Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Midi nybörjarfråga

  1. #1
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Midi nybörjarfråga

    Jag är ju analog Rock n´Rollgubbe så svaren bör vara anpassade till en sån.
    Har köpt ett Yamaha digitaltrumset. Kan jag få in det i Macen via midiutgången på trummorna ?
    Det blir väl mera användbart då ? Jag kör helst GarageBand men har Logic Express.

    Jag har ett enkelt ljudkort med bara mic,instrument och lineingångar. Vad behövs i hårdvara ?

    Vad jag hoppas på är att få bättre ljud än vad man får med en Linekabel till ljudkortet. Kan man sen fixa till småmissarna i inspelningen efteråt så är det också ett plus.

    Alla tips mottages tacksamt.
    Susy

  2. #2
    deleted user
    Via midi kan du inte spela in ljud, utan det är enbart midi-data som passerar den kabeln, du kan spela in midi-datan när du spelar och sen låte sequencern trigga trumsetet, men ljudet måste du spela in över line, eller om du har några andra ljudutgångar på trummodulen.

  3. #3
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Midi är bara styrsignaler.... hmmm du kan spela ett truminstrument i logic via midi eller spela ditt instrument via midi från logic..

    Ska du ha ljud in får du dock gå genom ljud ut på din yamaha in i ljudkortet.. det går alltså inga ljud signaler i midikabeln!!

    Fördelen med att använda midi är just som du säger du kan ändra på not data i logic innan du spelar in ljudet!

    Hoppas dessa rader förklarar och öppnar en ny värld i skapandet för dig!!

  4. #4
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Opps.... axxe var snabbare med revolvern idag...

  5. #5
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Fråga mer om det är oklart hur vi menar!!

  6. #6
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är lika korkad som jag trodde
    Näe jag fattar inte. Jag trodde jag kunde få trummorna att fungera på samma sätt som min midiklaviatur. Att jag bankar på dom i stället för på klaviaturtangenterna.
    Jag inser att jag får söka grundläggande kunskap.
    Tack för svar.
    Susy

  7. #7
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ok men det kan du!! det går att trigga trummor i och ur datorn på det viset! Ska leta rätt på några filmer på tuben som kanske kan förklara!!

    Hittar inga bra filmer.. sorry!!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-04 klockan 11:39.

  8. #8
    deleted user
    När du kopplat in trumsetet via midi till din dator, så ska du kunna spela precis som vanligt på ditt trumset och logic registrerar dina slag när du tryckt på rec. När du sen trummat färdigt din snutt, så kan flytta runt på dina not värden som logic spelat in o editera dom.

    Viktigt här är att se dom två olika världarna:
    MIDI precis som Sill säger är enbart styrsignaler, ej ljud.
    Audio precis som det låter enbart ljud o inga styrsignaler.

    När du flyttat runt lite noter som hamnat fel eller så, så kan styra ditt trumset automatiskt från logic, genom Midi-spåret du nyss spelade in. Det är nu du kan spela in ljudet om du är nöjd hur det låter, och beroende på vad du har för ljudutgångar på din trummodul och ingångar på ditt ljudkort avgör ljudkvaliteten. Dock kan ju självklart audio-spåret efter editeras med lite effekter o compressor t ex..

  9. #9
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Skulle rekommendera nån trumplugg typ EZ drummer eller vad de andra nu heter.. de ska ju funka för precis sånt här....

    Dax för någon som har erfarenhet av detta att ta till orda nu.. för det är inte min värld detta och jag vill inte förvirra mer!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-04 klockan 11:54.

  10. #10
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    OK, tack snälla. Ska läsa lite nogrannare i natt när svalkan kommer och min hjärna funkar lite bättre.
    Tack, Susy

  11. #11
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Är ganska säker på att det finns pluggar som är just precis gjorda för det du vill göra.. men har ingen erfarenhet av vad och hur man ska göra/använda!

    Med de pluggarna tror jag att mycket problem löser sig, typ man kan få snare och kick osv på olika kanaler för mix osv.. och vad jag fattat så ska de funka att triggas från ett digitaltrumset med bara en midikabel till datorn? Precis som du vill göra.. men kan för lite för att vägleda mer!<3


    https://youtu.be/XXqdSzLLLpo

    Där sker det ju!?!?

  12. #12

    Redaktör
    Logic Express är nog ett bättre val - det följer med trumpatchar till EXS24 och har du tur så använder dina digitaltrummor samma midiuppsättning för ljuden som Logic (dvs bastrumman låter när du spelar på bastrumman, istället för något helt annat ljud). Men det är inte svårare än att koppla en midisladd från trumkitets midi ut till datorns midi in, ladda en trumpatch i EXS24 och börja spela.

  13. #13
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tjena!
    Måste bara tacka för alla bra svar, tack ! Ska testa så fort jag kan. Det är mycket som har högre prio dom här semesterveckorna, på gott och ont.
    Edit: Behöver jag inte nåt sånt här ? http://www.macoteket.se/Categories/A...rd1216724.aspx
    Susy
    Senast redigerat av susy den 2010-07-05 klockan 12:58.

  14. #14

    Redaktör
    Ja, du behöver ett midiinterface till datorn om ljudkortet inte har det. Du kan köpa något i stil med det här om du vill komma billigare undan. Tex JAM har haft liknande varianter tidigare, så du måste inte beställa från Tyskland.

  15. #15
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, du behöver ett midiinterface till datorn om ljudkortet inte har det. Du kan köpa något i stil med det här om du vill komma billigare undan. Tex JAM har haft liknande varianter tidigare, så du måste inte beställa från Tyskland.
    Bra service här
    Tack för det.
    Susy

  16. #16
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej igen. Nu har jag köpt en sån här.
    http://www.cakewalk.com/products/har...spx?Prod=UM-1G
    Har testat den i Garage band och det funkar nästan. Pukor och cymbaler funkar. Baskaggen låter som en "trippelvirvel" och virveln låter inget. Jag är ju inte så bra på det här. Hur gör man för att ändra vilket trummljud som ska kopplas ihop med trummorna ? Det finns ju flera olika virvelljud tex. Hittar inget i hjälp.
    Tackar på förhand.
    Edit 1:Hittade nåt som heter "MIDI Transmit Note Number" i trummornas handbok. Där har ju alla trummor nummer. Några har flera nummer, tex hihaten som har 4 olika. Är det dom numren som jag ska försöka få in programmet ?
    Edit 2: Hittade den här tråden. Någon som kan förklara vad det senaste inlägget betyder. Det låter som det löser problemet.
    http://www.99.se/datorer-kringutrust...-mac-os-x.html
    Susy
    Senast redigerat av susy den 2010-07-29 klockan 18:33.

  17. #17

    Redaktör
    Ja, du behöver ändra på midinotnumren. MIDI i sig innehåller ingen information om vilket ljud som spelas, utan det är lite olika standarder för vilken trumma som reagerar på vilken not. Så ställer du om antingen vilket värde trummorna skickar eller vilka ljud som triggas på vilken not i trumpluggen. (Men är det många trumkit som följer med är det förmodligen enklast att ändra på trummorna.)

    Jag vet inte var du hittar de inställningarna i ditt Yamaha-kit, men kolla i manualen.

Liknande ämnen

  1. nybörjarfråga psu
    Av barsnpipes i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 09:06
  2. [USB midi-keyboard] till [MIDI-kabel]?
    Av palegolas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 14:17
  3. Nybörjarfråga: Prewview på region
    Av Oortone i forum Pro Tools
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 17:51
  4. En nybörjarfråga...
    Av imported_equinoxe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 12:32
  5. Ännu en til nybörjarfråga!
    Av simonwa1 i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-31, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •