Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: tvärflöjtare, jag undrar:

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    tvärflöjtare, jag undrar:

    Skall man ha nåt speciellt fett på klaffarna? Nån "skolad" som vet? Annars får det bli oliv (universaloljan nr.1).

  2. #2
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    är inte jordnötsOljan renare ?


    (nötfett funkar även på gångjärn till ladugårdsDörrarna, om den gnisslar \ säg hissen eller den tunga porten om du bor i storstad -- den går även att äta \ ha på sallad \ steka i)

    finns ofta på närköpet i dunk eller glasButeljer


    \\ annars e teflonOljan den bästa och skitigaste uppfinningen .. men jag vet inte om jag vill ha den på läpparna \ munnes slämmhinnor eller på händerna då den fräter på organismer
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-04-28 klockan 20:27.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [B]är inte jordnötsOljan renare ?
    Jo visst är den det men har inte omega 3 och går inte in i huden lika lättvindigt. Men matchar den flöjtklafferiet väl? Lin har jag för mig att nån sagt om sånt. Äh jag bara kladdar på nåt...
    Senast redigerat av Ambulansen den 2010-04-29 klockan 01:37. Anledning: I rajahstan lagas all mat i jordnötsolja. Man tröttnade efter ett tag.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hmm. Nu var det syrran som spelade tvärflöjt men till klarinetten är det iaf liksom bekant från Hassan vanligt vaselin eller möjligen kokosfett.

    Lite skoj anekdot: samplade farsan spelandes tvärflöjt och det blev ett ljud till Fairlight-biblioteket. Spelade upp "Chinese Restaurant" och han såg inte klok ut när jag sa: det är du som spelar tvärflöjt här, sedan trillade poletten ned och han berättade stolt för min mamma, hurru, det är jag som lirar flöjt här.

  5. #5
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Man fick säkert nåt tips om det för kanske hundra år sedan, men jag brukar mest smeta på nåt.. Är iofs mest i skarvarna jag brukar behöva fett, där har jag använt tex lypsyl. Skulle rekommendera nåt som inte är alltför rinnigt även till klaffarna.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...kollade lite i bekantskapskretsen: Inte så viktigt med vilken slags olja (symaskinsolja t ex) MEN så liten droppe som är möjligt, och inte fett! Olja och fett drar till sig smuts och gör läget sämre än innan efter ett tag (silver är annars självsmörjande)

    Compute: Fick hör att man INTE ska smörja skarvarna, utan istället putsa bort de föroreningar som orsakar att det kärvar.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Yep, låter bekant det här faktiskt.

    Annars hade jag iofs kunnat rekommendera 5-56!

    just

    Kidding

  8. #8
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    haha 5-56 steker PF kycklin och narval i \ har i diskmaskinen för att få bort ev bakterier
    -- ett underbart universal medel likt min teflonOlja på allt som inte ska ätas!


    READ PRECAUSTIONS ON BACK PANEL
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-04-29 klockan 17:36.

  9. #9
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Compute: Fick hör att man INTE ska smörja skarvarna, utan istället putsa bort de föroreningar som orsakar att det kärvar.
    Stämmer säkerligen, var dock inte det jag fick lära mig en gång i tiden under det dystra 90-talet. Har putsat den många gånger sedan dess men den behöver oftast en smula smörj ändå, annars får man skava och pressa den för mycket för att det ska kännas ok. Kanske hade funkat om man kört utan från början? Fick även lära mig att putsa den med tandkräm, blir rent och fint och så luktar den gott

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...är den värd det så kanske det är läge att gungga på med silverputs på de mötande delarna! T.ex. när du kollar en lå-å-ångfilm

  11. #11
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Mja, tror jag kör vidare med smörjet, har funkat bra dom senaste 18 åren

    Fast om jag kommer över en burk häxan och känner mig sysslolös kanske jag ger mig påt!
    Vore intressant att se om det verkligen är bättre.. jag tänker nånstans att det borde vara bättre för delarna att glida ihop så smidigt som möjligt, har svårt att se vad smörjet gör för skada, förutsatt att man inte kletar på lager efter lager och låter det börja förmultna.. Smörjet är ju inte inne i själva flöjtkroppen och stör, det är ju på skarven.. Så det enda egentliga problemet är väl om man vill sluta använda smörj. Då lär man få gnugga häxa en bra stund!

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Intressant, intressant! Vet dock inte om jag var otydlig; själva mekaniken är inget problem. Det jag menade var tätningspuffen som ska täcka hålen. Tycker att det läcker lite, kanske för att de är för torra... Jaja, inget som jag bävar för att experimentera med ändå. Att polera den är dock inte min stajl. Gillar skit och patina!

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    http://www.asadeval.nu/skot.html

    Behandlar rengöring endel - men inte om smörjning av tätningsskinnet... kanske någon typ av läderfett gör susen? Skofett?

    ...patina på flöjt och gitarr är inte...riktigt samma IMHO

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    ...patina på flöjt och gitarr är inte...riktigt samma IMHO
    Jo!

  15. #15
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    Det finns någonting man kan smörja på för att mjuka upp dom lite. Jag vet inte vad det är för något. Men det kommer bara hjälpa ett litet tag. Bättre att byta ut putan/orna. Ring eller mejla Windcorp och hör med dom så du inte smetar på något som är dåligt för putorna.

  16. #16
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    näh .. bivax \ stearin tätar jag min didge med om den läspar och pyser ur ventilerna\sprickorna .. ingen aning vad man trykkeri för gåjja när läkket uppkommer på stålisarna\brasset .. men jag skulle vara jävligt kladdig och glad att dra i kemisk metall på alla episka amerikanska storfilmer & orkestrar (12noteScalarer)

    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-05-04 klockan 16:35.

  17. #17
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Silverputs brukar de flesta vilja undvika. Blir repigt. Antikrundangubbarna brukar rekommendera att inte använda det på föremål, så jag gissar att det inte är så bra på instrument heller.
    Däremot har jag själv rengjort silver genom att lägga ner vanlig ugnsfolie i en form, hällt på ljummet vatten och så ner med nån marsked vanligt salt. Sen har smycken och prylar fått ligga i det ett tag och efter några minuter har den mörka beläggningen försvunnit. Väldigt bra tips! Kanske kan funka på en gammal sliten tvärflöjt med!

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Polera är bara onödigt arbete, vare sig det gäller flöjten, bilen eller guran. Å vad fin den blev tänker man och så blir man rädd om saken på ett, i värsta fall, sjukligt sätt. Ingen får ta i den (fettfläckar), inte får den läggas på marken (repor som syns för att den är så blank) osv . Nä, tacka vet jag lite skitiga saker som skrapat emot en del grenar genom åren och faktiskt fungerar perfekt!

    Limpan2: Är det putor de heter? Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt. Nya lär jag nog inte skaffa dock.

    Ny Fråga: En polare hade tvärflöjt med miniteleutgång i toppen. Finns dessa läckra mikrofoner som reservdel? Vet nån?
    Senast redigerat av Ambulansen den 2010-05-04 klockan 19:59.

  19. #19
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    fan lisab, vad heter den enkla elkrolyten du snackar NÄSTAN om
    -- bakpulvret och alu folie??
    -- ni som vet vet, hjälp mig färdigställa posten
    -- samma sak att för~INKA\FÖRSILVRA
    -- dratta på sevdoMetaller och kränga skiten som solid ~;D










    -- men nu snackar vi reverseTekno, bort med skräpet med KEMsoppan
    <3<3<3
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-05-04 klockan 20:17. Anledning: \\ \likkin my shoes \\\ minns inte elekrolysen \\\

  20. #20
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    A.L.E.R.T.O.L.Y.S

  21. #21
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Ska visst funka bättre med bikarbonat, men det har jag ingen. Salt har funkar bra för mig.
    Läste dessutom att man kan putsa silver med ketchup.

    Men annars håller jag med om att saker kan vara finare slitna. Har varit allt för rädd om ett par gamla trämöbler hemma. Lagt underlägg och dukar. En dag bestämde jag mig för att sluta bry mig och blev en mycket mer harmonisk människa. Speciellt på fester.

    Här hittade jag föresten lite skötselråd av diverse blåsorkester-instrument:
    http://www.asadeval.nu/skot.html

    http://www.wallenas.com/flutecare.html

    http://www.musikgaraget.se/Sidor/vår...nstrument1.htm

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Där ser man! Ingenstans sägs att putorna skall fettas. Då så. Intressant med "stämkorken". Jag skruvar rätt friskt på den, efter vilken tonart man skall lira i typ; förhållandet mellan perfekt oktav/full lätthet i spelandet känns det som.

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    ...och nu, när jag lirat i ett år, och blivit rätt vass på den faktiskt, så undrar jag vad de små ventilerna längst upp ska användas till. Upplys mig tack!

    (måste rabbla lite. Jag gillar verkligen allväders-egenskapen hos instrument och till den kvalificerar sig tvärflöjten! Jag tycker till och med att den låter bättre ju kallare det är. Kanske att friktionen ökar då skillnaden mellan blåslufttemperaturen och själva flöjtens temperatur är så stor då... Fräsigt värre blir det i alla fall. Men kallt för fingrarna. Överhuvudtaget så är flöjt ett underbart utomhusinstrument. Älskar att testa akustiken åt olika håll i skogar och på fält.)

  24. #24
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    en i flottan lirade altklarinett i musköberget där man servar ubåtar i torrdockerna \ eller drog in dom gamla större kustjagarna .. lät galet bra -- NAIS REVERB som krullade sig i alla service kulvertar etc
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-01-09 klockan 13:54. Anledning: militärskola handlade det inte om för min del

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och nu, när jag lirat i ett år, och blivit rätt vass på den faktiskt, så undrar jag vad de små ventilerna längst upp ska användas till. Upplys mig tack!
    http://www.wfg.woodwind.org/flute/fl_fing.html

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Herregud vad komplicerat. Spontant säger mig sidan ingenting. Jag spelar redan nu alla 12 tonerna, 2,5 oktaver ungefär, och har inte funnit nåt användningsområde för de söta småventilerna. Undrade bara vad de har för funktion... Undrar fortfarande men ska väl göra ett försök till med länken. Fast min har C som lägsta ton, så den kanske har andra specs...
    Senast redigerat av Ambulansen den 2011-01-09 klockan 16:35.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Okej nu fattar jag. Höga D/D# alltså. Men oktaven är inte alls ren i dessa hål, jämfört med överblåsning (har det med toppkorkjustering att göra kanske?). Inte så bekvämt grepp hur som helst. Fast vill man drilla så... Hur gör andra helst?

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mina skruvar skruvar ur sig själva! Är det standard på tvärflöjt, eller spelar jag bara för skruvat liksom? Tur att man har små passande verktyg...

  29. #29
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Vanligt på saxofon, så jag antar att det är samma på tvärflöjt. Det händer dock oftare på min billigare sax än på min Selmer, så jag antar att det handlar om kvaliteten på gängorna.

  30. #30
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så kan det vara... Skruvjäveln är ju rätt liten så man vill inte glömma bort detta. Jag spelar mest utomhus. Tänk att tappa en sån pyttegrej i naturen liksom... Hellre en tvärflöjt i handen än en skruv lös i skogen.

  31. #31
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Härligt att spela i en skog! Jag har spelat en del utomhus, men det har känts som att ljudet "sticker" på ett jobbigt vis. Har mest spelat på öppna ytor. Funkar det bättre när man har vegetation som absorberar?

  32. #32
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det låter ju olika åt alla håll. Man hör årstiderna växla i återklangen. Över sjöar fuktiga sommarkvällar är helt vidunderligt. Det ärliksom en av grejerna jag gillar med metallflöjter: de är vädersäkra. Testa på vinter ute när det är typ 15 minus. Man får sånt otroligt tryck i ljudet så man knappt kan sluta. Fast sen förfryser man nästan fingrarna och näsan. Men det kan det vara värt ibland!

  33. #33
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Prova med gängtätning, typ loctite, men välj en mycket svag variant!

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jo det är klart man kan göra, men rent intuitivt känns det inte rätt att limma i mekaniken. Och som sagt de skruvar ur sig extremt långsamt. Kollar man det bara nån gång varannan månad är det lungt.

Liknande ämnen

  1. Sugen på en Monomachine men undrar...
    Av Max S i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 09:32
  2. Nu undrar jag mer saker om Dig.Perf 4.5
    Av FIKSOFOKSI i forum Övriga DAW
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •