Sidan 32 av 90 FörstaFörsta ... 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 82 ... SistaSista
Resultat 1 861 till 1 920 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #1861
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    dokido>>

    Jag kan vara sugen, ska kolla över budgeten och testa den lite.

  2. #1862
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nå, mitt problem är att jag börjar kunna live nu men har inte satt igång med ot
    jag har inte så mycket plats och sen börja jag funder på om det blir lite tårta på tårta med både och
    visst ot är mer snabb på å ratta
    fast det kan man ju mappa med live också till nån novastation
    och jag tänker inte släppa live samt native nu
    för mycket bra som finns där
    som passar min rigg
    fast vid livespelning känns pc lite risky, svajigt iofs
    så min fråga är mer eftersom jag har live
    om ot tillför något eg till min rigg
    kanske om man kopplar in syntar direkt i ot
    eller som mixer mellan syntarna och pcn

    hade jag mer tid, plats o pengar skulle jag nog inte sälja den
    får jag den inte såld får jag väl lära mig den
    det gick ju inge vidare att sälja korg m3 (50% bud), så den behöll jag
    och den är ju inte heller fy skam
    Mitt resonemang går ju självklart att vända på.. det är helt onödigt att hålla i den om man inte har nytta av den... jag menar inte så... Live är mer än OT samtidigt som OT är mer än Live... till var och en, sitt verktyg. Det finns fan inga heliga kor. Bara för att jag säger 1+1 så måste inte summan bli 2, typ... eller hur!!


  3. #1863
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    jag har alltid vidhållit att 1+1=3

    har fått ok bud nu så det verkar vara kört för min del med ot
    ack jag ot bort kronos bort vad blir det härnäst
    visstja radias föll också bort
    ack ack

    men ärligt talat hade jag nog för höga tankar om den
    björks fel
    med sin coola yamaha burk
    jag menar jag trodde den kunde klara allt
    sen kom live emellan innan jag hann lära mig den

  4. #1864
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har alltid vidhållit att 1+1=3
    http://www.youtube.com/watch?v=ddTSkVO4t3M
    Senast redigerat av uc.t den 2012-02-25 klockan 21:59.

  5. #1865
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    jag var mer inne på interferens...

  6. #1866
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran

    https://youtu.be/p4JQbiJv1_w

    klart man ska ha 2 ot inte sälja en...

  7. #1867
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har en fråga som jag hoppas av ni som har använt Octatrack ett tag kan besvara:

    Hur bra fungerar det att använda Octatrack i ett live-jam-sammahang, där man inte ska remixa befintligt material utan göra nytt? Kan man använda de flesta (alla?) funktioner medan Octan spelar, så att man inte behöver stoppa? Vad kan man inte göra utan att stoppa?

    Det som gör mig fundersam är att Octan verkar vara så mycket mer avancerad än MD och MnM, så den kanske inte är lika snabbjobbad och lämpad för att använda när man jammar med andra?

  8. #1868
    ollepetersson
    ollepetersson är inte uppkopplad
    ollepeterssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Octan är otroligt mångsidig och fungerar absolut att jamma med. Dom har dock inte implementerat Looper maskinen än som dom lovat skall komma. Den gör det nog ännu enklare. Det är som du säger en större inlärningskurva, men när du lärt dig ett arbetsätt som passar så tycker jag att den är rellativt lättjobbad.

  9. #1869
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Enda gången man stannar sin Octatrack är när det blir strömavbrott!

  10. #1870
    stabilt
    stabilt är inte uppkopplad
    stabilts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enda gången man stannar sin Octatrack är när det blir strömavbrott!
    Vilket är ganska vanligt med elektrons glappande strömkontakter men det e ju redan känt. Konstigt att de inte gör något åt det dock. MD, MnM desktop och OT har ju alla samma fel.

  11. #1871
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    I min dröm äger jag både en MD och en Octa, ångrar att jag sålde min MD.

  12. #1872
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Igår hände nåt sjukt skumt på min octa. Jag hade samplat en sekvens från min monotribe, slicat upp den så jag kunde spela den som en melodi i slice-trig läget. Jag lät min storebror lira lite. Han hamrade på rätt hårt (han e trummis) och råkade kanske via nån knappkombination radera allt jag hade sequencat, alla effekter, allting bara försvann. Samplingarna va kvar, men inget mer. Nån som har en aning om vad som faktiskt hände? Det var ju galet irriterande.

  13. #1873
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Det låter som att jag behöver en Octa då, alltså! Tack för svaren.

  14. #1874
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Igår hände nåt sjukt skumt på min octa. Jag hade samplat en sekvens från min monotribe, slicat upp den så jag kunde spela den som en melodi i slice-trig läget. Jag lät min storebror lira lite. Han hamrade på rätt hårt (han e trummis) och råkade kanske via nån knappkombination radera allt jag hade sequencat, alla effekter, allting bara försvann. Samplingarna va kvar, men inget mer. Nån som har en aning om vad som faktiskt hände? Det var ju galet irriterande.
    Bytte part?

  15. #1875
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Eller bank?

  16. #1876
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Det där med bank lät sjukt rimligt... Parterna hade jag redan kollat upp

  17. #1877
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Är det möjligt att parameter låsa i scener på midi spåren?

  18. #1878
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Är fan rätt sugen på att beställa detta kittet.
    Idag kör jag två Octatrack och en MicroQ i ett skitstort case.
    (och machinedrum etc vid sidan av)


    https://youtu.be/4vksNjaBdGs

  19. #1879
    framtiden
    framtiden är inte uppkopplad

    Senior
    Fan, jag hade en octatrack, men den rök ganska fort pga att jag var tvungen att prioritera annat, men snacka om att det är en sån grej som man helt plötsligt bara tänker "FAN! Tänk om jag skulle ha haft den nu" om! Jag säger det, vill någon tjäna pengar ska man hyra ut prylar som dessa. Jag skulle lägga ner obscena summor.

  20. #1880
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Hehe. Ja, man kanske borde hyra ut maskiner.
    Just mina Octatracks skulle jag dock aldrig hyra ut. De är för viktiga i "låtskrivandet".

  21. #1881
    framtiden
    framtiden är inte uppkopplad

    Senior
    Do it, do it, do it! Finns jävligt många maskiner jag gillar/älskar men aldrig skulle vilja äga på heltid då jag skulle krana dem i en dag och sedan låta de stå och damma. Förstår det! Gillar man soundet och har allt inkopplat för sampling så är de säkert helt oumbärliga. Jag arbetar _tyvärr_ på ett lite annorlunda sätt, men visst fan skulle jag vilja mangla upp ett par loopar lite då och då.

  22. #1882
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Fast Octan skulle man få hyra bra länge för att få ut maximalt ur. Inget man bara sätter sig och rattar lite en eftermiddag och kan sen.

  23. #1883
    framtiden
    framtiden är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast Octan skulle man få hyra bra länge för att få ut maximalt ur. Inget man bara sätter sig och rattar lite en eftermiddag och kan sen.
    Nej, men om man har haft en tidigare så behöver man inte mer än en eftermiddag om det handlar om att få ett specifikt jobb gjort. Så är elektron-gear för mig, eller egentligen den mesta hårdvaran i allmänhet. Min monomachine och md ligger och väntar tills jag använder dem, vilket är en gång per halvår. Octan är PRECIS en sån sak som jag saknar en gång var tredje månad eller något sånt, för att göra ett litet halvtimmesjobb!

    Vill man lära sig är det ju bara att köpa och sälja, ett par tusenlappar för att få ha den ett år är ju helt okej.
    Senast redigerat av framtiden den 2012-03-23 klockan 03:45.

  24. #1884
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Hatälskar denna maskin till tusen, för varje grej man stör sig på så har den nått den gör fantastiskt! Vill ta den vidare, men känns som de är så mycket meny/manualdyk för att realisera de där lilla extra..

  25. #1885
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SnareTheMind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hatälskar denna maskin till tusen, för varje grej man stör sig på så har den nått den gör fantastiskt! Vill ta den vidare, men känns som de är så mycket meny/manualdyk för att realisera de där lilla extra..

    Varit oerhört sugen på denna maskin länge , men de är just de du skriver ovan som får mig att låta bli att skaffa den..

  26. #1886
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Förstår inte riktigt min octa längre. Lägger till en flex, ställer in att sampla från C och D. Placerar ut en trig och en rec trig på första steget. När jag sedan trycker play börjar den sampla och spela upp. Men den slutar att spela upp lite slumpvist. Ibland på jämna rytmiska mönster och ibland ner till millisekunder. Man kan se att playsymbolen försvinner under F på det track som jag spelar upp med.

    Är det något jag missar?

  27. #1887
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår inte riktigt min octa längre. Lägger till en flex, ställer in att sampla från C och D. Placerar ut en trig och en rec trig på första steget. När jag sedan trycker play börjar den sampla och spela upp. Men den slutar att spela upp lite slumpvist. Ibland på jämna rytmiska mönster och ibland ner till millisekunder. Man kan se att playsymbolen försvinner under F på det track som jag spelar upp med.

    Är det något jag missar?
    Har du ändrat pitch eller gjort något annat som gör att Octa:n måste processa ljudet innan det spelas upp? Det verkar som att det kan bli lite fördröjning i sådana fall, för att Octa:n ska hinna med. När jag testade overdub med pitchshift fick jag flytta någon av triggarna (tror det var play) så att rec och play låg några microsteg (håll nere triggen och tryck vänster eller höger) ifrån varandra.

  28. #1888
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Det är just det jag inte har gjort. Det är bara en trig och en rec trig på första steget. Den kan spela upp allting i ett par takter utan problem och sedan tex den femte gången så triggar den inte utan blir helt tyst.

  29. #1889
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Skumt...

  30. #1890
    deleted user
    kan man använda inputkanalerna som mix input? Om man t ex bara har octan och en el två maskiner till och vill skippa mixern och låta allt gå genom Octan och ut genom dess utgångar?

  31. #1891
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kan man använda inputkanalerna som mix input? Om man t ex bara har octan och en el två maskiner till och vill skippa mixern och låta allt gå genom Octan och ut genom dess utgångar?
    Jag brukar köra ha två apparater inkopplade och köra dem genom en thru machine så att de kommer ut genom Octan tillsammans med vad det är för loopar som spelar. Man kan justera nivåer för varje ingång, slänga på effekter och sequenca värden. Det gäller bara att komma ihåg att starta det spår som thru-maskinen ligger på, satt mycket i början och undrade varför det inte lät nåt...

  32. #1892
    deleted user
    Ok.
    Hur fördelar sig ingångarna mot antal thru-maskiner, t ex om jag vill använda två av ingångarna som stereo (left right) och de andra två som varsin mono, blir det då 4, 3 eller bara en thru-maskin?

  33. #1893
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Du kan köra alla ingångar genom en och samma thrumaskin eller dela upp dem mellan flera, vilket du nu tycker passar bäst.
    Och du måste inte använda dig av en thrumaskin som tar upp ett track som du kanske vill använda till samplingar. Du kan istället i mixerinställningarna bestämma att A B och/eller C D - ingångarna går direkt till main out.

  34. #1894
    deleted user
    Fasen vad coolt, tack för infon Antimon o Fippe
    Kanske man skulle prova Octan ändå!

  35. #1895
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Byta mot ENIGISER?

  36. #1896
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byta mot ENIGISER?
    kan KANSKE byta mot en AKS, men det är EVENTUELLT det enda jag kan tänka mig att byta bort den mot.

  37. #1897
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byta mot ENIGISER?
    Hade jag inte varit i behov av pengar så illa så hade jag gärna gjort det

  38. #1898
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av SnareTheMind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade jag inte varit i behov av pengar så illa så hade jag gärna gjort det
    Alltså Axxe ger mig sin ENIGISER mot min Octatrack

  39. #1899
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Haha ok, då är jag med, skadar ju inte med en till i reserv

  40. #1900
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och du måste inte använda dig av en thrumaskin som tar upp ett track som du kanske vill använda till samplingar. Du kan istället i mixerinställningarna bestämma att A B och/eller C D - ingångarna går direkt till main out.
    Den hade jag missat! Tack för infon!

  41. #1901
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran

  42. #1902

  43. #1903
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Har stått och loopat en halvtimme nu innan läggdags.

  44. #1904
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Sitter och repar för debutspelningen om ett par veckor på Fylkingen. Vilken underbar maskin detta är. Då använder jag den ändå ganska slött, kör olika static-spår som jag mixar, utan något finlir med crossfader eller upphackade samplingar. Ska sätta mig in i loopern när jag hinner. Känns rätt nödvändigt med midi-fotpedal för gitarrister, finns det nån bra billig standardgrej, motsvarande BCR för midicontroller?

  45. #1905
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter och repar för debutspelningen om ett par veckor på Fylkingen. Vilken underbar maskin detta är. Då använder jag den ändå ganska slött, kör olika static-spår som jag mixar, utan något finlir med crossfader eller upphackade samplingar. Ska sätta mig in i loopern när jag hinner. Känns rätt nödvändigt med midi-fotpedal för gitarrister, finns det nån bra billig standardgrej, motsvarande BCR för midicontroller?
    http://www.thomann.de/dk/behringer_fcb_1010.htm

    Som den i videon...

  46. #1906
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    @Bollyhood: vad avses med pingponglooping? Man har alltid kunnat spela in från en spår till ett annat med overdub, om det är det du menar. Det funkar likadant med loopern tror jag.

    De har lagt till kvantiserad inspelning, vilket jag inser nu att jag saknat. Jag gillar och sitta och spela live och spela in med Octatracken, och det är ett helvete att komma åt att slå av rec triggen när man börjat spela.

    Även kvantiserad uppspelning, vilket som jag fattar gör att man skulle kunna breaka lite med Sample trigs istället för att bara programmera med sequencer-triggarna.

    Och en del annat smått och gott!

  47. #1907
    robopants
    robopants är uppkopplad nu
    robopantss avatar
    Veteran
    man borde kunna låsa uppspelningsriktningen till en lfo med fyrkantsvåg och få pingpong. Blir dock inte samma kontroll som med vanlig loop.

  48. #1908
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    den här tekniken är säkert inte lika viktig för techno/house etc.
    Jodå, essentiell skulle jag nog säga

  49. #1909
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Sitter på telefonen, därför orkade jag inte googla. Men vad är längsta samplingstiden nu?

    Kan man skyffla över samplingar till maskinen som bara spelar upp saker direkt i octan, eller måste man gå omvägen via datorn?

    Det enda jag vill spela upp med den är ju visserligen långa pads och sånt. Annars räcker nog den vanliga tiden. Nu får återbäringen skynda på så att jag kan börja sampla, blir otålig. Ifall ni känner någon som ev. Vill göra sig av med sin octa i sommar så kan ni hojta till!

  50. #1910
    robopants
    robopants är uppkopplad nu
    robopantss avatar
    Veteran
    16 sekunder är max längd.

  51. #1911
    klacke
    klacke är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    med OS 1.2 kan man allokera RAM minnet som man vill. Man kan också välj mellan 16 eller 24 bitar. Så jag tror att den nya maxlängden nu är närmare 10 minuter.

  52. #1912
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    10 minuter är ju bättre än guld!

    Men kan man bounca ett spår man samplat i en flexmachine till en static och vice versa? Om jag inte är helt off (och elektron också för den delen) så borde det väl inte vara något problem?

  53. #1913
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Var på JAM häromdagen och pillade på en OT. Gaaaaah, vad sugen jag blev! Vore ju fantastiskt skönt att inte behöva tömma MDn på varenda liten sampling när man ger sig i kast med något nåt. Tänk att ha ett par minuter bas i den att kasta in när det passar och då inte behöva lägga en dag på att spela in i rätt tonart och hastighet. Får väl sno ett sommarjobb från en arbetslös ungdom.

  54. #1914
    EzRollers
    EzRollers är inte uppkopplad
    EzRollerss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    hmm.....lekte med pickup igår...o idag så när jag ska glytta mig så säger Maskinen...Rec mem Full....hur gick det till`? o framför allt...hur tömmer jag minnet?
    Någo som har en aning?

  55. #1915
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nä alltså, i flex har jag för mig det kallades..? om du klipper upp en sampling i många slices.. sen vill förlänga en sustain på en kort greja, så hittade jag inte pingpong looping som alternativ.. alltså den börjar spela som vanligt.. sen när den kommer till dina loop points så går den fram & tillbaka. låter ofta mer naturligt än vanliga loopar. speciellt om man har korta samples som sagt. typ ett gitarrslag, eller ett ackord som bara är fritt en liten kort stund i en låt.

    observera dock att jag oftast samplar gammal soul och dyligt så måste ofta leka alkemist och trolla med samplern för att få vissa grejer att bli feta. den här tekniken är säkert inte lika viktig för techno/house etc.
    Pingpong funkar. Ny tutorial uppe nu:


    https://youtu.be/fiTS7hqnElQ

  56. #1916
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Octatrack OS 1.21 adds new MIDI CC commands. Incoming CC data can now be interpreted as for example note on commands, meaning it is now possible to control Pickup machines using foot pedals sending CCs. Some bugs have also been fixed.

    The Octatrack manual has been considerably updated and now covers OS 1.21.

    http://www.elektron.se/products/octa...tion=downloads

  57. #1917
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Manual och allt!!

  58. #1918
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Åååh! Vad jag vill ha en. Det känns så otillfredsställt med bara två av tre möjliga. Tänk vad mycket kul jag missar.

  59. #1919
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Kan man uppdatera OS via USB?

  60. #1920
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Måste ta och läsa manualen känner jag... kunskapsmässigt sett så ligger jag på OS 0.99, och inte 1.21.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •