Sidan 16 av 19 FörstaFörsta ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 SistaSista
Resultat 901 till 960 av 1082

Ämne: Access Virus A, B, C, TI, TI2, SNOW, Polar, KB/KC , Rack /XL, Indigo 1/2, Classic (B)

  1. #901
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att ngn 99a har en. Har förstått att den är 8 rösters monotimbral(?), men har ändå en bunke utgångar? Så... Är utgångarna till för att man ska skicka ut ljud som sen skickas tillbaka igen "analogt" via ngn input? Eller vad är tanken med alla utgångarna? Eller är den multitimbral? Då förstår jag att det finns flera utgångar.
    Den är monotimbral, det är korrekt, och har mycket riktigt åtta utgångar varav två är master out. Har inte använt dem men tanken är till exempel att du kan skicka signalen till interna effekter (fyra stycken) och plocka ut signalen från var och en av dessa på var sitt stereopar.

    Varje par kan antingen skicka torr syntsignal eller från någon av de interna effektkedjorna som var och en kan ha upp till fyra effekter (Chorus/Flanger, Phaser, Delay eller EQ) i godtycklig ordning.

    Bottom line är att den har sjukt mycket funktioner och möjligheter - fler är 1200 parametrar i en patch. Det kommer ta mig ett liv att få rätsida på den, det är ett som är säkert.

  2. #902
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kanon. Tack. Skicka gärna bild på ett patchpapper där du fyllt i ALLA parametrar

  3. #903
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Nu tar jag upp en gammal tråd här...

    Jag tror nog att Virus TI inte behöver ha någon jätte närmare introduktion då den har varit med ganska så länge.

    Hur som helst så kan jag nämna först min första riktiga kontakt med Virus.
    Jag hade aldrig haft någon och jag förstod aldrig mig på att så många vart så "blown away" på just Virus.
    Min första Virus var en B. När jag stod där och spelade på den blev jag lika häpen som många andra. Jag blev totalt tagen på sängen på att en VA synt kunde låta så bra.

    När jag senare skaffade mig min Virus TI så tyckte jag bara att TI:n lät trist och kontrollerad mot B. B versionen var så mycket råare och mer rakt på. Det var innan jag förstod hur jag skulle använda den och var "under huven" man skulle ratta.

    Här kommer 4 enkla tips till att få TI:n till att låta analogt:
    1) Sätt filtret på ”ANALOGE MODE” (4-pole för 24dB Moog filter).
    2) Detuna oscillatorerna till varandra.
    3) Slå på ”UNISON” på oscillatorerna. Vrid upp ”Detune” till ca 50% och ”PAN SPRD” till 100%
    4) Använd EQn i FX1. Börja med att vrid upp ”EQ-LOW” och ”EQ-HI”.

    För att visa på att TI:n kan låta riktigt bra så har jag försökt att göra en version på MrFirechilds Memory, som han gjorde på sin MemoryMoog:
    https://soundcloud.com/no73/memory

    Edit
    Originalspåret kan ni se på:
    https://www.youtube.com/watch?v=rmN9KaBILQ8

  4. #904
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tackar för äran att bli föremål för en cover

    Speciellt leadljudet som låter lite elgitarrliknande är mycket svårt att få till på en analogsynth/VA, där har du lyckats kanon!

  5. #905
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar för äran att bli föremål för en cover

    Speciellt leadljudet som låter lite elgitarrliknande är mycket svårt att få till på en analogsynth/VA, där har du lyckats kanon!
    Ååhh tusen tack
    Det var faktiskt dom enkla och raka ljuden som var svårast att få till.

  6. #906
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Väldigt snyggt och maffigt NON!
    Nu blir jag verkligen sugen på att leka med min Virus Indigo som jag knappt startat upp sen jag köpte den i höstas...

  7. #907
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt snyggt och maffigt NON!
    Nu blir jag verkligen sugen på att leka med min Virus Indigo som jag knappt startat upp sen jag köpte den i höstas...
    Tackar tackar
    Som sagt var så vilje försöka att kräma ut och ratta fram analoga ljud ur min Virus Ti.
    Ti:n har fått lite mer filter jämfört mot de tidigare. Jag vet faktiskt inte hur mycket 24dB filtret skiljer sig mot "analog mode" och 4 pole. Men jag tro att det går få till ordentligt feta ljud om man leker med "Unison Mode" på den också.
    Indigon ska enligt utsago vara typ en B, och jag tycker att B-versionen har lite mer klös i ut signalen jämfört mot Ti:n.

  8. #908
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Virus TI2 kom asså 2008, det är rätt imponerande att den hängt med så länge.

  9. #909
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Indigon ska enligt utsago vara typ en B, och jag tycker att B-versionen har lite mer klös i ut signalen jämfört mot Ti:n.
    Glömde att det är en Indigo 2 dvs en Virus C. Tyckte C var bästa kompromissen just för att många klagat på att TI låter lite tunnare men att ingen i realiteten kunnat höra skillnaden mellan B och C (även om många av någon anledning vill favoritisera B).
    C har trevligare layout än B och lite mer funktioner/prestanda.

    Måste säga att Virus är den bästa VA jag ägt efter att ha haft AN1X, JP-8000/JP-8080, Alesis ION samt provat en del Novations, MS2000 och liknande. Bara VA-delen i PC3an kan mäta sig.
    Virusen känns tidslös i ljudet på ett bra sätt.

  10. #910
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    BTW, såg att det kom ut ny programvara i oktober för både Mac och Windows till TIn.
    http://www.virus.info/downloads

  11. #911
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Har både TI Snow och Virus B, gjorde A/B mellan dem för länge sedan och om jag minns rätt så märkte jag ingen skillnad alls......
    .....efter att man volym-matchat dem och använder en B-kompatibel patch.

  12. #912
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är oftast mitt emellan hård och mjuk när jag jobbar.
    Thanks for "sharing" my brotha´och "good for you".., men det var nog "liiiiite mer" än vad jag behövde veta känner jag...

  13. #913
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar tackar
    Som sagt var så vilje försöka att kräma ut och ratta fram analoga ljud ur min Virus Ti.
    Ti:n har fått lite mer filter jämfört mot de tidigare. Jag vet faktiskt inte hur mycket 24dB filtret skiljer sig mot "analog mode" och 4 pole. Men jag tro att det går få till ordentligt feta ljud om man leker med "Unison Mode" på den också.
    Indigon ska enligt utsago vara typ en B, och jag tycker att B-versionen har lite mer klös i ut signalen jämfört mot Ti:n.
    Var helt säker på att indigon var en TI med annat chassi bara ?!?!

  14. #914
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    ooops my bad...tänkte på Polar....sorry

  15. #915
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Väcker den här tråden till liv eftersom det kändes så dumt att starta en ny på exakt samma ämne och jag har lite Virusfunderingar.

    (Köpte i ett rus av plötslig med utdragen GAS (förklara den, den som kan ) en Virus kb i höstas. Testade den lite grand utanför min vanliga rigg, och drabbades lite av samma menyleda som när jag testade den en gång på Musikbörsen när den var ny. Den åkte upp och ner ur caset ett par gånger men jag var lite för nöjd med syntuppsättningen jag redan hade, så jag beslöt efter ett tag att sälja den. På grund av mitt dåliga minne så satte jag utropspriset lite väl högt så den blev aldrig såld, och av olika logistiska skäl var jag tvungen att ta fram den och ställa i synthörnan och ge den en riktig chans. Måste säga att jag tycker mycket mer om den nu, framförallt låter den otroligt bra för det mesta.)

    Så till funderingarna ... en sak jag har noterat, och som var en av anledningarna till att jag ett tag ville göra mig av med den, var tydlig aliasing hos oscillatorerna vid inte alltför höga tonhöjder. Dessutom ändras karaktären på aliasingen efter ett tag när man håller ner toner, synbart på grund av ... releaseparametern till volymenvelopen...?!? Nåväl, kb:n är ju ganska gammal vid det här laget, och det har runnit en hel del vatten under VA-broarna sedan dess.

    Således är min fråga till de som testat, är det någon som har jämfört kb med någon av de nyare, t ex TI. De senare har ju massivt fler röster på grund av kraftfullare DSP:er, men hur är det med aliasingartefakter? Låter TI:n bättre än kb i det avseendet, eller är det bara mer av samma?

    En annan sak är att sustainpedalingången på min verkar stendöd. Innan jag öppnar och börjar kolla hårdvaran, är det något typiskt newbiefelkonfiguration som kan orsaka något sånt? Det finns en sustain pedal enable -paramater i någon meny, men den är On.

    Menysystemet är för övrigt lite väl förbryllande. Av de parametrarna som inte direkt styr ljudet så finns hälften i EDIT och hälften i CTRL-menyn, och jag kommer aldrig ihåg vilket. Det blir än värre när man kör multitimbralt, där dessutom vissa parametrar finns i båda. Trots det så är den ändå hyfsat lättnavigerad, noterbart är att de lyckats ganska väl med att få multiläget att vara hyfsat lättanvänt. Många gånger kan man permanent ligga i multiläget vilket ger helt andra möjligheter att snabbt jämföra ljud med varandra.

    Plus att det är en hel del eftertanke som det nästan är Claviakvalitet på, t ex att det inte hackar i en part bara för att man byter ljud i en annan part, eller att de toner som för tillfället hålls nere på tangentbordet inte rycks bort bara för att man byter part, utan först när man släpper motsvarande tangent. Den tvåradiga displayen till trots visar man ändå överskådligt om patchen editerats, om det finns MIDI-klocka, samt om det kommer in note on överhuvudtaget via MIDI och om det i så fall påverkar den för närvarande valda parten.

    Nu skulle det här inte bli en recension ... testade en gång en TI i en musikaffär, och den verkar ha lite bättre polerat menysystem, där man bl a har tre rattar till parameterändringar, och en riktig modulationsmatris, så det kanske blir läge för "uppgradering" om de även förbättrat aliasingartefakterna.

  16. #916
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag kan inte svara på alla dina frågor. Men jag tycker att Virus B låter överlag betydligt råare än TIn. TIn är en jäkligt bra maskin och har betydligt fler möjligheter än B version.
    Jag tycker att du är relativt orättvis när du menar att det är mycket menydykande. Om du tycker att Bn har mycket menydykande så är det inget mot vad TIn kan innebära och har att erbjuda. Men det ska också påpekas att man klarar sig bra utan att dyka in alla under menyer.
    Om man inte gillar att gå in bakom rattarna så kan man använda TIns mjukvara och VST plugg "Total intigrated user interface". Då får du allt mer eller mindre som hands on.
    Till B versionen så finns Mysteryislands VST plugg, som fungerar till alla Virusar.

    Nu har jag haft min TI ett par år nu och jag är jäkligt nöjd med vad den presterar. Det är min smör och bröd synt och som jag använder i princip i allt jag gör.

    B versionens panel är mer lik Prophet V, och från C så gick de över till en mer Minimoog-liknande panel. Och om jag minns rätt så var det från C dom fick en 3e oscillator plus subben.

    Vad det gäller keyboarden så är en Fatar keyboard, lika som sitter i Waldorf Qk

  17. #917
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Hade en B, sen en Ti vilken jag sålde även den. Tyckte det var lite mer pang på rödbetan med B så jag införskaffade en B igen för nåt år sedan.

    Jag köpte Mystery Island editorn härförleden, men har inte haft tid att hooka upp det med virusen.

  18. #918
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    B versionens panel är mer lik Prophet V, och från C så gick de över till en mer Minimoog-liknande panel. Och om jag minns rätt så var det från C dom fick en 3e oscillator plus subben.
    Det var kanske så att osc 3 och sub kom med Virus C, men de har i så fall backportat den till B; jag har både 3 oscillatorer och sub i min, även om man måste gräva i den (relativt hanterbara) oscillator-edit-menyn för att slå använda dem. Polyfonin går ner från 24 till 16 röster när man använder 3 oscillatorer dock, vet inte hur det är på senare varianter.

    Filter/envelopsektionen ser ut att vara väldigt lik mellan B och TI, däremot har de gjort om oscillatorsektionen. Och jag ser nu att de tagit bort sustaintid som egen ratt (hela filter/envelopsektionen är en ratt smalare så att säga)! Hej hopp, det är ju det eom är en av styrkorna med Virusen, att man på ett överskådligt sätt har tillgång till en 5-stegs envelop.

    Intressant att du tycker B:n låter råare än TI:n. Utan att ha jämfört dem tycker jag B låter ... bra helt enkelt.

  19. #919
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag tror det är samma grundljud i alla virusar..

  20. #920
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det är samma grundljud i alla virusar..
    Jag har samma intryck. Det går ju att ladda samma patchar i alla Virus-varianter, som jag förstår det. Eller i alla fall går det att ladda äldre patchar i nyare virusar, eller hur, vilket tyder på att det är i grunden samma maskin?

  21. #921
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Det är samma grund.
    Med C så fick man fler röster, EQ och Moog-filter om jag minns rätt.
    I TI så fick man fler röster och reverb/delay per patch istället för globalt, sen över tid lade de till effekter som X-fade filter, olika overdrive simuleringar o.s.v.

    Du kan ladda in TI-patchar i C,B,A, enda som händer är att de extra funktionerna inte funkar.
    Ex. sitter du på en B och de använder EQ i patchen så finns det ingen EQ helt enkelt.

    Har både en B och TI Snow och de låter lika med samma patch och generation.
    Man får dock tänka på att volym-anpassa om man testar.
    Har dock inte provat någon aliasing-test.

  22. #922
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är samma grund.[...]
    Har både en B och TI Snow och de låter lika med samma patch och generation.
    Intressant. Skulle i och för sig ändå kunna vara så att de ändrat sampelrate och/eller förbättrat antialiasingen i oscillatorerna, för att hävda sig mot konkurrenterna, samtidigt som de vinnlagt sig om att få ljudet så likt som möjligt ändå.

  23. #923
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har både en B och TI Snow och de låter lika med samma patch och generation.
    Man får dock tänka på att volym-anpassa om man testar.
    Har dock inte provat någon aliasing-test.
    Jo, det är rätt intressant. Jag har också haft både B och TI tillsammans. Även om de låter lika så känns det som om B-versionen har mer klös. Den typ självdistar om man inte är försiktig.
    Men hur som helst så går det att stänga av effekt och EQ delen på TIn, för att få den mer lik dom tidigare versionerna.
    För min egna del så kör jag nu för tiden med "allt på" på TIn. Då går det att få ut ett jäkla klös från den också.

  24. #924
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Håller på och bygger om hemma så B är inte inkopplad men kan göra något test sedan (lär dock ta en stund).

  25. #925
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag började med A och sen C. Köpte TI men gillade inte och gick tillbaka till C.
    Försökte en gång till efter något år med TI men, nej. C stannar.
    Köpte även en A och jämförde med C. Låter identiskt tycker jag så länge man kör patchar som inte har C specifika param.
    Precis på samma sätt som en TI kan låta C o vice versa, så länge man inte använder specifika param. TI kan ju göra sååå mycket mer än A/B/C men till det jag använder klarar en C galant.

    Kör även med VCommander där man styr allt i C. Singel/multi med drag&drop, justera param. Sparar i VCommander så behöver man inte spara något i C.
    https://www.gearslutz.com/board/elec...virus-b-c.html

    B kör jag indirekt eftersom jag har 2st TC electronics Powercore med multi-virus.

  26. #926
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Ditt tredje Powercore kort ligger nedpackad i min källare om någon är intresserad (och har en gammal dator där detta bamsekort får plats). Eller var det ett Powercore compact kort jag köpte från dej med Virus licence?

    Till grundfrågan. Jag har både en Virus 2 Indigo (Virus C) och en Ti rack, som sagt med samma ljud låter de lika. Dock har Ti många roliga nya funktioner plus dator intergrationen att jag kör mest Ti även om Indigon är snyggare.

  27. #927
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ditt tredje Powercore kort ligger nedpackad i min källare om någon är intresserad (och har en gammal dator där detta bamsekort får plats). Eller var det ett Powercore compact kort jag köpte från dej med Virus licence?

    Till grundfrågan. Jag har både en Virus 2 Indigo (Virus C) och en Ti rack, som sagt med samma ljud låter de lika. Dock har Ti många roliga nya funktioner plus dator intergrationen att jag kör mest Ti även om Indigon är snyggare.
    Cool <3
    Bygger ny dator med gamla Win-XP, funderar på att leta upp ett Creamware o trycka i.

  28. #928
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller på och bygger om hemma så B är inte inkopplad men kan göra något test sedan (lär dock ta en stund).
    Vi skulle kunna göra en kombinerad insats, om du har din TI Snow framme. Ensam sågtand, öppet filter, detune etc på 0, bendrange på 2, så tar man högsta tonen på ett 5-oktavers tangentbord, och bendar upp och ner lite grand och lyssnar på artefakterna, spela in en kortare .wav-fil. Så kan jag göra likadant på kb:n.

  29. #929
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan sak är att sustainpedalingången på min verkar stendöd. Innan jag öppnar och börjar kolla hårdvaran, är det något typiskt newbiefelkonfiguration som kan orsaka något sånt? Det finns en sustain pedal enable -paramater i någon meny, men den är On.
    Efter lite labbande ikväll kan jag svara på min egen fråga: det finns en parameter i CTRL-menyn som heter KEYB PEDAL 1. Sätter man den till värdet 'HoldPedal S64' så fungerar pedalen kopplad till HOLD PEDAL-ingången som ... hold pedal. Parametern är global och inte per patch (vilket hade varit lite jobbigt annars kanske...).

    Känns som en i raden av skillnader mellan vad som står på frontpanelen och vad OS:et faktiskt gör.

    En helt annan sak jag lade märke till är att DETUNE-parametern (för osc 2) inte bara adderar en pitchoffset utan även påverkar scalingen hos oscillatorn. Tydligt märks det om man vrider oscillatorbalansen åt höger så man bara lyssnar på oscillator 2; med detune 0 får man helt rena ("döda") oktaver, drar man på detune börjar oktaverna att sväva mot varandra.

  30. #930
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Här är ett exempel på aliasingproblematiken som jag upplever den. Ett enkelt ljud med kort filtersvep, två sågtandsoscillatorer, var och en med semitones = 0, total transpose + 1 oktav. Spelar C-durskala nerifrån och upp. Redan i toppen på tredje oktaven hör man tydliga artefakter, i fjärde oktaven blir det helt uppenbart, och femte (högsta) oktaven låter hemsk.

    https://butoba.net/downloads/virus_alias_demo.wav

    Nån som skulle kunna testa något liknande på en TI eller Snow ?

  31. #931
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det är samma synthmotor i grunden så jag är rätt säker på att alla har samma aliasingproblem. Men värt att testa.

  32. #932
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Håller med, om man t ex tog in nyare oscillatoralgoritmer som minskar aliasingartefakter så borde det påverka ljudet i stort så att de olika generationerna lät olika, och vi har väl konstaterat i den här tråden att så inte är fallet när man väl skalar bort de funktioner som tillkommit på senare generationer. Emot det talar det faktum att i produktutvecklingsprocessen borde även ingå att ta in nyare algoritmer som 'låter bättre'.

    Ett ytterligare alternativ är att det är något fel på min Virus, t ex högfrekvent rippel från eventuell switchad spänningsmatning som orsakar oönskad modulation i A/D-omvandlarna. Själv tycker jag det låter riktigt illa speciellt i lurar på ett sätt som ingen av mina andra VA-syntar låter, samtidigt kan jag konstatera att i ett musikaliskt sammanhang så maskeras artefakterna ofta nästan helt.

  33. #933
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är ett exempel på aliasingproblematiken som jag upplever den. Ett enkelt ljud med kort filtersvep, två sågtandsoscillatorer, var och en med semitones = 0, total transpose + 1 oktav. Spelar C-durskala nerifrån och upp. Redan i toppen på tredje oktaven hör man tydliga artefakter, i fjärde oktaven blir det helt uppenbart, och femte (högsta) oktaven låter hemsk.

    https://butoba.net/downloads/virus_alias_demo.wav

    Nån som skulle kunna testa något liknande på en TI eller Snow ?
    Det finns ett missljud där på TIn också. Men inte lika påtagligt. Det hördes om man hade mer öppna filter än vad du har.
    Jag upplever det inte som något problem på TIn, då det finns mer ljud runt om i en låt som tar bort det och dessutom så finns det fullt med andra missljud i allt annat också

    https://drive.google.com/file/d/1wXJ...ew?usp=sharing


    Edit:
    Med lite närmare fundering så kanske är det LP-filtret och ENV som spökar?
    Jag brukar aldrig köra med LP filtret i TIn. Jag använder nästan uteslutande analog mode 4-pols filtret.
    Senast redigerat av NON den 2019-04-05 klockan 13:37.

  34. #934
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Hua, körde med Powercore Virus, skall se om jag kan köra med KC imorgon.
    http://erha.se/~ronny/temp/powercore-virus.wav

  35. #935
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ett missljud där på TIn också. Men inte lika påtagligt. Det hördes om man hade mer öppna filter än vad du har.
    @NON, vad är det för vågform du använt? Det låter som en enda oscillator (ingen svävning), men det låter mer spektalt komplext än en sågtand. Enligt utsago (https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=382298) så är det 'enkla' vågformerna sågtand och fyrkant mer drabbade av aliasing än wavetablevågformerna, av bakåtkompatibilitetsskäl. Har dock inte testat själv.

    Med lite närmare fundering så kanske är det LP-filtret och ENV som spökar?
    Jag brukar aldrig köra med LP filtret i TIn. Jag använder nästan uteslutande analog mode 4-pols filtret.
    Jag tror inte filtret (eller env:en för den delen) borde leda till aliasing, om det inte är distorsion i filtret. Hm, måste kolla att jag inte har vridit upp någon overdrive eller nåt som också skulle kunna tänkas generera mer övertoner [kolla kolla] nej, det hade jag inte.

  36. #936
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Den låter jättebra men man inser snabbt att om man jobbar i en studio att mjukvara är bättre.

  37. #937
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @NON, vad är det för vågform du använt? Det låter som en enda oscillator (ingen svävning
    Jag använder 2st Saw, där den ena ligger +1 oktav upp och båda med samma tuning.

  38. #938
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ok, intressant. Det låter ju faktiskt renare på TI:n.

  39. #939
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, intressant. Det låter ju faktiskt renare på TI:n.
    Kan TI skicka ljud via USB eller har digital ut?
    Hade även varit intressant att testa detta med då jag märkte med Powercore Virus ovan att det lät rätt olika beroende på vilket ljudkort jag lyssnade via, Focusrite 18i20 eller Roland M-16DX.

  40. #940
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran

  41. #941
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan TI skicka ljud via USB eller har digital ut?
    Hade även varit intressant att testa detta med då jag märkte med Powercore Virus ovan att det lät rätt olika beroende på vilket ljudkort jag lyssnade via, Focusrite 18i20 eller Roland M-16DX.
    Jag tycker att TIn fungerar faktiskt bättre när man kör ljudet digitalt ut via USB. När jag använder den genom USBn som MIDI och plockar in den via audio så får jag latency
    Senast redigerat av NON den 2019-04-06 klockan 12:34.

  42. #942
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag tyckte att TI lät bättre via analoga utgångarna, men kan inte utesluta att det var placebo.

  43. #943
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Hur fungerar Virus A i multimode? Har fått en känsla av att det är lite bökigt i multitimbralt läge på den. Är det Skillnad på A och B där förutom att B har fler röster. Som jämförelse tycker jag att Nordlead fungerar väldigt bra i multimode med sina 12 röster.

  44. #944
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Nordleadens multimode är ju helt klockren, men jag tycker att min Virus kb inte är långt efter. Man måste bläddra mellan parterna istället för att direkt trycka på en slotknapp (A, B, C eller D på Nordleaden), men synten gör intelligenta bedömningar om vilken MIDI-kanal den skall skicka på utgående från vilken part som är vald, etc.

    Men Virus A saknar väl partknapparna, så jag vet inte hur man väljer part där. Är det i någon meny?

  45. #945
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Verkar som att man gör det i Edit-menyn.

  46. #946
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ganska omständigt då egentligen, med tanke på att man ofta befinner sig i editmenyn för att editera andra saker, och det blir då en massa menyjoxande för att editera samma parameter i en annan part, även om själva partbytet torde gå snabbt när man väl letat sig fram till part-parametern.

  47. #947
    nox
    nox är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Jag har själv en C, använt Ti och Ti2, gick tillbaks till C. Olika ljud, även med samma patchar. Det är något rått organiskt, lätt lo-fi över C. Ti/Ti2 låter mer modernt, cleant. Antagligen omvandlarna som är bättre i dem.

    A, B och C låter dock likadant (förutsatt att man använder saker som finns på alla tre)


    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu knäppare att de själva inte vidarutvecklat konceptet på många år.
    Det beror på samma anledning som att Creamware och diverse olika gamla saker inte portats till VSTs: de bygger på DSP-teknologi, så allting på synthen är programmerat (antagligen i något flow-programmeringsspråk) just för den typen av DSP. Att få över det till något annat språk/något radikalt annorlunda DSP-chip är ett stort jobb där man måste börja om from scratch.

    Däremot så finns ju Virus portad till ex. Creamware, just för att de använde liknande DSPer. Det borde kanske gå att få det portat till MakerKit's nya "Creamware"-liknande DSP-system då det påstås vara kompatibelt med Creamware's gamla pluggar. Dock så har utvecklarna av dom pluggarna sagt att de inte alls kontaktats av MakerKit så.. ja

    Just nu så är ju dessutom synthar inne på att gå över från DSPs till FPGAer vilket gör det hela ännu mer komplext. Sedan är det ju samma snubbe bakom Access Virus och Kemper (den digitala gitarrförstärkaren) som är en oberoende succe just nu, som han spenderar en hel del tid på

  48. #948
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har själv en C, använt Ti och Ti2, gick tillbaks till C. Olika ljud, även med samma patchar. Det är något rått organiskt, lätt lo-fi över C. Ti/Ti2 låter mer modernt, cleant. Antagligen omvandlarna som är bättre i dem.

    A, B och C låter dock likadant (förutsatt att man använder saker som finns på alla tre)



    Det beror på samma anledning som att Creamware och diverse olika gamla saker inte portats till VSTs: de bygger på DSP-teknologi, så allting på synthen är programmerat (antagligen i något flow-programmeringsspråk) just för den typen av DSP. Att få över det till något annat språk/något radikalt annorlunda DSP-chip är ett stort jobb där man måste börja om from scratch.

    Däremot så finns ju Virus portad till ex. Creamware, just för att de använde liknande DSPer. Det borde kanske gå att få det portat till MakerKit's nya "Creamware"-liknande DSP-system då det påstås vara kompatibelt med Creamware's gamla pluggar. Dock så har utvecklarna av dom pluggarna sagt att de inte alls kontaktats av MakerKit så.. ja

    Just nu så är ju dessutom synthar inne på att gå över från DSPs till FPGAer vilket gör det hela ännu mer komplext. Sedan är det ju samma snubbe bakom Access Virus och Kemper (den digitala gitarrförstärkaren) som är en oberoende succe just nu, som han spenderar en hel del tid på
    Jag har gjort samma resa, A till C till TI och tillbaka till C med samma orsak du beskriver.
    Virus finns inte portad till creamware, det är inte samma DSP. Access kör med Motorola 56xxx som nordlead, creamware med shark. Det finns plugin till creamware som skall vara virus men lät inte virus då jag körde för massa år sedan.
    Däremot har de släppt virus till tc electronics powercore (som jag oxo har).
    Köpte en A igen då den skall vara gritty... A/B testade mot min KC och de låter identiskt vid samma patches, passa sig bara så inte effekten phaser ör påslagen i C för de tappas en hel del ljudmässigt.

    Kan tillägga att jag hade stort cw system med 21 DSP. Har öven haft Noah EX och Plugiator.
    Senast redigerat av synthetic den 2019-04-13 klockan 08:14.

  49. #949
    nox
    nox är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gjort samma resa, A till C till TI och tillbaka till C med samma orsak du beskriver.
    Virus finns inte portad till creamware, det är inte samma DSP. Access kör med Motorola 56xxx som nordlead, creamware med shark. Det finns plugin till creamware som skall vara virus men lät inte virus då jag körde för massa år sedan.
    Däremot har de släppt virus till tc electronics powercore (som jag oxo har).
    Köpte en A igen då den skall vara gritty... A/B testade mot min KC och de låter identiskt vid samma patches, passa sig bara så inte effekten phaser ör påslagen i C för de tappas en hel del ljudmässigt.

    Kan tillägga att jag hade stort cw system med 21 DSP. Har öven haft Noah EX och Plugiator.
    Jo jag har hört många beskriva hur de sålde sina C för att köpa Ti när de kom ut, för att sedan sälja sin Ti med förlust och köpa tillbaks C (eller i vissa fall byta rakt av tillbaks mot C)

    Intressant! Creamware har jag väldigt lite erfarenhet av, jag testade det för väldigt länge sedan innan jag ägde en Virus själv, och då tyckte jag det lät väldigt bra/virus-likt, men jag har inte jämfört rakt av. Ang. Sharc vs Motorola är det inte säkert att det gör någon skillnad, om DSPn kom ut eller var populär ungefär vid tiden som Virus var aktivt producerad så är det möjligt att flow-språket jag utgår ifrån att de använder stödde båda två, vilket skulle göra det lättare att porta. Men här spekulerar jag bara. I slutändan är det ju ljudet som är avgörande, och iochmed att du har haft dom och kunnat jämföra så säger ju det allt

  50. #950
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag var så besviken på TI:n när jag först skaffade mig den. Jag tyckte att min B lät mycket bättre. Men för det första går det att stänga av alla extra grejor som kommer med TI:n för att den ska låta som tidigare versioner. Men när jag hade lärt mig använda allt extra som finns i TI:n så tycker jag att den överträffar alla tidigare versioner.
    TI:n är en monster VA och matchar i princip vilken VA synt som helst.

    Ett enkelt dirty trick är att maxa eq:n i bas och diskant.

    Här är 2 exempel som jag har gjort bara på TI:
    https://m.soundcloud.com/no73/oxygene-2
    https://m.soundcloud.com/no73/memory
    Senast redigerat av NON den 2019-04-13 klockan 15:29.

  51. #951
    nox
    nox är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var så besviken på TI:n när jag först skaffade mig den. Jag tyckte att min B lät mycket bättre. Men för det första går det att stänga av alla extra grejor som kommer med TI:n för att den ska låta som tidigare versioner. Men när jag hade lärt mig använda allt extra som finns i TI:n så tycker jag att den överträffar alla tidigare versioner.
    TI:n är en monster VA och matchar i princip vilken VA synt som helst.

    Ett enkelt dirty trick är att maxa eq:n i bas och diskant.

    Här är 2 exempel som jag har gjort bara på TI:
    https://m.soundcloud.com/no73/oxygene-2
    https://m.soundcloud.com/no73/memory
    Ti/Ti2 är riktigt grymma synthar, det tror jag alla håller med om, jag menar bara att de inte låter likadant som A/B/C, inte att Ti är sämre, mest att jag föredrar A/B/C. Dina inspelningar är riktigt grymma, men man hör tydligt att det är Ti även på dom

  52. #952
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dina inspelningar är riktigt grymma, men man hör tydligt att det är Ti även på dom
    Tackar

  53. #953
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har Access Virus Indigo till Pro Tools TDM som ju har DSP chip. Lär låta identiskt med Virus B? Låter bra, enda VA jag tycker duger

  54. #954
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har Access Virus Indigo till Pro Tools TDM som ju har DSP chip. Lär låta identiskt med Virus B? Låter bra, enda VA jag tycker duger
    Japp, har för mig det ska motsvara B.
    Har virus multi licens till mina TC electronic kort. Kan då köra 8 instanser där varje instans är 4 multi.

    Compare
    http://erha.se/~ronny/virus-kc/access_virus_chart.pdf

  55. #955
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har bockat avgift och gått U-he samt Spectrasonics. Har tittat tillbaka och köpt Virus 3 ggr men nu är jag klar. Ingen mer hårdvara för den typen av ljud.

  56. #956
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bockat avgift och gått U-he samt Spectrasonics. Har tittat tillbaka och köpt Virus 3 ggr men nu är jag klar. Ingen mer hårdvara för den typen av ljud.
    Samma här. Spire fylld sista hålen, behövs inget sådant mer nu.

  57. #957
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .. bockat avgift ...
    Jag försöker parsa det här utan att komma nån vart ...

    Hursomhelst så slog mig en sak med Virusen igår, den låter mycket bra, men det är lite för bra, lite som en stråkpatch på en Roland-rompler, låter kanon, men det är så perfekt så det bara blir slentrian när man drar in den ...

  58. #958
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag försöker parsa det här utan att komma nån vart ...

    Hursomhelst så slog mig en sak med Virusen igår, den låter mycket bra, men det är lite för bra, lite som en stråkpatch på en Roland-rompler, låter kanon, men det är så perfekt så det bara blir slentrian när man drar in den ...
    Jo, det är ett problem som man får leva med och som även finns hos nyanaloger. För att komma runt problemet använder jag alltid detune i unisone mode och lägger på LFOer

  59. #959
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Listpriset på Access Virus TI2 har höjts till cirka 25 tusen, men den finns inte i lager hos emusic.se, ingen av modellerna, varken Desktop, 61 Keys, Polar, Darkstar.

    https://www.emusic.se/search/?search=access%20virus

    Kanske ny modell på g på kommande mässorna? Det skulle vara bra timing i så fall med utmanaren Kyra som kan ta en del av marknaden för high-end Virtual Analog.

    Jag hoppas att en eventuell ny Virus modell, (när/om en släpps), kommer att ha import av egna wavetables och en större display. Hoppas även att de låser polyfonin så den är mer stabil, som Nord Lead 3 och JP-80x0, dvs att det inte kan bli pops/cracks/eller att ljudet dör när man spelar krävande patches.
    Senast redigerat av Anubis den 2019-04-15 klockan 23:10.

  60. #960
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Idag är Access Virus TI2 Desktop helt borta från emusic.se, känns mer och mer som den är på väg ur sortimentet?

    Vid sökning på prisjakt är alla syntharna i TI-serien rödmärkta/ej i lager hos de svenska återförsäljarna.

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?...virus&p=432691

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=access%20virus&p=468555

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?...virus&p=468551

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •