Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 398

Ämne: Inspiration från hjältar

  1. #121
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag håller ändå Bruce Haack som hörnsten... men så har jag inte tagit UFO tysken till mig ännu så det kan värderas om.. Stockhausen kanske borde ligga främre på min lista... hur som de är inspiration båda.

    *whack* *whack*

  2. #122
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryknin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej - jämför inte Stockhausen med Lundsten. Det finns inga likheter. Möjligtvis ålder
    och kufiskhet.

    Stockhausen är liksom en grundpelare för all västerländsk elektronisk musik.
    Och han beskrev 9/11 i stil med: Det största konstverket någonsin (lägger ingen värdering i det, men helt klart kommer det från en hjärna som inte skriver sago-
    kompositioner om renar och snö).
    Nej nej såklart - jag menade det kufiska... Ralphs kosmiska dimensioner
    och Stockhausens syn på Den nya människan! Musikaliskt är det helt olika
    divisioner... Bayern München mot Brommapojkarna ungefär

  3. #123
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

  4. #124
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Tänkt för mycket i lustiga banor tydligen... i morse hände nått sjukt...

    Någon gång på morgon kvisten på kallade jag fugans uppmärksamhet

    -Hanna

    -Hanna?

    Gång efter gång ropade jag ut hennes namn hon vakna och tänkte vad är det me han.. jag struntar i det för han sover.. och det gjorde jag...

    Jag var dock ganska på mig ändå.. och blev mer och mer högljud... så hon bestämmer sig för att svara...

    -JAAAH (irriterat)

    Då svara jag helt lugnt och sansat!! med en fråga??

    -Är det du eller jag som hamnat fel i tiden?

    Fått detta berättat för mig... för jag sov under hela förloppet... skyller allt på Stockhausen nu... jag är kaput i huvvet!! Tror det är dax att göra lite musik..

    Hahahahahaha!!

  5. #125
    olivettis avatar
    Veteran
    insåg plötsligt att jag är skadad.
    kan fan inte titta o lyssna på ett klipp som är osynkat (cage)
    en liten parantes i denna tråd, men det stör mig ngt enorm så jag kan inte
    ta till mig det som sägs och gå vidare o svara på trådskaparens fråga

    (jefla klåpare som laddar upp, eller om det är youtube som fuckar upp allt)

  6. #126
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Distraktioner då... 5- 10 kubik snö att skyffla upp idag.. ska försöka vända det till inspiration... frustrationer kan vara triggande oxå..

  7. #127
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Distraktioner då...
    Life itself

  8. #128
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SAFE1978 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    att prata om musik är som att dansa om arkitektur
    Klart man kan dansa om arkitektur!

  9. #129
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Life itself
    Eller bara en video snutt som är ur sync.!

  10. #130
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller bara en video snutt som är ur sync.!
    ...eller ful mustasch på nyhetsuppläsaren

  11. #131
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Fast allt går att vända.... vet man det så går det fint..!!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-02-22 klockan 00:11.

  12. #132
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    http://www.youtube.com/watch?v=nKZ-GjSaqgo

    DSP som liv... sequenser synthes som livsform?? Såg det på tv kort i förbifaten...

  13. #133
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jaha, varför man håller på? Tja, jag har spelat instrument sen innan jag kunde prata rent. Och sen bara fortsatt. En period från mellanstadiet till typ i början av 20-årsåldern trodde jag att jag ville bli känd och sprida min musik. Sen insåg jag, efter att ha försökt med olika band några år, att jag bara spelar för mig själv, i princip. Som att vara beroende av dropp liksom. Näringen, tillfredsställelsen och utvecklingen kommer när jag spelar. Punkt. Ibland tröttnar man på att spela själv, och då söker man upp nån att spela med. alltid finns det nåt att spela, nya vägar att ta. Väldigt få av dessa vägar har anknytning till utgivning. Jag känner så här: I det här livet vill jag spela musik på instrument. Att jobba på utgivning och uppmärksamhet tar för mycket av detta livets tid i anspråk för att vara värt det. Säkerligen har jag levt andra liv där det varit värt det, men här och nu vill jag bara spela. Att man nuförtiden kan spela in hemma med klass är ju fantastiskt, och jag har extremt produktiva perioder. -07 spelade jag in tre fullängdare med helt olika musik mellan feb och okt. Och vart nöjd. Så jävla skön känsla. Vad skulle slå det?

    Hmm, långt och flummigt värre, och inget att stoppa i pipan. Tror jag ska plocka ner mandolan från väggen ett tag...

  14. #134
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, långt och flummigt värre, och inget att stoppa i pipan. Tror jag ska plocka ner mandolan från väggen ett tag...
    Nej, mycket intressant läsning! Men har du någon drivkraft att få ut det du gör till
    andra, eller är det enbart för din egen "feelgood"?

    Har du en mandola????

  15. #135
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, mycket intressant läsning! Men har du någon drivkraft att få ut det du gör till
    andra, eller är det enbart för din egen "feelgood"?

    Har du en mandola????
    Har den drivkraften ryckvis då och då. Men det rinner oftast ut i sand och jag är oftast glad ändå. Själva musiken tar ju aldrig nån skada. Den bara fortsätter att vara musik, och att förnya sig själv.

    Min egen "feelgood"... Det låter ju som nåt egotrippat, men jag skulle mer säga att det är som med mat och vatten ungefär. Nåt nödvändigt.

    Musiken har ju ett eget liv liksom. Ett exempel: Man spelar live och känslan är FANTASTISK. Man går av scenen på små moln taggad som fan. Så säger ens bästa kamrater att "det där var ju inte det bästa ni spelat...". Och man lyssnar på nåns inspelning av´et, och håller med. En annan gång är man trött som fan och vill hem egentligen och bara tråkar igenom en konsert och folk bara "wow, det var SÅÅÅÅÅ fett!". Slutsats: Känslan "ljuger". Samma sak gäller för inspelning. Så jag slutade oroa mig för resultatet live/i studion för inget man kan göra (repad/orepad, småväck/spiknykt, nervös/kolugn, pigg/trött osv) påverkar detta. Man bara kör var och hursomhelst och ibland blir det bra och ibland inte.

    Lite teoretiserande... Och, ja, jag har en mandola. Att byta mellan gurans kvart-stämning och mandolan/mandolinens kvintstämning är som att duscha av hjärnan från fastnade mönster. Underbart. Och när inget annat funkar får man plocka fram saroden.

  16. #136
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Härligt att höra..... då är man inte ensam!!

  17. #137
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min egen "feelgood"... Det låter ju som nåt egotrippat, men jag skulle mer säga att det är som med mat och vatten ungefär. Nåt nödvändigt.
    ...feelgood alltså

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutsats: Känslan "ljuger".
    Håller inte riktigt med om att känslan ljuger, men det beror lite på sinnesstämningen.
    Två situationer - ibland känner man sig fan så mycket bättre efter ett par öl, speciellt
    om publiken är (minst) lika påverkade... Men objektivt blir det inte bra Den andra
    situationen är när man är "övertänd" och man kliver ur sina ramar. KAN bli bra,
    framför allt live, men oftast blir man inte så lite besviken. Det där "låt gå" du beskriver
    fungerar förstås, men bara om man har en riktigt fast grund...


    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och, ja, jag har en mandola. Att byta mellan gurans kvart-stämning och mandolan/mandolinens kvintstämning är som att duscha av hjärnan från fastnade mönster. Underbart. Och när inget annat funkar får man plocka fram saroden.
    Mandola ger den vackraste klangen av nästan alla instrument och kul med folk som
    är nyfikna och dessutom kan göra musik med typ en tändsticksask om så behövs

  18. #138
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Känslan ljuger / förnuftet då.. det är en lögnare det av stor dignitet... allt kan ljuga och bedra!!

    Eller...?

  19. #139
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan gång är man trött som fan och vill hem egentligen och bara tråkar igenom en konsert och folk bara "wow, det var SÅÅÅÅÅ fett!".
    Just det där har jag varit med om. Det är på något märkligt sätt lika delar irriterande som fascinerande. Och som du säger, känslan ljuger. Samma sak med inspelningar. Låtar man inte riktigt är nöjd med för att de är förknippade med en dålig känsla kan mycket väl i efterhand visa sig tillhöra de bättre.

    Den stora frågan blir ju då: Om inte känsla. Så vad? Slump? Förnuft? I valet mellan de två senare väljer jag att avstå ett svar. Tycker man någonstans måste upprätthålla en gräns mellan musiken och teorin och upprätthålla en sund nivå av romantisering!

  20. #140
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    http://www.youtube.com/watch?v=ZgKFeuzGEns

    Det är dax igen... jag tror på musiken som helande- stärkande- och berusande- medel!!

  21. #141
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.youtube.com/watch?v=ZgKFeuzGEns

    Det är dax igen... jag tror på musiken som helande- stärkande- och berusande- medel!!
    Vienna Raw Vegetable Orchestra Skämt åsido - där rök en timme av
    min kväll! Fascinerande ämne!!

  22. #142
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ja den var lång!! lite för seg stundom!

  23. #143
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/gdncUKMFPiI

    Ska se alla /7 nu!!

    Jag tycker zappa är intressant i samanhanget.. större för allas vår musik än vad vi tror.. börjar tror att det är det revolutionära tänkandet som för all konst frammåt!! Verkar vara en gemensam nämnare iaf??

  24. #144
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Hade missat den här tråden. Tack för tipset sillen!
    Ska läsa mer noga sen. Nu bär det iväg på vernissage med en av mina hjältar - en duktig konstnärsvän.

  25. #145
    deleted user
    Det är mycket Stockhausen och Lundsten och sånt här... Inte riktigt samma personer som verkligen inspirerar mig:







    etc etc etc etc....

  26. #146
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Skilling ser du nån röd tråd i dem?? Jag tycker mig göra det!?!

    Det är väll mer fundamenten jag vill diskutera än personerna... vad musiken gör för och med folk. Det handlar inte så mycket om personerna som vad de ville säga... och att det finns nått i musik som tilltalar människan.. och att vi lägger in mer eller mindre i våra tolkningar och förväntningar...

    Alla har vi inte samma hjältar men vi kan tala inspiration utifrån oss själva och vilka vi är!!

    Jag tycker den här tråden är trevlig!!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-03-03 klockan 16:22.

  27. #147
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hår som gemensam nämnare? Vilka är de Skilling?

  28. #148
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag har lyssnat en hel del på Zappa i mina dagar men kan ruttna lite att man inte får tycka att vissa grejor han gjort låter apskit. De som har Zappa som religion kan gå i taket om man kommer med en sådan hädelse.

    Jag uppskattar verkligen kvaliteten på det han gjort men förstår samtidigt de som inte förstår ett skvatt. Sen finns det en liten klick som har "Vi lyssnar på Zappa för vi är lite smartare" som mantra. Jodå, dom finns.

    /Mein

  29. #149
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Vi lyssnar på Zappa för vi är lite smartare" som mantra. Jodå, dom finns.

    /Mein
    Då tror jag de missat nått.... för så ville han nog inte ha det??

  30. #150
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skilling ser du nån röd tråd i dem?? Jag tycker mig göra det!?!
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hår som gemensam nämnare? Vilka är de Skilling?
    O ja, ser definitivt en röd linje mellan dem. Högenergi, skrev och hjärna, banbrytande, fantastiska artister.

    Sedan är (eller var) alla så jävulusiskt coola, vilket visst är viktigt för en ytlig fan som jag...

    Uppifrån och ner:

    Otis Redding
    Iggy Pop
    Patti Smith
    David Byrne
    Bob Dylan

    Det där är ju ett axplock av mina hjältar, skjutet från höften, men ganska så representativa, tror jag.

  31. #151
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Otis och Dylan står högt på min lista oxå.. så det så!! Tror det eller ej jag kommer inte ur nåt rave techno eller synth förflutet..

  32. #152
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Senast redigerat av Sillen den 2010-03-03 klockan 20:23.

  33. #153
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skilling: Ah, allright. Har inte koll på hur de ser ut, namnen är ju en helt annan sak.

    Funderar på om jag har några hjältar sådär på det sättet. Det skulle vara Björk då, för att hon gör vad hon själv vill och känner för. Lyssnar man på den samlade produktionen så uppfattas det som rejält spretigt, och det är det jag gillar. Det händer saker, även om jag inte gillar allt hon gör.

  34. #154
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Håller inte riktigt med om att känslan ljuger, men det beror lite på sinnesstämningen.
    Två situationer - ibland känner man sig fan så mycket bättre efter ett par öl, speciellt
    om publiken är (minst) lika påverkade... Men objektivt blir det inte bra Den andra
    situationen är när man är "övertänd" och man kliver ur sina ramar. KAN bli bra,
    framför allt live, men oftast blir man inte så lite besviken. Det där "låt gå" du beskriver
    fungerar förstås, men bara om man har en riktigt fast grund...

    Eller så blir det bra.

    Och fast grund... Ett jam är ju oftast gudomligt. En låt är mer osäkert. Min erfarenhet i alla fall.

  35. #155
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    O ja, ser definitivt en röd linje mellan dem. Högenergi, skrev och hjärna, banbrytande, fantastiska artister.

    Sedan är (eller var) alla så jävulusiskt coola, vilket visst är viktigt för en ytlig fan som jag...

    Uppifrån och ner:

    Otis Redding
    Iggy Pop
    Patti Smith
    David Byrne
    Bob Dylan

    Det där är ju ett axplock av mina hjältar, skjutet från höften, men ganska så representativa, tror jag.
    Duktiga låtskrivare/sångare alla??!!!

  36. #156
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Duktiga låtskrivare/sångare alla??!!!


    Ja, det med.

  37. #157
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lyssnat en hel del på Zappa i mina dagar men kan ruttna lite att man inte får tycka att vissa grejor han gjort låter apskit. De som har Zappa som religion kan gå i taket om man kommer med en sådan hädelse.

    Jag uppskattar verkligen kvaliteten på det han gjort men förstår samtidigt de som inte förstår ett skvatt. Sen finns det en liten klick som har "Vi lyssnar på Zappa för vi är lite smartare" som mantra. Jodå, dom finns.
    Delar dina intryck av Zappa, Mein! Han har producerat väldigt mycket och av varierad
    kvalitet! Men han var definitivt en egensinnig "motor" för musikens utveckling till mer
    än 4/4 i 3-5 ackord. Tycker han har ganska mycket gemensamt med Fripp (också när
    det gäller ups/downs), men Z var extrovert och F är introvert...

    Jag har haft många perioder när jag jobbat för att försöka "fatta" vad som sker i olika
    sorts musik... Frijazz, Zappa/Crimson, tolvton, EAM, etc etc (och på senare tid, alla
    avläggare till techno etc ) för att vid en viss tidpunkt tycka: OK, nog av detta, jag
    kommer inte längre... Berikad med nya erfarenheter och insikt om vad jag tycker om
    och vad jag INTE tycker om
    längre...

  38. #158
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    O ja, ser definitivt en röd linje mellan dem. Högenergi, skrev och hjärna, banbrytande, fantastiska artister.

    Sedan är (eller var) alla så jävulusiskt coola, vilket visst är viktigt för en ytlig fan som jag...

    Uppifrån och ner:

    Otis Redding
    Iggy Pop
    Patti Smith
    David Byrne
    Bob Dylan

    Det där är ju ett axplock av mina hjältar, skjutet från höften, men ganska så representativa, tror jag.
    Tung lista det där, och väldigt representativa som du säger... Amerikaner och
    en hel del New York ockå... Kanske skulle förvänta mig Cale och NY Dolls
    Enda jag själv inte riktigt kan med är Iggy Byrne är kul, hans TH
    lite ojämnt, men alla är tänkande människor helt klart!

  39. #159
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...förresten, kul med alla Zappa-klippen, Herr Sill Ska bli intressant!

  40. #160
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tung lista det där, och väldigt representativa som du säger... Amerikaner och
    en hel del New York ockå... Kanske skulle förvänta mig Cale och NY Dolls
    Enda jag själv inte riktigt kan med är Iggy Byrne är kul, hans TH
    lite ojämnt, men alla är tänkande människor helt klart!
    Ja, det är väl iofs bara Byrne och Smith som är New Yorkers där, fast helt riktigt är jag helt fascinerad av scenen i det stora äpplet i slutet av 70-talet till början av 80-talet. NY Dolls och Ramones är dock undantagen i min värld... gillar de inte alls. Däremot kunde jag lagt till Television och Lou Reed. Talking Heads är inte alls ojämna! Världens bästa band! JJ Cale har jag faktiskt inte lyssnat så mycket på.

    Iggy Pop... alltså de tre originalskivorna med Stooges samt "The Idiot" och "Lust for Life" är absolut top notch. "New Values" är också kalas, men sedan blev det skit. Total skit. Jag blir alltid lite sorgsen när jag ser honom vid över 60 års ålder åka omkring som någon slags hårdrocksfarfar... Men fram till och med 1979 var han något helt annat. En ikon. Polaren Bowie är ännu större.

    Jag är egentligen lite bredare och en annan kväll hade det kanske blivit uteslutande brittiskt, men visst, jag är helt klart anglosaxisk långt in i själen, även om det finns inslag från andra delar av världen med. Lyssnar en massa på jazz också... John Coltrane, Miles Davies och de grabbarna. Gammal soul och funk och Van Morrison... reggae och dub har också en stor plats i mitt hjärta. En del av 80-talssynthen och postpunk/new wave ligger fortfarande mig varmt om hjärtat... osv osv..

    Och jag är fortfarande ruggigt nyfiken på ny musik. På fredag ska jag på Yeasayer som jag tycker är helt fantastiska. I början av maj blir det Editors...

    Namedropping här, men till syvende och sist finns det en klar röd linje mellan all musik jag lyssnar på som går utanpå tråkiga decennium-indelningar och som är mer komplext än olika genres... men det är den sortens artister som ger mig kickar och får mig att vilja skapa.

    Ok, sluta bladdra nu, Skilling....


    https://youtu.be/TOMHGncx4uk

    https://youtu.be/v8In-2HE90c
    Senast redigerat av Skilling den 2010-03-03 klockan 23:10.

  41. #161
    olivettis avatar
    Veteran
    de jag har fått mest inspiration från

    harmonia

    byrne/eno

    cluster

    faust

    kraftwerk

    can

  42. #162
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran


    måste kollas upp från min sida.... skägg och kaffe det kan inte gå fel!!

  43. #163
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    måste kollas upp från min sida.... skägg och kaffe det kan inte gå fel!!
    är du helt ny gällande Faust så
    ska du kolla upp de fyra första skivorna
    samt deras senaste som är i samma klass som klassikerna

    titlar?
    Faust
    Faust So Far
    The Faust Tapes
    Faust IV
    samt
    C'est... Com... Com.... Compliqué

  44. #164
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    de jag har fått mest inspiration från

    harmonia
    byrne/eno
    cluster
    faust
    kraftwerk
    can
    Kul! Ganska så Krautigt plus att Eno haft att göra med de flesta Vad tycker du
    om Boweis tyska period?

  45. #165
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tycker du
    om Boweis tyska period?
    Får jag svara också?

    David & Iggy far till Berlin:

    1977:
    Bowie - Low
    Bowie - "Heroes"
    Iggy Pop - The Idiot
    Iggy Pop - Lust for Life

    1979:
    Bowie - Lodger


    Fantastiskt. Fem av de bästa albumen ever, producerade på mindre än två år av ungefär samma folk. Musikhistoria!
    Senast redigerat av Skilling den 2010-03-04 klockan 11:22. Anledning: Vaddå "THE Lodger"? Jeeeez....

  46. #166
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul! Ganska så Krautigt plus att Eno haft att göra med de flesta Vad tycker du
    om Boweis tyska period?
    Skilling har redan svarat (fan också) :-)
    Har inget att tillägga!

    fast vänta nu.
    det här med Bowies tyska period är en liten myt/missupfattning.
    Det är väl egentligen bara Heroes som är inspelad i Berlin om jag
    förstått det hela rätt. (prata nu bara om Bowies egna album som nämns ovan)
    Fast allt klumpades ju ihop, man pratade om Berlintrilogin osv
    Men han var ju galet kreativ under 1977.
    Jösses! Två egna plus Iggys två album.
    Sen turnera han väl med Iggy också under denna tid.
    Spelade bara klaviatur i hans band, eller ngt sånt.
    Senast redigerat av olivetti den 2010-03-04 klockan 12:14.

  47. #167
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skilling har redan svarat (fan också) :-)
    Har inget att tillägga!

    fast vänta nu.
    det här med Bowies tyska period är en liten myt/missupfattning.
    Det är väl egentligen bara Heroes som är inspelad i Berlin om jag
    förstått det hela rätt. (prata nu bara om Bowies egna album som nämns ovan)
    Fast allt klumpades ju ihop, man pratade om Berlintrilogin osv
    Men han var ju galet kreativ under 1977.
    Jösses! Två egna plus Iggys två album.
    Sen turnera han väl med Iggy också under denna tid.
    Spelade bara klaviatur i hans band, eller ngt sånt.
    Njae, jag tror att alla skivor delvis spelades in i Berlin, därav namnet på perioden. Har för mig att det var så i alla fall. Och yes, Bowie spelade klaviatur i Iggys band under den perioden... fan vet om inte Iggy hängde med och körade med Bowie också...

    Egentligen tycker jag att "Station to Station" (1976) också borde vara med i den perioden, vilket gör det ännu mer imponerande... fantastisk skiva det med. Den har dock inget med Berlin att göra geografiskt sett (men musikaliskt).

    Edit: Kollade upp och "Low" är inspelad i Frankrike och mixad i Berlin, "Heroes" är helt och hållet en Berlinprodukt och "Lodger" kom till i Schweiz och New York. "The Idiot" är inspelad i samma slott som "Low" samt i Munchen, för att sedan mixas i Berlin ("The Idiot" är egentligen den första Berlinplattan). "Lust for Life" är allt igenom gjord i Berlin. Tack Wiki!
    Senast redigerat av Skilling den 2010-03-04 klockan 12:50.

  48. #168
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ok. Gamla Bowie kan få vara idol. Även för mig. Fina grejer där!

  49. #169
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njae, jag tror att alla skivor delvis spelades in i Berlin, därav namnet på perioden. Har för mig att det var så i alla fall. Och yes, Bowie spelade klaviatur i Iggys band under den perioden... fan vet om inte Iggy hängde med och körade med Bowie också...

    Egentligen tycker jag att "Station to Station" (1976) också borde vara med i den perioden, vilket gör det ännu mer imponerande... fantastisk skiva det med. Den har dock inget med Berlin att göra geografiskt sett (men musikaliskt).

    Edit: Kollade upp och "Low" är inspelad i Frankrike och mixad i Berlin, "Heroes" är helt och hållet en Berlinprodukt och "Lodger" kom till i Schweiz och New York. "The Idiot" är inspelad i samma slott som "Low" samt i Munchen, för att sedan mixas i Berlin ("The Idiot" är egentligen den första Berlinplattan). "Lust for Life" är allt igenom gjord i Berlin. Tack Wiki!
    Nä, du har fel! Och jag pratade bara om Bowies album. Oj, såg just din korr via wiki :-)

  50. #170
    deleted user
    Lyssnar på Faust och blev påmind om den här textraden talad på klingande svenska mitt i en låt:

    "Den enkla sanningen är att en del män är håriga och andra inte är det. En del kvinnor har mycket hår och andra har det inte. Olika raser har olika mönster för hårets fördelning. Den virilaste av alla mänskliga varelser, den unge negerhanen, har nästan inget kroppshår alls."

    Hmmmm.... :S

  51. #171
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnar på Faust och blev påmind om den här textraden talad på klingande svenska mitt i en låt:

    "Den enkla sanningen är att en del män är håriga och andra inte är det. En del kvinnor har mycket hår och andra har det inte. Olika raser har olika mönster för hårets fördelning. Den virilaste av alla mänskliga varelser, den unge negerhanen, har nästan inget kroppshår alls."

    Hmmmm.... :S
    helt fantastisk. glömmer aldrig när jag hörde det första gången, sent 74, sen var man såld på Faust.
    Har i alla år jagat vem som rösten tillhör.
    Det om något skulle man fråga Péron om man träffa honom :-)

  52. #172
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    Trevligt att den här länken lever och blivit nice urspårad. Som sig bör.

    Jag har gått igenom i stort sett alla fält i musikväg. Har fortfarande en 1000+ vinylsamling.

    Mina första skivinköp:
    Iggy Pop & Stooges: Raw power
    The Clash: The Clash
    Nitzer Ebb: That total age
    EN: Kollaps
    DK: Plastic surgery disasters

    Mfl.

    Innan jag hade en musikalisk hjärna (typ 11-år gammal) inhandlades Def Leppards hysteria
    (!). Nej, ingen kommentar.


  53. #173
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av stryknin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Iggy Pop & Stooges: Raw power
    The Clash: The Clash
    Det där är ju en helt galen inledning i skivköparkarriären! Kan liksom bara bli sämre...

    Första plattan jag köpte var Gyllene Tider. Döda mig.

  54. #174
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryknin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt att den här länken lever och blivit nice urspårad.
    Egentligen inte... Zappa, sen Eno o krautrock - Stockhausens ande svävar fortfarande
    över ämnet

  55. #175
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    inspiration är det... kan knappt slita mig!!

  56. #176
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Mitt hjärta dunkar hårt när jag ser att det talas både Eno och Bowies "berlin-period" här.

    För mig är ju treenigheten
    Eno, Bowie och Byrne
    Fadern, sonen och de helige anden.

    Fast jag gillar egentligen inte Byrne som soloartist. Men just mellan typ 77 och 80 så hade dessa tre gossar så fantastiskt mycket bra på gång att man alldeles storknar. Både för sig själva och i samarbeten med varandra. Eller ja i samarbete med Eno iaf.
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2010-03-06 klockan 00:37.

  57. #177
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt hjärta dunkar hårt när jag ser att det talas både Eno och Bowies "berlin-period" här.

    För mig är ju treenigheten
    Eno, Bowie och Byrd
    Fadern, sonen och de helige anden.

    Fast jag gillar egentligen inte Byrd som soloartist. Men just mellan typ 77 och 80 så hade dessa tre gossar så fantastiskt mycket bra på gång att man alldeles storknar. Både för sig själva och i samarbeten med varandra. Eller ja i samarbete med Eno iaf.
    Byrd?
    menar du Byrne?

  58. #178
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byrd?
    menar du Byrne?
    Haha ja. Jag är visst rätt snurrig i dag. Jag skyller på värmen. Eller nått.

  59. #179
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/6kdSv-q--BA

    https://youtu.be/xFU1_EAOkZ0&NR=1

    Begränsningar som inspiration....?? Jag finner att begränsning är inspirerande!!



    https://youtu.be/XfB4qD0m_Dg&


    Han är inspirerande i alla fall!!

  60. #180
    deleted user
    På väg mot statusen "husgudar" hemma hos mig. Ett av flera exempel på musik som händer just nu som också inspirerar mig som bara den.

    Yeasayer (filmat av undertecknad på Debban Medis i fredags):


    https://youtu.be/OvCz1Xnds14

    Ursäkta skaket, men det är en konst att filma med mobilen samtidigt som man bara älskar det som händer på scen och inte kan stå still.


    ...och ja.... New York igen!
    Senast redigerat av Skilling den 2010-03-07 klockan 10:47.

Liknande ämnen

  1. OB DX: Grym inspiration!
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 21:33
  2. Lite inspiration från ett av proffsen!
    Av Zoria i forum Slagverk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 11:37
  3. Baklänges inspiration!
    Av encore i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-07-30, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •