Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Flöjter är ju också blåsinstrument!

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Flöjter är ju också blåsinstrument!

    Är det nån mer som spelar flöjt, som är så roligt? Där har vi ju ett område med stora härliga variationer. Små, stora, trä, plast, metall. Spelar själv en massa flöjt. Nån mer? (för att "blåsa" liv i detta forumet!)

  2. #2
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Räknas klarinett?
    Annars är ju tvärflöjt i alla former grymt fint!
    Tyckte det var värsta mesinstrumentet när jag spelade i orkester som liten. Men sen upptäckte man ju Kraftwerk!

  3. #3

    Redaktör
    Jag har en kinesisk och en rumänsk flöjt som ligger och skrotar här, men jag kan inte spela på endera, så det kanske inte räknas?

    (har för övrigt en viss aversion mot piccoloflöjter, sen jag var tvungen att sitta och höra folk tuta i dem på 2 meters avstånd.)

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mmm, jag hade en klarinett. Som blev stulen när jag precis hade kommit igång med den. Idioten till bov hade lämnat kvar fodralet till och med...

    Har rätt nyligen börjat blåsa klassisk tvärflöjt faktiskt. Gillar verkligen indisk bambutvärflöjt (bansuri). Finns i riktigt stora basiga varianter, ner till riktigt små, med bara sex hål. Ändå kan man spela alla toner, genom att täcka halva hål. Man kan också glida snyggt mellan tonerna. Så jag hade liksom aldrig tänkt skaffa en klassisk tvärflöjt, men så hittade en släkting en gammal kvarglömd i förrådet, och så vidare... Roligt och annorlunda, och så väldigt "tempererat" på nåt sätt.

    (Björn J:sson Lindh - Ramadan, förresten! Fet flöjtplatta!)
    Senast redigerat av Ambulansen den 2010-03-22 klockan 00:33.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack! Tänkte nämna den gode spelmannen men du fick honom på pränt. J:son Lindh är makalöst duktig. Sen har han ju förvisso spelat Emulator II på bästa sändningstid också... Hehe

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...som nyupptäckt musikalisk förebild drog J:son med mig ner i syntträsket i början av the80s!
    Man köpte det mesta trots att sirapen tidivis överdoserades och flöjten hamnade lite i bakvattnet.
    Finns mängder av guldkorn även från den tiden om man orkar leta t.ex. "sync-plattan"

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jo, mycket skit har han ju gjort också. Alltså sån där totalt olyssningsbar äkta dynga. Häromåret var han tillsammans med Schaffer och nån mer och lirade i kyrkan här i byn. Det var, utan tvivel, det VÄRSTA träck till musik jag nånsin nästan genomlidigt. Glitter, måsar, usla ultralångsamma beats, Schafferonani. (ingen flöjt). En ren föromlämpning.

    Men Ramadan är asbra. Och "Bike voyage II".

  8. #8
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Mer flöjt på 99´an!


    Kan inte spela och har ingen flöjt så jag får väl sitta och titta på istället.
    Senast redigerat av Electroboy den 2010-03-23 klockan 13:34.

  9. #9
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    ah jo. rocksuck är nog någon av de fetaste grejjerna med tvärflöjt. jag har gjort en del saker med vanlig flöjt. har mest låtit konstigt.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, mycket skit har han ju gjort också. Alltså sån där totalt olyssningsbar äkta dynga. Häromåret var han tillsammans med Schaffer och nån mer och lirade i kyrkan här i byn. Det var, utan tvivel, det VÄRSTA träck till musik jag nånsin nästan genomlidigt. Glitter, måsar, usla ultralångsamma beats, Schafferonani. (ingen flöjt). En ren föromlämpning.

    Men Ramadan är asbra. Och "Bike voyage II".
    Okej - kan hålla med om en del av "dyngan", men en del jag tror du ratar är
    nog det jag gillar bäst Hans första syntperiod från 80-talet med bl.a. Musik,
    Våta Vingar och Atlantis håller jag högt, även om jag hoppar "Brusa högre"
    Någon slags 80-tals Oldfield med nordisk harmonik! Även endel av Europa-
    projektet med Staffan Scheija platsar säkert i min chill-hylla...

    Schaffer är bra musiker, men ingen vidare låtsnickrare sedan 70-talet, så tråkigt
    att de camperar ihop fortfarande Roligare var när J:son hade ihop det
    lite med Stefan Nilsson just när han drog igång sin... eh... solokarriär!

    Men åter till ämnet - när det gäller flöjtandet var J:son roligast på 70-talet
    innan han hängav sig till Propheten...

    För att halka av ämnet igen - förutom J:son var det Stefan Blomqvist i Egba
    som fick mig att börja snöa in på polysyntar - deras Bryter Upp från 1979 är
    banbrytande!

  11. #11
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Electroboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer flöjt på 99´an!


    Kan inte spela och har ingen flöjt så jag får väl sitta och titta på istället.
    Rätt egocentrerat egentligen, att ha en tröja med ett motiv på sig själv på. Det är en klassisk bild i alla fall.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Fan jag vill lira flöjt! O morsan har en hehe, men verkar svårt som fn? Är det det?

  13. #13
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Min flickvän har en alt-blockflöjt som används ibland i produktionerna!
    Det är fint. Blockflöjt är fint. Och tvärflöjt.

  14. #14
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran


    Ian Anderson i Jethro Tull fick ju in tvärflöjt i hårdrockens strikta värld. Sen om Jethro Tull egentligen hade nånting i det facket att göra kan man ju tvista om.

    Grymt bra band iallafall!

    /Mein

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Ian Anderson i Jethro Tull fick ju in tvärflöjt i hårdrockens strikta värld. Sen om Jethro Tull egentligen hade nånting i det facket att göra kan man ju tvista om.

    Grymt bra band iallafall!

    /Mein
    ...mer prog åt Gong-hållet, men karln lär ju betett sig som värsta metallare

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Å det e ju det som ÄR Rock
    Är mer en inställning hehe

  17. #17
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Jag spelar tvärflöjt, mitt första jobb var faktiskt att tuta i kyrkan när jag gick på mellanstadiet. Många konstiga stämmor på psalmer blev det.. Höll på ett tag i tidiga tonåren och spelade i en kvartett som spelade på lite mer eller mindre märkliga tillställningar, men sen blev man äldre och det rann ut i sanden..

    Sen har den plockats fram lite då och då i olika projekt, men man tappar formen väldigt fort när man inte övar tillräckligt ofta. Jag blir nästan lite deprimerad när jag tänker på hur mycket grymmare jag var på det när jag var typ 13 än vad jag är idag.. all utveckling går inte framåt tydligen

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag skulle inte säga att det är SVÅRT att lira flöjt. Tar väl ett tag att hitta sitt rätta lufttryck, så att säga, och såklart att lära sig en fingersättning, men sen är det bara att blåsa. Jag kan varmt rekommendera en 6-hålig "folkflöjt" av något slag, framför de väst-klassiska varianterna, alltså block- och tvärflöjt, som har ett mindre intuitivt greppsystem då de är anpassade för att kunna spelas i typ alla tonarter (dock ska sägas att jag diggar de med, blockflöjter tex. kan gärna vara av plast och därmed spelbara utomhus i alla väder).

    Man KAN ju ofta köpa sig en enkel bambuflöjt i nån flum-butik där de har kläder och rökelse och dylikt. Ofta, dock, är dessa flöjter köpta i bulk från turistfabriken nånstans i Indien, och är därmed inga under av prescision. Man får alltså blåsa tills man hittar en som både låter fint och är någorlunda stämd. Har många såna, så det är inte omöjligt, och billiga brukar de vara!

    Annars är en irländsk tin-whistle ett bra prisvärt alternativ. Det är en metallflöjt i olika tonarter (ofta med plastmunstycke) som finns i de flesta musikaffärer. De är lättspelade och vädertåliga!

  19. #19
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Det svåra är väl att bli riktigt bra på det. Eller jag kan bara uttala mig om blockflöjt och tvärflöjt, men i alla fall tvärflöjt är ok enkelt när man hittat rätt läppform i början. Men sen, att komma upp ordentligt på dom riktigt höga grejerna och hålla rena toner där, där krävs en del extra övning.

  20. #20
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Tin-whistle var ju ett bra tips känns det som. Verkar lagom "enkel" att börja med.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det svåra är väl att bli riktigt bra på det. Eller jag kan bara uttala mig om blockflöjt och tvärflöjt...
    Så är det ju såklart, men den härliga resan tar ju aldrig slut!

    Blockflöjt tycker jag är en av de svårare flöjterna att få ut nåt vettigt av, om man nu ska gradera.

    Har alltid haft problem med tvärflöjt tills jag fick den jag nu har. Tror att dylika med sk. B-fot (alltså lägsta ton =B) är svårare än de med C som lägsta ton. Det har min, och den känns väldigt "flytande" i jämförelse.

    Vill nämna bansuri (indisk bambu-tvär) igen. Flöjternas konung! Åk till Varanasi och köp!

  22. #22
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    jag tutade i en blockflöjt när jag var ung.
    kan väl fortfarande dra några enkla trudilutter på den, men inget som låter speciellt inspirerande als :P
    Jag är inte så förtjust i ljudet alls. Det måste låta skönt för att jag ska orka med.

    jag önskar att jag kunde spela sax dock. Fantastiskt hur bra det kan låta. Speciellt med lite delay och effekter på ;D

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bara skaffa en då! Inte speciellt svårt att lira heller. Bara man hittar rätt rörtjocklek, och placerar det rätt.

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag önskar att jag kunde spela sax dock. Fantastiskt hur bra det kan låta. Speciellt med lite delay och effekter på ;D
    Altsax och sopransax är "lättast" om man gillar klangen... Tenor kan vara lite
    tungt, även med "snälla" rör...

Liknande ämnen

  1. Också ett sätt...
    Av lasselu i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-03-12, 15:36
  2. Gör ett försök här också
    Av kmj i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-08-14, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •