Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: Spotify-stim?

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Spotify-stim?

    Betalar spoti till stim som vilken radiokanal som helst, eller har de ett eget system?

  2. #2
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Eget system kort och gott.

  3. #3
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Mycket riktigt har spotify ett eget system, de rövknullar en som betalning.

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Via hembesök eller måste man gå dit?
    Låter komplicerat rent logistiskt!

  5. #5

    tillfälligt låst - kontakta admin
    1 öre / spelad låt "får" man av STIM!! (men förmodligen via deras egna system som skickar rapport till STIM)

    100ggr = 1kr, you do the maths!

    Mvh

  6. #6
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Va? Det låter otroligt mycket. Jag har inga länkar här nu men jag tror att det är betydligt mindre än 1 öre per klick. Annars hade Spotify gått omkull för länge sedan.

  7. #7
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Skulle vi inte kunna reda ut hur spotifys ersättnigssystem ser ut en gång för alla? Jag vill ärligt talat gärna veta. Dels för min egen skull och för att det går så fantastisk mycket obekräftade rykten kring det. Dessutom skulle det vara intressant att jämföra med vad andra liknande tjänster ger.

    Tror false messiah postade en länk nånstans som hävdade att ca 60% av kostnaden för ett premieabbonemang gick tillbaka till artisten (fast via skivbolagen som tog en ordentlig del) fördelat enligt hur mycket man lyssnat men vad ersättningen är för reklamfinansierade spelningar verkar fortfarande väldigt oklart.

  8. #8
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag har läst någonstans att kontrakten ser olika ut med olika innehållsleverantörer. Hittar givetvis ingen info om det nu, dock.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Skulle det inte vara skönt med ett myspace utan "friends", utan en massa stilar och skit, bara ens tio låtar typ. Kanske lite jävla reklam så det går runt. Jag pallar inte alla friendsrequests och postande botar...

  10. #10

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Det låter otroligt mycket. Jag har inga länkar här nu men jag tror att det är betydligt mindre än 1 öre per klick. Annars hade Spotify gått omkull för länge sedan.
    inte / klick, per spelad låt!

    Streaming/webbradio - total (utförande 70% och mekaniskt 30%)
    Spotify 0.01
    Music partner 0.06
    SR Klassiskt 3.24
    P3 Star 3.24
    Svea 3.24
    Sisu Radio 3.24
    Sameradion 3.24
    Street 3.24
    Rockster 3.24

    Observera att ersättningen för streamade tjänster (t ex Spotify) inte baseras på speltid,
    utan på antalet utföranden ("streams"). Därför är det inte ett minutvärde, utan ett värde per stream.

    Klippt från listan som stim skickar ut! (Från Juni 2009)

    Går att beställa från STIM : http://www.stim.se/stim/prod/stimv4....2572F90044A13E

    Mvh

  11. #11
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    men för att hamna på spoofy måste man vellan vara uppknullad av ett skivbolag innan va -- ff?
    -- jag skiter i hela den circusen
    -- finns ju andra kanaler man kan dra en kanyl i armen för
    -- innan man börjar hora på riktigt!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-01-29 klockan 21:38.

  12. #12
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag nyttjar inte spoofy för att jag vet hur folk blivit behandlade av skiten!

  13. #13
    beariksson
    beariksson är uppkopplad nu
    bearikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle det inte vara skönt med ett myspace utan "friends", utan en massa stilar och skit, bara ens tio låtar typ. Kanske lite jävla reklam så det går runt. Jag pallar inte alla friendsrequests och postande botar...
    kikat på detta?

    http://bandcamp.com/

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kikar...

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Lordlondon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Streaming/webbradio - total (utförande 70% och mekaniskt 30%)
    Spotify 0.01
    Music partner 0.06
    SR Klassiskt 3.24
    P3 Star 3.24
    Svea 3.24
    Sisu Radio 3.24
    Sameradion 3.24
    Street 3.24
    Rockster 3.24
    Intressanta siffror - vet du om webbradio räknas per strömmad låt (dvs oberoende av antal lyssnare) eller om de tar hänsyn till det också? Spotify ger ju ersättning per lyssnare, vad jag förstår.

    Fast oavsett så är det ju slående hur annorlunda Spotifys avtal är jämfört med de andra aktörerna.

  16. #16
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av beariksson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kikat på detta?

    http://bandcamp.com/

    Fast det är ju helt olika saker. MySpace är ett community, Bandcamp är en distributionstjänst. Helt olika syften.

    Bandcamp rekommenderas dock, jag är otroligt nöjd med dom. Speciellt i en kombination med Spotify. Om jag eventuellt tjänar pengar är det dock via Bandcamp.
    Senast redigerat av Skilling den 2010-01-31 klockan 11:17.

  17. #17
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Återigen hittar aktörerna sätt att rippa artister på stålar. Folk tror seriöst att dom gör artister en tjänst som använder spotify. Skivbolagen har ju köpt upp spotify så det är ju dom som får riktiga pengarna. Nu konkurrerat dom ut alla andra musiktjänster som ett lagligt alternativ bahh. Redan nu pratas det ju om att är tvingade att vara med, ingen får prata illa om spotify för det är ju, just det lagligt....

  18. #18
    deleted user
    Eller så är inte allt svart eller vitt.

    Aldrig förr har det varit så enkelt för en osajnad undergroundartist att nå ut och faktiskt också bli spelad. Att finnas i folks spelare utan att de ens behöver ladda ner är ju bara fantastiskt, som jag ser det. Med tanke på att de flesta ändå laddat ner olagligt innan har jag svårt att se att artisten förlorar så mycket mer iom Spotify.

    Om det är en schysst deal för oss artister? Nä, men jag tror att det vore ödesdigert för branschen om man gjorde ytterligare en Napster och ställde sig utanför verkligheten.

    För övrigt håller jag mned dig om att än så länge lyckas bolagen våldföra sig på alla artister, oavsett om man är ansluten till dom eller ej. Förhoppningsvis kommer det snart en tidpunkt då den gamle dinosaurien rullar över och dör.

  19. #19
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lordlondon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inte / klick, per spelad låt!
    Gött. I så fall är det ju bara att lägga in en egen 20-sekunderslåt, sätta upp 100 konton som loopar låten om och om, så tjänar man 1.5 miljoner om året.

  20. #20
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött. I så fall är det ju bara att lägga in en egen 20-sekunderslåt, sätta upp 100 konton som loopar låten om och om, så tjänar man 1.5 miljoner om året.
    Nix, spotify lagrar låten på din burk, den "streamas" bara ner en gång, tror inte ens det hjälper att stänga av programmet emellan.

  21. #21
    mc bordet
    mc bordet är inte uppkopplad
    mc bordets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Alltså säljer Spotify låten för ett öre, tio album för en krona.

  22. #22
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nix, spotify lagrar låten på din burk, den "streamas" bara ner en gång, tror inte ens det hjälper att stänga av programmet emellan.
    Om du har ett program som tar bort filerna hela tiden då?

  23. #23
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bitpop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du har ett program som tar bort filerna hela tiden då?
    Jag har snokat lite i det där eftersom jag märkte att låtarna kommer i några sjok och sedan hämtas ingenting från nätet mer även om man repeterar låten. Jag tror att spotify lagrar ett visst antal stycken i RAM, dvs i minnet, det tar inte så stor plats nämligen och det är hyffsat svårt att kopiera det...

  24. #24
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Länge leve The pirate bay? Tills det finns någon som seriöst betalar något på riktigt som en motpol. Finns det någon här på forumet artist/ producent/ låtskrivare/ som fått 100:- från spotify?

    Håller förövrigt med att funktionen marknadsföra/ sprida sina alster verkar funka. Gratis är bra till en början men sen då?

  25. #25
    deleted user
    Finns det någon som har fått 100:- av Pirate Bay?

  26. #26
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av påmomangen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller förövrigt med att funktionen marknadsföra/ sprida sina alster verkar funka. Gratis är bra till en början men sen då?
    Vet inte. Kanske är tiden då man garanterat får betalt för sin musik förbi, jag vet inte.

    Jag tror inte på att ställa sig utanför bara.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Skaffade just bandcamp. Gillar att man laddar upp wav. Soundet från sidan är ju fan så mycket glittrigare än myspace. Tar en halvtimme dock, med ice.net. Men det verkar som att det inte ryms så många låtar, speciellt när ens låtar sällan är under 5 min. Jag har inte rotat så mycket i det än dock, har bara haft den i ett par timmar...

  28. #28
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har snokat lite i det där eftersom jag märkte att låtarna kommer i några sjok och sedan hämtas ingenting från nätet mer även om man repeterar låten. Jag tror att spotify lagrar ett visst antal stycken i RAM, dvs i minnet, det tar inte så stor plats nämligen och det är hyffsat svårt att kopiera det...
    Bitarna av låtarna lagras i:
    Documents and Settings\ANVÄNDARNAMN\Lokala inställningar\Application Data\Spotify\Storage

    Vilka bara är att ta bort (förutom den låten som precis spelas, du får ladda upp två låtar).

    Om man nu får bort låten helt, räknas det som ny 'stream' då?

  29. #29

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressanta siffror - vet du om webbradio räknas per strömmad låt (dvs oberoende av antal lyssnare) eller om de tar hänsyn till det också? Spotify ger ju ersättning per lyssnare, vad jag förstår.

    Fast oavsett så är det ju slående hur annorlunda Spotifys avtal är jämfört med de andra aktörerna.
    Ingen aning, jag tolkar det som att det är per stream, fast jag i min värld, om det är 10 st som lyssnar på webradio så är det 10 streamar?!

    Jag vet faktiskt inte hur Spotify gör, men vad jag förstår är ju ersättningen från STIM minimal.
    spotify har väl ett avtal med artisterna/skivbolagen också där det förmodligen utgår ersättning. (men det är ju inte STIM då!)

    Mvh

  30. #30
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte. Kanske är tiden då man garanterat får betalt för sin musik förbi, jag vet inte.

    Jag tror inte på att ställa sig utanför bara.
    Tycker bara att det är förjävligt att skivbolagen har köpt in sig i spotify och inte har för avsikt att betala någon för "lånet" av musik. Varför ska dom sko sig på andras musik? Där är pirate bay ett alternativ att skjutsa ut musiken tills skivbolagen börjar respektera sina artister. Dom sysslar ju med svindleri och kallar det laglig fildelning. Dessutom är dom flesta gratis-användare och får lyssna på vidrig reklam som hela vårat sjuka samhälle förpestas av ändå i dom flesta medier.

    Puhh ja det är skönt och va sur ibland

    Om fler ställer sig utanför (läs: KRAV) så bör något bättre än såhär hända

  31. #31
    deleted user
    Mnjae, det blev inte så bra när branschen nobbade Napster om man säger så.

    Nu är det något av ett paradigmskifte igen när det gäller lyssnande och jag tror att det är bättre att vara med på tåget än inte. Visst finns det en uppgivenhet i mitt resonemang, men inte bara. Någon skum blandning av det och entusiasm.

    Jag tycker man ska finnas på fildelningssajter också, men jag har inte någon förståelse för att t ex Pirate Bay skulle vara moraliskt bättre. Folk som tjänar miljoner på att kn**** upphovsmän i rö*** där också.

    Dock finns det ett regelverk kring Spotify och nya Lala (som väl kommer till våra breddgrader snart också). Det må suga ankfett, men det finns och kanske kan det ändras. Förhoppningsvis får vi en utveckling som gynnar oss artister, annars får vi det inte... men tekniken är underbar och jag vill vara med. Jag ser till att min musik kommer ut på fildelningssajterna med, även om Pirate Bay verkar vara svårast att komma in på... Jag är väl för icke-kommersiell för det antar jag.

    Sedan skulle jag väl vilja tycka att det vore för jävla skönt med en utveckling som gynnar oss, men inte drar in det förbannade STIM...

  32. #32
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mnjae, det blev inte så bra när branschen nobbade Napster om man säger så.

    Nu är det något av ett paradigmskifte igen när det gäller lyssnande och jag tror att det är bättre att vara med på tåget än inte. Visst finns det en uppgivenhet i mitt resonemang, men inte bara. Någon skum blandning av det och entusiasm.

    Jag tycker man ska finnas på fildelningssajter också, men jag har inte någon förståelse för att t ex Pirate Bay skulle vara moraliskt bättre. Folk som tjänar miljoner på att kn**** upphovsmän i rö*** där också.

    Dock finns det ett regelverk kring Spotify och nya Lala (som väl kommer till våra breddgrader snart också). Det må suga ankfett, men det finns och kanske kan det ändras. Förhoppningsvis får vi en utveckling som gynnar oss artister, annars får vi det inte... men tekniken är underbar och jag vill vara med. Jag ser till att min musik kommer ut på fildelningssajterna med, även om Pirate Bay verkar vara svårast att komma in på... Jag är väl för icke-kommersiell för det antar jag.

    Sedan skulle jag väl vilja tycka att det vore för jävla skönt med en utveckling som gynnar oss, men inte drar in det förbannade STIM...
    Känns som vi är rörande överens, trots lite inlindande "bättre än inget alls" hehe
    Det jag menar i fallet tpb är att du kan kasta upp dina egna grejor direkt. Det funkar även via google som idag är störst: skriver du in pelle ab spränghits dyker din platta upp utan mellanhänder. Ska nu musik vara gratis så vill i.af inte jag att någon ostig cirkus tar dom få stålarna det ev kan ge. Hellre gratis än våldtäkts-gratis

    Hellre en back öl i hallen än ett hack i ballen, som könsrockarna skulle ha sagt
    Senast redigerat av momangen den 2010-02-07 klockan 21:33. Anledning: felstavning upps sorry

  33. #33

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Verkar som att STIM har uppdaterat sin sida, samt ersättningsnivån...

    http://www.stim.se/MUSIKSKAPARE/Utbe...pengar-far-du/

    Mvh

  34. #34

    Redaktör
    Artikel i dagens SvD om Spotify:

    Intäkterna från Spotify har ökat ordentligt det senaste halvåret, men det är också fler artister som ska dela på pengarna i sista ledet. Snart lanseras tjänsten i USA och grundaren Daniel Ek ber artisterna ha tålamod.
    Ökade intäkter från Spotify

  35. #35
    JMartinP
    JMartinP är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker det klagas för mycket på Spotify mfl. Att ersättningsnivåerna har varit låga första året är naturligtvis tråkigt för artisterna men kanske inte så konstigt när dom ägnat större delen av reklamtiden åt att göra reklam för sig själva och antalet premiumkonton ännu är ganska lågt. Något rö*kn******e tror jag inte det är frågan om. Visst, vidriga skivbolag äger en viss del av spotify men företaget går än så länge med förlust. Det som är snett är väl att många artister fortfarande sitter fast i risiga kontrakt med storbolagen och bara får en bråkdel av den lilla ersättning som delas ut. Jag ser spotify och dylika tjänster som ett steg mot att frigöra sig från beroendet av storbolagen vars största trumfkort varit distributionskedjan och promotionmuskler. Det krävs inte längre någon jätteinvestering för att få sina grejer tillgängliga tillgängliga för ett enormt antal lyssnare.

    För övrigt vill jag varmt rekomendera Soundcloud som ett alternativ till Myspace utan "friend requests" och jobbig reklam. Lyssnar nog mer på soundcloud än spotify nuförtiden eftersom flera av mina favoritartister regelbundet lägger upp sina grejer där.

Liknande ämnen

  1. Är du STIM-ansluten?
    Av Martin Pettersson i forum Allmänt om musik
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 18:38
  2. STIM? (tv fråga)
    Av tublenco i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 02:04
  3. Stim och webradio
    Av Lindeberg i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 19:11
  4. Stim och blanketter?
    Av Real Parakeet i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •