Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nytt kontrakt för Kina - juridik, erfarenheter?

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Nytt kontrakt för Kina - juridik, erfarenheter?

    Här får ni något att bita i

    Jag har just fått ett kontrakt för distribution och promotion för min musik på den kinesiska marknanden via den Australiensiska labeln Cowbell.
    Det är den första indielabeln som sammarbetar med en stor label i Kina och för in västerländsk indiemusik i Kina.
    De tar 25% på all musik som säljs via deras webplats och mobil webstore hos kinas största mobiloperatör.
    De kommer att ha rättigheterna till min musik för fysisk distribution i Kina och Australien, men jag har full frihet avseende digital distribution samt fysisk distribution i andra delar av världen.

    Jag har mycket bra personlig kontrakt med deras CEO och allt verkar riktigt suveränt faktiskt De kommer att assistera med promotion och rådgivning ang. hur Void skall bli framgångsrika i Kina, men de kommer inte att påverka min artistiska frihet ang låtval p åalbum etc.

    Kontrakten innehåller en hel del klausuler dock.
    Om någon med ett liknande arrangemang kan ge feedback på kontraktet så vore jag väldigt tacksam


    Kontraktet i annan post då tecknen ej räcker till.
    Senast redigerat av theVOID den 2010-03-25 klockan 11:47.

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har aldrig släppt någon skiva i Kina så jag vet inte alls hur kontraktet bör se ut.

    Däremot har jag nog aldrig sett en originalskiva i Kina. Då har jag ändå besökt rätt många skivaffärer där.
    Kanske att jag gått till "fel" butiker eftersom jag mest letat efter lite mer udda skivor men det säljs ju enooormt mycket bootlegs och piratkopierade skivor i Kina.

    Coolt som fan med skivsläpp i Kina! Lycka till!

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Svårt att säga hur det kommer att gå, det vet varken jag eller labeln, de released platformen nu i mars, så det är ju bevisligen ganska nytt

    Men, det är ju lite häftigt! "Det snurrar i min skalle"

  4. #4
    Zebra Pares
    Zebra Pares är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det låter intressant. Vet du om det är en deal direkt mellan Cowbell och den kinesiska mobiloperatören? (Antar att det rör sig om China mobile). Och vad är det för plattform det rör sig om?

    De flesta enskilda skivbutiker i Kina säljer piratkopierade skivor (kinesiska indie-skivor kopieras dock sällan). Originalutgåvor (import och licensierade) hittar man i större bokaffärers skivavdelningar.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Här står det lite detaljer:
    http://www.mca.org.au/web/content/view/437/2/

    Står på cowbells sida också men detta var mer en intervjuv tror jag.

  6. #6
    Zebra Pares
    Zebra Pares är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    hmm...inte så mycket detaljer där. jag blir nyfiken på vilken site det handlar om. China mobile har en musiksite som heter 12530.com, kan det vara den de menar?

  7. #7
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Det viktiga är väl hur ditt avtal med australiensiska labeln ser ut, att det är tidsbegränsat och att avtalet bara gäller försäljning i just Kina. En inte alltför vild gissning är att eventuella copyrightlagar i Kina inte direkt är skrivna för att göra dig rik.

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    så sant!

    Det löper på 3 år och gäller enbart kina och australien och exklusiviteten gäller enbart fysisk försäljning. Digitalt får jag göra hur jag vill via tunecore etc. Men i realiteten kommer det ju enbart att bli digital försäljinng via labeln i kina då kina blockar allt annat...

Liknande ämnen

  1. Kontrakt (hjälp).
    Av Audible Beauty i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 20:19
  2. Akta er för kontrakt mer oseriösa förlag!
    Av Martin Pettersson i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 02:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •