Sidan 81 av 90 FörstaFörsta ... 31 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... SistaSista
Resultat 4 801 till 4 860 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #4801
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Ok ok.. hade nog fått krupp om jag varit tvungen att välja track med function. Men hade ju varit en grej om en kunde välja mellan tre olika lägen. Function + track/dubbeltryck/tryck/ och låta dom göra det som en vill att dom olika ”kommandosarna” skulle göra.

  2. #4802
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Some jag tänker är pillet över allt annars. Octan är där jag "kan låtens partition". Mixern, fast med superkrafter.
    Jo det är en sådan liten kniv med många funktioner helt klart.
    I mitt nya set jag bygger nu kommer jag nog vara mer mute-läget då jag har börjat använda den som MIDI sequencer nu.

    Men stör mix på att displayen blir så liten i alla lägen utom "tracks" varför visa mutesen på displayen? De ser man väl på vilka leds som lyser, iofs inte i solljus .

    Finns det för övrigt något mute-läge som motsvarar function+mute i Rytm?
    Så man kan trycka mute på flera spår men få dem muteade samtidigt när man släpper function? En mute buffer, hade ju fasen vart elegant asså. Godsaker. Finns ju klart andra fundamentala features jag önskar mer...

    Dagen en Octa har slip to grid eller perfekt indikation på bars och steps för markersena start/loop/stop i audio och editorn och kan läsa midifiler från kortet beyond the limitation of steps kommer jag kyssa marken, titta upp mot månen och falla i tystnad. Insch Allah!

  3. #4803
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Usch. Blir väldigt sugen på att uppgradera t MkII nu. Mycket för upplysta knappar och OLED. Men vilka de nya ”genvägarna” är har jag missat. Får kolla upp det, om det kanske är nåt jag gör ofta kan det ju vara värt.

  4. #4804
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    J

    Finns det för övrigt något mute-läge som motsvarar function+mute i Rytm?
    Så man kan trycka mute på flera spår men få dem muteade samtidigt när man släpper function? En mute buffer, hade ju fasen vart elegant asså. Godsaker. Finns ju klart andra fundamentala features jag önskar mer...
    Det är väl så mute fungerar i både mixer läge (mixer knappen) och i quickmute läge (function+pil ner)? IAF på min

    Finns dock inget solo läge som på rytm.
    Senast redigerat av reSet den 2018-12-21 klockan 06:11.

  5. #4805
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok ok.. hade nog fått krupp om jag varit tvungen att välja track med function. Men hade ju varit en grej om en kunde välja mellan tre olika lägen. Function + track/dubbeltryck/tryck/ och låta dom göra det som en vill att dom olika ”kommandosarna” skulle göra.
    Eller varför inte latch på function?

  6. #4806
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller varför inte latch på function?
    Well.. det är en riktigt trevlig historia!

  7. #4807
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Keiowas: Finns det möjligthet att köpa metallådan (enbart undre delen) via supporten? Kan utföra bytet själv. Har lyckats slita den störigt mycket på resor med OT:n.

  8. #4808
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Keiowas: Finns det möjligthet att köpa metallådan (enbart undre delen) via supporten? Kan utföra bytet själv. Har lyckats slita den störigt mycket på resor med OT:n.
    Vet inte exakt vad som finns på lager men släng in en ticket så kan vi kolla. Nu är det dock julstängt. Återkom efter nyår.

  9. #4809
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte exakt vad som finns på lager men släng in en ticket så kan vi kolla. Nu är det dock julstängt. Återkom efter nyår.
    Absolut! Tack för svar.

  10. #4810
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Fick hem en mkett häromdan och det känns så rätt. Stjärnorna är aligned och det kosmiska hummet vibrerar så rent. Finner den inte så värst klurig. Lite som att lära sig ett nytt dataprogram med mycket shortcuts och sånt tycker jag är roligt. Dagis jämfört med t.ex Maya. Funderar på om man borde stanna ett tag på platån jag är på nu när man inte fattar så mycket och ägnar sig mest åt happy accidents.

  11. #4811
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Ganska nice,

    Conditional Sampling, Audio Arpeggiation:
    https://www.youtube.com/watch?v=7d3VqUvpg-I

  12. #4812
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fredie_j Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska nice,

    Conditional Sampling, Audio Arpeggiation:
    https://www.youtube.com/watch?v=7d3VqUvpg-I
    Fan va coolt. Den snubben var ju väldigt behaglig på nåt finskt vis och hade stört många roliga andra videos. Tack för tips!

  13. #4813
    "mkett" <3

  14. #4814
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan va coolt. Den snubben var ju väldigt behaglig på nåt finskt vis och hade stört många roliga andra videos. Tack för tips!
    Testade det där tricket. HELT galet vad Octan kan göra.

    Ni som jobbar på Elektron, sitter ni och tänker ut sånt här som att skicka tillbaka Octans midi in i Octan? Eller är det folk som upptäcker det utan att ni tänkt på det?

  15. #4815
    I yrran har det ekat en ytterst egendomlig gatu-legend, att en ande sitter i alla octatracks. Det är därför den kan kännas lite Ghost. Bevis fins i release trailern när den hypeades upp! Som du ser har maskinen en "caníbal" mode. a+b+upp+upp+select+ner+upp+start

    https://youtu.be/k8qqPjpOlZI

  16. #4816
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fan va jag <3 Octatrack!

    Började med en ganska basic låt som i princip bara är en 1,5 min chant. Men den har nu växt till ett 8-9 minuters epos i 133 BPM med sitar, slagverk, synthar, trummaskin, röst pitchad upp, upp och sen ner. Tre tonartshöjningar och inte minst, min favorit, slap bas!😃😁👍🏻
    Jag kan liksom bara inte sluta lägga på mer o mer och bygga ut den. Det är FÖR kul att testa idéer med Octan!

  17. #4817
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I yrran har det ekat en ytterst egendomlig gatu-legend, att en ande sitter i alla octatracks. Det är därför den kan kännas lite Ghost. Bevis fins i release trailern när den hypeades upp! Som du ser har maskinen en "caníbal" mode. a+b+upp+upp+select+ner+upp+start

    https://youtu.be/k8qqPjpOlZI
    Man undrar var Hector tog vägen? Jag hoppas han kommer tillbaka om det kommer en ny Octatrack.
    Jag tycker också att det är lite kul att Hector är lite lik Carsten Nicolai (Alva noto).

  18. #4818
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Hector är skurk i Bron om inte annat. Mer pistoler mindre Octatrack.

  19. #4819
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer Basspistoler, mer Octatrack.
    TFW fixd

  20. #4820
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Ni octafrälsta:

    Hur byta smidigt mellan långa samplingar/loopar och samtidigt ha övriga spår ”rullande”. Tex ett housepiano som ska byta ackordföljd, och resten av spåren är trummor och annat som ska ”ligga kvar”.

    Mvh octanalfabet

  21. #4821
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag jobbar med sånt just nu iom sångspår som är typ 48 takter långa. Då gör jag ”one shot trig” med sångspåren. I en låt har jag t ex en sång som är i en figur på 12 takter med ackordbyten, och denna upprepas fyra gånger. Det jag gör då är att jag har tre patterns á fyra takter som jag loopar, t ex A2-A3-A4. Lägger en one shot trig i början på A2. På A1 har jag typ ett grundbeat och när jag vill ge mig in på röstpartiet så klickar jag ARM ALL och håller sen nere FUNC + A2-A3-A4. När då A2 startar triggas sångspåret och jag låter de tre patterna loopas fyra gånger. Och under resans gång kan jag leka med att släppa på olika midi-spår eller tracks. Funkar smidigt tycker jag!

  22. #4822
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det blir ju lite knapp-kombinationernas hålla koll på men när man väl är igång så tycker jag det rullar på bra. Det luriga med one shot trigs är väl dock att om man är i Rec läge så ”armeras”(?) bara den trig som är på det akriva tracket. Lätt att det blir tokigt om man inte har koll på det.

  23. #4823
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Stort tack M! Ska se om jag kan bena ut vad det betyder också . Använder du arranger-läget för detta?

  24. #4824
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Varsågod. Fortsätt fråga på du, så hjälper jag gärna om jag kan.

    Nej. Inte arranger. Känner mig mer bekväm med att växla mellan patterns/loopar med knapparna än i meny. Blev väldigt nöjd när jag insåg att jag kan trycka ner flera patterns och att de då loopas i den ordning jag trycker ner dom!

  25. #4825
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kör;

    - individuella scales per Track...
    - master som typ 128 steg
    - vissa Track har upplösningen 64 1/2 vilket ger en 128 stegs längd men sämre upplösning... Det är lagom för att live jama in pads och långa basar, drones osv vilka jag spelar in live som MIDI och styr synthar...
    - oneshots på några spår som spelar hela audio låtelement typ uppbyggnader, ”vers”, ”refräng” osv...

    I nya setet kommer jag ha en Octa dedikerad för längre låtelement i audio och förberett MIDI och en ytterligare en för improvisation, processing, inspelning och lek...

  26. #4826
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    En fråga.

    Har ju successivt börjat använda Octa som MIDI sequencer.
    Men hur fungerar MIDI kanal inställningarna?

    Kan jag få T1 att bara reca MIDI CH1 / T2 - MIDI CH2 osv???

    Lyckas bara spela in från den kanal jag väljer på Auto CH???

  27. #4827
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    M i Gbg och HZA
    Har ni testat MPC Live?

  28. #4828
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M i Gbg och HZA
    Har ni testat MPC Live?
    Nope. Älskar du med den?

    Vart lite besviken att den inte streamar från kort.

  29. #4829
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har många gånger saknat MPCs möjlighet till ordentliga arr och spelvänlighet

  30. #4830
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nej. Började m MachineDrum för typ tolv år sen och har kört in mig rätt rejält i Elektron-burkarna. Hade en MPC1000 på jobbet ett tag men blev inte så förtjust, så jag har inte sneglat mer åt MPC. Gillar grid-pillande

  31. #4831
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har många gånger saknat MPCs möjlighet till ordentliga arr och spelvänlighet
    Octa+rytm...

    Mmmmmh.... Jag körde länge mpc500 som "masterklav" med octatrack slavad som alla andra vanliga burkar.

    Möjligheterna är gudomliga. Men det blir meckigare. Du konfar mpc500 en gång liksom. Sen får du hjärncancer andra gången. Och spara låtar.... Hjälp!

  32. #4832
    Spara låtar är IFS alltid meckigt Men elektron kan oftast vakna som dom slocknade. Eller så får dom mig bara att tro det

  33. #4833
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan inget om datorer men ska det va så svårt att fixa en sequencer där man ba skriver in hur många steg sekvensen ska ha .
    Kom igen Elektron, kämpa...

    Tänk om man ba skrev in antal steg typ 256 och så kunde man jazza in sina sekvenser lite avslappnat på lämplig midiklav...
    Nu kör jag Nordmodularen som masterklavier och lirar in i Octan som sedan sequencar den tillbaka och processar samt spelar in audio. Men hade vart festligt med fler steg

  34. #4834
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Att kunna ställa in Elektron-burkarna till 12 steg per page hade räckte långt för mig iom att jag ofta kör m trioler. Med 16 per page tappar man lite koll då. Iofs kan det ske lite happy accidents då. Men nä, jag skulle nog gärna ha bättre översikt med trioler. Eller om man ska kalla det 6/8

  35. #4835
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/UMEFLKHZq5s

    Ny och bra video om hur Octatrack står sig, åtta år efter att den kom ut på marknaden.

  36. #4836
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Blir återigen påmind om hur jag underutnyttjar (?) livesamplingen. Men det är ju trevligt att veta att det finns mer att hämta ur den om jag skulle vilja jobba mer med sånt.

    OCH. Fan va nice det vore med upplysta knappar. Värt en uppgradering nästan bara för det.

  37. #4837
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har ju som sagt skaffat en till 1:a går fasen för bargain nu.
    Tycker octan kan för mycket för att bara ha en, det blir förvirrat för mig att växla med en Sweizerkniv live.
    Men med två...

    En för processing och inspelning, en för playbackandet och ”ableton” substitut.

    Kör in nästan allt från mixer in och processar typ som ”masterbus” nu. Satan vad biffig basen och kick blev.
    Det är inte kött i va??? // orolig vegan

  38. #4838
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    MPC Live saknar streaming audio, vilket är skittrist. Men oftast räcker minnet för det jag använder den till, skapar aldrig hela låtar endast på MPCn. Den är perfekt för beatmaking och att sampla och choppa upp en beat från line-in otroligt snabbt. Ska försöka fixa en exempelvideo.

  39. #4839
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Vad tror ni om den som Akai antagligen kommer att släppa snart? Den som finns på första sidan av tråden Namm 2019?`Den skulle ju kunna ersätta octans ableton substitut OM den är vad jag hoppas den är .......... laddar för att bli besviken

  40. #4840
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni om den som Akai antagligen kommer att släppa snart? Den som finns på första sidan av tråden Namm 2019?`Den skulle ju kunna ersätta octans ableton substitut OM den är vad jag hoppas den är .......... laddar för att bli besviken
    Den ser ut att vara en MPC Live i en annan förpackning.

  41. #4841
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni om den som Akai antagligen kommer att släppa snart? Den som finns på första sidan av tråden Namm 2019?`Den skulle ju kunna ersätta octans ableton substitut OM den är vad jag hoppas den är .......... laddar för att bli besviken
    Har det stått något om att kunna streama ljuda från minneskort, så som åttaår gamla Octatrack kan?

  42. #4842
    Krukan
    Krukan är uppkopplad nu
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ser ut att vara en MPC Live i en annan förpackning.
    Ja, MPC Live har ju en Clip launch-funktion som är likt Abletons. En gissning är att den nya maskinen är mer anpassat för detta och på så vis blir en än mer performance-maskin jämfört med "vanliga" MPC Live. Skulle ju i så fall - i mitt tycke - mer komplettera en Octa än ersätta en.

    Edit: Gissade visst ganska rätt:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3306676
    Mer fokus på Clips, alltså

  43. #4843
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ett problem med clip launch tidigare var ju att det inte gick att köra tillsammans med det vanliga MPC-läget, man fick liksom välja. Vet inte hur det ser ut f.o.m version 2.3 som har uppdaterat jävligt mycket.

  44. #4844
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni om den som Akai antagligen kommer att släppa snart? Den som finns på första sidan av tråden Namm 2019?`Den skulle ju kunna ersätta octans ableton substitut OM den är vad jag hoppas den är .......... laddar för att bli besviken
    4 outs

    Varför inte 8 outs med 4 av dem så som Motu-kortet så att de kan skiva CV/Gate nivå?
    Poängen med MCP var ju att den hade 6-outs... även om man helst sett 8!

  45. #4845
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Finns det något fiffigt sätt att switcha mellan quantize at Recording och inte???
    Knappkombo
    ?

  46. #4846
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    PS kan någon förklara MIDI Chanel sidan.
    Hur fungerar auto Channel och vad betyder att jag ställer in en kanal på ett spår?

  47. #4847
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PS kan någon förklara MIDI Chanel sidan.
    Hur fungerar auto Channel och vad betyder att jag ställer in en kanal på ett spår?
    AUTO CHANNEL is the MIDI channel giving access to the currently active track. MIDI CC messages
    sent to the auto channel can in LIVE RECORDING mode be recorded to the active track. When in
    MIDI mode and CC DIRECT CONNECT is enabled, CC messages sent to the auto channel will be sent
    straight to the MIDI output port. CC messages specified in the CTRL 1 and CTRL 2 SETUP menus
    can also be recorded while in LIVE RECORDING mode. If CC DIRECT CONNECT is disabled the
    Octatrack MKII MIDI tracks will react to incoming CCs according to the MIDI MODE MAPPINGS table
    found in “APPENDIX C: MIDI CONTROL REFERENCE” on page 136.

    Från denna: https://www.elektron.se/wp-content/u...nual_ENG-2.pdf (finns kanske nyare manual nu)

  48. #4848
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AUTO CHANNEL is the MIDI channel giving access to the currently active track. MIDI CC messages
    sent to the auto channel can in LIVE RECORDING mode be recorded to the active track. When in
    MIDI mode and CC DIRECT CONNECT is enabled, CC messages sent to the auto channel will be sent
    straight to the MIDI output port. CC messages specified in the CTRL 1 and CTRL 2 SETUP menus
    can also be recorded while in LIVE RECORDING mode. If CC DIRECT CONNECT is disabled the
    Octatrack MKII MIDI tracks will react to incoming CCs according to the MIDI MODE MAPPINGS table
    found in “APPENDIX C: MIDI CONTROL REFERENCE” on page 136.

    Från denna: https://www.elektron.se/wp-content/u...nual_ENG-2.pdf (finns kanske nyare manual nu)
    Ok. Då får jag auto att funka men inte att ange vilken MIDI-kanal ett givet Track ska spela in noter och CV ifrån.

  49. #4849
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok det fungerar inte på kanal 12 av någon märklig jäkla fason 11,13,14,15 funkar fint

  50. #4850
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har du assignat kanal 12 till något annat?

    (du råkade precis ut för en testares vardag, just det man råkar ha konfigurerat upp fungerar inte, men allt annat...)

  51. #4851
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du assignat kanal 12 till något annat?

    (du råkade precis ut för en testares vardag, just det man råkar ha konfigurerat upp fungerar inte, men allt annat...)
    assignat hur?

    Jo hehe, det är väl så... ibland tror man på spöket i maskinen...

  52. #4852
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Kan man koppla t ex en MPC eller liknande pad-matris till Octan och assigna olika samplingar/slices till varsin pad, och programmera Octan på det viset?

    Jag har använt Octatrack hyfsat mycket, men egentligen mest mixat olika ljudspår, inte djupdykt så mycket i programmering.

  53. #4853
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man koppla t ex en MPC eller liknande pad-matris till Octan och assigna olika samplingar/slices till varsin pad, och programmera Octan på det viset?

    Jag har använt Octatrack hyfsat mycket, men egentligen mest mixat olika ljudspår, inte djupdykt så mycket i programmering.
    Det där gick väl inte? Eller går det nu efter någon slags uppdatering?
    Det var en dealbreaker för mig

  54. #4854
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där gick väl inte? Eller går det nu efter någon slags uppdatering?
    Det var en dealbreaker för mig
    Alltså det är en helt magisk maskin oavsett, men det vore ju skoj.

  55. #4855
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där gick väl inte? Eller går det nu efter någon slags uppdatering?
    Det var en dealbreaker för mig
    Du måste skicka not + cc samtidigt för detta. Det blir typ lite mycket information och inte helt bra...

  56. #4856
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ja dealbreaker var att ta i
    Önskar att jag hade en

  57. #4857
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior
    Hej! samplingsfråga!
    jag funderar på att sälja min juno 1, men innan dess tänkte jag försöka sampla den så gott det går i octan.
    Är det någon annan som samplat på liknande sätt, hur gjorde ni?
    Jag kan ha missat något i mina tankar men det jag tänker är att man samplar ljudbankerna med helt öppna filter, samt att man samplar ett och samma notvärde, varannan oktav typ då Octan inte är superbra på att pitcha upp/ned samples. Något mer jag bör tänka på eller tips ni kan dela med er av i just detta?

    fråga 2. När man sparar ett sample, och vill ha det i min förberedda mapp, finns det något sätt att välja var den ska sparas? har alternativen flex eller static men inte i vilken mapp jag vill att dem ska landa i. Måste jag göra detta i datorn via USB mode?
    Senast redigerat av Aerobics den 2019-01-18 klockan 11:47.

  58. #4858
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Konfigurerade min Beatstep Pro’s controller läge till att kontrollera Octan idag...
    Satte upp så jag kan Arma Oneshot Record Trigs och Oneshot Trigs, mycket fiffigt...
    Iom att man har oneshot record trigs så behöver man knappt in i rekordläget och joxa dock hajar jag inte Page 2 i record mode?
    Que Rec betyder det bara att den spelar in efter så många steg? Jag skulle vilja få den att spela in 128 steg så man kan reca med en One Shot och spela in 128 steg och få en perfekt 8 bars loop men i Record Mode Page1 kan man bara ställa upp till 64 steg eller Max (vilket blir antal sekunder specat i Memory konfigurationen...)

    Hade vart fett att kunna ställa max rec värde i steg över 64... klart det borde gå att ändra upplösningen på spåret till 1/2 men vad fasen gör que rec och que play, vad har man dem till???
    *såg nu att QueRec och QuePlay har att höra med att quatize när Rec armas och när trigg playas vid användande av Pick up machines och Track+Play, tråk... vill kunna ställa längd på inspelning tusan...

    Sedan konfigurerade jag steg 1-16 på Beatstep att 1-8 va mutes för audio funkade bra med CC48 och angiven MIDI kanal för respektive kanal angivet i MIDI CH pagen, men för midikanalerna skulle det tydligen vara cc112-119 men det fick jag inte att fungera vilken midikanal gäller här? Den angiven i MIDI set up pagen? Eller någon universal kanal?
    Senast redigerat av HZA den 2019-01-18 klockan 20:51.

  59. #4859
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Hmmm – om jag aktiverar midi cc-rattarna, ska jag inte kunna använda dem för vanliga saker på audiospår?

    Ställde in dem på att styra diverse parametrar på min Waldorf Pulse, och när jag klickar ur midi och försöker t ex höja/sänka volymen på ett vanligt audiospår så går inte det?

    Jag har testat att ladda ett annat projekt utan midi CC-rattar, och då funkar allt som vanligt på audiosidan.

  60. #4860
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag jobbar med sånt just nu iom sångspår som är typ 48 takter långa. Då gör jag ”one shot trig” med sångspåren. I en låt har jag t ex en sång som är i en figur på 12 takter med ackordbyten, och denna upprepas fyra gånger. Det jag gör då är att jag har tre patterns á fyra takter som jag loopar, t ex A2-A3-A4. Lägger en one shot trig i början på A2. På A1 har jag typ ett grundbeat och när jag vill ge mig in på röstpartiet så klickar jag ARM ALL och håller sen nere FUNC + A2-A3-A4. När då A2 startar triggas sångspåret och jag låter de tre patterna loopas fyra gånger. Och under resans gång kan jag leka med att släppa på olika midi-spår eller tracks. Funkar smidigt tycker jag!
    Ojoj, vilken huvudbry jag har !

    Jag skulle vilja använda "plays free" för att kunna droppa in och ut grejer. Men då jag byter pattern till en ny låtdel triggas inte den igång, utan då blir det tyst... Nån som känner igen sig?

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •