Sidan 71 av 90 FörstaFörsta ... 21 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 ... SistaSista
Resultat 4 201 till 4 260 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #4201
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skicka via cue-utgångarna? Sedan tillbaka in i octan.

  2. #4202
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skicka via cue-utgångarna? Sedan tillbaka in i octan.
    Fysiskt ja, men hur routar jag internt?

  3. #4203
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sätt cue på ljuden som ska ut, dra upp volymen på ingångarna? Känns som att jag inte förstår frågan riktigt?

  4. #4204
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Roar mig ikväll med fejkad granulärsyntes, realtidssamplar inkommande ljud från AR. Låter LFO långsamt svepa startpunkten på samplingen och kör repeat på oändligt, lagom kort RTIM. Mycket fint!

  5. #4205
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp

    https://youtu.be/VN3VtaxJVSE

    https://youtu.be/VN3VtaxJVSE

    Snabbinspelat. Utgångspunkten är en trumloop från rytm, samplas i octan och realtidsmanipuleras där med LFO och retriggers, lite fx på det också. Semigranulärt!

  6. #4206
    deleted user
    Okej... nu har jag fått ett samplingsproblem jag inte förstår...

    Jag samplar in på någon av trackrecordersarna(!) och det funkar som det ska, men när jag sen vill spara dem funkar inte filerna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	octaerr.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	161,5 KB 
Id:	74421
    (K2k och Micromoogfilerna är alltså de jag försökt med, den under är en annan samplingsfil som funkar som en vårvind)

    Som synes funkar alltså andra filer. Försöker jag ladda in dem så blir det ett felmeddelande och tyst. Jag kan alltså spela in i DAW och tanka över samplingarna på det viset om det kniper, men något är ju funky här...

    Gör jag fel? Är något paj?

  7. #4207
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej... nu har jag fått ett samplingsproblem jag inte förstår...

    Jag samplar in på någon av trackrecordersarna(!) och det funkar som det ska, men när jag sen vill spara dem funkar inte filerna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	octaerr.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	161,5 KB 
Id:	74421
    (K2k och Micromoogfilerna är alltså de jag försökt med, den under är en annan samplingsfil som funkar som en vårvind)

    Som synes funkar alltså andra filer. Försöker jag ladda in dem så blir det ett felmeddelande och tyst. Jag kan alltså spela in i DAW och tanka över samplingarna på det viset om det kniper, men något är ju funky här...

    Gör jag fel? Är något paj?
    Det är inte så att minneskortet är fullt? Då kanske konstiga saker händer.

  8. #4208
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte så att minneskortet är fullt? Då kanske konstiga saker händer.
    Jo jävlar!!! Trodde jag var långt från att ha fyllt det.

    Störigt att alla mina problem alltid har så enkla lösningar. Jag tar det som att jag är idiot.

    Tack för hjälpen!

  9. #4209
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo jävlar!!! Trodde jag var långt från att ha fyllt det.

    Störigt att alla mina problem alltid har så enkla lösningar. Jag tar det som att jag är idiot.

    Tack för hjälpen!
    Det är dom enklaste problem som är svåra för geniala hjärnor.

  10. #4210
    deleted user
    Tyvärr var det inte så enkelt. Kaos just nu med hela projektet. Återkommer.

  11. #4211
    deleted user
    Fan. Om jag lägger in Octan i USB Mode visar info på iMacen att Octatrack som skiva använder 15,55 Gb och är full. Kruxet är att jag nu bara har ett Set på kortet och det rör sig om 400MB.

    Vad har hänt? Är kortet paj?
    Senast redigerat av Skilling den 2017-05-01 klockan 11:04. Anledning: Set, inte projekt

  12. #4212
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan. Om jag lägger in Octan i USB Mode visar info på iMacen att Octatrack som skiva använder 15,55 Gb och är full. Kruxet är att jag nu bara har ett Set på kortet och det rör sig om 400MB.

    Vad har hänt? Är kortet paj?
    Har du kollat vad som ligger där med datorn? Audiomappen?

  13. #4213
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du kollat vad som ligger där med datorn? Audiomappen?
    Ja men alltså det ska inte vara mer än 400mb på kortet.
    Senast redigerat av Skilling den 2017-05-02 klockan 06:54. Anledning: mb, inte gb....

  14. #4214
    deleted user
    Ja ok, jag bytte kort och då funkar allt som det ska utan problem. Thanks to OctaZip så kan jag återskapa de flesta projekt vi håller på med, utom två stycken som får OctaZip att hänga sig.... känns som att något är väldigt fel med kort nr 1....

  15. #4215
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Det låter inget vidare. Backup?

  16. #4216
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter inget vidare. Backup?
    Som sagt, väldigt glad över att jag skaffade OctaZip. Det mesta löser sig den vägen. Ett par projekt går inte att backa upp av någon märklig anledning, men så länge jag inte ska ta in nya samplingar som inte redan finns i burken funkar de... Väldigt skakigt.

    Tycker det är väldigt märkligt.

    Hur som är det ju inget fel på Octatracken, eftersom det funkar felfritt med annat kort.

  17. #4217
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Nu har jag inte läst hela tråden, men är det ingen som saknar fler fysiska utgångar på Octan? Eftersom den är tänkt lite som en master midi/sample-player så borde den ju ha åtminstone 8 (helst stereo) ut. Eller..?

  18. #4218
    deleted user
    Finns ju fyra ut. Åtta hade varit dubbelt så mycket. Åtta kanaler hade varit grymt, fyra är ok. Tycker jag.

  19. #4219
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Tja, tänker "Octa" = åtta. Åtta spår känns som om det vore uppenbart att ha.
    Som performance-sampler, som typiskt sätt är ansluten till en mixer, så vill man väl skicka baskagge på en kanal, basljud på en annan, lead på en tredje osv. Inte minst för att kunna slänga på externa effekter...

  20. #4220
    deleted user
    Förstår absolut varför du vill ha åtta kanaler. Det hade varit fint.

  21. #4221
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Åtta stereospår ut alltså? Det blir en rejäl dos med hårdvara som skall till samt säkert några DAC extra också.

    (misstänker starkt att målgruppen för Octatracken var mer DJs än musiker från början, därav lite märkliga specar på in/utgångar samt terminologival för funktioner, "cue" någon?)

  22. #4222
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Tja..jag vill ha åtta in också. Ljudkort med overbridge och allt annat Octatrack har att erbjuda. God damn! Det hade varit mumma.

  23. #4223
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åtta stereospår ut alltså? Det blir en rejäl dos med hårdvara som skall till samt säkert några DAC extra också.

    (misstänker starkt att målgruppen för Octatracken var mer DJs än musiker från början, därav lite märkliga specar på in/utgångar samt terminologival för funktioner, "cue" någon?)
    8 stereo ut hade varit fint och inte så big deal att implementera kostnadsmässigt. Keys har fyra stereo + 1 stereo main ut och Rytm har ju 8 mono + 1 stereo main ut, och priskillnaden mellan keys, rytm och octan är inte särskilt stor. Så kostnaden för extra DACar verkar inte avgörande...
    Ja jag håller med om att man verkar ha siktat in sig specifikt mot DJ's.

  24. #4224
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja..jag vill ha åtta in också. Ljudkort med overbridge och allt annat Octatrack har att erbjuda. God damn! Det hade varit mumma.
    Varför skulle åtta ljudingångar vara önskvärt på en performance-sampler? Jag ser octan lite som en variant på MPC's och liknande produkter (som brukar ha mer 4 utgångar...). Även den nya Toraiz SP-16 har 8 ut. Men inget av dessa instrument används ju som multi-in-enhet.
    Senast redigerat av whisper den 2017-05-02 klockan 16:18.

  25. #4225
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle åtta ljudingångar vara önskvärt på en performance-sampler? Jag ser octan lite som en variant på MPC's och liknande produkter (som brukar ha mer 4 utgångar...). Även den nya Toraiz SP-16 har 8 ut. Men inget av dessa instrument används ju som multi-in-enhet.
    För att det är en sampler där du ska ha diverse grejer i inputsen?

    Nej precis. Skulle inte finnas något liknande på marknaden. En mixer/ljudkort 8 in med fx och sequencerbara fxtracks. För det går den ju också att användas till. Så med andra ord så hade jag hellre valt att göra tvärtom. Och med Elektrons nya fx så skulle det bli en sjuhelvetes maskin.
    Och för att jag skulle använda den som mixer och fxenhet. T.ex köra in Machinedrums 6 outputs och två monosyntar som exempel. Jag använder inte mixer så mycket utan har octan som hub för diverse.

    Men visst.. jag tar gärna 8 ut också.

  26. #4226
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    GASade på en Digitakt och insåg (nog) att det är en Octatrack jag hellre bör ha. Blev lite skrämd av den när den kom, dels för att jag knappt arbetat med samplingar/loopar tidigare och att jag knappt förstod nåt alls av den när jag testade i butik. Men nu är det nog fanimej dags att ta steget från trummaskin+synthar till att lägga på samplingar. Och då bättre med en sampler (Octatrack) än en trummaskin med samplingsmöjligheter (Digitakt). Inte sant?

    Nå, en första fråga. (Det kommer garanterat fler )
    Kan jag arbeta med ett track utan att det går ut i Main Out? Alltså klippa i och bearbeta en sampling som jag då hör i hörlurarna, medan allt annat rullar på.
    Har försökt googla och kika i manualen men hittar inte något. Förmodligen för att jag inte vet vad just denna funktion kallas.

    - - - Uppdaterad - - -

    GASade på en Digitakt och insåg (nog) att det är en Octatrack jag hellre bör ha. Blev lite skrämd av den när den kom, dels för att jag knappt arbetat med samplingar/loopar tidigare och att jag knappt förstod nåt alls av den när jag testade i butik. Men nu är det nog fanimej dags att ta steget från trummaskin+synthar till att lägga på samplingar. Och då bättre med en sampler (Octatrack) än en trummaskin med samplingsmöjligheter (Digitakt). Inte sant?

    Nå, en första fråga. (Det kommer garanterat fler )
    Kan jag arbeta med ett track utan att det går ut i Main Out? Alltså klippa i och bearbeta en sampling som jag då hör i hörlurarna, medan allt annat rullar på.
    Har försökt googla och kika i manualen men hittar inte något. Förmodligen för att jag inte vet vad just denna funktion kallas.

  27. #4227
    KonradIlke
    KonradIlke är inte uppkopplad

    Avstängd
    Du välja att skicka ljudet endast till hörlurarna på ett track, minns inte exakt hur men det är via que out -> mixer menu -> ..... Kan ta en titt på det senare idag och återkomma.

  28. #4228
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KonradIlke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du välja att skicka ljudet endast till hörlurarna på ett track, minns inte exakt hur men det är via que out -> mixer menu -> ..... Kan ta en titt på det senare idag och återkomma.
    Gött!
    Jag GASar sååååååååå!!!!

  29. #4229
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Nån som vill byta en analog four + peng mot en octatrack i helgen?

  30. #4230
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som vill byta en analog four + peng mot en octatrack i helgen?
    Jag vägrar!!!

  31. #4231
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vägrar!!!
    Jag är ingen affärsman så jag tänker inte försöka övertyga dig

  32. #4232
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nå, en första fråga. (Det kommer garanterat fler )
    Kan jag arbeta med ett track utan att det går ut i Main Out? Alltså klippa i och bearbeta en sampling som jag då hör i hörlurarna, medan allt annat rullar på.
    Jepp
    Det finns två utgångar för Cue (Stereo).

    För att skicka en kanal till Cue håller du helt enkelt in Cue knappen samt klickar på den kanal du vill skicka

  33. #4233
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp
    Det finns två utgångar för Cue (Stereo).

    För att skicka en kanal till Cue håller du helt enkelt in Cue knappen samt klickar på den kanal du vill skicka
    Problemet med att arbeta med cue så är att man får offra sina två sends/individual outputs

  34. #4234
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Elektron Alfredsson ger: "Varför är det så ont om cue?"

  35. #4235
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron Alfredsson ger: "Varför är det så ont om cue?"
    Tog mig 5 minuter efter att jag fått hem Octan... aha kan man inte cuea spår i hörlurar om man kör cue out utgångarna som indv-outs... ��.

    Sedan har den varit mer av en playback/sequencer sampler maskin i min setup inte så mycket spela in och sequenca live tyvärr.

  36. #4236
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Detta stör mig dock inte så mycket... det är väl bara att skicka ut på individuella till en mixer med cue om man så vill . Ok, lite bök.
    Det som är knöligare är att man måste panorera ljuden för att skicka dem till cue out L (vänster) respektive cue out R (höger) för att skicka dem mono ut till dessa utgångar... det ruinerar hela "send tänket" i min mening då det blir dubbel kommando om man spontant vill skicka ett spår till en extern effekt, först panorera och sedan hold cue + level för att skicka... går ju inte riktigt att nappa kombinationen till en midicontroller

  37. #4237
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Förstår hur du menar. Men ja en liten mixer skulle ju helt klart kunna vara en lösning för smidigare hantering av externa effekter!

    Själv tänkte jag lära mig elektronerna lite bättre innan jag börjar använda externa effekter. Kan bli ganska mycket att hålla koll på om jag har fler än en igång samtidigt ;D

  38. #4238
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Got one!

    Nu blir det till att gömma manualen bakom nån bok imorrn på jobbet och sträckläsa

  39. #4239
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Got one!

    Nu blir det till att gömma manualen bakom nån bok imorrn på jobbet och sträckläsa
    Härligt. Lycka till!!

  40. #4240
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Got one!

    Nu blir det till att gömma manualen bakom nån bok imorrn på jobbet och sträckläsa
    Kul! Tror du redan fått några av de bästa octa-tipsen: försök inte få den att göra allt på en gång, utan fokusera på en specifik del i taget. Annars kan det nog kännas oöverstigligt.

  41. #4241
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Är kluven på OT alltså.. Vill verkligen kunna ha den som effektenhet för mycket användande av reverb, lo-fi, kompress etc men har hört ganska så mycket negativt om de inbyggda effekterna hmm..

  42. #4242
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är kluven på OT alltså.. Vill verkligen kunna ha den som effektenhet för mycket användande av reverb, lo-fi, kompress etc men har hört ganska så mycket negativt om de inbyggda effekterna hmm..
    Tycker mörka reverbet, delayet, lo-fi, eq och filtret är helt suveräna. Kompressorn helt ok. Chorus, phasers och sånt är jag måttligt intresserad av så de vill jag inte direkt uttala mig om.

    Framför allt tycker jag att Lo-fi och mörkerreverbet är helt störigt skitbra. Reverbet har jag alltid på virvlar t ex. Love it!

    Men, samtidigt är allt subjektivt.

  43. #4243
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Jaa dark reverb har man ju hört gott om, faen skulle vilja prova den.

  44. #4244
    deleted user
    Och Lo-fi... använder det otroligt mycket. <3

  45. #4245
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaa dark reverb har man ju hört gott om, faen skulle vilja prova den.
    Kom förbi min studio för en halvtimmes session eller så! Södermalm.

  46. #4246
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom förbi min studio för en halvtimmes session eller så! Södermalm.
    Fyfan vilket fett erbjudande! Bor i Malaga så det ligger lite långt ifrån Södermalm dessvärre.

  47. #4247
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyfan vilket fett erbjudande! Bor i Malaga så det ligger lite långt ifrån Södermalm dessvärre.
    Ah! Tyckte det stod Stockholm nånstans. Kuken!
    Malaga är fint dock!

  48. #4248
    deleted user
    Fan. Har varit i Andalusien de tre senaste somrarna men ska inte dit i år. Nu ångrar jag mig.

  49. #4249
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt! Fokusera enbart på det du först vill ha den till och gör inget annat innan du bemästrar det. Då blir det roligt! Slås inte ner av den röriga manualen, den är inte helt kass, men funkar bäst ihop med youtube-klipp och frågor här på 99:an.

    Och grattis! Octatrack är bäst i världen.
    Tack för tipset och erbjudandet!

    Ja, manualen är lite tung. Fastnade redan i Set. Om jag skulle göra ett eget nytt eller bygga på med nytt Project under Presets.

  50. #4250
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Har en låt där jag radar upp hållplatser en efter en. Tänkte lägga in det i Octan som ett alternativ till att köra live. Kan man göra så här:

    En sampling med åtta hållplatser (det finns 8 x 5 hlp) startar på ettan på ett visst pattern och rullar sedan på. Slicad. Och så kanske man kan ha olika effekter på slicen i scene B. Vet inte om man kan göra så men det borde väl gå? Får läsa på och testa imorrn. Tar gärna emot tips på hur detta görs.

  51. #4251
    deleted user
    Haha ja jag rensar allt sånt det första jag gör. Hatar Presets och andras samplingar och får ingen ro innan allt är tomt. När det är gjort är instrumentet mitt och jag kan börja skapa.

    Var tvungen att rensa totalt på Keys, Rytm och Monomachine också innan jag ens stod ut med att se dem typ.

    Sån är jag.

  52. #4252
    OctaEdit
    OctaEdit är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja ok, jag bytte kort och då funkar allt som det ska utan problem. Thanks to OctaZip så kan jag återskapa de flesta projekt vi håller på med, utom två stycken som får OctaZip att hänga sig.... känns som att något är väldigt fel med kort nr 1....
    CF Card

    You might have corrupt sectors on the disk; or hidden files; or that lots of small files will take up moe space then thry you would expect due to sizes (1kb = 64kb on disk)

    OctaZip

    What are the two projects that OCtaZip doesn't like? The most likely scenario is non-UTF8 characters in the path name or sample name...

    Log a support issue and I can have a look at it if you want?

  53. #4253
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är kluven på OT alltså.. Vill verkligen kunna ha den som effektenhet för mycket användande av reverb, lo-fi, kompress etc men har hört ganska så mycket negativt om de inbyggda effekterna hmm..
    Alltså, alla effekter låter grymt - men de är lite begränsade vad det gäller finjustering

  54. #4254
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, alla effekter låter grymt - men de är lite begränsade vad det gäller finjustering
    Nu blev jag nyfiken. Vad är det du vill finjustera?

  55. #4255
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en låt där jag radar upp hållplatser en efter en. Tänkte lägga in det i Octan som ett alternativ till att köra live. Kan man göra så här:

    En sampling med åtta hållplatser (det finns 8 x 5 hlp) startar på ettan på ett visst pattern och rullar sedan på. Slicad. Och så kanske man kan ha olika effekter på slicen i scene B. Vet inte om man kan göra så men det borde väl gå? Får läsa på och testa imorrn. Tar gärna emot tips på hur detta görs.
    Bump!
    Går det att lägga in olika parameterlås för en Scene?

    Säg att jag har två ord i en sampling på två takter som loopas. De är helt utan effekter i Scene A men när jag drar till Scene B så blir det ena ordet pitchat och det andra får en massa delay. Går det?
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-05-24 klockan 11:54.

  56. #4256
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Borde gå om du ser till att låsa parametrarna som inte skall ändras på respektive ord.

  57. #4257
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Men hur låser jag parametrar för en trigless lock/Trig i Scene B? Drar jag fadern till B och håller ner triggen? Eller ska jag hålla ner Scene B och triggen?

  58. #4258
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Edit - Hade en annan fråga som jag löste. Men det där med olika parameterlås i en Scene undrar jag verkligen över.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-05-24 klockan 11:52.

  59. #4259
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit - Hade en annan fråga som jag löste. Men det där med olika parameterlås i en Scene undrar jag verkligen över.
    Jag försöker förstå vad du menar att du ska göra? Du kan ju hålla ner sceneknapparna och låsa parametrar till dom olika scenes du vill göra. Verkar en smula bökigt att låsa allt annat. Kanske bara byta scene istället och låsa nya parametrar där? Finns 16 scenes.

  60. #4260
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja. Rotade lite i det där med scenes nu och det är väl kanske smidigast så.

    Typ en scene B med skuret filter och massa delay och en annan scene B med sample eller bitreducering och reverb. Och så rent på Scene A. Går ju rätt snabbt att byta mellan olika scene B.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •