Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: Komposition av instrumental (synt)musik - hur gör ni?

  1. #1
    raoul flutters avatar
    Veteran

    Komposition av instrumental (synt)musik - hur gör ni?

    Vore intressant att läsa om hur ni som gör instrumental syntbaserad musik, alltså inte pop med vers-refräng-vers-refräng-stick-vers-refräng, komponerar er musik. Jag förstår att många inte har bara ett och endast ett sätt att komponera på, men beskriv gärna ett av sätten. Från idé till färdig låt. Det är oftast inspirerande läsning.

    Skulle speciellt vilja läsa om hur man kan ta sig från en schysst tvåbarsloop eller liknande till en hel kompostion.

    OBS! Jag har absolut inget emot vanlig eller ovanlig popstruktur, men det är inte det som är fokus i denna tråd!

    Ett av mina sätt:
    Hittar genom experimenterande något eller några ljud jag gillar.
    Improviserar och får någon slags idé till komposition.
    Spelar in en improvisation. Eventuellt flera. Kan vara helt fritt eller en eller flera sequenserbaserade slingor eventuellt ihop med andra ljud och slingor.
    Editerar eventuellt.
    Lägger eventuellt på ytterligare ljud tills jag känner mig nöjd.
    Senast redigerat av raoul flutter den 2018-10-19 klockan 19:58.

  2. #2
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite som du gör gör jag ( där lyckades jag få in två gör på rad helt korrekt )
    Jag bygger oftast på under processen, inte sällan skalar ner vid senare tillfällen...
    För mig är grundljuden ibland viktigare än tonföljd, även rytmik. Jag jobbar med stämning och tänkt placering av ljud via effekter också.
    Det mesta händer vid inspelning så antingen mycket planering eller go with the flow... En frihet då det är instrumentalt.
    Senast redigerat av flussmedel den 2018-10-19 klockan 19:09.

  3. #3
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag är lite osäker på vilken typ av musik du är ute efter... du skriver att det inte är pop.
    Om du har tid kan du lyssna lite på en gammal låt jag gjort, om det är något sådant du funderar på kan jag beskriva lite mer. https://soundcloud.com/biomoib/green-signs-v2

  4. #4
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag gör en sådan loop, sedan livejammar jag den och spelar in separata kanaler. Det blir 6-8 minuter som jag klipper ner till 4-5. Jag förstärker break, tydliggör sektioner med effekter och arr, lägger ofta till en melodi eller så, mixar i evigheter, mastrar och sedan är låten klar.

  5. #5
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite som du gör gör jag ( där lyckades jag få in två gör på rad helt korrekt )
    Jag bygger oftast på under processen, inte sällan skalar ner vid senare tillfällen...
    För mig är grundljuden ibland viktigare än tonföljd, även rytmik. Jag jobbar med stämning och tänkt placering av ljud via effekter också.
    Det mesta händer vid inspelning så antingen mycket planering eller go with the flow... En frihet då det är instrumentalt.
    Stämningen ljuden förmedlar är mycket viktig!

  6. #6
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är lite osäker på vilken typ av musik du är ute efter... du skriver att det inte är pop.
    Om du har tid kan du lyssna lite på en gammal låt jag gjort, om det är något sådant du funderar på kan jag beskriva lite mer. https://soundcloud.com/biomoib/green-signs-v2
    Det där lät organiskt och utvecklande genom hela låten. Skön stämning!

    Vad jag var ute efter intialt var syntbaserad instrumental musik. Men det behöver ej vara helt syntbaserat, även om det är det jag själv gör. Det är ändå intressant att läsa om kompositionsprocesser.

  7. #7
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör en sådan loop, sedan livejammar jag den och spelar in separata kanaler. Det blir 6-8 minuter som jag klipper ner till 4-5. Jag förstärker break, tydliggör sektioner med effekter och arr, lägger ofta till en melodi eller så, mixar i evigheter, mastrar och sedan är låten klar.
    Har du någon slags gundidé med själva jammandet, innan du sätter igång, eller går du med flödet? Vad använder du för DAW?

  8. #8
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Själv försöker jag bli vuxen. Dvs fundera ut ett koncept först. Vad är set för typ av låt jag vill göra? Har jag nån ide’ vad den ska handla om. Sen blir det antingen piano eller gitarr att leta fram grundackordföljd. Jag har på äldre dar börjat gilla att spela mer än ratta presets eller ratta ljud. Jag är kass på bas, halvkass på gitarr och värdelös på piano så är väldigt kul

    Sen när grundidén sitter så tänder jag upp maskinparken. Har ett manifest att inga dator genererade ljud får finnas kvar i slutskedet. Saknar bara rullband nu så kan man slänga ut datorn helt (ok, kanske inte master då)

  9. #9
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    För min del handlar det mycket om att hitta en stämning och om olika ljud som ska interagera, antingen stödja varandra (ropa/svara) eller kontrastera varandra. Skapa övertoner genom att kombinera olika ljud, svagt fasförskjuta ljud genom att kopiera ljudfiler och lägga dem mikroskopiskt lite i ofas i ljudprogrammet.

    Det måste finnas spänning och dynamik i ljudbilden, toppar och dalar, förväntan och urladdning.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Riktigt skönt stycke med spännande arr och bra spel!

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Om du sitter med ett antal kortare loopar kan du försöka hitta en röd tråd i dem på ett eller annat sätt. (O)typiskt exempel nedan...

    (Enbart multitrackad Prophet-12 + Superior Drums)

    http://soundcloud.com/hasse_fx/twelve-disciples-of-the-prophet

  12. #12
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Riktigt läckert, Hasse! Någonstans känner jag att vi tänker lika... Jag gillar ljud och arr!
    Jag gillar speciellt partiet efter 3 minuter...

  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Riktigt gott, Hasse. Profeten hade varit nöjd!

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Tanken var nu inte att kapa tråden Stycket skapades av ett antal ganska korta idéer, som jag försökte koppla ihop liknande det som DanielW nämnde - spänning och dynamik i ljudbilden, toppar och dalar, förväntan och urladdning. Sedan må det vara lite väl scizzigt i just detta stycke... Ackord och teman är improviserade (och en liten del plankad ) Just med syntar ger ljudskruvandet gärna upphov till idéer. Sedan behövs det någon slags brygga mellan de olika delarna - break eller andra markeringar och ibland går de att smyga i varandra. Tänk som en DJ

  15. #15
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du sitter med ett antal kortare loopar kan du försöka hitta en röd tråd i dem på ett eller annat sätt. (O)typiskt exempel nedan...

    (Enbart multitrackad Prophet-12 + Superior Drums)

    http://soundcloud.com/hasse_fx/twelve-disciples-of-the-prophet
    Jävligt schyst!

  16. #16
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För min del handlar det mycket om att hitta en stämning och om olika ljud som ska interagera, antingen stödja varandra (ropa/svara) eller kontrastera varandra. Skapa övertoner genom att kombinera olika ljud, svagt fasförskjuta ljud genom att kopiera ljudfiler och lägga dem mikroskopiskt lite i ofas i ljudprogrammet.

    Det måste finnas spänning och dynamik i ljudbilden, toppar och dalar, förväntan och urladdning.
    Detta var superintressant!

  17. #17
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Så här brukade vi jobba när vi hade mer fritid i Frederick Fleet.

    Lördag
    Förmiddag-eftermiddag: Hitta en stämning med ackord eller melodi. Bygger upp på denna.
    Därefter äta pizza kolla på fotboll kanske ta en öl eller två.
    Kväll: Lägg på riff konstiga ljud och andra galenheter.

    Söndag förmiddag: Jobba vidare och sprid ut kaoset så det liknar en låt eller tryck delete.

    Därefter eventuellt snygga till låten.

    Exempel: https://soundcloud.com/ringflower/08-a-valediction

    Ledde till 15 seconds of fame " Denna gång läggs tyngdpunkten på elektronisk sådan. Band som Karin Dreijers The Knife, Fredrick Fleet (döpta efter mannen som upptäckte Titanics isberg) och Florian tillhör de mest minnesvärda akterna på denna skiva."

    http://www.blt.se/kultur-noje/mot-strommen/

  18. #18
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Brukar oftast lösa sig med lite flow, vissa projekt får man suga lite på "karamellen" ett tag innan det blir bra.

    Men har uppmärksammat att jag oftast försöker bestämma vad loopen låter som och då delar jag in möjligheten i 4 olika kategorier: vers, ref, brygga eller stick. Känns idéen ganska självklar som typ har en återkommande hook eller återkommande melodi finns det en stor chans att jag placerar den som en "refräng" eller main theme.

    Är loopen hyfsat statisk och tråkig som inte har det "lilla extra" med få ackord så får loopen ofta fungera som en vers. Bryggan blir oftast några ackord som kanske driver det åt ngt håll, har jag redan en refräng så blir det att få den att på ngt sätt "traska upp till refrängen" oftast blir det hela lite mer "busy" som vill dra mot refrängens första ackord eller vill man göra helt tvärtom så kan man göra mer av ett "drop" som leder in i refrängen var man slår av på så mycket som möjligt för att få en så dynamisk skillnad in i maintheme/refräng som möjligt.

    Även om jag inte gör pop så tänker jag nog lite i de banorna, var "main theme" eller refrängen/klimax får mest uppmärksamhet i låten. Och sen försöka "spara på krutet" till ref/main theme.

    Skriver jag en solklar ref först, så försöker jag gå bakåt och kanske skriva en vers var det händer lite mindre rent ackord och harmonimässigt. Och även en ha vers som ligger på ackord var jag kan uppnå den där förväntan i en brygga i att "ngt kommer hända strax".

    Tror fortfarande på den gamla "Tension and release" teorin. Oavsett musik.
    Lyckas jag skapa en liten melodisk och rytmisk resa/historia så har man rent teoretiskt en låt.

    Efter detta så gäller det att försöka förstärka dessa skillnader rent ljudmässigt på olika sätt. Allt från, volymåkningar/automationer på synthar till att förstärka med effekter så att lyssnaren kan urskilja skillnaderna i låten/resan så att man förklarar idéerna på ett så uppenbart sätt som möjligt för en "förstagångs lyssnare" på så sätt bygger man upp förväntningar hos lyssnaren vilket gör resan än mer intressant och medryckande där förväntningarna "belönar" lyssnaren.
    Senast redigerat av Spacedude den 2018-10-20 klockan 12:53. Anledning: lagt till lite idéer

  19. #19
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du någon slags gundidé med själva jammandet, innan du sätter igång, eller går du med flödet? Vad använder du för DAW?
    Jag använder Ableton Live men det spelar inte så stor roll. Loopen är gjord med modularsystemet och en trummaskin och den är grundidén. Jammandet handlar bara om att bygga lite och förändra något över tid. Ofta inget galet utan försiktig utveckling.

    Typexempel:
    https://soundcloud.com/verklighetensfolk/patch-rite

    Melodin som kommer in vid 2.16 är ditlagd i efterhand. Lika så de korta delayinslagen precis innan en ny sektion börjar.. och de temposynkade effekterna på trummorna.

  20. #20
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    En övning jag brukar göra är att sätta mig med anteckningsblock och lyssna igenom ett instrumentalt spår som jag gillar, och medan jag lyssnar så ritar jag upp strukturen över låten. Jag sriver inte ned några noter eller så, bara själva dramaturgin. Sen använder jag det som ett tomt skal för att fylla med något eget. Det har lett till fina resultat faktiskt, några av mina favoriter av mina egna spår.
    Oftast så ändrar man i dramaturgin efteråt, men det är ett grymt sätt att starta!

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag ser ingen motsättning mellan instrumental musik och "popformen". Tycker den kan vara en utmärkt grund att bygga på även i instrumentala sammanhang, som en av metoderna. Bara nåt eller några av instrumenten berättar en tillräckligt intressant historia, s.a.s.

    Om jag gör en loop som jammas till glatt, och vill göra en hel låt av idén, så gör jag nog ett par loopar till med samma ljud som har kopplad/besläktad tonalitet för att ha att variera med.

  22. #22

    Veteran
    Bra saker har sagts i i tråden. När det gäller instrumentala grejer brukar jag ta i lite vad det gäller ljudbild jämfört när jag gör en "poplåt" eftersom sången inte tar plats så får andra grejer mer uttrymme!
    Ljuden får jobba i arret på annat sätt.
    I fallet nedan så så började det med en pad som jag byggde på med ett arpeggio och sedan kom jag på vad jag ville göra, en låt att köra bil till.
    60tal, sportbil igenom europa. En bra story att bygga en stämning och låt kring.




    https://youtu.be/Qz_KNBqFezI

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Riktigt läckert, Hasse! Någonstans känner jag att vi tänker lika... Jag gillar ljud och arr!
    Jag gillar speciellt partiet efter 3 minuter...
    Tack ...två gamla jazz/prog-gitarrister emllan...

  24. #24

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack ...två gamla jazz/prog-gitarrister emllan...
    Prog... finemang hfx.

  25. #25
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Det låter naturligtvis som om denna låt föddes ur det gitarrjam som inleder men denna inledning kom till i ett sent skede. Grunden föddes istället ur ett samplingsbibliotek till Kontakt med kinesiska och indiska flöjter som exempelvis Bansuri och Xiao. Jag spelade på Push2 och lekte med ljuden men hade svårt att få till något som lät autentiskt. På Push kan man ju ställa in vilken skala och tonart man vill använda och jag provade några olika innan jag kom fram till att en Pentatonisk skala gjorde det lättare att hitta något som lät rätt. När melodin i versen började likna något letade jag efter ett kontrasterande instrument som kunde svara flöjten och till slut blev det detta gitarrljud. När väl det var på plats kom jag på att det blev bättre om flöjten svarade gitarren istället för tvärt om och att det då på ett mer naturligt sätt ledde fram till refrängen.

    Jag använder en Max-plugin som heter Follow i Ableton Live och som gör att jag kan sätta upp ett spår för att styra hur länge varje clip ska spela för att sedan automatiskt gå över till nästa clip. På så sätt kan jag bygga upp ett arrangemang redan i Session View och använder Arrangement view först i slutskedet.

    Sedan tyckte jag att låten var alltför linjär och att det behövdes ett element för att skapa en spänning innan den kom igång och eftersom Live tyvärr inte har någon comping använde jag Presonus Studio One för att improvisera fram det och sedan importera det till Live. Slutligen ville jag skapa någon slags crescendo inför slutet och la på lite ljud som byggde upp mot slutet där jag senare la till ett ritardando för att få en naturlig temposänkning på sluttonerna.

    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

  26. #26
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Spännande metod, Särkvark! Den ska jag prova...

    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En övning jag brukar göra är att sätta mig med anteckningsblock och lyssna igenom ett instrumentalt spår som jag gillar, och medan jag lyssnar så ritar jag upp strukturen över låten. Jag sriver inte ned några noter eller så, bara själva dramaturgin. Sen använder jag det som ett tomt skal för att fylla med något eget. Det har lett till fina resultat faktiskt, några av mina favoriter av mina egna spår.
    Oftast så ändrar man i dramaturgin efteråt, men det är ett grymt sätt att starta!

  27. #27
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag håller verkligen med... det är lätt hänt att det det blir stelnad lättmjölk, med quantize, perfekta likformiga datorljud som saknar naturligt dynamik och variation och slutligen maximerade med limiter och kompressor.
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det måste finnas spänning och dynamik i ljudbilden, toppar och dalar, förväntan och urladdning.

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är mest ett flöde / ett flödestänk som i mitt fall kommer från uppväxten med ett piano i hemmet där man kunde filosofera musikaliskt. Jag tycker poplåtens längd är ganska optimal, vill ibland "nöta" längre på olika teman men det brukar bli för tjatigt tycker jag.

    Här mindes jag plötsligt en gammal låt från förr. Den var till och med försvunnen!

    https://soundcloud.com/bitleytm/i-am-a-machine-piano-wine-candles-version

    Sedan återfanns ljudfilerna med hjälp från en fellow 99:a!


    https://youtu.be/x928WKJU2rk

    Med "sången" åter på plats kunde jag bygga upp den på nytt.

  29. #29
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Snyggt och med en spännande uppbyggnad! Det lossnar verkligen när solosynten kommer in... (rösten på slutet känns däremot lite onödig)

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra saker har sagts i i tråden. När det gäller instrumentala grejer brukar jag ta i lite vad det gäller ljudbild jämfört när jag gör en "poplåt" eftersom sången inte tar plats så får andra grejer mer uttrymme!
    Ljuden får jobba i arret på annat sätt.

  30. #30
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Mycket intressant läsning och lyssning i tråden! Tack alla!

    Här är ett spår med DOS Tracks, ”Waiting For The Host”, som hela tiden håller min uppmärksamhet. Ingen ”traditionell” låtuppbyggnad. Det bygger mycket på upprepning, men med en utveckling.


    https://youtu.be/9_Q5oAcoYk4

    Skulle även gärna läsa hur ni gör som gör mer ambient musik.

    Ett fint ambientspår med Tetsu Inoue, ”The Night In Goa”.


    https://youtu.be/SjZiucN9YtM

    Analysera spår är bra! Därför kul att ni som skriver i tråden även ger ljudexempel!
    Senast redigerat av raoul flutter den 2018-10-20 klockan 20:39.

  31. #31

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt och med en spännande uppbyggnad! Det lossnar verkligen när solosynten kommer in... (rösten på slutet känns däremot lite onödig)
    Vocodern? Coolast av allt!

  32. #32
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    jag sätter mig vid datamaskinen och bara trycker på några knappar.

    hörde att det är så man gör.

  33. #33
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    1. Mitt förhållningssätt till produktion har ändrats mycket under de sista åren faktiskt. Tidigare Så började jag nästan uteslutande ett projekt med en kick och basloop...idag är det ngt som ja gör först senare. Börjar idag oftast att jamma med olika synthar för att föra texturer och atmosfärer, lite för att sätta stämning på låten.

    2. För mig som använder Live numera är det viktigt att att komma ifrån clip-view så fort som möjligt för att jag annars fastnar jag otroligt lätt i loopen. Oftast så börjar jag idag redan i sessionview för att komma vidare så snabbt som möjligt i processen.
    När jag känner att nu är det dags för grooves och rytmik går ja oftast över i clipview för att experimentera.

    3. För mig var att spela in allt till audio så fort som möjligt, nyckeln till att komma vidare. jag använder både hw´s och vst´s men jag spelar in allt på ett audiospår så fort jag är nöjd, för att komma vidare... Midi har således blivit mindre och mindre betydelsefullt för min del.

  34. #34
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag gör ju mest spacesynth och mitt recept är ganska enkelt. Jag hittar på ett enkelt riff som kommer igång direkt efter introt. Jag kör det några varv och lägger på nått på andra varvet för att få lite variation. Man kan se detta som en slags refräng om man skall hålla sig till klassiska termar, tror jag. Jag är inte så bra på musikteori. Efter det så kan jag köra någon form av mellanspel, som en slags brygga fram till ett nytt riff som bryter av mot det första, gärna lite mer vemodigt och mollaktigt. Sedan brukar jag sticka in någon slags melodi, eller vers. Det är dessa delar jag pusslar med och som jag varierar. Jag vill ogärna ha fler än tre olika melodier i en låt för då tappar man temat. Mitt i låten lägger jag ofta in ett break med bara trummor och så bygger jag på det med bas eller kör melodin till bara trummorna.

    Många ”new school space synth”-låtar består av ett en jäkla massa olika korta melodier med olika ljud som avlöser varandra och man hör ingen röd tråd genom låten. Eller så är det exakt samma ackordsföljd hela tiden och så byts bara melodin och melldiljudet ut. Skittråkigt.

  35. #35
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Infra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Mitt förhållningssätt till produktion har ändrats mycket under de sista åren faktiskt. Tidigare Så började jag nästan uteslutande ett projekt med en kick och basloop...idag är det ngt som ja gör först senare. Börjar idag oftast att jamma med olika synthar för att föra texturer och atmosfärer, lite för att sätta stämning på låten.

    2. För mig som använder Live numera är det viktigt att att komma ifrån clip-view så fort som möjligt för att jag annars fastnar jag otroligt lätt i loopen. Oftast så börjar jag idag redan i sessionview för att komma vidare så snabbt som möjligt i processen.
    När jag känner att nu är det dags för grooves och rytmik går ja oftast över i clipview för att experimentera.

    3. För mig var att spela in allt till audio så fort som möjligt, nyckeln till att komma vidare. jag använder både hw´s och vst´s men jag spelar in allt på ett audiospår så fort jag är nöjd, för att komma vidare... Midi har således blivit mindre och mindre betydelsefullt för min del.

    Spelar du in alla spår på separata audiospår, eller ett summerat?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör ju mest spacesynth och mitt recept är ganska enkelt. Jag hittar på ett enkelt riff som kommer igång direkt efter introt. Jag kör det några varv och lägger på nått på andra varvet för att få lite variation. Man kan se detta som en slags refräng om man skall hålla sig till klassiska termar, tror jag. Jag är inte så bra på musikteori. Efter det så kan jag köra någon form av mellanspel, som en slags brygga fram till ett nytt riff som bryter av mot det första, gärna lite mer vemodigt och mollaktigt. Sedan brukar jag sticka in någon slags melodi, eller vers. Det är dessa delar jag pusslar med och som jag varierar. Jag vill ogärna ha fler än tre olika melodier i en låt för då tappar man temat. Mitt i låten lägger jag ofta in ett break med bara trummor och så bygger jag på det med bas eller kör melodin till bara trummorna.

    Många ”new school space synth”-låtar består av ett en jäkla massa olika korta melodier med olika ljud som avlöser varandra och man hör ingen röd tråd genom låten. Eller så är det exakt samma ackordsföljd hela tiden och så byts bara melodin och melldiljudet ut. Skittråkigt.
    Hur tänker du när du gör introt?

    Spelar de tre melodierna mot varandra, eller kör du de separat i varsin ny del med olika ackordföljder?

Liknande ämnen

  1. Kändis berättar hur man gör musik med dator
    Av Mario i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2021-09-14, 16:50
  2. Svar: 104
    Senaste inlägg: 2019-12-28, 14:58
  3. Hur gör ni när ni "köper" musik idag?
    Av NON i forum Allmänt om musik
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 02:04
  4. Glömt: Hur gör man (bra) musik nu igen?
    Av soul8o8 i forum Allmänt om musik
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 08:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •