Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 96

Ämne: Waldorf - Blofeld

  1. #1
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran

    Waldorf - Blofeld

    Fanns enormt mycket om blofeld i musikprylar köpes/säljes, men ingen tråd dedikerad till dess ljud eller tech spec osv...

    Jag är sjukt nöjd med min waldorf, även om jag hatar dess 360° rattar som dör alldelles föR fort. Jag styr den helt med en midi kontroller. och den där silkscreenade matrix grejen är nu för tiden enbart en plats för att klistra fusk lappar på spelningar.

    Jag tycker den låter grymmt bra och yterst o-digitalt. Men det går ju naturligtvis att få den att pixla och ha sig med.

    Arpegion är sjukt kul och väldigt fiffigt programerbar, även om det är lite knepigt med menyerna. Att använda den på hold mode tillåter att man leker med general stop knappen, ytterst praktiskt i live situationer: Allt stannar förutom Blofeld som puttrar vidare.

    Det jag är lite missnöjd med är att jag inte lyckas hitta hur man byter Multimap program. ETt multimap program kann spela upp 16 olika ljud program på samma gång. Med Progam Change kann man ändra individuella ljud på varje midi kanal, men inte para swappa hela patchen... det kann ju vara att jag bara inte fattar, så om ni vet bäTtre får ni gärna förklara för mig.

    Annars skriv vad ni vill om burken vettja!
    Senast redigerat av reSet den 2010-03-14 klockan 17:12.

  2. #2
    deleted user
    Bra trådskapande
    Kör med klaviatur modellen.
    Är väl multimappandet som dom inte riktigt lyckats med.
    Förstår inte varför folk säljer dom här maskinerna, går ju typ göra allt o lite till med dom.

  3. #3
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Trägavlar saknas... det skulle bättra klangen avsevärt!!!

  4. #4
    deleted user
    Nemas problemas att fixa om man vill, plåten på sidorna är överhängande, så det är bara skära till gavlar i valfritt matrial o färg, tryck dit, klart

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    det var ju ingen dum idee haha! skulle se snyggare ut. Jag tycker den har sjukt ful design (tabletop versionen alltså) men som du säGer, den gör ju allt och lite till. Jag ser den lite som en Waldrof pluggin spelare. typ en bärbar VST spelare.

  6. #6
    deleted user
    Men har dina encoders dött? Har inte märkt nåt än på min.

  7. #7
    Mynt
    Mynt är inte uppkopplad
    Mynts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    jag har inte lyckats riktigt med att föra över samples till den, jag för över ett sample och blofelden tar emot men sen när jag letar bland wave tablarna hittar jag inte mitt sample bland samplarna...nån som lyckats klura ut detta?

    ps. ja jag har uppgraderat

  8. #8
    deleted user
    för du enbart över en sample el lägger du till en sample i orginallistan av samplingar i spectre?
    hursomhelst bör den, antingen hamna först bland sample om du bara skickar en, eller sist bland sample om du lagt till den.
    Senast redigerat av Axxe den 2010-03-14 klockan 18:08.

  9. #9
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    den första av dom fyra matrix encoders har tväR dött (lirade ung.vecka) och den andra under skärmen har börjat juxa. den är lite mindre lätt att bypassa dock.....
    Jag väntar på dealine för att bumpa 2 års garantiet

  10. #10
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    vad får man för ljud föR sampling updateringen igentligen? jag har den firsta versionen.

  11. #11
    deleted user
    det lät ju inte bra att dom har dött, får hålla ett öga på mina ifall dom börjar skumma sig. det är väl lite mer presets som innehåller fabrikssamplingarna, dom är inge spännande alls, typ gitarr orgel piano osv, inte jämfört med utan eftersom jag har keyboarden då är dom ju med från början.

  12. #12
    deleted user
    men en sampler skickar man ju in lite mer spännande saker direkt i iaf

  13. #13
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jo visst gör man väl lite annat and presetera..
    men liksom det är fritt fram att skapa wavetables alltså? eller kan man även ha längre samplingar?

  14. #14
    Mynt
    Mynt är inte uppkopplad
    Mynts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    för enabart över en sample

  15. #15
    deleted user
    ja du använder samplingarna som wavetables, så antingen kör man dom rent på en osc för köra som vanlig sampler eller så kör du olika samples eller waves på osc 1 o 2. Längre samplingar är nog nget bekymmer så länge det inte är en loop som ska hålla ett visst sync.

  16. #16
    deleted user
    @Mynt Så den dyker inte upp som sample A1 då? Hmm ska gå in i spectre senare o se vad som kan ha gått fel.

  17. #17
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Har sökt runt lite och fått lite olika svar, men en gång för alla, går det att lägga in egna wavetables? Har en keyboard på g och är sjukt taggad, verkar vara en helt wunderbar synth, den kan ju typ allt!

  18. #18
    deleted user
    Samplingarna hamnar i vågformstabellen och ja kan användas som vilken wavetable som helst, dock tror jag inte dom kan pwm moduleras, men allt annat så.
    En keyboard, du lär inte bli besviken på klaviaturet, störtskönt

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trägavlar saknas... det skulle bättra klangen avsevärt!!!
    +1
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2012-02-29 klockan 23:05.

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nä multimappandet är det som de lyckats sämst med och nästan det enda illa jag har att säga om maskinen. Har jag inte pillat på den på ett tag så glömmer jag och snurrar bort mig helt. Har dock inte haft nåt problem med encodrarna....... ännu (ta i trä).

    Borde komma ny uppgradering snart tycker jag...... verkar som Waldorf skiter i Blåfält numera.

    Längtar efter Stromberg.... Med trägtavlar så klart
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2012-02-29 klockan 23:05.

  21. #21
    Elefant
    Elefant är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag är lite missnöjd med är att jag inte lyckas hitta hur man byter Multimap program. ETt multimap program kann spela upp 16 olika ljud program på samma gång. Med Progam Change kann man ändra individuella ljud på varje midi kanal, men inte para swappa hela patchen... det kann ju vara att jag bara inte fattar, så om ni vet bäTtre får ni gärna förklara för mig.

    Annars skriv vad ni vill om burken vettja!
    Nu har jag ingen Blofeld men att byta multimap program istället för patch, eller vad det nu kan heta i Waldorfvärlden.....
    Borde fungera som på andra synthar.....kanske
    Du har antagligen en global midikanal i synthen - skicka programchangen via den så borde det fungera.
    Eller - så har jag bara gjort det alldeles för enkelt för mig och problemet är ett helt annat - vad vet jag

    Hoppas....
    Elefanten

  22. #22
    Mynt
    Mynt är inte uppkopplad
    Mynts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    nu lyckades jag för över samples när jag använde ett usb>midi interface istället för usb kabeln SCORE!!! fan va grymt*evil scientist laugh*

  23. #23
    alexw
    alexw är inte uppkopplad
    alexws avatar
    Senior
    jag har haft problem med att uppdatera firmware på min blofeld. Via USB händer ingenting. När jag kör via midi stannar uppdateringen vid "receiving update..." sen händer inget mer.
    ska testa med ett annat midiiterface idag då jag märkt vid andra tillfällen att mitt focusrite ljudkort har ganska slarvig midi.

    Någon som upplevt liknande och kan tipsa?

  24. #24
    deleted user
    Hade liknande bekymmer, verkar som att inget fungerar som det ska via usb. Fick dra ner cubase till typ 15 bpm eller så, då funkade det via vanlig midi.
    Senast redigerat av Axxe den 2010-03-15 klockan 15:44.

  25. #25
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    för mig var det omöjligt att uppdatera firmware via macen, men med pcn gick det bra.

    jag fattar inte riktigt hur man för över samplingar, kan man föra över en sampling utan att behöva föra över alla? välja vilken plats den ska vara på och sedan överföra utan att de andra samplingarna tas bort ewller så. har inte suttit med spectre så mycket men det kanske går och är lätt att göra?

  26. #26
    Mynt
    Mynt är inte uppkopplad
    Mynts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    jag lyckades uppdatera mitt firmware genom att först ställa in den i safe mode och sätta in rescue firmware och sen trycka in nya firmwaren.

    står om detta i mappen rescue(eller nåt liknande) i antingen sample upgrade skivan eller på waldorfs doenload section.

  27. #27
    deleted user
    @salrip man måste föra över alla på en gång, bra tips är att spara listan i spectre så man kan uppdatera den eftersom. Dom kunde definitivt lagt ner mer jobb på spectre.

  28. #28
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    jobbigt

  29. #29
    Mynt
    Mynt är inte uppkopplad
    Mynts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    antar att spectre kommer funka bättre när den kommer ur beta stadiet

  30. #30
    deleted user
    om den någonsin kommer ur det, har ju varit där ett bra tag nu.

  31. #31
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jobbigt
    den är helt sjukt jobbig att komma in i och det där wavetable/sample grejset känns som en dimension jag inte är redo för eller sugen på. men det finns så sjukt många tablåer redan i. och då dom e så sjukt bra!

    haha! modulations möjligheterna är helt djävla oändliga! det går att göra yber komplexa drone låtar som man spelar med en ända note on signal, varav en note off 6 minuter senare, sammt driva acid putter blandat med dub hundar och olje knaster och allt på sama gång. tja... om man är van som jag att använda build in stereo out av sin laptop, så är den här stereoutgånen banne mig som en concorde brevis en cesna.

    synd att dom inte gör en Largo, variant, där man eddar blofeld patchar. typ en vst med samma kompatibla format....?

  32. #32
    Mynt
    Mynt är inte uppkopplad
    Mynts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fanns enormt mycket om blofeld i musikprylar köpes/säljes, men ingen tråd dedikerad till dess ljud eller tech spec osv...

    Jag är sjukt nöjd med min waldorf, även om jag hatar dess 360° rattar som dör alldelles föR fort. Jag styr den helt med en midi kontroller. och den där silkscreenade matrix grejen är nu för tiden enbart en plats för att klistra fusk lappar på spelningar.

    Jag tycker den låter grymmt bra och yterst o-digitalt. Men det går ju naturligtvis att få den att pixla och ha sig med.

    Arpegion är sjukt kul och väldigt fiffigt programerbar, även om det är lite knepigt med menyerna. Att använda den på hold mode tillåter att man leker med general stop knappen, ytterst praktiskt i live situationer: Allt stannar förutom Blofeld som puttrar vidare.

    Det jag är lite missnöjd med är att jag inte lyckas hitta hur man byter Multimap program. ETt multimap program kann spela upp 16 olika ljud program på samma gång. Med Progam Change kann man ändra individuella ljud på varje midi kanal, men inte para swappa hela patchen... det kann ju vara att jag bara inte fattar, så om ni vet bäTtre får ni gärna förklara för mig.

    Annars skriv vad ni vill om burken vettja!

    vad använder du för midi kontroller?

  33. #33
    alexw
    alexw är inte uppkopplad
    alexws avatar
    Senior
    lyckades tillslut uppdatera firmware med hjälp av ett stabilare midi-interface och väldigt lågt BPM i logic.
    Dock kvarstår problemet med att jag har extremt låg output som jag beskriver här:
    http://www.99musik.se/showthread.php?t=274859

    någon som haft liknande problem?

  34. #34
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    mynt: vem har du sex med? hahaha!!!
    bitstream3x så klart!
    edit: http://www.waveidea.com/en/products/bitstream_3x/
    Senast redigerat av reSet den 2010-03-16 klockan 21:19.

  35. #35
    Mynt
    Mynt är inte uppkopplad
    Mynts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mynt: vem har du sex med? hahaha!!!
    bitstream3x så klart!
    edit: http://www.waveidea.com/en/products/bitstream_3x/
    what?

  36. #36
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    ja? du frågar ju vems rattar jag pillar på när jag gör min sweet loving musik grej för mig själv i en murk studio! men allvarligt, det är skit fin apparat. Bland det bästa som hänt min studio.

  37. #37
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Sådärja... då har man fått hem en blofeld key! Den låter ju helt underbart och det funkade direkt att ladda in samplingar, det tog dock helt galet lång tid! ~40 min över USB! Som jag har förstått det måste man ladda över alla samplingar som redan finns på synthen då samplingsminnet raderas helt innan man för över något? Skitdumt ju?

  38. #38
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Nu är äntligen en uppdatering släppt! Från Waldorf User forum:

    Waldorf is aware of the various delays that happened this last year to the release of this bugfix and apologizes for that.
    In the future it is the goal to release more smaller fixes on a higher frequency.

    This fix is not complete, but most things are adressed: MIDI clock sync, multimode, sysex, hanging notes on the keyboard version and other smaller ones.
    A more complete list will probably be posted later on.

    http://www.waldorfmusic.de/en/downloads?relPath=blofeld

    De har också släppt ett nytt soundset. Trodde nästan detta var ett aprilskämt först

    Edit: Lite mer info om OS 1.15:

    Dear Blofeld Users,

    I just uploaded Version 1.15 for Blofeld and V12 for the
    Keyboard Chip of Blofeld Keyboard.

    "Blofeld Version 1.15:
    - MIDI Clock reception
    - System Exclusive handling
    - workaround for USB on MAC
    - Sample/WT select modulation
    - User Wavetables
    - minor bugfixes
    - stolen units recognized

    Keyboard Chip Version 12:
    - no more hanging of blacks

    Files:
    http://www.waldorfmusic.de/assets/fi...ofeldV1_15.zip
    http://www.waldorfmusic.de/assets/fi...ofeldKBC12.zip

    Regards,
    Stefan"

    User Wavetables låter trevligt
    Senast redigerat av JFM den 2010-04-01 klockan 22:39.

  39. #39
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Fan, min söta möbelsnickarväninna har flytt till Italien..hon har fan flera meter2 valnöt.. ska bygga träsidor till min.. tycker den låter lite "digital" så måste fixas

  40. #40
    deleted user
    YES!!!Äntligen. Haha, jag som haft veckans problem med midiklockan, ska tydligen vara fixat nu

    Men det finns en ver 1.15 och en KBC12, vad är skillnaden?? båda släppta idag.
    Senast redigerat av Axxe den 2010-04-01 klockan 22:43.

  41. #41
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Jag förmodar att 1.15 är för alla varianter av Blofeld och KBC12 är för keyboardvarianten. Verkar som en del får meddelandet att enheten är stulen efter uppgraderingen, även de som köpt hos auktoriserade Waldorfhandlare. Undrar om man vågar uppdatera??

  42. #42
    deleted user
    ok ska man först slänga in 1.15 o sen kbc grejen då?
    är det sånt som låser maskinen? det där med stulen enhet? har köpt min splitterny från affär så inget jag är orolig över men drygt om man måste skicka iväg enheten för att dom måst låsa upp han eller nått

  43. #43
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Det verkar som det där med Stolen Unit verkar vara ett aprilskämt från Waldorf. Ja se tyskar...

    Kör in 1.15 först och sedan kbc-fixen.

  44. #44
    deleted user
    Haha, schysst grej, alla blofeld låser sig med stolen unit varje 1:a april hädanefter, verkligt tyskt aprilskämt

  45. #45
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Finns ju lite fler tomma platser för wavetables i updaten, här finns några att fylla ut dem med: http://synth.stromeko.net/Downloads....UserWavetables

  46. #46
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Då var 1.15 installerad. Verkar äntligen som min Mac kan snacka med Blofeld via USB. Kommer att gå lite snabbare att få över samplingar

  47. #47
    deleted user
    Ska installera senare ikväll kanske om jag hinner, usb har aldrig funkat bra för mig heller o jag kör pc Set däremot fram mot att midit synkar bättre, inte änvänt datorn till musik sammanhang på månader nu, kör enbarthårdvara för tillfället, ruttnade ur på synktjafset

  48. #48
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nerladdat. Funkar alltid som en dröm med G4:an. Djävligt kul med "stolen unit", undrar hur många som hörde av sig
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2012-02-29 klockan 23:06.

  49. #49
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Någon som har keyboardet och kört KBC12 uppdateringen? Kommer det upp något meddelande på displayen när man kör den som det gör när man kör den vanliga OS-uppdateringen? Stoppade precis in 1.15 och då kommer ju den här bilden på Nietzsche upp och det står lite trams, men när jag skickar KBC12 händer det inget särskilt på displayen.

  50. #50
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Jag fick upp ett meddelande om att chipet för klaviaturet tog emot uppdateringen. Körde midifilen i Logic med ganska låg hastighet, ca 80 bpm.

  51. #51
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Fick rätt på det nu, gamla cubase sx 3 tappar synken med blofelden när man startar om blofelden, så man måste starta om cubase också för att den ska hitta blofelden. Fick gå ner på 30BPM för att få det att funka.

  52. #52
    deleted user
    hehe, jag kör me sx 2, aldrig fått till synket me just blofelden, men du får till schysst synk såvida apparaten inte varit avstängd? kanske finns hopp för mig också nu med den här uppdateringen, annars åker mjukvara helt i sjön, förstår mig inte på nått annat än gamla cubase.

  53. #53

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan, min söta möbelsnickarväninna har flytt till Italien..hon har fan flera meter2 valnöt.. ska bygga träsidor till min.. tycker den låter lite "digital" så måste fixas
    Bygg en låda så blir det mer resonans

  54. #54
    Svonko
    Svonko är inte uppkopplad
    Svonkos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Min usb-anslutning slutade fungera efter uppdateringen

  55. #55
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran

    OS bug?

    tjena!
    installerade nyss OS v1.15 i min desktopversion..."unit identified as stolen bla,bla,bla" Va fan är det här! har gjort två försök att installera firmware, samma meddelande varje gång!
    jag köpte modulen ny på Deluxe september förra året! är det en bug eller har nån stjärna blandat ihop serienummer någonstans? jag har ju t.o.m. reggat mej hos Waldorf i oktober!

  56. #56
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    jocks: april, april!

  57. #57
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jocks: april, april!
    ja javlar! tysk humor tydligen...
    har någon testat nya ljudbanken ännu?

  58. #58
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehe, jag kör me sx 2, aldrig fått till synket me just blofelden, men du får till schysst synk såvida apparaten inte varit avstängd? kanske finns hopp för mig också nu med den här uppdateringen, annars åker mjukvara helt i sjön, förstår mig inte på nått annat än gamla cubase.
    Jag testade först midiOX, men fick det inte att funka där av någon anledning, WMP funkade inte heller, men SX3 funkar OM man starta blofelden innan SX3, 30BPM, och ser till att man skickar midi till blofelden på rätt midikanal.

  59. #59
    deleted user
    jodå själv uppdateringen får jag igång o så, det är själva synket när jag kör cubase som sequenser till blofelden det går åt helsike, när man t ex kör arpeggion på den så bluddrar det bara i rytmiska tungomål, men kör jag från monomachinen så synkar den stenhårt.

  60. #60
    deleted user
    varför begåvade dom iaf den dyrare klaviaturmodellen med fler utgångar, vilken guldmaskin de hade varit då

Liknande ämnen

  1. Waldorf Blofeld SL
    Av berusad i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2017-11-08, 11:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •