ska man kolla på?
    Prisvärt osv...

    Och vad innebär BBD???

  38. #98
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    BBD är Bucket Brigade Delay (tror jag fick det rätt). Analogt och ger, som jag förstått det något dovare och "skitigare" ekon. Varmare enligt vissa.

    Jag har ett Moogerfooger-delay som jag älskar. Det låter mumma och har en massa parametrar att leka med och som kan styras med pedal eller från min Voyager eller de andra Moogerfoogers.

    Använder det ibland med bara en studs för att göra en extra sextondel eller åttondel när jag spelar bas(-synth). Då hade det egentligen kanske varit bättre m ett digitalt delay där studsen inte blir så dov. Men det är marginellt och inget jag tänker så mkt på.

  39. #99

    Redaktör
    Jepp, BBD är samma sak som analogdelay. (Det finns en del andra varianter, som roterande skivor och nån skum vätskebaserad version, men de är ovanliga.)

    Jag tycker själv inte jag hört någon större skillnad mellan olika BBD-delay – de är alla begränsade i frekvensomfång och har lite grynig karaktär, och blir rejält dyra om man ska ha längre delaytid. Behringer är billigast, men jag tycker man lika gärna antingen kan köpa någon annan billig analogdelay eller skaffa en Electro-Harmonix Memory Boy/Memory Man.

    Måste man ha träsidor, kredd hos syntare och känner att man har för mycket pengar kan väl en Moogerfooger vara befogad, men annars tycker jag som sagt att analogdelay låter rätt lika varandra.

  40. #100
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden

    in på kanal håller
    Senast redigerat av ~~~ den 2014-05-06 klockan 10:55. Anledning: MEN har en PF här nu på XP-8O

  41. #101
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    EHX memory toy räcker långt tycker jag. Det finns trim-potar innuti för att justera choruset om man saknar den möjligheten.

  42. #102
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Har en Memory Toy också. Den låter bra. Men kanske lite väl luddiga studsar.

  43. #103
    SEKVENS
    SEKVENS är inte uppkopplad

    Senior
    Tack, ska ta mig en titt på youtube!

  44. #104
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    in på kanal håller
    Hur är reverbet på 1202:an?

  45. #105
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste man ha träsidor, kredd hos syntare och känner att man har för mycket pengar kan väl en Moogerfooger vara befogad, men annars tycker jag som sagt att analogdelay låter rätt lika varandra.
    ...eller om en vill ha möjlighet att styra en mängd parametrar med pedaler eller modulärt via CV från synth eller andra Moogerfoogers.

  46. #106

    Redaktör
    Visst – alla CV-möjligheterna är den stora grejen med Moogerfoogern, men det är ju lite overkill om man bara vill ha lite eko. (Borde nog stoppat in en smiley iofs, ironi är inte alltid helt uppenbart på internet.)

    Nu vill jag dock notera att Memory Boy har en expression-ingång, så även den har lite basala CV-möjligheter. MF-Delay är också betydligt mer resonligt prissatt, ifall man måste ha Moog.

    Det finns också massa 80-tals digitalrackare som inte ska underskattas – ofta har de begränsad upplösning (bitar/samplerate) plus modulation och filter i kedjan, så de har ofta mer av karaktär än man kan tro.

  47. #107
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Behringers Vintage Time Machine är hur rolig som helst.
    har ett tc electronics nova delay också. och lite delay på mitt lexicon reverb. men det är fan allt. har ju mer distar än jag har delay inser jag.

  48. #108
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jo, visst är den rejält dyr. Jag är en Moog-sucker. Bara att erkänna. Försöker utnyttja möjligheterna bara, för att inte skammen ska bli alltför stor. 😁

  49. #109
    SEKVENS
    SEKVENS är inte uppkopplad

    Senior
    Åhh!
    Moog-delayet
    Dock har jag inte råd...

    Vad finns för andra analoga alternativ, i en något lägre prisklass alltså?
    Funkar lika bra med rack!

  50. #110

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av SEKVENS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns för andra analoga alternativ, i en något lägre prisklass alltså?
    Se Thomann (även om någon enstaka verkar vara feltaggad och vara digital ändå)

    Begagnat finns också massa, tex Yamaha E1010 och diverse Roland/Boss-burkar.

  51. #111
    rhizomatik
    rhizomatik är inte uppkopplad
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker själv inte jag hört någon större skillnad mellan olika BBD-delay – de är alla begränsade i frekvensomfång och har lite grynig karaktär, och blir rejält dyra om man ska ha längre delaytid. Behringer är billigast, men jag tycker man lika gärna antingen kan köpa någon annan billig analogdelay eller skaffa en Electro-Harmonix Memory Boy/Memory Man.

    Måste man ha träsidor, kredd hos syntare och känner att man har för mycket pengar kan väl en Moogerfooger vara befogad, men annars tycker jag som sagt att analogdelay låter rätt lika varandra.


    Jag är en riktig BBD-junkie och måste säga att det där inte stämmer, de låter verkligen olika.
    Väldig skillnad mellan en pedal som använder ett eller två BBD-chip och ett AD230 som har 18 inuti (!!!)
    Kan nog tycka att Memory man låter bättre än Moogerfoogern också. Det är något lite oinspirerande med ljudet från med den senare.

  52. #112
    rhizomatik
    rhizomatik är inte uppkopplad
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Här är en liten kortrecension av de BBD-delay jag äger eller har ägt (+uppskattat normalt begpris i dagsläget):

    ibanez ad220
    Mörkast av de alla, men ändå snyggt ljud. Bra på syntar. Galen feedback, vansinnig som flanger. 2,1 rackenheter (2000-3000kr)

    yamaha e1005/1010
    Troligen det mest flexibla BBD-ekot, vettig EQ. Låter fint om man överstyr. Bra på allt. 2 rackenheter (2500kr)

    Artec analog delay
    Låter väldigt dåligt, murrigt grynigt helt utan bett. Knappt någon feedback, inge modulationsmöjlighet. Bra på inget. Pedal. (500kr)

    Pittsburgh analog delay
    Låter rätt likt Artec, rätt ogint. Däremot mycket feedback och modulationsmöjligheter. Eurorackmodul. (2000kr)

    Ibanez ad202
    Tillsammans med e1010 det vanligaste i rack. Flexibel klassiker. Kanske inte det bästa på syntar. Snygg flanger, stereo chorus. 2 rackenheter (2500-3000kr)

    Dynacord vrs23
    Låter finemang, väldigt likt ad202. Intressant som "reverb". 2 rackenheter. (2000-3000kr)

    Ibanez ad230
    Vad ska man säga? Krossar allt motstånd. Låter lent och mörkt men fortfarande med rejält bett och tryck i delayen, fylligt och djupt. Kan göra väldigt snygga "reverb". Fantastiskt bra flanger. 2,1 rackenheter. (5000-7000kr)

    dynacord srs56
    Fläskigt dubbelt delay i seriell mono eller parallell stereo med massa inställningar. Mörkt, mörkt rakt ner i grottan. Kung av dub. Tyvärr ingen ordentlig modulationsmöjlighet. 3 rackenheter (3000-4000kr)

  53. #113
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SEKVENS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!
    Jag tänkte köpa ett rack-eko.
    Vill ha ett bandeko, men är såå dyrt.
    Är inte så sugen på de digitala 90tals-burkarna...
    Ett analogt eko är det jag vill ha, tror jag.
    Vilket ska man kolla på?
    Prisvärt osv...

    Och vad innebär BBD???
    Kan du löda osv? isf är det här riktigt schysst och då kan du även peta in det i ett rack! http://moodysounds.com/index.php?mai...roducts_id=473

    ljudexempel finns på tuben. Digitalt men låter gött och har ett fint pris.

  54. #114
    Hinken
    Hinken är inte uppkopplad
    Hinkens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en Korg SDD 3000 som jag använder till det mesta samt delayer i div multiburkar;
    TC M-One XL
    Lexicon MPX-100
    Alesis Quadraverb

    Inte drösvis med prylar men det funkar till det jag gör.

  55. #115

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rhizomatik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är en riktig BBD-junkie och måste säga att det där inte stämmer, de låter verkligen olika.
    Väldig skillnad mellan en pedal som använder ett eller två BBD-chip och ett AD230 som har 18 inuti (!!!)
    Visst finns det skillnader, men jag skulle ändå hävda att de alla har snarlik ljudkaraktär, speciellt om man jämför med bandekon, rena digitaldelay eller modellerande varianter – du kommer aldrig få särskilt mycket diskant, och grynighet beror lite på klockning och maxlängd. Men det är inte så att man måste köpa Moogerfoogern för att få en bra analogdelay, liksom.

    En del effektpedaler har filter i signalkedjan för att passa bättre till gitarrer, så jag misstänker att det kan vara sånt som gör att vissa pedaler inte funkar lika bra för syntljud. Sen gör ju så klart sånt som modulation skillnad, men det är ju inget måste om man bara vill ha eko.

    (Och som sagt, ironi är inte alltid helt uppenbart på nätet…)

  56. #116
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av SEKVENS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!
    Jag tänkte köpa ett rack-eko.
    Vill ha ett bandeko, men är såå dyrt.
    Är inte så sugen på de digitala 90tals-burkarna...
    Ett analogt eko är det jag vill ha, tror jag.
    Vilket ska man kolla på?
    Prisvärt osv...

    Och vad innebär BBD???
    Yamaha E1005 på tradera i detta nu: http://www.tradera.com/yamaha-analog...1973_207393196

    Jag är lite förvånad att ingen budat än... (inte mitt)

  57. #117
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Dagens insikt: hur otroligt bra delta lab super prime time låter när manhar en rördist (ehx lpb 2ube) i effektsenden. Ljusår roligare än något jävla roll-off filter.

    Överlag impad över delta lab lyckades göra ett delay som låter så mkt klarare än andra modeller med annan teknik, men att det ändå är så mkt känsla i dem. Röret tog dock verklgen fram dess grötighet på ett sätt som gebast inspirerar till typ tema-ep!

  58. #118
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Okej, här kommer en lista med några korta ord som smårecensioner utav de gerät jag sitter på. Hoppas någon har användning av detta!

    Digitaldelay

    Roland SDE-2000
    Kanske schysstade kras-faktorn på ett ändå rätt väluppfostrat digitaldelay, speciellt med effect-send och CV-styrning. (till salu för övrigt). Har i serien också ägt SDE-1000 och SDE-2500 (samt ett Boss DE-200 som väl är närliggande med) men tycker ändå detta har låtit absolut bäst.

    Symetrix 606
    Två separate delaylinor som går att köras parallellt, seriell och även korsfeeda med varandra. Har även finesser som predelay och difussion, så det går att göra ganska grymma reverb-effekter med det också. Resonanta LP/BP/HP/Notch-filter, room size, avstånd mellan "öronen"... Symetrix gör verkligen så grymma grejer. Lätt att skapa ducking-effekter, swells, allehanda knasmodulation. Om man bara vill använda det som ett rakt digitaldelay finns pottarna där redo att ratta in precis vad man vill ha. Men när det gäller matrisprogrammeringen blir det ofta lite mindre äverskådligt (men ändå hanterbart) - det finns alltså över 70 parametrar att ställa in! Dock svarar alla på CC-kommandon, så funderar på om inte en BCR 2000 eller liknande kontrollyta inte hade passat bra. Många exemplar av detta verkar lida av att värdena hoppar när man vrider på vissa pottar, och vad jag förstår servar Symetrix dem inte längre. Det är nog få andra modeller som kan konkurrera med denna vad gäller mångsidighet.

    Bel BD-240
    Legendariskt digitaldelay (min är expanderad till 8 sekunders delaytid) som är ganska svårplacerat ljudmässigt. På ett bra sätt. Det har en analog fetma med en feedbackavklingning som hamnar någonstans mittemellan två världar. Bra låter det i alla fall- dubbigt som satan om man vill det, och stora möjligheter att få till phaser/flanger-effekter. Dessutom är det en primitiv sampler med CV/GATE-styrning och lite olika triggerinställningar. Delaytiden ställs in med upp/ner-knappar och det tar några millisekunder innan justeringen får verkan, så även om det är väldigt direkt och "spelbart" så är den inte det på just den punkten. Förmodligen min absoluta favorit ljudkaraktärsmässigt.

    Delta Lab ADM-2048 Super Time Line
    Ännu ett 80-talsdelay, som i tider av väldigt dyra minnen löste det hela genom att använda sig av Adaptive Delta Modulation istället för PCM-metoden som många andra satsade på. Kan förstå att det sålde bra i USA eftersom man tack vare detta kunde erbjuda hela 2 sekunders delaytid utan att kostnaden begränsade användningen till endast storstudios. Funktionsmässigt kan man nog se det som ett 1-bitsdigitaldelay som påminner om hur BBD-kretsar används i analog delay - bara det att man låter bitar hinkas på led istället.

    I jämförelse med sina samtida gelikar låter det förvånansvärt hi-fi, även om man verkligen kan fucka up saker tack vare att den inte bara har en modulationssektion där parametrarna går lite utöver gränserna många andra tillverkare satte. Inbjudande för specialeffekter med andra ord. På en del versioner av Delta Labs ADM-delays har dessutom modulationsdjup-ratten dubbel tjänstgöring i och med att den om den vrids bortom klockan 12 istället justerar modulationsdjupet för en envelopeföljare som styr delaytiden utefter volymstyrkan på insignalen. En annan ovanlig detalj är att man nästan kan använda den som en primitiv loop-pedal eftersom den inkommande signalen fortfarande släpps igenom även när man tryckt "freeze"-knappen för att hålla fast det man senast spelat in i minnet. Rular även gör att feedbacken kan ställas in både positivt och negativt, vilket öppnar för väldigt fina phaser/flanger-effekter. Vill man skita till saker finns det ett jack för send/return-sladd - placera med fördel filter, distortionsgerät eller pitchshifters i denna!

    Dynacord DRS-78
    Ett Digital Reverberation System. Aha, helt självklart vad ett sådant är! Köpte detta av en skogsdragspelsgubbe, men verkar annars ovanliga i Sverige. Kanske mest känt som ett tidigt digitalreverb (kom ut på marknaden 1978), där man använder korsmatning av tre digitala delaylines för att skapa rymdklangseffekt med dova reverbsvansar.

    Med en enkel knapptryckning - eller inskickad trigsignal, vad jag förstår, men det har jag inte testat än - byter man läge till det lite idiosynkratiska upplägget att man har tillgång till de tre linorna, men inte samtidigt. Vad man kan göra är att stega igenom dem (också där med knapp eller trig in). På fronten finns en stor och tydlig display som visar delaytiden för den aktuella delaylinan, med en spännvidd som sträcker sig från 6 millsekunder till 0.3 sekunder. Det hade varit kul om det gick att ställa in kortare för att få lite flanger-effekter, men enheten är så cool i övrigt att det inte känns som det gör något. Det finns enkel eq med treble/bass både för insignalen och för feedbacken vilket gör mycket för att skulptera ljudet - återigen gör det sig bäst med sin ganska dova klang. Ganska är ganska inspirerande att sitta med en Machindrum och skicka trigs in för att stega igenom olika delaytider - konstiga polyrytmer och plötsliga avbrott i en mullrande feedbacklavin. Det finns rikligt med in/ut-jack på baksidan vilket öppnar för att bland annat stoppa in t.ex. pitchshifter i kedjan för att skapa grova shimmereffekter i reverbet.

    Behringer V-verb Pro

    Inte bara en chockerande välljudande reverbenhet (för mig som bara ägt en virtualizer och en v-amp 2 förut) som tävlar i kvalitet med många i proffsprisklassen - den har också lite kul delayeffekter som bonus, bland annat en multibandspatch som öppnar för lite skojiga och desorienterande pingpongeffekter. Dock inte lekt så mycket med det än, utan håller på att utforska algoritmerna med flesta inställbara parametrar (Gold Plate och V-verb står här ut).

    I Machinedrum, Analog Rytm och Analog Four finns det alla lite olika typer av digitalekon, i stort modellerade efter bandekon och alla väldigt användbara. Kul tillsammans med CTRL-AL-sequencer på MD:n - vars delay dock inte låter riktigt lika bra som de senare maskinernas - och Elektrons parameterlåsningsupplägg är i regel en vinnare tillsammans med effekter.

    Korg Radias har faktiskt en ganska kompetent effektsektion, i vilken det ingår lite olika typer av delays som t.ex. bandekoemulation. Milsvida bättre än föregångaren MS-2000. Det är inte bara en fantastisk och egensinnad synt, utan funkar även bra som effektburk. Det tråkiga är att man av obegriplig anledning valt att inte låta modulationssequencersarna på den styra effektparametrar.

    Analoga delays/bandekon

    Dynacord VRS-23

    Musikaliskt BBD-baserat delay som är känt för sin musikaliska modulation och karakteristiska självoscillation. Trots att det sitter hela 10 BBD-kretsar i är inte maxdelaytiden längre än 0,4 sekunder. Frukta dock ej, för förutom att den låter så infernaliskt bra så används dessa det alternativa och egensinniga reverb-läget, där BBD-linorna korsmatas för att skapa en konstgjord diffusion och avklingning. Låter grottfett även det. Rulande även som stereoexpander av monosignaler här. Man har direkt kontroll över alla parametrar (7 rattar och 5 knappar sitter på framsidan). Om ni hittar ett till ett bra pris - köp!

    Redson EC-25
    Ombrandad fransk version av det japanska Kastam SS-102-bandekot, komplett med sjukt snygga rattar, VU-mätare och tolex-case - fransmännen har stil! Till skillnad från många andra bandekon använder det här sig av stereo-8-kassetter för att uppnå delayeffekterna, vilket jag tänker mig gjorde det till ett bra budgetalternativ för många när det begav sig. Tyvärr så gör det korta avståndet mellan tejphuvudena att delaytiderna är lite begränsade - suktar man efter extremt korta slapbacks och flangingartade effekter får man vända sig någon annanstans. Däremot låter bandkompressionen i feedbacken låter väldigt bra, utan att för dens skull vara helt okontrollerbar. Trevligt är också bas/diskant-kontroll (eller "basses" et "agues", som det står printat på frontpanelen) samt ställbar mix av insignal och delay-ut. Finns också separata jack för båda. Motorhastigheten ("vitesse") finns det också en ratt för - +1 för ställbar delaytid! Billigt, dubbigt som satan - känns inte som en lillebror till "riktiga" bandekon, utan har ett eget sound som jag verkligen gillar.

  59. #119
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    De där Amtech:arna, är det någon som testat dem?

  60. #120
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    helvete, alte! youre on fire.

Liknande ämnen

  1. G.A.S.M.A.S.K.-tråden
    Av Imported Johannes i forum Allmänt om musik
    Svar: 2493
    Senaste inlägg: 2023-09-06, 22:54
  2. ESX1-tråden
    Av bmeeks i forum Slagverk
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 19:33
  3. SoundHack Delay Trio - Gratis delay
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •