Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hybrida racksyntar, vad finns?

  1. #1
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Hur ser tillgången ut på hybrida racksyntar t.ex Bit 01 och ESQ-M? Hur verkar prisbilden för just Bit 01, är det samma fantasipris som Matrix 1000 (dvs eBay pris)?

    Jag har precis börjat sondera marknaden. Men det är väl främst Bit 01 och ESQ-M som jag är sugen på. Sedan finns Matrix 6r och 1000 samt Evolver rack. Men de verkar kosta lite mer.
    Vad finns och vad rekommenderas?
    Senast redigerat av NON den 2024-03-28 klockan 13:57.

  2. #2
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Korg EX8000
    Kawai K3m

  3. #3
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Har haft EX8000 som fungerade länge och en K3M som slutade fungera, men dom hade också hanterats olika försiktigt.

    Räknas Minilogue XD module (monterbar i rack?) in i segmentet med sina fyra röster?

    Syra: https://soundcloud.com/korg/010-mr-s...xd-demo-sounds

    Enya: https://www.musicradar.com/news/get-...aub-oscillator

    Deckard:https://www.youtube.com/watch?v=XUxYjVSFh1s

    Senast redigerat av RX11 den 2024-03-28 klockan 15:00.

  4. #4
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    ESQ-M dyker väl aldrig upp här i Sverige? Har själv varit sugen på en sån, eller en ESQ med klav, men de verkar rätt otympliga.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Vad menar du med "hybrida racksyntar"? Bit01 är väl en vanlig 6-rösters DCO?

    Eller är det att de ska ha digitala vågformer typ ESQ eller Kawai K1?

  6. #6
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    SQ-80 har (alt. hade) åtminstone ganska bred ljudpalett men är nog så otymplig med osäker livslängd.

    Ensoniq SQ-80 demo 1 - Kirk Slinkard; https://www.youtube.com/watch?v=Dw_sd0RHlZY

    Ensoniq SQ-80 demo 2 - Kirk Slinkard; https://www.youtube.com/watch?v=7dEzF7QSgQE
    Senast redigerat av RX11 den 2024-04-01 klockan 15:44.

  7. #7
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    EmaxI har ju digitala osc och analoga filter. Men har tyvärr gått upp i pris.

  8. #8
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du med "hybrida racksyntar"? Bit01 är väl en vanlig 6-rösters DCO?

    Eller är det att de ska ha digitala vågformer typ ESQ eller Kawai K1?
    Sant sant.. Men jag menar kanske mer i häraden som Bit-01/99, ESQ och Matrix 6R osv är. Typ polyfoniska med analoga filter. Kan vara DCO eller digitala oscillatorer. De ska i alla fall vara i rackformat.

  9. #9
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EmaxI har ju digitala osc och analoga filter. Men har tyvärr gått upp i pris.
    Ja. Jag skulle aldrig för livet köpa mig en Emax för över 10 papp. Det var jag betalade för en ny SE från butik i samband Emax 2 turbo kom ut

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Nu har ju Emax-1 analoga SSM-filter och allt sånt har väl slagit igenom pristaket?

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Siel Expander-80

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Typ polyfoniska med analoga filter ... De ska i alla fall vara i rackformat.[/FONT][/COLOR]
    Min favvo är Cheetah MS6, maximalt med polysynt på bara 1U. Förr kunde man hitta en sådan för 5k men de har väl dragit iväg de med gissar jag...

  13. #13
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Prophet VS finns ju som rack, och det är ju en väldigt kompetent hybrid. Man kan ju skicka egna vågformer till den också. Där ligger ju DSI Evolver i häradet liksom Novation desktopen vad den nu heter..kommer bara på Summit, keyboardversionen.

  14. #14
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Min favvo är Novation Peak (racköron är dock tredje part). Gillar den så mycket att jag också har Summit. Udo Super6 är också en fet rackhybrid.

  15. #15
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ESQ-M dyker väl aldrig upp här i Sverige? Har själv varit sugen på en sån, eller en ESQ med klav, men de verkar rätt otympliga.
    Finns några stycken. Får se när den plockas upp från garaget och säljs.
    Blir väl mina arvingar som gör…

    Waldorf Microwave I, men inte billig inte.

  16. #16
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SQ-80 har (alt. hade) åtminstone ganska bred ljudpalett men är nog så otymplig med osäker livslängd.
    Finns den i rack också?

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej men ESQ-1 sägs kunna uppgraderas med vågformerna från den. Minns ej vad som skilde i övrigt förutom att SQ-80 hade diskettstation. Men inte effektenhet vad jag minns? Här i Sverige kallade vi dem knappt syntar utan snarare Workstations vilket var det nya heta. ESQm saknar dock sequencerdelen vilken är det ballaste med ESQ-1'an if you ask me.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns några stycken. Får se när den plockas upp från garaget och säljs.
    Blir väl mina arvingar som gör…

    Waldorf Microwave I, men inte billig inte.
    Svinbillig jämfört med Prophet VS Rack som ligger på 60-70 tusen idag.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej men ESQ-1 sägs kunna uppgraderas med vågformerna från den. Minns ej vad som skilde i övrigt förutom att SQ-80 hade diskettstation. Men inte effektenhet vad jag minns? Här i Sverige kallade vi dem knappt syntar utan snarare Workstations vilket var det nya heta. ESQm saknar dock sequencerdelen vilken är det ballaste med ESQ-1'an if you ask me.
    Japp, den går att uppgradera med SQ80s vågformer. Står på todolistan sedan fem år tillbaka. Byta eprom och lite löda tråd på IC-pinne har jag för mig. I vart fall i m-versionen.

    Så i anden finns således SQ80 rack kan man säga. Ytterligare en i listan.

  20. #20
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Har haft ESQ-M och har kvar Bit01. Blev aldrig riktigt vän med det gryniga ljudet från ESQ; klart ballt och eget men passade inte min musik. Väldigt kompetent dock, mycket modulationdmöjligheter.
    Bit01 är en väldigt egen sak; väldigt digital karaktär på oscillatorerna. Filtret låter toppen - finns två olika, jag har den vanligare SSM varianten, sen finns det en mer eftertraktad med CEM chip. Ganska bra med modulation men också lite konstiga designval som PWM via velocity men ej via LFO. Enveloperna är irriterande slöa och sladdriga. Mycket bleedtrough i filtret som bidrar till karaktären på gott och ont. Den låter ofta bra, ofta billigt och kass och ofta billigt och kass på ett bra sätt. Är betydligt mer välbyggda än tidigare bit-synthar, men det finns ingen servicemanual så kan vara svår att få reparerad om nåt mer lurigt failar. På min dräneras minnesbatteriet stup i kvarten vilket verkar vara ett återkommande fel.
    Jag tänkte sälja min en ett tag och hade den då ute för 6K, fanns rätt bra med intressenter på det priset så där i krokarna är nog var de ligger.

Liknande ämnen

  1. Racksyntar från 80-talet, vad ska man ha?
    Av Charter Trend i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2023-06-10, 10:21
  2. Eurorack Audio Interface - Vad finns och vad är era erfarenheter?
    Av thetonequest i forum Modularer & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-05-25, 14:02
  3. Multi-moduler? Vad finns, och vad är bra egentligen?
    Av defalut i forum Modularer & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-06-21, 00:07
  4. Vad finns det för vita racksyntar...
    Av valsolo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2017-04-02, 22:47
  5. Svar: 62
    Senaste inlägg: 2016-12-01, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •