Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Juno 106 batteribyte/lägga in orginalljud

  1. #1
    Borderroad10
    Borderroad10 är inte uppkopplad
    Borderroad10s avatar
    Senior

    Juno 106 batteribyte/lägga in orginalljud

    Tjena. Har en kompis som har en Juno 106. Batteriet börjar bli på upphällningen och vad jag förstår så försvinner ljuden när batteriet tar slut. Hur går man tillväga.
    Hur kan man spara ljuden, finns det ljud på nätet,någon här som har ljuden.
    Hjälp mig med svaren.
    1. Hur byter man batteriet?
    2. Hur sparar man sina ljud?
    3. Hur för man in ljuden i synten igen.
    Mvh Jonta

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    3. Enkelt; SysEx-program finns till alla datorer. Ljuden finns lite varstans som en sysexfil (*.syx ofta).

    2. Samma program kan spara det som finns i syntarna.

    1. Sök på nätet. "Change Juno 106 battery" exempelvis.
    Senast redigerat av PF den 2010-03-14 klockan 22:20.

  3. #3
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jont: Letade också efter det häromsistens av samma anledning. Finns en .wav fil som man kör i tape in. Verkar vara det enklaste sättet att ladda default-ljuden.

    Sen är det många som tipsar om att man, när man byter batteri; ska se till att byta batterisocketen mot en modernare- mot en sån som brukar sitta på datorers moderkort -sk. coinslot; så man slipper löda på moderkortet varje gång man ska byta batteri. Kan vara värt att tipsa polaren om,

  4. #4
    Borderroad10
    Borderroad10 är inte uppkopplad
    Borderroad10s avatar
    Senior
    Tack för tipsen. Lutar åt att vi testar wav filen, men programmet skall också tankas hem så man kan lära sig. Byta batteri socketen verkar vara ett suveränt förslag.
    För mig som varit borta från syntandet i många ur så är 99an en outömlig källa.
    Tack PF och Bengus.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Du kan spara ljuden via sysex om synten står mode III, då sänder den ett ljud i taget när du byter ljud på programknapparna. När ni sen bytt batteri laddar ni tillbaka ljuden i samma midimode III, sänd till synten ljudet och sen spara manuellt. Enda sättet via sysex är tyvärr ett och ett, inget bankdump här inte annat än över band (dom beskrevs ovan tidigare i tråden).

  6. #6
    Borderroad10
    Borderroad10 är inte uppkopplad
    Borderroad10s avatar
    Senior
    Tack Kroffe. Jag som sagt varit borta från musicerandet i många år och just sysex gör mig
    Jag förstår ju på PF att man behöver ett program i datorn för att använda sysex,
    men hur att använda det. Jag får pröva mig fram. Jag får fan köpa en Juno 106 och pröva själv.

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Om du har mac är sysex librarian ett bra och gratis:
    www.snoize.com/SysExLibrarian/

  8. #8
    kyaal
    kyaal är inte uppkopplad
    kyaals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jont Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjena. Har en kompis som har en Juno 106. Batteriet börjar bli på upphällningen och vad jag förstår så försvinner ljuden när batteriet tar slut. Hur går man tillväga.
    Hur kan man spara ljuden, finns det ljud på nätet,någon här som har ljuden.

    Hjälp mig med svaren.
    1. Hur byter man batteriet?
    2. Hur sparar man sina ljud?
    3. Hur för man in ljuden i synten igen.
    Mvh Jonta
    Absolut enklast att spara sina ljud och ladda in dem igen är via tape save/load. Bara att koppla en sladd från Save -> ljudkort in, tryck på rec i ditt audio-inspelningsprogram, ge 106:an några knapptryckningar så sparas hela banken på några sekunder som wav.

    Obs, detta görs per bank, dvs en gång för A och en gång för B.

    Sedan för att lägga in ljuden igen, spelar man upp ljudet in i Load-ingången på 106:an.

  9. #9
    Borderroad10
    Borderroad10 är inte uppkopplad
    Borderroad10s avatar
    Senior
    Detta var ju suveränt.
    Tack Kyaal

  10. #10
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

    VCA hack...

    Kul, idag kom min Clone VCA med posten från Belgien.
    Ska se om jag kan få tag på en lödstation och fått lött dit den i veckan.



    ska se om jag kan få lött dit en sån där Coin Socket till batteriet också. Ser ut som alla VCas är orginal... blir dyrt detta

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Annars är det ju ett billigare alternativ att testa detta:
    http://www.youtube.com/watch?v=W4lF0xSVQlg

  12. #12
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    japp, såg de där tidigare. Har du testat Kroffe? Tycker det låter lite som "damstrumpa över teveskrämen".. Jag är dock inte så insatt i vad den där coatingen verkligen ställer till för trassel.

    Lät ju på folk som kikat på chipen i microskop säger att de ser fördjävliga ut med massa lösa lödningar och shit. Men vore ju kul om det funkade. Kanske inte ska bryta loss mitt chip då utan löda loss det snyggt och prydligt o testa.

  13. #13
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Jag skickade i väg ett dåligt 80017 till någon på 99 för ett år sen som skulle testa det där, men jag vet inte hur det gick med det.

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    japp, såg de där tidigare. Har du testat Kroffe? Tycker det låter lite som "damstrumpa över teveskrämen".. Jag är dock inte så insatt i vad den där coatingen verkligen ställer till för trassel.
    Lät ju på folk som kikat på chipen i microskop säger att de ser fördjävliga ut med massa lösa lödningar och shit. Men vore ju kul om det funkade. Kanske inte ska bryta loss mitt chip då utan löda loss det snyggt och prydligt o testa.
    Bryta loss det ska du inte i vilket fall, för då får du problem med avbrutna lödbanor. Rolands PCBer har notoriskt tunna ledare! Beware!

    Nej, jag har inte testat ännu...har en defekt 80017A som sitter i min ASM och lirar sin BA662-del som fungerar som den ska. Själva VCF-delen (IR3109) är dock död och den skulle vara kul att få fart på.

    "lösa lödningar och shit" är inte problemet i 80017A utan snarare utmonterade komponenter i kombination med en plastlaminering som "svettas" och därigenom kortsluter jord mot matning över tid...

  15. #15
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ok, tack för tipset! Ska se till att ta det varligt med losslödningen. Jag som inte är helt "hemtam" på att löda ICs är ju inte helt sugen på att test-löda av och på ett chip som "kanske" funkar.. är nog större risk för haveri att ha mig där lödande än vinsten av att testa. Funkar Clone-chipet bra blir det nog att köpa ett till. Röst 4 funkar ok.. filtret släpper igenom efter ett tag.. Värre med röst 3; den hänger och omöjliggör användande.

    Ska återkomma mer rapport när det är fixat!

  16. #16
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Det är rätt lurigt att få loss dom där chippen. Sitter tajt och det är svårt att få bort
    allt tenn. Jag ruckade loss mitt och bröt av benen på det när jag bytte förrut...
    vilket visade sig vara jävligt dumt då chippet var fullt fungerande! Det var ett av dom andra chippen som var paj i min. Dvs inte 80017A. =P
    Men detta var mitt första lödjobb sen högstadiets tekniklektioner så du borde klara av det ändå =)
    Öva lite på ett gammalt kretskort först.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2010-04-08 klockan 14:16.

  17. #17
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    En bra lödsug och lite tålamod så ska du få bort chippet utan några större skavanker. Försök bara inte slita bort det. Om det inte lossnar lätt så är det forfarande tenn kvar som ska bort bara.

  18. #18
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Drifter: Mitt problem här med; var några år sedan sist man gick lös på något med en lödstation. Inte direkt handgreppen kvar där.. men lite det som är tjusningen. Fan vad nice att få det att funka "själv". Ska se till att öva på lite gamla kretsar först. Ja, det verkar som de flesta rekommenderar tennsug och inte fläta. En gammal polare sa dock tvärtom... men han sysslar mycket med sådant här och har nog vanan.

    Jag funderar på allvar att kika på mitt Chip 4 med lite aceton. Det funkar fint tills det blir varmt.. skulle kunna fixas med att ta bort coatingen om det är just värmealstringen som är problemet. Känns som 400:- värt att testa iallfall.

    Tack för tipsen!

  19. #19
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tennsug is the shit. Lödfläta har jag aldrig fått att funka som jag vill... dessutom
    bränner jag fingrarna av mig när flätan blir varm =)

  20. #20
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Håller med. När jag lödde min 106:a så var det tennsugen som funkade bäst för att "tömma" hålen. Fläta använde jag för att få bort de sista resterna på ytan.

    Men jag vickade loss mina voice-chip...

    (btw, här är lite bilder ifrån mina vedermödor med junon: http://electro-music.com/forum/viewt...=290829#290829)

  21. #21
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    My03: trevliga bilder. Såg ut som ett litet projekt Har du bytt batterisocket? tänkte starta med det imorgon... nått speciellt man bör tänka på där tro? Mer än att inte bränna moderkortet samt att sätta polariteten fel

  22. #22
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    hittade denna hjälpfulla länken för batteribytet

    http://granularmatter.blogspot.com/2...placement.html

  23. #23
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jo tack, jag bytte den också. Med lite finlir så kommer du byta sockeln lätt som en plätt också. En kamera är alltid bra att ha till hands (hjälpte mig mycket att ha bilder att gå tillbaka till senare).

    När du bytt batteriet så har du orginalljuden här sedan (och mycket mer):

    http://www.hinzen.de/midi/juno-106/

    M v h

    Danne

  24. #24
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    ja nu jävlar är tärningen kastad



    Lite orolig att jag ska steka den jäveln är jag nog.

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Klipp bort det gamla batteriet med avbitare så riskerar du inte att det exploderar av värmen.

  26. #26
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    merde, jag fick loss alla grunkor.. men sitter lite surt tenn kvar i ett hål som vägrar försvinna.. någon som har ett bra tips för hur man kan få bort? Sugen vill inte ta det...

  27. #27
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Hmmm. Vill inte svära i kyrkan, men har du en tillräckligt liten lödspets så borde det fungera (läs, gör jag.... :-)) att lite snabbt köra in den i hålet ( lödspetsen alltså ;-) ) och sen snabbt dra ut den och kvickt vara där med tennsugen.

  28. #28
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Vill man fuska kan man ju ta ett liten borr... Om man ger sig för mycket fan på att det ska lödas bort är det lätt att man lägger ner lite för mycket värme på kortet. Eller prova med en lödfläta, då bör ju den mesta överskottsvärme gå upp i flätan i alla fall (gissar jag).

    edit: Eller som my03 säger
    Senast redigerat av JävelPersson den 2010-04-12 klockan 22:02.

  29. #29
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    mmm, har nog värmt på kortet av bara fan i hanteringen nu. Hur märker man om man bränt sönder något? Jag funderar seriöst på att borra i kortet nu, frågan är bara om man har en tillräckligt smal borr och nått vettigt att borra med. Känns lite fel att dra fram boschslagborren för detta jobb. Helvete; kanske måste man redan nu börja leta efter ett ersättningskort då om man stekt alla ICs...

  30. #30
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hur så? Startar inte synten längre?

  31. #31
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    merde, jag fick loss alla grunkor.. men sitter lite surt tenn kvar i ett hål som vägrar försvinna.. någon som har ett bra tips för hur man kan få bort? Sugen vill inte ta det...
    Man kan värma från ena sidan och köra tennsugen från andra på kortet, man kan också värma och knacka ur det smälta tennet mot något(man vill dock inte få det utsplattade tennet på sig...).

  32. #32
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    testa skiten senare =)
    JUNO-106 TEST PROCEDURE

    #ENTERING TEST MODE & INITIAL SETTINGS
    -Hold KEY TRANSPOSE, turn on your JUNO-106 and release KEY TRANSPOSE.
    *The display should now show '-_'. This means that your JUNO-106 is now in
    'test mode'.
    -Turn on POLY 1 and POLY 2.
    *Your JUNO-106 is now in 'rotary' mode. The display shows which voice is
    playing.
    -Do following settings:
    -RANGE to '8
    -PWM: man
    -SQR & SAW: off
    -VCA switch to ENV
    -PORTAMENTO: off
    -All sliders to 0 except:
    -VCF FREQ: 10
    -KYBD: 10
    -VCA: +5
    -D: 10
    -S: 5
    -R: 2,5

    #NOISE TEST:
    -Set NOISE to 10.
    -Play a few notes.
    *You should hear noise from all voices.
    *If you hear constant noise without playing a key, then you have one or more
    hanging VCA's.
    *If you hear no noise at all, then you have a dead noise generator. There is
    only one noise generator.
    *If you have one or more voices without noise, then the VCA for that voice is
    dead.
    -Set NOISE back to 0.

    #WAVE FORM TEST:
    -Turn on SQUARE.
    -Play a few notes while playing with the PWM slider.
    *You should hear sound from all voices and pwm should work too.
    -Turn off SQUARE and turn on SAW.
    -Play a few notes.
    *You should hear sound from all voices.
    -Turn off SAW and set SUB to 10:
    -Play a few notes.
    *You should hear sound from all voices.
    *If any of the above failed for a voice (except the ones that already failed in
    the above noise test), then that voice has a broken wave generator chip.
    *If you have a hanging note, then play some different notes with any wave form.
    When the pitch of the hanging note changes, then the voice you last played has
    a broken VCA.
    -Set SUB back to 0.

    #FILTER TEST:
    -Make sure SQUARE, SAW, SUB and NOISE are off.
    -Set FREQ to 5.
    -Set RES to 10.
    -Play a few notes.
    *You should hear sound from all voices.
    *When playing 6 times the same note, you should hear 6 time 'almost' the same
    note.
    *If you hear no sound from a voice or the pitch is 'way' off, then that voice
    has a broken VCF. If the pitch is a little off, then your JUNO-106 needs
    adjustment.
    -Now play a bit with different RES settings. The sound should disappear for all
    voices at about the same RES level. If a voice still plays with a RES level far
    below the ones where the other voices stop, it means that this voice's feedback
    VCA is hanging.


    #CONCLUSION:
    -WAVE-GENERATOR chips are the MC5534A IC. There are 3 in your JUNO-106. VOICE
    1&2, 3&4 and 5&6 each share one. Except for the really old ones: These have 2
    chips glued together, but these 2 can also be replace by a MC5534A. They are
    still available from ROLAND.
    -VCF and VCA are in one combo chip: the A1QH80017A IC or the A1QH800170 IC for
    the really old ones. Identified by 80017A or 800170 stamp on the chip. These are
    really crap chips and are no longer available. There are 6 of them in your
    JUNO-106. One for each voice. Replace them with my D80017 modules. They sound
    exactly the same and are a lot more reliable than the original ones.
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-04-13 klockan 19:56.

  33. #33
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    ~~~Japp, har koll på det där. Nu leker jag med batteri-socket på CPU kortet istället. Har eldat rätt fett på det så vet inte om det går igång igen Kroffe; har inte fått lött på socketen än - jobbade natt - så får vänta ett par dagar. Helt skakig på armen Det syns inget på kortet iallfall.. kände bara det var stekhett när jag lödde loss socketen igår. Köpte en fläta idag så ska testa det sista med den också. Annars lurar jag på att borra bort det som sitter där.. det är nog ett litet litet rest av en ben plus lite tenn som inte sugen vill ta.

  34. #34
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Bengus,

    det är nog ingen fara. Vad kör du med för stift (storlek/form) på din kolv? hur många watt?

    Jag köpte en hyffsat billig lödpenna på classe med runt, litet stift. Samtidigt som jag värmde lite försiktigt så drog jag försiktigt upp batteriets ben.

    M v h

    Danne

    (en sån här kör jag: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=134361065)
    Senast redigerat av my03 den 2010-04-14 klockan 09:17. Anledning: kolv

Liknande ämnen

  1. Batteribyte på K4r
    Av Volantiz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-10-14, 19:47
  2. JP8000 batteribyte???
    Av Snubbe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 13:43
  3. Batteribyte i M-64C...
    Av RZ-1 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 21:18
  4. SysEx dump av M1'ans orginalljud?
    Av Janne.M i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 09:07
  5. FR Revolution - batteribyte
    Av odlarn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 07:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •