Sidan 76 av 90 FörstaFörsta ... 26 66 72 73 74 75 76 77 78 79 80 86 ... SistaSista
Resultat 4 501 till 4 560 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #4501
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Jag tänkte fråga om en kreativ lösning på ett inte alls särskilt stort problem, men som jag tänker att ni som är Octa-experter säkert har något klokt att säga om.

    Jag kör en bank per låt i ett livearrangemang. När jag är klar med låt A så kan jag trigga en längre sampling i Slots-läge och byta till låt B. Har alltid pattern 1 i varje bank tyst så jag kan gå dit och starta medan den här längre samplingen pågår och ha options kring hur jag vill starta låt B (väljer patterns manuellt beroende på vad jag vill göra). Den längre samplingen (säg, ett dovt muller eller nåt) pågår i det här läget. Nu är jag redo att dra igång låt B.

    Vad ska jag göra med det dova mullret som ligger och pågår?

    Jag har konsekvent den typen av ljud på track 7 så jag antar att jag kan göra en Scene i banken på låt B som fejdar bort volymen för track 7 bara (dvs att samplingen triggades i en annan bank påverkar väl inte det)? Eller så kan jag manuellt dra ner volymen om jag vill ha scene-slidern till något annat (ex i starten på Låt B så kan det ju vara bra att ha). Vad finns för andra möjligheter? Dvs möjligheter som inte innebär att det dova mullret bara klipper till tyst.

    Den här lösningen funkar helt ok för mig. Men jag har varit med om att det gått lite fort och jag dragit ner volymen på track 7 när låt B drar igång och sen är det något annat ljud jag vill trigga på track 7 och då har jag antingen glömt bort att volymen är nerdragen eller så har jag dragit upp den medan den långa samplingen fortfarande pågår. (I en ideal värld skulle man såklart vilja kunna lägga en trig som säger "påbörja en 20 sekunders utfade och stoppa sedan samplingen", men hey jag är realist )

  2. #4502
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kanske bara lyckats mjuta kanaler eller så?
    Alla kanaler är öppna. Jag ser inte ens den där streckade linjen röra sig i Audio Edit-fönstret. Den som rör sig över samplingen när man previewar

  3. #4503
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ta en sväng förbi Elektron med maskinen i bakfickan?

  4. #4504
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kanske får bli så. Kan ju nästan kasta den dit.

  5. #4505
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör en bank per låt i ett livearrangemang. När jag är klar med låt A så kan jag trigga en längre sampling i Slots-läge och byta till låt B. Har alltid pattern 1 i varje bank tyst så jag kan gå dit och starta medan den här längre samplingen pågår och ha options kring hur jag vill starta låt B (väljer patterns manuellt beroende på vad jag vill göra). Den längre samplingen (säg, ett dovt muller eller nåt) pågår i det här läget. Nu är jag redo att dra igång låt B.

    Vad ska jag göra med det dova mullret som ligger och pågår?
    Varierar tiden som det tar att växla mellan låtar mycket? Det jag spontant tänker på är att se till att den längre samplingen (one shot) fungerar som övergång mellan låtar oavsett vad som händer. Exempelvis att den har ett ljud som högpassfiltreras mer och mer ju längre tiden går. Då försvinner basen i ljudet och krockar inte med annat. Dessutom behöver du inte hålla på med volym/slides/mute på det spåret.

  6. #4506
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte fråga om en kreativ lösning på ett inte alls särskilt stort problem, men som jag tänker att ni som är Octa-experter säkert har något klokt att säga om.

    Jag kör en bank per låt i ett livearrangemang. När jag är klar med låt A så kan jag trigga en längre sampling i Slots-läge och byta till låt B. Har alltid pattern 1 i varje bank tyst så jag kan gå dit och starta medan den här längre samplingen pågår och ha options kring hur jag vill starta låt B (väljer patterns manuellt beroende på vad jag vill göra). Den längre samplingen (säg, ett dovt muller eller nåt) pågår i det här läget. Nu är jag redo att dra igång låt B.

    Vad ska jag göra med det dova mullret som ligger och pågår?

    Jag har konsekvent den typen av ljud på track 7 så jag antar att jag kan göra en Scene i banken på låt B som fejdar bort volymen för track 7 bara (dvs att samplingen triggades i en annan bank påverkar väl inte det)? Eller så kan jag manuellt dra ner volymen om jag vill ha scene-slidern till något annat (ex i starten på Låt B så kan det ju vara bra att ha). Vad finns för andra möjligheter? Dvs möjligheter som inte innebär att det dova mullret bara klipper till tyst.

    Den här lösningen funkar helt ok för mig. Men jag har varit med om att det gått lite fort och jag dragit ner volymen på track 7 när låt B drar igång och sen är det något annat ljud jag vill trigga på track 7 och då har jag antingen glömt bort att volymen är nerdragen eller så har jag dragit upp den medan den långa samplingen fortfarande pågår. (I en ideal värld skulle man såklart vilja kunna lägga en trig som säger "påbörja en 20 sekunders utfade och stoppa sedan samplingen", men hey jag är realist )
    Om du planerar samplingarna går det ju att fejda ut dom. Och som Janne säger med ett högpassfilter.. och/inte med volymfejd på det.
    Går ju att parameterlåsa om du vill vara extra snitsig. med slide..

  7. #4507
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    (Vars är nya fwn till min urgammelocta?)

  8. #4508
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    (på väg någonstans!)

  9. #4509
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte fråga om en kreativ lösning på ett inte alls särskilt stort problem, men som jag tänker att ni som är Octa-experter säkert har något klokt att säga om.

    Jag kör en bank per låt i ett livearrangemang. När jag är klar med låt A så kan jag trigga en längre sampling i Slots-läge och byta till låt B. Har alltid pattern 1 i varje bank tyst så jag kan gå dit och starta medan den här längre samplingen pågår och ha options kring hur jag vill starta låt B (väljer patterns manuellt beroende på vad jag vill göra). Den längre samplingen (säg, ett dovt muller eller nåt) pågår i det här läget. Nu är jag redo att dra igång låt B.

    Vad ska jag göra med det dova mullret som ligger och pågår?

    Jag har konsekvent den typen av ljud på track 7 så jag antar att jag kan göra en Scene i banken på låt B som fejdar bort volymen för track 7 bara (dvs att samplingen triggades i en annan bank påverkar väl inte det)? Eller så kan jag manuellt dra ner volymen om jag vill ha scene-slidern till något annat (ex i starten på Låt B så kan det ju vara bra att ha). Vad finns för andra möjligheter? Dvs möjligheter som inte innebär att det dova mullret bara klipper till tyst.

    Den här lösningen funkar helt ok för mig. Men jag har varit med om att det gått lite fort och jag dragit ner volymen på track 7 när låt B drar igång och sen är det något annat ljud jag vill trigga på track 7 och då har jag antingen glömt bort att volymen är nerdragen eller så har jag dragit upp den medan den långa samplingen fortfarande pågår. (I en ideal värld skulle man såklart vilja kunna lägga en trig som säger "påbörja en 20 sekunders utfade och stoppa sedan samplingen", men hey jag är realist )
    Kört en del med oneshots vid sådana övergångar... obeshots som går in i en loop. Så har jag ingen trigg på det trycket i nästa bank och pattern eller ibland en oneshot där också men som jag inte armar vid patternbyte... övergången kan ske genom fade eller något kul assignat till crossfadern typ eko... gäller dock då att ha eko på kanalen i båda banker/scenes om man börjar fläska på eko i första bank/pattern/scenen... om man har olika inställningar i bank/pattern/scene kan man få rätt kul resultat... säg typ olika rates på delay, och så fläskar man på lite feedback innan man byter då kan det bli ett kul flurp som fadeas ut i den nya banken/pattern/scenen .

  10. #4510
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Laddade upp en sampling på ett annat track från slot listan och då funkade det plötsligt att previewa. Konstigt.

  11. #4511
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Skönt att det löste sig.

    Alltså när nya firmware är släppt blir det väl ändå villkorlig-sannolikhets-fest!?? Ingen trig ska spelas 100% av looparna... Allt kommer låta precis lika fett som aphex twin, över en natt. Fasen vad kul det ska bli

  12. #4512
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skönt att det löste sig.

    Alltså när nya firmware är släppt blir det väl ändå villkorlig-sannolikhets-fest!?? Ingen trig ska spelas 100% av looparna... Allt kommer låta precis lika fett som aphex twin, över en natt. Fasen vad kul det ska bli
    Ingen kommer veta hur man ska dansa till musiken ��

  13. #4513
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen kommer veta hur man ska dansa till musiken ��
    Oj.... Tänkte inte på det:S Kanske får bli en four to the floor ändå...

  14. #4514
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Tuffingar dansar ju ändå inte😉

  15. #4515
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tuffingar dansar ju ändå inte😉
    Sant. Dom står iof. bara längst bak och diggar lite!

  16. #4516
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Laddade upp en sampling på ett annat track från slot listan och då funkade det plötsligt att previewa. Konstigt.
    jag fick min första octatrack mk2 i veckan. det är först efter att sett lite tutorials på tuben och mycket experimenterande, som jag idag söndag börjar förstå strukturen. Första intrycket av ljudkvalitén är gott Började sampla en basgång jag spelade på en Roland se-02, och det är bra tryck i ljudet. man får se upp, så att man inte överstyr ingången bara. tänkte testa en dynamisk mick och sång senare. det framgår inte riktigt i handboken vad ingångarna hanterar för signalnivåer. Bra med två FX /spår inkl. tre olika reverb-typer!
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-10-15 klockan 19:33. Anledning: rättelse

  17. #4517
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Om jag bara får ut ljud från vänstra kanalen i hörlursutgången är det då fel på min ot? Eller har jag missat någon inställning?

  18. #4518
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om du har stereo ut från den i vanliga utgångarna så tycker jag det låter som något trasigt. Kolla med supporten?

  19. #4519
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Skrev precis

    Det kommer ljud från högra kanalen men mycket lägre och main out funkar bra. Konstigt nog så funkade det i helgen när jag spelade in men efter att ha stått ett par dagar och bytt projekt så är det låg volym på båda projekten.

  20. #4520
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skrev precis

    Det kommer ljud från högra kanalen men mycket lägre och main out funkar bra. Konstigt nog så funkade det i helgen när jag spelade in men efter att ha stått ett par dagar och bytt projekt så är det låg volym på båda projekten.
    hej Fippe, jag är själv helt ny på Octatrack, och vet att jag av misstag gjort ändringar vid mina försök. testa att starta din i demo-läget. om det även låter knas där, är nog maskinen knas...
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-10-24 klockan 21:09.

  21. #4521
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Starta maskinen när du håller ner Function. Tryck sedan på andra step-knappen.

  22. #4522
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Försöker få till att en trig spelar upp en slumpvis vald slice på ett track. Har en ljudfil med röstsamplingar som är indelade i 24 slicear. Tänkte att jag skickar en random LFO på Strt och har den i trig-läge. Men det blir antingen bara den första eller sista. Testat att manuellt trigga och alla samplingar ligger där i ordning. Lyckas bara inte få till att de blir helt slumpvisa. Beroende på hur jag ställer Strt och Dep så blir det alltid nån av slicearna som återkommer bra mkt oftare än de andra. Första och sista. Vad missar jag?
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-10-25 klockan 18:04.

  23. #4523
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Triggar du filen bara en gång?

  24. #4524
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Triggar du filen bara en gång?
    En trig var fjärde takt och så rullar det på. Vill alltså att slumpade slices spelas var fjärde takt.

  25. #4525
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Om du sätter random lfo på hold så är lfo:n free men byter inte värdet förrän tills nästa trig.. kolla det.
    Just ja.. har du slice på och gjort linear locks?

  26. #4526
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Så tänker jag också. Ställt in det så. Men linear locks vet jag inte vad det är. Får kolla.

  27. #4527
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så tänker jag också. Ställt in det så. Men linear locks vet jag inte vad det är. Får kolla.
    Det gör du där du gör slice grid. Då får du slajsarna slajsade men lägger sig efter varandra så att säga. Så.. om du har triggar på steg 1 5 9 13 så är det slajs 1234. Testa sen med random slajs.
    Du kan även använda dig av random locks som slumpar ordningen. Svinkul.

  28. #4528
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja det där har jag testat. Men då blir det väl samma mönster som återkommer? Jag vill ju att det slumpas vilken av slice 1-24 som spelas upp i början av var fjärde takt.

  29. #4529
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det där har jag testat. Men då blir det väl samma mönster som återkommer? Jag vill ju att det slumpas vilken av slice 1-24 som spelas upp i början av var fjärde takt.
    Jo det blir det ju..
    Men svårt att veta vad du gjort eller inte..
    Har inte octan hemma. Har du inte löst det förrän imon så kan jag kika på det..

  30. #4530
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det kan vara så att eftersom Start går från 1-64 (va?) så blir det ju liksom den sista samplingen på 24-64, alltså över 50% sannolikhet. Så jag kanske helt enkelt måste ställa in Depth och Start noga för att LFOn ska svepa/hoppa mellan just 1 och 24. Ska Start då stå på 12 för att LFOn rör sig ovanför o under eller på 1 och LFOn ligger ovanpå? Har aldrig fattat det där. Om det var analogt skulle det väl vara på 12 och ju större värde på Depth desto mer driver det under och över 12. Eller?

  31. #4531
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan vara så att eftersom Start går från 1-64 (va?) så blir det ju liksom den sista samplingen på 24-64, alltså över 50% sannolikhet. Så jag kanske helt enkelt måste ställa in Depth och Start noga för att LFOn ska svepa/hoppa mellan just 1 och 24. Ska Start då stå på 12 för att LFOn rör sig ovanför o under eller på 1 och LFOn ligger ovanpå? Har aldrig fattat det där. Om det var analogt skulle det väl vara på 12 och ju större värde på Depth desto mer driver det under och över 12. Eller?
    Ja.. det är så det fungerar. Tänkte att du ställt in detta. Ska sitta hemma och pilla lite med octatracken ikväll om det skulle vara något problem.


    En parentes i detta sammanhang.

    Det hade varit super om en kunde få visuell feedback på parametern i octatrack när en sätter lfo. Hade nog underlättat mycket. Lättare att förstå då.
    Senast redigerat av Keiowas den 2017-10-26 klockan 06:50.

  32. #4532
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har ju gjort sådant här, men det var ett tag. Men vad jag kommer ihåg så var det så enkelt som det borde vara. Kruxet är att om start+LFO-mängden överstiger antalet slices så blir det max.

    Men om du har 24 slices så skulle jag sätta start på 12 och LFO-mängden på 12. LFO i HOLD-läget och slump. Sedan spela upp i slice-läget också.

    (kul grej att leka med för att förstå det här lite bättre, ta en takt med trummor, slicea upp den i 16 steg, lägg ut linear locks, kör slump-LFO med värde 1-2 eller så på slice-parametern. vill man att t.ex. ettan alltid skall spela samma slice så parameterlås LFO-mängden till noll där)

  33. #4533
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Funkade bättre så men tycker ändå att några slices dyker upp alldeles för ofta hur jag än ställer in. Olika slices för olika inställningar. Så på spelningen imorrn kör jag istället one shot trigs och vrider Start parametern för hand. Blir bäst så.

    Kommer ni Jgb o Keiowas?

  34. #4534
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Blir för sent för pojken skulle jag tro.

  35. #4535
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkade bättre så men tycker ändå att några slices dyker upp alldeles för ofta hur jag än ställer in. Olika slices för olika inställningar. Så på spelningen imorrn kör jag istället one shot trigs och vrider Start parametern för hand. Blir bäst så.

    Kommer ni Jgb o Keiowas?
    Kan tyvärr inte. Min sambo har bokat upp sig. Hade tänkt dyka upp. Vilken tid var det utifall? Får
    komma nästa gång annars.
    Va fasen.. jag pillade lite nu. Gjorde slice grid 24, linear locks, lfo speed 32, depth 24, hold och random. Blev inte helt nöjd. La till två ytterligare lfo. Random blir det ju. Men är inte helt såld på grejen faktiskt.
    Ställ in så du kan slumpa med create random locks så slipper du vrida start parameter konstant.
    Senast redigerat av Keiowas den 2017-10-26 klockan 21:14.

  36. #4536
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Typ 20 till 22

  37. #4537
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ 20 till 22
    Aha.. då hinner jag knappast. La till lite info i min post ovan.

  38. #4538
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Lärdom: Parameter lås varenda MIDI-trig annars transponeras hela basgången om du kommer åt pitch-ratten om du är klumpig och tankspridd. Och det är du ju.

  39. #4539
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nytt OS till MK1 ute nu: https://www.elektron.se/support/?con...rack#resources

    I feel like I have a trigger condition...

  40. #4540
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lärdom: Parameter lås varenda MIDI-trig annars transponeras hela basgången om du kommer åt pitch-ratten om du är klumpig och tankspridd. Och det är du ju.
    Bra tips!!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nytt OS till MK1 ute nu: https://www.elektron.se/support/?con...rack#resources

    I feel like I have a trigger condition...
    Så jävla gött va!!

  41. #4541
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nytt OS till MK1 ute nu: https://www.elektron.se/support/?con...rack#resources

    I feel like I have a trigger condition...
    Woohoo! Oavsett så känns det härligt att de visar kärlek till en obsolet version.

  42. #4542
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Kan man låsa BPM per pattern nu?

  43. #4543
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nytt OS till MK1 ute nu: https://www.elektron.se/support/?con...rack#resources

    I feel like I have a trigger condition...
    wihooooooooo

  44. #4544
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Trig conditions! Grym uppdatering!

  45. #4545
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Försöker förstå det här med disconnected tracks men kan inte få mitt huvud runt det. När vill jag ha disconnected tracks? Som det är nu har jag samplingar laddade på de flesta spår (förutom track 5 som släpper igenom en bassynth och 8 som är master) och triggar hela samplingarna eller slices efter tycke med diverse p-locks. Vad skulle disconnected tracks tillföra. Tittat på Octatrack Pro Tip #9 som beskriver detta men hör/förstår inte vad som händer när triggarna trycks på.

  46. #4546
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försöker förstå det här med disconnected tracks men kan inte få mitt huvud runt det. När vill jag ha disconnected tracks? Som det är nu har jag samplingar laddade på de flesta spår (förutom track 5 som släpper igenom en bassynth och 8 som är master) och triggar hela samplingarna eller slices efter tycke med diverse p-locks. Vad skulle disconnected tracks tillföra. Tittat på Octatrack Pro Tip #9 som beskriver detta men hör/förstår inte vad som händer när triggarna trycks på.
    ganska oklar funktion ja... men om man absolut vill göra musik som inte går i takt med sig själv så finns ju alternativet i alla fall

  47. #4547
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ganska oklar funktion ja... men om man absolut vill göra musik som inte går i takt med sig själv så finns ju alternativet i alla fall
    Haha! Ok. Då kanske det inte är så aktuellt

  48. #4548
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tänkte jag skulle backa upp Octan och är lite nervös för att göra fel. Litar inte på mig själv helt enkelt
    Väljer Save Project i princip varje gång jag arbetar med den. Och då finns väl allt också sparat på kortet om jag har förstått det rätt?

    Och hur backar jag upp bäst på datorn. Ska jag bara gå till USB Disk Mode och släpa över mapparna till datorn. Och är det bäst att backa upp hela Audio Pool-mappen också, så samplingarna ligger o är namnade som Octan vill. Läser i manualen s 31-32 och där står bara ATT jag kan backa upp men inte hur. Är kanske för van med MD så jag förväntar mig nån sysex dump m nedladdad programvara.

    Ska låna ut den t bekant som är sugen på att köpa. Tänkte att jag skapar ett eget Project t honom. Då borde han inte kunna råka fucka upp nåt med mina grejer va? Eller ska han få ett helt eget Set?

    Många frågor. Hoppas nån orkar svara

  49. #4549
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Jag brukar använda collect samples och spara för då finns alltid samplingarna i projektet utifall jag skulle byta sampligar på kortet.
    Om du vill vara helt hundra på att inget händer så kan du ju kirra ett kort till till din vän. Annars borde det räcka med att ha ett nytt projekt som hen kan laja loss med.

    Edit: och spara sets och projekt på dator efter det..

  50. #4550
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar använda collect samples och spara för då finns alltid samplingarna i projektet utifall jag skulle byta sampligar på kortet.
    Om du vill vara helt hundra på att inget händer så kan du ju kirra ett kort till till din vän. Annars borde det räcka med att ha ett nytt projekt som hen kan laja loss med.

    Edit: och spara sets och projekt på dator efter det..
    Ah, det där med collect samples hade jag missat. Måste jag göra!

    Men att spara set o projekt på dator, är det bara att släpa över filerna när Octan är inkopplad via USB Disc Mode?

  51. #4551
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, det där med collect samples hade jag missat. Måste jag göra!

    Men att spara set o projekt på dator, är det bara att släpa över filerna när Octan är inkopplad via USB Disc Mode?
    Om du kör collect samples på dina projekt så ska det funka fint.
    Här finns även ett program som sköter sådana uppgifter.
    http://octaedit.com/octazip/

  52. #4552
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    När jag väljer Collect Samples på ett project så får jag felmeddelandet:

    Could not copy all samples to proj dir. Please try again! ”File not found”

    Två frågor
    1- Hur vet jag vilken fil som inte hittas? Kollat igenom alla tracks i alla banker på projektet och allt ser ut som det ska.
    2- Övriga samples, har de kopierats? Felmeddelandet kom rätt snabbt när jag testade en andra gång (hade inte ögonen på Octan när jag gjorde först).

  53. #4553
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nä, nu kan jag inte förhandslyssna på slices igen med Func + Yes. Hjälper inte att starta om den. Blir tokig!

  54. #4554
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, nu kan jag inte förhandslyssna på slices igen med Func + Yes. Hjälper inte att starta om den. Blir tokig!
    Kasta den där leksaken i grovsoperna och sätt dig framför ND3an nu

  55. #4555
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kasta den där leksaken i grovsoperna och sätt dig framför ND3an nu
    Hehe! Precis vad jag gjorde faktiskt. Smattrade på lite rytmer.

  56. #4556
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hur får jag Octatracken att ändra inställningar på min Minitaur för, säg cutoff och resonans, när jag byter bank? Och så jag slipper parameterlåsa varje not. Vill alltså kunna ha olika bas-sound på olika låtar men kunna skruva ljuden under låtens gång utan att det hela tiden ställs om. Alltså som en grundinställning som sätt när jag byter till en ny bank (eller part) men som bara fungerar som en utgångspunkt. Går det?

    Har testat att ställa in MIDI-CC för cutoff och resonans i det track som skickar noter. Både allmänt och att parameterlåsa första noten ifall resten sen skulle hänga efter. Men inget av dom funkar.

    Som det är nu får jag liksom vrida båda de rattarna ur sitt grundläge och tillbaka för att väcka Minitauren. Eller är det kanske hos Minitauren problemet ligger?

  57. #4557
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur får jag Octatracken att ändra inställningar på min Minitaur för, säg cutoff och resonans, när jag byter bank? Och så jag slipper parameterlåsa varje not. Vill alltså kunna ha olika bas-sound på olika låtar men kunna skruva ljuden under låtens gång utan att det hela tiden ställs om. Alltså som en grundinställning som sätt när jag byter till en ny bank (eller part) men som bara fungerar som en utgångspunkt. Går det?

    Har testat att ställa in MIDI-CC för cutoff och resonans i det track som skickar noter. Både allmänt och att parameterlåsa första noten ifall resten sen skulle hänga efter. Men inget av dom funkar.

    Som det är nu får jag liksom vrida båda de rattarna ur sitt grundläge och tillbaka för att väcka Minitauren. Eller är det kanske hos Minitauren problemet ligger?
    Hmm, känns som det borde funka? En annan variant kanske kan vara en lfo (kan ju vara små ändringar) som då gör att synten får nya cc:s.

  58. #4558
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Hej och hå! Är det nån som kan svaret på följande frågor?

    1. Går det att CUE:a endast ingång A och ändå få den i L+R i lurarna?
    2. Kan man mute:a triggarna (istf standard att mute:a ljudet från tracksen)?
    3. När man arbetar med samplingarna kan man ju lätt känna att man behöver 3 effekter. Är det typiska tillvägagångssättet att sampla av resultatet av de första två effekterna? T.ex. om man behöver skära bas och vill lägga nåt delay för rytmens skull och sen också vill ha lite reverb för att få tracket att passa i mixen.

  59. #4559
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3. När man arbetar med samplingarna kan man ju lätt känna att man behöver 3 effekter. Är det typiska tillvägagångssättet att sampla av resultatet av de första två effekterna? T.ex. om man behöver skära bas och vill lägga nåt delay för rytmens skull och sen också vill ha lite reverb för att få tracket att passa i mixen.
    Neighbor tracks! Du får offra ett track till.

  60. #4560
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Resampla är ju kanon förutom Neighbor tracks. Med resampling kan det hända en hel del andra sköna grejer också.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •