Sidan 4 av 8 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 427

Ämne: Epidemic Sound - Få pengar för din musik

  1. #181
    deleted user
    ES är råkapitalister som inte har något annat mål än att sko sig på andra människors arbete genom att lura arslet av dem och systemet. Tro inget annat.

    Fräckheten att komma hit med sina oärliga avsikter alltså. Schas!

  2. #182
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "Du anser att ES är... etc", men en åsikt gör ingen debatt!

  3. #183
    deleted user
    Jag förstår inte riktigt Hasse?

    Det är ju inte så att ES inte har kommit till tals här. Jag har ALDRIG sett ett företag som betett sig så skrupellöst på ett musikforum. Det här är ett diskussionsforum och de kommer hit med ett utstuderat reklam- och säljsnack som saknar motstycke. Jag måste säga att jag tycker admin är extremt generös som inte kastar ut månglarna med huvudet före och bannar användarna på livstid, för det där kan bara inte vara ok. De försöker snika till sig riktad reklam som borde vara värd en sjuhelvetes massa stålar. Otroligt fräckt och taktlöst.

    Så hur många rader ha de bajsat ut sig här?

    ES är ett osympatiskt, omoraliskt och ganska vidrigt företag. Jag önskar dem inget gott.

  4. #184
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag måste säga att jag tycker admin är extremt generös som inte kastar ut månglarna med huvudet före och bannar användarna på livstid, för det där kan bara inte vara ok. De försöker snika till sig riktad reklam som borde vara värd en sjuhelvetes massa stålar.
    Kan bara hålla med. Enda positiva i det hela är väl att deras beteende här har hjälpt till att lyfta upp diskussionen så att deras sjuka affärsmodell blivit väl belyst och granskad.

  5. #185
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag håller med angående ES, men det är vi och inte de som driver debatten. En annan variant av ES-konceptet, typ kooperativt, hade varit mycket bra för mediamusiken i stort, emedan ES, porträtterat som ett musikbranschens Carema, drar undan förutsättningarna för sundare initiativ och därmed förblir i stort enda alternativet för oetablerade utan branschkontakter. Jag förstår de som hellre försöker via ES än att stå förevigt i kön till elfenbenstornet!

  6. #186
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med angående ES, men det är vi och inte de som driver debatten.
    Fast kolla länken jpl postade. Där länkar de till 99musik och den här tråden, så nog driver de det hela.

  7. #187
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast kolla länken jpl postade. Där länkar de till 99musik och den här tråden, så nog driver de det hela.
    Kanske missuppfattade dig - jag menar att vi själva driver debatten på 99musik. Att ES publicerar försvarspamfletter är ju knappast oväntat. Snarare intressant att 99musik betraktas som någon slags auktoritet i musiksverige

  8. #188
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske missuppfattade dig - jag menar att vi själva driver debatten på 99musik. Att ES publicerar försvarspamfletter är ju knappast oväntat. Snarare intressant att 99musik betraktas som någon slags auktoritet i musiksverige
    Det som skilling är upprörd över nu är väl hur dom helt skamlöst har kunnat göra reklam här? Flera av deras inlägg har ju inte vart det minsta försvarande utan bara ren reklam och lockrop efter fler producenter.

  9. #189
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som skilling är upprörd över nu är väl hur dom helt skamlöst har kunnat göra reklam här? Flera av deras inlägg har ju inte vart det minsta försvarande utan bara ren reklam och lockrop efter fler producenter.
    I retrospektiv, ja - liksom i andra forum! Var knappast någon som "räknade" med dem som något betydelsefullt först - just-another-net-label-sorta"

  10. #190
    deleted user
    Nja, inte HUR de kunnat göra det, men ATT de har mage att göra det.

    Jag är inte kritisk mot admin alltså, även om de är väldigt generösa. ES däremot....

  11. #191
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Förlåt, jag uttryckte mig klantigt. Jag menade det mer som kritik till ES även om jag kan tycka att det är lite märkligt att sån reklam får stå. För debatten är det oväsentligt om ES söker nya producenter.

    Och Hasse: Att de hade mage att göra så skamlös reklam var ju folk emot tidigt. Än mer när de bara kopierade sina egna inlägg.

  12. #192
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och Hasse: Att de hade mage att göra så skamlös reklam var ju folk emot tidigt. Än mer när de bara kopierade sina egna inlägg.
    Så blev det så småningom ja - men kanske läge för lite rekapitulationer och reflektioner om hur tråden startade för "länge sedan" innan "Carema-stämpeln"?

    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post1934604

  13. #193
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Det är ju inte så att ES inte har kommit till tals här. Jag har ALDRIG sett ett företag som betett sig så skrupellöst på ett musikforum. Det här är ett diskussionsforum och de kommer hit med ett utstuderat reklam- och säljsnack som saknar motstycke. Jag måste säga att jag tycker admin är extremt generös som inte kastar ut månglarna med huvudet före och bannar användarna på livstid, för det där kan bara inte vara ok. De försöker snika till sig riktad reklam som borde vara värd en sjuhelvetes massa stålar. Otroligt fräckt och taktlöst.

    Så hur många rader ha de bajsat ut sig här?

    ES är ett osympatiskt, omoraliskt och ganska vidrigt företag. Jag önskar dem inget gott.
    Bra Skilling! Håller med till 110%

    Att ES reklaminlägg får stå kvar här har faktiskt gjort att jag tappat en del respekt för 99an. Varför inte bara plocka bort skiten?
    ES måste skratta gott hela vägen till banken.

  14. #194
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så blev det så småningom ja - men kanske läge för lite rekapitulationer och reflektioner om hur tråden startade för "länge sedan" innan "Carema-stämpeln"?

    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post1934604
    Jo men då var det ju inte alls samma stämpling som det är nu. Det var ju när en viss annan användare som inte brytt sig om någon annan tråd (mer eller mindre iaf, har inte kollat exakt) började spamma reklam som det hände grejjer, upplever jag det som iaf. Sen reagerade folk iof ganska tidigt på summan 600 kr.

  15. #195
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Varför vi inte plockar bort det? De sätter igång en rejäl debatt kring det hela, och nog är det väl få som tror att de är frälsningen? I alla fall om man läser den här tråden. Säljsnack av den kalibern betyder för mig enbart att de är ute efter något som inte direkt gynnar mig, utan till 99% sig själva.

    Jag personligen ser att det är bra att deras inlägg är kvar, och att de sedan har besvarats och kontrats av medlemmarna här. Det ger en helt annan bild än den de själva ger.

  16. #196
    deleted user
    Jag säger inte att det är fel av er, det är ett sätt att se på det. Jag säger att det är generöst.

    För visst är det (illa) förtäckt reklam de ägnar sig åt, eller hur?

  17. #197
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Reklam som skjuts i sank så det visslar!

  18. #198
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Låt det vara kvar så att alla kan se hur totalt respektlösa dom är.

  19. #199
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför vi inte plockar bort det? De sätter igång en rejäl debatt kring det hela, och nog är det väl få som tror att de är frälsningen? I alla fall om man läser den här tråden. Säljsnack av den kalibern betyder för mig enbart att de är ute efter något som inte direkt gynnar mig, utan till 99% sig själva.

    Jag personligen ser att det är bra att deras inlägg är kvar, och att de sedan har besvarats och kontrats av medlemmarna här. Det ger en helt annan bild än den de själva ger.
    Sant. Om någon googlar på dem och hittar en sånhär tråd så lär de tänka om.
    Hittar man inget negativt alls så kanske man går på det.

  20. #200
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför vi inte plockar bort det? De sätter igång en rejäl debatt kring det hela, och nog är det väl få som tror att de är frälsningen? I alla fall om man läser den här tråden. Säljsnack av den kalibern betyder för mig enbart att de är ute efter något som inte direkt gynnar mig, utan till 99% sig själva.

    Jag personligen ser att det är bra att deras inlägg är kvar, och att de sedan har besvarats och kontrats av medlemmarna här. Det ger en helt annan bild än den de själva ger.
    Instämmer. Jag är generellt emot alla former av censur, och i det här fallet ger ju tråden, som sagt, andra intresserade av ES en tankeställare. Dessutom, i o m att t o m epidemic länkar hit, så kommer tråden garanterat dyka upp i sökmotorer. Tycker absolut den ska vara kvar.

  21. #201
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja man kan ju ha en och annan personlig synpunkt på ES affärsmodell.
    Men det känns helt "snett" att just SVT använder sig utav dom. Men förmoligen har dom all rätt att göra det.

    Vidare skulle det vara intressant att veta vilka summor det handlar om till ES per år järmfört med till STIM?
    Skulle gissa på att det fortfarande är en droppe i havet...

    Här är en skärmdump från SVT's årsrapport från 2011 (finns att hämta på deras hemsida).
    Där framgår det var SVT betalat ut till STIM 2011 och 2010...som en jämförelse.

    Bifogad fil 44354
    Svarar på mig själv, hittade detta citat:

    SVT:

    ”Det är svårt att säga exakt i hur stor del av våra program vi använder Epidemic Sounds katalog men det är inte i mer än fem procent av SVT:s totala musikanvändning. I Barnkanalen är det mer, men under tio. Avtalet har funnits i många år och Epidemic Sound är bara en av många som levererar musik till oss. En av fördelarna med deras musik är att vi har rätt att låta produktioner ligga på nätet längre än 30 dagar, vilket är en begränsning som gäller när vi använder Stim-anslutnas musik.”

    - Rebecca Barzegar, Förhandlingschef på SVT
    Så av SVT totala årliga ersättning för musik på ca 100 MSEK går ca 5 % till ES.

  22. #202
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så av SVT totala årliga ersättning för musik på ca 100 MSEK går ca 5 % till ES.
    Gissningsvis betydligt mindre än så. Om det inte blev avsevärt billigare att använda ES än stim:at material skulle de förmodligen inte göra det.

  23. #203
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,

    Efter den senaste tidens skriverier om oss i ett antal olika medier såsom tidningar och bloggar vill vi gärna ge en bredare bild av vår verksamhet och vad vi försöker åstadkomma. På följande länk hittar du en text med de vanligast förekommande missförstånden och lite mer fakta: http://epidemicsoundinfo.wordpress.com

    Mvh

    Epidemic Sound

  24. #204
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av crissdavid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,

    Efter den senaste tidens skriverier om oss i ett antal olika medier såsom tidningar och bloggar vill vi gärna ge en bredare bild av vår verksamhet och vad vi försöker åstadkomma. På följande länk hittar du en text med de vanligast förekommande missförstånden och lite mer fakta: http://epidemicsoundinfo.wordpress.com

    Mvh

    Epidemic Sound
    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2373457

    Har redan länkats och diskuteras.

  25. #205
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av crissdavid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,

    Efter den senaste tidens skriverier om oss i ett antal olika medier såsom tidningar och bloggar vill vi gärna ge en bredare bild av vår verksamhet och vad vi försöker åstadkomma. På följande länk hittar du en text med de vanligast förekommande missförstånden och lite mer fakta: http://epidemicsoundinfo.wordpress.com

    Mvh

    Epidemic Sound
    Hej,

    Om du bemödat dig med att läsa några inlägg istället för att i sedvanlig ordning stövla in som den säljare du är, hade du sett att vi redan både länkat och diskuterat.

    Fast det är såklart för mycket begärt.

    Jag tror för övrigt att vi ger en bredare bild här redan än vad ni är intresserade av.

  26. #206

  27. #207
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Hon berättar att det kommit många samtal från unga människor som sålt sina rättigheter.
    – De undrar hur de ska göra för att få rättigheterna tillbaka. Men det går inte, säger Karin Jihde."

    Nej, det framgår ju med all önskvärd tydlighet. Äsch, ES är en bra motpol i branschen. Kanske för STIM att tänka till lite och likt missnöjespartier rör de om i soppan. Däremot tycker jag säljtramset här inne bara luktar sura fötter.

    Klart att 99 är en remissinstans i allt viktigt i musiksverige förresten!

  28. #208
    deleted user
    Jag falerar att förstå varför de är en BRA motpol i branchen? För vem?

  29. #209
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För att de kanske får STIM att vara lite mer flexibla och nutidstillvänjda? Om det då finns ett behov av det.

  30. #210
    deleted user
    Det finns det säkert eller åtminstone kanske ett behov av. Fast det betyder ju på intet sätt att ES är en BRA motpol.

  31. #211
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Alltså det finns ingen hejd på hur gnidna Epidemic sound är:

    Anledningen till att jag undrar detta är att om jag loggar in på mitt STIM-konto och går till "Sök Verk" och där söker på "Epidemic Sound", så finns där en post med verknummer 10090833 som heter "Epidemic Sound - Librarykatalog". ES står som enda upphovsman till detta.
    http://forum.studio.se/index.php/top...d/page__st__30

    Så mao sitter Epidemic Sound själva och lyfter STIM för de verk som de får spelade i radio och tv? Eller har jag missuppfattat..?
    Senast redigerat av kroffe den 2013-03-12 klockan 10:44.

  32. #212
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså det finns ingen hejd på hur gnida Epidemic sound är:


    http://forum.studio.se/index.php/top...d/page__st__30

    Så mao sitter Epidemic Sound själva och lyfter STIM för de verk som de får spelade i radio och tv? Eller har jag missuppfattat..?
    ja de drar sig säkert itne för att stima ett verk om det skulle visa sig ha tillräckligt hög kvalité eller spridning.
    Säg exempelvis om det skulle dyka upp ett soundtrack album med musiken från julkalendern. gratis pengar till ES liksom.

  33. #213
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kanske läge att ändra i rubriken till tråden :-)

  34. #214
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså det finns ingen hejd på hur gnidna Epidemic sound är:


    http://forum.studio.se/index.php/top...d/page__st__30

    Så mao sitter Epidemic Sound själva och lyfter STIM för de verk som de får spelade i radio och tv? Eller har jag missuppfattat..?
    Avhandlades inte det här långt tidigare i tråden, och befanns vara falskt?

  35. #215
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske läge att ändra i rubriken till tråden :-)
    jag har alltid tyckt att rubriken är helt rätt, men felstavad. Det saknas ett "r" i "får"

  36. #216
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avhandlades inte det här långt tidigare i tråden, och befanns vara falskt?
    Jo, vill minnas att de inte fick någon stim-ersättning. Kan ju iofs ha ändrats sedan dess, men jag har svårt att se vad produktionsbolagen isf skulle tjäna på att anlita es?

  37. #217
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Det har ju dock dementerats av STIM själva i den tråden.

  38. #218
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har alltid tyckt att rubriken är helt rätt, men felstavad. Det saknas ett "r" i "får"
    Haha!!

  39. #219
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns det säkert eller åtminstone kanske ett behov av.
    Tycker jag absolut det finns ett behov av. T ex att som medlem i STIM kunna välja vilka av sina verk man vill låta stim bevaka, och vilka man inte vill det (t ex verk man skänker bort, eller man faktiskt VILL sälja som royaltyfri musik). Så är det ju inte idag enligt avtalet med STIM, även om jag misstänker att det ses mellan fingrarna på rätt mycket sånt...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har ju dock dementerats av STIM själva i den tråden.
    Jepp. Såväl ES som STIM har dementerat, så, knappast troligt...

  40. #220
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker jag absolut det finns ett behov av. T ex att som medlem i STIM kunna välja vilka av sina verk man vill låta stim bevaka, och vilka man inte vill det (t ex verk man skänker bort, eller man faktiskt VILL sälja som royaltyfri musik). Så är det ju inte idag enligt avtalet med STIM, även om jag misstänker att det ses mellan fingrarna på rätt mycket sånt...
    Fast nu är det väl ok att licensera med Creative Commons om man vill?

    Jag hade den här mejlkorrespondensen med dem 2011:

    Hej!

    I maj 2009 meddelade Stim att man ska göra ett prov under två år med Creative
    Commons-licenserat material. Jag undrar hur utvärderingen av dessa två år
    ser ut och hur fortsättningen blir?

    Vänligen,
    Fredrik Jonasson

    Hej Fredrik,

    Vi har ännu inte utvärderat försöket med Creative Commons. Våra rutiner har
    i alla fall fungerat bra och jag kan därför inte se några praktiska hinder
    för en fortsättning, med samma villkor. Men det ska givetvis även
    utvärderas om det finns några andra skäl till förändringar. Jag utgår från
    att Stims styrelse tar beslut om en eventuell fortsättning eller
    förändring, senare i år. Vi återkommer då givetvis med ny information på
    vår hemsida.

    Med vänlig hälsning,
    Fredrik Lomäng
    Chef Medlemsservice


  41. #221
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jo, fast CC fungerar inte i syftet att sälja royalty fri musik.

  42. #222
    deleted user
    Sant.

    Fast varför i hela friden finns det ett behov av att sälja royaltyfri musik? :/ mer än att det är mer ekonomiskt fördelaktigt för alla utom upphovsmannen? Vill man bli ******* i *****?

  43. #223
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har ju dock dementerats av STIM själva i den tråden.
    OK, där läste jag slarvigt då alltså.
    Och jag kan förstå att Epedemic Sound appellerar till unga oetablerade musiker som genom att knyta sig till dem ser en chans till att göra snabba pengar. Tyvärr tänker de inte längre än näsan räcker...

  44. #224
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant.

    Fast varför i hela friden finns det ett behov av att sälja royaltyfri musik? :/ mer än att det är mer ekonomiskt fördelaktigt för alla utom upphovsmannen? Vill man bli ******* i *****?
    För att så ser marknaden delvis ut idag. Man säljer naturligtvis inte sina rättigheter, utan enbart rätten för dem att använda ett stycke inom en viss begränsning. Sverige är en droppe i havet jämfört mot vad som pågår i t ex USA. Audiostock är en växande marknad och kommer nog inte stanna av inom kort. Vad ES gjort är att ta det steget längre och köpa loss rättigheterna. Det gör inte de flesta, utan de bygger upp en katalog av kompositörer som gör musik åt dem, men som fortfarande behåller sina rättigheter. Sen är det en ersättningsskala beroende på användningsområde.

    Nu är jag inte en förespråkare, men det är så det ser ut. Royalty fria kataloger är ingen nyhet. De flesta produktionsbolag/tv-kanaler har köpt in musik från internationella aktörer långt innan ES fanns.

  45. #225
    deleted user
    Jo det vet jag och det stämmer.

    Jag tolkade sälja royaltyfritt som att sälja hela skiten med rättigheter och allt ES-style, men det stämmer ju som du säger.

    Knepigt det där. ES är i alla fall absolut inte svaret.

  46. #226
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag tror att ES har valt att göra som de gör pga av att STIM inte tillåter att man både är medlem och utesluter verk. Det går inte att vara STIM-ansluten och sälja royalty fri musik i någon form.

  47. #227
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att ES har valt att göra som de gör pga av att STIM inte tillåter att man både är medlem och utesluter verk. Det går inte att vara STIM-ansluten och sälja royalty fri musik i någon form.
    Vilket inte betyder någonting för mig. ES koncept suger ankballe i vilket fall. De är en varböld oavsett om STIM har sin brister eller ej (vilket de har, jag är ganska kritisk mot dem emellanåt).

  48. #228
    deleted user
    och förresten.... stämmer det ens? Jag får inte ihop det med CC-dealen.

    En fråga. Kan man registrera sina verk hos CC och sälja till ES?

  49. #229
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och förresten.... stämmer det ens? Jag får inte ihop det med CC-dealen.

    En fråga. Kan man registrera sina verk hos CC och sälja till ES?
    Hur menar du? CC är ingen organisation som du registrerar din musik hos. CC är bara till för att kunna förtydliga rättigheterna kring musik du släpper gratis.

  50. #230
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du? CC är ingen organisation som du registrerar din musik hos. CC är bara till för att kunna förtydliga rättigheterna kring musik du släpper gratis.
    Fel uttryckt. Kan den vara CC-licenserad?

    För kan det vara det, har jag svårt att se att det finns några problem med att vara reggad hos STIM och sälja till ES?

    Jag har jättesvårt att se att problemet ligger hos STIM faktiskt. Kanske kan någon förklara för mig?

  51. #231
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nej, musiken kan inte ha en CC-licens och säljas till ES. En CC-licens kan du endast tilldela en låt om du äger den, vilket du inte gör om du säljer den till ES. Dessutom tillåter en CC-licens fri spridning, vilket heller inte går hand i hand med varken STIM eller ES.

  52. #232
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, musiken kan inte ha en CC-licens och säljas till ES. En CC-licens kan du endast tilldela en låt om du äger den, vilket du inte gör om du säljer den. Dessutom tillåter en CC-licens fri spridning, vilket heller inte går hand i hand med varken STIM eller ES.
    Du får ha CC-licenserat material och ändå vara med i STIM (samma verk kan inte både varat stimmat och ha CC-licens dock). Du kan ha CC-licenserat material där du kan få pengar för att det används i kommersiella sammanhang.

    Nämen precis. Då ligger problemet i modellen ES förespråkar. Det är inget mindre än ett frontalangrepp på upphovsmannarätten. Ett frontalangrepp under kapitalistiskt flagg.
    Senast redigerat av Skilling den 2013-03-12 klockan 13:17.

  53. #233
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, utryckte mig lite dåligt gällande STIM. De kan alltså inte samla in pengar åt dig för en CC-licensierad låt.

  54. #234
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, utryckte mig lite dåligt gällande STIM. De kan alltså inte samla in pengar åt dig för en CC-licensierad låt.
    När det gäller STIMs inställning till detta så pratade jag med dem för något år sedan och även om själva kontraktet säger att man måste anmäla alla sina verk till STIM så är deras praktiska inställning att de enbart bevakar de verk som är registrerade hos STIM.

    Det är alltså i praktiken fullt möjligt att idag vara medlem i STIM i kombination med CC-licens och även sälja verk till t ex ES, med förutsättningen att verken inte redan är registrerade hos STIM förstås.

  55. #235
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    själva kontraktet säger att man måste anmäla alla sina verk till STIM
    Så är det alltså inte längre. Det är helt ok att CC-licensera verk numera.

    http://www.stim.se/sv/PRESS/Pressmed...ommons-licens/

  56. #236
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller STIMs inställning till detta så pratade jag med dem för något år sedan och även om själva kontraktet säger att man måste anmäla alla sina verk till STIM så är deras praktiska inställning att de enbart bevakar de verk som är registrerade hos STIM.

    Det är alltså i praktiken fullt möjligt att idag vara medlem i STIM i kombination med CC-licens och även sälja verk till t ex ES, med förutsättningen att verken inte redan är registrerade hos STIM förstås.
    Ja, att CC-licensiera är inget problem. Men den andra biten funkar inte eftersom man har ett exklusivt avtal med STIM. Jag tror knappast att de kommer gå ut officiellt och säga att det är ok att bryta med avtalet. Då får de ändra sina regler.

  57. #237
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skilling: Fast det där säger ju ingenting huruvida man måste anmäla alla sina verk till STIM eller inte.

  58. #238
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Testa maila STIM och se vad de säger. Rent ut fråga, "Är det ok om jag som STIM-medlem säljer ej STIM-registrerade verk till ES?" och om de kan ge ett officiellt OK, skicka en kopia på detta till ES och ser vad de svarar och om de accepterar det för att godta verk från en STIM-ansluten kompositör. Men att behöva använda en sorts gråzon känns inte bra.

  59. #239
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skilling: Fast det där säger ju ingenting huruvida man måste anmäla alla sina verk till STIM eller inte.
    Fast det är uppenbart för mig att man inte måste. Läser man här känns det ju som att man utgår från att man inte måste det.

    http://www.stim.se/sv/OM-STIM/Fragor...ons-CC-licens/

  60. #240
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, att CC-licensiera är inget problem. Men den andra biten funkar inte eftersom man har ett exklusivt avtal med STIM. Jag tror knappast att de kommer gå ut officiellt och säga att det är ok att bryta med avtalet. Då får de ändra sina regler.
    Jag har för mig att jag pratade med en av STIMS jurister och frågade uttryckligen hur de ställer sig till att jag som STIM-ansluten t ex tillåter ett verk jag äger, men väljer att inte registrera hos STIM, att användas utan att jag kräver ersättning. Svaret var att STIM bevakar de verk jag anmält, de bevakar inte något de inte känner till och kommer heller aldrig att göra någon form av uppföljning för att ta reda på om jag har oanmälda verk. Detta tolkar jag som att exklusiviteten i praktiken enbart appliceras på anmälda verk. Det är ju möjligt att man får ett annat svar om man vill använda alternativa ersättningsmodeller som STIM ansluten

    Det är ju helt riktigt, i princip en konflikt med avtalet, åtminstone formulering i mitt eget avtal, men jag tycker att det kan vara bra att veta att den praktiska appliceringen av avtalet från STIMs sida inte är lika hård som formuleringen. Är man tveksam eller vill få en egen uppfattning om hur det gäller för egen del är det ju väldigt enkelt att ringa och fråga. Det bästa hade ju varit om man kunde få ett addendum med en något mindre restriktiv (modernare) formulering.

    Att STIM är styltiga i den här frågan har jag nog full förståelse för, de är väldigt medvetna om den juridiska problematiken i att licensieringen av ett verk inte (nödvändigtvis) är reversibel.

    @Skilling: Jag kände till det försöket, har det blivit permanent nu alltså?

Liknande ämnen

  1. Synth Secrets - från Sound on Sound
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 13:37
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •