Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Motu Ultralite mk3 hybrid / Motu 828 mk2USB

  1. #1
    Grandpianoguy
    Grandpianoguy är inte uppkopplad
    Grandpianoguys avatar
    Senior

    Motu Ultralite mk3 hybrid / Motu 828 mk2USB

    Har en annan frågetråd p.g.a. att jag blev rådd att skaffa ett M-Audio Fasttrack 8R (tror jag det hette)
    Personen visste att jag behövde USB och tyckte att det var bra med ett kort som även kunde användas till ProTools ifall jag skulle behöva det någon gång. Kör Logic nu.

    Dock gäller min fråga dessa Motukort som ju uppenbarligen verkar funka som en dröm tillsammans med Mac. och dess användare.

    Såvida jag inte förstått det fel så är väl 828 mk2 USB utgånget nu.
    För mig som äger en MacBook "unibody" m USB så är ju Ultralite mk3 "hybrid" ett alternativ.

    Vad skiljer dessa kort åt?

    Är det någon kunnig som enkelt kan förklara skillnaden för mig då jag fortfarande ej har skaffat ett ljudkort till min lilla hörna.

    Beggat (om det nu är så) 828 mk2 USB???
    Nytt Ultralite mk3 "Hybrid"???
    eller Fasttrack 8R???

    Villrådig och utan personlig kännedom.

  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    828 mk2-USB har haft en del kvalitetsproblem, men det finns absolut många kort därute som funkar finfint. Ultralite 3 är inte utgånget så är lättare att få service, men det har färre in/ut om jag inte minns fel. Tror Ultralite-kortet är riktigt bra.

  3. #3
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Du kanske förstod det men "Hybrid innebär ju att du kan köra både Usb och Firewire beroende vad som finns på din burk.
    MVH Gunlis

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag hade ett Motu Ultralite MkIII som jag precis sålde för att köpa ett Motu Ultralite MkIII Hybrid.
    Har aldrig haft några problem med korten och jag är väldigt nöjd samt rekommenderar dem.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    828 har 10 analoga in (varav två med mikpreamp), SPDIF + ADAT. Ultralite har 8 analoga in (två med mikpre), SPDIF, men saknar adat. Ut har Ultralite 10 analoga + separat hörlur + spdif. Tror 828 har nått liknande + ADAT.

    UL:et går att köra på buspower, men det tror jag dessvärre bara gäller för firewire.

    Mina jämförelser och lyssningar säger mig att mk3:orna har bättre A/D och D/A-omvandlare än mk2, särskilt stereoperspektivet känns bredare och tydligare i mk3, men hur stor roll det verkligen gör kan väl diskuteras, är ju inga enorma skillnader direkt. Preamparna på mk2 har jag inte testat, men ryktena säger att de i mk3 är betydligt bättre. Personligen tycker jag inte att preamparna i UL:et är nått vidare, så man kan ju fundera på vad det betyder för mk2...

    Kör alltså ett UL mk3 (dock enbart firewire) som ljudkort själv och är mycket nöjd.

  6. #6
    Grandpianoguy
    Grandpianoguy är inte uppkopplad
    Grandpianoguys avatar
    Senior
    Tack alla för era kommentarer.

    Om jag ändå kunde förklara varför jag snöat in på Motu's kort så mycket.
    Pratade idag med min polare om dessa olika alternativ och även fast jag har en oerhörd respekt inför hans åsikter samt råd (Det var han som sade åt mig att titta på/köpa M-Audio's Fasttrack 8R) så ville jag ändå få spinna lite på om inte Motu-korten var bättre än M-Audio's motsvarigheter.
    Anade en liten irritation i samband med att han förklarade att i samma prisklass är det faktiskt lite grann skit samma vad som står på burken då man får vad man betalar för. Visst Motu's större produkter är riktigt bra men kostar därefter. Sådana stora kort behöver inte jag, punkt. Det resonemang att M-Audio bara skall förknippas med "skit" är också felande i allra högsta grad. Visst, stolpe ut är väl kontentan av vissa grejor men det gäller absolut inte detta Fasttrack 8R-kort som tydligen är riktigt bra varvid rekommendationen kvarstod. Det väger dessutom "fett" tungt att man kan ha ett kort som känner sig hemma i flera olika plattformar vilket tydligen kan komma väl till hands. ( Logic / ProTools )

    Ja, vad vet jag... SUCK ...har aldrig haft ett eget ljudkort så jag vet inte vad jag skall jämföra med.

  7. #7
    DariBer
    DariBer är inte uppkopplad
    DariBers avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade ett Motu Ultralite MkIII som jag precis sålde för att köpa ett Motu Ultralite MkIII Hybrid.
    Har aldrig haft några problem med korten och jag är väldigt nöjd samt rekommenderar dem.
    Har du märkt någon skillnad i ljudet mellan kortet jag köpte av dig och ditt nya hybrid?
    Samt har du orkat att testat Volta?

  8. #8
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Grandpianoguy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack alla för era kommentarer.

    Om jag ändå kunde förklara varför jag snöat in på Motu's kort så mycket.
    Pratade idag med min polare om dessa olika alternativ och även fast jag har en oerhörd respekt inför hans åsikter samt råd (Det var han som sade åt mig att titta på/köpa M-Audio's Fasttrack 8R) så ville jag ändå få spinna lite på om inte Motu-korten var bättre än M-Audio's motsvarigheter.
    Anade en liten irritation i samband med att han förklarade att i samma prisklass är det faktiskt lite grann skit samma vad som står på burken då man får vad man betalar för. Visst Motu's större produkter är riktigt bra men kostar därefter. Sådana stora kort behöver inte jag, punkt. Det resonemang att M-Audio bara skall förknippas med "skit" är också felande i allra högsta grad. Visst, stolpe ut är väl kontentan av vissa grejor men det gäller absolut inte detta Fasttrack 8R-kort som tydligen är riktigt bra varvid rekommendationen kvarstod. Det väger dessutom "fett" tungt att man kan ha ett kort som känner sig hemma i flera olika plattformar vilket tydligen kan komma väl till hands. ( Logic / ProTools )

    Ja, vad vet jag... SUCK ...har aldrig haft ett eget ljudkort så jag vet inte vad jag skall jämföra med.
    Jag tycker du skall skaffa dig fler åsikter än just från din kompis. Det är ditt val, inte sant?

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    MK3-interfacen kan även köra lite reverb, eq, kompressor och oscilloskop (vad mer?) internt.. men om de är användbara eller inte kan jag inte svara på.

  10. #10
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Oscilloskop å analysverktygen har jag använt en del, de funkar riktigt bra för att analysera signaler, även om oscilloskopet inte har någon absolut skala (såvitt jag vet, kan ha fel här).

    Reverb, EQ och kompressorer har jag ärligt talat mest testat hur de funkade, å sen inte använt. Motukorten går ju även att köra som digitalmixer helt fristående, så, känns väl kanske mer intressant vid sånna tillämpningar. Vill man använda det tillsammans med daw vid mix har dock reverbet en loopback, så ut från reverbet dyker upp som en egen ingång i datorn. Inte lika smidigt som en plugin, men det gör det i alla fall väldigt enkelt att spela in reverbsignalen...

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    För att krånga till valet lite ytterligare kan det ju även vara idé att ta en titt på RME Fireface UC...

  12. #12
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Tror inte det går att driva ultralite med firewire buspower om man inte kör med laddaren till sin macbook enligt min erfarenhet. Funkar halvbra även med kraft till macbooken så separat strömförsörjning är att rekommendera. I övrigt är kortet grymt.

    En feature jag fått stor användning av är att kortet går att använda stand alone med endast batterieliminator. Den fungerar då som latency-fri mixer där man kan lägga på dsp-effekter på både in och utgångar. Effekter som finns är EQ, kompressor, reverb, limiter osv. Alla utgångar är en mix av ingångarna så man kan routa hur man vill. Grymt om man som jag vill köra datorlöst och sen multitracka in alla spår i datorn när man är redo. Alla mixerinställningar går att redigera på frontpanelen om man har mycket tålamod.

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror inte det går att driva ultralite med firewire buspower om man inte kör med laddaren till sin macbook enligt min erfarenhet. Funkar halvbra även med kraft till macbooken så separat strömförsörjning är att rekommendera.
    Skumt! Jag kör bara buspower. Funkar klockrent både med laddare och på batteri...

  14. #14
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Skumt! Jag kör bara buspower. Funkar klockrent både med laddare och på batteri..
    Kanske är min macbook som strular då.

Liknande ämnen

  1. Motu ultralite
    Av peter80 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 09:51
  2. MOTU UltraLite Mk3
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •