Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ESX1-tråden

  1. #1
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran

    ESX1-tråden

    Fan vad jag gillar ESX1an .. Posta tips och frågor och sånt om esx1an här


    först ut:

    Om ens pattern har lenght 5 tex, hur kan man få den att loopa tex bar 3 för att kunna göra finlir?.. Så man slippa på att hela skiten ska loopa för att höra ändringarna

  2. #2
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Inte världens mest populära tråd.. MEN!.. Nu när jag har en esx1a till kände jag att det var dags att spela in lite rör-experiment

    http://bmx.nu/esx1_tubes.wav

    först är det original-rören, ryska elecro harmonix 12ax7eh, 0% tube gain, följt av 100% tube gain
    sedan är det en annan uppsättning original-rör, även det ryska elecro harmonix 12ax7eh, 0% tube gain, följt av 100% tube gain
    sedan är det en uppsättning groove tubes gt-ecc83-s, 0% tube gain, följt av 100% tube gain

  3. #3
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    bra tråd-ide. Känner inte att jag har något att bidra med dock. Förutom att jag använde min ESX1 som VJ-sequenser vilket den funka utmärkt för med. kör tap-tempo emot vad dj-n spelar och programera sen videosequenser genom att trigga klipp i modul8.
    Dock var det så som jag brände min krets av model äldre i den. Men den ska bytas så snart som en kamrat får tag i den stabilare kretsen som finns i nyare ESX1.

    Harlem night använder JJ ECC803S rör fö.

  4. #4
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Det var en sak som jag funderat på. När jag ska stoppa in nya samplingar så tänkte jag att jag kanske helt ska skippa analoga trummaskiner utan bara plocka ifrån mina digitala favoriter, för att på det sättet få en så pass realistisk återgivning som möjligt.

    Vad tror ni om det?

  5. #5
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Det där är ju en kreativ/filosofisk fråga snarare än något annat - hur låter en "realistisk" samplad trummaskin egentligen? För min egen del fyller jag ESXan med diverse trummaskiner (x0xer och digitala saker), chipblippar, houseackord, röstklipp, basljud, massvis med samplad percussion etc. Vill man komma så nära originalljudet på den samplade trummaskinen är det nog bäst att snarare jobba direkt i en DAW för att färga ljudet minimalt. Vill man ha roligt och större möjlighet till sväng* kan man ju alltid slänga in ljuden i ESXan och inte oroa sig över att den färgar ljudet. Blir slutresultatet bra är väl allt bra?

    * ja, det där är en subjektiv åsikt!

  6. #6
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Samplers kan ju också vara en möjlighet till budget-retro. kul att få en sampler att låta mer eller mindre som en tr-707 tex utan att behöva betala fantasisummorna för orginalet. Sen tycker jag att en tr-606 tex, som ju är både analog och har ett väldigt rik och (stegvis) skiftande klang borde vara svårare att få att låta naturligt i en ESX1 än en digital trummaskin. när jag kör 606 i trackers så brukar jag iaf mer än med digitala trummaskiner behöva kombinera samplingar av kicken tex för att den ska låta någorlunda realistisk.

    ---
    HUr man färgar på ett bra sätt med ESX1 är ett ämne i sig dock som helt klart är värt att diskutera. Precis som med en SP12 tex så borde man ju kunna använda ESX1 extra för att på specifika sätt(vissa bättre än andra troligtvis) färga samplingarna.

  7. #7
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran

  8. #8
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    troligtvis så för han in samplingarna på ESX1 via flash-minnet. finns ju jättebra ljudbanker av klassiska trummaskiner att köpa från goldbaby tex.

Liknande ämnen

  1. ESX1 Badass!
    Av bmeeks i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 02:12
  2. EMX1 vs ESX1 ?
    Av bmeeks i forum Övriga instrument
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •