Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 127

Ämne: rotkiv vägleder till den bästa hip hopen!

  1. #61
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    The Low End Theory
    (A Tribe Called Quest, 1991)



    1. Buggin' Out Bästa duo-rappningen någonsin. Ingen annan har lyckats få det att flyta på så bra som A Tribe Called Quest på Buggin' Out.

    2. Check The Rhime

    3. Jazz (We've Got)

    4. Everything Is Fair

    5. Butter


    Egentligen går det inte att ta ut endast 5 låtar från det här albumet, varje dag kommer dessa 5 vara olika låtar. Ni som lyssnar, känn er ärade att lyssna på det bästa hip hop albumet som någonsin skapats. Alla låtar på albumet är absolut världsklass, finns inte en enda minsta lilla dipp. Det magiska med albumet är att efter att jag lyssnat igenom det cirka 200 gånger, så har jag inte tröttnat det minsta!

    Så gör er själva en tjänst, upp med Spotify och lyssna igenom hela albumet! Definitionen av musik kommer få en helt ny innebörd.

    Finns inte tillräckligt med superlativ för det här albumet!

    "While most of the players in the jazz-rap movement never quite escaped the pasted-on qualities of their vintage samples, with The Low End Theory, A Tribe Called Quest created one of the closest and most brilliant fusions of jazz atmosphere and hip-hop attitude ever recorded. The rapping by Q-Tip and Phife Dawg could be the smoothest of any rap record ever heard; the pair are so in tune with each other, they sound like flip sides of the same personality, fluidly trading off on rhymes, with the former earning his nickname (the Abstract) and Phife concerning himself with the more concrete issues of being young, gifted, and black."
    Citat från John Bush, All Music Guide
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-04-08 klockan 01:34.

  2. #62

  3. #63

  4. #64

  5. #65
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Eftersom 99 var nere igår (iaf för mig) får ni 2 album idag.

  6. #66

  7. #67

  8. #68
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    ja digable planets ja, jävlar vad bra dom är.

  9. #69
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Senast redigerat av rotkiv den 2010-06-21 klockan 19:22.

  10. #70

  11. #71
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Ey Rotkiv, du skulle inte ha lust att dela med dig av någon schysst spotify-playlist med najs hip-hop? Ju längre desto bättre

  12. #72
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ey Rotkiv, du skulle inte ha lust att dela med dig av någon schysst spotify-playlist med najs hip-hop? Ju längre desto bättre
    Har faktiskt ingen särskilt bred hip hop spellista på Spotify. Mycket gammal hip hop som inte ens finns tillgänglig. Men kanske skrapar ihop något med dagarna och om så är fallet delar jag självfallet med mig vid intresse.

    MVH

  13. #73
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    rotkiv>> Du kan använda min tillsvidare.
    http://open.spotify.com/user/wendal/...jJAqo6MwMBamlT

  14. #74
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    rotkiv>> Du kan använda min tillsvidare.
    http://open.spotify.com/user/wendal/...jJAqo6MwMBamlT
    Den var najs! Är lite av en newb på hip-hop, men man ska väl börja någonstans

  15. #75
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Vi kan ju skapa en öppen 99-Hip hop-playlist.

    Här har ni en grund som jag la ihop lite snabbt (orkade inte rensa bort några local files, typ De La Souls alla album, Main Source och A Future Without A Past av Leaders Of The New School, som tyvärr inte är tillgängliga på Spotify), bara att lägga in era bidrag!

    99-Hip Hop-playlist
    Senast redigerat av rotkiv den 2010-06-22 klockan 21:11.

  16. #76

  17. #77
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior

    1. Tread Water

    2. Eye Know

    3. Say No Go

    4. Me, Myself And I

    5. Potholes In My Lawn

    Tillsammans med The Low End Theory min personliga favorit! Och detsamma gäller även här, omöjligt att ta ut endast 5 låtar i rangordning. Ta alltså rangordningen med en nypa salt, och förihelvete, lyssna igenom hela albumet! Albumet som fick mig personligen att börja producera musik, antagligen albumet som påverkat och format mitt liv mest.

    Jag avslutar min vägledning genom att länka min personliga inspirationskälla, De La Soul's press kit för debutalbumet från 1989.

    Jag hoppas ni kommer fortsätta använda denna tråd om ni vill tipsa om bra hip hop, vill tacka för en del fina tips jag fått från era bidrag och hoppas att jag personligen utvidgat musikgalleriet för en del utav er. När jag känner för det kommer jag återvända personligen och länka lite fräsch hip hop.

    MVH

  18. #78
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Du har glömt bort källan!

    Papa's Got a Brand New Bag
    I Got You (I Feel Good).
    Get Up (I Feel Like Being a Sex Machine).
    Hot Pants.

  19. #79

  20. #80

  21. #81
    inok
    inok är inte uppkopplad
    inoks avatar
    Senior
    Hoppas man får komma in och ge tips på en ny artist som många sover på (annars tar jag bort mitt inlägg, bara säg till). Det är då Homeboy Sandman jag pratar om, citerar hhv.de:

    "Not since the days of Nasty Nas has an unsigned artist developed such a following and anticipation for a debut album, not since Pharoahe Monch has an MC taken so much pride on lyrics and not since MF DOOM has an MC been so original without trying. Enter Queens, NY MC Homeboy Sandman and his official debut album “The Good Sun”. Produced by Psycho Les, DJ Spinna & Ski Beatz!"



    1. The Carpenter

    2. Being haved

    Men hela skivan är sjukt bra.


    Edit: Ingen som nämnt InI - Center of Attention ?! Pete Rock i sitt esse alltså.



    1. INI - Fakin' Jax

    2. INI - Step Up

    3. INI - Grown Man Sport
    Senast redigerat av inok den 2011-01-16 klockan 23:13.

  22. #82
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Kapar också tråden lite. Den senaste videon med Madlib är bara sååå härlig.


    eller senaste är det visst inte.... läste precis att det var dilas beat och madlib som flowar. men jävligt trevlig iaf.

  23. #83
    inok
    inok är inte uppkopplad
    inoks avatar
    Senior
    Gillas!

  24. #84
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Tack som fan för tipset om Homeboy Sandman, verkar vara en oerhört frisk fläck i hip-hop världen.

    InI var tänkt att länkas längre fram men nu gjorde du det bra själv! Helt klart bra skiva men har aldrig riktigt fallit mig i smaken helt. Kanske kommer med tiden?

    @VJ

    Aldrig riktigt förstått mig på Madlib's rap. Men helt klart intressanta produktioner!
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-01-17 klockan 14:23.

  25. #85
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior

    1. Make Room

    2/3. Likwit/Only When I'm Drunk

    4. Mary Jane

    5. Last Call

    Lite svajjig platta. Höjdpunkten är helt klart Make Room, vilken låt! I och med att jag börjat lyssna på plattan nyligen kanske jag börjar gilla mer och mer (har redan gjort det, dessa 5 låtar tycker jag är grymt bra!).
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-01-17 klockan 14:37.

  26. #86

  27. #87
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran

  28. #88
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    rotkiv>> med alkaholiks och svajjig i samma mening är det enda jag kan tänka på låten "Only when im drunk" man blir fan groggy bara av att lyssna på den.

  29. #89
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior

    1. Ghostwriter

    2. The Horror

    3. Smoke & Mirrors

    4. Cut Out To FL

    5. F.H.H.

    Instrumentell hip-hop i absolut världsklass. RJD2 är en sann mästare på att skapa beats och 2002 släppte han sitt första soloprojekt, Deadringer.
    Senast redigerat av rotkiv den 2012-09-19 klockan 17:37.

  30. #90
    inok
    inok är inte uppkopplad
    inoks avatar
    Senior
    Smif-n-Wessun - Dah Shinin' (1995)



    1. Bucktown

    2. Sound Bwoy Bureill

    3. Wreckonize


    Lite svenskt också kanske? Det har ju släppts en del feta grejer i Sverige med back in the day.

    Sherlock - Made to Measure (1997)



    1. Bleeding Facts

    2. Natural Bond

    3. Made to measure


    Phonetik - Sound of Speech (1999)



    1. Sounds of Speech

    2. World Famous

    3. Worldwidewackness

  31. #91
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior

    1. Blue Flowers

    2. Halfsharkalligatorhalfman

    3. I'm Destructive

    4. Real Raw

    5. Wild And Crazy

    Har ploppat upp bland mina absoluta favoriter på sistone. Produktionerna på detta album (av Dan The Automator) är fantastiska och samtidigt unika. Skivan som helhet är även det i absolut toppklass, med dess narrativ om Dr. Octagon av Kool Keith, grundaren och frontfiguren av Ultramagnetic MC's. Som bonus på det är det även mängder av scratchande framförd utav en av de absolut bästa inom området, DJ Qbert.

    Ett unikt mästerverk!
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-04-19 klockan 00:32.

  32. #92
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior


    1. 3030

    2. Positive Contact

    3. Mastermind

    4. Virus

    5. Love Story

    Jag har härmed hittat en ny absolut favorit inom musiken, den japanska producenten Dan The Automator. 4 år efter att de mästerliga produktionerna till Dr. Octagonecologyst producerade han dessa mästerverk till karaktären Deltron Zero framförd av Del Tha Funkee Homosapien. Återigen är det ett fullständigt fantastiskt och unikt verk han är med och skapar.

    Fan vilken mästerlig platta det här är. Produktionerna är allt från maffig rap-opera till minimalistisk electro och på det är det ett fantastiskt narrativ om Deltron Zero och hans galaktiska kamp år 3030. Hur har jag tidigare förbisett denna juvel?

    Rekommenderar denna platta starkt!

  33. #93
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    vad kul att du upptäckte den först nu. Önskar att det var så i mitt fall med så att jag inte hade lyssnat sönder den redan. kul med sci-fi fast med mer filmmusik fokus ala star wars istället för electro (som på vissa tidiga bustha rhymes plattor tex). Har du kollat in deras flash-musikvideos till albumet ännu? Kan tillägga att Dan bor i San francisco, fast han är asiat dock.

    mer kul med dan: bombay the hard way (med dj shadow)
    http://www.youtube.com/watch?v=26E6QYEd-8Y

    handsome boy modeling school. samt deras fantastiska reklamvideo:
    http://www.youtube.com/watch?v=TpvuvFkggaw

    sen har han väll gjort en del saker med beastie boys va?

    samt en hel del roliga temaskivor på egen hand.

  34. #94
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad kul att du upptäckte den först nu. Önskar att det var så i mitt fall med så att jag inte hade lyssnat sönder den redan. kul med sci-fi fast med mer filmmusik fokus ala star wars istället för electro (som på vissa tidiga bustha rhymes plattor tex). Har du kollat in deras flash-musikvideos till albumet ännu? Kan tillägga att Dan bor i San francisco, fast han är asiat dock.

    mer kul med dan: bombay the hard way (med dj shadow)
    http://www.youtube.com/watch?v=26E6QYEd-8Y

    handsome boy modeling school. samt deras fantastiska reklamvideo:
    http://www.youtube.com/watch?v=TpvuvFkggaw

    sen har han väll gjort en del saker med beastie boys va?

    samt en hel del roliga temaskivor på egen hand.
    Vet inte hur jag missat Deltron 3030 tidigare. Speciellt med tanke på att jag följt Dan The Automator ganska intensivt sedan årsskiftet. Både Bombay The Hard Way lyssnade jag på ganska en hel del i höstas i samma veva som jag lyssnade mycket på Endtroducing... och Handsome Boy Modelling School brukar spelas här hemma, främst första albumet. Men framförallt Dr. Octagon som sagt, vilket fantastiskt album! Ska bli kul å se om Deltron 3030 kan få samma status hos mig efter en tid. Kommer ihåg att jag lyssnade på 3030 för ett tag sedan men tyckte inte låten var märkvärdig just då. När jag lyssnat igenom albumet ett tiotal gånger nu kan jag inte förstå hur jag kunde ignorera det tidigare!

    Att han gjort musik med Beastie Boys har jag missat helt! Beastie Boys går starkt här hemma också just nu faktiskt, speciellt albumen Paul's Boutique och Ill Communication. Hoppas på att Beastie's nya platta kommer bli en frisk vind och även får lite uppmärksamhet i det kommersiella. "Gubbarnas" promo-video ser ju onekligen intressant ut!

    Nu i skrivande stund läste jag lite rykten att de ska medverka på hans försenade album Omakase (som beräknades släppas 2004). Nämns dock inte i wikipedia, men albumet ser ju riktigt intressant ut hursom!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Omakase_(album)

    EDIT: Bear Witness III som du länkade ska vara en av låtarna på Omakase.

    EDIT2: Rekommenderar 'A Much Better Tomorrow', fullängsalbumet från Dan som många fantastiska MC's medverkar på. Självklart grymma produktioner.
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-04-19 klockan 12:19.

  35. #95
    inok
    inok är inte uppkopplad
    inoks avatar
    Senior
    Juggaknots - Juggaknots (Fondle 'Em, 1996)



    1. Juggaknots - Troubleman

    2. Juggaknots - Clear Blue Skies

    3. Juggaknots - Loosifa


    + en bonuslåt med Jamal

    Jamal - Fades em all (Pete Rock remix)



    Jamal - Fades em all (Pete Rock remix)

    Måste kännas så taskigt för producenterna till låtar Pete Rock gör remixer på. För 99% av remixerna är bättre än originalen, haha.

  36. #96
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Heavy Load
    (New Kingdom, 1993)



    1. Cheap Thrills

    2. Frontman

    3. Calico Cats

    4. Are You Alive?

    5. Good Times

    Undrat hur ett hip-hopalbum av Jimi Hendrix skulle låta? Här har du nästan svaret... New Kingdom är den mest underskattade och originella hip-hopgruppen jag känner till. Rock, funk och lite jazz, samt en jäkla skön MC i Nosaj som levererar med en inlevelse likt få andra. Och sjukt lo-fi!
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-06-18 klockan 14:02.

  37. #97
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Paradise Don't Come Cheap
    (New Kingdom, 1996)



    1. Mexico Or Bust (+promo)

    2. Co-Pilot

    3. Horse Latitudes

    4. Unicorns Were Horses

    5. Terror Mad Visionary

    Passar på att i samma veva rekommendera New Kingdom's följande album, Paradise Don't Come Cheap. Efter släppet av Heavy Load har New Kingdom blivit än mer udda, än mer rockiga och till och med än mer smutsiga! Men de är fortfarande riktigt jävla bra! Än idag finns det inget album likt detta så vitt jag vet, möjligtvis skulle det kunna vara Beastie Boys Check Your Head...

    Har alltid sett detta album som det ultimata roadtripalbumet. Sjukt rock n' roll iallafall!
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-06-18 klockan 14:02.

  38. #98
    inok
    inok är inte uppkopplad
    inoks avatar
    Senior
    Ännu mer från Fondle 'Em. Riktigt grym label som nästan uteslutet släppte kvalitét medan dom var igång.

    Siah & Yeshua dapoED



    1. Siah & Yeshua dapoED - The Visualz

    2. Siah & Yeshua dapoED - No Soles Dopest Opus

    3. Siah & Yeshua dapoED - Gravity

  39. #99
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior



    1. Wreckoning (Live 45 Mix)

    2. Quickening (Wreckoning Pt. 2)

    3. Bad News

    4. Muzapper's Mix

    5. Latyrx

    Sorgligt hur förbisett det här albumet är, enligt mig är det ett av de bästa albumen som kommit fram inom hip-hopens underground och kanske till och med genren som helhet. Originalitet rakt igenom, lysande produktioner, fantastisk lyristik, makalöst framförande av rapparna Lyrics Born och Lateef The Truthspeaker. Detta toppat med en hel del fräscha idéer, där duon bland annat samtidigt rappr på varsin kanal i makalös harmoni sinsemellan där de båda går upp och ner i intensitet utan att få det att låta för rörigt.
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-06-18 klockan 14:01.

  40. #100
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Riders Of The Storm: The Underwater Album
    (Boogiemonsters, 1994)



    1. Recognized Thresholds Of Negative Stress

    2. Boogie

    3. Old Man Jacob's Well

    4. Jugganauts

    5. Strange

    Även här ett ruskigt förbisett album. Sjukt sköna produktioner som tillsammans med texterna blandar det behagliga med det sjuka (hör Old Man Jacob's Well). Grymma basslingor rakt igenom på plattan. Att det sjukt grooviga instrumentala på skivan även är egenspelat av gruppen gör att de får ytterliggare ett plus i originalitet.

    Min go-to tillsammans med Digable Planets för den mest avkopplande hip-hopen.
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-06-18 klockan 14:01.

  41. #101
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior



    1. The F-Word

    2. A B-Boy's Alpha

    3. Iron Galaxy

    4. Stress Rap

    5. Vein

    Sjukt jäkla bra och alldeldes eget album från duon Cannibal Ox, magnifikt producerad av Company Flow-producent- & rapparen El-P. Underbara ljudbilder och en grym lyristik med inslag av både in-your-face-lines och djupare syften. Tog ett tag för mig att växa in i albumet men det var det helt klart värt. Inget du tidigare hört...
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-06-18 klockan 14:00.

  42. #102
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior



    1. 4th Chamber

    2. Gold

    3. I Gotcha Back

    4. Cold World

    5. Living In The World Today

    GZA/Genius fastställer (för mig) med Liquid Swords att han besitter bäst lyristik i Wu-Tang. Liquid Swords är enligt mig det bästa soloalbumet från Wu-Tang-kollektivet, med endast 36 Chambers före i totalen.

    Men det är inte endast GZA's fantastiska lyristik som gör detta album till ett av genrens starkaste. RZA produktioner är i de flesta fallen riktigt klockrena med ett härligt groove samtidigt som de ger det råa intrycket.
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-06-18 klockan 14:00.

  43. #103
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior

    1. Can't Stop The Prophet

    2. Come Clean

    3. Jungle Music

    4. My Mind Spray

    5. D. Original

    En riktig NYC hip-hopklassiker. Att bara lyssna på Jeru's avancerade texter och flyt är oerhört intressant och upplevelsen försämras verkligen inte med DJ Premiers simpla men så underbara beats. Plattan är fylld med klassiska självsäkra citat. Jeru är verkligen en mästare när det kommer till textföring, både vad gäller narrativ men även alla mängder av populärkulturreferenser. Albumet som helhet flyter igenom snabbt vid lyssning trots dess "brist" på variation.
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-06-18 klockan 14:00.

  44. #104
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior



    1. 8 Steps To Perfection

    2. Population Control

    3. Legends

    4. Definitive

    5. Vital Nerve

    En av mina absoluta favoriter för tillfället. Det tog ett tag att på allvar komma in i detta mycket komplicerade album men nu när jag är inne njuter jag för varje sekund av lyssningen. Big Juss och El-P's texter är helt extraordinära och rimligt vore att det skulle tagit en livstid att skriva dem. Lyristiken är så oerhört avancerad att en ordbok är ett måste för att tolka texterna men jag finner ett enormt nöje att ibland slå orden i texterna och sedan bjuda på några imponerande nickar över hur makalösa texterna är.

    Men Funcrusher Plus är så mycket mer än dess texter. Produktionerna var helt och hållet banbrytande och kanske lika svåra att ta in som texterna och än idag är de helt unika trots skivans starka påverkan på genren. Funcrusher Plus öppnande nämligen indiescenen inom hip-hopen, till en början med det korta EP släppet nämnt Funcrusher 1994, men framförallt fullängssläppet Funcrusher Plus.

    Company Flow är med detta album en citatautomat med en fullständig "fuck-you" inställning. Deras slagord var "independent as fuck" och flera gånger upprepas deras syften. I intervjuv pitchfork nämnde de vilken underlig effekt albumet hade. De nämner att de aldrig stött på någon som anser albumet som "det var väl okej" eller "varken mer eller mindre". Det har aldrig funnits några andra alternativ än "värsta jag hört" & "stäng av skiten" kontra "bland det bästa jag hört". Det för mig säger oerhört mycket om Company Flow's debutalbum.

    För övrigt är detta en av mina favoritsamples någonsin:
    Sample från 4:50
    Population Control (Instrumental)
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-06-18 klockan 14:00.

  45. #105
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Måste lyssna mer på company flow själv med.

    Med tanke på att du gillar dom så kanske du också skulle gilla aesop rock och techno animal ? Aesop rocks texter tål också sjukt många omlysningar.

    jgb>> Kan kanske vara något för dig. http://open.spotify.com/user/wendal/...jJAqo6MwMBamlT

    Apropå det rotkiv så tycker jag att du(om du orkar) borde kompletera tråden med en spotifylista med samma låtar som i tråden.
    Senast redigerat av Jätten den 2011-06-18 klockan 15:57.

  46. #106
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Soul Assassins lyser med sin frånvaro.
    Måste fixa till det senare idag.

  47. #107
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skall banne mig fixa en spotify-lista och lägga in saker härifrån! Kommer mig aldrig för med att lyssna på musik från youtube.

  48. #108
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran

  49. #109
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    lumbergh in action:

    https://youtu.be/Vgolg2vbIH4


  50. #110
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste lyssna mer på company flow själv med.

    Med tanke på att du gillar dom så kanske du också skulle gilla aesop rock och techno animal ? Aesop rocks texter tål också sjukt många omlysningar.
    Det tycker jag verkligen du ska göra!

    Aesop Rock har jag försökt sätta mig in i på sistone, främst albumet Labor Days. Har inte riktigt fastnat ännu men det är helt klart ett tilltalande album som har stor potential att växa.

    Techno Animal ska jag kolla in!

  51. #111
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    6 rekommendationer igår, kör vidare med ytterligare ett litet gäng nu...

  52. #112
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior



    1. Fellowship

    2. Honest Expression

    3. OneManArmy

    4. Solar Powered

    5. Conquistadors

    Originalutgåvan av Masters Of The Universe gjordes på en budget av endast 500 USD. Masters Of The Universe är en förlängd och förändrad version av albumet Waterworld, och ses som ett av hip-hopens starkare undergroundalbum.

    Binary Star syftar på två stjärnor som kretsar och är beroende utav varandra, precis som fallet i denna duo. Båda rapparna är oerhört skickliga både vad gäller lyristik och framförande!

  53. #113
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior



    1. Never Dead

    2. A Dead Mouse

    3. Mr. Clean

    4. The Drop

    5. Lactose And Lecithin

    En av de idag mer kända undergroundprofilerna, Daniel Dumile, ursprungligen från den tidiga 90-talsgruppen KMD men idag mer känd som MF Doom, släppte 2003 sitt första album under den mer mörka beteckningen Viktor Vaughn.

    På Vaudeville Villain får vi följa karaktären Viktor Vaughn under skickligt narrativ från Daniel Dumile's sida. Hans rappande är enligt mig oerhört likt Erick Sermon från EPMD. Ett imponerande album både till text och produktion, enligt mig det bästa från Dumile.

  54. #114
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior

    1. 93 'til Infinity

    2. Live And Let Live

    3. That's When Ya Lost

    4. Disseshowedo

    5. Tell Me Who Profits

    När g-funk & gangsterrap tagit över den amerikanska västkustens hip-hopscen släpper Souls Of Mischief denna juvel till debut, tydligt starkt influerad från New York. Skickliga rappare och grymma produktioner i jazzanda med mycket variation.

  55. #115
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Binary star låter som en föregångare till deltron 3030. nice. En kul detalj med Souls of mischief är att deras låtar florerade på skate-filmer med konskevensen att de fick oproprtionerligt många skejtare i sin fanbase. vad tycker du om Large professor f.ö(var det inte han som producerade i main source)?
    http://www.youtube.com/watch?v=BdK7eFlZ63A

    Det är iaf min favoritmusik när jag ska löda synthar.

  56. #116
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Binary star låter som en föregångare till deltron 3030. nice. En kul detalj med Souls of mischief är att deras låtar florerade på skate-filmer med konskevensen att de fick oproprtionerligt många skejtare i sin fanbase. vad tycker du om Large professor f.ö(var det inte han som producerade i main source)?
    http://www.youtube.com/watch?v=BdK7eFlZ63A

    Det är iaf min favoritmusik när jag ska löda synthar.
    Large Professor står för både rappandet och producerandet i Main Source. Har inte lyssnat så jätte mycket på hans sologrejer (även fast Main Source i princip är Large Professor solo, då gruppen består av honom och två turntablists). Main Source album Breaking Atoms håller jag dock väldigt högt!
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-06-18 klockan 17:59.

  57. #117
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    rotkiv>> Ja sen kom den inte något mer va? jag har stort sett lyssnat sönder den.

  58. #118
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    rotkiv>> Ja sen kom den inte något mer va? jag har stort sett lyssnat sönder den.
    De släppte ytterliggare ett album vid namn Fuck What You Think. Den var dock ingen höjdare om du frågar mig (och många andra) så svaret på din fråga är i princip "jo, fast nej..."

  59. #119
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    ah alltid nått. ska ta och lyssna in den iaf.

  60. #120
    inok
    inok är inte uppkopplad
    inoks avatar
    Senior
    Feta plattor dom senaste. Äger de flesta på wax faktiskt. Cannibal Ox är ju en riktig classic, en av mina favoriter. Tycker El-P var som bäst produktionsmässigt kring denna tid. Tror jag läst att Vast Aire släppt/släpper ett nyt soloalbum nu snart med!

    Avart, kul att du uppmärksammar Damu, han är ruggigt fet alltså!

    Har snöat in mig helt på random/indie-"genren" nu. Finns hur mycket som helst mellan åren 93-98 som är hur galet som helst! Riktig classic är ju Alps Cru's EP Just Can't Explain. Riktigt fet rap + beats rakt igenom.




    https://youtu.be/ZIE5mPVMjvY


    https://youtu.be/ireFnEtEQvc


    https://youtu.be/9Mh9yd6yRAg

Liknande ämnen

  1. Tipps till bästa mjukvarysynthen!
    Av Nicko35 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 08:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •