Sidan 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 427

Ämne: Epidemic Sound - Få pengar för din musik

  1. #1
    Calle Henriksson
    Calle Henriksson är inte uppkopplad
    Calle Henrikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Epidemic Sound - Få pengar för din musik

    Hoppas att jag postar rätt nu, annars får mod slå mig på fingrarna.

    Hur som helst så har jag jobbat lite för 'Epidemic Sound' ett tag nu. Konceptet går i princip ut på att producenten skapar dryga 2 minuter långa musikstycken som används som bakgrundsmusik i olika produktioner. Alltså produktionsmusik.

    Jag tycker detta funkar toppenbra och det är ett mycket smidigt sätt att på en gång få betalt för musiken man gör.
    Läs, det är inte fullskaliga produktioner man sysslar med, utan mer moods och stämningar så att säga, helt enkelt bakgrundsmusik ni hör i program varje dag.

    Postar tråden så att ni kan se över möjligheten, det hela går ut på att ni säljer rättigheterna till dessa stycken, dvs det fungerar inte om man redan är stim-ansluten.

    Detta är inte direkt någon reklampost, utan mer tips. När jag började sälja stycken till dem tyckte jag det kändes jävligt bra att faktiskt få cash för min musik, och riktigt bra feedback från duktiga producenter.


    Här är en länk till deras webbplats: http://epidemicsound.com/

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Intressant. Det måste ju funka om man är STIM-ansluten men publicerar verk som man inte stimmar helt enkelt.

  3. #3
    Calle Henriksson
    Calle Henriksson är inte uppkopplad
    Calle Henrikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nja, enligt stims avtal så får du inte göra så, och de har 'äger' alla dina verk. Man kan kanske dra en fuling, men det vet jag inte hur bra det är. Finns ju folk som gått under pseudonymer i liknande sammanhang.

  4. #4
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Läste på ett annat forum att det handlar om 600 spänn på faktura för en låt? Det är rätt lite, speciellt om man inte får Stim när det sedan används - eller Stim för några andra låtar heller, eftersom man måste gå ur för att jobba med dom här killarna.
    Jag skulle inte rekommendera det.

  5. #5
    Calle Henriksson
    Calle Henriksson är inte uppkopplad
    Calle Henrikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns en stor tråd på studio forum som behandlar just det. Och det passar definitivt inte alla. Men om man tänker på skillnaden mellan en låt och ett stycke som i detta fallet så är det svårt att jämföra. Är man redan stimmad så är det ju inget bra. Om du däremot inte tjänar några pengar på din musik så kan det vara riktigt bra.
    Om du proddar heltid så kan du få ihop en motsvarande lön. Jag har periodvis kunnat leva på det sen i höstas.

  6. #6
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    jag ser inget problem med att sälja musikstycken och få en engångssumma, så funkar det ju oftast i reklam/mediavärlden. Sen om man får 600 spänn på faktura e ju en annan grej. Det här med stim är väl inget problem eller? Jag har jobbat på produktionsbolag och gjort musik för engångssummor och släppt stimade album privat samtidigt. Det är ju så det funkar typ, lite osäker hur det funkar på andra ställen som universals produktionsmusik och extreme music, där betalar man också engångsummor beroende på vad det ska användas till, en del av dom pengarna går ju till upphovsmannen, men jag tror inte han får några stimpengar. Eller? Nån som vet mer?

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...åker man egentligen inte på att redovisa/betala STIM-pengarna till sig själv, om man följer turerna? Eller gäller det bara när det har med n©b att göra?

  8. #8
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Calle Henriksson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, enligt stims avtal så får du inte göra så, och de har 'äger' alla dina verk. Man kan kanske dra en fuling, men det vet jag inte hur bra det är. Finns ju folk som gått under pseudonymer i liknande sammanhang.
    Men spä inte på myten om att STIM äger allt man inte har gjort. Det avtalet syftar på är att för att STIM ska kunna kräva in och betala ersättning för ett verk måste det vara registrerat. Så om STIM ska bevaka ett verk måste det registreras men om du valt ett annat sätt (förutom CC nuförtiden) kan du inte registrera verket, och STIM kan således inte bevaka det.

    Man skriver över den ekonomiska upphovsrätten per verk (eller del därav), inte per individ.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man skriver över den ekonomiska upphovsrätten per verk (eller del därav), inte per individ.
    Hittar inte mitt kontrakt, men jag har för mig man binder upp sig personligen! I alla fall på 90-talet var endel AV-producenter väldigt negativa att köpa av STIM-anslutna kompositörer - de ville man hade en icke ansluten i sitt "crew"...

    Citerar Wikipedia så länge, medan jag tittar efter "riktig" info...

    När en kompositör ansluter sig, så upplåter den via kontrakt alla sina rättigheter att ge tillstånd till samt ta betalt för användningen av musiken i offentliga sammanhang (t.ex spela i radio eller under en konsert). Detta gäller automatiskt samtliga musikaliska verk kompositören är upphovsman till, och kommer gälla så länge han eller hon är medlem. Kompositören överlåter alltså alla sina rättigheter som upphovsman att ge tillstånd till någon annan att framföra verket offentligt, och kan således inte, personligen, ge sådana tillstånd längre eller välja att släppa ett visst verk under exempelvis en creative commons-licens. Har kompositören någonsin släppt ett verk under en liknande licens (ex. copyleft), så kan han/hon rent tekniskt sett med dagens regler, aldrig gå med i Stim utan att bryta mot antingen kontraktet med Stim eller licensen. Det gäller även kompositören själv, som utan Stims tillåtelse till exempel inte får skapa en webbplats där den säljer sina låtar. Stim gör dock undantag för egen musik på upphovsmannens privata webbplats om denna har full kontroll över sajten (vilket alltså inte inkluderar t.ex MySpace) om inga kopplingar till kommersiella företag görs.

  10. #10
    Calle Henriksson
    Calle Henriksson är inte uppkopplad
    Calle Henrikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vad jag har förstått så är det inte alls så, utan att man inte får göra deals vid sidan, som hasse_fx skriver..
    Senast redigerat av Calle Henriksson den 2011-06-14 klockan 01:07.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Komplettering: STIM samarbetar sedan ett år tillbaka med Creative Commons. Under 2 år, dvs 1 år till, kan STIM-ansluta få teckna CC-licenser för verk, för icke kommersiell användning av dessa! Om man tjänar pengar på verket bryter man alltså mot sitt kontrakt! En CC-licens kan inte omvandlas till en vanlig licens i händelse av succé

    Några länkar om detta från IDG, Sydsvenskan och creativecommons.se (scrolla ner)
    Senast redigerat av hasse_fx den 2010-05-27 klockan 22:34.

  12. #12
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Jag pratade med STIM om just detta för ett tag sedan och frågade bland annat uttryckligen om jag kan distribuera verk utanför STIMS bevakning, och fick till svar att det går utmärkt. Enligt STIM själva stämmer inte citatet från wikipedia ovan, och jag litar nog mer på STIM i det här fallet

    När det gäller CC licenser är problemet för STIM att du (eventuellt) bryter CC licensen om du helt plötsligt registrerar verket hos STIM, och då bryter STIM mot CC vilket de inte vill. Största problemet med CC är inte att ett CC licensierat verk inte får användas kommersiellt, utan hur man ska definiera det.

    Jag hittar inte heller mitt kontrakt med STIM, det hade varit kul att läsa igenom vad det faktiskt står. I vilket fall är det här inget STIM verkar ha några praktiska problem med, enligt de själva har de ingen bevakning alls av upphovsmäns verksamhet. Rapporteringssystemet bygger enbart på att verk rapporteras till STIM, som i sin tur håller reda på vem som ska ha ersättning.

    Nu är det här rätt hypotetiskt för min del eftersom jag inte just nu är så intresserad av att jobba med Epidemic Sound, men om någon är det och är bekymrad över om STIM ställer till problem, ring STIM i så fall, det är det absolut bästa sättet att få klarhet i hur det ligger till för sin egen del.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...nej de är nog rätt pragmatiska - det är inte upphovmännen som STIM lägger sina resurser på att jaga Läser man hemsidan så får man budskapet - gå med i STIM, anmäl dina verk så tar vi in pengarna till dig. Om du inte gör det kan vi inte hjälpa dig! Blåslampan är ju inte riktad mot medlemmarna utan mot de som vill kringå/strunta i lagstiftningen (striderna med kommersiell radio, den långdragna med TV3/Kinnevik etc).

    Formellt så "upplåter man framförande- och mångfaldiganderätt på Stim/NCB", men i praktiken så verkar de resonera som ovan... "Kom inte till oss och gnäll i efterhand..."
    Senast redigerat av hasse_fx den 2010-05-28 klockan 00:29.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vet inte om jag bara är seg i roten just nu, men jag hittar inte speciellt mycket om kontraktsvillkoren på STIMs hemsida. Följande antyder dock den rent formella synen (rödmarkerat):

    Kan jag ansluta mig till Stim om jag redan har CC- licensierat mina låtar? Nu börjar dessa spelas i radio och jag spelar dem live.
    Det beror på vilken CC -licens du har tecknat. Licenser som erbjuder fri spridning utan begränsning kan Stim inte alls bevaka och det strider mot Stims anslutningskontrakt. Om verken är CC-licensierade, enbart för icke kommersiell användning kan det fungera, men med de reservationer som står i Stims tilläggsavtal för CC licenser. (Dvs ingen garanti för att Stim bevakar verken kommersiellt eller icke kommersiellt. Detta gäller för både utförande och mekanisk ersättning).

  15. #15
    Calle Henriksson
    Calle Henriksson är inte uppkopplad
    Calle Henrikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Licenser som erbjuder fri spridning utan begränsning kan Stim inte alls bevaka och det strider mot Stims anslutningskontrakt. [/COLOR]
    Det gäller ju låtar som du ger bort eller laddar upp gratis osv, inte förmodade sålda rättigheter.

  16. #16
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Hur funkar det sen i praktiken, om man bajsar fram en bunt bakgrundsmusik... kommer dom peta i dom eller köper dom direkt (förutsätter att dom håller viss standard) ... klurar faktiskt på om det skulle va ett bra sätt att få lite pengar till studiokontot....

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Calle Henriksson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det gäller ju låtar som du ger bort eller laddar upp gratis osv, inte förmodade sålda rättigheter.
    ...jag menar att avtalet med STIM egentligen innebär exklusiva rättigheter för STIM när det gäller kommersiell musik. Undantaget är CC-licenser för icke kommersiell spridning. Varför skulle de annars bemöda sig om att avtala med CC, om man ändå får avtala som man vill?

    Detta är skrivet av en jurist 2005 (se första paragrafen i svaret) och detta av samma jurist 2006 (spalt 2, andra paragrafen) innan STIM-CC-avtalet - vill gärna se en källa som visar att villkoren i kontraktet ändrats därefter.

    Att STIM sedan ser mellan fingrarna med detta är en annan sak! STIM-kontraktet innebär, så långt jag sett, exklusiv rätt för STIM att avtala om licenser, både mekaniska (n©b) och för framförande (STIM-pengar).

  18. #18
    Calle Henriksson
    Calle Henriksson är inte uppkopplad
    Calle Henrikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det sen i praktiken, om man bajsar fram en bunt bakgrundsmusik... kommer dom peta i dom eller köper dom direkt (förutsätter att dom håller viss standard) ... klurar faktiskt på om det skulle va ett bra sätt att få lite pengar till studiokontot....
    Det är faktiskt lite olika, sålänge det låter bra och håller kvalitet bör det inte vara några större problem. Du kan ju alltid testa

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    tjena calle å tack för tipset! jag ska definitivt testa sen, väntar på att få en login... eller gör jag fel? mailade dem, hittade ingen skapa konto-funktion

  20. #20
    Calle Henriksson
    Calle Henriksson är inte uppkopplad
    Calle Henrikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tjena calle å tack för tipset! jag ska definitivt testa sen, väntar på att få en login... eller gör jag fel? mailade dem, hittade ingen skapa konto-funktion
    Tjena!
    Login får du efter dialog med E.S.
    Senast redigerat av Calle Henriksson den 2011-06-14 klockan 01:08.

  21. #21
    krikelin
    krikelin är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Personligen tycker jag att STIM låter värre än Epidemic Sound, för det verkar mest ha fördelar om man skriver för ett stort mainstream bolag. Att skriva för sådant bolag är ett dåligt och omodernt sätt att vara musiker när man kan fixa det mesta själv idag tack vare internet.
    Därför tycker jag att epidemic music verkar bra, har skickat en demo till dem och han sa på mejlen att man kunde ge ut annat som man själv förfogar över som inte är kopplat till epidemic. Dessutom är STIM en dyr organisation att vara med i om man inte tjänar tillräckligt mycket.

  22. #22
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Shyst koncept. Men jag ställer mig samtidigt lite tvekande till beloppet.
    Det känns som att man undergräver branchen med sådär låga arvoden.
    Som när dagspressen väljer att köpa amatörers privatbilder för en tusenlapp istället för att betala riktiga arvoden till en fotograf.

    Vad skulle exempelvis stim ha gett för att musiken hade spelats i 2 minuter i bakgrunden av något tvprogram?

  23. #23
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article152411.ece

    SVT: 350:- per minut (och tillfälle då)

  24. #24
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av krikelin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom är STIM en dyr organisation att vara med i om man inte tjänar tillräckligt mycket.

    Hur menar du nu? Senast jag kollade var medlemsavgiften 0kr...

  25. #25
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av krikelin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen tycker jag att STIM låter värre än Epidemic Sound, för det verkar mest ha fördelar om man skriver för ett stort mainstream bolag. Att skriva för sådant bolag är ett dåligt och omodernt sätt att vara musiker när man kan fixa det mesta själv idag tack vare internet.
    Därför tycker jag att epidemic music verkar bra, har skickat en demo till dem och han sa på mejlen att man kunde ge ut annat som man själv förfogar över som inte är kopplat till epidemic. Dessutom är STIM en dyr organisation att vara med i om man inte tjänar tillräckligt mycket.
    Allvarligt talat... vad snackar du om?

  26. #26

    Veteran
    STIM pengarna är manna från himmeln, men jag kan förstå att har man inte kontakter så kanske en tjänst som epidemic Sound kan vara en idé.
    Men jag är extremt tveksam till dylik verksamhet.
    Ett exempel, jag fick med musik till ett program på TV. Detta gav mig ca 8 000 spänn med alla sändningar och repriser.
    Mycket lönsamt med andra ord.

  27. #27
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    mailade dom för ett tag sen och då nämnde dom att dom höll på att jobba på en pro-variant. kanske kan vara intressant om det nu kommer igång.

  28. #28
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vi vill bara säga att det är jättebra att det diskuteras om oss.
    Vi är intresserade av alla åsikter så att vi kan förbättra och utveckla oss

    Självklart så skulle man tjäna ännu mer om man fick en stor hit!
    Men vägen dit är också lång och svår, och i vissa fall omöjlig.
    Alla vill inte ta den risken.
    Vissa vill men kanske inte just nu.
    Detta vänder sig till människor som inte haft möjligheten att leva på sin musik.
    Eller ens hålla på så mycket som man vill.
    Vi ställer inga krav på hur mycket du ska leverera.
    Det är något som vi kommer överens om, sedan skriver vi avtalet efter det.
    1 låt i veckan eller 3 per dag, är helt upp till producenten.

    Om du sedan får ett break någon annanstans och vill gå vidare så är det bara att sluta.
    Om jag inte missminner mig så är det 1 månads uppsägning.
    Vi blir naturligtvis stolta och glada om någon fått en chans att göra en film eller skiva eller vad det kan vara!

    Sedan är det ett sätt att utvecklas som producent och låtskrivare.
    Vi lyssnar, från början till slut, på varje låt som kommer in.
    Sedan kommer vi med feedback, om det behövs.
    Att följa utvecklingen på vissa av våra killar har varit det kanske mest givande med det här jobbet.

    Så som sagt, detta är inte för alla.
    Men det är ett enkelt och rakt sätt att göra musik.
    Du vet vad du får.
    Det är kreativt väldigt fritt, du får feedback på all din musik, och du får pengar på banken.


    Hoppas detta kan klargöra en del av frågorna.

    Har ni andra frågor så bara maila criss@epidemicsound.com

  29. #29
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Angående vår ersättning på 606:-


    Det är ingångsläget.
    Ju mer man levererar desto mer tjänar man enligt en ersättningstrappa.
    Dessutom kan man få sk A-rating för särskilt bra låtar.
    Det ger 150% ersättning.
    Sedan har vi en vinstdelning i bolaget, som inte är aktuell just nu då vi inte genererar vinst än,men kommer kunna bli en betydande summa.
    Så sammantaget ser det lite annorlunda ut än en fast ersättning på 606:-

    Mvh David

  30. #30
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Många har undrat vilken typ av musik vi söker!


    Det vi främst behöver är sparsamma atmosfäriska låtar som förstärker känslor.
    Dom flitigast använda känslorna är glad, ledsen, och spännande ("vad ska hända nu"....).
    Vissa kan ha en liten puls, främst dom spännande, andra behöver inte ha det.
    Genomgående så är dom dock sparsamma.

    För att ta ett simpelt exempel:
    En tjej sitter i programmet Lyxfällan och ska få reda på att hennes privatekonomi är urusel.
    Då kan man inte ha musiken från Gladiator (förstås), utan det bör vara något väldigt sparsamt, gärna med en lite puls.


    Mvh

    David

  31. #31
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Alltså såna smågrejer spottar jag ur mig som... öh, pumpafrö-skal?

    Hur bunden blir man, kan man sluta när man vill, måste man leva upp till nåt man lovat från början?

  32. #32
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hejsan,

    Det är en månads uppsägningstid!

    Mvh

    Criss David

  33. #33
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Hur går det med PRO-varianten?

  34. #34
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vilken musik vill vi ha?


    Det vi främst behöver är sparsamma atmosfäriska låtar som förstärker känslor.
    Dom flitigast använda känslorna är glad, ledsen, och spännande ("vad
    ska hända nu".....).
    Vissa kan ha en liten puls, främst dom spännande, andra behöver inte ha det.
    Genomgående så är dom dock sparsamma.
    För att ta ett simpelt exempel:
    En tjej sitter i programmet Lyxfällan och ska få reda på att hennes
    privatekonomi är urusel.
    Då kan man inte ha musiken från Gladiator (förstås), utan det bör vara
    något väldigt sparsamt, gärna med en lite puls.
    Det är också viktigt med några bra övergångar till en ny del i själva låten.
    Detta älskar redigerare!
    Plus ett bra slut som klingar ut.



    Mvh David

  35. #35
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Hej David! PRO-varianten. Hur går det med den?

  36. #36
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, MV

    Inget är klart med PRO-varianten ännu tyvärr.

    Mvh

    David

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hej hopp!

    Jag har ju mängder av musik som jag skulle kunna skicka, men problemet är att jag också är medlem i STIM. Vad gör man då? Kan man inte regga verk som "creative commons" eller något och sedan sälja in dem hos er? Om det nu är nödvändigt? Varför är det så känsligt med STIM och varför kan man inte ta del av bägge "kakor" så att säga? STIM finns ju där för att bevaka upphovsmännens intressen. Det låter och känns helfel om man ska ta vägen bort från dem.

  38. #38
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hejsan,

    Är du medlem i STIM måste de collecta dina pengar i alla fall, vare sig pengarna skall gå till
    dig eller någon annan. Dessutom är det faktiskt ett avtalsbrott gentemot Stim och även om
    de kanske inte är så hårda i denna fråga kan det givetvis ställa till med bekymmer om man
    brutit mot sitt avtal. Det är något vi inte vill göra. Och därför kan man alltså inte vara med på
    båda ställen samtidigt.

    Mvh

    David

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då tycker jag att ni ska göra en lösning även för STIM-anslutna musiker. De (vi) kan då få mindre från er men även en slant från STIM då / om vi gör saker som sänds i TV exempelvis. Då kan man även åtnjuta den möjlighet som finns att tjäna mer om musiken rullar oftare någonstans.

    Mvh patrick

  40. #40
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    PF. Det är väl det den där pro-varianten ska vara till för.

  41. #41
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Hejsan!

    Hejsan!

    Vi söker nu ännu flera kompositörer då vi utökar vår verksamhet. Känner du att du vill prova eller vill veta mera? Maila mig criss@epidemicsound.com

    Mvh

    David

  42. #42
    Lars.olvmyr@hotmail.
    Lars.olvmyr@hotmail. är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej
    Läste diskussionen om STIM och den var intressant
    Själv har jag valt att gå ur eftersom jag inte fått något ut av mitt medlemskap.
    Personen som tyckte att STIM var för de personer som skriver för stora bolag har rätt
    men även om jag har några låtar som ligger och dammar på Warners hyllor så hjälper det inte
    mej eftersom de förmodligen aldrig kommer att spelas in.
    Varför man på de stora förlagen väljer att förlägga en låt för att sedan lägga den i en byrålåda
    har jag svåret att förstå.
    detta med epidemic sound ger ju i alla fall mej och mina gelikar en chans att få nån krona för arbetet vi gör
    MVH
    Lasse O

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Absolut, men det är synd att man måste lämna STIM om man ska göra detta, jag har haft ett par radiospelningar tidigare och det har ju gett lite STIMpengar. Man får väl försöka sia kring om man får fler eller ej...

  44. #44
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Så man måste bryta med Stim även om man inte stimmar låtar som man säljer till Epidemic sound?

  45. #45
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Ja.

  46. #46
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    va synd

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Man kan ju dock tycka att det vore upp till en själv om man vågade riska sitt stimavtal...

  48. #48
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Epidemic Sound

    Epidemic Sound

    Nu söker vi fler duktiga låtskrivare och producenter.

    Just nu behöver vi all typ av Latin men framförallt "in the style of Ricky Martin" alltså vanlig kommersiell pop med Latin inslag.

    Kontakta, criss@epidemicsound.com för mer information.

  49. #49
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av crissdavid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu behöver vi all typ av Latin men framförallt "in the style of Ricky Martin" alltså vanlig kommersiell pop med Latin inslag.
    Det där är en vanlig missuppfattning. Världen behöver inte Ricky Martin till att börja med, ännu mindre soundalikes. ;o)

  50. #50
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nya hemsidan är uppe nu!
    Där hittar ni information om oss och är det något ni saknar så, säg gärna till.

    Förresten har du inte hittat något sommarjobb? Kontakta mig criss@epidemicsound.com

    Mvh

    Criss David

  51. #51
    Jovel
    Jovel är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Har en liten undran angående betalningen. Hur fungerar det? Får man betalt för kompositionerna först när/om de används i något projekt, eller får man betalt direkt om man levererar den mängd låtar man avtalat?

    Behövs fortfarande fler kompositörer?

  52. #52
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,

    Alla verk som blir godkända får man betalt för även, om de inte används.
    Epidemic Sound växer och därför söker vi nu ännu flera låtskrivare/producenter.

    Kontakta criss@epidemicsound.com om du vill prova!

    Mvh

    Criss David

  53. #53
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Om ens verk skulle komma med i någon produktion, står man med i eftertexter eller liknande då så att ens namn även sprids?

  54. #54
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Epidemic Sound har fortsatt att växa under sommaren och flera låtskrivare och producenter har börjat skriva för oss.
    Men eftersom vi växer fort behöver vi ännu flera duktiga låtskrivare. Känner du att du är intresserad och tror att du har den förmågan som krävs, tveka inte att kontakta mig.

    criss@epidemicsound.com

  55. #55
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Jag är lite förvånad över att nästan ingen reagerar på detta... ett företag vars affärsmodell går ut på att skicka upphovsmännen tillbaka till medeltiden hyllas, ges fritt spelrum att sprida gratisreklam... på ett musikerforum? Ingen som blir det minsta förbannad över att till exempel SVT numera kan använda musik utan att vara skyldiga den som skrivit den en enda spänn, samtidigt som ES skapar enorma vinster av verk de själva köper in för kaffepengar?

  56. #56
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag väljer att inte samarbeta med detta eller liknande företag, tycker att det är sunt förnuft att inte sälja sig billigt. Men branschen i övrigt är ju sån att de flesta säljer ut sig själva eller "ger bort" sina verk. Se bara på affärsmodellen för ett vanligt skivbolag... Nu gör ju jag just sånt som Epidemic efterfrågar, och jag förstår deras kunder som vill köpa "royalty fria"-verk... Det är vad mina kunder efterfrågar också. Så jag erbjuder själv det. Men. Ersättningsnivån för att jag skall ge upp mina rättigheter är rejält mycket högre än den som Epidemic erbjuder sina samarbetspartners. Så jag tycker i princip inte detta upprör mer än ett standardkontrakt med ett skivbolag. Sen tror jag inte epidemic gör några enorma vinster. Det finns hur många företag som helst som säljer "royalty fri" musik och konkurrensen är ganska hård.

  57. #57
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tycker att det är visset att jag själv inte får bestämma om ett verk ska "säljas" eller stimmas, visst har man alster ES kunde köpa men inte på bekostnad av att hela stimmedlemskapet ska hävas. Man borde kunna avtala bort stimrättigheterna på vissa alster i stället för ett massivt "på eller av". Sedan kan man ju diskutera rättvisan i det hela. Ralph Lundsten skulle nog inte vilja ha sålt sina signaturer för peanuts till SR.

  58. #58
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Det är la bara att regga sig genom en annan person, en kompis, flickvän, fru, pojkvän osv för att komma runt det hela?

  59. #59
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är lite förvånad över att nästan ingen reagerar på detta... ett företag vars affärsmodell går ut på att skicka upphovsmännen tillbaka till medeltiden hyllas, ges fritt spelrum att sprida gratisreklam... på ett musikerforum? Ingen som blir det minsta förbannad över att till exempel SVT numera kan använda musik utan att vara skyldiga den som skrivit den en enda spänn, samtidigt som ES skapar enorma vinster av verk de själva köper in för kaffepengar?
    Jo då. Nog reagerar man. Som jag skrev tidigare i tråden så tycker jag sånthär ser ut att undergräva hela branchen.
    Att ge bort sina grejjer gratis är en sak. men att sälja till oskäligt låga priser är bara att förstöra för alla andra.

  60. #60
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Jag skulle inte ha något emot att sälja alster, om så för kaffepengar, men jag har nått den cyniska botten och tror inte att det är så enkelt. Man vet ju inte om de i avtalet (antagligen 600 sidor, läsbart genom 30x40 pixlars fönster) förbehåller sig rätten till mina framtida barn eller nåt.

    Faktum är att jag gärna ger bort musik, om verken ej används i kommersiellt syfte.

Liknande ämnen

  1. Synth Secrets - från Sound on Sound
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 13:37
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •