Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Ableton i windows 7 hur funkar det med gamla vst prylar?

  1. #1
    deleted user

    Ableton i windows 7 hur funkar det med gamla vst prylar?

    Funderar på att skaffa Ableton kanske ny dator likaså. Det blir pc pga massor av anledningar så ingen ide att tjata om mac det är en riktigt bra musikdator jag vet redan det.

    1. Hursomhelst, jag kör idag ett stenålderssystem cubase sx2 på windows xp så frågan är om alla gamla vst grejer kommer att fungera som vanligt under windows 7 om det har nån inverkan överhuvudtaget.

    2. Kan vända frågan också ifall jag skippar ny dator, kommer då ableton fungera bra under xp?

    3. Kommer mitt gamla firewireljudkort fungera bra med ableton, ett firewire solo?

    4. När det kommer till kontrollers till ableton är akai apc 40 en höjdare? eller finns det några andra alternativ som är riktigt bra, förutom monome?



    Tusen tråkiga frågor från en som ej hajar ett smack om datagrejer

  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Behringers fader låda ska ju tydligen ha något mackie Mode som folk hyllar. har dock bara ratt varianten själv så det har jag itne testat.

    Har kört en del gamla VSTi grejer genom Ableton i Win7 och de enda problem jag har stött på är buggar som finns oavsett OS. Det ska dock sägas att jag inte har kört speciellt mycket VST grejer, men har testat iallafall

    Måste säga att Ableton ger ett väldigt bra intryck. Fast det är ltie mycket att lära-om i början då man verkar göra allt på helt annat vis än jag är van vid.

  3. #3
    Jonathan P
    Jonathan P är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    För pads måste jag säga att jag är imponerad över hur prisvärd Korg nanoPad är. Riktigt bra känsla i den för att bara kosta 600 spänn. Dock finns det inga rattar eller reglar på den, om du nu behöver det.

  4. #4
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jonathan P Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För pads måste jag säga att jag är imponerad över hur prisvärd Korg nanoPad är. Riktigt bra känsla i den för att bara kosta 600 spänn. Dock finns det inga rattar eller reglar på den, om du nu behöver det.
    Den har ju sin x/y pad, men känslan i den var ju inte mycket att hänga i julgranen. man får trycka rätt hårt på min för att den ska märka av det. jag hade väntat mig en vanlig touchpad.

  5. #5
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Det jag _älskar_ med launchpaden är att den är färdiginställd.
    Så jäkla göttigt att bara behöva starta Ableton och ha allting framme.

    Tänk då med en APC! Då är även rattarna mappade!

  6. #6
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag kör W7 och Ableton och är superdupernöjd! kan lasta på en jäkla massa innan processorn viker, och jag har sällan problem med lagg och dylikt.
    EDIT: Glömde säga att jag kör en massa gratis VST från nätet som funkar utmärkt.
    Senast redigerat av Max den 2010-05-05 klockan 08:50.

  7. #7
    Jonathan P
    Jonathan P är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har ju sin x/y pad, men känslan i den var ju inte mycket att hänga i julgranen. man får trycka rätt hårt på min för att den ska märka av det. jag hade väntat mig en vanlig touchpad.
    Sedär, den tänkte jag inte ens på. Förmodlingen för att den känns så plastig så jag aldrig ens provat den.

  8. #8
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Aha, kul att det är någon som testat windows 7. Kör ni 64-bitar eller 32-bitars varianten?

  9. #9
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Vad jag vet finns inte live i 64-bitars, så jag har hållit mig till 32. Fler pluggar funkar väl i 32 också.

  10. #10
    deleted user
    har också hört att det är 32 bitars som gäller. Men har en följdfråga då: Krävs det inte 64 bitarsprogram för att utnyttja flerkärniga processorer?

  11. #11
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    axxe: Nä, jag tror inte det hänger ihop, utan mer om programmet är skrivet att kunna lägga olika trådar på olika processorkärnor. Jag kör Renoise som utnyttjar båda kärnorna på min dualcore i WinXP t.ex..

  12. #12
    deleted user
    Aha, det är så det fungerar, som sagt, den datortekniska biten är jag minst sagt efter på
    Så alltså är det bara tuta o köra 32 bits XP och sen är det upp till ableton och dess pluggar att utnyttja kapaciteten.

    Tror jag kastar in en till skittråkig fråga: Idag kör jag firewire genom ett fw/pci kort, om jag byter till ett externt USB kort med flera ingångar, så borde det inte vara några problem att spela in t ex 6 spår samtidigt? Eller är det smartast att köra på firewire även fast det går via pci o inte sitter direkt på moderkortet?

  13. #13
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Som encore säger så har det väl inget med hur programmet utnyttjar flera kärnor utan det beror väl på om man har en 32 eller 64 bitars processor. Jag har lite dålig koll på praktiken men jag tänker mig att program och pluggar som kör 64 bitars upplösning internt kan köras dubbelt så fort på en 64-bitars processor eftersom den inte behöver ta operationerna som två 32-bitars instruktioner. Under förutsättning att programmet är skrivet för att utnyttja möjligheten då.

  14. #14
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    64 bitar ger inte nödvändigtvis någon förändring i prestanda, det ger framför allt en större adressrymd. Det blir inte automatiskt så att det flyttas dubbelt så mycket applikationsdata per cykel, det är på gränsen att man får ner i assemblerträsket för att utnyttja den möjligheten, om det ger något.

  15. #15
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag har som sagt dålig koll på dagens 64-bitars processorer men jag tänkte mig att de var "riktiga" 64-bitarsprocessorer där både adress- och databussar och alla interna register är på 64 bitar, men det kanske inte är så?

  16. #16
    deleted user
    Min frågeställnining är ju att jag vill inte ha värre processor än jag kan utnyttja helt enkelt, måste byta moderkort o annat först.

  17. #17
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Lite OT, men

    Om det enda man ska göra är att flytta data från ett adressområde till ett annat kan det eventuellt gå lite kvickare med en 64 bitars, men inte nödvändigtvis. Jag har för mig att intel har instruktioner för att flytta större adressmängder, och då utförs det gissningsvis av minneshanteraren och CPUn är egentligen inte inblandad.

    Men i stort sett alla beräkningar, jämförelser osv gör ju på enskilda värden, och den lilla fördelen 64 bitars register ger att man kan operera på större värden i en operation, men inte flera. Skillnaden på värdet 5 i 64 jämfört med 32 bitar är att med 64 bitar har du 32 nollor högst upp som inte gör någon skillnad.

    I musiksammanhang går man ju sällan över 24 bitar, och då räcker ju 32 alldeles utmärkt. En enkel normalisering innebär ju i princip en addition över en hel ljudfil, och varje sample måste ju behandlas/beräknas var för sig, det går inte att tjonga in två 32 bitars värden i ett 64 bitars register bredvid varandra och addera x till båda och sen skicka tillbaks dem till minnet med väntat resultat.

    Men det är nästan omöjligt att avgöra den typen av prestanda utan mer insikt i ett specifikt fall

    @axxe: Valet mellan USB och FW är nog inte så petigt. 6 kanaler över USB borde inte vara några problem, men en FW kontroller ensam på ett PCI kort ger antagligen bättre stabilitet. Ska du köra ljudkortet på USB är nog ett separat PCI(e) att föredra ändå, sätter du ljudkortet i en USB plugg i moderkortet finns det nog alla möjligheter till krockar.

  18. #18
    eff~
    eff~ är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    64 bitar ger troligen inte så mycket prestandavinst. All audio-mjukvara använder flyttal internt, och där är skillnaden mellan 32- och 64-bitars processorer väldigt liten (16 ist för 8 XMM-register). 32-bitars processorer har stött 64bit-operationer på flyttal från början, så det är aldrig frågan om att utföra dem som en serie 32bit-operationer.

    Sen är ju frågan hur mycket mjukvara som kör 64 bitar internt, finns ju egentligen ingen anledning när det gäller audio.

  19. #19
    deleted user
    Ok det låter ju bra, jag gillar termen "varför laga nått som inte är trasigt", då fortsätter jag att köra på firewire. Anledningen till att jag ens undrat på att byta är att jag har märkt att firewire verkar börja bli lite ostandard i många nyare datorkonfigurationer.

    Kommer nog att byta prollen och moderkortet inom en snar framtid, borde bli billigt eftersom ja då inte behöver nå värsting grejer, bara det är stabilt.
    Nått tips på just bra billigt moderkort? socket775 firewire 1333mHz är nog allt jag behöver för att klara mig tio år till

  20. #20
    eff~
    eff~ är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite OT, men
    det går inte att tjonga in två 32 bitars värden i ett 64 bitars register bredvid varandra och addera x till båda och sen skicka tillbaks dem till minnet med väntat resultat.
    Jo det går alldeles utmärkt, det är ju vad SSE gör. Men du behöver ingen 64bitars-processor för att göra det.

    Om det enda man ska göra är att flytta data från ett adressområde till ett annat kan det eventuellt gå lite kvickare med en 64 bitars, men inte nödvändigtvis. Jag har för mig att intel har instruktioner för att flytta större adressmängder, och då utförs det gissningsvis av minneshanteraren och CPUn är egentligen inte inblandad.
    Normalt använder man SSE för att flytta data, så inte heller här är det någon skillnad mellan 32 och 64 bitar (eftersom SSE-instruktionerna är samma för båda). Det är dock i högsta grad processorn som flyttar datat.

  21. #21
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Som jag skrev så spekulerade jag i specialfallet att nåt program kör 64 bitars flyttal internt i beräkningsmotorn. Rent generellt har jag iaf grundkoll på vad 32 och 64bitars processorer innebär.

    Citat Ursprungligen postat av eff~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    32-bitars processorer har stött 64bit-operationer på flyttal från början, så det är aldrig frågan om att utföra dem som en serie 32bit-operationer.
    Intressant, jag hade för mig att det var ungefär så det gjordes i praktiken, men det kanske bara gällde fixed point?

    Citat Ursprungligen postat av eff~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är ju frågan hur mycket mjukvara som kör 64 bitar internt, finns ju egentligen ingen anledning när det gäller audio.
    Det är inte helt ovanligt, flera större DAW:ar har iaf stöd för det vad jag vet. Huruvida det behövs däremot är väl en annan femma, jag har väldigt svårt att se tillfällen där 32 bitar inte skulle räcka till.

  22. #22
    eff~
    eff~ är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, jag hade för mig att det var ungefär så det gjordes i praktiken, men det kanske bara gällde fixed point?
    Fixed point används nästan aldrig i vanliga processorer då flyttal ger både bättre prestanda och bättre dynamiskt omfång. Vanligt i DSPer dock. Men vad gäller heltal så är det så man får göra, där är ju 64bitarprocessor en jättevinst.

    Det är inte helt ovanligt, flera större DAW:ar har iaf stöd för det vad jag vet. Huruvida det behövs däremot är väl en annan femma, jag har väldigt svårt att se tillfällen där 32 bitar inte skulle räcka till.

    Jag gissar att det är mest av marknadsföringsskäl. Nu spekulerar jag bara, men jag skulle inte bli förvånad om de kör det på enstaka ställen där det inte kostar för mycket prestanda bara för att kunna säga "64 bitars mixbuss" eller liknande i reklamen. Jag tvivlar på att någon kör en helt ren 64-bitars signalkedja, då det tar en hel del prestanda.
    Senast redigerat av eff~ den 2010-05-10 klockan 23:50. Anledning: dubbelsluttagg

  23. #23
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    fördelen för musikbruk med 64 bitars OS är väl att man kan ha med dagens mått mätt obegränsat med ram-minne?

  24. #24
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eff~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det går alldeles utmärkt, det är ju vad SSE gör. Men du behöver ingen 64bitars-processor för att göra det.



    Normalt använder man SSE för att flytta data, så inte heller här är det någon skillnad mellan 32 och 64 bitar (eftersom SSE-instruktionerna är samma för båda). Det är dock i högsta grad processorn som flyttar datat.
    Har inte riktig koll på CISC eller x86 egentligen, men SSE registena kan ju användas för vektor addition etc, vilket gör 32/64 ännu mindre relevant i fallet.

    Hade för mig att intel har instruktioner för indirekt adressering för både src och dst, kan varit någon annan arkitektur... Det jag tänkte på är att att om själva adressinnehållet inte behöver kopieras in i ett register spelar bit-bredden inte någon nämnvärd roll när man möblerar om data egentligen.

  25. #25
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fördelen för musikbruk med 64 bitars OS är väl att man kan ha med dagens mått mätt obegränsat med ram-minne?
    Det är väl den stora fördelen.

Liknande ämnen

  1. SVT säljer prylar
    Av pepelogu i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 12:46
  2. Om det är nån som gillar gamla Roland-prylar...
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 15:22
  3. USB-prylar
    Av imported_nillon i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-08-26, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •