Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med emu 1820m

  1. #1
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran

    Problem med emu 1820m

    Verkar som om mitt ljudkort håller på att dö. Inte helt ovanligt när det gäller denna modell. Det skulle kunna vara två kondensatorer som har åldrats för tidigt. Vidare så har jag ju även problem med mina Alesis monitor One mk2 aktive. De som haft sina ett tag kanske känner till den blinkande led lampan syndromet. Även där verkar det vara några kondingar som blir kaputt.

    Utdrag:
    The flashing blue LED and loss of sound on the Alesis M1 powered monitor is caused by failure of capacitor C8 (220uF, 35V) on the power supply board. It dries up due to its proximity to resistor R4 (47K, 2 W) which gets very hot. This is a design fault.

    Remove the power supply board (4 corner screws and 2 mains connector screws) and disconnect the two plugs. Carefully desolder C8 and replace it. Its value is not critical (220 to 470 uF will do) but it should be a 105 deg. type, preferably at 50V.

    Remove R4 and replace it with a similar resistor with its leads bent so that it is nowhere near C8, otherwise the fault will return. One end may be connected to one of the existing R4 solder pads (furthest from rear of board), and the other to the top end of resistor R3. Check that you have connected it correctly by inspecting the PCB tracks.

    Replace the board and all screws and plugs before testing.


    Undrar vart man kan skicka in dess prylar för att få dem lagade. Några rekommendationer skulle vara kul. Kanske någon på forumet som vill göra en insats för att finansiera sitt nästa inköp.
    Mvh Per

  2. #2
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jobbigt! Jag hade ett garantiärende med mitt 1616m som en dåvarande 4sound-butik löste åt mig... det kanske finns nån agent i sverige som vet nåt?

  3. #3
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Det är väl Luthman som är distributör för EMU fortfarande?
    http://www.luthman.se/
    //L

  4. #4
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Tack för svaren. Mitt kort är snart 8 år gammalt så ingen garanti gäller. Jag har nu beställt några "capacitators" för att ha till hands om jag hittar någon som vill göra jobbet, alternativt att jag gör det själv. Capparna var inte alls dyra så det känns klart värt att ta chansen.
    Kan ju höra med luthman, men vad jag har förstått ska detta inte vara något svårt jobb för någon som har lött förut.
    mvh
    /Per

Liknande ämnen

  1. Emu 1820m patchmix problem
    Av rili i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-17, 22:33
  2. HJÄLP med signalflödet i PatchMix DSP till E-MU 1820m
    Av oooood i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 21:15
  3. EMu 1820m
    Av lait i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 14:39
  4. Emu 1820M eller M-audio delta 1010?
    Av tubeglow i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •