Sidan 79 av 90 FörstaFörsta ... 29 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 89 ... SistaSista
Resultat 4 681 till 4 740 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #4681
    volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    Smart!

  2. #4682
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hade tänkt testa nåt sånt. När jag gör låtar brukar det bli en sjuhelvetes massa trummor, samplingar och grejer. Så det jag alltid behöver göra är att bestämma vad som ska låta när och tillsammans med vilka andra ljud. Istället för att försöka komma ihåg vilka tracks jag ska muta när och tillsammans med vilka, så tänkte jag testa att ha scenes för detta istället. Det kanske är precis så du menar Reset?

    Förstår dock inte vad du menar med ”sista scenen”

  3. #4683
    Precis så.

    Med "sista scenen" menar jag den som fins i step knappen 16

  4. #4684
    En annan grej som kan vara bra att tänka på: scener sparas i parts.

    När jag save:ar mina parts brukar jag se till att scen 1 är vald på båda sidor av fadern. På så vis vet jag att jag kommer hamna i "början" när jag byter parterna/bank

  5. #4685
    volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    Ok... samplingar. Hur sorterar ni dem!!? Och var lägger ni dem?

  6. #4686
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok... samplingar. Hur sorterar ni dem!!? Och var lägger ni dem?
    Sorry, ville svara men glömde. Jag kör allt i audiopolen. Har ingen disciplin med benämning av sånt jag spelar in i Octa; det får liga i roten. Men hög disciplin med USB-överförda grejer: när jag väl lagt något där flyttar jag aldrig mer på det.

  7. #4687
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Lägger också i audiopoolen. Missade att lägga i prydliga mappar när jag började och gjorde misstaget att sen skapa mappar och lägga in vissa samplingar där i som tidigare låg utanför. Får nu felmeddelande när jag försöker göra en collect samples, men ingen info om vilka samplingar jag missat. Dumt

  8. #4688
    Typ så här

    Kod:
    - pool
    |- drumbreaks
     |- 97bpm
     |- 98bpm
     |- ...
    |- drumhits
     |- bongo
     |- cowbell
     |- gurka
     |- ...
    |- instruments
     |- phrases
     |- Intrumenthits
    |- vocals
     |- words
     |- melodies
     |- acapellas
    |- synths
     |- loops
     |- pads
     |- bass
     |- ..
    |- atmosphere
     |- loops
     |- one-shots
    |- weirdness
     |- atomisk-katt-yam.wav
     |- grodornaattackerar.wav
     |- ...
    |- R8weirdoctatrackName001.wav
    |- R8eveneweirderoctrackname002.wav
    |- ....
    Inte riktigt så, såklart, men ungefär...

  9. #4689
    volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    Tack!! Intressant att se.

  10. #4690
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Inte haft tid att greja med scenes än, men klurat på bra upplägg. Vill gärna ha det upplagt så jag har nån sorts koll på vad som händer när jag väljer en scene, men utan att behöva plugga in det. Tyckte Resets idé om att sista scenen är ”spontan” var bra.

    Men igår kom jag också på att jag behöver jobba på att göra lite mer roliga övergångar mellan och i patterns, typ att nåt händer sista takten innan nåt nytt. Så jag tänkte att jag ska testa att göra A scenes till olika varianter av ett pattern, alltså vissa tracks/trummor/synthar mutade o andra inte. Och B scenes kan vara lite ”uppfuckade” grejer av dessa, med mycket LFOs o hårda filtreringar typ. Så kan jag svepa över till en B scene som en övergång o sen tillbaka till samma eller ny A scene. Ser fram emot att testa när jag får tid!

  11. #4691
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men igår kom jag också på att jag behöver jobba på att göra lite mer roliga övergångar mellan och i patterns, typ att nåt händer sista takten innan nåt nytt. Så jag tänkte att jag ska testa att göra A scenes till olika varianter av ett pattern, alltså vissa tracks/trummor/synthar mutade o andra inte. Och B scenes kan vara lite ”uppfuckade” grejer av dessa, med mycket LFOs o hårda filtreringar typ. Så kan jag svepa över till en B scene som en övergång o sen tillbaka till samma eller ny A scene. Ser fram emot att testa när jag får tid!
    Har du en MKII? genuint nyfiken, på min MKI är det samma scener för A och B

    Kanske är bra att ha en annan tråd för MKII om det är stora skillnader? blir ju lite förvirrande annars... bara ett öre i banken.

  12. #4692
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nej MkI
    Ah. Förlåt. I mitt huvud är B scenes 9-16 och A 1-8. Så egentligen är det ju 16 scenes som man väljer att lägga på A eller B när o hur man vill (va?!). Men i mitt huvud har jag liksom bara gjort den strukturen.

  13. #4693
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej MkI
    Ah. Förlåt. I mitt huvud är B scenes 9-16 och A 1-8. Så egentligen är det ju 16 scenes som man väljer att lägga på A eller B när o hur man vill (va?!). Men i mitt huvud har jag liksom bara gjort den strukturen.
    ah ok då är jag med

    Jag gjorde så ett tag, men sen blev liksom lite snurrigt: för fadern hamnar inte alltid på den sidan jag hoppas på när byter pattern. Så jag tänker mer lineärt med stepp-knapparna: låten bygger upp från 1-15, och struntar i vilken sida av fejdern som dom ska vara på. Tvärt om; när jag sparar ett PART så sätter jag A och B på samma scen. På så vis, när jag reload:ar så låter det likadant oavsett var fadern befinner sig (A sidan, B sidan, någonstans emellan).

  14. #4694
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Började greja med scenes idag. Kul! Men tyvärr verkar jag inte kunna styra (MIDI)syntharnas volym via scenes. Synd När jag håller ner scene-knappen och vrider på CC Main Volume så står värdet still.

    Nån som har en idé om hur jag skulle kunna styra syntharnas volym?

  15. #4695
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Började greja med scenes idag. Kul! Men tyvärr verkar jag inte kunna styra (MIDI)syntharnas volym via scenes. Synd När jag håller ner scene-knappen och vrider på CC Main Volume så står värdet still.

    Nån som har en idé om hur jag skulle kunna styra syntharnas volym?
    Du kan inte styra CC med crossfadern.

  16. #4696
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Doh!

  17. #4697
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det finns ingen workaround som ger effekten att MIDI-synthar muteas i ena läget och spelar i det andra? Behöver inte kunna styra andra CC. Men såklart. Volymen är ju CC. Tänkte mer om det finns nån ”on/off” funktion för MIDI-spåret eller liknande

  18. #4698
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ingen workaround som ger effekten att MIDI-synthar muteas i ena läget och spelar i det andra? Behöver inte kunna styra andra CC. Men såklart. Volymen är ju CC. Tänkte mer om det finns nån ”on/off” funktion för MIDI-spåret eller liknande
    Jo, du kopplar en synt i varje audio-input på Octa.

    Jag gjorde länge så, nu har jag bara 2 stereo syntar där i. Blir lättare att bära också

  19. #4699
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Du kan styra CC med encoders. Och det går att parameterlåsta CC-värden.

    Set: Förutsätter att man vill spela (in) output från OT:n.

  20. #4700
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Fan kom på en så fin grej. Tänk om octan kunde ladda midifiler och ha oneshottriggs för dessa satt man ba kunde arm:a dem och låta dem rulla och loopa. Dreaming...

    Drömmer fö fortfarande om kvantiserade looppoints (samt kvantiserade värden för alla parametrar) i audioeditorn... hade vart så fint att köra oneshots samplingar som rullade in i kvantiserade loopar.

  21. #4701
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, du kopplar en synt i varje audio-input på Octa.

    Jag gjorde länge så, nu har jag bara 2 stereo syntar där i. Blir lättare att bära också
    Hmm. Ja, kanske är det så jag får göra. Lite synd dock iom att jag kör Digitone och Minitaur så det är fem spår med synthar som ska in och jag gissar (!) att jag inte kan styra ingång A,B,C,D separat med scenes. Kanske via typ pan. Hade ju varit fint om det gick.

    Förtydligande: Jag skulle alltså vilja kunna dra i fadern till scene B och då spelas t ex bassynth och arpeggiosynth (1 av 4 tracks från Digitone), samt tre tracks på Octan. Sen dra till scene A och då fortsätter bassynthen men inte arpeggiot utan istället en lead o en pad från Digitone, samt bara två av de tre Octa-tracksen. Om nån nu fattar. Jag har alltså rätt maxade (läs: överlastade) patterns som jag skulle vilja ha färdiga scenes för där jag slipper komma ihåg vilka samplingar som funkar bra med vilka synthar utan tänka ut o planera det i förväg med scenes och live bara kunna lattja runt mellan scenes.

  22. #4702
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Set: Förutsätter att man vill spela (in) output från OT:n.
    Mycket riktigt. Octan blir som en power-mixer Inte optimalt, men det funkar bra för mig.

    Om jag blir petig så är det enkelt att route:a om det hela i studion. Där kan jag mute:a syntarna på mixern. Så jag gillar att "komponera" på det här viset.

    Parameter locks är smart. jag använder nästan inte alls midi-delen, då syntarna jag kopplar in har sin egen sequencer och egna rattar.

    Så många metoder och arbetssätt!

  23. #4703
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag gissar (!) att jag inte kan styra ingång A,B,C,D separat med scenes. Kanske via typ pan. Hade ju varit fint om det gick.
    jo då, det går
    Bara att välja vilken input ditt track med audio through ska köra. Men ja, du måste typ bestämma dig, för flyttar du en synt så är ju upplägget kört...

    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förtydligande: Jag skulle alltså vilja kunna dra i fadern till scene B och då spelas t ex bassynth och arpeggiosynth (1 av 4 tracks från Digitone), samt tre tracks på Octan. Sen dra till scene A och då fortsätter bassynthen men inte arpeggiot utan istället en lead o en pad från Digitone, samt bara två av de tre Octa-tracksen. Om nån nu fattar. Jag har alltså rätt maxade (läs: överlastade) patterns som jag skulle vilja ha färdiga scenes för där jag slipper komma ihåg vilka samplingar som funkar bra med vilka synthar utan tänka ut o planera det i förväg med scenes och live bara kunna lattja runt mellan scenes.
    Jag tror jag fattar vad du menar. Det är typ så jag kör. Fast... Istället för planering har jag en metodik. Det är väl typ samma sak egentligen, mer att metodiken planerades för länge sen och är upplagd så att det ska finnas så mycket frihet som möjligt enligt min ide om hur jag vill gå tillväga med det.

  24. #4704
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan kom på en så fin grej. Tänk om octan kunde ladda midifiler och ha oneshottriggs för dessa satt man ba kunde arm:a dem och låta dem rulla och loopa. Dreaming...

    Drömmer fö fortfarande om kvantiserade looppoints (samt kvantiserade värden för alla parametrar) i audioeditorn... hade vart så fint att köra oneshots samplingar som rullade in i kvantiserade loopar.
    Kan inte du bli anställd på elektron snart? Jag kan skriva rekommendation med ett urval av dina fantastiska ideer i den här tråden.

  25. #4705
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För mig räcker det om jag får track-mutes med fade out som man kan kontrollera hur den skall fungera.

  26. #4706
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo då, det går
    Bara att välja vilken input ditt track med audio through ska köra. Men ja, du måste typ bestämma dig, för flyttar du en synt så är ju upplägget kört...
    .
    Ok. Men då måste jag alltså isf ha fyra separata tracks till detta. Eller åtminstone två. Octan är tyvärr fullmatad. Kanske får släppa master tracket och låta min Analog Heat göra det jobbet.

  27. #4707
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Men då måste jag alltså isf ha fyra separata tracks till detta. Eller åtminstone två. Octan är tyvärr fullmatad. Kanske får släppa master tracket och låta min Analog Heat göra det jobbet.
    Oavsätt hur du går vidare, så är det värt att lägga en funderar på det hela. Metodik är bra, men det innebär också att låsa ut oändligheten lite grann

    Att sitta lite med papper och penna och klura på system är hett tips faktiskt. Det kan ju låta tråkigt, och kan även vara det beroende på person. Men jag tyckte det var värt mödan. Sen måste jag väl erkänna att jag troligtvis ändrar på saker och ting minst en gång om året. Tibetansk Mandala style: radera det gamla "färdiga" in med det nya.

  28. #4708
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig räcker det om jag får track-mutes med fade out som man kan kontrollera hur den skall fungera.
    Typ att mute=on skulle vara lika med (en sista extra) vca=on som styrdes av en envelope vilken triggades av mute=on.

    Man ska inte underskatta visheten i youtubekanalen "you can't have enough of VCA's".

  29. #4709
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte du bli anställd på elektron snart? Jag kan skriva rekommendation med ett urval av dina fantastiska ideer i den här tråden.
    <3

    Jag har skickat dem de mesta av min samlade feedback och idéer

    Kan inte du köpa Elektron och anställa mig?

  30. #4710
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    <3

    Jag har skickat dem de mesta av min samlade feedback och idéer

    Kan inte du köpa Elektron och anställa mig?
    Nu på fredag vinner jag Eurojackpot. Vi kommer dock att flytta kontoret till Jamaica. Du blir anställd på deltid med heltidslön, så du kan ju komma 2 veckor i månaden (alt. varannan månad / lägga upp det lite som du vill så det blir 182-helgdarager/365-helgdagar) till villan brevid åkern vi skaffar åt dig och ditt sällskap.

  31. #4711
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oavsätt hur du går vidare, så är det värt att lägga en funderar på det hela. Metodik är bra, men det innebär också att låsa ut oändligheten lite grann

    Att sitta lite med papper och penna och klura på system är hett tips faktiskt. Det kan ju låta tråkigt, och kan även vara det beroende på person. Men jag tyckte det var värt mödan. Sen måste jag väl erkänna att jag troligtvis ändrar på saker och ting minst en gång om året. Tibetansk Mandala style: radera det gamla "färdiga" in med det nya.
    Absolut. Jag älskar att planera! Känner mig bara osäker på vad jag kan och inte kan göra med Octatracken. Och har löjligt lite tid för att vara vid den. Därav en massa frågor.

  32. #4712
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu på fredag vinner jag Eurojackpot. Vi kommer dock att flytta kontoret till Jamaica. Du blir anställd på deltid med heltidslön, så du kan ju komma 2 veckor i månaden (alt. varannan månad / lägga upp det lite som du vill så det blir 182-helgdarager/365-helgdagar) till villan brevid åkern vi skaffar åt dig och ditt sällskap.
    Hade jag haft ett jobb hade jag sagt upp mig! Nu behöver jag bara vänta! Kan inte sluta tänka på solnedgångarna vid åkern.

  33. #4713
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut. Jag älskar att planera! Känner mig bara osäker på vad jag kan och inte kan göra med Octatracken. Och har löjligt lite tid för att vara vid den. Därav en massa frågor.
    Ja, självklart! Förlåt jag menade verkligen inte att säga att du ställer för mycket frågor eller något sånt. Hoppas du inte förstod det så.

    (Jag ersatte alla facebook stunder på jobbet med med studio planering )

  34. #4714
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nej då! Bara förklarade lite min situation

  35. #4715
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Octatrack alltså. Vilken grej.

  36. #4716
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Octatrack alltså. Vilken grej.
    Bästa! Fast Analog Rytm MkII börjar kämpa om den titeln hos mig.

    Disclaimer: Jag har köpt elektronprodukter till reducerat pris vid mer än ett tillfälle.

  37. #4717
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Köpte Octatrack för att ersätta MPC1000 som ersatt Ableton....
    Körde så i nått år...

    Upptäckte sedann hur man kunde programmera beats på ett roligt och intuitivt sätt. Gjorde några låtar...

    Upptäckte sedan hur man kunde loopa och sampla grejer på ett kul sätt i ett livesammanhang... gjorde några spelningar och en konstinstallation på det...

    Upptäckte sedan hur jag kunde processa ljud från min DAW i bland annat Remix sammanhang och här är jag nu...

    Hittar nya knasiga men användbara prylar hela tiden... hade gärna haft en mkii för bruk i solljus!

  38. #4718
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa! Fast Analog Rytm MkII börjar kämpa om den titeln hos mig.

    Disclaimer: Jag har köpt elektronprodukter till reducerat pris vid mer än ett tillfälle.
    Analog Rytm MkII och Octa tillsammans.

  39. #4719
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte Octatrack för att ersätta MPC1000 som ersatt Ableton....
    Körde så i nått år...

    Upptäckte sedann hur man kunde programmera beats på ett roligt och intuitivt sätt. Gjorde några låtar...

    Upptäckte sedan hur man kunde loopa och sampla grejer på ett kul sätt i ett livesammanhang... gjorde några spelningar och en konstinstallation på det...

    Upptäckte sedan hur jag kunde processa ljud från min DAW i bland annat Remix sammanhang och här är jag nu...

    Hittar nya knasiga men användbara prylar hela tiden... hade gärna haft en mkii för bruk i solljus!
    Yep, väldigt mångsidig och kreativ maskin som för mig öppnat lite nya infallvinklar att jobba med musik och ljud. Hybridningen mellan effektbox, trummaskinssampler och loopsampler gör att man kan väcka nytt liv i nästan vilken annan 'epa'-synt som helst.
    Är på en liknande upptäcktsresa som du...

  40. #4720
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa! Fast Analog Rytm MkII börjar kämpa om den titeln hos mig.

    Disclaimer: Jag har köpt elektronprodukter till reducerat pris vid mer än ett tillfälle.
    Vilka är dom främsta förbättringarna i din bok?

  41. #4721
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... hade gärna haft en mkii för bruk i solljus!
    Och mörker!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte Octatrack för att ersätta MPC1000 som ersatt Ableton....
    Körde så i nått år...

    Upptäckte sedann hur man kunde programmera beats på ett roligt och intuitivt sätt. Gjorde några låtar...

    Upptäckte sedan hur man kunde loopa och sampla grejer på ett kul sätt i ett livesammanhang... gjorde några spelningar och en konstinstallation på det...

    Upptäckte sedan hur jag kunde processa ljud från min DAW i bland annat Remix sammanhang och här är jag nu...

    Hittar nya knasiga men användbara prylar hela tiden... hade gärna haft en mkii för bruk i solljus!
    Åh vad jag önskar lite tid med min!

  42. #4722
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    ok, 3e ggn gilt, hehe.
    har precis köpt mig en mk2 (efter att ha ägt och sålt 2st mk1or tidigare.. näst intill direkt) och behöver nån form av adrenalinshot för att ta till mig denna så fort som möjligt. skulle vara bekvämt om någon kunde länka till en bra workflow-tutorial eller likn, gärna med nån genomgång av projektstruktur etc. vill minnas att jag tyckte detta var bökigt och hyffsat ointuitivt (för mig iaf).

  43. #4723
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    För projektstruktur är det nog bäst att läsa manualen. Men alla gör nog lite olika med vad som är ett projekt.

    Set - För min del har jag allt i ett enda Set så jag kommer åt alla samplingar jag använt i alla projekt.

    Projekt är sen det jag behöver för ett live-set. Ett projekt för bandet och ett projekt för solo-projektet.

    Banker är låtar

    Patterns är delar av låtar, t ex vers, ref, break

    Scenes jobbar jag med att hitta nåt bra för just nu. Troligen olika kombinationer av Tracks som funkar bra ihop

    Sen tycker jag Octatrack Pro Tip är en bra youtube-serie du gott kan spana in

  44. #4724
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    sen finns det väl parts oxo för att krydda lite extra.

  45. #4725
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Precis! För att kunna få mer variation på patterns.

  46. #4726
    Den här bilden i manualen hjälpte mig jätte mycket att förstå data strukturen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2018-09-20 at 15.18.17.png 
Visningar:	25 
Storlek:	73,4 KB 
Id:	83574

  47. #4727
    volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    och döp samplingarna smart och sjukt systematiskt om du låter allt ligga i samma set (fråga mig inte hur för jag ändrar upplägg ibland).

  48. #4728
    volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här bilden i manualen hjälpte mig jätte mycket att förstå data strukturen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2018-09-20 at 15.18.17.png 
Visningar:	25 
Storlek:	73,4 KB 
Id:	83574
    aa fast visst kan du tex låta alla samplingar ligga i ett Project istället om du vill? (även om strukturen ovan rekommenderas av elektron)

  49. #4729
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Parts är fiffigt om du vill ha flera låtar i samma Bank.
    Grejen ör att man kan kopiera Banks men det kräver en workarround...

    Själv använder jag oftast bara typ 3-4 patterns på en låt och då kan jag assigna en part till grupper om 4 patterns...
    Varje part är en låt typ med en unik konfiguration för mina tracks.

  50. #4730
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kopiera Banks genom att;

    Gå in i en bank och gör något typ en pattern, spara.
    Öppna octan i datorn och browsa in i ditt projekt där du hittar filerna BankA osv.
    Kopiera filen för den Bank du vill kopiera till en ny mapp.
    Byt namn på den kopierade filen till samma namn som filen på den bank du vill kopiera till exempelvis BankB.
    Flytta filen du bytt namn på till mappen där originalfilen BankB ligger och ersätt denna.

    Unmounta octan och du har du kopierat BankA till BankB!

    I sann winampmodifikationsanda!

  51. #4731
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Gjort så för att kopiera grundlayouter i livesetsammanhang... när man vill ha samma setup på tracksen ovett liveset över många banks.

    Metoden går även att applicera för sample settings om du vill ha samma start/end slices osv på flera spår från en låt...

  52. #4732
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Parts är fiffigt om du vill ha flera låtar i samma Bank.
    Grejen ör att man kan kopiera Banks men det kräver en workarround...

    Själv använder jag oftast bara typ 3-4 patterns på en låt och då kan jag assigna en part till grupper om 4 patterns...
    Varje part är en låt typ med en unik konfiguration för mina tracks.
    Jag med samma lika <3


    Sjukt fiffig hack det där med banks kopiering! Det måste jag testa!

  53. #4733
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag med samma lika <3


    Sjukt fiffig hack det där med banks kopiering! Det måste jag testa!


    Man önskar att det gick smidigare

    Men med samplesettings kopieringshacket kan jag sätta samma slices på 8 olika spår i en part och sedan arma slices och på det sättet hoppa till låtdelar i en låt... lifehacker!

  54. #4734
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Gör mappar i audio pool för bövelen! Gärna i flera nivåer. Det ångrar jag att jag inte gjorde direkt. Blev tokigt när jag flyttade in samplingar i mappar senare.

  55. #4735
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    jag har uppdelat i kataloger

    - drums
    -- drumhits
    --- kick
    --- hihats
    --- etc
    -- machines
    --- 909
    --- 808
    - annan kategori
    -- nått annat bös
    --- en subkategori
    --- en till

    verkar enklast så

  56. #4736
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    hmm, noterade att crossfadern skickar midi cc UT när jag slidar den till höger, cc 48 för att vara exakt.. nån särskild anledning till detta eller whats up.
    som jag förstår kan man inte assigna cc's till slidern själv.

  57. #4737
    Citat Ursprungligen postat av modusoperandi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hmm, noterade att crossfadern skickar midi cc UT när jag slidar den till höger, cc 48 för att vara exakt.. nån särskild anledning till detta eller whats up.
    som jag förstår kan man inte assigna cc's till slidern själv.
    Ja, du kan till exempel spela in Fader pillet i en DAW och sen spela upp det igen...

    Edit: Fadern är rent effektivt som 2 knobs. Därför octa har 6 knobbs, och inte 8 som alla andra burkar innan den. Ganska säker att det är en anna CC # för den andra sidan...

    editedit: efetr kik i midi CC apendix i manualen, så har fadern bara en CC... det är ju ganska logiskt egentligen. Den behöver ju inte ha 2 CC för att kunna spelas in och upp in en DAW.
    Senast redigerat av reSet den 2018-09-23 klockan 15:42.

  58. #4738
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En spännande tid väntar. Just beställt mk2, octa är faktiskt den enda Elektronburk jag aldrig ägt tidigare förutom Heat. Aldrig klickat med någon förutom monomachine. Så lite rysk roulette med fem kulor

    Så kommer garanterat fråga en del i tråden, givetvis försöka söka först.

  59. #4739
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fråga på! Jag leder nog fråge-ligan här och får gärna lite konkurrens

  60. #4740
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag har en fråga! 😁 Finns det nåt sätt att lösa detta:

    Jag vill ha ett track (rec) som hela tiden ligger o spelar in ett annat track (source). När jag drar i slidern så vill jag att rec hörs men inte source, fast rec fortsätter att spela in source. Nu när jag gör detta så slutar rec spela in source iom att jag drar ner volymen på source. Men kan man liksom tappa source nån annanstans ifrån, som inte tystas när jag drar i slidern?

    Rec: track 7, machine är Flex recording 7.
    Rec setup för rec 7: Src3 T6 (som är source)

    Det funkar som jag vill om jag mutear source. Men jag vill ha det på slidern för att slippa komma ihåg vad jag har på de olika tracksen och istället vet att när jag drar åt scene B som kommer en variant (t ex baklänges eller uppklippt) av det som spelas på scene A
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-10-14 klockan 17:16.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •