Sidan 78 av 90 FörstaFörsta ... 28 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 ... SistaSista
Resultat 4 621 till 4 680 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #4621
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Stopp. Ett tryck.

  2. #4622
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Och om du trycker två gånger så händer vad?

  3. #4623
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Spelar ingen roll om jag trycker en extra gång. Tonen fortsätter. Måste starta ett pattern där det skickas en ny not. Väljer jag ett pattern där den synthen inte ska spelas så fortsätter den låta

  4. #4624
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Märkte idag att den också hänger sig mot MDn så ett ljud (ofta HH) fastnar och retriggas konstant tills jag mutear. Har trott att det var MDn tidigare men nu förstått att det måste vara Octan. Verkligen ingen annan som har detta problem?

  5. #4625
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Testa att tryck på STOP två gånger fort. Som jgb säger så ska det skicka mute på allt. Audio och MIDI. Alltså, dubbeltryck snabbt.

    (Double press i manualen -- om jag minns rätt.)

    Kolla också
    Project->MIDI->CONTROL->CC OUT->INT
    Project->MIDI->CONTROL->NOTE OUT->INT
    Project->MIDI->SYNC->TRANSP-> (på)
    Project->MIDI->SYNC->CLOCK-> (på)

    [Ha OT som MASTER i MIDI-kedjan.]

    -> Allt ovan är något du måste ställa in per projekt. Det är inte GLOBAL.
    Senast redigerat av Vierphoria den 2018-06-29 klockan 22:50.

  6. #4626
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kontrollerat ovanstående. Det enda som skiljde sig var NOTE OUT som var på EXT + INT men även efter det ändrats uppkommer problemet.

  7. #4627
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Snabbt dubbeltryck hjälper inte heller

  8. #4628
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Problemet kvarstår. Men jag ska strax uppdatera OS så kanske bättre då.

    Men. Stött på ett annat problem. Jag har påbörjat ett nytt projekt (musikaliskt, inte OT Project) som till en början var en del av ett annat. Så nu har jag ett Project med låtar (Banks) som jag vill separera från andra i samma Project. Det jag gjorde var att Export To New Set så tänkte jag att jag kunde börja om i ett nytt Set och bara radera de gamla låtarna. Så vet jag att de finns kvar i det gamla Setet och behöver inte oroa mig över det. Eller är jag ute o cyklar här?

    Allt låter bra o funkar fin i det nya Setet, men när jag väljer Save så får jag ett felmeddelande om att filer inte hittas. Om filer inte hittas men jag inte märker det så kanske det inte är hela världen då jag inte använder dem. Kanske ligger de oanvända i Slot listan helt enkelt. Problemet är att jag inte kan utläsa om allt förutom dessa filer Saveats eller om det inte gjordes nån Save alls. Jag vill ju inte jobba vidare på det nya Projectet om saker inte kommer sparad eller krångla till sig senare.

    Har tittat igenom Flex o Static listorna och lagt in random samplingar där det står ERROR. Kan det vara nåt annat jag missat i Octans mystiska struktur?

    Också klickat mig in på alla Bankers Parts för att se så det inte är nåt Track som inte hittar sin sampling. Inget där.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E3293BCE-CB89-490E-9BC4-F78F0BE6027E.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	383,6 KB 
Id:	82326
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-07-23 klockan 11:22.

  9. #4629
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kanske smartare att bara hålla sig inom samma Set och skapa ett nytt Project istället. Tror jag skapade ett nytt Set för att jag inte lyckades backa upp det första på datorn. Troligen iom att det innehåller ett Ö.

    Lyckas dock inte döpa om Set i Octan. Project går med Func + Edit men inte Set den vägen. Måste kanske göras i datorn?
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-07-23 klockan 14:43.

  10. #4630
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag väljer Collect Samples på ett project så får jag felmeddelandet:

    Could not copy all samples to proj dir. Please try again! ”File not found”

    Två frågor
    1- Hur vet jag vilken fil som inte hittas? Kollat igenom alla tracks i alla banker på projektet och allt ser ut som det ska.
    2- Övriga samples, har de kopierats? Felmeddelandet kom rätt snabbt när jag testade en andra gång (hade inte ögonen på Octan när jag gjorde först).
    Så. Sparade alltså som nytt Project istället och raderade det Set jag skapat innan. Nu funkar det att göra en Save men när jag väljer att göra en Collect Samples så att allt finns i projectet får jag samma felmeddelande som jag fick sist när jag gjorde så. Har ni svar på 1 och 2?
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-07-23 klockan 15:11.

  11. #4631
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Om jag vill börja på ett nytt CF, hur för jag då enklast över vissa projekt/låtar?

  12. #4632
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Via datorn.

  13. #4633
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Via datorn.
    Fast det är ju inte enkelt att hitta rätt samplingar direkt, men jag får väl ta bort nåt så jag får plats att collecta samplingarna... (kortet är fullt)

  14. #4634
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Finns det nåt snabbt sätt att rensa ett track på inställningar? Track Clear tar ju bara bort triggar

    Gick iofs rätt snabbt att välja None för både Effect 1 o 2 och sen kopiera och klistra in det på övriga tracks. Ville liksom börja helt på noll. Finns kanske en inställning som fixar det dock.

  15. #4635
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Håll ner page-knapp och tryck på Clear.

  16. #4636
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håll ner page-knapp och tryck på Clear.
    Tack!

  17. #4637
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Skaffade min Octa i januari 2017 och hade tufft med den i början. Sen började jag greppa lite mer av hur det funkade och började uppskatta den, men det var fortfarande motigt. Och jag har varit lite sne för det där, för jag vet ju att jag kommer älska den när jag väl fattar allt om det jag vill göra med den. Sagt och gjort, projekt OCTA HÖSTEN 2018 skulle börja nu. Målet var att ägna 150 timmar åt den de kommande månaderna. Bara sitta och leka, experimentera, bli ett med den. Steg ett var att jag köpte ett snabbt, stort CF-kort som skulle bli min clean slate. Men när jag skulle sätta i det böjdes en pin i kortläsaren och gick av. Asså.... Jag vet inte. Det känns ju inte riktigt menat att vara, detta förhållande.

  18. #4638
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ajajaj. Men äh! Köp ett nytt o håll löftet! Jag o en kompis har planerat ett Octacamp. Kanske vore nåt för fler?

  19. #4639
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ajajaj. Men äh! Köp ett nytt o håll löftet! Jag o en kompis har planerat ett Octacamp. Kanske vore nåt för fler?
    Ska han köpa en ny octatrack för att den gått sönder när han försökte ge den en chans?! Jag sålde min octatrack efter ett halvår. För mig ska den musiktid jag har vara glädjefylld, just octatrack gav mig bara frustration med alla knappkombinationer. Nu är det 5 år sedan jag sålde den, och det är den bästa affär jag gjort, även om jag gick back. Musik är kul igen.

  20. #4640
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ah sorry. Tänkte kortet. Men det är ju i Octan pinsen sitter. Ja ja

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig ska den musiktid jag har vara glädjefylld, just octatrack gav mig bara frustration med alla knappkombinationer. Nu är det 5 år sedan jag sålde den, och det är den bästa affär jag gjort, även om jag gick back. Musik är kul igen.
    Helt sant!

  21. #4641
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah sorry. Tänkte kortet. Men det är ju i Octan pinsen sitter. Ja ja
    Elektron har ju finfin service och svarade direkt på mitt ärende, så jag ska skicka dit den för reparation och sen sitta hemma och hålla uppe peppen för projekt 150 TIMMAR OCTA HÖSTEN 2018.


    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig ska den musiktid jag har vara glädjefylld, just octatrack gav mig bara frustration med alla knappkombinationer.
    Håller med 100%. Jag har varit frustrerad med den, men vet att den skulle passa vissa grejer jag gör så himla bra (på ett sätt jag inte vet ett alternativ till) så jag ska nu komma över frustrationen genom projekt 150 TIMMAR OCTA HÖSTEN 2018.

  22. #4642
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Blir intressant att höra hur det gått!

  23. #4643
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Skulle testa en grej så valde Save för att sen leka lite och sen tillbaka med en Reload. Men då fick jag denna:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	25459046-BE22-4547-B802-AE99A272E274.jpeg 
Visningar:	12 
Storlek:	1,42 MB 
Id:	82576

    Aldrig får tidigare. Och när jag några minuter innan valde Save så gick det utan problem med en Done! som resultat. Vad missar jag? Känns ju jäkligt osäkert nu om inte mina grejer sparas.

  24. #4644
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Du har nog inte ändrat något sen senast du sparade.

  25. #4645
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har nog inte ändrat något sen senast du sparade.
    Jo. Jag bytte ett track från en sampling som var sequencad till ett thru-spår. När jag sen valde Reload kom inte samplings-tracket tillbaka. Eller har det med Parts att göra?

  26. #4646
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Testade Save All på Parts och ändrade lite. Valde sen Reload och fick samma felmeddelande igen.

  27. #4647
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Testa att spara projektet, sen starta i FUNC-läget. Tryck sen på första step-knappen. Sen ladda om projektet.
    Har du senaste OS?

  28. #4648
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Nej inte uppgraderat än. Bra eller dåligt?

    Har kunnat göra Reload tidigare men inte i detta Project. Det har jag skapat utifrån ett gammalt via Save as new (eller vad det heter)
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-08-03 klockan 19:55.

  29. #4649
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Testa å spara projektet först. Gör en dublett också. Backup.

  30. #4650
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Valt Save Project massa gånger med Done! som resultat. Grejar sen med nåt, ändrar och när jag väljer Reload får jag felmeddelandet.

  31. #4651
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Testat det jag föreslog?

  32. #4652
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testat det jag föreslog?
    Ja. Fick OK på allt och samma felmeddelande när jag startat om och sen gör Save - ändringar - Reload

  33. #4653
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Senaste OS?

  34. #4654
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nej. Köpte ny förra sommaren o inte uppgraderat än. Inte vågat pga spelning i juli. Men jag släpade över hela Setet t datorn häromveckan så jag borde väl vara safe att uppgradera. Är så jäkla rädd för att saker ska gå förlorade.

  35. #4655
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Uppgraderat nu. Gjorde några små ändringar i projektet. Valde Save och fick Done! till svar. Gjorde några ändringar sen och Reload. Samma felmeddelande.

    Ett fall för Elektrons support kanske?

    Det enda jag kan komma på är om jag gjorde nåt dumt när jag sparade ett gammalt project som nytt för att kunna behålla vissa låtar (banks) och radera andra.

  36. #4656
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Skriv ner exakt vad du gör så kan jag lr någon annan kolla på det i veckan. Svårt att veta när en inte sitter framför.

  37. #4657
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Laddat projektet.
    Lägger in några random MIDI-noter på track 8.
    Klickar FUNC + PROJECT och väljer Project Save.
    Octatrack visar ”Saving project” och sen ”DONE!”
    Tar bort MIDI-noterna
    Klickar FUNC + PROJECT och väljer Project Reload.
    Får då felmeddelandet ”Reload project. The project state has never been saved! Nothing to reload”
    Kan då bara klicka på ett OK
    MIDI - noterna kan jag då inte få tillbaka

    Samma procedur funkar utan felmeddelande med andra projekt.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-08-04 klockan 12:59.

  38. #4658
    kossamums
    kossamums är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hejsan

    Går det att spela audio/samplingar med ett externt MIDI klaviatur?

  39. #4659
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kossamums Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hejsan

    Går det att spela audio/samplingar med ett externt MIDI klaviatur?
    Ja, typ 2 oktaver.

  40. #4660
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skaffade min Octa i januari 2017 och hade tufft med den i början. Sen började jag greppa lite mer av hur det funkade och började uppskatta den, men det var fortfarande motigt. Och jag har varit lite sne för det där, för jag vet ju att jag kommer älska den när jag väl fattar allt om det jag vill göra med den. Sagt och gjort, projekt OCTA HÖSTEN 2018 skulle börja nu. Målet var att ägna 150 timmar åt den de kommande månaderna. Bara sitta och leka, experimentera, bli ett med den. Steg ett var att jag köpte ett snabbt, stort CF-kort som skulle bli min clean slate. Men när jag skulle sätta i det böjdes en pin i kortläsaren och gick av. Asså.... Jag vet inte. Det känns ju inte riktigt menat att vara, detta förhållande.
    Jag hör dig. Den hade passat så bra in i det jag gör om jag hade behärskat den, men jag har f@n inte tid med 2 kids att sätta mig in i den så att jag kan använda mig av hälften av dess kapacitet

  41. #4661
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kossamums Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hejsan

    Går det att spela audio/samplingar med ett externt MIDI klaviatur?
    Ja, men det är verkligen inte OT's styrka att fungera en vanlig sampler. Jämför man den med ett dedikerat sampler-instrument som t ex Kontakt eller HALion så kan OT'n gömma sig direkt. Octan är snarare ett performance-instrument för att förvandla ljudfragment till rytmiska mönster och patterns samt för att resampla och mangla andra ljudkällor live. Octan trivs ganska dåligt i en datorstudio men lever upp när den får vara hjärtat i en datorlös live-setup.

  42. #4662
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Octan är snarare ett performance-instrument för att förvandla ljudfragment till rytmiska mönster och patterns samt för att resampla och mangla andra ljudkällor live. Octan trivs ganska dåligt i en datorstudio men lever upp när den får vara hjärtat i en datorlös live-setup.
    Precis så använder jag den och älskar det! Får musik gjord så fort jag har tid att jobba med den. Och som MIDI sequencer gillar jag den också

  43. #4663
    kossamums
    kossamums är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hur skulle jag gå tillväga då? Jag har min Beatstep in på autochannel, alla audiokanaler är kanal 1-8 respektive. Kan trigga Midi på alla midi kanaler men tycker att jag ska kunna trigga audio på samma sätt. Är det möjligt?

  44. #4664
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ni som har octatrack mkII, vad tycker ni om den? Vad använder ni den till? Gillar ni den? Känns det som en keeper?

  45. #4665
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som har octatrack mkII, vad tycker ni om den? Vad använder ni den till? Gillar ni den? Känns det som en keeper?
    Köp min mk1 istället!

  46. #4666
    heffaklump
    heffaklump är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som har octatrack mkII, vad tycker ni om den? Vad använder ni den till? Gillar ni den? Känns det som en keeper?
    Köpte en i juni, spontant en keeper, caveat att jag verkar ha precis rätt kombination av bokstavssyndrom för att klicka med dess arbetssätt. Samplar in grejer och manglar med dem och har fortfarande knappt skrapat på ytan två månader senare känns det som.

    Det här med att mk2 bara är ett par extra knappar och bakgrundsbelysning på samtliga tycker jag egentligen är värt lyxinvesteringen för jag upplever att det gjort maskinen lättare att få grepp om än mk1 när jag kollar upp grejer och jämför på youtube och sådär. Men det är bara jag och det är ett avsevärt antal extra tusenlappar om man jämför en begagnad mk1. Ymmv.

  47. #4667
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Köpte min Mk I typ ett halvår innan MkII lanserades och blev väl aningen bitter. Knapparna o bakgrundsbelysningen hade jag gärna haft. Det kan jag verkligen sakna live.
    Men det är ju bara att ha en liten lampa på bordet så löser det sig. Men en uppgradering framöver är nog inte helt osannolik. Får väl vänta tills MkI blir eftertraktad pga det lite mer skitiga soundet.

  48. #4668
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Varit utan min Octa i en dag pga support och saknar den redan!

  49. #4669
    HAL9000
    HAL9000 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker Octatrack verkar vara en extremt rolig pryl. Efterson jag enbart har Ableton Live, Push 2 och ett gäng plugins undrar jag om det är hål i huvudet att köpa en Octa som enda hårdvara?
    Tänker mig lite att musikskapande på bla. altanen kunde vara kul.

  50. #4670
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    En octa blir ju inte så kompletterande till din nuvarande setup, för att vara hårdvara så är den ju typ så nära ableton man kommer Men det kan ju vara najs med olika saker som är lika varandra. Arbetsflödet blir ju olika ändå
    Om jag skulle vilja ha något för altanen/något litet att pyssla med skulle jag nog antingen välja en op-1 eller en digitakt dock! Jag skulle snarare välja octa för att koppla samman med andra saker, det är en av de stora fördelarna med elektrons saker, att de går att använda som en liten mixer samtidigt osv.
    MK1 är ju helt rätt i pris för att testa nu annars

  51. #4671
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hur använder ni scenes? Jag har inte kommit längre än att typ styra master filtret till HP eller LP svep. Eller för att styra mängden delay på ett track.

  52. #4672
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur använder ni scenes? Jag har inte kommit längre än att typ styra master filtret till HP eller LP svep. Eller för att styra mängden delay på ett track.
    På allt! Seriöst - prova alla parametrar å go crazy, tycker alltid jag får bäst resultat ur octan om jag slutar tänka på vad jag faktiskt gör med den

  53. #4673
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    typ så! ...och såklart den klassiska "Octatrack Crossfader transition trick" för sömnlösa övergångar.

    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På allt! Seriöst - prova alla parametrar å go crazy, tycker alltid jag får bäst resultat ur octan om jag slutar tänka på vad jag faktiskt gör med den

  54. #4674
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På allt! Seriöst - prova alla parametrar å go crazy, tycker alltid jag får bäst resultat ur octan om jag slutar tänka på vad jag faktiskt gör med den
    Hehe! Grymt tips

  55. #4675
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Problem formulerat och sedan löst. Jag raderar posten.
    Senast redigerat av vildgris den 2018-08-24 klockan 18:47. Anledning: Jag är helt enkelt dum i huvudet :)

  56. #4676
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På allt! Seriöst - prova alla parametrar å go crazy, tycker alltid jag får bäst resultat ur octan om jag slutar tänka på vad jag faktiskt gör med den
    Det här gör jag mestadels på allt numera - intuitivt och direkt! Svårt att specifikt förklara vad man gjort efteråt bara....

  57. #4677
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Ni som jobbar mkt med octan, hur organiserar ni era samplingar? Är intresserad av att höra olika filosofier. Skulle helst slippa böka runt med datorn annat än vid backup men det kanske inte går.

    Om jag fattat det rätt kan man:

    1. arbeta i samma set och lägga alla samplingar i samma Audio pool. påminner väl mest om hur det funkar i datorn, man kan lätt nå alla samplingar men kräver hård disciplin vad gäller namngivning, alternativt måste man manuellt lägga samplingar i olika strukturerade mappar med hjälp av dator i efterhand (och ladda in dem därefter eller länka om dem om man inte kör med typ OctaEdit).

    2. skapa ett nytt set inför tex en livespelning, inför arbetet med en ny skiva eller en komposition. nackdel/fördel, du startar så att säga från scratch, samplar eller kopierar in samplingar från andra ställen.

    3. välja alternativet att spara samplingar i lokal project-mapp ("save samples to project dir"). men detta skapar väl sämre flexibilitet och avråds ju typ ifrån i manualen.

    Hur gör djur?

  58. #4678
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur använder ni scenes? Jag har inte kommit längre än att typ styra master filtret till HP eller LP svep. Eller för att styra mängden delay på ett track.
    Mycket arrangemang: om du mute:ar Tracks med scenes så blir dom tysta utan att effektsvansarna avbryts (Reverb, delay och sånt) till skillnad från att stänga av ett track.

  59. #4679
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket arrangemang: om du mute:ar Tracks med scenes så blir dom tysta utan att effektsvansarna avbryts (Reverb, delay och sånt) till skillnad från att stänga av ett track.
    Jamen vafan. Såklart. Att jag inte tänkt på det! Smart
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-09-03 klockan 08:21.

  60. #4680
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jamen vafan. Såklart. Att jag inte tänkt på det! Smart
    Har för att detta inte funkar om du parameter låser själva track volymen till secenen, jag kör på amp sidansvolym. Tror jag... Nu har jag den inte framför mig och gör det lite mekaniskt med muskel minne, men vill minnas vagt att volymknappen typ inte syns i displayen för ens du skruvar på den... Något lite halv lurigt är det iaf.

    Edit: det förutsätter att du liksom "kommer ihåg" vilka scenes som kör vilka Tracks. Så jag brukar lämna sista scenen för spontan tjofräs. För att se vad som händer med en scen på en låt jag tappat kollen på, för att jag inte latchat med på länge t.ex., så har jag en liten regel: går från vänster till höger. om det fins en tom scen emellan två scener så är det en radikal ändring typ trumman försvinner, om två scener är brevid varandra är det en fade.
    Senast redigerat av reSet den 2018-09-03 klockan 10:59.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •