Sidan 87 av 90 FörstaFörsta ... 37 77 83 84 85 86 87 88 89 90 SistaSista
Resultat 5 161 till 5 220 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #5161
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah! Bra! Har inte tänkt på det sedan uppdateringen, så jag förmodar att jag bara kört prylar med en sida då.
    Jag snyftade nästan av lycka när jag såg det. Alla andra features som kommit är fina dom också men just den här uppdateringen har löst det enda egentliga problemet jag hade med Octatrack

  2. #5162
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Hur är timestretch och effekterna i Octatracken? Kan man få till ett grumligt delay med lite svaj?

    Jag har haft en handfull olika samplers men hela tiden gått tillbaka till mpc 1000, som va min första sampler. Senast hade jag mpc live ett kort tag. På pappret hade den allt plus lite till, men den kändes oinspirerande på något sätt jag inte kan sätta fingret på.
    Det jag saknar med mpc 1000 är att kunna time stretcha utan att behöva editera själva ljudfilen (alltså live time stretch), bra envelopes och lfo (mpc'ns känns långsamma och linjära, typ), ok intern delay och reverb (behöver inte va superduper, men bör låta ljuvligare bättre än mpc1000 skäneffekter). möjlighet att köra ut två fx ut med dry/wet mix och roligare livesampling- och arrangering.
    Octatracken verkar väldigt rolig att använda. Ni som har erfaranhet av andra, kanske mer moderna samplers, men ändå gått tillbaka till Octatracken, vad är det ni gillar och vad saknar ni med Octatracken?
    Subjektiva anledningar som "känslan" etc. mottages lika gärna som konkreta funktioner.

    Är det någon i gbg som skulle kunna tänka sig hyra ut sin Octatrack en helg vore jag superintresserad.
    Senast redigerat av pitir den 2020-12-06 klockan 15:16.

  3. #5163
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Octatracken verkar väldigt rolig att använda. Ni som har erfaranhet av andra, kanske mer moderna samplers, men ändå gått tillbaka till Octatracken, vad är det ni gillar och vad saknar ni med Octatracken?
    För mig är det friheten och möjligheterna med den.. OT fungerar som en dator.
    Jag älskar att använda Song Mode. Arra Patterns i min ordning, lägga in specifika scenes till diverse patterns, P-locks, kanal 8 som master. Ändra parts och samples i projektet man håller på med. Time-stretch, re-sample etc.. Grym live-maskin och så kul att köra Jams med.

    Nu finns det ju 99-or här som jag vet är så mycket bättre än mig på hantera denna underbara burk men det här är min erfarenhet i alla fall.

    Effekterna kunde vara lite bättre som typ reverbet på Analog 4. Sen saknar jag en äkta Sidechain effekt som finns på Digitakt.

    OT är ett mästerverk till sampler även om inlärningsprocessen kan vara en pina.


  4. #5164
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Hur mycket har jag gratis då jag har väldigt bra koll på A4an?

  5. #5165
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Tack LFOKringlan. Komplexiteten ser jag mer som något roligt är tvärtom. Alla maskiner jag haft har varit som roligast när jag fortfarande upptäckte nya arbetssätt och funktioner

    Är det möjligt att typ ha send/aux på mastereffekterna, som på en vanlig mixer? Så man t.ex. kan skicka lite delay och mycket reverb på spår 1 och tvärtom på spår 2. Så man kan behålla effektslotsen på vardera spår för något annat?

  6. #5166
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack LFOKringlan. Komplexiteten ser jag mer som något roligt är tvärtom. Alla maskiner jag haft har varit som roligast när jag fortfarande upptäckte nya arbetssätt och funktioner

    Är det möjligt att typ ha send/aux på mastereffekterna, som på en vanlig mixer? Så man t.ex. kan skicka lite delay och mycket reverb på spår 1 och tvärtom på spår 2. Så man kan behålla effektslotsen på vardera spår för något annat?
    Det går inte direkt men man kan sätta upp sends genom att skicka till que och sedan tillbaka till input vis thru-mashine och valfri fx på denna.

    En dröm jag har vore att kunna per trig välja hur mycket som ska skickas till que. Det skulle vara som att ha två sends till vilken fx som helst i hela värden per trig. Dvs som att ha valfria helt egna fx parallellt med elektrons egna inne i deras workflow. Fantastico.
    Senast redigerat av Ullrich den 2020-12-06 klockan 18:08.

  7. #5167
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ok va bra! Jag har skummat manualen och googlat men hittar inte mkt om vad master track har för inställningar. Har mastern fler effektslots, vol och eq per spår eller det bara ett summeringspår med samma parametrar som övriga spår?

  8. #5168
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Master har ingen speciell funktion utan det fungerar som ett vanligt spår minus ampdelen, två fx slots och tre lfo. En lite missad chans med mastern och neighbour-tracks är att man inte kan använda amp-delen till att forma/boosta ljudet. Möjligen är det för att man spara lite dsp-kraft totalt?

  9. #5169
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wbjm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket har jag gratis då jag har väldigt bra koll på A4an?
    Du menar vad du kan få ut av din A4 på samma sätt som OT? (Antar att du inte äger en OT)

    Effekterna! Du kan använda P-locks på FX-tracks. Arbetssättet är lika.
    Annars är ju A4 en synt medans OT är en sampler.

    Jag skulle skaffat en beggad OT om jag vore dig.

    Jag minns att outshape la upp ett väldigt fint jam med OT+A4 förra året under december? Kanske det var 2 år sedan? På Facebook.

    Han körde typ drones med A4an och lät OT resampla + använde Trigless trigs (möjligvis delay som en Tape-machine.. I alla fall var det sjukt fint.

    Hoppas han har videon någonstans eller re-postar den på facebook nu under julen.

  10. #5170
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar vad du kan få ut av din A4 på samma sätt som OT? (Antar att du inte äger en OT)

    Effekterna! Du kan använda P-locks på FX-tracks. Arbetssättet är lika.
    Annars är ju A4 en synt medans OT är en sampler.

    Jag skulle skaffat en beggad OT om jag vore dig.

    Jag minns att outshape la upp ett väldigt fint jam med OT+A4 förra året under december? Kanske det var 2 år sedan? På Facebook.

    Han körde typ drones med A4an och lät OT resampla + använde Trigless trigs (möjligvis delay som en Tape-machine.. I alla fall var det sjukt fint.

    Hoppas han har videon någonstans eller re-postar den på facebook nu under julen.
    TACK! Tre år sedan t o m. Tiden går fort.
    Detta var hemma hos min mamma och hon sitter och tittar på tv samtidigt. Ljudet av rummen fångade jag upp också, så man hör min gamla mamma sitta och harkla sig, säga något till hunden, hälla upp kaffe etc. Och så hör man dokumentären hon tittar på. Det gav låten titeln, "Now that I'm older, I don't understand".


    https://youtu.be/wcRJi3ZhOFk

  11. #5171
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TACK! Tre år sedan t o m. Tiden går fort.
    Detta var hemma hos min mamma och hon sitter och tittar på tv samtidigt. Ljudet av rummen fångade jag upp också, så man hör min gamla mamma sitta och harkla sig, säga något till hunden, hälla upp kaffe etc. Och så hör man dokumentären hon tittar på. Det gav låten titeln, "Now that I'm older, I don't understand".
    supernice! )) skrev du nånstans hur du trakterade a4 & octan (som LFOkringlan refererar till)?

  12. #5172
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, kunde varit lite mer tydlig kanske . Läser ofta om att folk tycker att Octatrack (och ibland Elektronburkar generellt) är lite stökig att ta till sig. Jag klickar verkligen med min A4 och varit lite sugen på en Octa. Tänkte bara om jag i och med arbetssättet kan ta till mig Octan lite lättare.


    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar vad du kan få ut av din A4 på samma sätt som OT? (Antar att du inte äger en OT)

    Effekterna! Du kan använda P-locks på FX-tracks. Arbetssättet är lika.
    Annars är ju A4 en synt medans OT är en sampler.

    Jag skulle skaffat en beggad OT om jag vore dig.

    Jag minns att outshape la upp ett väldigt fint jam med OT+A4 förra året under december? Kanske det var 2 år sedan? På Facebook.

    Han körde typ drones med A4an och lät OT resampla + använde Trigless trigs (möjligvis delay som en Tape-machine.. I alla fall var det sjukt fint.

    Hoppas han har videon någonstans eller re-postar den på facebook nu under julen.

  13. #5173
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TACK! Tre år sedan t o m. Tiden går fort.
    Detta var hemma hos min mamma och hon sitter och tittar på tv samtidigt. Ljudet av rummen fångade jag upp också, så man hör min gamla mamma sitta och harkla sig, säga något till hunden, hälla upp kaffe etc. Och så hör man dokumentären hon tittar på. Det gav låten titeln, "Now that I'm older, I don't understand".
    Japp där är den! Bättre än vad jag minns hur den var också. Så underbar Ambient och vardagskänslan i videon ger en fin effekt av atmosfären i stycket.

    3 år.. Ja tider går sjukt fort!

    Tack outshape!

  14. #5174
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Men vafan, kan man spela upp slices med externa pads nu alltså?!?!

  15. #5175
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jaaaa så nice! Såg gaz Williams köra med typ launchpad, push eller liknande när han gick igenom nya firmware

  16. #5176
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wbjm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, kunde varit lite mer tydlig kanske . Läser ofta om att folk tycker att Octatrack (och ibland Elektronburkar generellt) är lite stökig att ta till sig. Jag klickar verkligen med min A4 och varit lite sugen på en Octa. Tänkte bara om jag i och med arbetssättet kan ta till mig Octan lite lättare.
    Nämen lugnt.. Förstår vad du är inne på och svar ja! Du får det lättare att lära dig OT om du är van med A4.

    Jag har alltid hållit på med MM och MD så det blev enklare att lära mig OT när det gäller "menydykandet", p-locks osv men man får ha i åtanke att det är en avancerad Sampler och inte en synt/trummaskin.

    Kolla videos, hämta inspiration, fundera på vad som är viktigast för dig när du skapar musik.

    OT är inte för alla såklart.

  17. #5177
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av buoyfriend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaaaa så nice! Såg gaz Williams köra med typ launchpad, push eller liknande när han gick igenom nya firmware
    Yeeeesss!!!!
    Okej nu blir det en sånhär

  18. #5178
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yeeeesss!!!!
    Okej nu blir det en sånhär
    Ja, goddamn... Mycket trevlig nyhet.

    "MIDI Trig Modes

    The Octatrack now has additional MIDI Trig Modes, giving you extra ways to activate your sounds. Connect a MIDI keyboard or pads to the device to play slices and sample slots with ease, and record them straight into the sequencer. A reason to be Trig happy."

    https://www.elektronauts.com/news

  19. #5179
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TACK! Tre år sedan t o m. Tiden går fort.
    Detta var hemma hos min mamma och hon sitter och tittar på tv samtidigt. Ljudet av rummen fångade jag upp också, så man hör min gamla mamma sitta och harkla sig, säga något till hunden, hälla upp kaffe etc. Och så hör man dokumentären hon tittar på. Det gav låten titeln, "Now that I'm older, I don't understand".


    https://youtu.be/wcRJi3ZhOFk
    Skön BoC-känsla.

  20. #5180
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Jag får någon skum rundgång när jag kör extern effekt via CUE och ett annat instrument IN.
    Signalerna blir heta så det lyser rött på A-B samt C-D Input så låter det svinhögt. Kan bara trycka Stop på min andra synt som styr Octan så slutar det men sätts igång direkt när jag trycker play igen.

    Hur löser man det?

  21. #5181
    Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får någon skum rundgång när jag kör extern effekt via CUE och ett annat instrument IN.
    Signalerna blir heta så det lyser rött på A-B samt C-D Input så låter det svinhögt. Kan bara trycka Stop på min andra synt som styr Octan så slutar det men sätts igång direkt när jag trycker play igen.

    Hur löser man det?
    Nu är väl jag kanske ingen OT-expert men har du gått in på mixersidan och justerat nivåerna? Laborerat med DIR eller GAIN osv?
    Om inget funkar brukar ju ett klassiskt trick vara att starta ett nytt projekt...

  22. #5182
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ronsun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är väl jag kanske ingen OT-expert men har du gått in på mixersidan och justerat nivåerna? Laborerat med DIR eller GAIN osv?
    Om inget funkar brukar ju ett klassiskt trick vara att starta ett nytt projekt...
    Tack det var nivåerna och för hög Sustain och Release på synten

  23. #5183
    Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack det var nivåerna och för hög Sustain och Release på synten
    Gött, skönt att höra att det löste sig!

  24. #5184
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Jag har en lång grej "LJUD.wav" på en static machine på T5, T5 triggas på steg 1 i början av pattern. T6, T7 och T8 är alla Neighbours med olika effekter, effekterna har olika inställningar på Scene A och Scene B. T1 till T4 är olika one-shots i flex machines.

    Nu byter jag pattern från 1 till 2. Och också part från 1 till 2. T1 till T4 är ungefär exakt som det var på pattern och part 1, men T5 till T8 är nu helt tomma med static machines. Så om jag inte lägger in en trigger på T5 så fortsätter ju "LJUD.wav" bara att spela, vilket är förväntat. Men det förvirrar mig att T6, T7, T8 som låg som Neighbours på fortfarande kör sina effekter från part 1, och att slidern fortfarande påverkar dom inställningarna som var satta till Scene A och B där. Är det bara så att tracks inte "nollas" om det inte kommer nån ny info när man byter part?

    Rörigt att försöka förklara.

  25. #5185
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    gst: Det låter mycket sannolikt det du säger. T6-8 har inte fått någon ny information att ladda, slidern har inte heller fått någon ny information heller.

    Resonerar fritt här, men konstigare beteenden har jag sett i diverse maskiner.

  26. #5186
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Funderar på att spara till en svart Octa MKII.. Jag tänker att jag vill använda den för allt möjligt som looping, traditionellt finlir med mycket p-locks och scenes osv.. Samt att trigga den via MIDI. För visst kan man spela slices via MIDI nu?

  27. #5187
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210211_131506_Bokeh.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	2,61 MB 
Id:	99727

    Masochisten i mig är igång igen... Sist ville jag slänga ut den genom fönstret men sålde den innan det hände. 8 år senare är jag kanske redo. Har i alla fall andra ambitioner med min andra octa...

  28. #5188
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Klart du ska slänga ut den genom fönstret. Ju förr ju bättre. Du vill inte ha ett liv med frustration. Det finns mängder av utrustning som ger glädje. (Meddela tid och plats och hur många våningar det är osv, ses!)

  29. #5189
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Kolla om inställningarna som hanterar huruvida tracks ska tystna vid pattern change (kommer inte ihåg var de är just nu), kolla om de inställningarna påvärkar även kanaler med fx-funktion.


    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en lång grej "LJUD.wav" på en static machine på T5, T5 triggas på steg 1 i början av pattern. T6, T7 och T8 är alla Neighbours med olika effekter, effekterna har olika inställningar på Scene A och Scene B. T1 till T4 är olika one-shots i flex machines.

    Nu byter jag pattern från 1 till 2. Och också part från 1 till 2. T1 till T4 är ungefär exakt som det var på pattern och part 1, men T5 till T8 är nu helt tomma med static machines. Så om jag inte lägger in en trigger på T5 så fortsätter ju "LJUD.wav" bara att spela, vilket är förväntat. Men det förvirrar mig att T6, T7, T8 som låg som Neighbours på fortfarande kör sina effekter från part 1, och att slidern fortfarande påverkar dom inställningarna som var satta till Scene A och B där. Är det bara så att tracks inte "nollas" om det inte kommer nån ny info när man byter part?

    Rörigt att försöka förklara.

  30. #5190
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Ah tack jgb och Ullrich, okej det finns det såklart inställningar för - GRYMT, finns absolut fördelar och nackdelar med båda sätten. Det är tredje gången jag har en Octatrack och lär mig fortfarande hehe

  31. #5191
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart du ska slänga ut den genom fönstret. Ju förr ju bättre. Du vill inte ha ett liv med frustration. Det finns mängder av utrustning som ger glädje. (Meddela tid och plats och hur många våningar det är osv, ses!)
    Well. 4 våningen vid ett fönster mot låst innergård i Köpenhamns statsdelen Frederiksberg. Men sist var mitt mål en soffa-studio-leksak som jag skulle producera musik med. Jag glömde alla tekken-kombinationer för att jag hade fullt upp med annat och blev vansinnig. Nu kostade den hälften så mycket och målet är bara att live-sampla samt loopa mitt piano. Så jag känner mig mer säker på varför jag köpte den nu och vad jag förväntar från den. Så verkar det också som att operativ systemet har fått några genomtänkta tillägg de senaste 8 åren. Det är inte intuitivt ännu, försökte få igång pickup machines utan manual och det funkade sisådär - något gjorde det, men inte det jag väntade. Så nu ska jag bara läsa manual och göra research.

  32. #5192
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Motståndet i pickup-maskinerna är ganska formidabelt faktiskt. Svårt att få ett riktigt självförtroende med dem.

  33. #5193
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Well. 4 våningen vid ett fönster mot låst innergård i Köpenhamns statsdelen Frederiksberg. Men sist var mitt mål en soffa-studio-leksak som jag skulle producera musik med. Jag glömde alla tekken-kombinationer för att jag hade fullt upp med annat och blev vansinnig. Nu kostade den hälften så mycket och målet är bara att live-sampla samt loopa mitt piano. Så jag känner mig mer säker på varför jag köpte den nu och vad jag förväntar från den. Så verkar det också som att operativ systemet har fått några genomtänkta tillägg de senaste 8 åren. Det är inte intuitivt ännu, försökte få igång pickup machines utan manual och det funkade sisådär - något gjorde det, men inte det jag väntade. Så nu ska jag bara läsa manual och göra research.
    Mm det hjälper med justerade förväntningar, har ju nyss skaffat den igen efter två omgångar. Känns helt klart som jag vet vad jag vill använda den till mer nu, och därmed mer tillgänglig och roligare.

  34. #5194
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Min krassa take på pick-ups blev nog att det är askul för experiment, och det är kul att ta med moment av osäkerhet ”experiment” på scen. Men jag vill inte hänga upp helheten på den funktionen i och med momentet av osäkerhet... körde live några gånger helimproviserat och utan förinspelat med bara pick-ups men då blev det också heltyst och totalförvirring några gånger... kul på sitt sätt...

    Men egentligen är det väl lite så primitivast möjligaste som är lämpligast live imo... tycker det brukar bli bra att köra hel manuell record... inga record-triggers utan bara ”tryck rec och det spelar in”... detta går ju med Midi om man inte har händer lediga... då vet man vad som händer... sedan är det kul att ha förprogrammerade uppspelnings triggar

    En bra struktur är att använda de första spåren som Record-buffers...
    Kanske inte så ofta man behöver 8 Record buffers (bandspelare) och ju färre man använder desto mer ”band” längre tid för inspelning på de buffers som är aktiva... och man kan bara öka och ställa antal buffers seriellt 1->8... alltså man kan inte välja att man vill ha buffers 1+3+7+8 aktiva...

    Tips är att ha maskinen inpluggad i ditt DAW när du utforskar funktionerna.
    Brukar ju vara lite av ett klassikerknep att ”byta instrument” till något man inte behärskar när man behöver en liten knuff i kreativiteten...

    När jag skulle klura ut hur jag skulle använda live-sampling råkade jag göra följande låtar:

    https://open.spotify.com/track/3GIla...RTOL_qy17tRFBg

    https://open.spotify.com/track/1rR55...QAG0t_fk_-pE-Q

  35. #5195
    KungKrilles avatar
    Veteran

  36. #5196
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Fick också min andra Octa igår. Kommer ihåg lite av vad jag störde mig på från första omgången, men gillar den ju ändå. Hoppas få lite tid till den i helgen.

  37. #5197
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Mm. Jag har också till och från lite gas på okta just för att använda som ram-macines++ och sequenc:ad fx för modular och ev lite piano. Men när jag testat den fattade jag ungefär noll. Blir spännande att höra vad du kommer fram till givet liknande tänkt anvåndningsområde. =)

    (För piano-bruk måste jag nog även rekommendera Output Portal som komplement till MD/octa. Den kan göra väldigt fina saker om man är lite varsam...)

  38. #5198
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Kjell Outlet i Kungens Kurva säljer ut CF Sandisk 32GB för 200:- vilket låter ganska billigt ändå, jag gav 400:- för mina.

  39. #5199

  40. #5200
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jodå, men det råkade ju bli en octatrack. =)

    Spontana upplevelsen är att den inte alls är så obegriplig som jag minns den från tidigare testkörningar.

    Men. Fråga: Om jag har ett spår med en sekvens, och sen vill jag använda ett annat spår för att gate:a den sekvensen (via probability-trigs). Finns det inget annat sätt än att köra en thru-machine via kablar cue-out till ett ingångspar? Verkar inte gå att rout:a ett internt spår till en thru-machine, och amp-envelop på neighbor-spåren verkar inte göra något??

  41. #5201
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå, men det råkade ju bli en octatrack. =)

    Spontana upplevelsen är att den inte alls är så obegriplig som jag minns den från tidigare testkörningar.

    Men. Fråga: Om jag har ett spår med en sekvens, och sen vill jag använda ett annat spår för att gate:a den sekvensen (via probability-trigs). Finns det inget annat sätt än att köra en thru-machine via kablar cue-out till ett ingångspar? Verkar inte gå att rout:a ett internt spår till en thru-machine, och amp-envelop på neighbor-spåren verkar inte göra något??
    Jo, det ska väl gå? Men du måste sätta en trig på thru-spåret för att det ska hända något. Kör så och offrar ett spår när jag vill ha fler effekter på ett spår.

  42. #5202
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det ska väl gå? Men du måste sätta en trig på thru-spåret för att det ska hända något. Kör så och offrar ett spår när jag vill ha fler effekter på ett spår.
    Ja, effekter går, men jag får inte amp-env att göra något på neighbor-spår. Trig:a effekter m m funkar. (Gör bergis något fel, alt missat någon inställning...)

  43. #5203
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, effekter går, men jag får inte amp-env att göra något på neighbor-spår. Trig:a effekter m m funkar. (Gör bergis något fel, alt missat någon inställning...)
    Måste prova direkt! Fuck jobbet!

  44. #5204
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste prova direkt! Fuck jobbet!
    Ja, det där är farligt när man som jag är konsult med hyffsat fria tyglar att jobba i egen takt, och mitt kontor även är min studio. "Vadå bara två fakturerbara timmar den här veckan!?"

  45. #5205
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det där är farligt när man som jag är konsult med hyffsat fria tyglar att jobba i egen takt, och mitt kontor även är min studio. "Vadå bara två fakturerbara timmar den här veckan!?"
    Farligt sa Bull. Nej. Amp i Neighbor machine verkar vara död dessvärre. Så man får nog köra thru och ödsla jack.

  46. #5206
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Farligt sa Bull. Nej. Amp i Neighbor machine verkar vara död dessvärre. Så man får nog köra thru och ödsla jack.
    Då är ju frågan, är det meningen att det ska vara så? Varför är i så fall inte rattarna utblankade i displayen. Ska ta å skjuta en fråga till Elektron-support...

    Vore ju om inte annat en klockren setting för neighbor-maskinen. Amp-envelop av/på...

  47. #5207
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Skulle ju f ö vara galet fint om man kunde assign:a record-source 3 som ingång till thru-maskiner (den som går att välja på resample/cue/Track1-8) Vore väääligt najs att kunna sätta upp cue som en grupp-send till ett nytt spår...

  48. #5208
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Tror det mesta av detta är avhandlat ovan. Nej, att amp inte är tillgänglig för neighbour-tracks är synd. Min favorit vore att kunna sända olika nivå per trig till respektive utgångar. Den här är kul för fler besvikelser. (från en fan)


    https://youtu.be/2LrnBz0TpPY

  49. #5209
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/bbowNJCT1dg

    Ricky Tines om hur han skivar inspelningar på Octactrack.

  50. #5210
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Tredje gången gillt, nu jävlar!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	octa.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	539,4 KB 
Id:	101009

    Och det är alltså inte tredje gången för att jag haft svårt för den, utan enbart av olika ekonomiska skäl. Denna hoppas jag inte behöva skiljas från.

    Nu med OS 1.40, vilken är den optimala midi-kontroll-plattan att ha till? Har sett att en del som demade OS 1.40 när det kom använder Launchpad. Vad finns det mer?

  51. #5211
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Hur är det med rattar, kan man beställa nya från Elektron?

  52. #5212
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Ja. Support fixar det.

  53. #5213
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Bara jag som tycker det saknas en granular/wavescanning-maskin? =)

  54. #5214
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara jag som tycker det saknas en granular/wavescanning-maskin? =)
    Det låter inte troligt.

  55. #5215
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara jag som tycker det saknas en granular/wavescanning-maskin? =)
    Då hade jag nog köpt en (igen) på stört!

  56. #5216
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Önskar att det fanns ett mode som tog bort delay/reverb på individuella spår och lade det sparade krutet på två sends av bättre kvalle istället.

  57. #5217
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tänk att det redan är tio år sen Octatrack släpptes, i januari 2011!!! <3

  58. #5218
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk att det redan är tio år sen Octatrack släpptes, i januari 2011!!! <3
    Ja! Jag fick testa den redan i maj 2010 och förstod direkt att jag hittat hem. Senast igår satt jag och jobbade med Octatrack (ihop med den där S900:an då)

  59. #5219
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk att det redan är tio år sen Octatrack släpptes, i januari 2011!!! <3
    En helt otrolig produkt som kommer att användas många år till. När de slutar tillverka den kommer priserna att gå i taket. Har ingen just nu men har haft tre tror jag

  60. #5220
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En helt otrolig produkt som kommer att användas många år till. När de slutar tillverka den kommer priserna att gå i taket. Har ingen just nu men har haft tre tror jag
    Ja, kolla på Machinedrum som byter ägare för 15 000 SEK nu. Sjukt.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •