Sidan 82 av 90 FörstaFörsta ... 32 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 ... SistaSista
Resultat 4 861 till 4 920 av 5398

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #4861
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ojoj, vilken huvudbry jag har !

    Jag skulle vilja använda "plays free" för att kunna droppa in och ut grejer. Men då jag byter pattern till en ny låtdel triggas inte den igång, utan då blir det tyst... Nån som känner igen sig?
    Kör oneshots då? Det är lifvet!

    Om du trycker rec en gång så armar du endast de spåret med Function+yes och rec är uttryckt armar du alla...
    kan även arma med en midikontroller

    har typ alltid nästan bara kört oneshots...

  2. #4862
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör oneshots då? Det är lifvet!

    Om du trycker rec en gång så armar du endast de spåret med Function+yes och rec är uttryckt armar du alla...
    kan även arma med en midikontroller

    har typ alltid nästan bara kört oneshots...
    Haha, ja det låter ju härligt! Så trycka disarm för att få tyst på en sampling? Men om jag då byter pattern, då kommer alla tracks börja ?

    EDIT
    (mute kan ju en alltid köra, men det är ju tråkigt att svansarna klipps av då!)

  3. #4863
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, ja det låter ju härligt! Så trycka disarm för att få tyst på en sampling? Men om jag då byter pattern, då kommer alla tracks börja ?

    EDIT
    (mute kan ju en alltid köra, men det är ju tråkigt att svansarna klipps av då!)
    Om du trycker function + yes innan du byter kommer alla att armas, börja vid patternbyte...
    Om du har rec nedtryckt så kan du arma de tracks individuellt som ska armas vid byte genom function+yes för stående i selectat Track...

    Du kan även assigna arm per Track till en MIDI kontroller... även One shot recorder trigs!!!

  4. #4864
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du trycker function + yes innan du byter kommer alla att armas, börja vid patternbyte...
    Om du har rec nedtryckt så kan du arma de tracks individuellt som ska armas vid byte genom function+yes för stående i selectat Track...

    Du kan även assigna arm per Track till en MIDI kontroller... även One shot recorder trigs!!!
    I det här spelsättet, använder du loop på playback setupen? Dvs, ljudet loopas oändligt tills en byter pattern och det kommer en ny trig?

  5. #4865
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I det här spelsättet, använder du loop på playback setupen? Dvs, ljudet loopas oändligt tills en byter pattern och det kommer en ny trig?
    Det är lite olika. Ibland har jag typ ett backtrack. En ambient progression jag följer typ. Och armar nästa pattern när jag hör att den börjar ta slut... ibland har jag den som en loop... ibland ör det en progression som går in i en loop vid ett givet tillfälle och loopar en del i ljudspåret... tyvärr är inte loopparametern ”slip to grid” och anger inte exakta värden i bars så man kan inte göra rytmiska loopar på frihand som går jämt upp med tempot... har varit på Elektron i 10 år om detta

    Det finns en metod att räkna ut exakta bars men tyvärr inte för loopparametern och metoden är typ ändå för bökig då du ned miniräknare måste konvertera bars till Octans tidkod.... hade hoppats på att få in denna algoritm i ett framtida OS men jag tjatade i några år som betatestare och gick vidare.
    Senast redigerat av HZA den 2019-01-23 klockan 21:50.

  6. #4866
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag skulle vilja använda "plays free" för att kunna droppa in och ut grejer. Men då jag byter pattern till en ny låtdel triggas inte den igång, utan då blir det tyst... Nån som känner igen sig?
    Eventuellt är detta intressant:
    12.10
    PATTERN SETTINGS MENU
    https://www.elektron.se/wp-content/u...116051%3A21003

    8.6.3 SEQUENCER
    https://www.elektron.se/wp-content/u...115614%3A20898

  7. #4867
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I det här spelsättet, använder du loop på playback setupen? Dvs, ljudet loopas oändligt tills en byter pattern och det kommer en ny trig?
    Håller på att arra ett liveset och fick lite idéer i reflektion kring att svara på din fråga

    Kombinationen Oneshots-Slidetrigs-Trigles Trigs-Conditional Trigs...

    Om jag har ett
    1.Pattern A01 Track1 med en Oneshot med en sampling satt i loop.
    2.Pattern A02 Track2 med en Oneshot med en annan sampling satt i loop.

    Nu vill jag göra en transition där jag byter Från A01 till A02 och min loop från A01 T1 Filtreras ut var på jag Sätter på samplingen på Track2.

    Då går jag in i Pattern A02 ställer in Pattern Scale Per Track och mastern på 64 steg samt Track1 på 4 x 16 steg...
    Jag ställer mig i Track1 och sätter en Slide trig på steg 1 och en slide trig på steg 64.
    Jag sätter sedan en trigless trig på steg1 med cutoff helt öppen.
    Jag sätter en trigless trig på Steg64 ned cutoff stängd... sedan sätter jag trig condition för trigless på trig1 att va 8:8.

    När kag spelar börjar jag i A01 trycker Function+Yes armar min sample på T1 den spelar...
    När jag byter till A02 kommer T1 att filtreras bort och jag kan trycka Function+Yes för att sätta i gång samplingen på T2...

  8. #4868
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/Qm6eBfisBCg

    Genomgång av arpeggiatorn i Octatrack.

  9. #4869
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Najs.. Octalove! Lägg på en LFO som du designat själv på det där också. guldapparat.

  10. #4870
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/Qm6eBfisBCg

    Genomgång av arpeggiatorn i Octatrack.
    Den där ska jag ligga och kolla på idag. Fördelen med kräksjukans karantän


    Åh suttit med octan några dar och arrat nu.
    Bland annat kommit på att iom att jag kör mest Oneshot loopar så kan jag ha patterns enbart med modulation.
    Svinkul, armar bara mina samplingar och byter till ett pattern med endast trigless triggs som påverkar effekter
    Som en sequencad effectsend typ vilken man aktiverar genom att byta pattern...

    Sedan har jag börjat att försöka offra ett Track per låt till resample.
    Kör i detta set med T8 som Master och har därmed kommit på att om man resamplar mastern (T8) så blir det såklart feedback tills det inte låter längre ... men något jäkligt skoj är att resampla mastern och ha det spåret till Cue-out som man skickar till sin mixer. Så att man har en stereokanal för det rena masterljudet och en stereokanal för det resamplade...

    Skulle ba behövt några till outs för effectsends...

  11. #4871
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Arpeggiatorn är ju svinfin speciellt offset och möjligheten att stänga av steg!

    Men det där med att designa LFO har jag inte fått grepp om.

  12. #4872
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arpeggiatorn är ju svinfin speciellt offset och möjligheten att stänga av steg!

    Men det där med att designa LFO har jag inte fått grepp om.
    Då är det dags tycker jag! Askul! Finns lite videos som jag inte hinner posta för jag dricker öl men återkommer om du vill ha.

  13. #4873
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är det dags tycker jag! Askul! Finns lite videos som jag inte hinner posta för jag dricker öl men återkommer om du vill ha.
    Ja posta gärna.

    Jag får den att funka bra med audio...
    Men inte som jag vill ned MIDI...

    I audio tycker jag den funkar bra om man har speed 64 X2
    Då kan man liksom rita in grejer på stegen nästan som en stepsequencer... lyckan inte med MIDI tror jag...

  14. #4874
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är det dags tycker jag! Askul! Finns lite videos som jag inte hinner posta för jag dricker öl men återkommer om du vill ha.
    Eller såhär va jag får noterna att ändras ”bra” av En designad LFO med värdena speed64 x2 och typ depth50
    Men bara när noterna triggas, sätter jag in 16 midinötter så funkar det som jag tänker ... men... jag lyckas inte köra offset värden på mitt rullande arpeggio med LFOn jag ritar... bärs... nice...

  15. #4875
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Behöver verkligen sätta mig in i vilka bells and whistles det finns med arpeggiatorn. Använder den verkligen bara som standard nu

  16. #4876
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan har jag börjat att försöka offra ett Track per låt till resample
    Det borde jag verkligen göra också. Har varit alldeles för dålig på att använda det. Sju kanaler blir snabbt fullt av samplingar tyvärr. Nästan så jag vill köpa en MkII att köra parallellt och bara resampla.

  17. #4877
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Vore kool att göra offsets på ett arpeggio i skala med hjälp av en design LFO...
    Har gjort rätt mycket sånt på mitt kommande album. Dels med Buchla Easel där man kan spela ett arpeggio på keysen typ 4-5 toner och sedan sätta offsets på sequencern i typ 3-takt eller 5-takt så man får en rullande offset...

    Sedan har jag 99-klenoden monster Jupiter-4an med switchar för halvtons offset valbart på varje tangent i en oktav...
    Lite intressant att fippla med dem, man spelar ”vanligt” och skalorna blir exotiska...

    Man måste lita på musan lämna sig själv

  18. #4878
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Skillnaden mellan Buchlan och Octans offset på MIDI arp setup är att när man stänger av offset så stänger man även av steget i arpeggiot, kul på sitt sätt iofs. Sedan förstår jag inte varför offsetvärdet raderas när man mute:ar det, inget kul. Man vill ju slå på och av steget men ha offseten kvar, fan.

  19. #4879
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill använda octan som mixer också, genom direct mix. Om jag vill köra typ ABCD som fyra stycken mono direct i mixer så får jag det fullpanorerat, hur ställer man in lite mer lagom panorering av kanelrna om man kör dom som mono?
    Jag brukar mata dom igenom 4 Tracks med thru maskiner. Om du glömmer sätta trigg i tracket kommer du klia dig en stund på huvudet över tystnaden

    För mitt eget minnes skull har jag alltid inputs på vänster sida av lyspanelen.

    Edit: glöm inte att du måste sänka direkt volymen för inputs i mixern med denna technique

  20. #4880
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar mata dom igenom 4 Tracks med thru maskiner. Om du glömmer sätta trigg i tracket kommer du klia dig en stund på huvudet över tystnaden

    För mitt eget minnes skull har jag alltid inputs på vänster sida av lyspanelen.

    Edit: glöm inte att du måste sänka direkt volymen för inputs i mixern med denna technique
    Ja det är märkligt vad lite tryck inputsen pallar egentligen. Har alltid typ -40dB på inputsen så att kickar ”får plats”.

    Sjukt, jag har alltid inputs på höger sida och Recordings på vänstra. Dock har jag det av en anledning.
    Genom att begränsa antal recordingbuffers får jag mer inspelningstid till de buffers jag har aktiva i projektet.
    Och man kan bara ställa in vilka buffers som ska va aktiva seriellt från 1->8.
    Alltså har jag bara Recordingbuffer1-4 aktiva och får dubbelt så lång inspelningstid för dessa... så därför har jag Track1-4 som Flexmachiner assignade till att spela buffer1-4 och kan spela in långa takes på dessa.

  21. #4881
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jovisst det har jag testat med stereo grejer och det är klart att det borde funka för mono, men jag vill gärna ha tracksen att använda som "octa-tracks". Jag kanske tänker fel, men det skulle väl ta 4 tracks för 4 mono in?
    Den har 4 mono in men i direktmixen är de panade som stereo.

    Det är lite som cue out. Ska man ha dem som sends är man dömd till en stereosend iom att använda dem som två monosendar kräver panorering vilken även panorerar det torra ljudet.

    Det får man leva med.

  22. #4882
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    —nevermind—
    Senast redigerat av M i Gbg den 2019-01-27 klockan 20:51.

  23. #4883
    Smart HZA! Jag minns att jag stötte på den seriehistorien och tänkte att jag borde invertera men det skulle det bli så mycket pill att jag sket i det, eftersom jag ändå bara kör 2 stereo syntar i inputs (2 thru tracks och buffert 1-4)

  24. #4884
    "Jag borde rigga om"

    Octan har blivit mycket roligare sen patchbay dök upp i fraglehovet.

  25. #4885
    Angående tryck i inputs.... Har inte det problemet... Men kan inte minnas att jag gjort något särskilt om det.

    Edit; nu fattar jag hur du menar... Tänker mest att om en inte sänker direkt input i mixern så får en volym från både thru och direkt inputs...
    Senast redigerat av reSet den 2019-01-28 klockan 10:37.

  26. #4886
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har satt upp Midi Track T1 att skicka CC94 till Analog Rytm för att Mute:a Tracks.
    Och även kunna göra mute groups...

    Nice! Äntligen spara mutes...
    Men vafasen kunde inte mute reagerat på notes istället för CC så man kunde skicka 4 notes per Midi track från octan istället för att offra massa midikanaler...

  27. #4887
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    kanske får köra mutegroups bara kicken på en kanal och resten på en annan så att octan iaf kan skicka mute kick eller mute all vid breaks...

  28. #4888
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Hur tusan gör man för att få ihop start o slut på en sampling på ett mjukt överlappande vis? Jag tänker typ som på fade i Lives simpler.

  29. #4889
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tusan gör man för att få ihop start o slut på en sampling på ett mjukt överlappande vis? Jag tänker typ som på fade i Lives simpler.
    Tror inte det går? Läst någon om det på Elektronauts. Det närmsta du kan komma är med FIN/FOUT med en pickup machine. Men inte riktigt samma sak.

    Fast kanske bättre att någon med bättre kunskap om OT svarar här.

  30. #4890
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tusan gör man för att få ihop start o slut på en sampling på ett mjukt överlappande vis? Jag tänker typ som på fade i Lives simpler.
    Håll in funktion medans du skruvar start och slut punkt så snappar dom till 0. Du kommer se en liten fyrkant där ljudvågen går igenom nollan. Om både start och slut står på noll borde det inte klicka. Om det nu är detta du syftar på...

  31. #4891
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Fast det ända det gör är att den träffar nollan. Har man ett ljud som är dynamiskt olika i start och slut kommer du höra ett hopp. Det han vill kunna göra är att ställa crossfade av starten och slutet. Så det blir en mjuk övergång. Säg att när det är 5 sekunder kvar av samplingen börjar den fade:a in de första 5 sekunderna av samplingen så det blir en mjuk övergång när samplingen startar om.

  32. #4892
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Ja just det! Går ju nästan om man fipplar med looppointen och envelopes men långt ifrån lika smooth som med fade i Live. Tänkte om det fanns nåt annat klurigt jag missat.

  33. #4893
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmm – om jag aktiverar midi cc-rattarna, ska jag inte kunna använda dem för vanliga saker på audiospår?

    Ställde in dem på att styra diverse parametrar på min Waldorf Pulse, och när jag klickar ur midi och försöker t ex höja/sänka volymen på ett vanligt audiospår så går inte det?

    Jag har testat att ladda ett annat projekt utan midi CC-rattar, och då funkar allt som vanligt på audiosidan.
    Citerar mig själv. Någon som vet om detta är en bugg, en begränsning eller om det är jag som gör nåt fel?

  34. #4894
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citerar mig själv. Någon som vet om detta är en bugg, en begränsning eller om det är jag som gör nåt fel?
    Villa kanaler kör du?

    Regeln är använd aldrig midikanal 1-8 på midispår för att undvika tjafs med audiospåren...
    Har dock inte testat eller varit med om det du beskriver... testa att använda kanal 9-16...

  35. #4895
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tusan gör man för att få ihop start o slut på en sampling på ett mjukt överlappande vis? Jag tänker typ som på fade i Lives simpler.
    Audioeditorn har ju ingen VCA utan ställer bara start, loop och slut.
    Men du har ju en envelope på VCA delen och en på filterdelen...

    Tycker det brukar funka ganska bra att ha typ attacken på 2, bara en kort kort fade för ibland klickar det när man byter pattern och armar en ny sampling på samma Track. Och sedan testa start och stopp parametrarna till jag hör att loopen inte klickar.

    Om man har en loop inom ramen för antal steg så kan du programmera volymfades med trigless triggs. Säg att du har en loop som är 16 steg och vill ha en kort fade på slutet... ha rec intryckt och tryck [function]+[Bank] tryck ner till slidetriggs. Trygg på steg 15&16.
    Tryck upp till trigs, håll inne [function] och skriv två trigless trigs på steg 15 och 16.
    Håll nere trigg15 samtidigt som du vrider upp volymen så du parameterlåser steget till den volym du har på samplingen.
    Håll nere trigg16 samtidigt som du vrider ner volymen till 0 så att du parameterlåser till tyst.
    Samplingen fade:as nu från steg 15 ->>> 16...

    Vill du ha kortare fade flytta stegen med microshuffel, håll nere trigg och använd vänster och högerpilarna....

    Samma procedur kan ju göras för start dvs trigg1 och trigg2...

  36. #4896
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    En riktig octonaut gör såklart proceduren med en egendesignad LFO där LFOn styr volym och triggas på steg 1 men är matchad i tempo och satt att i slide genom att trycka tempoknapoen i lfo designern...


    Så den går ————-\

    Någon är säkert så Octa!!! The power of the 3 LFOs!!!

  37. #4897
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Villa kanaler kör du?

    Regeln är använd aldrig midikanal 1-8 på midispår för att undvika tjafs med audiospåren...
    Har dock inte testat eller varit med om det du beskriver... testa att använda kanal 9-16...
    Ah, OK, ska testa.

  38. #4898
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Vad använder ni för fotkontroll till loopern?

    Har ett behov av en sån till en spelning.

  39. #4899
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad använder ni för fotkontroll till loopern?

    Har ett behov av en sån till en spelning.
    I demon av pickup machines kör dom ju den Behringer MIDIshotafräsen!

  40. #4900
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad använder ni för fotkontroll till loopern?

    Har ett behov av en sån till en spelning.
    [FIXED]
    Här finns lite tips om olika konstiga och svindyra maskiner: https://www.elektronauts.com/t/octat...e-use/28266/15
    Senast redigerat av fredie_j den 2019-02-07 klockan 12:07.

  41. #4901
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fredie_j Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen inte, de tipsar om olika konstiga och svindyra maskiner. Trycka av och på knappar via midi kan inte vara så komplicerat?

  42. #4902
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Alltså den här maskinen. Älskar den men man kan ju bli galen! Plockade fram en gammal låt jag ska spela i helgen och vissa triggar/spår var helt döda. Inte ett ljud. Testade allt möjligt och efter en halvtimme kommer jag på att jag ju lagt dom på en annan scene. Dra i spaken och vips är dom där! Suck

  43. #4903
    Ja hahaha! Den kan ju låta på många sätt, men den också bli tyst på väldigt många sätt

  44. #4904
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja hahaha! Den kan ju låta på många sätt, men den också bli tyst på väldigt många sätt
    Word på den!

  45. #4905
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Fan jag trodde jag fick det att funka men tydligen inte...

    Vill sätta ”one shot” volym fades för rullande loopar så jag kan byta pattern och få en fade på den nya pattern...

    A. Testar med trigless trigs. Trig1 med volym64 Trig16 med volym-64... båda triggar satt till slidetriggs.
    Det som händer är att volymen går upp igen... de slidear mellan varandra. Jag vill a obeshot slidetriggs...
    Försökte böka med triggconditions tänkte att 1st bara triggas en gång???
    Kanske går att sätta dem till 1:8 så får jag lång tid på mig att byta pattern efter iaf...
    Och man kanske kan göra det som en fill? Fade fill...

    B. Testade med LFO assignad till volym men de korsmodulerar mellan olika parts... svinflummigt.
    Bugg typ? Har jag Pattern1 med Part.1 med Track1 med LFO ställd på Depth0 och byter till Pattern2 med Part2 med Track1 med LFO ställd på Depth127 så ändras inte Depth för ens jag rör depth manuellt... har jag olika destinationer på LFO mellan patterns så ändras inte destinationen för ens jag gör detta manuellt eller sätter en riktig trigg. Trigless verkar inte va enough.

    Alltid vart rädd för Octans LFOer

  46. #4906
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran

  47. #4907
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Schysst sound!

  48. #4908
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Fan min Octa pajade idag.

    Datorn kan inte läsa kortet.
    Testade (efter mycket panik i tron om att kortet havererat) kortet i en annan Octa och då kan datorn läsa...

    Den tradiga Octan kan dock läsa kort så jag antar att det är något i USB-anslutningen som pajat...
    Har någon vart med om något liknande?

  49. #4909
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan min Octa pajade idag.

    Datorn kan inte läsa kortet.
    Testade (efter mycket panik i tron om att kortet havererat) kortet i en annan Octa och då kan datorn läsa...

    Den tradiga Octan kan dock läsa kort så jag antar att det är något i USB-anslutningen som pajat...
    Har någon vart med om något liknande?
    Alltså att kortet inte visas i datorn då octan är i USB-mode? Oftast behöver jag starta om min octa med USB-kabeln i, då funkar det av någon anledning.

  50. #4910
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså att kortet inte visas i datorn då octan är i USB-mode? Oftast behöver jag starta om min octa med USB-kabeln i, då funkar det av någon anledning.
    Ja, just den biten brukar jag också ha lite problem med. Och lösa så som du beskriver det!

  51. #4911
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså att kortet inte visas i datorn då octan är i USB-mode? Oftast behöver jag starta om min octa med USB-kabeln i, då funkar det av någon anledning.
    Jo précis.

    https://youtu.be/5vvfe6Za6ng

    Har funkat perfekt i 9 år.
    Och funkar med min andra Octatrack MKi med samma OS.

    Har läst att det varit någon felkonstruktion och jordissues med USB kontakten.
    Men det har ju funkat så bra tills nu. Bytte kort, testade med en annan PC-dator... där kom den upp i 1 minut men när jag skulle kopiera över data så sa den att kortet va tomt... samma sak med ett annat kort.

    Jag har alltid kännt en spänning runt om USB-porten när jag har den inkopplad till dator och med USBn kopplad till dator har jag alltid haft brum i ljudet... men det har alltid fungerat perfekt att koppla upp till dator och ladda över filer...

    Verkar som USBn på octan gett upp till slut?

  52. #4912
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Dags att backa upp i datorn blir jag påmind om nu

  53. #4913
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Gjorde factory reset! Nu funka den!

    Tack Outshape för räddning!

  54. #4914
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gjorde factory reset! Nu funka den!

    Tack Outshape för räddning!
    Varför så okritisk mot Outshape? <3

  55. #4915
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför så okritisk mot Outshape? <3
    Såg ingen disclaimer på ditt tips. Hade den vart där hade kag passat mig...

  56. #4916
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Octan är ju utomordentlig för Karplus Strong lek!
    https://www.instagram.com/p/BuTUxW_h...d=2d2gr59zwad0

    Inte minst med resampling, korta loopar, retriggmöjligheterna av rullande karplussekvenser...

  57. #4917
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu jäklar börjar jag maxa maskinen...

    Har börjat köra Program Change för mina andra maskiner via Midi...
    Sh01a, H9 pedalen, Analog Four och Analog Rytm...

    Men jag skulle vilja att de bytte när Octan byter pattern...
    Nu skickas program change först när den nya pattern är laddad och sedan räknas det in ett anal bars till de andra maskinerna byter pattern... har testat att matcha med CHNG parametern för Rytm och A4 men det känns som det har med Octan att göra...

    Hur tänker man här?

    Sedan är det lite tokigt att programchange styrs per Part... då kan man ju inte synka fler patterns än 4 per Bank?
    Man skulle ju vilja ha det per pattern? Tänker jag baklänges?

  58. #4918
    Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu jäklar börjar jag maxa maskinen...

    Har börjat köra Program Change för mina andra maskiner via Midi...
    Sh01a, H9 pedalen, Analog Four och Analog Rytm...

    Men jag skulle vilja att de bytte när Octan byter pattern...
    Nu skickas program change först när den nya pattern är laddad och sedan räknas det in ett anal bars till de andra maskinerna byter pattern... har testat att matcha med CHNG parametern för Rytm och A4 men det känns som det har med Octan att göra...

    Hur tänker man här?

    Sedan är det lite tokigt att programchange styrs per Part... då kan man ju inte synka fler patterns än 4 per Bank?
    Man skulle ju vilja ha det per pattern? Tänker jag baklänges?
    Sånt här brukar väl diskuteras flitigt borta hos Elektronauts? Nu är ju jag långt ifrån expert men vad det gäller Program Change till andra maskiner så tror jag att du behöver lägga in ett PRG CHANGE meddelande på sista steget på ett föregående pattern så de externa maskinerna hinner ställa om inför patternbyte.

  59. #4919
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ronsun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sånt här brukar väl diskuteras flitigt borta hos Elektronauts? Nu är ju jag långt ifrån expert men vad det gäller Program Change till andra maskiner så tror jag att du behöver lägga in ett PRG CHANGE meddelande på sista steget på ett föregående pattern så de externa maskinerna hinner ställa om inför patternbyte.
    Mmh antar det. Men Octans program change går inte att sätta på steg som jag förstått det utan skickas när en pattern laddas... lite flummigt. Hade vart bättre om den skickade meddelandet när den lämnades... makes more sense...

  60. #4920
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Du kan väl parameterlåsa program change?

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •