Sidan 7 av 90 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 57 ... SistaSista
Resultat 361 till 420 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #361
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag undrar just om någon vet nått nytt om denna??

  2. #362
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

  3. #363
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Det blir den första maskin jag köper ny när den släpps, och jag har hunnit äga några stycken genom åren. Elektron, när får vi förhandsboka???

  4. #364
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Elektron svarar, på sin Facebooksida:
    Pre-orders will most likely not be taken. Don't fear though. We will have plenty of them at lauch date.

  5. #365
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    hit mä´n nu´rå!!!

  6. #366
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage

    Elektron Octatrack

    En redig samplermaskin.

    8 stereo tracks • 4 audio inputs • 4 audio outputs • separate Headphone output • USB 2.0 port • Compact Flash card reader • Optical fader • Improved Elektron sequencer • Realtime pitch shift and time stretch • Real time sampling • 2 Effect blocks per track.

    Compact flash cards with a storage capacity up to 64 gigabytes.

    In Q4, 2010.

    http://www.elektron.se/products/octa...ction=overview

    http://www.elektron-users.com/

  7. #367

  8. #368
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Men? letade ju! Aja tack

  9. #369
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Googla typ "sökord site:99musik.se" så funkar det bättre, en liten brist här på forumet.

  10. #370
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    ok skall försöka memorera det... jag postade detta efter att jag tycke att det var jäääteeeeeekonsigt!!! att ingen postade det tidigare.

  11. #371
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Man måste vänta en månad till innan Q4 är va?

  12. #372
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man måste vänta en månad till innan Q4 är va?
    Japp. Men det kan lika gärna vara så att även om Elektron håller "deadlinen" så får vi vänta till 31 december.
    Fy fukk vad jag ser fram emot maskinen, som sagt.

  13. #373
    klonqs avatar
    Veteran
    tycker han får jobba som fan på videon, det låter ju bra osv men ljuden kommer väl lite hip som happ gör de inte de? fortsätter han öva kanske han blir snabbare....

  14. #374
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rickard Bremer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tycker han får jobba som fan på videon, det låter ju bra osv men ljuden kommer väl lite hip som happ gör de inte de? fortsätter han öva kanske han blir snabbare....
    Mjukvaran var inte klar vid tidpunkten för videon och den är heller inte klar idag. Kommer bli en fiiiin maskin!

  15. #375
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Octatrack eller OP-1? Båda!? Så svårt...

  16. #376
    Tobias
    Tobias är inte uppkopplad
    Tobiass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Båda givet...

  17. #377
    klonqs avatar
    Veteran
    Outshape: Yeap , det kommer bli en fin maskin.

  18. #378
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    jaså det är här tråden ligger, jag som trodde jag var ensam, försökte också förboka, får väl flytta ner till gbg i dec

  19. #379
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    synd att det bara är 16bit, t o m lite konstigt. Jag var sugen tils jag såg detta? vad är anledningen till det? 44khz har jag inget emot, men tycker det borde varit 24bit. Ursäkta om detta har tagits upp redan, har inte kollat hela tråden.

  20. #380
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Kanske bedömer de att några av deras coola algoritmer blir för slöa av de extra 8 bitarna?

    Gör det så mycket förresten? Så länge man inte spelar in jättetyst och förstärker extremt funkar väl 16 bitar hyfsat?

    Försöker inte skriva någon på näsan här - har aldrig tänkt efter så mycket varför man vill ha så många bitar på höjden.

  21. #381
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    näe, jag vet inte om det gör så mycket. Bara tänkte att en maskin för 10k+ ändå borde haft den upplösningen. Jag kör 24bitar/44.1khz på allt jag spelar in för det mesta. Trodde/tänkte det var standard m 24bit nuförtiden.

  22. #382
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    MDUW har 12 bit, så, 16 är ju en klar uppgradering... ;o)

  23. #383
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Om hårdvaran inte grejar fler bitar så är det lite menlöst att ha det. Fler bitar kräver oxå mer kapacitet på dsp. Jag tror 16 duger gott.

  24. #384
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...med en sådan maskin är det mycket mer intressant med den interna upplösningen! Om maskinen tar ett/flera 16-bits samples, manglar dessa i minst 32 bitar och sedan skickar ut i 16 bitar lär det duga! Det viktiga är att inte tappa bitar i hanteringen (men det kanske bara ses som en feature )

  25. #385
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det är ju istort det jag menar, gäller att få det mesta ur HW. Det är inte en macbook med rattar. Men med tidsträckar joxet så ville man kanske haft en högre freq??? Äh det kommer duga. Tror att de skulle bli duktigt mycket dyrare med 32/96??? Helt andra krav under rattar och lcd!!

  26. #386
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju istort det jag menar, gäller att få det mesta ur HW. Det är inte en macbook med rattar. Men med tidsträckar joxet så ville man kanske haft en högre freq??? Äh det kommer duga. Tror att de skulle bli duktigt mycket dyrare med 32/96??? Helt andra krav under rattar och lcd!!
    De kan mycket väl ha uppsampling etc under skalet för att hantera lek med tid och frekvens - aliasing liksom biit- och samplerate-reduktion har ju annars blivit features.... Mycket av det där ligger ju i filosofin hos DSP-hackarna, så om det är samma personer bakom så är det bara att titta på övriga Elektronburkar hur tankarna går...

    Sedan är det ju en vägning mellan optimering och att faktiskt få ut en hyfsat buggfri produkt på marknaden innan världen vänt blicken åt annat håll - pionjärerna får ta smällen och lyftet kommer i OS2.0
    Senast redigerat av hasse_fx den 2010-08-13 klockan 15:11.

  27. #387
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jo vist kände jag till dom tidigare burkarna, tyckte mest att dom såg ut som små fjantiga burkar (nästan) vist dom lät kul men. På grund av denna tråden så har jag surfat runt en hel del och läst på och fick en helt annan uppfattning. Fick Machinedrumen i tisdags och har haft mycket skoj med den redan. Man fattar hur man gör rätt naturligt tummen upp på det.

    Känner att den fyller en del av kreativitetshålet som befann sig här hemma bra. Så bra att klickafingret inte gick att hejda i går så nu är Monomachinen beställd den med! (Glädje).

    För övrigt så innehöll Machinedrumen's paket en liten fin flyer med alla tre burkarna

  28. #388
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Men, snälla Erase, släpp maskinen nu! Jag orkar inte betala övervikt för MPC-4000 längre. Morr!

  29. #389

  30. #390
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Resist... refuse... surrender!!

  31. #391
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    http://www.elektron.se/products/octatrack

    Det är fredag, alltså nya hemligheter om Octatrack.

    Individual track lengths and time signatures
    Every track can be up to 64 steps of length and all the tracks of a pattern can have both unique length and time signature settings. A master length parameter sets the number of measures the pattern will play before all tracks are restarted from the beginning. If the master length is set to infinity, the tracks will play and loop within themselves infinitely. This amount of pattern customization makes it easy to create intricate and continuously evolving poly rhythms.

    Micro Timing
    The Micro Timing menu brings detailed and very precise note trig editing to the Octatrack. Every note trig can be nudged back and forth on a 1/384th step resolution note grid. The resolution doubles when the time signature of the track is set to 2x. Lightning fast flams through special repeat parameters, off-kilter stutters and organic grooves are all made possible by the Micro Timing feature.

    Dedicated MIDI Sequencer
    Apart from the eight internal tracks the Octatrack offers, by the simple press of a button, eight dedicated MIDI tracks. Every MIDI track features an arpeggiator, three assignable LFOs and two pages of CC parameters. Micro Timing and individual track length and time signature settings further enhance the MIDI experience. The eight MIDI tracks can play in conjunction with the eight internal tracks, making the Octatrack well-suited for controlling other instruments during a live performance.

    Parameter Locks
    The parameter lock feature contributed a great deal to the functionality of the Machinedrum and Monomachine sequencers and is found in the Octatrack as well. A parameter lock allows individual parameter settings for all note trigs. Trigless trigs is a parameter lock variant that doesn't trig samples, instead they alter only parameter settings for chosen sequencer steps. Through the use of trigless trigs the melodic structure of for example a vocal loop can be completely changed. If the loop is subject to timestretch the pitch can be altered without affecting the timing.

  32. #392
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Sjukt fina nyheter! FFUUKK. Måste ha nu!

  33. #393
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Men kan de sätta ett pris någon gång?

  34. #394
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    1 200 Euro tror jag det är sagt?

  35. #395
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    var ju inte så farligt faktiskt!

  36. #396
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1 200 Euro tror jag det är sagt?
    Det var ju ganska längesen?

  37. #397
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    oj vad jag också ska ha en! olika tracklängd och microtiming! hur jävla sjyst är det???? kanon som midisequencer nu ju!

  38. #398
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oj vad jag också ska ha en! olika tracklängd och microtiming! hur jävla sjyst är det???? kanon som midisequencer nu ju!
    Beslutet att dumpa maskintrumman för seriöst analoggodis känns enbart rätt. Det är ju den här Elektronprodukten man ska ha!

  39. #399
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag gör ofta hela låtar på Machinedrum så den behåller jag med största sannolikhet till jag slutar göra musik.
    Däremot kommer OT att vara ett löjligt bra komplement. Eller det kanske blir tvärtom - att MD UW är komplementet och OT är grunden.

  40. #400
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Ja, vi gör ju lite olika slags musik. Tänker mig OT som mediet för att kunna ta modular-drone-ambient-mullret live utan att behöva stå på scen och patcha.

  41. #401
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beslutet att dumpa maskintrumman för seriöst analoggodis känns enbart rätt. Det är ju den här Elektronprodukten man ska ha!
    gillar alllt med MD utom ljudet.. gör ont i tänderna..den gnisslar. men här kommer en maskin med samma workflow fast med mer godis! och där man kör egna ljud var inne på sån ny esx-1.a, men jag väntar tålmodigt på en sån här istället!

  42. #402
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    men när kommer den?? dom jobbar väl med operativsystemet ett tag till antagligen.. en julklapp kanske

  43. #403
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    gillar alllt med MD utom ljudet.. gör ont i tänderna..den gnisslar.
    Jomenvisst är det så? Det är liksom nåt jag inte riktigt kan sätta fingret på. Älskar ergonomin och mångsidigheten annars.

  44. #404
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Vilken grej... seq är i kaliber med midiboxen nästan.... förutom antal steg!! Hihi.. Vart lite skeptisk ett tag men nu känns det bra att ha sparat på slantarna?? hehe

    Kan man köra intern midi routing på seq... ha ett track att styra ett annat...?? Typ ett miditrack för att styra pitchen på ett annat med olika längder på tracken för att få evolverand patterns...

    Just att man kan ha olika längder på är coolt som fanken... undrar om man kan ha olik dividers på tracken med... så man kan köra 30 mot 60 bpm?

  45. #405
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, vi gör ju lite olika slags musik. Tänker mig OT som mediet för att kunna ta modular-drone-ambient-mullret live utan att behöva stå på scen och patcha.
    Precis. Det tror jag den är fantastisk till.
    Tänkte även basera mina mokiraspelningar på OT.

  46. #406
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Gahhhhhhhhhhaaaahhh RETAS!! GASa mig inte mer!!

  47. #407
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men när kommer den?? dom jobbar väl med operativsystemet ett tag till antagligen.. en julklapp kanske
    Det är redan på gränsen att den funkar (businessmässigt alltså) som julklapp. Handlar ju om hur många enheter man hinner dunka ut i handeln innan 24/12. Men troligen är det som du säger OS som är kvar att fixa, och burkarna står redo att tankas.

    Nu fick jag tomteverkstadvibbar, med nissar som bygger Octatracks på löpande band, och en jultomte som provar varje enhet och skrockar hjärtligt - på göteborgska enna. Medan Hector spänner för renarna...

  48. #408
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Daniel: för/på

  49. #409
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken grej... seq är i kaliber med midiboxen nästan.... förutom antal steg!! Hihi.. Vart lite skeptisk ett tag men nu känns det bra att ha sparat på slantarna?? hehe

    Kan man köra intern midi routing på seq... ha ett track att styra ett annat...?? Typ ett miditrack för att styra pitchen på ett annat med olika längder på tracken för att få evolverand patterns...

    Just att man kan ha olika längder på är coolt som fanken... undrar om man kan ha olik dividers på tracken med... så man kan köra 30 mot 60 bpm?
    javisst! olika timesignature per track!

  50. #410
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är redan på gränsen att den funkar (businessmässigt alltså) som julklapp. Handlar ju om hur många enheter man hinner dunka ut i handeln innan 24/12. Men troligen är det som du säger OS som är kvar att fixa, och burkarna står redo att tankas.

    Nu fick jag tomteverkstadvibbar, med nissar som bygger Octatracks på löpande band, och en jultomte som provar varje enhet och skrockar hjärtligt - på göteborgska enna. Medan Hector spänner för renarna...
    hahaha.. och den vita snön faller sakta mot marken, samtidigt som alla gossar sitter och rattar på sina nya ljudmaskiner (tage danilesson speaker röst)

  51. #411
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Har ju sånt i MB seq...

    Och det är dunder ju!!

  52. #412
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Kommer det midi i usb oxå?

  53. #413
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Heliga skit! Maniskt tillstånd nästa!
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.elektron.se/products/octatrack

    Det är fredag, alltså nya hemligheter om Octatrack.

    Individual track lengths and time signatures
    Every track can be up to 64 steps of length and all the tracks of a pattern can have both unique length and time signature settings. A master length parameter sets the number of measures the pattern will play before all tracks are restarted from the beginning. If the master length is set to infinity, the tracks will play and loop within themselves infinitely. This amount of pattern customization makes it easy to create intricate and continuously evolving poly rhythms.

    Micro Timing
    The Micro Timing menu brings detailed and very precise note trig editing to the Octatrack. Every note trig can be nudged back and forth on a 1/384th step resolution note grid. The resolution doubles when the time signature of the track is set to 2x. Lightning fast flams through special repeat parameters, off-kilter stutters and organic grooves are all made possible by the Micro Timing feature.

    Dedicated MIDI Sequencer
    Apart from the eight internal tracks the Octatrack offers, by the simple press of a button, eight dedicated MIDI tracks. Every MIDI track features an arpeggiator, three assignable LFOs and two pages of CC parameters. Micro Timing and individual track length and time signature settings further enhance the MIDI experience. The eight MIDI tracks can play in conjunction with the eight internal tracks, making the Octatrack well-suited for controlling other instruments during a live performance.

    Parameter Locks
    The parameter lock feature contributed a great deal to the functionality of the Machinedrum and Monomachine sequencers and is found in the Octatrack as well. A parameter lock allows individual parameter settings for all note trigs. Trigless trigs is a parameter lock variant that doesn't trig samples, instead they alter only parameter settings for chosen sequencer steps. Through the use of trigless trigs the melodic structure of for example a vocal loop can be completely changed. If the loop is subject to timestretch the pitch can be altered without affecting the timing.

  54. #414
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Octacrack.

  55. #415
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    nais att OT kommer ha microshafflet per step denna gången från dem =)
    -- som alltid funnits på xbase trummerna .. nu kanske det går att synka jomox med elektron framöver med ett stadigt handshake~sväng med andra ord
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-10-22 klockan 17:27. Anledning: -- det var på tiden, har kukat hårt innan ju -- "knackFlappreDappre" mest ! =)

  56. #416
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nais att OT kommer ha microshafflet per step denna gången från dem =)
    -- som alltid funnits på xbase trummerna .. nu kanske det går att synka jomox med elektron framöver med ett stadigt handshake~sväng med andra ord
    +1 microshuffle är grymt... om man är kontollfreak..eller bara väldigt nogrann

  57. #417
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    lär troligtvis böja mig för denna tingest från göteborg.
    känner ett behov att få testa en...

  58. #418
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hahaha.. och den vita snön faller sakta mot marken, samtidigt som alla gossar sitter och rattar på sina nya ljudmaskiner (tage danilesson speaker röst)
    så kan det blir , om inte pengarna tagit slut

  59. #419
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Kul att de äntligen kommit loss med microtiming och spårlängder!
    Riktigt trista ljudexempel, men det verkar som att octahajen kommer att bli en fin maskin.

  60. #420
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    shaffelFalaffel .. eh handlar inte om nogranhet egentligen som användare, att finpilla med kebabtrattar på huvvet lixom, NEJ.

    - det som kukade tidigare med jomox vs elektron e att shafflar man xbase step 2, 6, och 12, 14 lite löst och 2 och 8 lite hårdare tex och sen försöker matcha med elektron MD så har det blivit "tappa en en trave med böker i golvet" gällande timing tillsammans "trokk-tok-tok-trokk" -- samt mkt andra enheter\software som bara kan shaffla på enbart jämna step med ett swing värde 4 all!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-10-22 klockan 19:54. Anledning: hej 57%-92% e gone i o m microFalaffel!

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •