Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Spela upp 100 olika ljud i 100 olika högtalare, finns det ett lätt sätt?

  1. #1
    Greve_carl
    Greve_carl är inte uppkopplad
    Greve_carls avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Spela upp 100 olika ljud i 100 olika högtalare, finns det ett lätt sätt?

    Jag håller på att bli inblandad i ett ljudkonstverk och behöver råd.
    Ska spela upp 100 olika ljud i 100 olika högtalare samtidigt. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, ska jag blanda in Arduino, Fmod eller fasiken bär man sig åt?
    Såg en gång på Fusion en kille som kunde skicka ljud runt ett dansgolv i, som jag minns det, 36 olika högtalare.
    Nån som har erfarenhet?

  2. #2
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har inte någon erfarenhet, men jag skulle tro att Arduino är en lämplig platform för ändamålet.
    Man får väl bygga någon platta som kan digitalkontrollerat skicka ut 100 olika ljud på varsin... kabel....

    Dags för max/msp och arduinomagi?

    Ta en titt på arduinoforumet vettja.
    http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Flyttade till DIY, hoppas det blir bra svar där.

  4. #4
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    100 olika ljud, då måste du ha 100 D/A-omvandlare och kapacitet att skicka ut en massa data. Låter som ett rejält jobbigt projekt!

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Två synkade DAWs med 2x24-kanals interface ger 96 kanaler... eller för ambitiöst?

  6. #6
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Ingen kan urskillja 100 ljud samtidigt om dessa ska utspelas i samma rum, men du kanske menar en
    multi broadcast happening? I så fall brukar de väll köra multiplexad FM sändare med 100 spårs DAW
    eller nått liknande remote system? Disneyland och dylika torde vara experter på denna problematik
    de kör nätt Midi machine teater liknande system där har jag för mig.

    Nääe, nu vet jag, ta 15 st D110 och hundra högtalare, borde fixa biffen?

    Finns det inte nån firma där du kan hyra 100st mobiltelefoner?
    Ladda var och en med lämpligt ring signal och sen ringer du upp klabbet?
    Senast redigerat av Heualia den 2010-07-09 klockan 00:13.

  7. #7
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Nu vet jag inte budget men, besöka riktigt många loppisar och köpa 100 CD-spelare?
    Annars krävs nog som sagt massa D/A och ordentligt med datorkraft.

  8. #8
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Köp 100 st såna där vykort där man kan spela in sin röst på (sisådär 5-10 sek), finns säkert billigt på ebay, anslut dem alla till en spänningskälla och låt dem loopa i all evighet.

  9. #9
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen kan urskillja 100 ljud samtidigt om dessa ska utspelas i samma rum, men du kanske menar en
    multi broadcast happening? I så fall brukar de väll köra multiplexad FM sändare med 100 spårs DAW
    ...
    Det var väl en rätt bra idé. Om vi kan anta att det bara är ett eller ett fåtal ljud som hörs samtidigt så kan man ju reducera antalet D/A till t.ex. 4 eller 8, och sedan bygga (om man inte har tur och hittar en passande färdig lösning) en datorstyrd switch som styr till vilken högtalare respektive utgång ska gå till. Då är det ju rätt att fixa ljuduppspelarsidan med en vanlig dator.

    edit: Switchar finns det naturligtvis att köpa. Här t.ex. en 24-kanals USB-styrd reläswitch:http://www.relaycontrollers.com/Rela...ONTROLLERS_USB. En annan: http://www.pencomdesign.com/8ch_usb_relay.htm Reed-relän tror jag passar för denna uppgift.
    Senast redigerat av ZackZick den 2010-07-09 klockan 09:53.

  10. #10
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Bra idé om inte exakt alla ljud ska höras samtidigt.
    Borde man kunna lösa med en relälösning som kan hantera MIDI.
    Doepfer har väl någon sådan? Här: http://www.doepfer.de/prod_e.htm#OEM

    Loopa Cubase/Logic/Live med lite ljudfiler och midi-events är ju inget problem.
    Inte heller ett ljudkort med massa ut(finns väl med 24 utgångar?)


    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var väl en rätt bra idé. Om vi kan anta att det bara är ett eller ett fåtal ljud som hörs samtidigt så kan man ju reducera antalet D/A till t.ex. 4 eller 8, och sedan bygga (om man inte har tur och hittar en passande färdig lösning) en datorstyrd switch som styr till vilken högtalare respektive utgång ska gå till. Då är det ju rätt att fixa ljuduppspelarsidan med en vanlig dator.

    edit: Switchar finns det naturligtvis att köpa. Här t.ex. en 24-kanals USB-styrd reläswitch:http://www.relaycontrollers.com/Rela...ONTROLLERS_USB. En annan: http://www.pencomdesign.com/8ch_usb_relay.htm Reed-relän tror jag passar för denna uppgift.

  11. #11
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    men (läste kanske för snabbt) man kan ju PAN'a ljudet till olika ljudkluser i 3Drymden -- låderna sitter i tak kring golven och väggarna !!

    -- danskarna på norberg körde ett sånt system i 8bitRoom ett år och det var mjukvarustyrt med joyStikkor och man kunde skicka saker frekvensbaserat till respektive högtalare i 3Droom -- tror det e detta du e ute efter kanske? (om det förhåller sig inom ett room tex)(om det e marknadsplasten frukt&grönt openAir x 100 högtalare e det en helt annan femma ju)


    detta e kört på det systemet
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-07-09 klockan 13:27. Anledning: jag minns inte vad deras DSPsystem heter idag

  12. #12
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Vilken dimma, vad är det Greven ska göra? Mystiken tätnar.....Skall vi få veta?

  13. #13
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Ja det finns ju ett antal olika vägar att gå, DIY-grejjen är ju ett sätt – om det är ljudfiler som skall spelas upp så skulle jag undersöka möjligheten att fjärrstyra 100st MP3-spelare (om nu alla ljud skall befinna sig på olika ställen).

    Om ljuden skall byta plats eller panoreras mellan högtalarna, alternativt vara interaktiva är en väg att gå via multikanalsljudkort på en stationär dator – där har ex. Motu och RME lösningar. Motu's 424 PCIkort tillsammans med 2408 och flera 24I/O så kommer man upp i 96 kanaler, på en dator, och om jag förstått rätt ett enda PCIkort. Rent panoreringsmässigt kan man sen använda sig av ett par olika lösningar, exempelvis ambisonics eller liknande lösningar.

    Annars är racksamplers rätt billigt idag, köp 13 st beggade samplers med 8 st separata ut.. så har du fyra kanaler över :-)

  14. #14
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Greve_carl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller på att bli inblandad i ett ljudkonstverk och behöver råd.
    Ska spela upp 100 olika ljud i 100 olika högtalare samtidigt. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, ska jag blanda in Arduino, Fmod eller fasiken bär man sig åt?
    Såg en gång på Fusion en kille som kunde skicka ljud runt ett dansgolv i, som jag minns det, 36 olika högtalare.
    Nån som har erfarenhet?
    Jag spela på ett IDKA-arrangemang i gävle där de hade gjort samma sak som killen på fusion. du kan ju höra dig för med dom.

Liknande ämnen

  1. Olika sladdar, olika ljud?
    Av Volantiz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 18:20
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 22:26
  3. Olika 19"-lösningar... vad finns?
    Av PF i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 08:46
  4. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 03:43
  5. Olika samplingar till olika kanaler i Battery 2?
    Av Sunseeker i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •