Sidan 53 av 90 FörstaFörsta ... 3 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 ... SistaSista
Resultat 3 121 till 3 180 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #3121
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Man kan väl alltid föra över allt till datorn? Då har du en backup.
    Senast redigerat av Keiowas den 2015-02-06 klockan 15:13.

  2. #3122
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan väl alltid föra över allt till datorn? Då har du en backup.
    Yes!
    Förutsatt att man har minne kvar så man kan spara nuvarande projektet på kortet

  3. #3123
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle va skönt typ att veta att om man sparar det aktiva projektet till set med ett visst mappnamn så kan man ta bort resten utan att påverka det nysparade projektet... Funkar det så?
    Någon som vågar testa...
    Har för mig att det går att välja om audio ska sparas I setets audio map eller I root audiomappen.

  4. #3124
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Mam kan spara projektets alla samplingar/samples i projektmappen. Separat från hur dom låg innan. Då riskerar man inte att fippla väck någon.

  5. #3125
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Hallå. Det här kanske redan har avhandlats tidigare i tråden men den är ju så ini h-e stor så man orkar ju inte ens försöka kolla så, hear goes: octan kan ju agera midisequencer åt en massa andra syntar samtidigt. Ja. Den lyssnar också på midi från en massa andra syntar samtidigt. Ja (midi-learn tänker jag på nu). Vad krävs rent gear-mässigt för att få detta att funka? Måste jag ha dels en midi split i octans out och dels midi merge i octans midi in eller (!) finns det nån annan fantastisk apparat som kan göra båda delarna? Eller hur gör ni och vad ska jag köpa?

  6. #3126
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Ett åtta in åtta ut miditjottafräs. beroende på hur många synthar du ska köra då förstås. Eller så köper du en merge och en thru.

  7. #3127
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Ok. Jag hade tänkt nöja mig med 4x4 men ett helt vanligt midi-interfejs alltså!? Men den pratar inte midi på usb så ett "midi"- midi-interfejs antar jag.. Men det kräver väl vanligtvis nån typ av installation?

  8. #3128
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    MOTU har midiinterface som har stöd för routing även frånkopplade från datorn. Inklusive flera olika presets.

  9. #3129
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Aha. Får kolla in motu då.. igen.. jag sålde så klart ett motu 8x8 för inte så länge sedan..

  10. #3130
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Inte alla som har stöd för det, dock. Finns gamla Timepiece AV USB billigt, jag kör ett sånt.

  11. #3131
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Alright! Stort tack för tipset! Nu när jag googlat "timepiece" känner jag ju dock plötsligt att två små midi merge/thru-lådor inte är så gigantiskt stora som jag först tänkte. Förlorar man egentligen nån fart på att köra passiva midi-split/thru-boxar eller gör man säkrast i att köpa sådana med strömsladd? Om nu någon har nån uppfattning om detta..?

  12. #3132
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Det du ska tänka på med dom utan ström är om dom funkar till just din maskin. Midi solutions prylar kan visa sig inte fungera till vissa maskiner.
    http://www.midisolutions.com/faqs.htm
    Senast redigerat av Keiowas den 2015-02-09 klockan 06:06.

  13. #3133
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Aha! Vilken bra FAQ. Tack. Kanske blir midi solutions då. Var bara TT 303 av mina grunkor som fanns med på listan men den får midi från annat håll ändå..

  14. #3134
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Kör Kenton, funkar klockrent här...

    Har även MOTUs 19" interface som har intern patchbay för thru, merge, filter etc. Funkar perfekt den med

  15. #3135
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Hm.. Hade hoppats på att slippa fler strömdladdar men kenton verkar ju onekligen bättre. Ska fundera en vända till.. Har i princip ingen plats ledig i racket så motu känns inte aktuellt tyvärr.. Men tack för tipset!

  16. #3136
    Frans M
    Frans M är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kör MIDI Solutions Quadra Thru till Octatracken. Funkar klockrent

  17. #3137
    Zebra Pares
    Zebra Pares är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    20% rabatt på Octratrack på Musicians Friend med promokod, vilket betyder 8300 kronor. Låter som ett bra pris, vad tycker ni? Har varit sugen länge, men vill fortsätta jobba i Logic och sedan föra över ideer till någon typ av hårdvara, tex Octatrack. Är det någon som jobbar så och har åsikter/tips på om detta är rätt maskin?

  18. #3138
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Zebra Pares Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    20% rabatt på Octratrack på Musicians Friend med promokod, vilket betyder 8300 kronor. Låter som ett bra pris, vad tycker ni? Har varit sugen länge, men vill fortsätta jobba i Logic och sedan föra över ideer till någon typ av hårdvara, tex Octatrack. Är det någon som jobbar så och har åsikter/tips på om detta är rätt maskin?
    Överföra från logic till hårdvara...? Den rakaste vägen är väl att bränna ut CD-skivor att spela i ett DJ-kit? Visst kan du skapa om låtarna med octan, men för att få det att låta likadant utan att kicka backtracks eller playback, blir det en del jobb, för att inte tala om att det tar en del praktik innan en kan sätta en struktur på en låt, live med maskiner så att en är nöjd... Och då är det väl enklare att göra motsatsen: bygga musiken med hårdvaran, spela den med hårdvaran och sen spela in den i logic. Men det behöver inte vara så, jag kanske missar något i logic->octatrack processen... eller så har jag inte tänkt tillräckligt långt...

    Men det är riktigt bra pris. Om du velat länge så är det nog bra moment

  19. #3139
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Jag har gjort så ibland. Tagit färdiga låtar som jag redan har i Logic, överfört stems till Octan, och lekt loss. Det är som sagt en rätt mångsidig mangelmaskin så man kan få till helt nya saker i befintliga låtar. Och så är det ganska kul att spela in live och använda sig av fadern etc.

  20. #3140
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Zebra Pares Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    20% rabatt på Octratrack på Musicians Friend med promokod, vilket betyder 8300 kronor. Låter som ett bra pris, vad tycker ni? Har varit sugen länge, men vill fortsätta jobba i Logic och sedan föra över ideer till någon typ av hårdvara, tex Octatrack. Är det någon som jobbar så och har åsikter/tips på om detta är rätt maskin?
    Grymt pris.. Klart det går att göra så. Gäller väl att ha struktur på det man för över bara. Låter som en jättekul grej. Har testat att göra så ett par ggr och det blir schysst när man lägger det i loopar som dom olika delarna i "låten" eller vad man nu har. Sen kan du blanda, lägga på effekt, mangla, resampla, hacka upp, dela, lägga ref på vers osv osv osv.. Olika versioner av samma låt varje gång. Apkul!

  21. #3141
    Zebra Pares
    Zebra Pares är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Brukar bygga låtar från pianoimprovisationer som jag spelar in i Logic, där jag sen bygger rytmer och egna loopar. Får bara för mig att octan inte är det bästa instrumentet om man arbetar så, men att jag skulle kunna föra över längre ackordstycken och melodier och sen ha en betydligt roligare och kreativ loopbyggarmaskin än vad logic är och att den kombinationen sen skulle funka bra live.

  22. #3142
    Zebra Pares
    Zebra Pares är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hmm.. ytterligare en fråga - har sett att folk på nätet klagar på att det kan uppstå syncproblem mellan Logic och octan, någon som har erfarenhet av det?

  23. #3143

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Zebra Pares Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brukar bygga låtar från pianoimprovisationer som jag spelar in i Logic, där jag sen bygger rytmer och egna loopar. Får bara för mig att octan inte är det bästa instrumentet om man arbetar så, men att jag skulle kunna föra över längre ackordstycken och melodier och sen ha en betydligt roligare och kreativ loopbyggarmaskin än vad logic är och att den kombinationen sen skulle funka bra live.
    Spontant låter det som du kanske borde kika på Live ifall det är så du vill jobba, och bevisligen redan använder en dator för att göra musik…?

  24. #3144
    Zebra Pares
    Zebra Pares är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spontant låter det som du kanske borde kika på Live ifall det är så du vill jobba, och bevisligen redan använder en dator för att göra musik…?
    Jo, fast jag sitter med en imac som inte är så smidig att ta med sig ut. Kommer att resa en hel del framöver också, så vill gärna ha något portabelt. Som jag tänker så borde det funka rätt så smidigt att föra över ett masterspår från Logic och sen ha harmoni- och melodibitar avsamplade att tweaka och bygga vidare på i octan. Skulle gärna ta del av erfarenheter från andra som jobbar på liknande sätt.

  25. #3145
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    När jag hade en octa så importerade jag loopar från Live. Det är enkelt men lite tråkigt. Antar att det blir smidigare om man är duktig på maskinen, blev aldrig vän med den men saknar den nu när jag också är sugen på att importera inspelat piano och vara fri från datorn när jag behöver spela upp samplingar.

    Något jag tycker är viktigt med elektrons burkar är att vara öppen för hur de fungerar, anpassa sitt tänkande lite. Den kan säkerligen göra det som du vill och förväntar dig av den men om du vågar/orkar tappa greppet lite så kan det där oväntade hända som kanske ger musiken en twist osv...

  26. #3146
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Zebra Pares Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brukar bygga låtar från pianoimprovisationer som jag spelar in i Logic, där jag sen bygger rytmer och egna loopar. Får bara för mig att octan inte är det bästa instrumentet om man arbetar så, men att jag skulle kunna föra över längre ackordstycken och melodier och sen ha en betydligt roligare och kreativ loopbyggarmaskin än vad logic är och att den kombinationen sen skulle funka bra live.
    Jag tror du brode tänka mer: spela in loopar av ackordstycken i octa, och sen langa in i datorn... Det är en helt underbar looper liksom. Jag tycker att det går att se på maskinen som en DAW, i det att den har mycket av en DAW. Men det manuella interface:et på octan ger den helt annorlunda dimension. Det är mer likt ett instrument som piano eller gitar, än en dator. Desutom ersätter den inte din inspelare, eller programmet som färdig ställer låten så att säga.

    Pick up biten är lite klurig att få runt, men när den sitter kan det bli hur fedt som hellst!


    https://youtu.be/BtXyfHP7LW8

  27. #3147
    Zebra Pares
    Zebra Pares är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror du brode tänka mer: spela in loopar av ackordstycken i octa, och sen langa in i datorn... Det är en helt underbar looper liksom. Jag tycker att det går att se på maskinen som en DAW, i det att den har mycket av en DAW. Men det manuella interface:et på octan ger den helt annorlunda dimension. Det är mer likt ett instrument som piano eller gitar, än en dator. Desutom ersätter den inte din inspelare, eller programmet som färdig ställer låten så att säga.

    Pick up biten är lite klurig att få runt, men när den sitter kan det bli hur fedt som hellst!


    https://youtu.be/BtXyfHP7LW8
    Jo, efter att ha läst på lite mer verkar detta helt klart vara ett spännande sätt att jobba med den som jag tror kommer passa mig. Lade in en beställning, så maskinen bör vara här någon gång nästa vecka...

  28. #3148
    Eldblomma
    Eldblomma är inte uppkopplad
    Eldblommas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Finns det någon bra foot switch med ganska få switchar för inte så mycket pengar? Jag behöver nog bara start och stopp egentligen.

  29. #3149
    Zebra Pares
    Zebra Pares är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Så, nu har jag haft min Octatrack i en knapp vecka, och inser att den är precis lika rolig och inspirerande som jag hade hoppats. Mycket kvar att lära, och jag tror nog att Elektron kunde ha gjort ett bättre jobb med manualen (det tog mig tex. två dagar att fatta hur man skiljer på inspelnings- och uppspelnings-triggar och att det finns en särskild meny för det), men det är kul att man får stångas lite med den, det får i alla fall mig att fundera på nya sätt att jobba.

    Gjorde en klassisk tapeloop-inspelning - Octatracken spelar in ljudet från en mikrofon och spelar upp det igen med två takters fördröjning, samt något nedpitchat och med lite reverb. Mikrofonen fångar upp ljudet och skickar tillbaka det till Octan igen, och så vidare. Fantastiskt roligt.

    https://soundcloud.com/zebra-pares/octatrack-tapeloop

  30. #3150
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Skön!!!!

  31. #3151
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Eldblomma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon bra foot switch med ganska få switchar för inte så mycket pengar? Jag behöver nog bara start och stopp egentligen.
    Vet inte riktigt men den här kanske och en fotpedal typ gitarrpedal med switch på.. Men det här är en longshot.
    http://www.midisolutions.com/prodfsw.htm

  32. #3152
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Zebra Pares: Snyggt! (jag brukar använda Ableton Live på samma vis för roliga livejam)

  33. #3153
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Många säger ju att de har haft svårt för octatrack - att den är svår att lära sig, att man inte riktigt kommer in i den utan ger upp.
    vad exakt är det som är svårt/knepigt/stökigt med den? Är den svår att lära sig?

  34. #3154
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Den är krånglig, omständig. Interfacet känns inte särskilt genomtänkt.

  35. #3155
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många säger ju att de har haft svårt för octatrack - att den är svår att lära sig, att man inte riktigt kommer in i den utan ger upp.
    vad exakt är det som är svårt/knepigt/stökigt med den? Är den svår att lära sig?
    Det mesta är snack. Enligt mig den maskin som sticker ut av Elektronerna som en apparat som inte alls är som något annat. Alla andra maskiner är grymma också men Octatrack är unik. Visst.. Det är inte den enklaste maskinen. Men om du vil ha en enkel maskin. Köp en microbrute.. Typ..
    Octatracken ber inte om ursäkt. The Holy Grail!

    Edit:
    Är man inte intresserad av att experimentera så kanske den inte sitter som hand i handske. För mig är den precis så kul så att varje gång jag kikar på den blir jag sugen. Men vi är alla olika. Men svår.. Njae..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är krånglig, omständig. Interfacet känns inte särskilt genomtänkt.
    I beg to differ.
    Senast redigerat av Keiowas den 2015-03-27 klockan 15:08.

  36. #3156
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är krånglig, omständig. Interfacet känns inte särskilt genomtänkt.
    utveckla? Vill veta i lite mer detalj. Funderar på om den ska vara centrumet i min set up men blir ju mer än lite osäker av vad som hörs lite här och därifrån.

  37. #3157
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på om den ska vara centrumet i min set up (...)
    det är det här jag tycker octan handlar om. Jag ser octan som robotorkesterchefens fjärrkontrol. Den heter ju som sagt: DPS. Dynamic Performance Sampler. Tyvär har den bara 4-in och 4-ut... men det kommer du ändå ganska långt på. Fattar inte att DJ's inte greppat vilken power mixer det är ännu..... Den är grymm för sounddesign som för slammrock. Drömm loopern delyx. Upplägget liknar ingen annan sampler.

    Men just eftersom den så gärna glider till en central punkt i set-uppen, så känns ofta 4-in lite frustrerande och så gäller det verkligen att du gillar dess sound.

  38. #3158
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är det här jag tycker octan handlar om. Jag ser octan som robotorkesterchefens fjärrkontrol. Den heter ju som sagt: DPS. Dynamic Performance Sampler. Tyvär har den bara 4-in och 4-ut... men det kommer du ändå ganska långt på. Fattar inte att DJ's inte greppat vilken power mixer det är ännu..... Den är grymm för sounddesign som för slammrock. Drömm loopern delyx. Upplägget liknar ingen annan sampler.

    Men just eftersom den så gärna glider till en central punkt i set-uppen, så känns ofta 4-in lite frustrerande och så gäller det verkligen att du gillar dess sound.
    jag tänker mig lite att den ska få sequenca massa andra prylar samt sköta sampler duties själv. alla prylar går sedan in i mixer och ljudkort. behöver väl inte flera ins till octatrack då?
    Eller låt mig ställa om frågan - vad använder du dina ins till och varför vill du ha fler?

  39. #3159
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jag använder mina ins som monokanaler till syntharna jag har bestämmt mig för: machinedrum, TT303+blofeld i TT'ns input, bolsabass och så vocals.
    track5-8 är synthparken
    track 1-4 är samplingar/looper-tjofräs
    jag skickar en del midi inklusive program change. sjukt behändigt och väldigt kul. Har typ inte ändrat på något på över ett år nu. Lite då och då har jag dragit in monomachine och samplat av det....

    edit: men det är bara ett sätt såklart... behöver inte vara optimalt för någon... jag vill kuna låta likadant live som på skiva, fast med möjlighet att dra ut eller in eller hit och dit den.... Då tänker jag att jag först måste kunna spela låtarna jag har gjort. Multitracka kan jag göra sen. Nu har jag ett projekt på ungefär 2 timmar musik, beroende på vibb-tempo kan det bli lite mer lite mindre... dj's be like: "do i look lazy?" jaja... sa jag att jag älskar octatrack?


    Dynamic

    Performance

    Sampler

    jag tror det är ganska viktigt att tänka på innan en köper... annars är nog risken att du blir besviken... den gör typ ALLT, men det är inte en allt i ett lösning ändå liksom. Men visst går det bra att vara studiorotta med den, o ja så gärna tack! <3
    Senast redigerat av reSet den 2015-03-27 klockan 16:30.

  40. #3160
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder mina ins som monokanaler till syntharna jag har bestämmt mig för: machinedrum, TT303+blofeld i TT'ns input, bolsabass och så vocals.
    track5-8 är synthparken
    track 1-4 är samplingar/looper-tjofräs
    jag skickar en del midi inklusive program change. sjukt behändigt och väldigt kul. Har typ inte ändrat på något på över ett år nu. Lite då och då har jag dragit in monomachine och samplat av det....
    du använder alltså octan som en mixer då? är det för att du vill kunna köra på med octans effekter på syntarna?

    jag tänker mig själv ha några tracks för samplingar, finns väl 8 att leka med och sedan 4 outs. sedan miditracks (8 även där) för att styra syntarna och deras ljud in i externa effekter och sedan in i mixern där även octans 4 outs kommer in.
    spännande att du har ett helt annat grepp. vad är fördelen/grejen set?

  41. #3161

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många säger ju att de har haft svårt för octatrack - att den är svår att lära sig, att man inte riktigt kommer in i den utan ger upp.
    vad exakt är det som är svårt/knepigt/stökigt med den? Är den svår att lära sig?
    Min magkänsla, utan att ha använt en Octatrack mer än några minuter, är att det är ett par orsaker:

    • Octatracken kör ett annorlunda upplägg (konceptuellt mest som en tracker, skulle jag säga)
    • Den har väldigt mycket funktioner (fem olika samplingsmaskiner, realtidssampling/loopning, scener/banker/patterns/parts/etc, sampleslicer, definierbara LFOs och parameterlås, etc)
    • Sampling är generellt ganska pilligt – mycket mer jobb med att hantera filer, sätta upp loopar, trimma ljud, etc jämfört med typiska syntar


    Så det är en ganska annorlunda maskin än tex en MPC eller samplingsdelen i Analog Rytm. Jag kan ha helt fel dock, har som sagt bara petat på en Octatrack som hastigast. (Men mitt intryck är att de antingen borde ha sagt nej till många features, eller haft ett annat gränssnitt än Elektrons vanliga upplägg med liten display + rattar + knappar. Å andra sidan verkar ju många gilla Octatrack…)

    EDIT: jag låter kanske onödigt negativ – till dess försvar så gör Octatrack grejer som ingen annan hårdvara kan, men det gör ju att komplexiteten blir betydligt högre.
    Senast redigerat av false messiah den 2015-03-27 klockan 16:38.

  42. #3162
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    du använder alltså octan som en mixer då? är det för att du vill kunna köra på med octans effekter på syntarna?

    jag tänker mig själv ha några tracks för samplingar, finns väl 8 att leka med och sedan 4 outs. sedan miditracks (8 även där) för att styra syntarna och deras ljud in i externa effekter och sedan in i mixern där även octans 4 outs kommer in.
    spännande att du har ett helt annat grepp. vad är fördelen/grejen set?
    ja, du har hajjat specs:en vet inte om det finns någon fördel... jag använder den som en mixer men även som arrangerare, master sequencer. Använder scenes för att bygga låtar och deras arr. På det här sättet tycker jag mig ha en setup som är feting tung i mitt egna sammanhang, med en enkel techrider på en stereo-ut, som rymmer i en väska som väger nada och platsar i hytten på ett flygplan

  43. #3163
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    En grej som jag tror orsakade problem för mig var att jag närmade mig Octatrack från Live-hållet. Hade inte sysslat så mycket med groovebox förr. Jag gillar att hålla på med clips i Live och joxa med patternlängd och dynamiskt jobba fram en låt medans allt håller på att spela. Det funkade inte bra för mig i Octatrack.

    Det finns begränsningar i hur fritt man kan låta patterns löpa. Många av begränsningarna går att jobba bort, men det är lite för mycket jobb för att skaparglödjen ska klara av att hålla sig vid liv ibland.

    Jag ville på något sätt kunna skapa patterns utan att lyssna på dem, så att jag kunde bygga upp nya patterns medans ett annat rullade, typ bygga en låt helt live. Detta är förmodligen ett orimligt krav som ingen groovebox tillfredsställer.

    Sen hamnade jag ofta i lägen där någon effekt var igång eller det var tyst någonstans, och kunde inte för mitt liv fatta vilken kontroll jag skulle tweaka för att ljudet skulle komma tillbaks igen. Det finns så mycket saker som styr andra saker!

    Efterhand så har jag släppt det där, och numera använder jag octan till några saker som jag märkt att den är bra på: göra statiska samplings-knas-loopar och lägga effekter - filterljudet är mycket fint. Känns inte som att det där är riktigt värt pengarna jag lade, men den är tillräckligt användbar för att jag ska behålla den.

  44. #3164
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På det här sättet tycker jag mig ha en setup som är feting tung i mitt egna sammanhang, med en enkel techrider på en stereo-ut, som rymmer i en väska som väger nada och platsar i hytten på ett flygplan
    det kanske var det som gjorde att piloten kraschade planet, han satt med sin octatrack och tappade kollen.

    (too soon?)

  45. #3165
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    för övrigt:

    - fixar octatracks midispår polyfoni? jag kan inte tänka mig något annat - men då blir följdfrågan om den funkar som monomachine där man kan få tre noters chord och alla noter är lika långa osv. och så får man offra fler tracks om man nu ville ha en femfingersstråke eller så. är det samma på octan?

    - går det bra att koppla in extern midikeyboard för att göra chords, eller sitter man i menyer? hänger ihop med frågan ovan.

    - är ni nöjda med de effekter som finns i octan? hyfsad kvalite? Antimon - du verkade iaf gilla filtret...

  46. #3166
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    1. Yep samma grej. Men om jag inte är helt ute och cyklar nu så är det fyra noter. Är det inte det på monomachine också?
    2. Går att koppla in midikeyboard eller spela in i realtid med trig-knapparna. Väldigt lätt att programmera också. Alla noter måste ju vara samma längd, så maskinen kommer att korrigera det inspelade noterna efter detta. (Rätta mig om jag har fel här, brukar sällan spela in något annat än nån enkel basgång i realtid)
    3. Ja, jag gillar speciellt filtret, lo-fi och reverbet. Den stora grejen är väl egentligen hur lätt det är att modulera och automatisera effektparametrarna.

  47. #3167
    Limestream
    Limestream är inte uppkopplad
    Limestreams avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    f- är ni nöjda med de effekter som finns i octan? hyfsad kvalite?
    Effektdelen är inget annat än fantastisk då alla parametrar kan styras i realtid med parameterlåsningar, och bara effekterna tillsammans med sequencern skulle kunna vara en produkt som stod för sig själv.
    Möjligen kunde man önska lite fler effektprogram att välja på men de som är där låter väldigt bra.
    Tänk vad fantastiskt om Elektron kunde bygga en rejäl mixer med stegsequencer, effekter, parameterlås och som sväljer overbridge och syncar till höger och vänster.

  48. #3168
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Octatrack har otroligt många funktioner, det är det som många har problem med.
    Att den är ogenomtänkt och krånglig kan jag inte hålla med om. Något som kan så mycket blir lite krångligt om man inte helt satsar på att göra alla funktioner tillgängliga på ett enkelt sätt – här har man istället haft en ambition att skapa en maskin som tar bort de flesta 'tak' som finns på många andra instrument vad gäller funktioner, parametrar, sätt att jobba med osv.

    Det finns flera sätt att göra samma sak på den, det handlar mycket om workflowoptimering från användaren, att skaffa sig en vana vid maskinen och jobba med det. I rätt händer (dina händer, när du väl lärt dig!) är den en fantastisk best som är otroligt rolig att använda och funktionell såväl i studio som live.

    Absolut bästa: effekterna! Att kunna göra en effektkedja med 16 effekter i serie är inte så pjåkigt.
    Sequencer! Mest avancerade av Elektronmaskinerna. Individuell steglängd och tidsindelning på varje spår, alltid lika kul.
    Tydligen är arranger-läget riktigt bra också, men det har jag inte hunnit sätta mig in i.
    Crossfadern är så himla användbar! Morpha mellan parametrar är inte bara ballt utan ett väldigt effektivt sätt att skapa helt nya ljud i mellanlägen osv.

    Summa: go grej änna

  49. #3169
    313
    313 är inte uppkopplad
    313s avatar
    Senior
    Exakt!

    Det är klart att det är lättare att lära sig räkna till tio än till hundra.

    Octatrack kan så väldigt mycket och ÄR så väldigt mycket. Klart det då tar tid att lära sig den.
    Något med väldigt få möjligheter lär man sig på en pisskvart. Något som erbjuder djupdykning tar förstås tid.

  50. #3170
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    har haft min octa väldigt länge och använder den både live och vid prodd, dock tycker jag det är dags för en MK2, processorn i OT är seg som vid ljudediting och annat, efter år för mig så sitter fortfarande inte workflowet helt, och MD kan jag ut o in, liksom AR ...

    om man får drömma lite

    OT mk2

    - möjlighet att mixa spår från olika patterns i realtid ... typ som MC-505 megamix-funktion
    - analog stereo-filter + en eller två digieffekter per spår
    - polyfonisk uppspelning av samples
    - global delay och reverb (via sends, som på AR)
    - fler outputs
    - SEQ med högre upplösning (för microshifts, etc)
    - midispår som kan spela mer än 4 toner, dvs inte fejk-poly ...
    - realtid-midiinspelning med extern keyboard och egna pads, som spelar upp som du spelade in, inte tokkvantiserat
    - overbridge
    - möjlighet att agera USB-host för små midikeyboards, etc
    - mer logisk struktur än hierarkin idag set/project/bank/pattern/part/scene ..... lite för snurrigt i onödan, förenkla!
    - controller-läge där de olika rattarna kan styra flera parametrar samtidigt, även på olika spår och med definerade ranges, perfekt för livebruk
    - mm mm mm mm

  51. #3171
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Skrev en lång harang om octan igår men raderade. Har försvarat nog. Det är en grym maskin men den är kanske inte för alla. Precis som att enkla vintagesynthar inte är det för mig.
    Håller med om det Nihad säger dock med att en mk2 om ett tag hade varit fin. Seg processor vet jag inte om jag håller med om men det fanns en del bra grejer i din lista här ovan.

    Poly både midi och audio
    Velocity på audio
    Input outputs
    Osv..
    Med det sagt så är det egentligen inget jag saknar nu för jag använder min såsom den ör men visst hade det varit kul. Man får väl drömma. Tycker att Octan är Elektrons roligaste maskin (dom andra ör vansinnigt roliga också) men den här har något alldeles extra för mig just i alla fall.
    En OctaModular G3?

    Jag har fortfarande en feature högst upp och det är midislide och efter det kommer möjlighet att namna cc med vad dom styr. Kanske att man kunde haft en threshold för samplingsdelen.

  52. #3172
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Är ni aktiva på elektrons forum också? Ok, att vi GBG:are kan köra lite bully-taktik, men jag tänker att dom nog har tentaklerna ute på div forum och kollar av vad användarna vill ha. Sen är det väl alltid en fråga om pengar såklart...

  53. #3173
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Keiwoas: poly audio? Hur då?

    edit: sorry... Fattade inte att det var en önska lista

  54. #3174
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är ni aktiva på elektrons forum också? Ok, att vi GBG:are kan köra lite bully-taktik, men jag tänker att dom nog har tentaklerna ute på div forum och kollar av vad användarna vill ha. Sen är det väl alltid en fråga om pengar såklart...
    Jag lurkar elektronaut... Men skriva käns bara halvrelevant. Lite väl mycket fanboying och arbetssökande för min smak. Men det går att hitta riktigt bra tips'n'trix

    Jag tror mig veta flera elektron boss so är 99:or. Men jag tror dom gärna drar på sig artist skjortan här, vilket käns både naturligt och sunt. Kan ju inte bara jobba, sånt mår ingen musiker bra av....

  55. #3175
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    mina två val mellan paket ser ut så här:

    - e-mu command station, en jomox moonwind (har jag - då kan man få effekt per steg i sekvens) och köpa någon gammal sampler för en tusing.
    pos: riktig polyfoni i sequencer, fler tracks, en rompler (tveksamt hur kul ljuden är iofs sant). analogt filter.

    - octatrack.
    pos: mindre prylar på bordet och mindre interface att lära sig och färre saker att koppla ihop. smidigare med allt i en box kanske. fler effekter i en kedja än med moonwind

    finns ju mer för/emot än så, men det är väl lite hur jag tänker just nu. hamnar ju mer eller mindre på samman totalkostnad, typ 8000.
    påpeka gärna om jag missat något kritiskt.

    får väl se var jag landar med allt det här

  56. #3176
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Jag hade lite liknande tänk med min setup som du verkar fundera på nu. Jag körde på octatrack. Nu har jag inte haft den tillräckligt länge för att fälla några avgörande omdömen, framförallt har jag bara hunnit skrapa på ytan av vad den kan göra, men att integrera den i setupen och låta den styra andra grunkor med midi samt att låta den själv spela upp samplingar tycker jag inte ha varit några problem alls att sätta sig in i. Likaså att sätta sig in i hur effekterna fungerar osv tycker jag inte heller har varit svårt alls. Till saken hör att jag aldrig jobbat med någon hårdvarusampler förut och med det i åtanke tycker jag inte att Octatracken är svår att lära sig alls så länge man inte ger sig ut på några djupare realtidssamplande äventyr. (det ska man ju så klart göra när man väl börjar lära sig det). Hur crossfadern funkar med scenes osv är inte heller några konstigheter.

    Summasummarum: Jag tror inte du kommer att tycka octan är svår att lära sig för de huvudsakliga ändamålen du tänkt för den.

  57. #3177
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade lite liknande tänk med min setup som du verkar fundera på nu. Jag körde på octatrack. Nu har jag inte haft den tillräckligt länge för att fälla några avgörande omdömen, framförallt har jag bara hunnit skrapa på ytan av vad den kan göra, men att integrera den i setupen och låta den styra andra grunkor med midi samt att låta den själv spela upp samplingar tycker jag inte ha varit några problem alls att sätta sig in i. Likaså att sätta sig in i hur effekterna fungerar osv tycker jag inte heller har varit svårt alls. Till saken hör att jag aldrig jobbat med någon hårdvarusampler förut och med det i åtanke tycker jag inte att Octatracken är svår att lära sig alls så länge man inte ger sig ut på några djupare realtidssamplande äventyr. (det ska man ju så klart göra när man väl börjar lära sig det). Hur crossfadern funkar med scenes osv är inte heller några konstigheter.

    Summasummarum: Jag tror inte du kommer att tycka octan är svår att lära sig för de huvudsakliga ändamålen du tänkt för den.
    bra att få höra det! speciellt från någon som har varit i samma sits.

  58. #3178
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Svårt att säga något negativt om effekterna. Filtret är som sagt väldigt fint. Tre väldigt olika reverbs. Har haft rätt så roligt med lofieffekterna. Digitala delayet är som man kan förvänta sig (svårt att misslyckas med) plus lite filtrering.

  59. #3179
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Ärligt talat. Octatracken är grym. Glöm allt annat. Emu command station? Njää.. 1992 ringde och ville ha tillbaka sin sunkiga grunka.

  60. #3180
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    hehe... "sunkiga grunka" den ska jag komma ihåg

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •