Sidan 90 av 90 FörstaFörsta ... 40 80 86 87 88 89 90
Resultat 5 341 till 5 397 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #5341
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den säger till.
    exemplariskt!

  2. #5342
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bytte batteri för första gången, och då behöver man ju koppla ur tre kablar: J2, J3 och J5. Men vad är den stora kontakten, J4, till för egentligen?

    Bifogad fil 107017
    Kan vara för att flasha firmware, eller någon testport för produktionen typ.

  3. #5343
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

  4. #5344
    Trehune
    Trehune är inte uppkopplad
    Trehunes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ezbots FX template för OT verkar riktigt cool:
    https://www.youtube.com/watch?v=3D4HhduBWKA

  5. #5345
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Har varit sugen på Chase Bliss Blooper/Habit men har utforskat min Octatrack o tycker jag kommer ganska nära. Skaffade samtidigt en MIDI Baby 3 och har programmerat två knappar av tre. En sänder note 60 som sätter igång inspelningen, overdub eller gör en helt ny inspelning. Den andra knappen sänder note 64 och stoppar inspelningen. Jag har då en tredje knapp kvar att programmera och skulle vilja ha samma funktion som "Rec 3" på Octatracken för att helt rensa buffern. Finns det någon sådan MIDI-funktion? Det är inte superviktigt men vore en bonus.

  6. #5346
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Letar enkel och billig fotpedal med midi att styra pickup machine med. Vad finns? Vad kör ni och trivs med?

  7. #5347
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Letar enkel och billig fotpedal med midi att styra pickup machine med. Vad finns? Vad kör ni och trivs med?
    Behringers FCB1010 har jag använt live. Kostar lite, är gedigen och funkar fint, men är rätt stor.

  8. #5348
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringers FCB1010 har jag använt live. Kostar lite, är gedigen och funkar fint, men är rätt stor.
    Tack! Ja, den ser ju rejäl ut, men i största laget kanske.

  9. #5349
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Fasen, vad gör jag för fel?
    Försöker få till trigless trigs.
    Trigless locks funkar, men när jag håller inne en lock och trycker Yes så blir den inte ljusgrön utan behåller samma mörkgröna färg. Är det något mer jag måste göra?

  10. #5350
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Svarar mig själv efter lite efterforskningar:
    Efter OS 1.40 trycker man trig + No i stället

  11. #5351
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Ok, ny fråga!

    Kan man få direct-in lyssningen i mono utan att offra ett spår som en Thru-maskin?

  12. #5352
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/_7vkWvnlSr4

    Kan den låta som en 303?

  13. #5353
    Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, ny fråga!

    Kan man få direct-in lyssningen i mono utan att offra ett spår som en Thru-maskin?
    Undrar också!

  14. #5354
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Startat min Octatrack efter lång tid från varandra. Minst sagt en del att fräscha upp i det dammiga minnet. Kul!

    Men. Jag får inte till hur jag gör en preview på en slice. Har för mig att jag tweakar till starten och med en (eller en kombinerad, såklart!) knapptryckning får höra resultatet. Func + Yes sitter i muskelminnet men slicen triggas inte. Jag kan klicka på trig-knappen som motsvarar mitt track, men då måste det tracket vara inställt på just den slice jag jobbar med. Putsar jag till flera slices så måste jag då alltså gå in och ur Edit läget för att kunna trigga rätt slice. Är det nån inställning som jag missat?

  15. #5355
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Startat min Octatrack efter lång tid från varandra. Minst sagt en del att fräscha upp i det dammiga minnet. Kul!

    Men. Jag får inte till hur jag gör en preview på en slice. Har för mig att jag tweakar till starten och med en (eller en kombinerad, såklart!) knapptryckning får höra resultatet. Func + Yes sitter i muskelminnet men slicen triggas inte. Jag kan klicka på trig-knappen som motsvarar mitt track, men då måste det tracket vara inställt på just den slice jag jobbar med. Putsar jag till flera slices så måste jag då alltså gå in och ur Edit läget för att kunna trigga rätt slice. Är det nån inställning som jag missat?
    Går du mellan slices med pil höger/vänster? Det funkar för mig, då ser jag "SLICE 1" osv på skärmen och kan göra preview med FUNC+YES.

    edit för tydlighetens skull: menar alltså i editorn.

  16. #5356
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Precis så! Jag går mellan slices med pilen men kan inte göra preview. Har för mig att jag haft detta problem förut men då hade jag en kort sejour med Octan så jag pallade inte reda ut hur jag kunde lösa det

  17. #5357
    perry
    perry är inte uppkopplad
    perrys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om jag har en låt i arrengern som jag gillar, men vill ha ett intro som de andra i bandet kan "jamma" lite till, tills jag bestämmer att låten börjar... kan jag loopa row 1 tills vi har feeling och sen bara "pil ner" och hoppa på row 2 och börja låten??? Eller hur ska jag lösa det? Alltså, jam-intro som sömlöst går in i låt!

    ---Förhoppningsvis löst---
    Senast redigerat av perry den 2023-05-02 klockan 12:17. Anledning: Nykter och helt förmögen till att läsa i manualen!

  18. #5358
    Reveal
    Reveal är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Nya Templets för Octatrack!

    Ultimate Octatrack FX Template 1.0
    64 FX, 2 Loopers, Compressors

    För att ladda ner: https://ko-fi.com/s/6866d8033a


    https://youtu.be/5m4pvtP-o8I

  19. #5359
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Fan vilken speciell maskin Octan är ändå, ena dagen funderar man på att sälja den, dagen efter vill man ha två.

  20. #5360
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan vilken speciell maskin Octan är ändå, ena dagen funderar man på att sälja den, dagen efter vill man ha två.
    Jag har faktiskt två och ibland när det dyker upp en till salu tänker jag "Hmmm, kan jag motivera att ha tre?" Än så länge har jag inte kunnat det.

    Någon använder sin iPad som skärm till Octatrack. Galenskap!


    https://youtu.be/xL1jSe6bFIo

  21. #5361
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Haha!
    Härligt med galenskap ändå!

    ...hmm, då kanske man kan ha två då...

  22. #5362
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha!
    Härligt med galenskap ändå!

    ...hmm, då kanske man kan ha två då...
    Jag hade två men fick för mig att jag bara behövde en. Bytte mot en Analog Rytm MkII så jag hade två sådana istället. Tänkte att jag skulle göra techno set med bara två Analog Rytm och en DJ-mixer. Det blev inte av och sedan behövde jag två Octatrack igen. Så nu har jag två OT och endast en AR MkII. Fan!

  23. #5363
    Reveal
    Reveal är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Headphone-jacket är helt dött på min OctaMKI.. Får inge ljud öht och bara en output fungerar och ljudet är då väldigt svagt.

    Har någon haft liknande problem? Har haft diverse andra olika problem med AR-MKI och A4-MKI och skickat in till Elektron på reparation.
    Känner att jag är helt trött på skicka på service så ofta, blir mycket pengar.

    Är det någon som vet hur man fixar det enkelt? Eller är det kört typ?
    Vad kan man få för en trasig Octatrack?

  24. #5364
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Reveal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Headphone-jacket är helt dött på min OctaMKI.. Får inge ljud öht och bara en output fungerar och ljudet är då väldigt svagt.

    Har någon haft liknande problem? Har haft diverse andra olika problem med AR-MKI och A4-MKI och skickat in till Elektron på reparation.
    Känner att jag är helt trött på skicka på service så ofta, blir mycket pengar.

    Är det någon som vet hur man fixar det enkelt? Eller är det kört typ?
    Vad kan man få för en trasig Octatrack?
    Det hände mig för ett antal år sedan. Mig veterligen så är det ett känt fabriksfel på MK1 och Elektron lagade därför min Octatrack gratis.

  25. #5365
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Reveal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Headphone-jacket är helt dött på min OctaMKI.. Får inge ljud öht och bara en output fungerar och ljudet är då väldigt svagt.

    Har någon haft liknande problem? Har haft diverse andra olika problem med AR-MKI och A4-MKI och skickat in till Elektron på reparation.
    Känner att jag är helt trött på skicka på service så ofta, blir mycket pengar.

    Är det någon som vet hur man fixar det enkelt? Eller är det kört typ?
    Vad kan man få för en trasig Octatrack?
    Jag gav som jag minns det 5 000 för min mkI med trasigt hörlursuttag eftersom jag aldrig använder lurar direkt ut från Octan.

    Andra kanske skulle värdera den lägre, men ”trasig” tycker jag är lite att ta i.

  26. #5366
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Någon som testat att koppla till pads och trigga slices ála MPC?

  27. #5367
    Antigone
    Antigone är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Har lekt med tanken att klippa en octatrack ett tag nu så undrar lite ang hur en setup med ableton/octa skulle se ut?
    Sålde av allt i hårdvaruväg ett tag sen så känner att det börjar bli dags för en manick som får ta tid att lära sig ordentligt och integrera i mitt ordinarie workflow med ableton

  28. #5368
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Så har jag till slut, efter många års funderande, skaffat octa. Får se när jag ska ha tid att lära mig den. Hoppas på att åtta år med A4 ska ge mig liiiite hjälp.

  29. #5369
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så har jag till slut, efter många års funderande, skaffat octa. Får se när jag ska ha tid att lära mig den. Hoppas på att åtta år med A4 ska ge mig liiiite hjälp.
    Tyvärr inte

    Skämt o sido, jag är inne på min tredje Octa och först nu uppskattar jag den (nog mer än något annat jag har). Man behöver ge den lite tid och inte sitta för sällan.

  30. #5370
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr inte

    Skämt o sido, jag är inne på min tredje Octa och först nu uppskattar jag den (nog mer än något annat jag har). Man behöver ge den lite tid och inte sitta för sällan.
    Haha men sequencern, paramaterlås, osv har jag koll på. Det måste väl vara värt nått Tänker att jag ska försöka ta lite soffsessions till morgonkaffet med den för att få lite feel.

  31. #5371
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha men sequencern, paramaterlås, osv har jag koll på. Det måste väl vara värt nått
    Jadå, jag skojade lite bara
    En del saker sitter på lite andra ställen bara. Sedan har de lagt till lite av funktionerna från de nyare burkarna, probability trigs mm, som får lite udda knappkommandon då de inte fanns från början.

  32. #5372
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Är nya octan (mk2) något lättare/snabbare att använda? Jag tänker på de extra knapparna och vad nu mer som kanske är uppdaterat..?

    Jag verkligen älskade och avskydde att jobba med de octatracks som jag hade förr. Det återkommande problemet för mig var att jag använde dem för sällan för att jag skulle minnas alla kortkommandon som behövdes för att kunna göra något med dem

  33. #5373
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Har inte jobbat med ettan men antalet nödvändiga kortkommandon på tvåan är definitivt mindre tack vare de extra knapparna. Det är dock oavsett en maskin som är knepig att jobba med bara då och då eftersom det är så många ”settings” man ska pilla med som ligger på olika ställen, och det gäller både ettan och tvåan. Skärmen är mindre på tvåan men mycket ljusare. Och så är det något med ballanserade inputs på tvåan. Annars identiska.
    Senast redigerat av Ullrich den 2023-09-20 klockan 08:50.

  34. #5374
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Morgonkaffesession #1 avklarat. Suttit med ett litet leende senaste 45 min haha. Vilken ohyggligt kul maskin! Så lekfull att mangla loopar med. Väldigt direkt får jag ändå säga. Tre ganska plain trumloopar förvandlades snabbt till ett dubbigt beat.

    Och för att följa vidare på diskussionen så är min en mkI. Ägaren före ägaren jag köpte av hade satt på lite fuskstickers med kortkommandon. Var t ex till stor hjälp att direkt förstå hur man laddar sample, kommer till audio editiorn, osv. Kommer ändå bli lite manualläsande såklart men ändå

  35. #5375
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte jobbat med ettan men antalet nödvändiga kortkommandon på tvåan är definitivt mindre tack vare de extra knapparna. Det är dock oavsett en maskin som är knepig att jobba med bara då och då eftersom det är så många ”settings” man ska pilla med som ligger på olika ställen, och det gäller både ettan och tvåan. Skärmen är mindre på tvåan men mycket ljusare. Och så är det något med ballanserade inputs på tvåan. Annars identiska.
    OK! Jag ska försöka övertala mig själv här, men samtidigt så vet jag att jag inte kommer kunna använda den mer än i kortare perioder. Tack för fin info! Och tack även till Max!

  36. #5376
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Trig mutes verkar vara en högt önskad feature som aldrig blivit implementerad? Har ni några smarta sätt runt det internt? Låter lite avklippt om man mutar en virvel med delay t ex.

  37. #5377
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Vet att folk löst det med att fippla med midispåren, alltså köra en kabel från midi ut till midi in.
    Sök på typ midi loopback eller något sådant. Har inte mäktat med att testa själv än.

    Edit:
    typ såhär:
    https://www.elektronauts.com/t/octat...x-mutes/198895

  38. #5378
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Själv är jag inne på att fixa någon form av batterilösning till Octan.

  39. #5379
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Lätt sugen på en grå mk2, men är overbridge-frälst och har svårt att se bortom det. Måste väl komma en mk3 snart…

  40. #5380
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Det hade varit skoj om man kunde skicka lfo till microtiming.

  41. #5381
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hade varit skoj om man kunde skicka lfo till microtiming.
    Jag använde ett trick på electribe förr. En lite paus innan ljudet och sen modulera pitch, så blir det typ modulation av microtiming. (Det här ”tricket” var från början en bieffekt av att jag inte orkade klippa samplingarna ordentligt).

  42. #5382
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om det finns lite "luft" i början av samplingarna så kan man modulera startpunkt också.

  43. #5383
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Sant!
    Tror att jag luftade lite på Electriben med.

  44. #5384
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Min Octatrack börjar balla ur tror jag..

    Varje gång jag väljer "Arranger Mode" med FUNC+Arranger så hoppar den automatiskt till pattern E01.
    Spelar ingen roll vilken pattern jag står på.
    Måste byta bank och pattern direkt när jag går ur Arranger.

    Någonting märkligt hände idag också när jag skulle in i Slice Grid på ett instrument..
    När jag hoppade tillbaka så ändrades samtliga instrument till "Thru Machines".

    Någon som varit med om liknande?

  45. #5385
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Så här snart 14 år efter att den kom... sjukt att fortfarande inget kan matcha Octatrack egentligen. Så mycket kärlek till detta instrument. Garanterat det instrument jag tillbringat mest tid med av alla instrument någonsin. Finns alltid med i någon roll.

    Kör fortfarande på ettan för att jag egentligen inte sett någon anledning att skaffa tvåan. Söker dock nästan anledning att byta bara för att det vore fint på något vis. Någon som kan sälja på mig en riktigt fin anledning?

  46. #5386
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Känner ingen som inte älskar Octatracken… den är magisk.
    Allt huvudbry är förlåtet var gång man lyckas ta sig ner för backen med en idé på dett pariserhjul

    Hittade min gamla konversation med Jon när jag försökte tigga till mig ett ex August 2010
    När kom den ens? Vet att jag var beta så måste vart rätt tidig ändå…

    Kör fortfarande Mki pga fattiglapp! Men… har faktiskt två just nu!

    Mki har fördelen att en display man kan se i solljus och att att knappes REC3 som gör att man kan arm:a intern Rec kanalen med den knappen och även köra Hold Rec med knapp.

    Vettefasen hur man kör Hold Rec från internal utan trigg utan den knappen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan inte säga att jag grävt efter det heller dock…

  47. #5387
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Midi-knappen dubblar för ändanålet på mk1.
    Jag har haft flera mk2 innan, men min mk1 är min keeper.

  48. #5388
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mki har fördelen att en display man kan se i solljus och att att knappes REC3 som gör att man kan arm:a intern Rec kanalen med den knappen och även köra Hold Rec med knapp.

    Vettefasen hur man kör Hold Rec från internal utan trigg utan den knappen?
    När man är i REC Edit på Mk1 fungerar Midi-knappen precis som REC 3 på Mk2. Interna signalen ser man på den gröna lampan bredvid Midi.

    - - - Updated - - -

    Ja holy hann före.

  49. #5389
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Juste så va det. Längesedan jag lekte med den.
    Mest samplat externt i senaste livegrejerna. Tycker Hold är så nice. Även om one-shot rec är mer ’ordentligt’… men hold skapar så mycket happy accidents… har även arbetat med med slices men häromdagen lekte jag ytterst ytligt med time inställningen och laja runt med start och loop punkter… också kul för att hitta grooves.

  50. #5390
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Testade EZBOTs nya ”granuläreffekt”-preset.
    Var rätt nice.
    Han snackar om det här, mycket tjöt dock: https://www.youtube.com/live/FFdayTl...Wdinzn73Jm3YHL

  51. #5391
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Octatrack-proffs! Jag har en fråga! Scenario: En one-shot trig har startat en statisk maskin som spelar en lååång sampling (tänk miljöljud typ). Vi hänger kvar på pattern 1. Hold är INF. När jag switchar till pattern 2 skulle jag i en drömvärld vilja sätta en trig som gör att Release-fasen kickar in och miljöljudet fadear bort. Det kan vi inte, eftersom en envelope är en envelope. Sååå, då tänker jag så här: Jag får sätta trigless locks på varje steg och fadea ut samplingen genom att sänka volymen stegvis (och komma ihåg att byta pattern så inte det börjar om). Eller göra det manuellt med en scene. Finns det några alternativ för att hantera det?

  52. #5392
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Octatrack-proffs! Jag har en fråga! Scenario: En one-shot trig har startat en statisk maskin som spelar en lååång sampling (tänk miljöljud typ). Vi hänger kvar på pattern 1. Hold är INF. När jag switchar till pattern 2 skulle jag i en drömvärld vilja sätta en trig som gör att Release-fasen kickar in och miljöljudet fadear bort. Det kan vi inte, eftersom en envelope är en envelope. Sååå, då tänker jag så här: Jag får sätta trigless locks på varje steg och fadea ut samplingen genom att sänka volymen stegvis (och komma ihåg att byta pattern så inte det börjar om). Eller göra det manuellt med en scene. Finns det några alternativ för att hantera det?
    Går det kanske att parameterlåsa hold?

  53. #5393
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Höftar här nu. Du kan inte rita en go fade i lfon som du triggar med One? Eller går den upp igen när den är klar?

    Alternativt en långsam exponentiell vågform.
    Senast redigerat av odlarn den 2024-03-24 klockan 19:59.

  54. #5394
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det kanske att parameterlåsa hold?
    Oh! Så att triggen som triggar samplingen har en parameterlåst hold, och sedan kan man resetta den med en trigless trig typ? Spännande! Ska labba med det! Tack!

  55. #5395
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Höftar här nu. Du kan inte rita en go fade i lfon som du triggar med One? Eller går den upp igen när den är klar? Alternativt en långsam exponentiell vågform.
    LFO:s har jag inte utforskat för detta! Grym idé! Ska testa och se vad man kan göra! Tack!

  56. #5396
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det kanske att parameterlåsa hold?
    Det gick det, och jag lärde mig något om Octatrack på vägen. Det här kanske är självklart, men jag hade inte fattat det. Jag försökte både med att parameterlåsa bort hold och även att köra en single cycle LFO enligt odlarns tips. Båda funkade - ibland. Jag kunde bara inte fatta varför. Sen insåg jag att det har att göra med vilken part som ljudet triggats ifrån? Alltså:

    Pattern 1, part 1: En lång sampling triggas i en static-machine
    Pattern 2, part 2: Du gör parameterlåsning, triggar en LFO eller likn.

    I detta fall kommer det man gör i sequencern inte ha någon påverkan alls på samplingen. Däremot kan man såklart ratta manuellt med den. Om pattern 1 också går på part 2 så funkar båda era tips utmärkt. Detta kanske är självklart, men för mig en ny nyttig upptäckt.

    Så jag behöver tänka om lite i hur jag disponerar patterns och parts bara. Vad jag är ute efter är att jag vill ha en "kill pattern" som jag kan växla till för att smidigt fejda ut 3-4 spår när det är dags att avsluta en låt. Så att man alltid har en nödutgång. Så bara jag håller lite parts i huvudet och triggar samplingen på samma part som min "kill pattern" ligger så kan jag byta pattern för att bryta INF på Hold och istället gå till Release-fasen av envelopen. Tack för hjälp!

  57. #5397
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Ett annat sätt som iaf kunnat förenkla något hade varit att använda två parameter locks och använda parameter slide-funktionen för att fade:a från normalvärde ner till noll.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •