Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Waldorf Blofeld

  1. #1
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran

    Waldorf Blofeld

    På uppmaning av HeLe lägger jag in min Blofeldrecension för MM här.

    Del 1:

    Waldorf Blofeld

    Det låter kanske för vissa som en ganska konstig sallad eller pappan till 70-talets läskiga kåldockor, men i mitt synthnördiga huvud ploppar Peter Stormares Volkswagen-slogan ”German engineering in da house, ya!” upp. Det behövs inget pimpande om din maskin är rätt konstruerad från början, vilket tyskarna hos Waldorf definitivt sett till. För att ta till en drastisk men ganska rättvisande analogi: Waldorf Blofeld är ungefär som en Folkvagnsbubbla försedd med warpdrift och holodeck. Eller för att göra mer uppenbara referenser, den skulle mycket väl kunna ha uppfunnits i Qs laboratorium som en spin-off från deras mer sinistra miniatyrskapelser.
    Min första kontakt med Waldorfs synthar var annonserna för deras ”The Wave”, en monstruöst stor wavetable-maskin med rötterna i den legendariska PPG Wave, som fick mig att fundera på att sälja en njure eller två. När jag väl bestämt mig för att njurar är bra att ha släppte de en mindre armé av prisvärda supersynthar som genast införskaffades. Jag räknar dem fortfarande som några av mina bästa vänner.
    Tyvärr verkar det som om inte många nog insåg Waldorfs storhet och de lade ner verksamheten 2004. Nu har de återuppstått, envist inställda på världsherradöme precis som de Bondskurkar de nya syntharna är döpta efter: Stromberg och Blofeld. Först ut i skidbacken är Blofeld.

    DESIGN & GRÄNSSNITT

    Waldorfs maskiner har alltid varit väldesignade. Framför mig har jag en ilsket gul Q, en vilseledande varmt orange Microwave XT och två koboltblå/grå Pulse. Blofeld passar väl in i sammanhanget bortsett från dess litenhet. Den är kritvit, liten nog att gå ner i innerfickan på en östtysk officersrock men tung nog att stå stadigt, med en förhållandevis stor grafisk display och 8 rattar av redigt snyggt rostfritt stål. På den vita ytan finns en matris som visar oss vägen genom de viktigaste parametrarna. Tryck på knappen, vrid på ratten och se vad som händer i LCD-fönstret.
    Enkelt? Nja…
    Blofeld är i princip en Q och en XT som krympts ihop till c:a en tiondel av deras sammanlagda storlek. Som tur är har Waldorf klurat ut ett fiffigt gränssnitt och displayen är stor nog att ge ordentligt med översikt. Faktum är att Blofeld på vissa sätt är lättare att programmera än Q och XT, trots att de har en himla massa rattar och knappar. Det råder dock ingen tvekan om att en dedikerad editor på datorn skulle göra livet mindre invecklat för oss ljuddesigners. Det går också att mappa ut de flesta viktiga parametrar till MIDI Continuous Controllers, vilket helt klart gör programmering och realtidsstyrning avsevärt festligare om man har en controller med många rattar och knappar på.
    Att göra grundinställningar (MIDI-kanal, displaykontrast etc) är föredömligt enkelt och att navigera omkring i preset-delen är nog så smidigt det kan bli. Smart konstruerat och lättbegripligt.
    Det finns tyvärr några ganska irriterande brister i gränssnittet. Som nämns längre ned efterlyser jag ett enkelt sätt att stänga av modulering och effekter. En annan miss är att det krävs en hel del rattande för att komma åt tempo, vilket tyvärr gör arpeggiatorn lite knökigare att använda än den borde ha varit. En enkel lösning kunde ha varit 3-4 användardefinierade funktionsknappar. Rattarna är också ganska odistinkta och det känns som om de reagerar långsamt när man vrider på dem. Det tar ett litet tag att vänja sig vid dem.

    PARAMETER OVERKILL
    Den här lilla ulven i fårakläder har en helt galen massa möjligheter innanför skalet, så mycket att det faktiskt är enklare att läsa användarmanualen på http://www.waldorfmusic.de/assets/fi...eld_manual.pdf än att räkna upp alltihop här, men vi tar en titt på grunderna.

    Oscillatorer:
    Det finns 3 oscillatorer, varav de första 2 kan fungera antingen som virtuellt analoga eller wavetables medan den 3:e är begränsad till virtuellt analog. De analoga modellerna är samma som i Q, inklusive pulsviddmodulation och FM. Wavetable-läget innehåller alla wavetables från både Microwave-serien och Q. Oscillator 2 kan synkas till Oscillator 3 och alla oscillatorer kan frekvensmodulera varandra. Dessutom bjuds det på ringmodulator till Osc 1&2. En separat brusgenerator med inställbar brusfärg ger ytterligare möjligheter.
    Allt detta samlas ihop i Oscillator Common, där man också väljer mono, poly eller unison. I unison ”staplas” röster på varandra, vilket minskar antalet röster men ökar antalet oscillatorer per röst (upp till 6 röster kan staplas) och gör ljudet ”fetare”. En tillhörande detune är grädden på smördegen under späcklagret på moset. Det blir alldeles galet, faktiskt, men det finns säkert tokar i t.ex. Rotterdam som tycker att en gabber-bas alltid måste vara fetare än fetast.

    Filter:
    Blofeld har 2 separata multimodefilter (lågpass, högpass, bandpass och notch med 12 eller 24 dB branthet, kamfilter med positiv eller negativ feedback samt en modell av det klassiska PPG-filtret) som kan ställas parallellt eller seriellt. Resonansen går upp till självsvängning och bägge filtren har ett drive-steg med 13 olika overdrivemodeller. Givetvis kan filtren moduleras med envelope, lfo och/eller en uppsjö andra modulationskällor. De kan också frekvensmoduleras, vilket påverkar både cut-off och resonans.
    Liksom oscillatorerna samlas filtren i en Filter Common där man ställer filterkonfiguration, panorering och modulation.

    Enveloper:
    Förutom standard volym- och filterenveloper finns ytterligare 2 fritt allokerbara enveloper. Inte nog med det, de har dessutom 5 olika typer: vanlig ADSR, multisteg (typ Yamaha DX7), One Shot som à la Minimoog i monofoniskt läge inte triggas om när man spelar legato, Loop S1S2 som funkar lite som en sustainloop i en sampler samt Loop All där envelopen triggas om när releasen når noll. Allt det där låter kanske lite väl tekniskt men man kan ha väldigt kul med enveloper och det är en av många trevliga bonusar som Blofeld bjussar på. Loop S1S2 kan förslagsvis användas för att skapa ett ljud med distinkt attack och sedan loopar genom en wavetable för att skapa en levande sustain men med förutsägbart resultat. Bara en bland många möjligheter…

    LFO & Modulatorer:
    Oj, jösses. Har du lust att göra långa, ständigt rörliga drones eller filmbakgrunder? Galna FM-patchar? Oscillatorsynk eller wavetablekaruseller? Då är det hit du ska titta. 3 LFO:er plus ytterligare 25 modulationskällor kan fritt allokeras till en eller flera av de 54(!) destinationerna. Man kan använda 16 modulatorer samtidigt plus 4 ”modifiers” som utövar logiska funktioner (alla som jobbat med en modulär synthesizer vet vad som menas, ni som inte gjort det får läsa på lite) på 2 modulatorer för att skapa nya effekter.
    LFO:erna är inte till att leka med. Precis som nästan allting annat med Blofeld har de i princip allt man kan önska sig. 6 vågformer som går från låååångsamt upp till 2.5 kHz, vilket innebär att man kan använda dem som ytterligare 3 oscillatorer, om än något begränsade. De kan synkas till MIDI-tempo från 1280 bars(!) till 1/48, köra fritt eller nollställas vid varje tangentnedslag och de kan modulera varandra.
    Modulationsmatrisen sopar mattan med det allra mesta på marknaden, bortsett från sina äldre Waldorfkusiner Q och Microwave XT som är bestyckade med samma (eller en väldigt snarlik) arsenal. Utan att gå in på alla detaljer kan man sammanfatta den med att här kan man skaka och röra sin ljud-Martini tills man blir alldeles vimmelkantig och mer därtill. Skulle någon få för sig att bygga en modulsynth med alla dessa möjligheter krävs garanterat en utpressningsplan värdig Ernst Stavro Blofelds eget SPECTRE och ett högkvarter i motsvarande skala.
    Återigen, det här låter som nördig teknolingo för de flesta, men man behöver inte ge sig på modulationsmatrisen om man inte vill. Att den över huvud taget finns här ger Blofeld massiva möjligheter att tillfredställa alla oss som gillar att göra riktigt invecklade ljud som inte nödvändigtvis måste vara spelbara, vilket inte på något sätt hindrar att man kan köra elorglar eller synkleads om det är det man vill. Det hade faktiskt varit trevligt om det fanns en ”global off” som stängde av alla modulationer med en knapp och en ”global reset” som nollställde dem, men tyvärr måste man gå in och stänga av dem en och en om man inte vill ha dem vilket är lättare sagt än gjort.

    Effekter:
    Det finns 2 effektgeneratorer. Effect 1 har chorus, flanger, phaser, overdrive och en hybrid som kallas TripleFX. Effect 2 har dessutom 2 olika delayer och ett reverb. Det är naturligtvis trevligt med sådant här ombord, men för det mesta är inbyggda effekter ganska trista och tyvärr är Blofelds riktigt dåliga. Reverbet är faktiskt så plågsamt att höra på att jag kastar mig över volymratten så fort jag kan. Här hade också en ”global off” suttit fint. Effekterna i övrigt duger när man sitter och leker men vid inspelning gör man bäst i att stänga av dem och använda riktiga grejer.

    Arpeggiator:
    Hohoho! Den fenomenala arpeggiatorn från Q har fått följa med, om än i något bantad form. Upp till 16 steg med individuell accent, mute, glide, swing, random och möjligheten att ta ackord. På varje enskilt steg. Så vitt jag vet är det här en av de allra mest avancerade arpeggiatorer som någonsin funnits i en hårdvarusynth. Den påminner egentligen mer om en klassisk stepsequencer än en arpeggiator. Oavsett vilket är den riktigt rolig och smart.

    Random:
    Sist men inte minst glädjer det mig att Waldorf inte övergett sin gamla tradition att inkludera en slumpgenerator. När inspirationen tryter trycker man på den och upp ploppar ett slumpgenererat ljud. De går nästan aldrig att spela på men oftast hittar man ett intressant grundljud som man aldrig själv skulle ha kommit på och sedan är det oftast enkelt att stämma oscillatorerna och fila bort de tokigaste värdena. Jag använder den knappen flitigt på alla mina Waldorfar.
    Senast redigerat av sawtooth den 2010-07-05 klockan 15:45.

  2. #2
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Del 2:

    PRESETS GALORE

    Blofeld har över 1000 förinställda ljud. Jag måste erkänna att jag inte provat alla, det tar sin lilla tid. För att göra det lättare att navigera genom de 8 bankerna med 128 patchar vardera kan man söka på kategorier: bass, pad, lead osv. Det funkar hyfsat även om jag irriterar mig lite på att den inte hoppar automatiskt till första banken när man byter kategori.

    Ljuden låter som man förväntar sig av en Waldorf. Det här är ingen synth för dig som vill ha multimegasamplade Steinwayflyglar eller hundratals naturtrogna etnoinstrument. Blofeld är superelektronisk och tilltalar dig som vill skapa ljud som definitivt inte återfinns i naturen. Men karaktären är otroligt flexibel. Här finns allt från spröda, ihåligt digitala pads till industrioväsen som skulle passa bra som ljudeffekt till något futuristiskt ljudvapen från SPECTRE. Enorma basar, sylvassa leads, fluffiga stråkmattor och knarkiga modulationer. Min största invändning är faktiskt den stora mängden ljud. Många är likartade och känns ibland lite pliktskyldigt ihopslängda, men efterhand som nya ljudbanker läggs upp på nätet blir det nog räfst och rättning på den fronten.

    Personligen gillar jag hybridljuden bäst. Precis som Q kan Blofeld tack vare sina båda oscillatortyper låta varmt analogt med en kylig digital egg eller vice versa, vilket jag finner väldigt tilltalande eftersom det inte låter som två olika sammanmixade ljudkällor utan som en organisk enhet. En naturlig mutant.

    ENMANSARMÉ
    Som om inte allt detta vore nog är Blofeld dessutom 16-parters multitimbral. Med vissa kompromisser kan man alltså klämma ur den 16 olika ljud på samma gång. Det är en fantastisk massa DSP-kraft och jag fattar knappt hur den kan vara så liten. Kompromisserna är att varje Part i ett Multi (som det med tysk torrislogik kallas när den körs multitimbralt) körs på någon av de 16 MIDI-kanalerna. Man kan alltså inte göra layers eller splits direkt i synthen. Vidare ändras effekterna. Effekt 1 är individuell för varje ljud, effekt 2 är global. Det där har säkert att göra med att rumseffekter som delay och reverb ligger på effekt 2. De är de mest DSP-intensiva och skulle ta slut annars.
    Sedan kan man ju fråga sig vad nyttan med 16 parter är när det bara finns ett stereopar ut. Det blir ganska grötigt, ganska snabbt. Men det funkar om man till exempel vill använda den som trummaskin med hjälp av apreggiatorerna, vilket är rikigt skoj faktiskt. Eftersom varje Part har en egen arpeggiator kan man laborera ordentligt med polyrytmik och skeva grooves. Man kan också använda dem till massiva drones eller skapa flera instanser av samma basgång fast med superkomplexa ljud: tänk en arpeggierad 8-delsbas med lite swing som spelas av 16 stycken 5-oscillatorssynthar! Mitt gamla industrisyntharhjärta bultar genast lite snabbare vid bara tanken!

    NO MR. BOND, I EXPECT YOU TO DIE!

    Är Blofeld nästa steg på evolutionsstegen? I kamp mot alla virtuella prestandamonster kan man tycka att hårdvarusynthen som art är lika uträknad som en halvblind, rullstolsbunden och skallig vettvilling är mot en nonchalant Vodka Martini-skakande charmör med licens att döda. Men jag är övertygad om att den nya vågen av extremt prisvärd hårdvara kommer att ge mjukvaran en rejäl match. Hur futuristisk jag än känner mig så är det något speciellt med att hålla ett fysiskt föremål i händerna och interagera med det. Blofeld skulle troligen ha kunnat fungera som ett helt virtuellt instrument också, men det är faktiskt skönt att slippa joxa med datorer och värdprogram. Bara plugga in ett keyboard och spela, liksom. Stoppa den i fickan och cykla över till replokalen, 2 ljudkablar och en MIDI-sladd och allt är på plats. Det känns visserligen lite konstigt med en sådan lilleputt och jag inbillar mig att Q:n och XT:n låter lite bättre, fast det kan faktiskt vara ren inbillning. Min bandkamrat gjorde lite inspelningar och jämförde de analoga modellerna med vår Minimoog Voyager och blev förvånad av hur välgjorda de var, nästan identiska med Moogens. En annan synth som känns naturlig att jämföra med är DSI Evolver, som också är en otroligt kompetent analog/digital hybrid i fickformat och i samma prisläge. Den har dock bara en röst, vill man ha fler blir det mycket dyrare, och de låter väldigt olika varandra trots sina uppenbara likheter.

    SAMMANFATTNING

    Som synes har Blofeld en del brister. MIDI ut finns bara via USB, den har bara en stereoutgång och ingen ljudingång. En rad rattar till hade gjort handhavandet klart enklare då några viktiga funktioner ligger lite väl djupt begravda i menyerna. Effekterna är mer eller mindre värdelösa.
    Men om man istället tittar på vad man får för knappt 4000 riksdaler så är det nästan så man tappar hakan, det är obegripligt mycket synth för pengarna. Dessutom låter den bra. Det är inget snack om saken, Blofeld är antagligen världens mest prisvärda synthesizer någonsin och jag förutspår en hejdundrande comeback för Waldorf. Blofeld har ännu mer att bjuda på än som framkommer i det här testet, men jag rekommenderar varmt att skaffa en och sätta igång att gräva i mästerskurkens hjärna på egen hand.

    + Priset!
    + Otroligt välutrustad
    + Ljudet
    + Den makalösa modulationsmatrisen
    + Arpeggiatorn
    + Storleken och utseendet

    - Effekterna
    - De inexakta rattarna
    - Ännu ingen mjukvarueditor

  3. #3
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Tack för en mycket fin recension! Jag får allt ta och serva upp min älskade Waldorf Microwave (som dessvärre tjurat ur i ratten) för att dämpa suget något..

  4. #4
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dr Dront Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för en mycket fin recension! Jag får allt ta och serva upp min älskade Waldorf Microwave (som dessvärre tjurat ur i ratten) för att dämpa suget något..
    sälj din mw till mig :0)
    eller varför inte byta mot min blofeld.

  5. #5
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Tja, är du sugen på en Microwave II? Den trilskas i select-knappen. Tydligen lätt att byta ut komponenten men jag lyckades inte ens beställa den av Elfa, så novis är jag.. Vad ska du ha emellan för Blofelden?

  6. #6
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    satt och lekte med blofelden idag. upptäckte de två extra EGn, och insåg att man kan delaya/fadea LFOn lite hur som helst. sjukt fett egentligen. fantastiskt vackert att man kan modda ALLT.

  7. #7
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    satt och lekte med blofelden idag. upptäckte de två extra EGn, och insåg att man kan delaya/fadea LFOn lite hur som helst. sjukt fett egentligen. fantastiskt vackert att man kan modda ALLT.
    Det finns redan delay & fade parametrar på LFOerna, så du behöver inte använda en EG till det.

  8. #8
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Om man bortser ifrån prisskillnaden, vilken är rätt stor, Hur står sig då den lilla vita krabaten emot en Access Virus TI?

  9. #9
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Hur är det med multiläget och effekterna? Det är i första patchen (midi 1) man ställer in vilka effekter man vill ha va?

    Hm. :|

  10. #10
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Tror man kan ställa in det separat för varje...?

    Har inte hunnit fördjupa mig så mycket i min ännu men det är vad jag har för mig.

  11. #11
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Man kan sätta "mix", alltså hur mkt effekt, för varje enskilt patch/kanal. Hm. Får spana vidare.

  12. #12
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror man kan ställa in det separat för varje...?

    Har inte hunnit fördjupa mig så mycket i min ännu men det är vad jag har för mig.
    Njäe... Tror det stämmer att man bara kan ha effekter på en kanal som sen gäller för alla. Det står väl i manualen?

  13. #13
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    personligen tyckte jag att multiläget var så brutalt förvirrande och bökigt att jag knappt orkade sätta mig in i det.

    Dock så körde jag och några polare Gorillaz - Rock The House med 4-5 ljud från blodpalten och livetrummor och livegitarr med mig själv på sång/rapp. Det var roligt och den låter fruktansvärt bra.

    Jag saknar den lite efter att ha läst den här...

Liknande ämnen

  1. Waldorf Blofeld SL
    Av berusad i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2017-11-08, 11:19
  2. Waldorf - Blofeld
    Av reSet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •