Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Folk som jockar enbart med mixer o laptop. Vad använder de?

  1. #1
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran

    Folk som jockar enbart med mixer o laptop. Vad använder de?

    Ser det ibland ute, att man bara har en mixer och laptop och kör. Eftersom de fristående skivspelarna för CD är riktigt dyra om man kollar t ex pioneer/Denon och jag mest vill testa lite att mixa låtar så undrar jag vad det finns för program som används i detta syfte. Intressant också att jag inte märker av ljudkvalité i försämringen så det lär ju inte vara mp3 format som spelas. Någon som kan bringa klarhet?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  3. #3
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Serato är också mycket populärt. Sen finns det ett program som heter virtual DJ som är något instabilt men har lite kul funktioner som att man kan mixa musikvideos t.ex.

  4. #4
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Serato är också mycket populärt. Sen finns det ett program som heter virtual DJ som är något instabilt men har lite kul funktioner som att man kan mixa musikvideos t.ex.
    Serato kör man med kontrollskivor, dock. Antingen vinyl eller CD. Går visserligen att köra utan, men det är inte särskilt smidigt eller billigt jämför med t.ex. Traktor eller Virtual DJ.

  5. #5
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    jag kör serato, men har inga skivspelare eller cd-spelare, det får ju klubben står för. jag kommer dit med min dator, min serato-box och mina kontrollskivor helt enkelt. vad är det för skumma ställen som inte har utrustning?

  6. #6
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Har snabbkollat lite och blev sugen på en traktor och en sån där USB-kontrol till den.
    Vad är det egentligen för skillnad på Pro och Duo? Har aldrig jockat så vissa begrepp är lite nya som jag inte stött på i producerandet. Det är ju ändå lite skillnad i pris.

    På tal om USB-kontrol, kan man köra med en vanlig mixer då på något sätt, typ via någon hårdvaru grej och bara lägga in nästa låt med muspekaren?

  7. #7
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag kör serato, men har inga skivspelare eller cd-spelare, det får ju klubben står för. jag kommer dit med min dator, min serato-box och mina kontrollskivor helt enkelt. vad är det för skumma ställen som inte har utrustning?
    sen kan man köra serato med bara controllers med. funkar bra det också säkert.

  8. #8
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tridnod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har snabbkollat lite och blev sugen på en traktor och en sån där USB-kontrol till den.
    Vad är det egentligen för skillnad på Pro och Duo? Har aldrig jockat så vissa begrepp är lite nya som jag inte stött på i producerandet. Det är ju ändå lite skillnad i pris.

    På tal om USB-kontrol, kan man köra med en vanlig mixer då på något sätt, typ via någon hårdvaru grej och bara lägga in nästa låt med muspekaren?
    Du vill nog gärna ha några knappar då iaf. även om du såklart KAN använda dit tangentbord. Några billliga knappmöjligheter är launchpad och novation nocturn(den sista kan du dessutom ha till att göra allt du behöver i serato om du vill). Eller MPD minstingarna. en midiklaviatur kan användas i nödfall med.

  9. #9
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Sen tycker jag inte att vi ska glömma bort Ableton live som dj-program också.

    Om någon vill köpa en riktigt bra midi-DJmixer(faderfox DJ2) eller byta den mot en DX2 så hojta.
    Jag funderar nämligen på att köra 4-kanalers djmixer ihop med traktor i fortsättningen.

  10. #10
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Jag leker med Djay: http://www.djay-software.com/
    ...men så är jag MacNörd också...

Liknande ämnen

  1. enbart sequencerfrån en x0xb0x
    Av DariBer i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 00:55
  2. Använder folk samplingar idag?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 02:10
  3. Retromusik på enbart Analogisar
    Av steffensen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 10:45
  4. Ljudkort enbart för Mac, varför ?
    Av Haplo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 10:29
  5. Vilken mixer använder du helst?
    Av DJ Mats Lourenço i forum Evenemang
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2002-08-02, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •