Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8
Resultat 421 till 427 av 427

Ämne: Epidemic Sound - Få pengar för din musik

  1. #421
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har de någon direkt konkurrens alls?
    Det finns det absolut! Massa online-tjänster med stock-musik.
    Vi har tex kört Motion Array på jobbet.

    Och AI kommer definitivt fylla den här funktionen inom kort för väldigt många.

  2. #422
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Av en ren slump så kollade jag svt samtidigt som jag läste denna tråden. Intressant inslag om vinylpressning i Mjölby. I eftertexten ser man vilka som levererat musiken till inslaget.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...y-ar-ett-mecka

  3. #423
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av en ren slump så kollade jag svt samtidigt som jag läste denna tråden. Intressant inslag om vinylpressning i Mjölby. I eftertexten ser man vilka som levererat musiken till inslaget.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...y-ar-ett-mecka
    SVT har använt Epidemic under en längre tid och det var ett rabalder i pressen för ett antal år sedan angående det. Men det blev inte så mycket mer än så av det. För SVT har fortsatt att använda Epidemic.

  4. #424
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och AI kommer definitivt fylla den här funktionen inom kort för väldigt många.
    Jag antar att det kommer bli några få som är duktiga på att AI prompta som kommer att serva hela marknaden med funktionsmusik, vilken annars varit en alternativ inkomstkälla (om än krympande) för musiker. Alternativt så gör byråerna AI promptningen själva och kapar två led.

  5. #425
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Epidemic har en AI-avdelning redan, inte så stor idag tror jag, men den lär ju ta över hela bygget på sikt. ES är ett ganska osympatiskt företag, de har nog inga skrupler när det kommer till att kasta både musiker och egen personal över bord när det finns pengar att tjäna.

  6. #426
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att det kommer bli några få som är duktiga på att AI prompta som kommer att serva hela marknaden med funktionsmusik, vilken annars varit en alternativ inkomstkälla (om än krympande) för musiker. Alternativt så gör byråerna AI promptningen själva och kapar två led.
    Jag tänker att man gör det själv. Typ behöver en snutt till sin insta-reel eller byrå behöver nåt till en reklamfilm. Ser egentligen inga konstigheter i det. Som Chat-GPT och diverse bild-genererings-tjänster fungerar.

    Vilket i längden ökar suget på ”äkta” musik tänker jag, musiker-musik. Men för mig är det två olika saker med funktionsmusik och musik skapad som konst, dvs någon som vill uttrycka något som en eventuell publik tar till sig.

  7. #427
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns säkert motsvarande utländska aktörer.
    Det enda hotet är väl om det skall lagstadgas på något sätt om detta är etiskt eller inte.
    De blåser ju indirekt upphovsmännen även om dessa initialt är nöjda med sin deal.
    Låt säga att de får 6000:-, engångssumma för en 2 minuters jazzkvartet-låt som tog 8 timmar att sy ihop. Upphovsmännen får inte ytterligare ersättning vare sig STIM eller Royalty på vidareförsäljning. (Däremot får de royalty på Spotify-streams löpande, men Epidemic har en deal med Spotify att Epidemic-produktioner har ca halverad ersättning från Spotify.)
    Oj, lång parantes…men kontentan är att upphovsmannen är nöjd sålänge han inte får nys på att jazzkvartett-låten är vidaresåld 100 gånger a 6000:- till olika filmproduktionsbolag runt om i världen. SVT är också stor inköpare av Epidemic.
    Påminner väl lite om situationen i grammofonskivans barndom när det snoddes eller betalades skralt för lukrativa små hitpärlor från producenter och arrangörer med nästa för vad som säljer?

    Vad innebär det att Epidemicproduktion ligger på Spotify? Vem får använda en sådan inspelning? Eller är det om de blir poppis och folk vill lyssna på dem utan tillhörande reklam eller vad det nu kan vara?

Liknande ämnen

  1. Synth Secrets - från Sound on Sound
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 13:37
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •